Harhaluuloisuushäiriö

Onko muita joilla diagnosoitu harhaluuloisuushäiriö?
Taitaa olla aika harvinainen sairaus..
Tietääkö joku jotain tästä sairaudesta? Onko vakava?
Olen yrittänyt googlettaa mutta tietoa löytyy aika vähän..

114

17223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luuleminen

      tai luulottomuus eivät ole sairauksia.

    • psyko loki

      Ei minustakaan "harhaluuloisuushäiriö" ole sairaus. Kuullostaa ennemminkin roskakoridiagnoosilta. Kun psykiatri ei keksi mikä sinua vaivaa, mutta haluaa jo siirtyä seuraavaan potilaaseen, tuollainen leima on helppo lyödä.

      • höpö höpöä

        kun halutaan vain saada ihminen m.sairaan kirjoihin.


      • Luuleminen
        höpö höpöä kirjoitti:

        kun halutaan vain saada ihminen m.sairaan kirjoihin.

        on teko. Mikään teko ei voi olla sairaus.


      • Karkkila

        Perheenjäseneni sairastaa harhaluuloisuushäiriötä. Se on johtanut useita kertoja täydelliseen eristäytymiseen ja psykooseihin.
        Ensin hän uskoi, että hänestä juorutaan selän takana ja että avovaimo pettää. Kumpaankaan ei ollut aihetta, mutta kumpikin aiheutti hirveitä ristiriitoja perhepiirissä. Seuraava vaihe oli tappamisen pelko. Se johti aseistautumiseen ja eristäytymiseen. Lopulta joutui psykoosiin ja sairaalassa meni puoli vuotta, ennen kuin lääkitys saatiin kohdalleen. (Zyprexa ja ahdistukseen & unettomuuteen Imovane)
        Hän on joutunut sairaalaan kolme kertaa ja joka kerta palannut sieltä työelämään asti. Parisuhteista ei epäluulojen takia tule mitään. Työ menee, koska siellä harhat eivät tule esille. Perheen kanssa ajoittain tosi vaikeaa.
        Tuttavani puolestaan luuli haisevansa ja pesi itsensä verille. Nyt lääkityksen kanssa asuu kotona ja pärjäilee.
        Älkää ihmeessä vitsailko tällä asialla, tämä on sairastuneelle tosi rankkaa, pelottavaa ja todellista. Rankkaa myös läheisille.


      • Karkkila kirjoitti:

        Perheenjäseneni sairastaa harhaluuloisuushäiriötä. Se on johtanut useita kertoja täydelliseen eristäytymiseen ja psykooseihin.
        Ensin hän uskoi, että hänestä juorutaan selän takana ja että avovaimo pettää. Kumpaankaan ei ollut aihetta, mutta kumpikin aiheutti hirveitä ristiriitoja perhepiirissä. Seuraava vaihe oli tappamisen pelko. Se johti aseistautumiseen ja eristäytymiseen. Lopulta joutui psykoosiin ja sairaalassa meni puoli vuotta, ennen kuin lääkitys saatiin kohdalleen. (Zyprexa ja ahdistukseen & unettomuuteen Imovane)
        Hän on joutunut sairaalaan kolme kertaa ja joka kerta palannut sieltä työelämään asti. Parisuhteista ei epäluulojen takia tule mitään. Työ menee, koska siellä harhat eivät tule esille. Perheen kanssa ajoittain tosi vaikeaa.
        Tuttavani puolestaan luuli haisevansa ja pesi itsensä verille. Nyt lääkityksen kanssa asuu kotona ja pärjäilee.
        Älkää ihmeessä vitsailko tällä asialla, tämä on sairastuneelle tosi rankkaa, pelottavaa ja todellista. Rankkaa myös läheisille.

        Psykoosi ei kuulu harhaluuloisuushäiriöön


      • Komppaaja

        Komppaan sinua. Diagnoosini on elimellinen harhaluuloisuushäiriö, koska olin epilepsiakirurgiassa. Lääkitys on Risperdal. Diagnoosin antoi Peijas.


      • Anonyymi
        Karkkila kirjoitti:

        Perheenjäseneni sairastaa harhaluuloisuushäiriötä. Se on johtanut useita kertoja täydelliseen eristäytymiseen ja psykooseihin.
        Ensin hän uskoi, että hänestä juorutaan selän takana ja että avovaimo pettää. Kumpaankaan ei ollut aihetta, mutta kumpikin aiheutti hirveitä ristiriitoja perhepiirissä. Seuraava vaihe oli tappamisen pelko. Se johti aseistautumiseen ja eristäytymiseen. Lopulta joutui psykoosiin ja sairaalassa meni puoli vuotta, ennen kuin lääkitys saatiin kohdalleen. (Zyprexa ja ahdistukseen & unettomuuteen Imovane)
        Hän on joutunut sairaalaan kolme kertaa ja joka kerta palannut sieltä työelämään asti. Parisuhteista ei epäluulojen takia tule mitään. Työ menee, koska siellä harhat eivät tule esille. Perheen kanssa ajoittain tosi vaikeaa.
        Tuttavani puolestaan luuli haisevansa ja pesi itsensä verille. Nyt lääkityksen kanssa asuu kotona ja pärjäilee.
        Älkää ihmeessä vitsailko tällä asialla, tämä on sairastuneelle tosi rankkaa, pelottavaa ja todellista. Rankkaa myös läheisille.

        Ihmiset ei ymmärrä, niin kauan kun itse tai lähipiirissä joku sairastuu...


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Psykoosi ei kuulu harhaluuloisuushäiriöön

        toisinpäin kuuluu, jota ilman ei harhaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        toisinpäin kuuluu, jota ilman ei harhaa.

        Harha on jo ei muista on psykoosissa jos muistanen oikein mutta harhaluuloisuushäiriö on siitä vaikea siinä ei ole psykoosia mutta todenmukainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        toisinpäin kuuluu, jota ilman ei harhaa.

        Siis sanotaan oikein harha joka tuntuu todelliselta kuulee, näkee on jota ei muista psykoosilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        toisinpäin kuuluu, jota ilman ei harhaa.

        Mutta näin olen sen käsittänyt.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Harha on jo ei muista on psykoosissa jos muistanen oikein mutta harhaluuloisuushäiriö on siitä vaikea siinä ei ole psykoosia mutta todenmukainen.

        Harhaluuloisuushäiriö luokitellaan psykoosisairauksien ryhmään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harhaluuloisuushäiriö luokitellaan psykoosisairauksien ryhmään.

        Noh olet näyttävästi oikeassa mutta olen kyllä oppinut psykoosin olevan enemmän näkyvämpää kuin yksi alalaista.

        Sinäänsä kun joku sanoo olevan psykoosi?
        Myös jos väärin ymmärryksiä ihminen ei ole silti harhainen vaan väärin johdatette harhoilla ja jos valehdellaan sitä uskoo helpommin valheisiin.

        Muutenkin jos meet jonkun diagnoosin saatuna väittämään vastaa olet jatkuvasti alakynnessä etkä saa oikeata hoitoa koska eivät luota henkilön tuntemukseen.
        Sekin on hyvin väärin. Eikä noita saa diagnosisoida kriiseissä ja silloin niitä tehdään miksi todenäköisesti kaikilla ihmisillä väärä diagnoosi.

        https://mieli.fi/mielenterveys-koetuksella/psykoosit/


        https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/psykoosi/Pages/psykoosiopas.aspx



      • Anonyymi kirjoitti:

        Harhaluuloisuushäiriö luokitellaan psykoosisairauksien ryhmään.

        Tässä kerrotaan Miten eroaa harhaluuloisuushäiriöstä


        Mutta jos ei luota toiseen ei sekään liity harhaluuloisuushäiriöön.

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00372


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Noh olet näyttävästi oikeassa mutta olen kyllä oppinut psykoosin olevan enemmän näkyvämpää kuin yksi alalaista.

        Sinäänsä kun joku sanoo olevan psykoosi?
        Myös jos väärin ymmärryksiä ihminen ei ole silti harhainen vaan väärin johdatette harhoilla ja jos valehdellaan sitä uskoo helpommin valheisiin.

        Muutenkin jos meet jonkun diagnoosin saatuna väittämään vastaa olet jatkuvasti alakynnessä etkä saa oikeata hoitoa koska eivät luota henkilön tuntemukseen.
        Sekin on hyvin väärin. Eikä noita saa diagnosisoida kriiseissä ja silloin niitä tehdään miksi todenäköisesti kaikilla ihmisillä väärä diagnoosi.

        https://mieli.fi/mielenterveys-koetuksella/psykoosit/


        https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/oppaat/psykoosi/Pages/psykoosiopas.aspx

        Vastaan väittämisestä tuli mieleeni tilanne, kun diagnosoituna ihmisenä ( ei harhaluuloisuus ) minulta kyseltiin, tiedänkö olevani sairas. Vastasin siihen, että tiedän minulla olevan olemassa diagnoosin, mutta olen tällä hetkellä oireeton.
        Siitä vastauksesta ei kovin kauheasti pidetty, vaikka se oli ja on omasta mielestäni täysin totta.
        En silti tuntenut jääväni mitenkään alakynteen.

        Valheista taas tuli mieleeni, harhaluuloisuudesta puhuttaessa, että harhaluuloisuus ei lisää uskomista valheisiin, vaan harhaluuloinen kääntää asiat omassa päässään omalla tavallaan, joskus vähän harhaisesti, juuri sillä tavoin miten hän itse asiaa ajattelee.
        Ja se voi taas johtaa ennemminkin väärinkäsityksiin.
        Valheisiinhan voi uskoa kuka tahansa, oli diagnoosia tai ei.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Tässä kerrotaan Miten eroaa harhaluuloisuushäiriöstä


        Mutta jos ei luota toiseen ei sekään liity harhaluuloisuushäiriöön.

        https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00372

        Luottamus tai sen puute ei tosiaankaan liity harhaluuloisuushäiriöön, mutta harhaluuloisuudessa on juuri se, vaikka toinen olisikin luotettava, niin harhaluuloinen saattaa kuvitella itse, ettei toiseen voi luottaa.

        Harhaluuloisuus jo sanana tarkoittaa sitä, että luulee asioita, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.
        Sen takia esim. ihmissuhteet ovat vaikeita, kun usein luulee jotakin toisesta ihmisestä, tai päinvastoin jonkin kohdistuvan itseen, vaikkei niin olisikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan väittämisestä tuli mieleeni tilanne, kun diagnosoituna ihmisenä ( ei harhaluuloisuus ) minulta kyseltiin, tiedänkö olevani sairas. Vastasin siihen, että tiedän minulla olevan olemassa diagnoosin, mutta olen tällä hetkellä oireeton.
        Siitä vastauksesta ei kovin kauheasti pidetty, vaikka se oli ja on omasta mielestäni täysin totta.
        En silti tuntenut jääväni mitenkään alakynteen.

        Valheista taas tuli mieleeni, harhaluuloisuudesta puhuttaessa, että harhaluuloisuus ei lisää uskomista valheisiin, vaan harhaluuloinen kääntää asiat omassa päässään omalla tavallaan, joskus vähän harhaisesti, juuri sillä tavoin miten hän itse asiaa ajattelee.
        Ja se voi taas johtaa ennemminkin väärinkäsityksiin.
        Valheisiinhan voi uskoa kuka tahansa, oli diagnoosia tai ei.

        Niihä. Se on valheisiin voi uskoa kuka tahansa miksi tulee vääriä diagnooseja.
        Minulle sanottiin ettei minulla ole harhaisuushäiriötä vaan parisuhde ongelmia koska toinen valehteli.
        Sellainen valheiden tekeminen luon epäluottamusta olen tuo rose18 joten siinä näkyy paremmin sen ajan ongelma.

        Minusta se luottamuksen puute traumasta syntyvää. Nyt vaan yritän elää jos kuolee tai jättää sitten tekee niin, en voi asialle mitään. 2010 vaihdettiin terapeuttia.


        Mutta diagnoosin saaneena eipä sitä helposti apua saa sairauteen piti mennä yksityiselle että totesi ruusufinnin. Saatikaan kehenkään uskalla tutustua koska kun tietää syvemmän diagnoosin jos joku oikeasti vainoaa miten ihmeessä todistaisin sen.

        Sellainen turhamainen diagnoosi eikä sitä halua yrittää opiskella koska eipä sitä töitä saisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luottamus tai sen puute ei tosiaankaan liity harhaluuloisuushäiriöön, mutta harhaluuloisuudessa on juuri se, vaikka toinen olisikin luotettava, niin harhaluuloinen saattaa kuvitella itse, ettei toiseen voi luottaa.

        Harhaluuloisuus jo sanana tarkoittaa sitä, että luulee asioita, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.
        Sen takia esim. ihmissuhteet ovat vaikeita, kun usein luulee jotakin toisesta ihmisestä, tai päinvastoin jonkin kohdistuvan itseen, vaikkei niin olisikaan.

        Harhahoja on jokaisella ja minulla vanhalta nimeltä dysfasia ja muutenkin aiheuttaa sanat eriä koska en ole opppinut hyvin sanastoa edes äidinkieltäni joten sanoilla on erimerkityksiä.

        Hyvä esimerkki ”kansanmurha ” ei tarkota oman kansan murhaamista. Joten siinä sitten jaa-a on hyvä selittää että voisi olettaa että tarkoittaa.

        Kuulemma tietyn vähemmistön kansamurhaamista.

        Että tuo diagnoosi asettaminen esim minun kohdalla ei päde.

        Muutenkin minut pistettiin väkisin hoitoon vaikka menin juomaan limua baariin vaan koska mies meni ajalleni mtt.

        Sen vuoksi minulla on kauan aikaa kun viimeksi olen lukenut asian onneksi mies on luvannut todistaa noi asiat että pääsen eroo diagnoosista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luottamus tai sen puute ei tosiaankaan liity harhaluuloisuushäiriöön, mutta harhaluuloisuudessa on juuri se, vaikka toinen olisikin luotettava, niin harhaluuloinen saattaa kuvitella itse, ettei toiseen voi luottaa.

        Harhaluuloisuus jo sanana tarkoittaa sitä, että luulee asioita, jotka eivät välttämättä pidä paikkaansa.
        Sen takia esim. ihmissuhteet ovat vaikeita, kun usein luulee jotakin toisesta ihmisestä, tai päinvastoin jonkin kohdistuvan itseen, vaikkei niin olisikaan.

        Minulla erittäin tuska menneisyys tiedätkö miksi mies valehteli ne lapsuuden traumat oli niin syviä että ajattelin minä tekisin samaa kun hän perheväkivaltaa koki miksi se mielyttämisen vahva kierros myöntämällä ettei riitoja tule.
        Pelko oli niin voimakasta minua kohtaa vältellä myös mielummin istui kolme päivää autossa. Mikäs siinä sitten. Eipä elämä elää toisen traumaattisen ihmisen kanssa ole helppoa kun lapsuus kumpuaa nykypäivään vuosien ajan ja joudun elämään nämä riipat jos ihmisen haluan pitää itsellään on se väliin niin raskasta enkä jaksaisi enää nimeänikään puhdistaa kun alistettu tarpeeksi sitä ei jaksa enää puolustautua kun ei sitä oikeutta saa vaikka tahtoisi.Byrokratia on tehty vaikeaksi.


      • valtakunta kirjoitti:

        Minulla erittäin tuska menneisyys tiedätkö miksi mies valehteli ne lapsuuden traumat oli niin syviä että ajattelin minä tekisin samaa kun hän perheväkivaltaa koki miksi se mielyttämisen vahva kierros myöntämällä ettei riitoja tule.
        Pelko oli niin voimakasta minua kohtaa vältellä myös mielummin istui kolme päivää autossa. Mikäs siinä sitten. Eipä elämä elää toisen traumaattisen ihmisen kanssa ole helppoa kun lapsuus kumpuaa nykypäivään vuosien ajan ja joudun elämään nämä riipat jos ihmisen haluan pitää itsellään on se väliin niin raskasta enkä jaksaisi enää nimeänikään puhdistaa kun alistettu tarpeeksi sitä ei jaksa enää puolustautua kun ei sitä oikeutta saa vaikka tahtoisi.Byrokratia on tehty vaikeaksi.

        Siis ajatteli että minä tekisin hänelle samaan kuin kotonaan perheväkivaltaa tapahtu.

        Sen vuoksi olen vihainen ihmisille jotka aiheuttaa traumoja ja haluan pistää vastuuseen kun kerroin olen niin paljon tallottu ettei jaksaisi taistella vaan luovuttaa.


      • Anonyymi

        Ilman mitään leimoja , niin harhaluulot. Ja aistiharhat ovat skitsofreniaan viittaavia .
        Joten se ei tarkoita sitä että sinulla sitä välttämää
        Tämä on, voi olla joku muukin fyysinen sairaus tai joku lääke myös joka aiheuttaa harhaluuloja .
        Usein ihmiset joilla on Parkinsonin lääkitys saavat harhaluuloja, mutta tietävät sen , eivätkä kiinnitä niihin suurempaa huomiota .
        Aivoissa voi myös olla muutoksia kun on iäkäs, niin että kannataa mennä tutkituttamaan lääkärissä Että saa tietää mistä on kysymys .


      • Anonyymi
        höpö höpöä kirjoitti:

        kun halutaan vain saada ihminen m.sairaan kirjoihin.

        Voi tuota tietämättömyyttä, ei kai ketään haluta mihinkään mielisairaat kirjoihin, sillä käsityksellä kun sinä sen sairauden ymmärrät.
        Lääkärin työ on auttaa , joten mistä näitä ennakkoluuloisia ihmisiä sikiää kun ei ymmärretÄ että ihmisillä voi olla mielenterveys ongelmia, se ei tarkoita että ihminen olisi mitenkään” hullu” niinkuin teikäläiset sen aina ilmaisee. Vaan sairaus sairausten joukossa.

        Päinvastoin yritetään että ihmiset saisivat olla terveenä niin kauan kun mahdollista .
        Näitä luuloja ei pitäisi edes kirjoitella nettiin, ivan vailla kaikkea tietoa .


      • Anonyymi
        Karkkila kirjoitti:

        Perheenjäseneni sairastaa harhaluuloisuushäiriötä. Se on johtanut useita kertoja täydelliseen eristäytymiseen ja psykooseihin.
        Ensin hän uskoi, että hänestä juorutaan selän takana ja että avovaimo pettää. Kumpaankaan ei ollut aihetta, mutta kumpikin aiheutti hirveitä ristiriitoja perhepiirissä. Seuraava vaihe oli tappamisen pelko. Se johti aseistautumiseen ja eristäytymiseen. Lopulta joutui psykoosiin ja sairaalassa meni puoli vuotta, ennen kuin lääkitys saatiin kohdalleen. (Zyprexa ja ahdistukseen & unettomuuteen Imovane)
        Hän on joutunut sairaalaan kolme kertaa ja joka kerta palannut sieltä työelämään asti. Parisuhteista ei epäluulojen takia tule mitään. Työ menee, koska siellä harhat eivät tule esille. Perheen kanssa ajoittain tosi vaikeaa.
        Tuttavani puolestaan luuli haisevansa ja pesi itsensä verille. Nyt lääkityksen kanssa asuu kotona ja pärjäilee.
        Älkää ihmeessä vitsailko tällä asialla, tämä on sairastuneelle tosi rankkaa, pelottavaa ja todellista. Rankkaa myös läheisille.

        Ihan niin nämä ovat juuri niitä sairauksia joissa potilas ja hänen perheensä kärsivät.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Psykoosi ei kuulu harhaluuloisuushäiriöön

        Kyllä vaan kun tilanne kärjistyy harhaluuloista niin usein vaan joutuu psykoosiin, niin että
        Psykoosissa ihminen onkin reilusti harhaluulojen vallassa, jopa moni luulee olevansa joku tunnettu hekilöko, eräskin oli kuulemma Napoleon , niin että mitä ne muita on kun harhoja
        Yksikin harhaluulojen kertoi ihan normaali ilmeellä että hänellä oli suhde psykiatriinsa ja että muka kävivät yhdessä ravintolassakin jne tämä psykiatri oli onnellisesti naimisissa jo monen lapsen isä . Niin että silleen


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Harha on jo ei muista on psykoosissa jos muistanen oikein mutta harhaluuloisuushäiriö on siitä vaikea siinä ei ole psykoosia mutta todenmukainen.

        Harha on aina sairaalle todenmukainen, vaikka ei ympäristölle suinkaan ole


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaan väittämisestä tuli mieleeni tilanne, kun diagnosoituna ihmisenä ( ei harhaluuloisuus ) minulta kyseltiin, tiedänkö olevani sairas. Vastasin siihen, että tiedän minulla olevan olemassa diagnoosin, mutta olen tällä hetkellä oireeton.
        Siitä vastauksesta ei kovin kauheasti pidetty, vaikka se oli ja on omasta mielestäni täysin totta.
        En silti tuntenut jääväni mitenkään alakynteen.

        Valheista taas tuli mieleeni, harhaluuloisuudesta puhuttaessa, että harhaluuloisuus ei lisää uskomista valheisiin, vaan harhaluuloinen kääntää asiat omassa päässään omalla tavallaan, joskus vähän harhaisesti, juuri sillä tavoin miten hän itse asiaa ajattelee.
        Ja se voi taas johtaa ennemminkin väärinkäsityksiin.
        Valheisiinhan voi uskoa kuka tahansa, oli diagnoosia tai ei.

        Harhaluuloinselle ovat hänen ajatukset täyttä totta, mutta ihmiset läheisyydessä eivät näe asioita samalla tavalla kun sairas joka luulee olevansa hyvinkin terve


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin nämä ovat juuri niitä sairauksia joissa potilas ja hänen perheensä kärsivät.

        Harhaluuloisuushäiriö aiheuttaa vaikeuksia kaikissa ihmissuhteissa, ei ainoastaan perheen sisällä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä vaan kun tilanne kärjistyy harhaluuloista niin usein vaan joutuu psykoosiin, niin että
        Psykoosissa ihminen onkin reilusti harhaluulojen vallassa, jopa moni luulee olevansa joku tunnettu hekilöko, eräskin oli kuulemma Napoleon , niin että mitä ne muita on kun harhoja
        Yksikin harhaluulojen kertoi ihan normaali ilmeellä että hänellä oli suhde psykiatriinsa ja että muka kävivät yhdessä ravintolassakin jne tämä psykiatri oli onnellisesti naimisissa jo monen lapsen isä . Niin että silleen

        Hauska tuo Napeleon. Minusta tuo mikä lie. Hauska tuo monen lapsen isä ja onnellinen. Erotan hyvin asian nyt. Minulla on ollut vain parisuhde ongelmaa miehellä oli tuota vaikeutta pysyä totuudessa koska pelkäsi lapsuuden traumojen takia häntä satutetaan eikä hän minun kanssa olisi kestänyt jo 20vuotta ja 9lasta tehdä. Minua satutti kun valehteli minulle niin paljon halusin erota mutta toinen ei antanut uhkasi tappaa itsensä sitten vaan aloin itse tuhoiseksi myös ja sen vuoksi yritin lähteä ja uhmasin että minä itse kuolen jos töytyy jatkaa loppu tulos oli veteli lääkkeitä josta olisi kuollut jos en olisi vienyt sairaalaan. Mutta miehen itsetuhoisuudesta en ole päässyt eroon. Se on niin herkkä ihminen että pelkään sanovani pahasti olen pitänyt sitä kukkasena ja sitä se tarvitsee ja ansaitsee.


    • Deanster

      lueskelin wikipediasta ja aika lailla valitettavasti jotenkin sopi mun oireisiin. Tällä hetkellä syön lääkettä ahdistukseen ja paniikkitiloihin, mutta mulla on myös noita harhoja aika paljon. Eli juurikin sellaisia harhoja mitkä saattaisivat olla totta mutta epätodennäköisiä. Mä esim. luulen usein kävellessäni lapsen ohi, satuttavani sitä jotenkin, tai että lapsi tai aikuinenkin pelästyy niin paljon kun kuljen ohi, että kaatuu ja kuolee...... kuulostaa ihan naurettavalta kun sen kirjoittaa näin, mutta eipä naurata kun kohtaus sattuu päälle... en ole vielä käynyt psykiatrilla mutta taidanpa varata ajan. Mä haluan olla terve, niinkuin olin ennen. En halua näitä paskaisia harhoja. En muuten viitsi kirjoittaa tähän kaikkia harhojani ettei vain kukaan toinen harhainen ala saada samoja harhoja :D

      • ex-kofeinisti

        Jos käytät kofeiinia jossain muodossa, lopeta se kokonaan, pääset todennäköisesti oireistasi muutamassa kuukaudessa täysin.


      • että silleen
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Jos käytät kofeiinia jossain muodossa, lopeta se kokonaan, pääset todennäköisesti oireistasi muutamassa kuukaudessa täysin.

        Vai että harhaluuloisuus mukamas pilipali juttu kun itselläni oli se niin lääkäri määräsi risperdal 2mg/vrk ja harhat lieveni,mutta taas paniikki diagnoosina aivan turha kun kaikkihan voivat sanoa että saavat paniikkikohtauksia ja syynä voi olla vaikka ujous.

        Älkää nyt hitto leikkikö asiantuntijoita kun ette tunnu tietävän mitään.


      • että silleen
        että silleen kirjoitti:

        Vai että harhaluuloisuus mukamas pilipali juttu kun itselläni oli se niin lääkäri määräsi risperdal 2mg/vrk ja harhat lieveni,mutta taas paniikki diagnoosina aivan turha kun kaikkihan voivat sanoa että saavat paniikkikohtauksia ja syynä voi olla vaikka ujous.

        Älkää nyt hitto leikkikö asiantuntijoita kun ette tunnu tietävän mitään.

        Olen eläkkeellä keskivaikeasta masennuksesta ja harhaluuloisuus häiriöstä.Harha minulla oli sellainen että minua vainotaan ja heh todellisuudessa ei niin ollut.Harhaluuloisuus on otettava vakavasti kun harhassa oleva voi tarttua vaikka puukkoon.


      • että silleen kirjoitti:

        Olen eläkkeellä keskivaikeasta masennuksesta ja harhaluuloisuus häiriöstä.Harha minulla oli sellainen että minua vainotaan ja heh todellisuudessa ei niin ollut.Harhaluuloisuus on otettava vakavasti kun harhassa oleva voi tarttua vaikka puukkoon.

        Kauanko kesti ennenkuin pääsit eläkkeelle?
        Mulle haetaan kuntoutustukea huhtikuun alusta alkaen kun sairaslomapäivät loppuu silloin..
        En kuitenkaan usko että kuntoudun työkykyiseksi ikinä joten toivon eläkkeelle pääsyä.
        Diagnoosina harhaluuloisuushäiriö ja sosiaalistentilanteidenpelko.
        Paljonko saat eläkettä kuukaudessa?
        Hyvä tietää että joku edes on päässyt eläkkeelle tällä diagnoosilla.


      • parempi näin
        FUZI kirjoitti:

        Kauanko kesti ennenkuin pääsit eläkkeelle?
        Mulle haetaan kuntoutustukea huhtikuun alusta alkaen kun sairaslomapäivät loppuu silloin..
        En kuitenkaan usko että kuntoudun työkykyiseksi ikinä joten toivon eläkkeelle pääsyä.
        Diagnoosina harhaluuloisuushäiriö ja sosiaalistentilanteidenpelko.
        Paljonko saat eläkettä kuukaudessa?
        Hyvä tietää että joku edes on päässyt eläkkeelle tällä diagnoosilla.

        Eläkkeeni suuruus on normaali kansaneläke ja sitten rapiat työeläke päälle.Vuokralla asun ja yksin niin nettotulot on kaikki noi yhteenlaskettuna n,1000eur luokkaa,tulen toimeen tuolla rahalla ja olen tyytyväinen että pääsin eläkkeelle kun en ollut työkykyinen masennuksen ja harhaluuloisuuden takia.
        Kaverilla taitaa muuten olla samat diagnoosit kun sulla harhaluuloisuus,sos tilanteiden pelko.

        Vuosia en osaa mainita kauanko kesti tuohon eläkeprosessiin kun kaiken maailman kuntoutus toimenpiteitä yritettiin mutta eipä onnistunut ja sitten loppujen lopuksi työkkärin kautta ohjattiin Yliopistolliseen sairaalaan kuntoutus tutkimukseen.Kelalla on omansa tutkimus paikkansa.


      • yksi harhaliini
        että silleen kirjoitti:

        Olen eläkkeellä keskivaikeasta masennuksesta ja harhaluuloisuus häiriöstä.Harha minulla oli sellainen että minua vainotaan ja heh todellisuudessa ei niin ollut.Harhaluuloisuus on otettava vakavasti kun harhassa oleva voi tarttua vaikka puukkoon.

        Minullakin on harhaluuloisuushäiriö. Käytän petriptyyliä. Pystyn vielä käymään työssä. Lisäksi lievää masennusta silloin tällöin. Harhani liittyvät ihmissuhteisiin, luulen et tietyt tyypit vainoo ja puhuu pahaa. selän takana. Isälläni on ollut myös sama, eli on perinnöllistä. Isälläni oli mustasukkaisuusharhoja äitiäni kohtaan. Tämä harhaluuloisuushäiriö ei ole kiva juttu, ei ole kiva elätellä harhoja, koska ne on harhaiselle ns. todellisuutta. Harhaluuloisuus eroaa muista psykooseista siinä, että harhat ovat teoriassa mahdollisia, vaikkeivät todennäköisiä. Eli en nää lentäviä lautasia tms. Harhoissa pystyy jopa elämään norm. elämää, eikä se näy välttämättä päällepäin. Kannattaa hankkia hyvä psykiatri, sekin auttaa, jos vaan se taloudellisesti on mahdollista.


      • rose18
        FUZI kirjoitti:

        Kauanko kesti ennenkuin pääsit eläkkeelle?
        Mulle haetaan kuntoutustukea huhtikuun alusta alkaen kun sairaslomapäivät loppuu silloin..
        En kuitenkaan usko että kuntoudun työkykyiseksi ikinä joten toivon eläkkeelle pääsyä.
        Diagnoosina harhaluuloisuushäiriö ja sosiaalistentilanteidenpelko.
        Paljonko saat eläkettä kuukaudessa?
        Hyvä tietää että joku edes on päässyt eläkkeelle tällä diagnoosilla.

        kuntoutustukea..
        mutta lääkkeitä tähän vaivaan en aijo syödä vaan jos joudun käymään lääkärissä tämän takia vaadin sitten kuntoutustuen jatkamista, olkoon lääkärin päätettävissä..
        ja usko loppu epävaakaaseen persoonaan koska pahimpina aikoina olen raskaana juuri ollut tai raskaana ollut, eli miten sitten asiaan suu pannaan..
        kun luottamus mieheen mennyt alusta asti eli minua diagnoosinoidaan varsinkin kun meillä on parisuhteessa ongelmia.
        mies on valehdellut asioissa jotka oltu sovittu ettei näin tapahdu..
        ja suhteen alussa olin eroomassa mutta mies pakotti jäämään uhos itseään itsemurhalla ja söikin lääkkeitä.
        jolloin lähteminen teki vaikeeksi.
        nykyään haluisi uskoa parempaan ja muuttumiseen ja parisuhdeterapiaan mutta väkisin epäilyä on koska tänäkin keväällä petettiin lupauksia, sukulaisiakin sekotti mukaan ja en haluisi pitää yhteyksiä koska luottamus on heihinkin mennyt en jaksa syyttelyä etten ole menetellyt oikein puolisoani kohtaan MUTTA PUOLISOKAAN EI OLE MINUA KOHTAAN JA VARSINKIN MINUN PUOLELLA EI OLE PUHETAITOA.
        tressaan vääärästä diagnoosista koska alkaa miettiin, käyttäytyykö tuo ihminen minua kohtaa harhaluuloisena jolloin katsonut tietoa, miten menetellä tämän ihmisen kanssa?? ja se mitä ole lukenut ja ymmärtänyt en pidä lukemasta koska pidän erityisesti rehellisyydestä ja suoraan sanomisesta.
        tai esim tulee loukauksia ihmisten epäluuloista koska ihminen joka ei tiedä , mikä on harhaluuloinen pitää erittäin harhaisena.. ja käytös sen mukaista..

        en haluisi muitten kärsiä siitä, mitä tämä henkisesti minulle haittaa tuo ja tressiä joka on muutenkin lamauttaa minut ja tekee masentuneeksi kädet eli jalat ovat ihan lamaantuneet, joka haittaa minua lapsien kanssa olemisella josta pelkään joutuvani menettään lapseni..
        yritän parhaani mukaan taistella positiivisella ajattelulla koska tiedän olevani oikeassa, masennus kausia tulee väkisin ahistuhäiriötä ja hauskinta on se että olen parantumaan päin ollut vakavasta masennuksesta mutta nyt se on vaan pahentunut..


      • repästydiaknoosi
        että silleen kirjoitti:

        Vai että harhaluuloisuus mukamas pilipali juttu kun itselläni oli se niin lääkäri määräsi risperdal 2mg/vrk ja harhat lieveni,mutta taas paniikki diagnoosina aivan turha kun kaikkihan voivat sanoa että saavat paniikkikohtauksia ja syynä voi olla vaikka ujous.

        Älkää nyt hitto leikkikö asiantuntijoita kun ette tunnu tietävän mitään.

        Tuo on softis diaknoosi. Tosin lääkäreiden diaknoosit on välillä virheellisiä, mutta diaknoosin mukaisia lääkityksiä. Jokainen voi ite miettiä, mitä hankalisa tilanteissa on tehtävissä ja katella pitääkö joku juttu paikkaansa. Monilla on hankalia tai tasapainottomia hemkilöitä lähipiirissä, jotka aiheuttaa epäluottamusta ts todella sairaita persoonia. Harmillista ettei ongelmista pääse puhumaan ja ole ulkopuolisia auttajia, jotka kongreeettiisesti voisi auttaa tilanteissa. Lääkäri sanoi, että yli 85% on ko diaknoosin omaavia. Jos ei oli muita rankempia määrityksiä, niin tuo on sama kuin ei olisi mitään, tosin lääkkeitä diaknoosien varjolla määrätään.


      • fuglnuhtx
        rose18 kirjoitti:

        kuntoutustukea..
        mutta lääkkeitä tähän vaivaan en aijo syödä vaan jos joudun käymään lääkärissä tämän takia vaadin sitten kuntoutustuen jatkamista, olkoon lääkärin päätettävissä..
        ja usko loppu epävaakaaseen persoonaan koska pahimpina aikoina olen raskaana juuri ollut tai raskaana ollut, eli miten sitten asiaan suu pannaan..
        kun luottamus mieheen mennyt alusta asti eli minua diagnoosinoidaan varsinkin kun meillä on parisuhteessa ongelmia.
        mies on valehdellut asioissa jotka oltu sovittu ettei näin tapahdu..
        ja suhteen alussa olin eroomassa mutta mies pakotti jäämään uhos itseään itsemurhalla ja söikin lääkkeitä.
        jolloin lähteminen teki vaikeeksi.
        nykyään haluisi uskoa parempaan ja muuttumiseen ja parisuhdeterapiaan mutta väkisin epäilyä on koska tänäkin keväällä petettiin lupauksia, sukulaisiakin sekotti mukaan ja en haluisi pitää yhteyksiä koska luottamus on heihinkin mennyt en jaksa syyttelyä etten ole menetellyt oikein puolisoani kohtaan MUTTA PUOLISOKAAN EI OLE MINUA KOHTAAN JA VARSINKIN MINUN PUOLELLA EI OLE PUHETAITOA.
        tressaan vääärästä diagnoosista koska alkaa miettiin, käyttäytyykö tuo ihminen minua kohtaa harhaluuloisena jolloin katsonut tietoa, miten menetellä tämän ihmisen kanssa?? ja se mitä ole lukenut ja ymmärtänyt en pidä lukemasta koska pidän erityisesti rehellisyydestä ja suoraan sanomisesta.
        tai esim tulee loukauksia ihmisten epäluuloista koska ihminen joka ei tiedä , mikä on harhaluuloinen pitää erittäin harhaisena.. ja käytös sen mukaista..

        en haluisi muitten kärsiä siitä, mitä tämä henkisesti minulle haittaa tuo ja tressiä joka on muutenkin lamauttaa minut ja tekee masentuneeksi kädet eli jalat ovat ihan lamaantuneet, joka haittaa minua lapsien kanssa olemisella josta pelkään joutuvani menettään lapseni..
        yritän parhaani mukaan taistella positiivisella ajattelulla koska tiedän olevani oikeassa, masennus kausia tulee väkisin ahistuhäiriötä ja hauskinta on se että olen parantumaan päin ollut vakavasta masennuksesta mutta nyt se on vaan pahentunut..

        se on STRESSI. ei tressi. argh.


      • Anonyymi
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Jos käytät kofeiinia jossain muodossa, lopeta se kokonaan, pääset todennäköisesti oireistasi muutamassa kuukaudessa täysin.

        Siinäpä asiantunteva henkilö. Olet varmasti itse kokeillut ohjettasi ja se on toiminut.


      • Anonyymi

        Voisiko olla että lääke jota syöt ei ehkä sovi sinulle, joten kun kerrot lääkärille niin ne voi vaihtaa toisiin. Joskus voivat lääkkeetkin käynnistää harhaluuloja
        Sinä olet silti itse tietoinen tilanteesta joten se on hyvä merkki. Ota yhteyttä lääkäriin ja tee kysymys josko lääke aiheuttaa harhat.


      • Anonyymi
        että silleen kirjoitti:

        Vai että harhaluuloisuus mukamas pilipali juttu kun itselläni oli se niin lääkäri määräsi risperdal 2mg/vrk ja harhat lieveni,mutta taas paniikki diagnoosina aivan turha kun kaikkihan voivat sanoa että saavat paniikkikohtauksia ja syynä voi olla vaikka ujous.

        Älkää nyt hitto leikkikö asiantuntijoita kun ette tunnu tietävän mitään.

        Harhaluulot ovat joka ihmiselle eri tyylisiä ja syyt on monet niihinkin.


    • rose18

      ainoa etten usko siihen että minulla on... vaan väärin ymmärretty koska minulla lievä dysfasia ja jos yritän todistaa sitä, sitä vakammaksi tilaani luokitellaan..
      olin vuosi sitten sairaalassa koska luokiteltiin että minulla oisi pahentunut tila, väärin perustein jouduin ja siellä kävimme pariterapiaa ukkoni kanssa niin lääkäri ei uskonut minun kärsiväni harhaluuloisuudesta..
      ja en halua minun tietojani eteenpäin luovutettavani koska koen itseni todistaessa onko se vai ei?? jos ihmisiä ei oteta hehkisesti huomioon saa väärästä dianoosista kärsiä..esim sukulaisten tai muitten käyttäytymisestä koska näitä ihmisiä tapaa..

      • oonRoskapostirobotti

        ...epäillään täälläkin. pahin tilannne on juuri psykiatrin luona, hän on aivan hirveä ämmä. ja tk-lääkärikin. uhkailin ilmoittaa psykiatria jonnekin kun alkoi hirveät kuulustelut kun tahdoin saada tietoni mukaan paperilla.


      • harhaliini
        oonRoskapostirobotti kirjoitti:

        ...epäillään täälläkin. pahin tilannne on juuri psykiatrin luona, hän on aivan hirveä ämmä. ja tk-lääkärikin. uhkailin ilmoittaa psykiatria jonnekin kun alkoi hirveät kuulustelut kun tahdoin saada tietoni mukaan paperilla.

        En ole harhainen terveyskeskusta kohtaan. Suomessa vain julkinen terveydenhoito ei aina toimi ( rahapula) Jos vain mahdollista menkää yksityiselle. Itselläni menee siihen noin 200e per vuosi. Siellä otetaan asiat vakavammin kuin julkisella. Tehkää asioita josta pidätte, se on myös terapiaa. Eläimet myöskin. Aina kannattaa muistaa, et jos ahistaa, se voi olla vain omaa harhaa. Lääkkeet on auttanu mua ja pystyn käymään myös töissä onneksi toistaiseksi.

        Yks harhanen ei aina suinkaan


      • Anonyymi
        oonRoskapostirobotti kirjoitti:

        ...epäillään täälläkin. pahin tilannne on juuri psykiatrin luona, hän on aivan hirveä ämmä. ja tk-lääkärikin. uhkailin ilmoittaa psykiatria jonnekin kun alkoi hirveät kuulustelut kun tahdoin saada tietoni mukaan paperilla.

        Se mitä kutsut kuulusteluissa on kysymyksiä sinulle että psykiatri saa sinusta oikean kuvan ja tietää minkä tason terapiaa tarvitset. Joten miten voi ihminen olla vielä nykyaikaa noin takapajulla ettei ymmärtää tuonvertaa.


    • Skitso11

      Mulla saattaa olla tuo sairaus. Luulin että yläkerran naapuri pitää mua hereillä tahallaa kiusatakseen mua tömistelemällä lattiaa kovaäänisesti. Unen saanti minulla oli/on 5 aikoihin aamulla. pari tuntia tuli nukuttua yössä. Kolme viikkoa tuli kuunneltua tätä ja vihdoin uskalsin tehdä asialle jotain. Soitin hänelle, mutta hän sanoi todella vakuuttavasti että ei ole asunut tässä asunnossa kuukauteen ja voi todistaa tämän.

      En tiedä pelleileekö se mun kanssa vai voiko mulla oikeasti olla Paranoidinen Skitsofrenia tai tää harhaluulotauti. Onhan se mahdollista että joku sekopää asuu yläkerrassa ja pitää muita hereillä kun ei saa itse unta, mutta kuulostaa jo vähän liikaa salaliittoteorialta.

      Toisaalta oli tai ei. En kuitenkaan tule ainuttakaan lääkettä syömään tämän takia. Pitää kait vain opetella elämään noiden äänien kanssa tai saada jätkä kiinni itseteosta.

      • hyvin.tavallista

        Häiriköt häiriköivät hyvin usein asunnoista joissa ei asuta. Jotkut vuokranantajat vuokraavat asuntojaan pimeästi sellaiseen tarkoitukseen että niissä ei asuta. Vaikea todistaa kuka niissä häiriköi. Esimerkiksi gangstalkkaajat tekevät sitä. Samoin hotelleissa he häiriköivät usein tyhjistä huoneista ja jotenkin respa osaa aina sijoittaa uhrit sellaisiin huoneisiin joissa on tyhjä huone vieressä ja joku varauloskäytävä huoneen toisella puolella tai vastapäätä jos toisella puolella on päätyseinä.


      • 626262

        Latex Leena.


      • Harmittelija

        Äänet voi kuulua myös alakerran tai sivuilla olevista asunnoista. On persoonia, jotka valehtelee ja osaa näytellä vaikka olisi häiriköinnin syypää. Ota isännöitssijään yhteyttä. Tosin harva isännöitsijä osaa hitaa häirintä tilanteita, vaikka pitäisi olla ns. ammattilainen esim. asukasisännöitsijä. Yksityiset isännöintitoimistoto voi harrastaa rikollista toimintaa.


    • Skitso11

      Tänään mie oon tosi masentunut. En tiedä onko nuo äänet todellisia vai ei. Kaikki sanoo että olen vain vainoharhainen. Kyllä ne mulle tuntuu todellisilta. Ainut tapa mennä nukkumaan on mantrata: ei siellä ole ketään, ei siellä ole ketään.

      • Terveet

        Hanki uusi turva ketju- ja lukko. Katso paikat, niin se rauhoittaa. Hyvä jos matrat auttaa. Hanki toiminaalista tekemistä ja keskusteluja ihmisten kanssa.


      • oggyogpg

        Tallenna kännykällä ääntä ja pyydä jotakuta kuuntelemaan se, tai pyydä joku yöksi.
        Se voi olla mahdollista, että kuulet harhoja tai kärsit jostain unihäiriöstä, jossa olet yöaikaan osittain unessa.


    • epäluuloharha

      Minulla on keskivaikea masennus sekä epävakaa persoonallisuus. Epävakaaseen kuuluu kuormittavissa tilanteissa epäluuloisuus mutta minusta tuntuu että minulla on vähän liian usein tuota epäluuloisuutta. Joskus epäilty skitsofreniaakin, mutta siis epäluuloisuus esiintyy minulla niin että kuvittelen liian usein häiritseväni naapureita jollain tavalla. Jos lasken vettä hanasta kello yhdentoista jälkeen niin pelkään että he häiriintyvät. Ihmisten ilmoille kun menen niin on vaivaantunut ja ärsyttävä olo, vaikea olla. Joskus pahimmillaan olen kuvitellut naapurini kyttäävän minua ikkunastaan vaikka välissä oli korkea aita enkä itsekään nähnyt naapuriin helposti. Tästä on nyt monta vuotta kun sellaista kuvittelin. Sen lisäksi siihen aikaan kuvitelin että pari luokallani olevaa tyyppiä oli käynyt kotonani koska kuvittelin että siskoni tuntee heidät. Sanottuani asiasta hän sanoi ettei hän sellaisia ihmisiä tunne.

      Mitään diagnoosia en ole saanut vaikka lääkärit ovat olleet tietoisia tästä. Lisäksi välillä "muistan" muka että joku on ulkona ollessani puhunut minusta jotain negatiivista, esim. että joku joka on ollut samalla keskustelupalstalla jotenkin tunnistaa minut sieltä (koska olen joskus kuvia laittanut), ja sanoo minusta jotain negatiivista. Tavallaan kuulen äänet pääni sisällä ja muistan että mitä muut ovat minusta aiemmin ulkona ollessani sanoneet. Kuulostan kamalan harhaiselta eikä kukaan varmaan uskoisi että ajattelen tällaisia.

      Miksi en ole saanut diagnoosia? Kuuluuko nämä muka epävakaaseen p.häiriöön? Ahdistaa kun en saa kunnon hoitoa kun minua ei tutkita kunnolla!!

      • skitso11

        Hei,

        älä niinkään odota noita diagnooseja psykiatreilta. Se vain lisäisi sinun lääkitystä ja aiheuttaisi enemmän ongelmia. Mulla on kanssa ollut samoja ongelmia mitä sulla. Luulen että veden ottaminen hiljausuuden jälkeen häiritsee muita ja olen kuullut tai luullut kuulevani muiden puhuvan paskaa musta vaikka en edes tunne niitä. Itse tulin siihen tulokseen että voihan "ne" puhua negatiiviseen sävyyn musta, mutta so what. Ei niiden mielipiteisiin voi vaikuttaa. Mitä enemmän noita luuloja on sitä enemmän se luo harhaluuloja. Ehkä siinä pitää vain ajatella että puhukoot paskaa musta ja yritän silti käyttäytyä niin että ei herättäisi paljoa huomiota.


      • Harhaaharhaa

        Mulla oli harhoja,että vainotaan,saan häädön,vaikkei sellaiseen olisi syytä,kun maksan vuokran aina ajallaan ja elän hissuksiin. Kaupassa kävin syrjäteitä pitkin:0


    • Luulevainen

      Harhat ovat kauheita kokijalleen koska ne ovat niin todellisia, unenpuute on yksi
      syy ja unenpuute johtuu usein erilaisten ravinteiden puutteesta. Ennen vanhaan
      unilääkkeeksi juotiin lämmintä hunajamaitoa, ihan hyvä keino. Sairastuin itse
      vaihdevuosiaikaan ja luulin että minua yritettiin myrkyttää, olin muutaman viikon
      hoidossa ja söin useita aterioita päivässä ja nukuin todella paljon. En ollut saanut nukuttua kunnolla pariin viikkoon enkä pystynyt syömään, kaikki maistui ihan hirveälle ja laihduin yli kymmenen kiloa. Mieliala lääkitys vei taas toiseen
      suuntaan aloin hihitellä ihan päättömästi, onneksi tajusin että nyt menee turhan
      lujaa, puhuin asiasta lääkärin kanssa ja lopetin lääkityksen. Nykyisin syön hiven-
      aine-vitamiinipillerin joka päivä,jos en saa unta otan mangesiumia ja b- vitam.
      Nykyisin minulla on myös kilpirauhaslääkitys. Meilläkin nämä jutut kulkee suvussa, nyt pärjään muuten mutta olen jatkuvasti väsynyt, voi johtua iästäkin.
      Jos olet pulassa tutustu noihin vaihtoehtoihoitoihin, kunhan otat rauhallisesti, ne perustuvat kehon omiin puolustuskeinoihin, eivät ihmeisiin.
      Terveyttä teille kaikille toivoen

      • paranemisia

        MOnilla lääkkeillä on sivuoireena väsymys.


    • fwniks

      Äidilläni on taatusti tämä harhaluuloisuushäiriö. Hänellä on iät ajat ollut ongelmia naapureitten kanssa (asunut eri taloissa), muka häiritsevät ja kyttäävät häntä, heittelevät päälle myrkkyä tms. Vaihdattanut lukkoja kun asunnossa käyty. Pessyt pyykkejä aina uudestaan ja uudestaan kun niihin ujutettu myrkkyä kun ollut narulla kuivumassa... Omaa maailman parhaimman kuulon kun kuulee parinkin sadan metrin päästä mitä siellä puhutaan tms... Ollut aina sosiaalisesti rajoittunut, ei ole käynyt töissä kuin nuoruusvuosinaan. Ei ole halunnut pahemmin osallistua suvun juhliin tms. Aina ollut muissa vika joka asiassa. Suuttuu hirveästi jos vähänkin sanoo vastaan, että tuskin ne naapurit nyt sinua vainoaa tms. Muutoin puhuu ihan normaaleja ja on toimintakykyinen. Itse olen vaan aika loppu tämän touhun kanssa jo:(.

      • myös tytär

        Minun äitini sai harhaluuloisuushäiriödiagnoosin kun alkoi käyttäytyä psykoottisesti ja oli hoidossa psyk.osastolla. Tuo sun kuvauksesi kuulostaa hirmu tutulta. Myrkyt, huumeet, valvontakamerat, pettäminen, häirintä ja kiusanteko olivat minun äitini harhoja. Hän saattoi myös ärtyä ja suuttua suunnattomasti jos vihjaistiinkaan siihen suuntaan että saattaisi tarvita apua..Tuo sosiaalinen rajoittuneisuus pätee myös häneen, ja muiden syyttely. Nykyisellä lääkityksellä pärjää paremmin, mutta välillä pulpahtelee pintaan. Tosin epäilen että salaa aika paljon kokemiaan asioita nykyään. Mutta toivon sinulle voimia äitisi kanssa. Tiedän tasan miltä sinusta tuntuu.


      • näin.oletan
        myös tytär kirjoitti:

        Minun äitini sai harhaluuloisuushäiriödiagnoosin kun alkoi käyttäytyä psykoottisesti ja oli hoidossa psyk.osastolla. Tuo sun kuvauksesi kuulostaa hirmu tutulta. Myrkyt, huumeet, valvontakamerat, pettäminen, häirintä ja kiusanteko olivat minun äitini harhoja. Hän saattoi myös ärtyä ja suuttua suunnattomasti jos vihjaistiinkaan siihen suuntaan että saattaisi tarvita apua..Tuo sosiaalinen rajoittuneisuus pätee myös häneen, ja muiden syyttely. Nykyisellä lääkityksellä pärjää paremmin, mutta välillä pulpahtelee pintaan. Tosin epäilen että salaa aika paljon kokemiaan asioita nykyään. Mutta toivon sinulle voimia äitisi kanssa. Tiedän tasan miltä sinusta tuntuu.

        Äitisi on luultavasti vaiennettu lääkkeillä ja hulluksi leimaamisella niin kuin aika monet muutkin gang stalking- eli joukkovainoamisen uhrit. Toivon että hän löytää yhteyden muihin vainottuihin. se tekisi hyvää hänen mielenterveydelleen.


      • järkevyyttä
        myös tytär kirjoitti:

        Minun äitini sai harhaluuloisuushäiriödiagnoosin kun alkoi käyttäytyä psykoottisesti ja oli hoidossa psyk.osastolla. Tuo sun kuvauksesi kuulostaa hirmu tutulta. Myrkyt, huumeet, valvontakamerat, pettäminen, häirintä ja kiusanteko olivat minun äitini harhoja. Hän saattoi myös ärtyä ja suuttua suunnattomasti jos vihjaistiinkaan siihen suuntaan että saattaisi tarvita apua..Tuo sosiaalinen rajoittuneisuus pätee myös häneen, ja muiden syyttely. Nykyisellä lääkityksellä pärjää paremmin, mutta välillä pulpahtelee pintaan. Tosin epäilen että salaa aika paljon kokemiaan asioita nykyään. Mutta toivon sinulle voimia äitisi kanssa. Tiedän tasan miltä sinusta tuntuu.

        Oletko varma, että ovat harhoja? Toiset reagoi heti jos tulee jotai traumaattiseen tilanteeseen viittaavaa. Joku on lähellä pahasti pettänyt luottamuksen ja tehnyt itseleen tai jollikin läheiselle jotain todella pahaa, että reagoi vielä jälkenkin päin asioihin. Ennemin pahan tekijät kiinni ja vastuuseen teoistaan. Ei lääkkeet auta tai paranna ketään. Ehkä psykologi voisi vähän helpottaa, että saisi pään tyhjenettyä edes. Jotku lääkkeet tekeee hajanaista oloa ja vaikutelmaa. Aika perusteettomasti ja ronskisti jotku lääkärit kirjoittelee lääkkeitä joillekin. Lääkkeet aiheuttaa sairauksia. Perustelevat elämän laadulla, vaikka aiheuttavat sivuoireita ja haittoja enemmän kuin hyötyjä. Harva lääkkeitä tarvitsee. Joidenkin elämä on lapsesta saakka pilattu/tuhottu lääkkeillä.


      • Anonyymi
        näin.oletan kirjoitti:

        Äitisi on luultavasti vaiennettu lääkkeillä ja hulluksi leimaamisella niin kuin aika monet muutkin gang stalking- eli joukkovainoamisen uhrit. Toivon että hän löytää yhteyden muihin vainottuihin. se tekisi hyvää hänen mielenterveydelleen.

        Ei ole terveyden hoidossa termiä hullu, se on vaan teikäläisten sanavarastosta.
        Ihmisillä on erilaisia mielen sairauksia kevyesti vaikeaan masennukseen , se ei ole mitään hulluutta mitenkään. Toisilla on vaan ehkä auvussakin joku geeni että näin on. Siis paras lopettaa tuo sana hullu, sellaista ei ole käytetty koskaan lääketieteessä .
        Ihmiset on varustettu erilaisilla hermosysteemillä toisen ovat herkkiä ja masentuvat herkästi, toisilla taas on muita vaivoja. Juuri niitä yritetään hoitaa lääkkeiden avulla .
        Siis lääkärit todella haluavat auttaa siksi tekevät työtään.
        Se ettei joku ole tyytyväinen hoitoon riippuu usein siitä ettei tunnista sairauttaan vaan alkaa luulottelemaqn kaiken maailman asioita hoitosektorilta


    • kamikazeinc

      Mä olen pätkinyt välit vanhoihin ystäviin, koska "tiedän" että he katsovat mua kieroon, puhuvat selkäniän takana p*kaa yms.
      En liiku julkisilla paikoilla muuta kuin pakon edessä, ja silloinkin olen kunnon lääke-pöhnässä. Koska kaikki ihmiset tuijottavat mua ja "nauravat mulle".
      Parvekeella tpakalla käydessäni jos joku napuri sattuu puhumaan, kuulen että hän mainitsee minun nimeni, ja luonnollisesti, nauraa mulle.
      Kyllä tämän pipon alla oleva mössö hajoaa. Olen yrittäny miettiä että mikä mailmanapa-kompleksi mlla on, kun kaikki ihmiset puhuu minusta

      • Harhaluuloinen

        Kyllä harhaluuloisuushäiriö on ihan oikea sairaus. Se on eräs psykoosin muoto. Itse sairastuin siihen keväällä 2000. Olen syönyt syksystä 2000 alkaen koko ajan psykoosilääkkeitä.Välillä olin reilun vuoden ilman lääkkeitä, mutta äänet palasivat. Olen 2 kertaa yrittänyt lopettaa lääkityksen ja aina äänet palaa. Kuulen siis sellasta, että ääni tulee tappamaan minut. Esim jos naapurista kuuluu ääniä saatan kokea ne uhkaaviksi. Se on ollut niin pelottavaa, että on pitänyt mennä ystävälle nukkumaan kun ei ole voinut olla yksin kotona. Myin sairastuessani 2 vuoden aikana 4 asuntoa ja ostin aina uuden, kun joka asunnossa kuulin ääniä. Onneksi sitten rauhottui 2005 kun lääke vaihdettiin. En ole koskaan toipunut ennalleni. Töissä olen ollut koko ajan. Nyt vain niin paljon muita sairauksia että tämä mukaan lukien taidan kohta päästä eläkkeelle. Eläkehän riippuu omasta palkastasi ja työvuosista. Ei eläkkeen määrää kannata tällä palstalla kysellä :) vaan omasta eläkkeet hoitavasta paikastasi esim Keva tms. Hyvää jatkoa kaikille olitpa eläkkeellä tai et.


      • rakentavaa

        Ei tuo ihan kauheen sairaalta vaikuta. Jos olisit tosi sairas, et voisi työskenellä tai olisit muiden ihmisten suhteen akresiivinen, tekisit ilkeyksiä ja jne. Pahimpia ei oikein voi pitää edes ihmisten ilmoilla, mutta sanovat ettei voi pitää lakisääteisesti laitoksessakaan heitä k oko ikäänsä, vaikka moni hankala persoona itse toivoisikin. Suomiko muka lintukoto ja rauhan tyyssija. Täällä on ihan samoja paskamaisuuksia kuin mitä maailmalta tulee uutisia. Helppo on toista nälviä, kun pitäisi omaa aluettaan hoitaa tai laittaa asioita kuntoon. Kukaan päättäjistä ja yhteiskunnallisista tahoista ei viitsi tehdä käytännön aasioille mitään, mikä näkyisi ihmisten hyvinvoinnissa. Jos ei muuta, niin kaateus tulee esiin ettei viitsitä jelppiä toista ylämäessä. Pärställä on suuri vaikutus ketä autetaan ja miten. Aika monet ovat suuruudenhulluja tai narsistisia persoonia, jotka ovat päättämässä aioista. Hoitopuoli mukaan lukien.


      • aikapieni
        rakentavaa kirjoitti:

        Ei tuo ihan kauheen sairaalta vaikuta. Jos olisit tosi sairas, et voisi työskenellä tai olisit muiden ihmisten suhteen akresiivinen, tekisit ilkeyksiä ja jne. Pahimpia ei oikein voi pitää edes ihmisten ilmoilla, mutta sanovat ettei voi pitää lakisääteisesti laitoksessakaan heitä k oko ikäänsä, vaikka moni hankala persoona itse toivoisikin. Suomiko muka lintukoto ja rauhan tyyssija. Täällä on ihan samoja paskamaisuuksia kuin mitä maailmalta tulee uutisia. Helppo on toista nälviä, kun pitäisi omaa aluettaan hoitaa tai laittaa asioita kuntoon. Kukaan päättäjistä ja yhteiskunnallisista tahoista ei viitsi tehdä käytännön aasioille mitään, mikä näkyisi ihmisten hyvinvoinnissa. Jos ei muuta, niin kaateus tulee esiin ettei viitsitä jelppiä toista ylämäessä. Pärställä on suuri vaikutus ketä autetaan ja miten. Aika monet ovat suuruudenhulluja tai narsistisia persoonia, jotka ovat päättämässä aioista. Hoitopuoli mukaan lukien.

        Sosiallipuoli ja lääketiede kokonaisuudessaan. Ei tuo oikeuslaitoskkaan ole puolueeton tai oikeudenmukainen. Varmaan aika moni tietää henkilöitä, jotka käyttää kiellettyä kamaa tai on epärehellinen, vaikka on ns. luottamusammatissa, joka edellyttää nuhteetonta elämää ja eläämäntapoja.


      • Anonyymi

        Entäs mitä se sinun elämääsi vaikuttaa mitä ihmiset puhuvat tai kuvittelet heidän puhuvan. Viinin sisällä sellaiset puheet unohtavat jos ovat juoruavaa tyyppiä ja uusia asioita heillä on aina.
        Yritä ajatella että he eivät ymmärrä miten huonosti voit, ja kun lukee näitä kommetteja niin näkyy selvästi mitä porukkaa ollaan joten alä vaivaaa päätäsi heidän mahdollisilla juoruamisillaan . Vaan ole se mikä olet ja koita hoidella itseäsi kuntoon, kuten minun mummoni sanoi aikoinaan että kyllä Se aurinko paistaa joskus risukasaankin 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs mitä se sinun elämääsi vaikuttaa mitä ihmiset puhuvat tai kuvittelet heidän puhuvan. Viinin sisällä sellaiset puheet unohtavat jos ovat juoruavaa tyyppiä ja uusia asioita heillä on aina.
        Yritä ajatella että he eivät ymmärrä miten huonosti voit, ja kun lukee näitä kommetteja niin näkyy selvästi mitä porukkaa ollaan joten alä vaivaaa päätäsi heidän mahdollisilla juoruamisillaan . Vaan ole se mikä olet ja koita hoidella itseäsi kuntoon, kuten minun mummoni sanoi aikoinaan että kyllä Se aurinko paistaa joskus risukasaankin 🙂

        Ihmiset ajattelee ihan liikaa sitä, mitä muut minusta ajattelevat jos teen, tai sanon niin ja näin.
        Monesti tällainen ajattelu johtuu heikosta itsetunnosta. Jos on epävarmuutta omasta itsestä, ajattelee muidenkin huomaavan sen.
        Helpoimmalla pääsee, kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.
        Jos joku juoruaa/puhuu selän takana, niin sehän tapahtuu " selän takana ", eli sitä ei ole edes itse kuulemassa, ei sellaisesta kannata välittää.
        Vaikkei ole harhaluuloa ajatella, että selän takana puhutaan, niin luuloa se on joka tapauksessa. Etenkin jos luullaan, että puhutaan vain pahaa.
        Jokainen puhuu joskus jostain toisesta ihmisestä ns. selän takana, mutta paljon on kiinni siitäkin, mitä puhutaan. Voi puhua hyviäkin asioita, vähemmän pahaa puhutaan, vaikka jotkut voi niin liioitellusti kuvitella.


    • onnetonäänispede

      Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö johon kuuluvat nuo äänet. Nytkin viikolla luulin kun naapurit puhuivat kotonaan, niin seinän lävitse ajattelin heidän haukkuvan itseäni keskenään. Kuulen negatiivisia ääniä ja sanasta 'kuoro' tulee päässäni 'huora' jne. Äänet eivät ole säännöllisiä, ja tiedän etteivät ne pidä paikkaansa. Tosin minua on haukuttu entisissä työpaikoissa ja kaveripiireissä ties miksi ja paljon puukotettu selkään (siis varmasti on, ettei tuo asia ole vain päässäni vaan muut ovat kertoneet), niin olen tullut jotenkin hyvin epäluuloiseksi enkä luota keneenkään. En tiedä johtuvatko nuo hakkuvat äänet sitten siitä, että koen, että kaikki haukkuvat minua, juuri noiden huonojen kokemusten vuoksi...en siis kelpaa kenellekkään :/

      Psykiatri on antanut tuon diagnoosin minulle. Nyt hoitaja kuitenkin tenttasi, että jos äänet johtuvat siitä että minulla on vilkas mielikuvitus. Kyllä on vilkas mielikuvitus, mutta miksi mielikuvituksen äänet olisivat vain haukkuvia ja negatiivisia??! En tiedä; ajottain rassaa tosi paljon kun ei voi olla varma, että haukkuuko joku vai ei :(( Voimia kanssaveljille ja sisarille!!

      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta kiinnitän huomiota siihen seikkaan, että hyvin usein ns. harhoissa on jokin todella tapahtunut asia taustalla. Kuten eräs tähän ketjuun kirjoittanut kertoi:

        " Tosin minua on haukuttu entisissä työpaikoissa ja kaveripiireissä ties miksi ja paljon puukotettu selkään (siis varmasti on, ettei tuo asia ole vain päässäni vaan muut ovat kertoneet), niin olen tullut jotenkin hyvin epäluuloiseksi enkä luota keneenkään. En tiedä johtuvatko nuo hakkuvat äänet sitten siitä, että koen, että kaikki haukkuvat minua, juuri noiden huonojen kokemusten vuoksi.."

        On tutkittu, että ihmisillä, jotka joutuvat psykoosiin ja sen pitkittyessä saavat skitsofreniadiagnoosin, on taustallaan vaikeita elämänkokemuksia. Koulukiusaamista, vanhempien taholta voi olla pahoinpitelyä, henkistä tai fyysistä kaltoinkohtelua. Seksuaalista väkivaltaa heistä on kokenut suurempi osa kuin väestöstä keskimäärin. Kaikki traumakokemukset eivät edes tule raportoiduksi, koska ihmiset eivät uskalla tai halua kertoa, tai eivät mahdollisesti edes muista dissosioituja kauhukokemuksiaan.

        Ei ole mitenkään harvinaista, että ylivoimainen, järkyttävä kokemus joka dissosioidaan mielestä tulee myöhemmin tietoisuuteen harha-aistimuksen muodossa. Tai vääristää yksilön kokemusmaailman niin että nykyhetken todellisuus sekoittuu traumamuistoihin. Harhat eivät siis ole mitenkään omituinen tai selittämätön asia, vaan niillä on ymmärrettävä alkuperä. Traumoihin liittyvät voimakkaat tunteet luovat painetta, jota psyyke koettaa tukahduttaa niin kauan kuin niiden käsittelylle esimerkiksi keskusteluavun kautta ei ole mahdollisuutta.

        Jos terapiaa tai muuta yksilöllisesti sovellettua psykososiaalista tukea on saatavilla, ja jos ympäristö on muuten turvallinen, psykoosi menee usein ohi itsestään, jopa suhteellisen nopeasti. Puhutaan viikoista, kuukausista, vuodesta tai parista. Nykyisessä mt-hoidossa ei malteta odottaa, eikä haluta kuunnella outoja kokemuksia. Sen sijaan vaan säädetään psykoosia kokevan aivot heti ensimmäisten merkkien ilmaantuessa lamaannustilaan. Neuroleptit eivät kuitenkaan paranna psykoosia, vaan ainoastaan hidastavat hermoston toimintaa niin että ajatukset ja tunteet eivät enää kulje luonnollista rataansa. Mieli ei siis pysty käsittelemään tiedostamattomasta kumpuavaa tärkeää, tosipohjaista kokemusaineistoa. Jos terapiaa annetaan vahvasti neuroleptilääkitylle, se on hukkaanheitettyä hommaa yleensä. Terapiassa ja ylipäänsä missään vuorovaikutukseen perustuvassa hoidossa, jossa pyritään aidosti saavuttamaan yhteys ihmisten välillä, on edellytyksenä että kummankin osallistujan pää toimii. Psykoottisen lääkitsemättömän ihmisen aivot toimivat, neurolepteillä huumatun ei. Huumeissa tai neurolepteissä ei ketään kannata terapoida.

        Kun mitään todellista apua ei psykoosia kokevalle ole tarjolla, on lopputulos useimmiten karu. Mahdollisuuksia olisi. Länsi-Lapissa, Torniossa kehitetty ns. avoimen dialogin hoitomallissa ihmistä tuetaan psykososiaalisesti ja lääkkeet ovat sivuroolissa. Monen kohdalla lääkkeitä ei tarvita lainkaan, ja silloin kun tarvitaan, ne ovat useimmiten bentsodiatsepiineja ja unilääkkeitä. Tulokset ovat jo 30 vuotta olleet maailman parhaita. Ihmiset toipuvat, työllistyvät, elävät normaalia elämää. Surullista, että tämä hoitomalli ei ole käytössä muualla. Syykin on kyllä selvä: siinä kuunnellaan ihmistä ja kohdellaan häntä järkiolentona silloinkin kun hänen todellisuutensa poikkeaa jossain suhteessa muiden kokemasta.


    • fwniks

      sinulle "myös tytär". olette "onnellisessa" asemassa, sillä olette jotenkuten saaneet äitinne hoitoon. täällä tilanne ennallaan, hoitoa tarvittaisiin mutta ei onnistu. nyt uutena se, että on joko ajan muka fyysisiä kipuja, joihin ei löydy kuitenkaan mitään syytä. huutaa päivä- ja yökaudet tuskaansa. huuto on aivan järkyttävää kuunnella. pitäisi olla suunnilleen synnyttämässä että oikeasti huudatuttaisi tuolla tavalla. häntä kuulemma lyödään...(

      • ei.kannata.vähätellä

        Vaikuttaa siltä että äitisi on gang stalking -elektronisen häirinnän uhri. Sillä voidaan saada naapurista käsin aikaan fyysisiä tuntemuksia, myös lyöntejä, jotka kyllä erottaa aidoista lyönneistä mutta voivat olla yhtä tuskallisia, ja kovia kipuja joita aiheutetaan esimerkiksi voimakkaalla ultra- tai infraäänellä. Ne voidaan suunnata niin tarkasti että muut huoneessa olijat eivät niitä tunne. Pienikin siirtyminen lopettaa usein lyömisen mutta vain hetkeksi, samoin ilmavirtojen lisääminen esimerkiksi tuulettimella. Voi kokeilla suojautumista vaihtelemalla nukkumapaikkaa ja suojautumalla myös esimerkiksi tyynyillä, patjoilla ja metallivadeilla tai -tarjottimilla. Häiriköt ovat yleensä peleihin ja kiusaamiseen addiktoituneita diagnosoimattomia mielisairaita, jotka pitäisi saada hoitoon.


      • selvitystä

        Totta. Ei fiksu ketään kiusaa. Kaikilla on taustansa, vahmemmat ja elin ympäristö. Kaikki ei pääse onnellisten tähtien alle.


      • Anonyymi
        ei.kannata.vähätellä kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä että äitisi on gang stalking -elektronisen häirinnän uhri. Sillä voidaan saada naapurista käsin aikaan fyysisiä tuntemuksia, myös lyöntejä, jotka kyllä erottaa aidoista lyönneistä mutta voivat olla yhtä tuskallisia, ja kovia kipuja joita aiheutetaan esimerkiksi voimakkaalla ultra- tai infraäänellä. Ne voidaan suunnata niin tarkasti että muut huoneessa olijat eivät niitä tunne. Pienikin siirtyminen lopettaa usein lyömisen mutta vain hetkeksi, samoin ilmavirtojen lisääminen esimerkiksi tuulettimella. Voi kokeilla suojautumista vaihtelemalla nukkumapaikkaa ja suojautumalla myös esimerkiksi tyynyillä, patjoilla ja metallivadeilla tai -tarjottimilla. Häiriköt ovat yleensä peleihin ja kiusaamiseen addiktoituneita diagnosoimattomia mielisairaita, jotka pitäisi saada hoitoon.

        Nyt meni ulalle ja kunnolla.
        Hänen äitinsä on sairas eikä mitenkään minkään stalkkauksen uhri .
        Jo oli vahvaa tekstiä, joka ei oikein ole realistista mitenkään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni ulalle ja kunnolla.
        Hänen äitinsä on sairas eikä mitenkään minkään stalkkauksen uhri .
        Jo oli vahvaa tekstiä, joka ei oikein ole realistista mitenkään

        Mielenterveys-palstoilta voi lukea lähes mitä tahansa.
        Jotkut ovat ulalla jo valmiiksi, ja suosittelevat silti tuntemattomille ihmisille jos vaikka mitä.


    • Mikähän minua vaivaa

      Olette te kyllä hulluja! Ette varsinaisesti vain siksi, että luulette tai kuulette jotain, vaan siksi, että kyselette täällä diagnooseja itsellenne. Menkää lääkäriin ja jos koette, että lekuri ei tiedä mitään, niin menkää toiselle. Mutta näiltä keskustelupalstoilta ette saa muuta kuin päänne vielä enemmän sekaisin, koska kaikki sönköttävät omia oireitaan ja sitten nämä kotitohtorit antavat niistä omia diagnoosejaan - ja soppa on valmis.
      Vertaistukea saa hakea mutta keskustelupalstoilta on turha käydä kyselemässä, että mikähän minua vaivaa, kun on sitä ja sitä oiretta. Ilkeyksissään joku voi vastata vaikka, että sinulla on kuppa - hyppää jokeen. Menkää oireinenne lekuriin, lukekaa DUODECIM-sivujen julkaisuja ja lainatkaa vaikka kirjastosta tuore ko. alaa käsittelevä kirja.
      http://www.duodecim.fi/web/kotisivut

    • Piipahdan

      En halua itselleni mennä vääntämään mitään harhaluuloisuushäiriön diagnoosia, mutta löysin jotain samantapaisia oireita. Yleensä jos kävelen vaikka julkisella paikalla, ajattelen että joku tulee kohta varastamaan minun tai seuralaiseni laukun/repun. Kotona ajattelen että joku katsoo minua pihalta tai joku perheestäni on jättänyt huoneeseeni valvontakameroita. Myös iltaisin kun pihalla on pimeää ajattelen aina kun menen esim. Yläkerrasta alakertaan että takanani tai nurkan takana on joku. Kuulen myös paljon harhoja kuten ovien pamauksia tai jonkun huutavan nimeäni. Ajattelen usein myös koulussa että jotkut tietävät jotain minusta jota en ole kertonut kellekään.

      • Anonyymi

        "En halua itselleni mennä vääntämään mitään harhaluuloisuushäiriön diagnoosia, mutta löysin jotain samantapaisia oireita. Yleensä jos käve"

        Tämänkin kirjoittajan kohdalla sanoisin, että hänen kuvailemansa tuntemukset viittaavat siihen, että hänelle on tapahtunut tai tapahtuu paraikaa jotain sellaista järkyttävää, joka vastaa hänen kokemuksiaan. Vaikka kukaan ei häntä juuri tuolla tavoin seuraisi tai urkkisikaan kuin miltä hänestä tuntuu, niin arvelen, että hänen rajojaan on joskus rikottu tai häntä on kontrolloitu liikaa. Joskus on tapahtunut jotain, mikä on rikkonut hänen perusturvallisuuden tunteensa ja luottamuksen siihen, että muut ihmiset kunnioittavat hänen rajojaan ja yksityisyyttään.

        Olennaista on, että hän saisi tilaisuuden muodostaa luottamuksellisen suhteen johonkin ihmiseen, joka ei vähättele hänen kokemuksiaan. Hän itse tuntee oman elämänhistoriansa, muut voivat sitä vain arvailla. Tilaisuus keskustella ilman kiirettä ja ilman että tiedot kirjataan mihinkään (esim. Kantaan kirjaaminen vaarantaa yksityisyyden) voi auttaa. Mahdollisesti pitempi terapia, jos hän haluaa käsitellä asioitaan sillä tavalla. Vertaistuki voisi auttaa paljon.

        Jos hänen tämänhetkiset kokemuksensa ja pelkonsa pahenisivat ja hän menisi niiden takia jonnekin hoitoon, hän saattaisi saada diagnoosileiman. Se ei todennäköisesti toisi hänelle mitään apua nykyisessä mielenterveysjärjestelmässä, pelkän sairaus-stigman ja ehkä lamaannuttavan neuroleptilääkityksen. Lääkitys voisi turruttaa pelkoja ja pitää poissa mahdolliset harha-aistimukset, mikäli hänellä sellaisia olisi. Lääkärit saattaisivat olla tästä "rauhoittumisesta" ja "normalisoitumisesta" tyytyväisiä, mutta hän itse ei välttämättä olisi, ainakaan kovin pitkään, sillä neurolepteillä on paljon sivuvaikutuksia ja ne blokkaavat tunne-elämää ja kognitiivista toimintaa. Terapian onnistumisen edellytykset heikkenisivät, kun hän ei enää saisi yhteyttä todellisiin tunteisiinsa.


    • piipaapiipaa

      alkuper ketju 2009 - 2013
      kenelle vastasti nyt sitten 27.6.2017 ?

      • vainottuvalvotettu

        Taisi ottaa esille sama henkilö, joka esittää minun olen mielisairas, tuolla ajatuksia gang stalkingista -ketjussa. Käypä siellä.


    • JospaOnkinOCD

      Pakko-oireinen häiriö eli ocd leimataan usein lääkärien taholta harhaluuloisuuteen, koska on harvassa niitä lääkäreitä jotka ymmärtävät ocd;tä mitään.

      Pakko-oire on nimenomaan ajatusten tasolla ja mielikuvissa olevia pelkoja ja luuloja. Niiden lähtökohta on aina joku todellinen konkreettinen asia johon siirtää pelon, esim. jos ovi ei ole lukossa roisto tulee ja ryöstää kaikki. Ocd ei ole mielen sairaus vaan omituinen ajatuskuvio johon sisältyy pelko, joka saattaa ryöstäytyä normaalia elämää haittaavaksikin. En tiedä voiko ocd muuttua oikeaksi harhaluuloisuudeksi. Ainakaan mieli ei sairastu.

      SSRI lääkkeet lamaannuttavat ajatusmaailmaa ja asioiden hahmottamista jota lääkärit tulkitsevat harhaluuloiseksi. On mielenkiintoista huomata että juoppo voi rellestää ja puhua mitä omituista vaan, se ei ole sairautta, mutta kun lääkärit syöttävät pakolla huumaavia lääkkeitä ja ihminen alkaa puhua omituisia, se on sairas.

    • JUHAVAIKEASTIHAHMOTETT

      Kiusatuista voi tulla epäluuloisia, osa ajautuu skitsodiagnoosiin, osa lievempään skitsofreniaan.
      Harhaaluuloisuus-diagnoosi? Enpä oo kuullu tmmosesta.
      Osa skitsoista eivät ole edes skitsoja vaan heitä oikeasti vainotaan ja uhkaillaan.
      Tääki kantsii aina hahmottaa.
      Asiat on pitkälti hahmoteltavissa.

    • Anonyymi

      Voiko häiriöön kuulua sellaista, että luulee esim. jonkun ulkonäön perusteella tietävänsä, minkälainen ihminen on ? Näkee esim. kuvan tulevasta opettajastaan ja luulee tämän perusteella tietävänsä minkälainen luonne opettajalla on? Tai kuvittelee, miten hänet on tarkoitettu yhteen jonkun sellaisen ihmisen kanssa, kehen hänellä ei ole juurikaan mitään kontaktia? Vihjailee ihmisille heidän tehneen jotakin rikollista, mitä eivät ole? Tekee asioita kohtalon pakottamana, kävellen näin muiden oman tahdon yli? Muiden oma tahto ei siis merkitse mitään, silloin kuin ihminen on varma, että kohtalo on näin tarkoittanut mikä johtaa toisten ihmisten rajojen rikkomiseen.

    • Anonyymi

      Moni harhaluuloisuushäiriöksi diagnosoitu onkin pakko-oireista ajattelua eli OCD:tä. Lääkäreitä ei ole koulutettu tunnistamaan tätä ja siksi ihmiset. eivät saa apua.

      OCD on synnynnäinen persoonanallisuuden piirre, raegointitapa ympärillä olevaan ilmiöön tai asiaan. Joskus se saa yliotteen ihmisen ajatusmaailmassa ja silloin hän voi liukua harhaluuloisuuden puolelle. OCD ei ole sairaus eikä ssri lääkkeet auta vaan päinvastoin monelle lääkkeiden pitkäaikainen käyttö laukaisee OCD:n tyyppisen ajattelutavan kun ne alkavat turruttaa aivotoimintaa eikä enää pysty hahmottamaan normaalisti asioita.

      • Anonyymi

        Tuo edellinen ei ihan pidä paikkaansa. OCD ei ole minkäänlainen persoonallisuuden piirre, ei synnynnäinen eikä opittukaan. Se on traumareaktio, toisinaan pitkäkestoinen ja kokonaisvaltaisesti usealla elämänalueella ilmenevä. Taustalla yleensä kompleksista traumatisoitumista pitkän ajan kuluessa. Traumamuistot seurauksineen on usein dissosioitu tietoisuudesta ainakin osittain.

        OCD on diagnoosina yksi psykiatrian höpö-diagnooseista, jolla ei ole tieteellistä validiteettia.

        Harhaluuloisuushäiriökin on höpöä. Näissä ja muissa vastaavissa mielen ilmiöissä, joita psykiatria koettaa luokitella pelkästään ihmisen käyttäytymisen perusteella pureutumatta syihin, on kyse elämässä tapahtuneista traumaattisista asioista: ympäristön paineista, sosiaalisissa suhteissa koetuista pettymyksistä, järkytyksistä, katkoksista ja erityyppisistä ristiriitaisuuksista. Ratkaisemattomina ja ylivoimaisiksi koettuina traumat purkautuvat yksilön subjektiivisena kärsimyksenä ja tavanomaisesta poikkeavana käytöksenä, usein myös toimintakyvyttömyytenä arkitilanteissa, voimavarojen kuluessa sisäiseen ponnisteluun.

        Psykiatriset diagnoosit leimaavat eivätkä yleensä johda siihen että psyykkisistä ongelmista kärsivä ihminen saisi apua. Stigma, lääkkeet ja sairaanrooli eivät paranna ketään. Terapia ja muu psykososiaalinen tuki voi auttaa, edellyttäen että se sovitetaan henkilön yksilölliseen tilanteeseen ja tarpeisiin.


    • Anonyymi

      Kaikilla psykiatreilla on tuo häiriö,
      Harhaluuloissaan he kuvittelevat että suulla tehdyt tieteet ja diaknoosit on tiede.
      Harhaluulousuus häiriössään psykiatrit kuvittelee että he ovat auttajia, vaikka joka ikinen sana mikä heidän suusta tulee on kova ja ihmisiä haavoittuva kuin rauta puukon terä.

      Harhaluulousuudessan psykiatrit kuvittelevat että ihmisillä on kemiallinen epätasapaino jonka he muka näkee ilman labra testejä.

      Harhaluuloisuudessaan psykiatrit kuvittelee että psyche on olemassa ja siellä on geenejä, vaikka psycheä ei ole olemassa, vaan ihmisen näkymätön sisin on ylösnouseva ikuinen sielu, eikä sieltä kenenkään näkymättömästä sisimmästä ole kukaan geeni testiä onkinut.
      Harhaluuloisuudessaan psykiatrit kuvittelevat että he voi kertoa ihmisille mitä tahansa joulupukki satuja., ja kuvittelee ettei ihmiset huomaa.
      Sillä erolla että psykiatrit vangitsee kuin Stalin sen joka ei Marxia ukso ja Suomessa jokainen joka ei joulupukki satuja usko on sairauden tunnoton, joka vangitaan samalla tavoin kuin stalinismissa, siitä että ei usko suomen palvomia guruja, freudia ja Kalle ahneita jotka teki lääketehtaan busineksen lisäämiseksi psykke teorioita
      Kaikki tallaiset teorioihin sairastuneet valtiot on erityisen vaarallisia omalle kansalleen.

    • Anonyymi

      Jos lääkäri toteaa sinun sairastavan harhaluuloisuutta, ongelmat alkavat siitä, kun koet olevasi terve, sekä tarvetta kiistää lääkärin havainnot ja paeta uhkaavaksi kokemaasi tilannetta. Lopulta voi tulla kyseeseen tahdonvastainen hoito. Siinä onkin haastetta sekä sairastuneelle että lääkäreille, miten saadaan tilanne nopeasti haltuun ja hoito aloitettua. On ihan turha yrittää sanoa sairastuneelle, että jos lääkäri havaitsee sinussa harhaluuloisuutta, niin yritä vain rauhottua ja uskoa se. Kun kemiat on päässä menneet sekaisin ja fakta ja fiktio sekottuu keskenään, niin siinä on joskus varsin vähän tehtävissä. Ikävä tosiasia on, että vapaalla jalalla liikkuu harhaluuloisuushäiriöisiä. En itse halua joutua tilanteeseen, jossa harhaluuloinen kokee vaikka olevansa sotilas ja minä vihollinen. Lisää henkilökuntaa, koulutusta, asiantuntemusta ja aktiivista hoitoonsaattamista.

    • Anonyymi

      Epäilen itselläni harhaluuloisuushäiriötä. Tämä on noloa ja vaikea selittää, mutta kohdentuu tietyn näköisiin/oloisiin ihmisiin. Taustalla varmaan useampikin traumakokemus mm. kokemani vakavat pahoinpitelyt ja aiemmin saamani tappouhkaukset. Vaikeuttaa elämää tosi paljon, koska pelot ja vainotuksi tulemisen tunne rajoittavat liikkumista ja asuinpaikan valintaa.

    • Anonyymi

      Mikähän harha mun ukolla on... en oikein jaksa enää tätä. Hän virittelee valvontakameroita ympäriinsä koska hänen tavaroita varastetaan. Hän ei itse osaa asentaa niitä, niin sitten väittää että asentaja on tehnyt jonkun kämmin, että kamerat ja langattoman yhteyden voi katkaista.
      Lukotkin kuulema on tiirikoitu auki monesti ja autotallissa on käyty koska tavarat on eri paikoissa. Taustalla on rankkaa alkoholinkäyttöä, joskus menee muutama kuukausi ok ja sitten epäillään kaikkea, myös minua, että avustan näitä varkaita jotenkin. Ymmärtäisin tätä edes jotenkin jos autotallissa olisi jotain arvokasta..

      • Anonyymi

        Vaikea tuollainen epäluulo, ja juuri se että he uskovat kiven kovaan omiin uskomuksiinsa ja jos sanoo että luulet vaan niin ne suuttuu ja sanoo että kyllä minä tiedän .
        Joten näillä on usein juuri nuo kamera jutut tapeetilla.


    • Anonyymi

      Kumpi on harhaluuloinen, ateisti vai uskovainen?

      • Anonyymi

        jos lääkäri uskoo vain näkemäänsä tai tietoihinsa, niin molemmat.


    • Anonyymi

      8.8.2021 kirjoittaneelle,meilläkin ukko itse alkoi virittelemään kameroita ,koska rikolliset tulivat tyyliin mm.15cm ikkunaluukustakin sisälle varastamaan hänen tavaroitaan kellarista ,kyseessä rikollisliiga.Viety pakkohoitoon,missä 9 kk ja monen mutkan kautta somaattisesta sairaalasta kuntoutettu huonossa kunnossa.Eri lääkityksiä kokeiltu,joko eivät toimineet tai aiheuttivat vakavia terveydellisiä haittoja.todella hankalaa saada apuja avohoitopotilaalle,ilmeisesti potilaan asioihin ei osata kunnolla perehtyä ja läheistäkään ei useimmin uskota tai vähätellään ongelmaa lääkärissä.Nyt diagnoosi muuttunut paranoidisesta skitsofreniasta harhaluuloisuushäiriöksi,onkohan joku arvio? edellisestä diagnoosista reilu vuosi.Onko kellään kokemusta tälläsestä ja mitenkä asian kanssa on pärjäilty?

      • Anonyymi

        Muista parikymmentä vuotta sitten yhden naisen joka kulki paksussa talvivaatteita kesäkuumalla . Jääkaappinsa oli tyhjentänyt koska ruuat kuulemma oli käyty myrkyttämässä joku , hänen kunnan puolesta palkattu tukihenkilö soitteli yhtämittaa että hänet on saatava hoitoon , mutta sairaalasta sanottiin ettei ole tapahtunut mitään rikosta johon hän olisi ollut osallisena ja ei otettu kuuleviin korviin tukihenkilönä huolta ihmisestä. Lopulta meni tilanne niin pitkälle että hänet haettiin poliisin voimin , silloin sitä ajatteli että eikö olisi ollut helpoimpaan saada apu ajoissa se kun ei haluttu auttaa vaikka tukihenkilö soitteli tämän tästä
        Ihminen oli siinä 40 vuotias ja päättyi lopulta ryhmä asuntolaan asumaan muiden sairaiden kanssa. Luulen että on siellä vieläkin jos elää . Niin että hoitopisteiden pitäisi antaa apua silloin kun sitä pyydetään, eikä sitten vasta kun mitään ei ole enää korjattavissa terveyden kanssa


    • Anonyymi

      mulla on ollut vuosikausia hammaslääkärin tekemä diagnoosi psykoottisesta harhaluuloisuudesta (ei löytänyt kivun lähdettä - piti itse selvittää, kuten koko hoito), ja terveydenhoitajan tekemä ahdistuksesta (verenpainemittauksen ohessa todettu väsyneiltä kasvoilta) ja epätavallista käytöstä toisen terveydenhoitajan diagnoosina influessarokotuksen pistämisen ohessa kun housut tipahti lattialle (silloin reiteen pistettiin), jota yksi kiskohammis käytti hyväksi (käymällä kaikki terveystietoni läpi) mustamaalaamisessa, jolla vähentää uskottavuuttani kun teki hoitovirheen, ja siten maininta sitten lähetteessä, jonka muutin valituksella, mutta toisaalla muutos tehty vain marginaaliin, että olen pyytänyt poistaa sen. Rankat on psyykkiset diagnoosit.
      mitäköhän tapahtuisi, jos menisin töihin vaikka vapaaehtoisten punaiseen ristiin? minä takia minä en voi tehdä niitä diagnooseja marginaaleihin muista? Onhan asiantuntemuksenikin parempi.

      • Anonyymi

        Psyk. diagnoosin omaavan ei kannata mennä lääkäriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psyk. diagnoosin omaavan ei kannata mennä lääkäriin.

        Älä viitsi kirjoitella sontaa.
        Tottakai sitä mennään lääkäriin kun on mielenterveys asioista kysymyssinulla on omat kokemuksesi asioista ja olet kovasti ” minä itse” tyyppiä jota kustaan silmään kaikissa asioissa jopa lääkäreitäkin epäilet jos he eivät tanssi sinun pillin mukaan Ihminen joka todella tarvitsee apua menee aina lääkäriin niistä vaivoista mistä kärsii , aika väsyttävää nämä iänikuiset lääkärivastaiset juntit jotka eivät hyväksy diagnoosiaan vaan vääntelevät sen joksikin muuksi.
        Kysyjälle vastaukseksi, mene lääkäriin vaivoistasi usein aika helposti parannettavissa kun ottaa hoitotarpeen vakavasti ilman ennakkoluuloja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi kirjoitella sontaa.
        Tottakai sitä mennään lääkäriin kun on mielenterveys asioista kysymyssinulla on omat kokemuksesi asioista ja olet kovasti ” minä itse” tyyppiä jota kustaan silmään kaikissa asioissa jopa lääkäreitäkin epäilet jos he eivät tanssi sinun pillin mukaan Ihminen joka todella tarvitsee apua menee aina lääkäriin niistä vaivoista mistä kärsii , aika väsyttävää nämä iänikuiset lääkärivastaiset juntit jotka eivät hyväksy diagnoosiaan vaan vääntelevät sen joksikin muuksi.
        Kysyjälle vastaukseksi, mene lääkäriin vaivoistasi usein aika helposti parannettavissa kun ottaa hoitotarpeen vakavasti ilman ennakkoluuloja

        Tämä on ihan tutkittu juttu että psyk. diagnoosin omaavien somatiikkaa alihoidetaan jos hoidetaan laisinkaan.
        Kaikki julkisen psyk. puolen diagnoosit näkyvät kaikille julkisen puolen lääkäreille potilastietojärjestelmässä, eli samat tiedot kuin mitä itse näet omakannassa.

        Väännät myös itse pakkomieleisesti kommentissasi kaiken psyk. ongelmiksi. Mikä on leimaamista, rasismia ja stereotypioiden levittämistä, juuri sitä mistä lääkärikunta on tehty. Länsimainen lääketiede on siis rasismin läpitunkemaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ihan tutkittu juttu että psyk. diagnoosin omaavien somatiikkaa alihoidetaan jos hoidetaan laisinkaan.
        Kaikki julkisen psyk. puolen diagnoosit näkyvät kaikille julkisen puolen lääkäreille potilastietojärjestelmässä, eli samat tiedot kuin mitä itse näet omakannassa.

        Väännät myös itse pakkomieleisesti kommentissasi kaiken psyk. ongelmiksi. Mikä on leimaamista, rasismia ja stereotypioiden levittämistä, juuri sitä mistä lääkärikunta on tehty. Länsimainen lääketiede on siis rasismin läpitunkemaa.

        Alemman kommentin mukaisesti kärsit myös vaikea-asteisesta harhaluuloisuushäiriöstä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ihan tutkittu juttu että psyk. diagnoosin omaavien somatiikkaa alihoidetaan jos hoidetaan laisinkaan.
        Kaikki julkisen psyk. puolen diagnoosit näkyvät kaikille julkisen puolen lääkäreille potilastietojärjestelmässä, eli samat tiedot kuin mitä itse näet omakannassa.

        Väännät myös itse pakkomieleisesti kommentissasi kaiken psyk. ongelmiksi. Mikä on leimaamista, rasismia ja stereotypioiden levittämistä, juuri sitä mistä lääkärikunta on tehty. Länsimainen lääketiede on siis rasismin läpitunkemaa.

        Oli tutkittu juttu tai ei, mutta kokemuksesta tiedän, että tuotakin tapahtuu.
        Mt-diagnoosin omaavia kohdellaan joskus huonommin, joskus vähätellään vaivoja somaattisella puolella, ja oikeastaan pahin on kun joskus tuntuu, ettei lääkärit tahdo uskoa, mitä heille kertoo. Potilasta ei oteta tosissaan.

        Enkä nyt todellakaan tarkoita kaikkia lääkäreitä ja kohtaamisia, on kuitenkin aika vähäinen määrä lääkäreistä, jotka antavat asenteensa näkyä, joskus myös kuulua. Tätäkään ei voi yleistää.

        Sanoin, että kokemuksesta tiedän, mutta tiedän myös joidenkin muiden mt-potilaiden kohdalta saman, koska tunnen useampia, joista kaikki eivät ole fyysisesti enää parhaassa voinnissa. Ollaan asioista keskusteltu, ja ovat jotkut kokeneet ihan samaa, ettei uskota ja vaivoja vähätellään, apua ei tahdo saada.
        Esim. työssä käyvät ihmiset otetaan yleensä vakavasti, heitä uskotaan, heitä hoidetaan, saavat tarvitsevansa avun silloin kun sitä tarvitsevat.

        Samanarvoisuus ei aina pidä paikkaansa, vaikka siitä kovasti puhutaan, että niin kuuluisi olla. Ei ole mikään ihme, jos jotkut alkavat tuntea itsensä arvottomiksi.
        Sama on vanhusten, pitkäaikaissairaiden, eläkeläisten kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ihan tutkittu juttu että psyk. diagnoosin omaavien somatiikkaa alihoidetaan jos hoidetaan laisinkaan.
        Kaikki julkisen psyk. puolen diagnoosit näkyvät kaikille julkisen puolen lääkäreille potilastietojärjestelmässä, eli samat tiedot kuin mitä itse näet omakannassa.

        Väännät myös itse pakkomieleisesti kommentissasi kaiken psyk. ongelmiksi. Mikä on leimaamista, rasismia ja stereotypioiden levittämistä, juuri sitä mistä lääkärikunta on tehty. Länsimainen lääketiede on siis rasismin läpitunkemaa.

        Usein kyllä tapahtuu niin että esim selkäkipu joka on todella hankalaa potilaalle on psyykkistä , kun on saanut lääkkeet niin selkäkin on parantunut. Mutta sitten on tietysti fyysisiä sairauksiakin joilla ei ole psyykkeen kanssa mitään yhteistä , joten sekä että . Mutta kyllä asia niin on että lääkärit yrittävät auttaa jokaista potilasta hänen vaivoistaan , mutta sattuu myös niin että vaikka miten auttaisi niin potilas hokee omiaan eikä kuuntele edes .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli tutkittu juttu tai ei, mutta kokemuksesta tiedän, että tuotakin tapahtuu.
        Mt-diagnoosin omaavia kohdellaan joskus huonommin, joskus vähätellään vaivoja somaattisella puolella, ja oikeastaan pahin on kun joskus tuntuu, ettei lääkärit tahdo uskoa, mitä heille kertoo. Potilasta ei oteta tosissaan.

        Enkä nyt todellakaan tarkoita kaikkia lääkäreitä ja kohtaamisia, on kuitenkin aika vähäinen määrä lääkäreistä, jotka antavat asenteensa näkyä, joskus myös kuulua. Tätäkään ei voi yleistää.

        Sanoin, että kokemuksesta tiedän, mutta tiedän myös joidenkin muiden mt-potilaiden kohdalta saman, koska tunnen useampia, joista kaikki eivät ole fyysisesti enää parhaassa voinnissa. Ollaan asioista keskusteltu, ja ovat jotkut kokeneet ihan samaa, ettei uskota ja vaivoja vähätellään, apua ei tahdo saada.
        Esim. työssä käyvät ihmiset otetaan yleensä vakavasti, heitä uskotaan, heitä hoidetaan, saavat tarvitsevansa avun silloin kun sitä tarvitsevat.

        Samanarvoisuus ei aina pidä paikkaansa, vaikka siitä kovasti puhutaan, että niin kuuluisi olla. Ei ole mikään ihme, jos jotkut alkavat tuntea itsensä arvottomiksi.
        Sama on vanhusten, pitkäaikaissairaiden, eläkeläisten kohdalla.

        Onhan näitä erilaisia kokemuksia ihmisten tavoista sairauksien kanssa . Ja tottakai virheitä voi tulla, mutta ei ne ole tavallisia mitenkään.
        Se että ihmiset kertovat vaivansa lääkärille on usein aika tavallisia juttuja joihin ehkä saa jotain lääkettä , sitten on vakavia asioita jotka tarvitsevat erikoislääkärin arvioinnin , joten kyllä lääkäri yleensä tietää aina äkkiä mitä ihminen potee.
        Sillä tämä ihminen kertoo ihan saman tarinan kun sadat muutkin joten ei mitään uusia asioita lääkärille .

        Joten siinä tarvitaan luottamuksellinen suhde lääkärin ja potilaan välillä missä selostetaan asia ja vielä viimeksi lääkäri kysyi onko potilaalla jotain kysyttävää asiasta .

        Joten ei kaikki suomen ihmiset nyt mitenkään ole voineet saada väärää hoitoa , vaikka siltä vaikuttaa kun lukee näitä juttuja.

        Itse menin pikku jutusta vuosia sitten lääkäriin, ja yhtä äkkiä lääkäri sanoi että sinullahan on struuma. Joten vaiva josta olin lääkärissä oli paha haava jalassa , silti kokenut lääkäri teki silmillään yleis katsauksen minusta ja huomasi asian, jota en itse edes tiennyt , niin että siitä tuli elinikäinen lääkitys vaikka vaan jalasta oli siellä Se jo todistaa että he katsovat potilaan aika tarkoin kun hän tulee vastaanotolle .

        Mutta meitä on eri tyylisiä ihmisiä, jollekin ei ole mikään hyvä , ja toinen on tyytyväinen käyntinsä lääkärissä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan näitä erilaisia kokemuksia ihmisten tavoista sairauksien kanssa . Ja tottakai virheitä voi tulla, mutta ei ne ole tavallisia mitenkään.
        Se että ihmiset kertovat vaivansa lääkärille on usein aika tavallisia juttuja joihin ehkä saa jotain lääkettä , sitten on vakavia asioita jotka tarvitsevat erikoislääkärin arvioinnin , joten kyllä lääkäri yleensä tietää aina äkkiä mitä ihminen potee.
        Sillä tämä ihminen kertoo ihan saman tarinan kun sadat muutkin joten ei mitään uusia asioita lääkärille .

        Joten siinä tarvitaan luottamuksellinen suhde lääkärin ja potilaan välillä missä selostetaan asia ja vielä viimeksi lääkäri kysyi onko potilaalla jotain kysyttävää asiasta .

        Joten ei kaikki suomen ihmiset nyt mitenkään ole voineet saada väärää hoitoa , vaikka siltä vaikuttaa kun lukee näitä juttuja.

        Itse menin pikku jutusta vuosia sitten lääkäriin, ja yhtä äkkiä lääkäri sanoi että sinullahan on struuma. Joten vaiva josta olin lääkärissä oli paha haava jalassa , silti kokenut lääkäri teki silmillään yleis katsauksen minusta ja huomasi asian, jota en itse edes tiennyt , niin että siitä tuli elinikäinen lääkitys vaikka vaan jalasta oli siellä Se jo todistaa että he katsovat potilaan aika tarkoin kun hän tulee vastaanotolle .

        Mutta meitä on eri tyylisiä ihmisiä, jollekin ei ole mikään hyvä , ja toinen on tyytyväinen käyntinsä lääkärissä .

        Miten selittyy että röngenkuvasta jää kerrotun oireen paikalta havaitsematta selvä löydös?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten selittyy että röngenkuvasta jää kerrotun oireen paikalta havaitsematta selvä löydös?

        Ja miten on mahdollista, että kuvissa näkyy löydös, eikä siitä välitetä yhtään mitään?
        Ei myöskään potilaalle kerrottu, joutui itse lukemaan lausunnosta.
        Sitten miettii, että mitäs nyt, miten toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miten on mahdollista, että kuvissa näkyy löydös, eikä siitä välitetä yhtään mitään?
        Ei myöskään potilaalle kerrottu, joutui itse lukemaan lausunnosta.
        Sitten miettii, että mitäs nyt, miten toimia.

        Mikä se taas saa sinut kuvittelemaan että joku anonyymi tietäisi että mikä löydös se sinulla siellä röntkenissä näkyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se taas saa sinut kuvittelemaan että joku anonyymi tietäisi että mikä löydös se sinulla siellä röntkenissä näkyy?

        Enpä sitä tässä kysynytkään, että jonkun muka pitäisi tietää.
        Oli kyse vain siitä, ettei lääkäreitä kiinnosta tuon ihmisen kuvissa näkyvä löydös.
        Olisi hyvä opetella ymmärtämään lukemaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä sitä tässä kysynytkään, että jonkun muka pitäisi tietää.
        Oli kyse vain siitä, ettei lääkäreitä kiinnosta tuon ihmisen kuvissa näkyvä löydös.
        Olisi hyvä opetella ymmärtämään lukemaansa.

        Joo en ymmärrä en. Eli alotappa nyt ihan alusta, minkä löydöksen sinä olet löytänyt, mitä lääkärit ei ole löytänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo en ymmärrä en. Eli alotappa nyt ihan alusta, minkä löydöksen sinä olet löytänyt, mitä lääkärit ei ole löytänyt?

        Röntgenlääkäri oli nähnyt poikkeavaa kuvissa, josta luki myös lausunnossa.
        Yleislääkäri, tai kukaan muukaan, ei ottanut kyseiseen löydökseen mitään kantaa, se niin sanotusti sivuutettiin.
        Tuon potilaan varmaankin täytyy itse varailla aikaa lääkärille ja alkaa selvittää asiaa.
        Eli kukaan ei itse löytänyt yhtään mitään, vaan kuvissa oli ollut selkeä poikkeavuus, josta kuvat katsonut lääkäri oli kirjoittanut.

        Ihmisille on tapahtunut aiemminkin sellaisia, että on alkanut sairastaa ja jälkeenpäin on selvinnyt, että jotakin siihen viittaavaa on näkynyt jostain tutkimuksesta jo aikaisemmin.
        Eikä tuollainen ole edes ihan kamalan harvinaista.

        Ihmiset oikeasti puhuvat keskenään kokemuksistaan ja sattumuksistaan, jos et jostain syystä ole huomannut.
        Etenkin iäkkäämmät juttelevat aika paljonkin kokemuksistaan ja kaikesta keskenään.


    • Anonyymi

      Jos ihminen elelee harhaluulopsykooseissa, on läheisilläkin rankkaa, kun ei tiedä mitä milloinkin on meneillään. Sairas ei pääse hoitoon, eikä sitä haluaisikaan. Hän katkoo yhteydet, koska uskoo läheisten yrittävän tappaa, naapureiden kyyläävän ja vaikka mitä. Kaikki normaalit ihmissuhteet pitää laittaa poikki, soitella poliisille ja kertoa ympäriinsä, että sukulaiset ja tuttavat ovat hulluja, vaarallisia sekopäitä. Vastaavasti tuki ja turva löytyy ryyppyporukoista, jotka vievät rahat ja järjestävät moniin vaikeuksiin.

      • Anonyymi

        Harhaluuloisuushäiriö tarkoittaa päähänpinttymiä joita todellisuus ei horjuta.
        Psykoosi tarkoittaa harha-aistimuksia ja unta joka sekoittuu valveeseen.


    • Anonyymi

      Minulla oli kauan diagnoosina todellisuudentajuhäiriö. Minulla oli (kai) kuuloharhoja ja muuta psykoosiin viittaavaa. Pärjäilin kuitenkin oireideni kanssa normaalissa arkielämässä, vaikka vaikeaa se oli.

      • Anonyymi

        Erehdyin kertomaan miljonääri isäni Alzheimerintautisen umpi - pimeitä lahjoituksia sekä ostoksia . Tuhosi lähes kaiken omaisuutensa ! Sain Jopa Kroonisen Harhaluuloisuus Merkinnän ! TÄYSIN MIELIVALTAISTA Suomen terveydenhoito !!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe