On tämä vaan ihmellinen sairaus.

huippari.

Kaikilla erilaisia oireita,mitään helpotuskeinoja ei tunnu olevan muutakuin viinalla otettu "kooma"
Myös tällä palstalla vallitsee odottava tunnelma,milloin se lääke keksitään? No,olenpa itsekkin toivoni menettäneenä alistunut tuohon viimeiseen oljenkorteen.
3 kuukautta takana diagnoosia ja olen jo kateellinen aids potilaillekkin,heille sentään löydetty kuoleman tautiin jo melko hyvät lääkkeet?
Kun tästä sairaseläkkeelle joutuu,romahtaakohan sitä oikein kunnolla? Nämä on nyt näitä pohdiskeluja tulevaisuuden ja perheen varalle. (Siinä vaiheessa kun äiti muori käy vielä kylässä ja tarjoaa ratkaisua mustikoilla ja valkosipulilla tautiin,meinaa lopullisesti revetä,ei perhana.)

13

2011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------

      En tiedä millaisia oireita sinulla on, mutta itse yli 10 vuotta ms:n kanssa eläneenä (välillä ala- ja ylämäkeä, mutta myös tasaista) voin sanoa, että aluksi oli vaikeaa, mutta nyt ms on minua ja sen kanssa elän. Syö vain niitä mustikoita ja vakosipulia ,ei niistä haittaakaan ole; päinvastoin niissä on antioksidantteja ym. hyödyllisiä "osasia", jotka ovat hyödyksi. Voimia jaksaa!

    • ex-kofeinisti

      Lopetin 1½ vuotta sitten kofeiinin käytön aivan kokonaan, en ole sen jälkeen edes maistanut suklaata, kahvista ja teestä puhumattakaan. Ms-oireet ovat nyt 99% poissa.

    • Potilaan puoliso

      Puolisoni sairastaa ms-tautia, ja minulla on ollut hyvin samantyyppisiä ajatuksia kuin viestiketjun aloittajalla. Puolisoni sairaus on tosin pysynyt lähes oireettomana, mutta kukaan ei voi taata minkälainen on tilanne viiden, kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
      Mitä enemmän olen saanut tietoa ms-taudista, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut siitä, että se on inhottavin mahdollinen tauti mitä ihminen voi saada. Tauti on ensinnäkin hyvin epäreilu, kun se kohtelee potilaita niin eri tavoin. Joillakin tauti ei vaikuta elämään lainkaan, ja jotkut se vie vuodepotilaaksi ja hautaan jopa muutamassa vuodessa.
      Eihän ms-tauti toki nykyään ole erityisen tappava tauti, jos verrataan esim. als-tautiin, Alzheimerin tautiin tai eräisiin syöpätyyppeihin. Tappavat taudit kuten als ja Alzheimerin tauti ovat kuitenkin sikäli " reiluja " tauteja, että taudinkulku on kaikilla potilailla suurin piirtein samanlainen. Näissä tapauksissa potilas saa tietää jo diagnoosin saadessaan, että hän tulee kuolemaan sairauteensa ja voi omaistensa kanssa valmistautua asiaan. Ms-taudin suhteen taas ei voi tehdä minkäänlaista ennustetta. Toki jotkin oireet korreloivat suosiollisemman ennusteen kanssa, mutta kuten sanottu täsmällistä ennustetta ei voida tehdä. Tulevaisuuteen ei voi siis varautua millään tavalla.
      Itse olen varautunut puolisoni kanssa myös siihen pahimpaan vaihtoehtoon, mutta toivomme sen tulevan eteen vasta joskus vuosikymmenten kuluttua jos se on yleensä tullakseen. Puolisoni tiedostaa hyvin mahdollisuuden, että hänen elämänsä voi jäädä keskimääräistä lyhyemmäksi. Toisaalta voi käydä niinkin, että puolisoni elää 90-vuotiaaksi ja itse kuolen jo 70-vuotiaana. Joskus pohdin jaksanko edes viisikymppiseksi. En nimittäin ole perusterve itsekään. Minulla on n. 20 kiloa ylipainoa ja polviniveleni oireilevat. Minulla on myös vaarattomiksi todettuja rytmihäiriöitä, migreeni ja ajoittain oireileva paniikkihäiriö. Lisäksi kärsin joskus masennuksesta.
      Kun puolisollani todettiin ms-tauti noin vuosi sitten, maailmani romahti. Ainakaan viikkoon en kyennyt muuta kuin itkeä ja rukoilla. Vaikka puolisoni oireet viittasivat lievään tautimuotoon, se ei paljon lohduttanut. Ainoastaan ystävien tuki ja usko Jumalaan antoivat lohtua synkkyyteen. Minä ja puolisoni olemme vakaumukseltamme kristittyjä, ja haluamme uskoa ja toivoa Jumalan ja lääketieteen kehityksen auttavan tämän inhottavan taudin kanssa elämisessä. Totuuden nimessä voin silti sanoa, että puolisoni ms-tauti on pannut uskoni monta kertaa koetukselle. Puolisoni on onneksi säilyttänyt minua paremmin positiivisen elämänasenteen ja tulevaisuudenuskon enkä halua masentaa häntä tai ketään muitakaan ms-potilaita.
      Ennen puolisoni sairastumista minulla oli ms-taudista se käsitys, että se on pääasiassa vanhusten sairaus kuten esim. Alzheimer ja Parkinsonin tauti. Minulle olikin järkytys, kun luin sen olevan nuorten aikuisten sairaus. Mitä enemmän olen ms-taudista lukenut, sitä enemmän olen alkanut vihata sitä sairautta. Olen monta kertaa kironnut sen taudin alimpaan helvettiin, ja olen sitä mieltä, että kenenkään ei pitäisi sairastua siihen. En olisi pahoillani, vaikka ko. tauti häviäisi kokonaan maapallolta.
      Ms-tauti on sikälikin inhottava, koska se estää kaikenlaisten tulevaisuudensuunnitelmien tekemisen. Tämä on ikävää, koska olemme vasta hieman yli 30 emmekä ole edes saaneet vakituisia työpaikkoja. Monta kertaa nousee mieleen kysymys miten tulemme taloudellisesti toimeen, jos puolisoni sairaus pahenee niin paljon, että hän joutuu sairaseläkkeelle. Minä ja puolisoni haaveilemme myös lapsista, mutta en tiedä kannattaako meidän hankkia lapsia, kun ei tiedä pystyisikö toinen vanhemmista huolehtimaan heistä. Minä taas en haluaisi yksinhuoltajaksi.
      Minua on häirinnyt myös se, että ms-taudista on esim. netissä hyvin monenlaista, usein ristiriitaista tietoa. Ei oikein tiedä mitä uskoa. Kyllähän sitä aina haluaisi uskoa sitä positiivisempaa tietoa, mutta toisaalta pelkästään siihen uskominen olisi itsepetosta. Pitäisi löytää jonkinlainen kultainen keskitie ja yhdistää tiedot mielessään jotenkin järkeväksi kokonaisuudeksi, mutta ainakaan minun järkeni ei siihen riitä. Niin monimutkaisesta asiasta on sentään kysymys.
      Olen monta kertaa ajatellut, että olisi ollut parempi, jos puolisoni olisi sairastunut vaikka syöpään. Syövästä voi kuitenkin usein parantua, mutta ms-taudista ei koskaan. Taudin etenemistä voidaan vain hidastaa lääkkeillä. Puolisoni ei tosin vielä tarvitse ms-tautiin lääkkeitä, mutta hoito aloitetaan heti, jos oireet palaavat.
      Kiitän vielä kerran viestiketjun aloittajaa rohkeudesta, kun hän uskalsi tuoda esiin surunsa ja negatiiviset tunteensa. Kun olen seurannut tätä palstaa aikaisemmin, tuntuu siltä, että täällä saisi puhua vain positiivisista asioista. Jos joku tuo vähänkin esiin jotain negatiivisia tunteita ms-taudista, hänet lytätään heti ja sanotaan, ettei sellaisista asioista saisi puhua, koska kaikki muka tietävät negatiiviset asiat muutenkin. Vaikka kaikki tietäisivätkin ne asiat, ei niistä pidä vaieta eikä niitä saa lakaista maton alle.
      Olen huomannut myös sen tätä palstaa lukiessani, että kaikki uusia teorioita ms-taudin syntyyn ja hoitoon esittävät kirjoittajat haukutaan lyttyyn, vaikka mielestäni esim. homeisten asuntojen vaikutusta ms-tautiin selvittänyt kirjoittaja on esittänyt varsin kiinnostavia näkemyksiä samoin kuin kirjoittaja, joka kertoi ms-taudin olevan peräisin viikingeiltä.
      Toivotan lopuksi viestiketjun aloittajalle Jumalan siunausta ja kaikkea hyvää. Koeta jaksaa kaikesta huolimatta.

      • huippaaja.

        Näitä oloja ei auta uskominen mihinkään (kaikella kunnioituksella ja pyydän anteeksi kielenkäyttöäni)
        Olen "saanut" lisäksi toisen hautaan vievän taudin kaupantekijäisiksi,josta en ala nyt puhumaan mutta ihmettelen Todella ihmisiä jotka pystyvät näitten tautien kanssa vielä ajattelemaan että jokin tarkoitus tällä Herralla on? Saman aikaan lapsen raiskaajat ym, ukkelit elävät 100 vuotiaiksi ilman sairauspäiväkään?
        Ja minä jätän lapset ja vaimot tänne ja selitän viimeisillä voimilla paremmasta elämästä tuonpuoleisessa?

        Anteeksi vain vielä kerran mutta apua yritän vielä toivoa muilla keinoilla täällä maanpinnalla. On se väärin uskoa kyllä lääkkeeseenkin joka tähän tautiin keksittäisiin minun elinaikana! Lapsille uppoaa tämä "keksitään kyllä lääke" tarina paremmin kun sitä joutuu selittämään,miks iskä on välillä heikko ja sairas.


    • oikeasti

      "mitään helpotuskeinoja ei tunnu olevan muutakuin viinalla otettu "kooma"
      Myös tällä palstalla vallitsee odottava tunnelma,milloin se lääke keksitään?"

      Ainut 100% TEHOAVA lääke ms tautiin on:kannabis.
      Niin hullulta kuin se kuullostaakin.

      http://www.youtube.com/watch?v=I0JcBo9iINs&feature=related

      ^-tuossa on 6 osainen dokumentti, jos siis joku ei ole tästä asiasta jo kuullut..

      Tämä on tosiaan faktaa, en ala itsestäni tietoja kertomaan mutta minulle hyvin, HYVIN läheinen ihminen sairastaa tätä kyseistä tautia, helpostus tuli vasta kun hän uskalsi ekan kerran kokeilla kannabista polttamalla. Kyseinen henkilö ei ollut ikinä ennen tätä kokeillut, mutta ei lääkkeetkään auta..
      Hänellä oli oireita ennen polttamista, ja poltettuaan vähän, tosiaan ei edes puolia sätkästä:oireet katosivat.
      En ole itse kannabiksen käyttäjä yms, mutta olen todella iloinen siitä että vihdoinkin on löytynyt lääke tähän sairauteen.
      Sillä, jos tämä tauti on periytyvää..se voi tulla minullekkin tulevaisuudessa.

      En kannata kannabiksen laillistamista muuten kuin lääke mielessä.
      Koska siitä on ollut apua myös syöpä potilaille.

      Suosittelen lämpimästi kokeilemaan, (tarkoitan silloin kun on oireita!) kukaan ei voi tämän tekstin perusteella haukku minua narkkariksi yms, koska tämä tosiaan on ainut lääke tähän sairauteen.
      En voi todistaa että se toimii, vain te voitte todistaa ja huomata sen.
      Helpompaa elämää kaikille !:)

      • tässä:

      • ex-kofeinisti

        Kannabis todella auttaa oireisiin, ja se auttaa myös pysyvämmin, korjaamalla esim. kofeiinin aiheuttamia aivovaurioita, jotka ovat eräs yleinen ms-oireiden aiheuttaja.


      • huippari.

        Jos vaikka sairaseläkkeelle joutuu,koska ammatikseni ajelen työssäni tällähetkellä raskaalla kalustolla ei varmaan tule kyseinen aine lääkkeeksi "virallisia" teitä pitkin? (en kyllä koittaisikaan työaikana)


      • MS pimu

        Tulin kokeilleeksi hamppua MS oireisiini ja ainakin omalla kohdallani seuraava aamu oli todella hyvä. Aivan kuin olisin ollut jälleen terve. Se oli ihana tunne!!


      • ioloip8lkly7
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Kannabis todella auttaa oireisiin, ja se auttaa myös pysyvämmin, korjaamalla esim. kofeiinin aiheuttamia aivovaurioita, jotka ovat eräs yleinen ms-oireiden aiheuttaja.

        kofeiini todetaan ihan oikeasti myrkyksi? Energiajuomat jotka sisältävät kofeiinia lasketaan kai jo virallisesti(?) terveysriskeiksi. Milloin tee, kahvi, suklaa? Itselläni ei ole ms-tautia, "vain" paniikkihäiriö johon kofeiini-pitoiset syömiset ja juomiset vaikuttavat selkeästi oloa kurjistavina "nautintoaineina" aivan kuten liiallinen alkoholin käyttö. Mutta ethän ole ihan tosissasi väittäessäsi huumeiden aivovaurioita korjaavasta vaikutuksesta, ethän?


      • ex-kofeinisti
        ioloip8lkly7 kirjoitti:

        kofeiini todetaan ihan oikeasti myrkyksi? Energiajuomat jotka sisältävät kofeiinia lasketaan kai jo virallisesti(?) terveysriskeiksi. Milloin tee, kahvi, suklaa? Itselläni ei ole ms-tautia, "vain" paniikkihäiriö johon kofeiini-pitoiset syömiset ja juomiset vaikuttavat selkeästi oloa kurjistavina "nautintoaineina" aivan kuten liiallinen alkoholin käyttö. Mutta ethän ole ihan tosissasi väittäessäsi huumeiden aivovaurioita korjaavasta vaikutuksesta, ethän?

        Kannabiksen on todettu edistävän hippokampuksen alueen uusien aivosolujen syntymistä, kofeiinilla on päinvastainen vaikutus tässä suhteessa, lisäksi se kiihdyttää aivojen solukuolemaa merkittävästi ja muuttaa soluja fyysisesti. Kofeiini on tappava hermomyrkky, jota kasvi erittää suojaksi tuholaisilta. Ihminenkin käyttää kofeiinia tuholaistorjunnassa, se tuhoaa hyönteisten hermoston vielä nopeammin ja täydellisemmin kuin ihmiseltä. Kofeiinilla ei tiedetä olevan ainuttakaan terveydelle edullista vaikutusta, haittavaikutuksia tunnetaan edustava kokoelma, kofeiinihan aiheuttaa kaikkia samoja sairauksia kuin stressikin, koska kohottaa juuri samoja stressihormonitasoja.

        Niin hullulta kuin se tuntuukin, lääketiede on todistanut, että kannabis voi korjata kofeiinin aiheuttamia aivovaurioita, ja on päihteenä kutakuinkin vaaraton, kun taas kofeiini sijoittuu vaarallisuutensa kannalta melko lähelle laittomia aineita. Jako päihteisiin ja huumeisiin on poliittinen, sille ei löydy mitään tieteellistä taustaa, pelkkä taloudellinen.

        Kun kannabiksen vaikutusta aivosyöpiin tutkittiin, havaittiin, että se suojeli terveitä soluja samaan aikaan kun se esti syöpäkasvainta kehittämästä verisuonistoa, samalla tavalla kuin synteettisetkin syöpälääkkeet tekevät. Tutkimusten perusteella on arveltu, että kannabista voisi käyttää hoidettaessa onnettomuuden tai leikkauksen aiheuttamaa aivovauriota, jolloin se voisi luoda uusia signaaliratoja vioittuneiden tilalle. Kannabis on yrtti, jolla on monia terveydelle edullisia vaikutuksia, mutta, jolle lääketiede ei ole löytänyt ainuttakaan haittavaikutusta. Pitäisi pikkuhiljaa yrittää päästä eroon tuosta kannabista koskevasta väärästä mielikuvasta, joka on luotu poliittisista tarkoitusperistä.

        Blogissani on linkit noihin aivotutkimuksiin ja myös tietoa endokannabinoideista, joita ihmisen keho valmistaa itse, ja joiden reseptoreihin kannabis sitoutuu. Kannabinoidireseptorit ovat elimistöä rauhoittava ja tasapainottava järjestelmä, jonka toimintaa kannabis tehostaa.

        http://qmies.blogit.fi/


    • hondo

      Mulla itellä on ainaskin auttanu Beta Interferoni,pistetään kerran viikkoon lihakseen,jälkioireina pientä kuumeilua mutta on ainaski pitäny taudin kurissa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe