Meneekö ensiasunnon ostajan veroetu, jos ostaa tontin jossa on jo upouusi sauna? Tontilla on ollut myös asuinrakennus, mutta se on purettu. Katsotaanko tällainen tontti "asunnoksi"?
Tarkoitus on rakennuttaa talo tontille.
Tarkoitus on rakennuttaa talo tontille.
Vastaukset 4
Vanhimmat
Ei sauna ole mikään asuinrakennus eikä saunassa siis saa asua. Se katsotaan piharakennukseksi.
Lukeeko niissä sun papereissa että olet ostanut kiinteistön?
Menikö varainsiirtovero?
Soita verotoimistoon.
Mitäköhän alkuperäinen kysyjä olisi ostanut, ellei kiinteistöä? Kiinteistö muodostuu maapohjasta, eikä mahdollisilla rakennuksilla ole siinä mielessä väliä.
Voihan kyseessä olla myös siirrettävän vuokraoikeuden kauppa, mutta eiköhän kysyjä olisi maininnut ostaneensa "vuokratontin".
Ja ensiasunnon ostajan verohyöty menetetään ainoastaan omistamalla asuinkiinteistöstä, tai asuinhuoneiston osakkeista, se 50 % tai enemmän.
Ostettaessa rakentamatonta kiinteistöä (=tontti) on varainsiirtovero pakko maksaa, mutta sen voi hakea takaisin asuinrakennuksen valmistuttua, ja enintään 6 kuukautta ennen kuin itse muuttaa sinne asumaan.
Nyt kun ostat tontin, se on sinun ENSIASUNTOSI. Et joudu maksamaan siitä varainsiirtoveroa, jos et ole aiemmin omistanut 50/yli 50 % jostakin asunnosta (osakehuoneisto tai kiinteistö) ja ikää on alle 30 v??
Sitten kun myyt rakentamasi talon asuttuasi siinä sen valmistuttua 2 vuotta, et joudu maksamaan myyntivoitosta veroa, mutta seuraavasta asuntokaupastasi, oli se sitten osakehuoneisto, omakotitalo tai pelkkä tontti, joudut maksamaan sen varainsiirtoveron, mikä siitä on määrätty. Osakehuoneistoista prosentti on pienempi kuin kiinteistöistä.