Olen ollut erittäin allerginen kalalle lapsesta lähtien. Pelkkä kalan haju saa hengitystiet turpoamaan, ja pari sairaalareissua on kalan takia tullut tehtyä.
Olen kuitenkin matkustellut paljon Kaakkois-Aasian maissa, missä käytetään paljon kalakastiketta ruuanlaitossa, mutta siellä en ole saanut koskaan oireita. Olen aivan varma, että olen syönyt kalakastiketta sisältävää ruokaa, sillä en ole allergiastani koskaan maininnut ruokaa tilatessa. Minulla on tottakai aina lääkkeet mukana allergiakohtausta varten, mutta koskaan en ole joutunut niitä käyttämään.
Otetaan esimerkkinä Thaimaan matkaajille tuttu Pad Thai. Pad Thaissa on mukana kalakastiketta, ja olen sitä monesti syönyt, mutta en saa oireita.
Mistä tämä voisi johtua? Voinko olla allerginen ainoastaan kotimaisille kalalajeille? Kalaa sellaisenaan en ole uskaltanut matkoillani maistaa, mutta pitäisikö kokeilla?
Kala-allergia Aasian matkoilla
2
513
Vastaukset
- allergeeeeni
Minä olen hengenvaarallisesti allerginen kalalle, mutta olen syönyt - vahingossa - kalakastiketta sisältävää ruokaa ja sain siitä vain lievää kutinaa ja aivastelua. En ehkä toiste kokeile kuitenkaan. :)
- huvix
Kiitos kun kerroit havainnostasi. Täytyy seuraavalla Aasian matkalla seurata, jos huomaisin samanlaisia oireita. Kalaa sinällään en kyllä uskalla vielä kokeilla, mutta kastiketta tulen taas kokeilemaan. Seuraava matka tosin suuntautuu länteen, ei Aasiaan, ja sisämaassa sijäitsevaan valtioon, joten siellä ei kalakastiketta luultavimmin niin runsaasti käytetä. Epäilen vieläkin vahvasti, että allergia tulisi vain kotimaisita kalalajeista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713538
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851568Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251279- 1581232
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit1941003- 35981
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16963Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57842Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk92794- 62755