kuinka vanhoina pentunne oppivat sisäsiisteiksi?

:'(( ei vieläkään sisäsiisti

Minkä ikäisenä pentunne ovat opppineet sisäsiisteiksi???
4kk:n ikäinen beaglen pentuni ei Vieläkään ymmärrä ollenkaan että sen pitäisi tehdä ulos! Jos ei ole koko ajan viemässä ulos, niin kohta on pissat lattialla! Ollaan kehuttu kun on tehnyt ulos ja jättäneet sisälle pissaamiset huomitotta.
yksi asia mietityttää. tyhmä kysymys mutta kysyn enivei.
Eli haittaako jos koiran kanssa ei itse mene ulos, vaan laittaa sen vain aina välillä ulos että tekee sinne???
Ei nyt talvella oikein huvita koko ajan olla itse menossa sinne. Autoista ei siis meillä olisi vaaraa pennulle.

20

1956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Eihän 4kk vanhan kuulukaan sisäsiisti olla, ihan kakara vielä. Meillä opittiin sisäsiistiksi hiljaksiin, 7kk iästä eteenpäin sisälle ei ole tullut muuta kuin vahinkoja (jos koira vaikka on juonut paljon huomaamatta, eikä tajuta viedä ulos normaalilenkistä poiketen).
      Tossa vaiheessa, kun pentu ei vielä ole tajunnut ulos pissimisen ja kakkimisen ideaa, kannattaa mielestäni mennä mukaan ulos ja aina kun pissi ja kakki osuu oikeaan paikkaan, kehutaan ihan tosi paljon ja annetaan vaikka pieni nami palkaksi. Eihän pentu tajua että ulos pitäisi hädät tehdä, jos se vaan laitetaan ulos eikä kehuta oikein tekemisestä.
      Sisälle pissimiset on hyvä jättää vaan huomioimatta ja siivota sitten vaivihkaa kun koira on muualla. Sitten kun alkaa tuota ikää olla yli puoli vuotta ja ajatus ulos tekemisestä tajuttu, voi vähän rankaista sisälle tekemisestä. Mutta tietysti vain jos jää itse teosta kiinni, ei myöhemmin. Meillä toimi se, että kun kyykistyi lirille, älähdettiin ja pentu ylös ja ovesta ulos - tässä vaiheessa pissiminen sitten keskeytyi "järkytyksestä". Sitten kun pissa tulee loppuun ulkona, hirmuiset kehut :)
      Mites, onko teillä vielä sanomalehdet lattioilla? Entä mitenkä pennun juominen? Jos pentu juo tosi paljon ylimääräistä (silkasta juomisen ja lotraamisen ilosta), kannattaa kokeilla rajoittaa juomista. Vettä pitäisi juoda korkeintaan 0,5dl per painokilo päivässä, ainakin meille annettujen ohjeiden mukaan.

    • Marttipertti

      Meidän pikkuisemme oppi sisäsiistiksi ihan yhtäkkiä puolen vuoden iässä. Sen jälkeen ei ole tullut yhtäkään vahinkoa.

      Emme kiinnittäneet mitään huomiota sisälle lirityksiin, ulkona taas kehuimme vuolaasti ja tungimme namia suuhun. Mielestäni kannattaa vain jaksaa raahautua sinne ulos mukaan kehumaan niin, että pentu varmasti tajuaa mitä siltä odotetaan. Tsemppiä, kyllä se siitä pikkuhiljaa! :)

    • -jke-

      Onko ne sanalliset kehut todella pentusi mielestä niin mahtava juttu, että se kokee ne tavoittelemisen arvoisiksi? Toisin sanoen, toimivatko kehut varmasti tehokkaana vahvisteena? En oikein usko...

      Nyt siis jokin tehokkaampi vahviste peliin. Esim. jotain superhyvää herkkua pennulle naamariin välittömästi kun se on pissannut ulos. On tärkeää, että vahviste tulee HETI toiminnon jälkeen.. Kahden tai kolmen sekunnin kuluttua on jo myöhäistä.

    • kultainen pentu

      Meillä pentu oppi jo osittain sisäsiistiksi 3kk ikäisenä mutta se vaati aika paljon työtä ja ulosvientiä. Kyllä se vieläkin on nyt 5kk ikäisenä ainakin iltaisin mentävä itse ulos mukaan ja varmistettava että iltapissit tulee tehtyä.Tahtoo muuten vaan oleilla kuistilla leikkitelemässä ja sitten on jo yöllä pissa hätä.Kyllä se vaan on siellä ulkona jaksettava olla kummina jos haluaa koiran oppivan.

    • sssssssssssssssssssssssssss

      Minun kulta poikani oppi sisäsiistiksi 4 kk ikäisenä, mutta se on aivan yksilöllistä

      • Omasta mielestä voit kehua hyvin, mutta mieti vielä

        koiran kannalta, kokeile muuttaa jotakin osaa ja aikaa, älä odota tulosta muutamassa pv:ssä.

        Jos pentu on huomannut, että ulkona "painostetaan" kakkimaan ja pissaan, että odotellaan jotain suurta tapahtuvan, se voi alkaa jännittää outoja reaktoitanne ja ei siksi tee ulos. Ja koirahan haistaa "jännitys-stressi-ym-hajunne" ja näkee pienetkin hermost ym eleenne. Eli rauhallisuus ääääärimmilleen :) Kyllä s e siitä, on vasta noin pienikin.


      • alottaja...
        Omasta mielestä voit kehua hyvin, mutta mieti vielä kirjoitti:

        koiran kannalta, kokeile muuttaa jotakin osaa ja aikaa, älä odota tulosta muutamassa pv:ssä.

        Jos pentu on huomannut, että ulkona "painostetaan" kakkimaan ja pissaan, että odotellaan jotain suurta tapahtuvan, se voi alkaa jännittää outoja reaktoitanne ja ei siksi tee ulos. Ja koirahan haistaa "jännitys-stressi-ym-hajunne" ja näkee pienetkin hermost ym eleenne. Eli rauhallisuus ääääärimmilleen :) Kyllä s e siitä, on vasta noin pienikin.

        kiitos vastauksista :)
        Me emme käytä ollenkaan sanomalehtiä, vaan heti ulos ;) eipä tarvitse opetella asiaa kahteen kertaan.

        olen kyllä siivonnut pissoja koiran nähden :O voi ei, toivottavasti siitä ei ole ollut suurta haittaa...?!

        mietityttää myös semmoinen asia, kun olemme joulukuussa lähdössä lomalle, ja koira on tarkoitus ottaa mukaan, joten sen on parasta olla siihen mennessä sisäsiisti, minua ei todellakaan huvita siellä siivoilla koiran pissoja...!


      • väkisin sinun luokse
        alottaja... kirjoitti:

        kiitos vastauksista :)
        Me emme käytä ollenkaan sanomalehtiä, vaan heti ulos ;) eipä tarvitse opetella asiaa kahteen kertaan.

        olen kyllä siivonnut pissoja koiran nähden :O voi ei, toivottavasti siitä ei ole ollut suurta haittaa...?!

        mietityttää myös semmoinen asia, kun olemme joulukuussa lähdössä lomalle, ja koira on tarkoitus ottaa mukaan, joten sen on parasta olla siihen mennessä sisäsiisti, minua ei todellakaan huvita siellä siivoilla koiran pissoja...!

        Älä vaadi mahdottomia, eri koirilla eri aikataulut, pentu oppii juuri niin hyvin kuin omistaja osaa, viitsii, jaksaa opettaa. Anna aikaa, se on PENTU. Eikös ihmislapset osa kuseskele vielä 10 vuotiaananakin sänkyynsä, ei pidä olettaa koirilta mahdottomia.


    • Drarry

      Täältä löytyy 8 kuukautinen sakemanni herra joka oppi sisä siistiksi joskus siinä kolmikuisena. Se tosin vaati sitä että ramppasin puolen tunnin välein ulos kolmannesta kerroksesta kerrostalossa jossa ei ole hissiä.. Silloinkin oli talvi eli maaliskuuta eleltiin.
      Itse en nuin nuoren pennun antaisi olla pihalla yksinään, on sitten autoista vaaraa tai ei. ulkona on kumminkin niin paljon muutakin vaarallista kuin autot.

      • Kohtalotoveri :)

        Meillä vajaa 5 kk westie tyttö. Oltiin tossa kuukausi sitten jo melkein sisäsiistejä, pisut tuli sisälle vaan jos ei yön jälkeen päässyt heti herättyään ulos. Nyt kylmien ilmojen alettua meillä menty takapakkia, pissat yhä useammin sisälle. Tytöllä todella vähän karvaa mahassa joten veikkaan johtuvan ihan vaan kylmästä: palelee niin ettei pissaa ulos. Olin itse tosi huolissani kun ei sisäsiistejä vielä tämän ikäisenä olla mutta ihan eläinlääkärikin vakuutti olevan normaalia, varsinkin pienet rodut ja tytöt oppivat kuulemma vähän keskimääräistä myöhemmin sisäsiisteiksi. Meillä siis ravataan ulkona n. tunnin välein pissalla, jos ei tule niin uusi yritys hetken päästä.

        Kun palkitset pentua ulkona pissaamisesta, muista tyrkätä se nami suuhun kun pentu kyykkää tekemään tarpeitaan!!! Jos palkitset ylös nousemisesta voi pentu luulla palkinnon johtuvan ylösnoususta pissaamisen sijaan..


    • n18+ aksu

      Meillä 12 vko sheltti pentu ja on melko sisäsiisti ollut jo parin viikon ajan. Vahinkoja tietenkin tuon ikäiseltä odottaa, mutta meillä istuu oven eteen, vingahtaa ja sitten mennäänkin jo ulos tarpeille (joskus tahtoo ihan vaan leikkimäänkin).

      Yöt nukkuu boxissa ja herättää samalla tavalla jos hätä tulee.

      Suosittelen tuota metalliboxia. Yöksi koira sinne nukkumaan. Koska ei tarpeitaan halua tehdä omalle pedille, se pyytää päästä pois sieltä. Samalla koira oppii myös pidätyskykyä. Meillä sheltti on myös päivät boxissa sen ajan kun olemme poissa. Joskus myös laitamme sen sinne vaikka kotona olisimmekin.

      Aina aamulla ensimmäisenä koira ulos tarpeilleen, päiväunien jälkeen, leikin jälkeen, ruoan jälkeen, illalla ennen nukkumaan menoa ja muutamia kertoja näiden toimintojen välissä. Ja suosittelen että menet itse sinne ulos myös.

      Ja mitä sisälle pissaamiseen tulee, me olemme aina torunut pentua jos tekee sisälle ja kahuneet kun tekee ulos. Kehumme vieläkin vaikka jo on melko sisäsiisti.

      • jjv

        Meillä on 3kk chihuahuan ja toyn sekoitus-uros.
        Nyt kyselisinkin, mikä on johdonmukaisin tapa koiraa opettaa sisäsiistiksi, -minä kun olen yhdistellyt vähän oppeja sieltä täältä.

        Eli, olen hoitovapaalla ja pääsen koiraa käyttämään aikalailla pitkin päivää ulkona, mutta silloin kun vauva on hereillä (klo 10-12, 16-19) niin vain pari min kerrallaan.
        Asumme kerrostalon alimmassa kerroksessa ja kaappaan koiran syliini ja päästän takapihalle irti.
        Sinne se useinmiten pissaa ja kakatkin tulee pääsääntöisesti nykyään sinne.
        Olen kehunut koiraa tarpeita tehdessä vain sanomalla: hyvä poika ja ollut iloinen, -riittääkö tämä vai pitäisikö namut vielä ottaa käyttöön?

        Sisällekkin koira tekee vielä tarpeitaan, useinmiten pienelle sanomalehdelle pissat mutta kakat minne sattuu. Muutama pv meni jo niin, ettei tarpeita tehnyt sisälle ollenkaan, mutta eilen ja tänään tuntui taas että ulos koira ei juurikaan tee, vaan heti kohta sisään tultuamme. Ulos viedessä vaan juoksee heti ovelle ja tahtoo sisään, kaappaan taas syliin ja vien kauemmas, ja koira juoksee taas ovelle.
        Toki joinakin lenkkikertoina juoksee ympäri pihaa innoissaan, ja sitten yhtäkkiä juoksee ovelle ja haluaa sisään, -ja tekee tarpeensa sitten sisälle pian.

        Eli mikä olisi nyt mielestänne tehokkain tapa? Jatkanko vain sinnikkäästi ulkona käyttämistä 30min-1h välein? Pitäisikö sanomalehti ottaa kokonaan pois?

        Kauanko olette muuten mattoja pitäneet poissa lattioilta? Meillä ei olohuoneessa mattoa ole, siihen aina pissasi, mutta keittiössä ja muualla matot on, -en ole ainakaan koskaan huomannut että niille pissisi.
        Ne ilmeisesti saavat olla, vai sekoittaakohan koiraa että matot ovat siellä (en mene vannomaan etteikö pissaisi niille, -tummat ryijymatot niin eihän niistä huomaa).

        Kyllä tämä sisäsiistiksi opettaminen on toisinaan aika turhauttavaa ja rasittavaa, mutta kun pentu vihdoin ja viimein sisäsiistiksi oppii niin sitten on kaikki ollut sen arvoista ja kotonakin saa kävellä kastelematta sukkia :) Tsemppiä muillekkin koirien koulutukseen, kyllä ne vielä oppivat! :)


      • biitu__

        Miten iso tuo teidän boxi on? Aivan älytöntä ja laitontakin pitää koiraa koko päivä ja yö ahtaassa tilassa. Tilan rajaaminen on ok ja auttaa montaa sisäsiisteyskasvatuksessa, mutta sen voi tehdä muutenkin kuin sulkemalla koiran häkkiin. Ja miksi ihmeessä teillä on koira jos pidätte sitä boxissa silloinkin, kun olette kotona?! Järki hoi..................


      • n18 ja aksu 16vko
        biitu__ kirjoitti:

        Miten iso tuo teidän boxi on? Aivan älytöntä ja laitontakin pitää koiraa koko päivä ja yö ahtaassa tilassa. Tilan rajaaminen on ok ja auttaa montaa sisäsiisteyskasvatuksessa, mutta sen voi tehdä muutenkin kuin sulkemalla koiran häkkiin. Ja miksi ihmeessä teillä on koira jos pidätte sitä boxissa silloinkin, kun olette kotona?! Järki hoi..................

        Meitä varmaan tarkoitit viestilläs?

        Boxi on keskikokoisen koiran, kyllä luit oikein. En näe boxissa mitään lainvastaisuutta, sillä koiraa ei jätetä boxiin heitteille. Se saa tarvitsemansa liikunnan, ravinnon ja huolenpidon. Päivisin se laitetaan usein boxiin rauhoittumaan. Siellä se nukkuu pienet päiväunet (n. puoli tuntia) ja kertoo kyllä kun haluaa sieltä pois, jolloin käymme sen sieltä päästämässä. Tarkennukseksi koira on boxissa korkeintaan n. 4 tuntia kerrallaan jonka jälkeen viemme sen pihalle (käymme siis koulupäivien välissä käyttämässä sitä lenkillä). Ja kuten kerroin, boxi on meillä sisäsiisteyden opettelussa. Koska se on koiran peti, se ei yöllä halua tehdä tarpeitaan pedilleen, jolloin se herättää meidät viemään sen pihalle.

        Edellinen viestini on tosin ollut tuossa jo melkoisen aikaa, ja olemme siirtyneet pitämään sheltiämme makuuhuoneessa irti muutamina öinä. Makuuhuonessamme tahtoo olla kuitenkin tietokone ja siihen liittyviä vempeleitä johtoineen, joten joudun koko yön olemaan varuillani, syökö koira johtoa. Koira on myös paljon levottomampi irti ollessaan, joten minusta boxi ratkaisuna sopii meille paremmin.

        Tiedän myös toodella paljon koirien kasvattajia jotka käyttävät samaa metodia kuin me (heiltä tämä idea on lähtöisinkin ja puollan sitä ehdottomasti). Mutta muistuttaisin heitä, jotka tähän ryhtyvät, koiraa ei todellakaan saa "jättää heitteille" boxiin. On pidettävä huoli että pentu saa tarvitsemansa sosiaallistumisen, ravinnon, liikunnan, perustottelevaisuuden sekä huolenpidon.

        Minä tiedän mitä minä teen ja tämä sopii omaan kasvatustyyliini ja jos tuota shelttiä katsoo niin olen onnistunut aika mainiosti. Joten en mielestäni tee yhtää mitään rikollista, koirani on rakastettu ja peruskoulutettu ja koulutus jatkuu edelleen.

        Mielipiteitä saa ja tuleekin esittää, joten antakaa tulla


      • Anonyymi
        n18 ja aksu 16vko kirjoitti:

        Meitä varmaan tarkoitit viestilläs?

        Boxi on keskikokoisen koiran, kyllä luit oikein. En näe boxissa mitään lainvastaisuutta, sillä koiraa ei jätetä boxiin heitteille. Se saa tarvitsemansa liikunnan, ravinnon ja huolenpidon. Päivisin se laitetaan usein boxiin rauhoittumaan. Siellä se nukkuu pienet päiväunet (n. puoli tuntia) ja kertoo kyllä kun haluaa sieltä pois, jolloin käymme sen sieltä päästämässä. Tarkennukseksi koira on boxissa korkeintaan n. 4 tuntia kerrallaan jonka jälkeen viemme sen pihalle (käymme siis koulupäivien välissä käyttämässä sitä lenkillä). Ja kuten kerroin, boxi on meillä sisäsiisteyden opettelussa. Koska se on koiran peti, se ei yöllä halua tehdä tarpeitaan pedilleen, jolloin se herättää meidät viemään sen pihalle.

        Edellinen viestini on tosin ollut tuossa jo melkoisen aikaa, ja olemme siirtyneet pitämään sheltiämme makuuhuoneessa irti muutamina öinä. Makuuhuonessamme tahtoo olla kuitenkin tietokone ja siihen liittyviä vempeleitä johtoineen, joten joudun koko yön olemaan varuillani, syökö koira johtoa. Koira on myös paljon levottomampi irti ollessaan, joten minusta boxi ratkaisuna sopii meille paremmin.

        Tiedän myös toodella paljon koirien kasvattajia jotka käyttävät samaa metodia kuin me (heiltä tämä idea on lähtöisinkin ja puollan sitä ehdottomasti). Mutta muistuttaisin heitä, jotka tähän ryhtyvät, koiraa ei todellakaan saa "jättää heitteille" boxiin. On pidettävä huoli että pentu saa tarvitsemansa sosiaallistumisen, ravinnon, liikunnan, perustottelevaisuuden sekä huolenpidon.

        Minä tiedän mitä minä teen ja tämä sopii omaan kasvatustyyliini ja jos tuota shelttiä katsoo niin olen onnistunut aika mainiosti. Joten en mielestäni tee yhtää mitään rikollista, koirani on rakastettu ja peruskoulutettu ja koulutus jatkuu edelleen.

        Mielipiteitä saa ja tuleekin esittää, joten antakaa tulla

        Yhdyn edelliseen kirjoittajaan. Häkitys on eläinsuojelulainvastaista. Vain autossa kuljetuksen aikana tai esim. sairaan koiran paikallaan pitämiseksi saa häkitystä käyttää.


    • miitu__

      "Ei nyt talvella oikein huvita koko ajan olla itse menossa sinne."

      Olisit miettinyt tätä ennen pennun hankintaa. Siellä ulkona käydään vaikka 20 kertaa päivässä jos tarve vaatii. Huvitti tai ei.

    • esimerkiksi näin

      yksi narttu 9 kk ikäisenä, uros 6 kk ikäisenä ja kolmannesta en tiedä, kun on tullut 2,5v ikäisenä meille..

      • Meidän Mixi

        oppi sisäsiistiksi kakkojen suheen noin kolmikuisena ja pissoja ei tullut sisään kuin parina poikkeustapauksena 4kk jälkeen. Pennun tullessa meille sydäntalvella, oli sisäsiisteyskoulutus emännälle ja isännällekin aika rankkaa. Eteisessä oli nipussa takki, kaulahuivi, hanskat ja pipo, jotka usein puettiin päälle vasta ulkona. Puin koiralle pannan ja itselleni kengät valmiiksi jo ennen ruokailua. Kun huomasin pennun heräilevän uniltaan nykäisin vauhdilla kengät jalkaan ja nappasin pojun ja takkinipun syliin. Leikkiminen tapahtui usein pipo päässä ja kengät jalassa.
        Koiraa kehuttiin ulos pissimisestä innokkaasti, ja heti, kun koira kyykisti pisulle, kaivettiin nami taskusta valmiiksi. En rankaissut koiraa sisään pissimisestä ennen kuin se oli varmasti hoksannut idean. oikeastaan en muista koiraa rankaiseeni kuin kerran tai kaksi jo lähemmäs puolen vuoden iässä. Sisäsiisteyskasvatus tehoaa nopeammin, kun opettelee tunnistamaan koiransa hädän ajoissa ja nappaa koiran heti (maha ylöspäin, näin koira ei pissi päälle) syliin, kun alkaa näyttää siltä, että hätä on tulossa. Mattoja meillä ei pidetty lattioilla puoleen vuoteen, sitten kokeiltiin ensin eteisen maton kanssa ja pikkuhiljaa lisättiin kalliimmat ja vaikeammin pestävät matot lattialle, kun luotto pojan sisäsiisteyteen vahvistui.
        Pienemmät koirat oppivat yleensä sisäsiisteyden hitaammin kuin suuret. olenpa kuullut jättirotujen edustajista jotka ovat olleet lähes sisäsiistejä jo luovutusiässä. Pienen koiran omistajan on myös syytä hyväksyä se, ettei koirasta välttämättä tule koskaan täysin sisäsiistiä, jollei alkuvaiheessa panosta pissapaikan opetteluun. Koiran sisäsiisteyttä nopeuttaa myös se, että opettaa pennun pissimään ulkona aina samaan paikkaan. Koira tunnistaa pissapaikalla pissanhajun ja tietää mitä siltä odotetaan. Pissapaikkaa saa siirrettyä, kun koira on oppinut ulospissaamisen idean. Meidän koiramme tyhjentää ensimmäiseksi rakkonsa vakipaikalleen ja tekee sen jälkeen lenkillä yleensä vain pieniä merkkipisuja.


    • piupaupou1234

      Meidän piikeli on nyt n.6kk vanha kaveri ja oppi sisäsiistiksi noin kuukausi sitten. Tai ei nyt ihan täydellisesti eli tietää minne tarpeet kuuluu tehdä, mutta joskus on niin kauhea pisuli hätä et tulee lattialle(Öisin). Jos on hätä tällä pojalla niin alkaa ihan älytön vikuminen oven edessä. Osaa ainakin varoittaa et nyt ois tulossa :D Mutta ennen kun tajus että pitää tehdä ulos, lorruutteli ihan minne sattuu ja ihan kokoajan (Parin min. väleinkin toisinaan) eli ei kyllä ole mitään hätää jos ei vielä koirasi ymmärrä minne tehdään. Olen lukenut ja kuullut että beaglellä saattaa kestää pitkäänkin ennenkuin on sisäsiisti (siis jotkut yksilöt).

      Eikun vaan harjoittelua ja paljon kärsivällisyyttää hommaan. Kyllä se vielä oppii ja ymmärtää. (Eihän vielä noin pienellä kaverilla ole edes minkäänlaista pidätyskykyä! Kannattaa sekin tässä pentuasiassa muistaa....)

      Ja tuosta että ei itse mene ulos koiran kanssa.. En harjoittaisi tuollaista kovinkaan paljon, ihan vain sen takia että jossain vaiheessa "kyllästyt" täysin koiraan ja lasket sen vaan ulos tekemään tarpeensa etkä koskaan mene itse ulos sen kanssa. Sinun täytyy olla koiran mukana, itse olet sen hankkinut ja sinun siitä täytyy pitää huolta! En kyllä sano että se olisi täysin väärin, voi toisinaan tehdäkin noin, teen itsekin. Mutta täytyy muistaa joka päivä säännölliset lenkit!!!!! siinä sivussa voi laskea koiraa muutenkin ulos itsekseen.. Minun mielestä.

      • suokki_2

        Meillä on nyt 4 ½ kk ikäinen beagle neiti joka on melkein sisäsiisti jo. Kotono ollessamme pyytää ulos tarpeilleen ja jos on yksin kotona kun olemme töissä(n. 8 h) niin yksi pissa on tullut hienosti paperin päälle. Koko meillä olonsa aikana on kaksi kertaa kakannut sisälle ja toinen niistäkin oli mielen osoitusta. eli helpolla ollaan päästy. Meillä ei kyllä enää uskalla neitiä päästää yksin ulos kun hajuvietti on aika kova.. oli 3 kk kun lähti yksin jäniksen perään ja niitä täällä maalla riittää. muuten aivan loistava tapaus...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2530
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1479
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      893
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe