Kysyisin teiltä, joilla ei ole vara mennä yksityiselle, oletteko päässeet terveyskeskuksessa hyvin lääkäriin vuositarkastukseen? Minä olen asunut monella paikkakunnalla, enkä ikinä ole kunnolla päässyt. Nytkin diabeteshoitajan mukaan oli määrä mennä syyskuussa vuositarkastukseen. Sainkin ajan syyskuun puoli väliin. Sitten se peruutettiin ja sanottiin, että tilaa lokakuun alussa. No, yritin tilata 2.10., mutta ei ollut aikoja. Nyt ohjeena on, että lokakuun loppupuolella pitäisi yrittää tilata aikaa marraskuulle. Verensokeri seikkailee tuolla 15-17 lukemissa. Söin. tai olin syömättä! Diabetes on ollut 19 vuotta, eikä se ole kertaakaan ollut tasapainossa. Reseptiä vain uusitaan ja kokeiden tuloksia katsotaan. Siis hoitajan toimesta, lääkäriä en ole aikoihin nähnytkään. Itse olen sitä mieltä, että lääkityksessä on jotain pielessä, mutta eihän hoitaja voi sitä vaihtaa, ei ainakaan ilman lääkäriltä kysymättä. Ja huono hänenkään on, kysyä, kun ei hänkään näe koko lääkäriä. Kaipa se on mentävä yksityiselle (otettava velkaa) tai kuolla pois. Rahaa olisi ehkä lääkäreiden palkkaukseen, mutta se jaetaan vaalirahoitukseen ja muihin lahjuksiin!
vuositarkastus?
10
1647
Vastaukset
- järkeä....
Minulla on hyvä tilanne. En ole koskaan tarvinnut turvautua yksityiseen lääkäriin. Käyn terveyskeskuksen yhteydessä olevassa työterveyshuollossa. Aiemmin yksityinen lääkäriasema hoiti työterveyshuollon, mutta halusin siirtää toiminnan terkkarin työterveyshuoltoon. Olen erittäin tyytyväinen sen palveluihin. Pääsen tarvittaessa lääkäriin kohtalaisen nopeasti. Muutenkin terveyskeskuksessa saa omalääkäriaikoja hyvin. Homma on hoidettu niin, että lääkärit tekevät vain niitä töitä, joihin tarvitaan lääkäri. Paljon töitä on siirretty kotisairaanhoitoon ja muulle henkilöstölle. Näin on saatu lääkäreiden aika tehokkaampaan käyttöön.
Kyllä julkisen terveydenhuollon pitäisi pystyä vastaamaan tavanomaisten yleissairauksien hoitoon.
Tuollainen veren sokeriarvo on jo hälyttävä. Kyllä diabetes on hallittavissa sopivalla lääkityksellä ja ruokavaliolla. Nyt tarvitset taistelutahtoa terkkaria vastaan. Vastaanottoaika on löydyttävä!
Minulla on verenpainetauti, sepelvaltimotauti ja ilmeisesti alkava diabetes. Koin tässä iloisen asian, kun kävin erään isomman tutkimuksen vuoksi verikokeissa ja muussa yleisessä terveystarkastuksessa. Olen laihduttanut viimeisen puolen vuoden aikana melkoisesti. Nyt huomattiin, että veren sokeri on tasaantunut hyvälle tasolle, verenpaine on laskenut lähes normaaliksi, kehon rasvapitoisuus on alentunut normaaliksi. Tämän olen saanut aikaan ruokailutottumuksia muuttamalla vähähiilihydraattiseksi. Vältän perunaa, vaaleaa leipää, pastaa ja liikaa riisiä. Suosin tuoreita kasviksia, kasvisöljyjä, juureksia, hedelmiä, vähärasvaista lihaa ja broileria.
Saattaa olla, että voin jättää pian pois ainakin sokerilääkityksen ja mahdollisesti myös verenpainelääkityksen.- vaalilahjukset terveydenhoitoon!
jäi tuossa mainitsematta, että olen jo eläkkeellä. Kun vielä olin töissä, työterveyslääkäri piti minusta hyvän huolen. Kun hän ei mielestään osannut hoitaa diabetestani, hän kirjoitti lähetteen sairaalan sisätautipolklinikan diabeteslääkärille. Koskaan ei diabetekseni ole ollut paremmissa käsissä kuin silloin. Eläkkeellä olevat näköjään jätetään heittelle sairautensa kanssa. Ja lehdissä vain kirjoitetaan, että diabeetikot, käykää lääkärissä. Minulla on ollut sama lääkitys kohta 7 vuotta. Koskaan sitä ei ole muutettu, kirjoitettu vaan uusia reseptiä entisen perusteella. Kyllä on paljon mätää Suomenmaassa!
- pelaa!
vaalilahjukset terveydenhoitoon! kirjoitti:
jäi tuossa mainitsematta, että olen jo eläkkeellä. Kun vielä olin töissä, työterveyslääkäri piti minusta hyvän huolen. Kun hän ei mielestään osannut hoitaa diabetestani, hän kirjoitti lähetteen sairaalan sisätautipolklinikan diabeteslääkärille. Koskaan ei diabetekseni ole ollut paremmissa käsissä kuin silloin. Eläkkeellä olevat näköjään jätetään heittelle sairautensa kanssa. Ja lehdissä vain kirjoitetaan, että diabeetikot, käykää lääkärissä. Minulla on ollut sama lääkitys kohta 7 vuotta. Koskaan sitä ei ole muutettu, kirjoitettu vaan uusia reseptiä entisen perusteella. Kyllä on paljon mätää Suomenmaassa!
Olin aiemmin kaupungin oman työterveyden hoidossa ja kun jäin eläkkeelle siirryin terveyskeskuksen seurantaan. Olen aina tilannut vuosikäynnin syntymäkuukaudelleni saamieni ohjeiden mukaan ja ainakin tähän saakka saanutkin sen ajallaan. Varaan ajan hyvissä ajoin terveydenhoitajalleni ja pidämme tunnin diabeteskäynnin. Tällöin hän tekee tarvittavat haastattelut ja testit (mm. jalkojen kunto). Hän kirjaa myös tarvittavat veri- ym. kokeet ja lääkärin vahvistettua ne, käyn labrassa. Joitakin viikkoja myöhemmin menen lääkärin vastaanotolle jossa käydään läpi labratulokset ja yleinen terveydentila. Lääkäri uusii reseptit ja sillä selvä. Näin on ainakin tähän saakka homma pyörinyt Helsingissä. Jos tulee jotain poikkeavaa välillä, aikoja on saanut terveyskeskukseen. Nytkin pitäisi kai varata välikäyntiaika kun sokeriarvot eivät pysy kurissa ja pitäisi saada lähete polven tekonivelleikkaukseenkin. Liuskoja mittariini olen saanut riittävästi ja pari kertaa vuodessa jalkahoidon, sekä vähintään kerran vuodessa diabetesjalkatuet ja muutaman vuoden välein silmäpohjakuvauksen. Minusta ainakin Helsingissä hoito toimii, kunhan osaa pyytää kaiken mihin on oikeutettu.
- onnellinen......!!!
vaalilahjukset terveydenhoitoon! kirjoitti:
Tiedän sen itsekin, että olen saanut hyvää hoitoa, riittävästi ja ajoissa.
Kyllä diabetikon pitäisi saada kontrolliaika lääkärille ainakin kerran vuodessa. Siinä yhteydessä pitäisi saada perusteelliset labratulokset ja lääkärin arvio lääkityksestä. Muuten siitä ei oikein tule mitään.
Varmaan tulee vähän uskonpuute, jos yksin joutuu asioita arvailemaan ja tietää, ettei asiat ole kohdallaan.
Erityisesti eläkkeellä ollessa pitäisi saada tehokasta hoitoa, koska hoitamattomuus pahentaa terveydentilaa entistä enemmän. Liitännäissairaudet voivat huonontaa tilannetta ja sitten se vasta yhteiskunnalle kalliiksi tuleekin. Ennaltaehkäisevä hoito on tärkeää.
Minulla on vielä työvuosia, jos pysyn riittävän terveenä.
Yritän hoitaa itseäni entistä paremmin, lapset ovat jo muuttamassa kotoa ja itselleni jää aikaa enemmän.
Koetan lisätä liikkumista. Ihan tavallista ulkoilua. En pidä mistään punttisalitreenistä. Pelkkä reipas kävely riittää minulle, kunhan sitä tekee säännöllisesti. Siihen lisänä hyötyliikuntaa kotitöissä ulkona.
Koetahan taistella oikeuksiesi puolesta. Lääkäriaika pitää löytyä terveyskeskuksesta.
- 1-tyyppiläinen
ja hyvin on pelannut. Tosin en käy tavallisella terveyskeskuslääkärillä vaan sisätautien konsultaatiopolilla, jossa lääkäri sisätautien erikoislääkäri sekä vielä diabetekseen erikoistunut. Vastaanottoajat tulevat tilanteen mukaan 2-4 kertaa vuodessa ja yhdessä on aina kaikki ns. vuosikokeet.
Hyvin pelaa ja ammattitaitoista on hoito. Ajat tulevat joko edellisellä vastaanottokäynnillä tai postitse kotiin, joten ei tarvi itse varailla eikä tilailla. Ei edes muistaa, että olisi taas aika kontrolliin.
Oletko muuten 1-tyypin diabeetikko? Kyllä minä ainakin voin insuliinimääriä muutella ihan mittaamieni verensokeriarvojen mukaan. Ei mun tarvi lääkäriltä tai edes diabeteshoitajalta siihen lupaa pyydellä. - kirjoita
viepä tuo alussa oleva kysymyksesi kirjallisena (printattuna) terveysasemalle ja kirjoita kirjeesi loppuun omien tietojesi lisäksi sanat "jään odottamaan kirjallista vastaustanne, kiitos". kirjeen päälle kirjoita joko "terveysaseman vastaava lääkäri" tai sen lääkärin nimi, jonka kuuluisi hoitaa sinua.
- usko on mennyt
hyviä neuvoja annoitte. En vain jaksa ruveta "tappelemaan". Helsingissä asuessani, ollessani jo eläkkeellä, minäkin sain aika hyvää hoitoa. En pahemmin voi valittaa. Kerran vuodessa pääsin vuositarkastukseen, muuten olin diabeteshoitajan hoidossa. Joskus , hyvin harvoin , saatettiin lääkärinaikaa muuttaa, mutta koskaan sitä ei kokonaan peruttu. Joskus taas oli lääkärin sijainen. Tällä paikkakunnalla (en viitsi mainita) alkuun pääsin diabeteshoitajalle ja hän lähetti kirjallisen kutsun milloin minulla oli aika. Viimeksi alkukesästä hän oli sitä mieltä, että omahoitaja saa hoitaa, tarkoitus on vain alkuun käydä diabeteshoitajalla. Ja diabeteshoitaja minut lääkärin vuositarkastukseen järjestikin. Se, että omahoitaja sitten perui lääkäriajan, ei ole diabeteshoitajan syytä. Olisin kuitenkin toivonut, että olisin saanut omahoitajalta uuden ajan lääkärille. Mutta, ei, kaikki on muistini varassa, jos en muista määrättynä päivänä soittaa, siis kun aikoja ruvetaan taas antamaan, tai jos en heti kahdeksalta soita, niin aikaa ei saa.
- pelaa!
usko on mennyt kirjoitti:
hyviä neuvoja annoitte. En vain jaksa ruveta "tappelemaan". Helsingissä asuessani, ollessani jo eläkkeellä, minäkin sain aika hyvää hoitoa. En pahemmin voi valittaa. Kerran vuodessa pääsin vuositarkastukseen, muuten olin diabeteshoitajan hoidossa. Joskus , hyvin harvoin , saatettiin lääkärinaikaa muuttaa, mutta koskaan sitä ei kokonaan peruttu. Joskus taas oli lääkärin sijainen. Tällä paikkakunnalla (en viitsi mainita) alkuun pääsin diabeteshoitajalle ja hän lähetti kirjallisen kutsun milloin minulla oli aika. Viimeksi alkukesästä hän oli sitä mieltä, että omahoitaja saa hoitaa, tarkoitus on vain alkuun käydä diabeteshoitajalla. Ja diabeteshoitaja minut lääkärin vuositarkastukseen järjestikin. Se, että omahoitaja sitten perui lääkäriajan, ei ole diabeteshoitajan syytä. Olisin kuitenkin toivonut, että olisin saanut omahoitajalta uuden ajan lääkärille. Mutta, ei, kaikki on muistini varassa, jos en muista määrättynä päivänä soittaa, siis kun aikoja ruvetaan taas antamaan, tai jos en heti kahdeksalta soita, niin aikaa ei saa.
Käyt siis diabeteshoitajalla. Minä olen Helsingissä käynyt diabeteshoitajalla joskus alkuaikana kerran kun piti saada ruokailuohjeita (en ollut silloin vielä lääkityksellä). Muulloin minua on aina hoitaneet terveyskeskuksessa omahoitaja ja -lääkäri.
Nuo ajanvaraushommat pitää huolehtia minunkin itse. Diabetesjalkahoitajalle on aina niin pitkät jonot, että olen ollut jo pidemmän aikaa myöhässä kun muistan ajan varauksen vasta kuukautta tai paria ennen ja siksi tuo hoitoväli on venähtänyt (onneksi jalat ovat aika hyvässä kunnossa ja hermovaurioita vain vähän).
Minä olen tottunut tappelemaan oikeuksistani ja samalla huolehdin muidenkin oikeuksista toimiessani potilasjärjestöissä. - täällä.
pelaa! kirjoitti:
Käyt siis diabeteshoitajalla. Minä olen Helsingissä käynyt diabeteshoitajalla joskus alkuaikana kerran kun piti saada ruokailuohjeita (en ollut silloin vielä lääkityksellä). Muulloin minua on aina hoitaneet terveyskeskuksessa omahoitaja ja -lääkäri.
Nuo ajanvaraushommat pitää huolehtia minunkin itse. Diabetesjalkahoitajalle on aina niin pitkät jonot, että olen ollut jo pidemmän aikaa myöhässä kun muistan ajan varauksen vasta kuukautta tai paria ennen ja siksi tuo hoitoväli on venähtänyt (onneksi jalat ovat aika hyvässä kunnossa ja hermovaurioita vain vähän).
Minä olen tottunut tappelemaan oikeuksistani ja samalla huolehdin muidenkin oikeuksista toimiessani potilasjärjestöissä.Olen kakkostyypin diabeetikko Helsingistä. Olen tableteilla. Käyn vain omalääkärillä. Ei ole mitään mahdollisuutta julkisen puolen diabeteslääkäreille. On kysytty. Diabeteshoitajalle ei myöskään ole pääsyä, kun ei ole insuliinilla. On kysytty tätäkin asiaa. Omahoitajalla en viitsi käydä, koska hänellä ei ole d-tietämystä ollenkaan. On kertonut itsekin. Käyn siis vain omalääkärillä, joka sekin on joka kerta eri ja useimmiten huonosti suomea puhuva ulkomaalainen. Omalääkärikäsite on mielestäni vitsi juuri sen takia, että joka kerta on eri lääkäri, jolle pitäisi kaikki aina kertoa juurta jaksaen 15 minuutin vastaanottoajan puitteissa. Lopputulos on vain labratulosten tarkastelu ja reseptin uusiminen. Labratulokset yleensä pyydän jo ennen vastaanotolle menoa, jotta voin katsoa, onko minulla jotakin kysyttävää niistä. Niin - joka vuosi en ole edes viitsinyt käydä vastaanotolla, vaan uusituttanut vain reseptin. En kehoita muita toimimaan näin.
Onneksi diabetekseni on hyvässä tasapainossa eikä ole seurannaisia ilmennyt. Tästä lasken itselleni isoimman kunnian. Lähtötilanne oli heikko, HbA1c yli 12 %, nyt 4,9 - 5,4 %. Liikunta ja ruokavalio (matalahiilihydraattinen) ovat keskeiset asiat verensokerimittausten lisäksi, joita varten olen saanut hommata itse liuskoja, koska terveyskeskus antaa vain 200 kpl vuodessa. - pelaa!
täällä. kirjoitti:
Olen kakkostyypin diabeetikko Helsingistä. Olen tableteilla. Käyn vain omalääkärillä. Ei ole mitään mahdollisuutta julkisen puolen diabeteslääkäreille. On kysytty. Diabeteshoitajalle ei myöskään ole pääsyä, kun ei ole insuliinilla. On kysytty tätäkin asiaa. Omahoitajalla en viitsi käydä, koska hänellä ei ole d-tietämystä ollenkaan. On kertonut itsekin. Käyn siis vain omalääkärillä, joka sekin on joka kerta eri ja useimmiten huonosti suomea puhuva ulkomaalainen. Omalääkärikäsite on mielestäni vitsi juuri sen takia, että joka kerta on eri lääkäri, jolle pitäisi kaikki aina kertoa juurta jaksaen 15 minuutin vastaanottoajan puitteissa. Lopputulos on vain labratulosten tarkastelu ja reseptin uusiminen. Labratulokset yleensä pyydän jo ennen vastaanotolle menoa, jotta voin katsoa, onko minulla jotakin kysyttävää niistä. Niin - joka vuosi en ole edes viitsinyt käydä vastaanotolla, vaan uusituttanut vain reseptin. En kehoita muita toimimaan näin.
Onneksi diabetekseni on hyvässä tasapainossa eikä ole seurannaisia ilmennyt. Tästä lasken itselleni isoimman kunnian. Lähtötilanne oli heikko, HbA1c yli 12 %, nyt 4,9 - 5,4 %. Liikunta ja ruokavalio (matalahiilihydraattinen) ovat keskeiset asiat verensokerimittausten lisäksi, joita varten olen saanut hommata itse liuskoja, koska terveyskeskus antaa vain 200 kpl vuodessa.En ole ainakaan vielä kaivannut enempää kuin terveyskeskuksen omalääkärin ja -hoitajan palveluita. Heidän tietämyksensä tällaiselle 2-tyypin diabeetikolle on riittänyt mielestäni hyvin. Tottahan seuraan itsekin terveydentilaani jo muiden kroonisten sairauksieni takia. Ymmärtääkseni pääsen helposti tuonne yhdistykseni diabeteslääkärille tai -hoitajalle, jos katson sen tarpeelliseksi (en ole vielä kokeillut kun ei ole ollut tarvetta). Maksaahan se sitten enemmän kuin terveyskeskusmaksu. Vaikka omalääkärinikin on maahanmuuttaja, niin luotan hänen ammattitaitoonsa kuten myös omahoitajankin, vaikka kumpikaan eivät ole erityisesti diabetekseen erikoistuneita. Vuosikäynneillä käyn säännöllisesti, katson sen järkeväksi. Koska en pysty liikkumaan riittävästi tukielinsairauksien takia on syytäkin käydä säännöllisesti lääkärillä ettei kunto pääse lipsahtamaan huomaamatta liian huonoksi. Minulla on nuo terveyskeskuksen liuskat riittänyt hyvin, koska diabetekseni on hyvässä hoitotasapainossa, ei tarvitse tehdä yleensä kuin kontrollimittauksia. Joskus otan sitten noita ateriamittauksia (ennen ja jälkeen).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841