Yksi marsuko rääkäystä?

Winter10

Onko kenelläkään lemmikkinä vain yhtä marsua, joka kuitenkin voisi hyvin ja olisi onnellinen? Täällä on monta kirjoitusta jossa "kielletään" pitämästä vain yhtä marsua, joten nyt haluaisin tietää onko todella niin ettei yksi marsu voi olla terve ja onnellinen.

32

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...............................

      Laumaeläin ei voi olla onnellinen, jos sillä ei ole lajitoveria. Ihminen pystyy jollain tavoin korvaamaan lajitoverin seuraa, mutta harvalla on aikaa viettää koko päivä marsun kanssa(koulu,työ) 8 tuntiakin on piiiiitkä aika laumaeläimelle olla yksin.

      • kuikui

        Itse omistan vaan yhen marsun, 4,5-vuotiaan tytön. 8-vuotias kaveri siltä kuoli toukokuussa, siitä lähtien ollut yksin. Kaveria ei voi hankkia, koska marsumme on sellainen luonne, ettei siedä toisia marsuja. En voi väittää, että se olisi onnellisimmillaan näin, mutta onnellisempi kuin joutuisi jakaamaan häkin uuden, vieraan marsun kanssa


      • marsumursu
        kuikui kirjoitti:

        Itse omistan vaan yhen marsun, 4,5-vuotiaan tytön. 8-vuotias kaveri siltä kuoli toukokuussa, siitä lähtien ollut yksin. Kaveria ei voi hankkia, koska marsumme on sellainen luonne, ettei siedä toisia marsuja. En voi väittää, että se olisi onnellisimmillaan näin, mutta onnellisempi kuin joutuisi jakaamaan häkin uuden, vieraan marsun kanssa

        Näin se vaan on. Ihminen ei voi korvata marsun seuraa mitenkään. Marsu ei kuole ilman kaveria, mutta sillä on tylsää ilman lajitoveria. Tosin, minulla oli teininä äkäinen urosmarsu, joka ei sietänyt uutta kaveriaan entisen kuoltua. Niinpä se eli yksin ja minä sain keksiä sille joka päivä jotain atkiiviteettia.


      • Marsuhullu
        marsumursu kirjoitti:

        Näin se vaan on. Ihminen ei voi korvata marsun seuraa mitenkään. Marsu ei kuole ilman kaveria, mutta sillä on tylsää ilman lajitoveria. Tosin, minulla oli teininä äkäinen urosmarsu, joka ei sietänyt uutta kaveriaan entisen kuoltua. Niinpä se eli yksin ja minä sain keksiä sille joka päivä jotain atkiiviteettia.

        Marsut voivat kuolla ilman kaveria. Itse tiedän kaksi tällaista tapausta ihan omassa elämässäni, ystävieni marsut. Molemmat kuolivat 2-vuotiaina.

        Jos vaikka marsulla on ripuli, se tarvitsisi toisen marsun ulostusta. En nyt tässä rupea selostamaan mitään yksityiskohtaisesti, ken jaksaa katsokoon marsut.netistä.


      • -veine
        marsumursu kirjoitti:

        Näin se vaan on. Ihminen ei voi korvata marsun seuraa mitenkään. Marsu ei kuole ilman kaveria, mutta sillä on tylsää ilman lajitoveria. Tosin, minulla oli teininä äkäinen urosmarsu, joka ei sietänyt uutta kaveriaan entisen kuoltua. Niinpä se eli yksin ja minä sain keksiä sille joka päivä jotain atkiiviteettia.

        Se että olisi hankala marsu-uros tai naaras joka ei siedä kaveria samassa häkissä, _ei ole syy pitää sitä yksin_. Sekin kaipaa kaltaistaan seuraa vaikka sitten viereensä, eri häkkiinä. Tämmöisen marsun tapauksessa paras (ja ainoa) ratkaisu on hankkia sille kaveri viereiseen häkkiin.
        Selittelyt "muttakun ne järsii kaltereita eikä sitä kestä kukaan" ei auta, silloin hankitaan pienisilmäistä verkkoa marsujen väliin tai jokin pleksi/muoviseinä, jolloin marsuilla säilyy näkö-, kuulo- ja hajuyhteys kaveriin seinän ylä- ja sivukautta (verkon läpi).
        Että ei tosiaan tarvi pitää hankalaakaan marsua yksin, ratkaisut on keksitty.


      • marsu+onnellisuus
        Marsuhullu kirjoitti:

        Marsut voivat kuolla ilman kaveria. Itse tiedän kaksi tällaista tapausta ihan omassa elämässäni, ystävieni marsut. Molemmat kuolivat 2-vuotiaina.

        Jos vaikka marsulla on ripuli, se tarvitsisi toisen marsun ulostusta. En nyt tässä rupea selostamaan mitään yksityiskohtaisesti, ken jaksaa katsokoon marsut.netistä.

        Mun marsu on uros. Se on ollut koko ikän eläinkaupassa ja meilläkin yksin. Se on sylissä joka päivä väh.2 tuntia ja saa liikku omassa aitauksessaan vapaan. Se ei kaipaa kaveri, kun me ollaan sen kanssa meijä koira! :D Kokeiltiin mun kaverin marsun kans et se laitto sen mun marsun aitaukseen(olleet vierekkäin häkeissä nuuskineet toisiaan) mun marsu kävi heti kimppuun.Sitä ei voinut nostaa pois sillä se oli agressiivisessa tilassa ja teki mitä vain että toinen marsu otettais pois. Se yritti purra,uhkaili äänillä,karvat olivat vähän pystyssä ja tuijotti hyökkäävän näköisenä toista marsua. Heti kun otetttiin toinen marsu pois, se kuikutti mulle ja oli normaali. Joten 1 marsu ei ole rääkkäystä!! Teitenkin jos ei ole aikaa olla marsun kanssa niin paljon kannattaa hankkia toinen kaveriksi :)


      • Marsut-Hullu

        Marsu-urokset eivät aina tule keskenään toimeen ja saattavat tapella, mikäli ne ovat tutustuneet toisiinsa aikuisina. Joskus myös uroksen käyttö siitoksessa voi vaikuttaa sen käyttäytymiseen muiden urosten kanssa. Poikasina samaan ryhmään pannut urokset tulevat kuitenkin useimmiten toimeen keskenään, eivätkä aikuisinakaan tutustuneet urokset aina tappele keskenään. Myös yksilöiden välillä on eroa, ja jotkin yksilöt eivät koskaan tule kovin läheisiksi toisilleen vaikka olisivat olleet samassa laumassa poikasesta asti. Lemmikkimarsuja pidettäessä ihmisen vastuulla on yhdistää häkkitovereiksi ja laumoiksi sellaisia marsuja, jotka eivät tappele keskenään. Häkissä tulisi myös olla tarpeeksi tilaa, että marsut voivat helposti kiertää toisensa halutessaan. Jos uros ja naaras laitetaan samaan häkkiin, uroksen tulee olla kastroitu. Muuten naaras voi joutua jatkuvasti tiineeksi, mikä rasittaa sitä ja lyhentää sen elinikää. Kastroiminen voi myös lieventää uroksen tappeluhalukkuutta muiden urosten seurassa ja vähentää näin eläinten stressiä.

        Häkki
        Marsun häkin tulee olla riittävän suuri, vähintään 120 × 60 cm kahdelle marsulle. Suuremmasta tilasta on etua. Häkissä elävän marsun tulisi voida jaloitella häkin ulkopuolella runsaasti, ja häkkiin olisi hyvä lisätä erilaisia virikkeitä. Häkin tärkein sisustuselementti on muiden marsujen seura. Lisäksi häkissä tulisi aina olla saatavilla hyvälaatuista heinää ja vettä. Heinä voidaan pitää siisteyssyistä erillisessä telineessä, mutta mikäli se lisätään suoraan häkin pohjalle, marsut voivat puuhastella sen parissa. Heinä on marsulle tärkeää paitsi ruokana myös nakertelutarpeen tyydyttäjänä.


        Samassa häkissä eläessään kani saattaa vahingoittaa marsua hengenvaarallisesti takajaloillaan. Kanit kantavat myös Pasteurella multocida -nimistä bakteeria, joka saattaa kanilla olla oireeton, mutta tarttuessaan marsuun jopa tappava.

        Elinkaari ja lisääntyminen
        Marsujen elinikä on 4-6 vuottalähde?. Satiinimarsujen elinikä on keskimäärin lyhyempi. Vanhimmat marsut ovat eläneet yli kymmenvuotiaiksi, maailman vanhin marsu 14-vuotiaaksi.lähde? Naaraat tulevat sukukypsiksi 4–6 viikon ikäisinä ja urokset 3–5 viikon ikäisinä. Marsu saa yleensä 1-6 poikasta kerrallaan. Urospoikaset tulisi erottaa emostaan ja naarassisaruksista viimeistään 4 viikon ikäisinä, ettei syntyisi sisäsiittoisia vahinkopoikasia.

        Risteytykset
        Risteytysmarsut ovat nimensä mukaisesti marsuja, joissa risteytyy kahta tai useampaa rotua. Risteytysmarsut voivat olla minkä värisiä tahansa ja niissä voi olla minkälaisia kuvioita tahansa. Risteytyksiä ei lueta omaksi rodukseen.

        Marsun ääntelyä. Ääntely
        Marsut ääntelevät keskenään lähes jatkuvasti. Niillä on laaja valikoima erilaisia ääniä, joita ihminen voi oppia hyvinkin helposti ymmärtämään.

        Kuikuttamalla marsu vaatii hoitajaltaan huomiota silittelyn ja etenkin ruoan muodossa. Ne oppivat nopeasti yhdistämään jääkaapin oven avaamisen ja vihannespussin rapinan ruokaan ja päästelevät kovaäänisiä "kuii"-huutoja kuullessaan ruokaan viittaavia ääniä.

        Marsun "nikotteluääni" kielii tyytyväisyydestä. Jos marsu myös loikkii innoissaan ilmaan (saattaa myös heittelehtiä) se on erittäin riehakas. Kovaääninen kiljunta tai huudahdus on marsujen varoitusääni, jolla se varoittaa toisia tai kertoo, ettei se pidä jostain, esimerkiksi liian kovakouraisesta käsittelystä. Lyhyt "kkurr"-ääni varoittaa myös tympeästä käsittelystä. Hiljaista ja tyytyväistä "pulputusääntä" marsu pitää muun muassa hoitajansa sylissä siliteltävänä. Röhkimistä muistuttavalla äänellä marsut tervehtivät toisiaan. Hampaiden naksutuksella marsu uhkailee. Se voi myös naksutella hampaitaan ollessaan tyytymätön, esimerkiksi jos ruoka ei sen mielestä tule riittävän nopeasti nenän eteen, tai jos sille tehdään jotain epämiellyttävää. Leppoisa hampaiden naksuttelu saattaa myös viestiä tyytyväisyyttä. Nakutusääni syntyy, kun marsu liikuttaa alaetuhampaiden reunaa yläetuhampaita vasten. Hurinaan liittyy usein myös eleitä. Mahtaillessaan tai naarasta kosiskellessaan marsu tepastelee pitkin jaloin keikuttaen takapuoltaan puolelta toiselle ja hurisee samalla. Kehräämisen tapaisella hurinalla marsu voi kertoa luottamuksesta ja hyvästä olosta. Marsut saattavat joskus myös "sirkuttaa". Äänelle ei ole vielä keksitty tarkoitusta. Marsu voi myös aivastella.


    • mm

      Itselläni oli 1 marsu, mutta pian huomasin sen olevan onneton ja hankin sille kaverin. voihan marsuja olla yksi, mutta silloin sen kanssa olisi hyvä vietää 5 - 10 h päivästä mikä voi olla vaikeaa :)

      Parempi ratkaisu minulle oli toinen marsu. Molemmat ovat onnellisia ja esityskelpoisia.

      • An$Qu

        Itselläni on kaksi 1,5 vuotiasta marsua ja kyllä ne tällä tavalla ovat paljon onnellisempia, kuin yksin. En kuitenkaan voisi viettää marsuni kanssa aikaa 24/7, joten sillä aikaa kun olen töissä marsulla on seuraa toisistaan. Itsekin mietin vielä ennen kun tiesin marsuista mitään, että kyllähän se nyt pärjää yksinkin ja saattaahan se pärjätäkin- jotenkuten, mutta ei se onnellinen ole yksin.


    • tosikuinvesi

      Minulle on moni "kasvattajakin" sanonut että tottakai suositus on laumaeläimelle se väh.2 , mutta jos ehdit itse olla senkanssa vähintää sen 1½ tuntia päivässä, niin kyllä se pärjää ihan hyvin !
      Itselläni on ollut marsuja 5vuotta, yleensä koko ajan 2 tai 3 , mutta ne pätkät mitä ne ovat yksin viettäneet,
      niin hyvin on sujunut ! (-:

      • Marsun omistaja

        Minullakin on yksi marsu ja ihan onnellinen poika tuo näyttää olevan. Innokkaasti aina pulputtaa kun lähestyy häkkiä ja "vinkuu" että pääsis syliin. Jos sinusta tuntuu, että marsusi on yksinäinen ja surullinen ilman lajitoveria, niin vaihtele häkin järjestystä joka päivä. Meidän marsupoika aina siitä ilahtuu :) Olen myös kyhännyt lattialle aitauksen, johon päästän marsuni vähintään joka toinen päivä. Siellä se tutkii paikkoja ja on päässyt pari kertaa pakoon aitauksesta, mutta huone on onneksi turvallinen. Kun se on päässyt pakoon, niin se on vain mennyt erään kaapin alle. Vaihtelen aitauksen järjestystä myös useasti. Kaikillla on kuitenkin oma mielipiteensä siitä pitääkö marsuja olla useampi vai voiko niitä pitää yksin. En usko, että voin ottaa marsulleni enää lajitoveria, ikää on jo paljon. ---> Kenenkään ei tarvitse kuitenkaaan alkaa arvostelemaan tätä minun mielipidettäni.


      • -veine
        Marsun omistaja kirjoitti:

        Minullakin on yksi marsu ja ihan onnellinen poika tuo näyttää olevan. Innokkaasti aina pulputtaa kun lähestyy häkkiä ja "vinkuu" että pääsis syliin. Jos sinusta tuntuu, että marsusi on yksinäinen ja surullinen ilman lajitoveria, niin vaihtele häkin järjestystä joka päivä. Meidän marsupoika aina siitä ilahtuu :) Olen myös kyhännyt lattialle aitauksen, johon päästän marsuni vähintään joka toinen päivä. Siellä se tutkii paikkoja ja on päässyt pari kertaa pakoon aitauksesta, mutta huone on onneksi turvallinen. Kun se on päässyt pakoon, niin se on vain mennyt erään kaapin alle. Vaihtelen aitauksen järjestystä myös useasti. Kaikillla on kuitenkin oma mielipiteensä siitä pitääkö marsuja olla useampi vai voiko niitä pitää yksin. En usko, että voin ottaa marsulleni enää lajitoveria, ikää on jo paljon. ---> Kenenkään ei tarvitse kuitenkaaan alkaa arvostelemaan tätä minun mielipidettäni.

        Mielipide on eri asia kuin lain suositus. Mielipide voi olla väristä tai auton merkistä, mutta jos eläinsuojelulaki sanoo asiasta jotakin, se ei ole enää mielipidekysymys.

        "KOIRIEN, KISSOJEN JA MUIDEN PIENIKOKOISTEN SEURA- JA HARRASTUSELÄINTEN PIDOLLE ASETETTAVAT ELÄINSUOJELUVAATIMUKSET

        Liite 5 Jyrsijät ja kaniinit

        Jyrsijän ja kaniinin pitopaikan on oltava sellainen, että eläimellä on kuulo- ja näköyhteys pitopaikassa tai sen ympäristössä tapahtuvaan toimintaan sekä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen.

        Jyrsijöitä, kultahamstereita lukuun ottamatta, pidetään pareittain tai ryhmässä."

        "Eläinsuojelulaki, pykälä 3: "Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet."

        http://wwwb.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite 5 Jyrsijät ja kaniinit
        Tästä linkistä löytyy tuo kaikki.


      • MarsuFANIII
        -veine kirjoitti:

        Mielipide on eri asia kuin lain suositus. Mielipide voi olla väristä tai auton merkistä, mutta jos eläinsuojelulaki sanoo asiasta jotakin, se ei ole enää mielipidekysymys.

        "KOIRIEN, KISSOJEN JA MUIDEN PIENIKOKOISTEN SEURA- JA HARRASTUSELÄINTEN PIDOLLE ASETETTAVAT ELÄINSUOJELUVAATIMUKSET

        Liite 5 Jyrsijät ja kaniinit

        Jyrsijän ja kaniinin pitopaikan on oltava sellainen, että eläimellä on kuulo- ja näköyhteys pitopaikassa tai sen ympäristössä tapahtuvaan toimintaan sekä mahdollisuus sosiaaliseen kanssakäymiseen.

        Jyrsijöitä, kultahamstereita lukuun ottamatta, pidetään pareittain tai ryhmässä."

        "Eläinsuojelulaki, pykälä 3: "Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet."

        http://wwwb.mmm.fi/el/laki/F/f23.html#Liite 5 Jyrsijät ja kaniinit
        Tästä linkistä löytyy tuo kaikki.

        Marsut ovat laumaeläimiä ja tarvitsevat lajitoverin. Uros marsu voi viihtyä yksin jos ihminen viettää sen kanssa paljon aikaa. Kaksi uros marsua ei YLEENSÄ sovi yhteen.


      • -veine
        MarsuFANIII kirjoitti:

        Marsut ovat laumaeläimiä ja tarvitsevat lajitoverin. Uros marsu voi viihtyä yksin jos ihminen viettää sen kanssa paljon aikaa. Kaksi uros marsua ei YLEENSÄ sovi yhteen.

        Kaksi urosmarsua sopii yhteen aivan samoin kuin kaksi naarasa. Mutta jos viereiseen häkkiin laitetaan naarasmarsu, urokset eivät välttämättä enää tule toimeen (=alkavat kilpailemaan naaraasta). Pienestä asti yhdessä olleet samaa/eri poikuetta olevat urokset tulevat aivan hyvin siis keskenään toimeen, moni ottaakin yleensä urosparin koska kasvattajat monesti tahtovat pitää naaraat itsellään.


      • Anonyymi

        Onpa ollut huono kasvattaja


    • hannaa-a

      Asia ei todellakaan ole näin! On parasta tietenkin hipoa "täydellisyyttä" pitämällä kahta marsua vähintään ja antaa marsujen elää laumassa, niinkuin ne eläisi luonnossa. Marsuhan elää kauiten ja terveiten kun se saa elää elämää johon se on luotu. Silti monissa, monissa talouksissa marsuja pidetään yksin. Tunnen paljon marsu ihmisiä ja tiedän sitä kautta paljon yksinäisyyteen/masennukseen/tylsyyteen kuolleita marsuja kun ovat eläneet yksin. Mutta tiedän myös monta ihan tervettä ja reipasta ja vanhaa yksin eläjääkin :D Kaverini marsu on 6 ja puksuttaa vieläkin virkeänä eteenpäin...

      • MarsuLove

        Minun mielestä marsu voi olla yksin onnellinen ja terve. Se oli minun mielipiteeni.


      • Marsuuuu99
        MarsuLove kirjoitti:

        Minun mielestä marsu voi olla yksin onnellinen ja terve. Se oli minun mielipiteeni.

        Mulla oli ennen vain yksi marsu joka oli tosi masentunut vaikka mä tein mitä tahansa.
        No sitten me ostettiin toinen marsu ja nykyään kumpikin voi tosi hyvin ja se eka marsu on jo aikas vanha niin siihen nähden se on nykyään tosi virkeä ja sillee. Elikä minusta marsu tarvitsee parin.


      • mkirva
        MarsuLove kirjoitti:

        Minun mielestä marsu voi olla yksin onnellinen ja terve. Se oli minun mielipiteeni.

        Minulla on ollut 2 marsua ja ne kumpikin on ollut onnellisia ja ystävällisia virkeitä mitä nyt niitä onkaan ja kumpikin on ollut peräkkäin eli EI yhtä aikaa koska minulla ei riitä aika vain YHDELLE marsulle niin se ei ole eläin rääkkäystä jos on vain yksi marsu;)


    • Ansku?

      minulla on yksi marsu ja se on yksin. se on terve ja onnelline 24/7

      • Marsu<33

        meillä on kaks marsuu (ensi oli vaa yks mut hankittii sille sit kaveri ku jäi vähä vähälle huomiolle ku kesäloma loppu).Molemmat on poikia ja tulevat hyvin toimiin...nuorempi ei kyl iha aina tajuu et kumpi on pomo.Ni tappelevat aina välillä sillee jännästi...


      • KaksinKaunis
        Marsu<33 kirjoitti:

        meillä on kaks marsuu (ensi oli vaa yks mut hankittii sille sit kaveri ku jäi vähä vähälle huomiolle ku kesäloma loppu).Molemmat on poikia ja tulevat hyvin toimiin...nuorempi ei kyl iha aina tajuu et kumpi on pomo.Ni tappelevat aina välillä sillee jännästi...

        Marsu on _ehdoton_ laumaeläin, niitä ei missään nimessä tule pitää yksin, eli vähintään 2 per talous.
        Eli vähintään haju- ja kuuloyhteys toiseen marsuun.
        Suosittelen hankkimaan siinä tapauksessa jonkin muun lemmikin jos ei ole valmis ottamaan kahta kerralla, koska lajikohtaiset perusvaatimukset tulee täyttää lemmikkinsä kohdalla,
        ja marsuille yksi niistä on ehdottomasti se lajitoveri.
        Mikään ei korvaa sitä, eikä millään muulla seuralla tätä tarvetta voi sivuuttaa, vaan se tulee täyttää.
        Joten seuraksi ei riitä ihminen, kani, koira vaikka olisi marsun kanssa kokoajan.
        Kaksi marsua ei vie tilallisesti eikä rahallisesti sen enempää kuin yksikään. Suuremmissa marsumäärissä se ero taas alkaa tuntua, mutta ei yhden ja kahden välillä.
        Omistajalle on huomattavasti mukavempaa seurata kahden marsun yhteiseloa, niiden metkuja, leikkejä, toisen kirputusta, possujunaa, popkornailua jne.
        Onneksi jo moni eläinkaupoista ei suostu myymään marsuja yksin,
        eikä myöskään kasvattajista tai yksityisistä ihmisistä.
        Valitettavasti löytyy vielä niitä tietämättömiä tai vain helpoimman tai rahan perässä menijät jotka myyvät yksin.
        Onneksi nykyään ihmisiä saa valistettua myös netin kautta niin tieto kiirii
        ja yhä useampi marsu saa kaverin.
        Kaikilla vanhakin, vaikka koko elämänsä yksin elänyt marsu on kaikilla piristynyt silmissä saatuaan ystävän/ystäviä.


      • niin no joo
        KaksinKaunis kirjoitti:

        Marsu on _ehdoton_ laumaeläin, niitä ei missään nimessä tule pitää yksin, eli vähintään 2 per talous.
        Eli vähintään haju- ja kuuloyhteys toiseen marsuun.
        Suosittelen hankkimaan siinä tapauksessa jonkin muun lemmikin jos ei ole valmis ottamaan kahta kerralla, koska lajikohtaiset perusvaatimukset tulee täyttää lemmikkinsä kohdalla,
        ja marsuille yksi niistä on ehdottomasti se lajitoveri.
        Mikään ei korvaa sitä, eikä millään muulla seuralla tätä tarvetta voi sivuuttaa, vaan se tulee täyttää.
        Joten seuraksi ei riitä ihminen, kani, koira vaikka olisi marsun kanssa kokoajan.
        Kaksi marsua ei vie tilallisesti eikä rahallisesti sen enempää kuin yksikään. Suuremmissa marsumäärissä se ero taas alkaa tuntua, mutta ei yhden ja kahden välillä.
        Omistajalle on huomattavasti mukavempaa seurata kahden marsun yhteiseloa, niiden metkuja, leikkejä, toisen kirputusta, possujunaa, popkornailua jne.
        Onneksi jo moni eläinkaupoista ei suostu myymään marsuja yksin,
        eikä myöskään kasvattajista tai yksityisistä ihmisistä.
        Valitettavasti löytyy vielä niitä tietämättömiä tai vain helpoimman tai rahan perässä menijät jotka myyvät yksin.
        Onneksi nykyään ihmisiä saa valistettua myös netin kautta niin tieto kiirii
        ja yhä useampi marsu saa kaverin.
        Kaikilla vanhakin, vaikka koko elämänsä yksin elänyt marsu on kaikilla piristynyt silmissä saatuaan ystävän/ystäviä.

        Joo-o jotkut ihmiset ovat marsunsa kanssa vain sen 1-4h päivässä. Marsulle jää yksinäistä aikaa 20h. Miltä tuntuisi jos sinut lukittaisiin vessaan, siellä olisi ruokaa, juomaa yms. mutta koskaan et näkisi toista ihmistä tai saisi jutella kenellekkään, tuntuisi varmaan siltä että oletko ainut ihminen maan päällä. Joskus joku tuntematon olento päästäisi sinut juoksemaan pariksi tunniksi taloon mutta sen jälkeen joutuisit taas vessaan jossa olisi yksinäistä. Varmasti siellä vessassakin viihtyisi paremmin jos siellä olisi ihminen jonka kanssa voisi jutella ja nukkua vieressä.

        Miksi sitä toista marsua ei voi hankkia? Aina voi hankkia isomman häkin ja kahta marsua on mukavampi seurata. Eikä kahteen marsuun nytten niin paljon rahaa voisi mennä. Ja kyllähän se häkki pitää siivota vaikka olisikin vain yksi marsu, kaksi marsua tosin sotkee sen nopeammin. Itselläni oli yksinäinen kani jolle hankin kaverin. Tästä kyseisestä kanista tuli rohkeampi, tuli syliin, ei enään vaan maannut sängyn alla vaan touhuili huoneessa toisen kanin kanssa ja ai että sitä kanien rakkautta oli ihana seurata. Nukuttiin toisen korvan alla, ja nuoltiin selkää ja välillä varastettiin toisen ruuat. Kyllä siinä huomasi sen lajitoverin merkityksen.


      • just joo

        Hmm oletko kenties kysynyt marsultasi onko se onnellinen? Ehkä lajitoveri pystyisi kysymään paremmin. Ja oletko marsusi kanssa 24 tuntia jokaisena viikonpäivänä, ehei enpä usko. Mutta lajitoveri voisi olla marsusi kanssa 24/7. Marsusi voi kyllä olla terve fyysisesti mutta mitenhän tuo psyykkinen laita, kyllä se vaan tuntuisi pahalta jos joutuisi 10 vuotta miettimään joka päivä että "kunpa tänään näkisin toisen kaltaiseni".


    • Anonyymi

      jos vain yksi niin siitä voidaan tehdä eläimsuojelu ilmoitus ja sitten se haetaan pois! Eli ei todellakaan saa pitää yhtä marsua!!

    • Anonyymi

      Miksi kukaan haluaisi vain yhden marsun? Monta marsua on niiiin paljon hauskempaa myös omistajalle.

      • Anonyymi

        Ehdottomasti vähintään kaksi marsua ja eikä häkkiin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdottomasti vähintään kaksi marsua ja eikä häkkiin .

        Sori jos kysyn, mutta mitä tarkoitat "ja eikä häkkiin"????


    • Anonyymi

      Mitä mun pitäs tehä kun mulla on yksi marsu ja se täyttää kohta 2 vuotta sen ensimmäinen kaveri kuoli sitten ostettiin sille uusi ystävä ja ei mennyt kauaa sen jälkeen niin sekin kuoli niin pitäiskö ostaa kolmas marsu kun en tiedä että mihin ne kaksi muuta kuoli. Onko mun marsu sairas että se sairastuttaa muut mutta ei itseään, kun pelottaa hirveästi että sille käy jotain jos ei saa uutta kaveria kun ei vielä niin paljon ole täyttänyt, en usko että tykkää olla 3-6vuotta yksin koska ihmisen seura ei korvaa lajitoveriaan. Voiko sillä olla joku sairaus joka tappaa muut mutta ei itseään, koska jos ostan sille kaverin niin kuoleeko sekin sitten taas hetken päästä ja sitten ollaan samassa tilanteessa taas? Kiitos avusta paaaljon jos joku auttaa💞

    • Anonyymi

      Ja lisäyksenä vielä pitäiskö viedä se esim eläinlääkäriin tutkittavaksi, jos sillä ei ole mikään ostanko vielä kolmannen kaverin, koska haluan sille hyvän ja pitkän elämän ja haluaisin että marsu eläisi sen minun kanssani. Jos antaisin pois en usko että olisi sen onnelisempi mitä täällä kaveri kanssa tai yksin koska huomaan että se pitää minusta ja minä siitä💖💞 Kertokaa mitä pitäisi tehdä kun en itse tiedä. Ainakin näyttää että ei kaipaa lajikaveria eikä mikään ole hätänä tai vikana eikä ole masentunut mutta silti ostanko kolmannen kaverin ja katson mitä tapahtuu kun on vielä niin nuorikin?

      • Anonyymi

        Ehdottomasti uusi kaveri. Eläinlääkärissä käyttämisestä ei toki olisi haittaa, muttei marsuilla sellaisia sairauksia ole, että muilta lähtee henki äkkiarvaamatta, mutta yhdellä ei ole oireen oiretta. Jotain muuta on tapahtunut ja sinulla on ollut hirvittävän huono tuuri.


    • Anonyymi

      Ei! Marsullla pitää olla kaveri!!! Vähintään 2 marsua. Marsut on lauma eläimiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1148
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe