Kala-allergia Aasian matkoilla

huvix

Olen ollut erittäin allerginen kalalle lapsesta lähtien. Pelkkä kalan haju saa hengitystiet turpoamaan, ja pari sairaalareissua on kalan takia tullut tehtyä.

Olen kuitenkin matkustellut paljon Kaakkois-Aasian maissa, missä käytetään paljon kalakastiketta ruuanlaitossa, mutta siellä en ole saanut koskaan oireita. Olen aivan varma, että olen syönyt kalakastiketta sisältävää ruokaa, sillä en ole allergiastani koskaan maininnut ruokaa tilatessa. Minulla on tottakai aina lääkkeet mukana allergiakohtausta varten, mutta koskaan en ole joutunut niitä käyttämään.

Otetaan esimerkkinä Thaimaan matkaajille tuttu Pad Thai. Pad Thaissa on mukana kalakastiketta, ja olen sitä monesti syönyt, mutta en saa oireita.

Mistä tämä voisi johtua? Voinko olla allerginen ainoastaan kotimaisille kalalajeille? Kalaa sellaisenaan en ole uskaltanut matkoillani maistaa, mutta pitäisikö kokeilla?

2

427

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • allergeeeeni

      Minä olen hengenvaarallisesti allerginen kalalle, mutta olen syönyt - vahingossa - kalakastiketta sisältävää ruokaa ja sain siitä vain lievää kutinaa ja aivastelua. En ehkä toiste kokeile kuitenkaan. :)

      • huvix

        Kiitos kun kerroit havainnostasi. Täytyy seuraavalla Aasian matkalla seurata, jos huomaisin samanlaisia oireita. Kalaa sinällään en kyllä uskalla vielä kokeilla, mutta kastiketta tulen taas kokeilemaan. Seuraava matka tosin suuntautuu länteen, ei Aasiaan, ja sisämaassa sijäitsevaan valtioon, joten siellä ei kalakastiketta luultavimmin niin runsaasti käytetä. Epäilen vieläkin vahvasti, että allergia tulisi vain kotimaisita kalalajeista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      176
      1319
    2. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      311
      1050
    3. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      142
      983
    4. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      21
      964
    5. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      96
      862
    6. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      830
    7. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      59
      825
    8. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      84
      798
    9. Nyt olis hyvä hetki tavata ja jutella

      Entinen parisuhde on paketoitu, ja nyt olisin vapaa mies sinun käyttöösi. Vieläkö tahdot mua? Aikaa on mennyt liikaa, mu
      Ikävä
      51
      758
    10. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      122
      732
    Aihe