Olen ollut erittäin allerginen kalalle lapsesta lähtien. Pelkkä kalan haju saa hengitystiet turpoamaan, ja pari sairaalareissua on kalan takia tullut tehtyä.
Olen kuitenkin matkustellut paljon Kaakkois-Aasian maissa, missä käytetään paljon kalakastiketta ruuanlaitossa, mutta siellä en ole saanut koskaan oireita. Olen aivan varma, että olen syönyt kalakastiketta sisältävää ruokaa, sillä en ole allergiastani koskaan maininnut ruokaa tilatessa. Minulla on tottakai aina lääkkeet mukana allergiakohtausta varten, mutta koskaan en ole joutunut niitä käyttämään.
Otetaan esimerkkinä Thaimaan matkaajille tuttu Pad Thai. Pad Thaissa on mukana kalakastiketta, ja olen sitä monesti syönyt, mutta en saa oireita.
Mistä tämä voisi johtua? Voinko olla allerginen ainoastaan kotimaisille kalalajeille? Kalaa sellaisenaan en ole uskaltanut matkoillani maistaa, mutta pitäisikö kokeilla?
Kala-allergia Aasian matkoilla
2
496
Vastaukset
- allergeeeeni
Minä olen hengenvaarallisesti allerginen kalalle, mutta olen syönyt - vahingossa - kalakastiketta sisältävää ruokaa ja sain siitä vain lievää kutinaa ja aivastelua. En ehkä toiste kokeile kuitenkaan. :)
- huvix
Kiitos kun kerroit havainnostasi. Täytyy seuraavalla Aasian matkalla seurata, jos huomaisin samanlaisia oireita. Kalaa sinällään en kyllä uskalla vielä kokeilla, mutta kastiketta tulen taas kokeilemaan. Seuraava matka tosin suuntautuu länteen, ei Aasiaan, ja sisämaassa sijäitsevaan valtioon, joten siellä ei kalakastiketta luultavimmin niin runsaasti käytetä. Epäilen vieläkin vahvasti, että allergia tulisi vain kotimaisita kalalajeista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä218401Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3391611- 3771349
Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset2831315- 61275
- 661217
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331040Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241036Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.50982- 36968