Gradun vaiheet ajallisesti

Emppu'

Saisinko vähän apua itseäni kokeneemmilta gradun tekijöiltä. Kauanko gradun eri vaiheisiin kannattaa käyttää aikaa, jos tavoitteena on kokonaisuudessaan käyttää 8 kuukautta? Minua huolestuttaa se, että olen vajaan kahden kuukauden ajan VAIN lukenut tutkimusaiheeseeni liittyviä artikkeleja ja kirjoja. Niiden pohjalta olen tarkentanut tutkimuskysymystä, hahmotellut teoriapohjaa ja yrittänyt huonohkolla menestyksessä asemoida tutkimustani aikaisempaan tutkimukseen. Mitään en ole kuitenkaan osannut kirjoittaa paperille. Ei ole ollut vielä mitään sanottavaa...kai.

Onko kahden kuukauden pelkkä lukeminen mielestänne liikaa eli olisiko minun jo pitänyt pystyä siirtymään seuraavaan vaiheeseen? Lueskelu kun ei sisänsä tunnu työnteolta, minkä vuoksi minusta tuntuu jatkuvasti, että olen aikasaamaton laiskiainen... Kun tutut kysyvät "Onko gradu edistynyt", en osaa sanoa onko vai eikö, kun mitään konkreettista ei näy.

8

1057

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aeiou

      Mulla on samaa ongelmaa: kovasti pakertelen, mutta mitään ei näy. Palloilen kovasti kokonaisuuden ja yksityiskohtien välillä, mutta en saa päätettyä tarvittavia asioita. Jatkuvasti sellainen fiilis, että jokin tärkeä lähde on vielä löytämättä tai olen päätynyt väärän lähteen imuun. Oman työskentelyn säätelytaidot eivät pahemmin tunnu karttuneet yksittäisillä kursseilla. Miten tulette toimeen tällaisten ongelmien kanssa?

      • hommiinvaan

        ratkeavat kirjoittamalla.
        Mikäpä nykypäivänä on kirjoitellessa, kun voi vapaasti lisäillä, poistella ja siirtää tekstiä. Eipä ole vielä kauaa siitä, kun gradut - laajat - tehtiin kirjoituskoneella.
        Kaikkia mahdollisia lähteitä et löydä millään, mutta otapa edes jo löytämistäsi parhaat palat työhösi, ja kuten toisellekin sanoin, koosta samanaikaisesti lähdeluetteloa. Vääriä lähteitä ei ole olemassakaan, jos ne liittyvät työhösi.
        Aloita tänään ja kirjoittele aluksi vaikka puoli sivua päivässä, niin siitä se lähtee.


    • opjles

      Kannattaa ottaa tavoitteeksi se, että kirjoitat ainakin ½ sivua päivässä. Aluksi kirjaat vaikka hajanaisia ajatuksia ylös ja myöhemmin aloitat varsinaisten käsittelylukujen rustaamisen. Lukemiseen ja lähteiden etsimiseen ei kannata käyttää alussa liikaa aikaa, sillä niitä "ilmaantuu" kuitenkin lisää työn edetessä.

      Eli järkevintä on vain lähteä kirjoittamaan! Ensiksi tee tutkimussuunnitelma ITSEÄSI varten, älä graduseminaaria varten. Suunnitteluvaiheen jälkeen näpytä johdannon raakileversio ja käy käsiksi käsittelylukuihin.

      Itse olen graduprojektin viimeistelyvaiheessa ja voin sanoa, et helvetillinen homma tää on ollu. Ainakin meillä yleisessä historiassa graduun on ladattu aivan liikaa odotuksia, vaikka kysehän on vain opinnäytetyöstä!

      Eli kirjoita ajatuksiasi päivittäin ylös, sillä ne katoavat mielestä yllättävän nopeasti...

      • Emppu'

        vastaajille kannustuksesta ja neuvoista. Hienoa kun viitsitte tukea toista vaikeuksissa. Taidan junnailla vaan ylikriittisyyteni ja ylianalyyttisyyteni kanssa, vaikka olen vasta ihan alkumetreillä. Myös gradulle asetetut tieteellisyyden vaatimukset saavat minut lukkoon, kun keskityn vaan niihin. Tutkimusongelma, -kysymykset ja teoria pitäisi johtaa aikaisemmasta tutkimuksesta yms yms... Työni on laadullinen, joten suureen tai ainakin jonkun asteiseen epävarmuuteen pitää kai vaan tottua ja luottaa, että palaset loksahtavat jossain vaiheessa isommaksi kokonaisuudeksi.

        Tsemppiä muillekin!


      • Aeiou
        Emppu' kirjoitti:

        vastaajille kannustuksesta ja neuvoista. Hienoa kun viitsitte tukea toista vaikeuksissa. Taidan junnailla vaan ylikriittisyyteni ja ylianalyyttisyyteni kanssa, vaikka olen vasta ihan alkumetreillä. Myös gradulle asetetut tieteellisyyden vaatimukset saavat minut lukkoon, kun keskityn vaan niihin. Tutkimusongelma, -kysymykset ja teoria pitäisi johtaa aikaisemmasta tutkimuksesta yms yms... Työni on laadullinen, joten suureen tai ainakin jonkun asteiseen epävarmuuteen pitää kai vaan tottua ja luottaa, että palaset loksahtavat jossain vaiheessa isommaksi kokonaisuudeksi.

        Tsemppiä muillekin!

        Minäkin kiitän! Tuo "puoli sivua" päivässä on edistänyt hommiani nyt jo. Mäkin suosittelen ajatuksien kirjaamista ylös - itselläni on ruutuvihko sitä varten. Ei häviä hengentuotteet tiedostojen viidakkoon.


    • pian valmis

      Mieti tutkimusongelmat ja hanki aineisto. Silloin tulee tunne, että saa jotain aikaseksi. Laadullisessa tutkimuksessa voit kirjoittaa teoriataustaa myöhemmin.

      Aineistonanalyysivaihe vie yllättävän kauan, joten siksi kannattaa hankkia se aineisto nopeasti käsiinsä.

      • vaspe

        Kirjoittaessa kannattaa aluksi unohtaa itsekritiikki kokonaan. Kirjoittaa vain referaattia lähdekirjallisuudesta heti sitä lukiessaan. Sitten kannattaa kirjoittaa tajunnanvirtaa, mitä vain tulee aiheesta mieleen. Kirjoittaminen näin antaa sen tunteen, että on saanut jotain aikaiseksikin. Myöhemmin referoituja tekstejä voi sitten muokata ja yhdistellä. Omasta tajunnanvirrastakin saa myöhemmin paljon jopa ihan valmista tekstiä lopulliseen versioon. Alussa pitää vain hyväksyä se, että teksti on tönkköä. Pääasia, että sitä on olemassa. Kieliasua voi hioa sitten lopuksi.


      • sdfasd
        vaspe kirjoitti:

        Kirjoittaessa kannattaa aluksi unohtaa itsekritiikki kokonaan. Kirjoittaa vain referaattia lähdekirjallisuudesta heti sitä lukiessaan. Sitten kannattaa kirjoittaa tajunnanvirtaa, mitä vain tulee aiheesta mieleen. Kirjoittaminen näin antaa sen tunteen, että on saanut jotain aikaiseksikin. Myöhemmin referoituja tekstejä voi sitten muokata ja yhdistellä. Omasta tajunnanvirrastakin saa myöhemmin paljon jopa ihan valmista tekstiä lopulliseen versioon. Alussa pitää vain hyväksyä se, että teksti on tönkköä. Pääasia, että sitä on olemassa. Kieliasua voi hioa sitten lopuksi.

        Jep, tärkeintä on kirjoittaa JOTAIN. Itse olen kasannut lukemattomia aiheeseen liittyviä lähteitä, joista olen kirjoittanut olennaiset kohdat graduun. Lähdekritiikkiä ja keskustelua lähteiden kanssa en hirveästi ole vielä harrastanut, mutta sitä lisäilen sitten myöhemmin sitä mukaa kun jotain tulee mieleen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2635
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2233
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1957
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1685
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1636
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1616
    8. 91
      1563
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      125
      1432
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe