Parin vuoden työttömyysputken ja lähinnä toivottomalta tuntuvan työnhaun jälkeen, on sitten nähtävästi alanvaihto edessä. Työkkäri täällä tarjoaisi metallialan koulutusta, ja sieltä tuo koneistajan työ vaikuttaisi kiinnostavammalta vaihtoehdolta. (Toinen on vaihtoehto on sitten hitsaaja, mutta pari kertaa aikaisemmin tekemäni hitsausyritykset ja niiden täydellinen epäonnistuminen saivat minut vakuuttuneeksi kyvyttömyydestäni tuolle osa-alueelle)
Mutta, mutta. Metalliala on minulle kuitenkin (vielä) suht vieras. Eli mitä työ vaatii ja minkälaiselle ihmiselle sopii (siis lähinnä tuo koneistajan homma). Ilmeisesti matemaattista lahjakkuutta tarvitaan ainakin jonkin verran, vaan kuinka paljon, ja mitä matematiikan osa-alueita tarvitaan ? Täytyykö esimerkiksi lukion pitkän matematiikan ja fysiikan kurssit olla luettuina ? Entäs sitten nämä kädentaidot. Hoitaako kone kaiken ja itse vain näpytellään tietokonetta, vai tarvitseeko töitä tehdä paljonkin manuaalisesti ohjaamalla?
Työnkuva riippuu tietysti paljon siitä, minkälaiseen yritykseen menee töihin. Noin yleisluontoisesti kiinnostaisi kuitenkin, että meneekö homma kovinkin helposti yksitoikkoiseksi rutiiniksi, jossa vain toistetaan täysin samaa (helppoa) hommaa viikosta toiseen, vai tuleeko paljonkin haasteellisempia tehtäviä.
Mahtaakohan muodostua suureksikin haitaksi se, että satun olemaan naispuolinen henkilö. Eli toisin sanoen, onko suureksikin haitaksi työnsaannissa se, että sattuu edustamaan "väärää" sukupuolta. Itseäni ei työskentely miesvaltaisessa porukassa haittaa ollenkaan. Olen nimittäin aikaisemminkin työskennellyt ainoana naisena miesporukassa, eikä mitään ongelmia ole ollut silloinkaan.
Mitenkäs tuo palkkauspuoli ? Käsitykseni on, että aloittelijan palkat metallipuolella pyörisivät siinä 8-10 euroa/tunti välillä suunnilleen.
No, voihan tietysti olla, että kohtapuoleen myös metallialan työt siirtyvät Kiinaan, mutta kenties siellä nyt olisi vielä edes pariksi vuodeksi töitä tarjolla Suomessakin.
cnc-koneistajan työ
14
1401
Vastaukset
- 456g
tarvita matemaattista lahjakkuutta (taskulaskin on keksitty)
Jos tietsikalla tehdään ohjelmat kone kyllä hoitaa laskutoimitukset ympyrän kaari,säteet viisteet....
Mutta ennenku voit ohjelmia vääntää pitää kappale pystyä tekemään päässässi!
Eli pitää tietää kuinka se oikeesti valmistetaan :kiinnitys,työ vaiheet,työstöarvot...
Eli tarvii osata tehdä kappale manuaalikoneella! ennenkuin voi vääntää ohjelmia cnc koneelle.
Tietysti jos joku tekee ohjelmat ja olet kappaleenvaihtajana valvot terien kestoo ym
se on toinen juttu.
työ sopii naiselle mainiosti ainakin pienemillä koneilla (kevyet kappaleet)
Huolellisuutta tarkuutta kärsivällisyyttä intoo motivaatioo siitä se lähtee. - Herkkules
seisot siinä sorvinjuures ja painelet nippeleitä ja taas vaan seisot, poltat tupangia ja odotat,....
kyllä ne on ne työt erikseen ne! työssä valuu hiki ja lihakset kasvaa!- almasty
Noinniin kyllä mä ainakin omaa hommaa työksi kutsun.Mä painan nappia ja vaihdan kappaletta mutta teen myös ohjelmoinnit ja asetukset sekä suoritan mittaukset eli vastaan laaduntarkkailusta myös.
- tuunari
ammattimiehiä on kortistossa ja eikä töitä tarjolla, todennäköisesti valmistut suoraan kortistoon.
- almasty
Tuohan on vain tilapäistä perusteollisuudessa riittää aina töitä ja CNC-osaajia tarvitaan aina ne jotka ovat kortistossa ovat CNC-koneistajia vain paperilla oikeat alan osaajat ovat arvokkaita eivät ne makaa työttöminä.
- metalliduunari
Toisaalta suosittelen metallialaa mut nyt voi olla vähän huono aika... Etenkin harjottelupaikat voi olla kiven alla koska yritykset eivät voi ottaa harjoittelijoita jos porukkaa on lomautettu/irtisanottu. Ja mielestäni tätä ammattia ei koulussa opi vaan työelämässä. Mitenkään koulua vähättelemättä, perusasiat pitää tietty olla hanskassa ennen kuin työelämään edes yrittää.
Työn vaatimuksista sen verran et varsinaista matikkapäätä ei niin tarvii, itse ainakin pärjänny taskulaskimella ja palikkamatikalla mut hahmottamiskyky on aika tärkee. Koulussa huomasin et monelle ne piirustukset ei vaan yksinkertasesti auenneet. Ja tuo manuaalipuoli kantsii käydä ihan ajatuksen kanssa, antaa hyvän pohjan cnc-puolelle.
Sukupuoli tuskin on ongelma, naiset tunnetaan huolellisina ja tarkkoina työntekijöinä. Naiset vaan tahtoo monesti jämähtää niihin näppitöihin: viimeistelijöiksi ja kokoonpanijoiksi jotka ovat usein vähän huonommin palkattuja töitä. Eli ammattitaitoa kannattaa kehittää.
Palkoissa on tosi paljo hajontaa eli ne lähtee sieltä alle kympistä tunti. Mut vaativammista hommista maksetaan sit paljokii yli 10e...
Onnea valitsemallesi tielle, itse olin samassa jamassa 2 vuotta sitte ja vähän oli tuuriakin matkassa et sain töitä ennen kun lama iski.- hommissa
on tasan yksi hyvä puoli.
aina on 20 lämmintä.
mitään muuta hyvää niissä hommissa ei ole.
kaikkein eniten vituttaa nuo vuorot.
nyt tarjotaan ihan uutta vuorosysteemiä.
2 aamua,2 iltaa,2 yötä,ja päälle 4 vapaata.
tämä siis jatkuu keskeytymättä,eli kokonaisia viikonloppuja kotona 5-6 vuodessa.
vapaa vkl on tärkeä harrastusten takia. - kaipaileva00000
hommissa kirjoitti:
on tasan yksi hyvä puoli.
aina on 20 lämmintä.
mitään muuta hyvää niissä hommissa ei ole.
kaikkein eniten vituttaa nuo vuorot.
nyt tarjotaan ihan uutta vuorosysteemiä.
2 aamua,2 iltaa,2 yötä,ja päälle 4 vapaata.
tämä siis jatkuu keskeytymättä,eli kokonaisia viikonloppuja kotona 5-6 vuodessa.
vapaa vkl on tärkeä harrastusten takia.oli paras ikinä. Itse tekisin vain tuota jos saisin valita. Tuleehan niitä viikonloppuvapaita enemmän, ei ehkä ihan kokonaisia, mutta suurinpiirtein. Itse perheellisenä ja harrastajana sain paljon enemmän aikaa muuhun kuin työntekoon tuossa vuorossa, nyt vain pelkät viikonloput vapaana. *Ja illan jälkeen kun meni yöhön, oli kokonainen päivä vapaa! Ja vuorolisätkin olivat huom paremmat!
- Elättäjä
Sylinteritehtaalle Vuorelaan tarvittaisiin ilmaisia harjoittelijoita. Halli on jo muutenkin täynnä elätettäviä mutta edullisia liitonkorvauksella tulevia tarvitaan lisää.
Yhteiskunta maksaa!- perseennuolia
tiijä vaikka olis se liitonkorvaus parempi kuin palkka
- sawear
eipä kannata koneistajaksi opiskella, ainakin jos haasteita kaipaa, hommat on yksinkertaisia että apinakin oppii ja parin vuoden jälkeen koko homma on jo "nähty" ja sen jälkeen työ on pelkkää kappaleenvaihtoa tai napin runkkaamista
- almasty
On monenlaisia jos tarpeeksi usein jaksaa ja pääsee vaihtamaan työpaikkaa niin on mahdollista nähdä ja oppia koko ajan lisää.Tuolla tavalla voi päätyä isoille aarporille ja niillä piisaa vaihtelevaa hommaa ja vastuukin painaa jo siinä vaiheessa kun pöytään voi olla kiinnitettynä kappale jonka pelkkä aihiokin voi maksaa puoli miljoonaa mummon markkaa.
- 123..
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos hommat olisi helppoja ja kenen tahansa opittavissa, niin ei palkatkaan olisi reippaasti yli 15€. Haasteita löytyy, jos niitä haluaa.
- ...
123.. kirjoitti:
No ei se nyt ihan noinkaan ole. Jos hommat olisi helppoja ja kenen tahansa opittavissa, niin ei palkatkaan olisi reippaasti yli 15€. Haasteita löytyy, jos niitä haluaa.
työn haastavuuden perusteella vaan jonkun aivan muun, kuten edellinen kirjoittajakin mainitsi niin tärkeintä työssä on tarkkuus jottei se mersun hintainen aihio tai työkalu mee sudeksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2592389Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."702378- 1201558
Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis411401Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj641367- 1331329
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711230Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.821019Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli731009Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki102999