Apua! Olen jo graduseminaarissa, enkä keksimälläkään keksi aihetta graduuni. Yksi oli jo mietittynä, mutta se kaatui omaan mahdottomuuteensa. Aiheen pitäisi liittyä englantilaiseen filologiaan (kielitieteeseen), diskurssianalyysiin ja toivottavaa olisi, että vielä pragmatiikkaan...tutkimusmateriaalin olisi hyvä olla esim. netistä saatavilla. Voi apua papua, ei tästä tule taas yhtään mitään! Kohta luovutan. Ideoita kenelläkään?
Aihe engl.kieliselle gradulle, hum tdk.
2
342
Vastaukset
- Filmaist
Minä menin ohjaajan koppiin ja pyysin häntä antamaan minulle aiheen. Ohjaaja kertoi, mitä aihepiiriä aiemmin oli tutkittu paljon ja kuinka laitoksen gradustoa voisi parhaiten täydentää. Ei tarvinnut sitten pelätä, tulisiko aiheesta tai käsittelytavasta moitteita.
- fm-englanti
Valitse joku nettikeskustelufoorumi (lukaise alkuun pohjaksi vaikka Crystalin kirja: http://www.amazon.com/Language-Internet-David-Crystal/dp/0521802121). Analysoi siellä käytettävää keskustelua, vaikkapa sitä miten puhutaan jostain ajankohtaisesta uutisaiheesta nettikeskusteluissa verrattuna "viralliseen" uutisdiskurssiin ao. aiheesta - uutisjututkin lienee saatavilla helposti netistä. Toisaalta voit myös pohtia, käydäänkö nettikeskustelussa "metakeskustelua", pyritäänkö määrittämään uudenlaista puhetapaa ao. aiheesta (uudenlaista diskurssia tai vastadiskursseja), purkamaan ja analysoimaan aiheesta käytettäviä ilmauksia ja näin jopa uudelleenmäärittelemään "virallista" puhetapaa jne. (Siis ymmärrän tässä nyt diskurssin foucault'laisittain.) Tähän liittyen voisi sitten jotenkin tutkailla (pragmatiikan näkökulmasta) esim. Gricen maksiimien ja yhteistyön periaatteen ilmenemistä tuollaisessa jonkin valtadiskurssin uudelleenmäärittelyyn keskittyvässä (kenties kovin kuumanakin käyvässä) keskustelussa. Tämä nyt näin hatarasti väännettynä ja melko pinnallisilla tiedoilla ja muistikuvilla pragmatiikasta (olen näet enemmän kirjallisuustieteilijä ja kulttuurintutkija kuin lingvisti). Aihepiirin valinta toki tässä sitten ratkaisee paljon sen suhteen, miten hyvin saat tutkimusaineistoa - joku poliittisesti kuuma aihe, niin eiköhän sillä irtoa. Good luck!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984