Joillakin on tapana laittaa talveksi muovipussi pakoputken päähän teipillä kiinni. Onko tällä niksillä jotain todellista hyötyä vai ruostuttaako se vain pakoputken pään entistäkin pahemmin.
Muovipussi pakoputken päässä
10
691
Vastaukset
olevan aika hyödytöntä jos on ajanut pakkasnesteseoksen raakavesipuolen läpi niin luulisi sen suojaavan ilman sitä pussiakin. Sitä paitsi putkihan on letkua ja äänenvaimenninkin, mihin neste jää,on ennen kuin koneeseen päästään. Näin siis yleisesti.
- esteään nesteen
häviäminen kuivumalla.
- Veneillyt
kosteaa ilmaa pääsemästä pakoputken ja aina avoinna olevan yhden pakoventtiilin kautta ruostuttamaan
sylinteriä ( Moottorissahan jää aina vähintään yksi pako ja imuventtiili auki; ellei poista nokka-akselia)- horohoro
Eiköhän sinne pakolinjaan jääne senverran sitä glygoliseosta johonkin mutkaan ettei tuuli ja kärpäset ihan suoraan sylinteriin pääse.
- Terve Urpo
Aina on moottorissa venttiili auki? Taitaa teikäläisen moottorit käydä pirun huonosti jos venttiilit on työtahdin aikana auki :-) kyllä ne venttiilit kiinni menee kun kääntää moottorin oikeaan kohtaan.
Terve Urpo kirjoitti:
Aina on moottorissa venttiili auki? Taitaa teikäläisen moottorit käydä pirun huonosti jos venttiilit on työtahdin aikana auki :-) kyllä ne venttiilit kiinni menee kun kääntää moottorin oikeaan kohtaan.
Missä kohdassa kaikki sylinterit ovat työtahdissa samaan aikaan, ja miten sellainen moottori voi käydä ylipäätänsä?
Muutenhan koko ketju on täynnä ylihysteerisiä neitejä. Jos haluaa välttää sylintereiden ruostumista, niin kannattaa sumuttaa moottorin käydessä Storage Seal suojaöljyä imukanavaan.
Ja pakoputken tukkiminen aihettaa takuulla enemmän kondenssia kuin vapaasti kiertävä ilma...- Veneillyt
Terve Urpo kirjoitti:
Aina on moottorissa venttiili auki? Taitaa teikäläisen moottorit käydä pirun huonosti jos venttiilit on työtahdin aikana auki :-) kyllä ne venttiilit kiinni menee kun kääntää moottorin oikeaan kohtaan.
mies se vasta hyvin tunteekin nelitahtimoottorin toimintaperiaatteen!!!!!???????
- R K-S
Jos haluaisi estää pakoputken kautta kosteuden pääsy moottoriin, niin pitäisi ensin tyhjentää pakoputki (keskimoottoriveneet) ja sen lisäksi syöttää säilöntäöljyä sylintereihin. Esim. suuttimet pois ja sieltä. Näin ei yleensä tehdä, liikaa vaivaa. Muovipussi pakoputken päässä ei vaikuat asiaan.
- pakoputken tyhjentän
Haihtuuko pakkasnesteseoksesta ruostuttavia höyryjä vai ei? Siis onko parempi tyhjentää pakoputki glykolista vai jättää se sinne jolloin ilma pakoputken ja moottorin välillä on takuulla 100% kostea vesi/glykolihöyrystä?
- Tuopponen
pakoputken tyhjentän kirjoitti:
Haihtuuko pakkasnesteseoksesta ruostuttavia höyryjä vai ei? Siis onko parempi tyhjentää pakoputki glykolista vai jättää se sinne jolloin ilma pakoputken ja moottorin välillä on takuulla 100% kostea vesi/glykolihöyrystä?
Suuttimia ei normaalisti oteta pois, muuten kuin tarkastusta varten.
Kaikki "suoja" käsittelyt tehdään käyntikuntoiselle koneelle.
Tulppaaminen suojaa nykyään eniten turboa, joissain vanhemmissa koneissa joutuu venttiilit käymään vasaralla läpi keväisin, voimakkaan ruostumisen takia. Käytännössä tulppaamisesta ei ole ollut todistettavaa hyötyä
Alla on suositeltu työjärjestys sisämoottoreille.
Pidä huoli konehuoneen tuuletuksesta. Impellerin ollessa pois paikaltaan pakokaasut tulevat sen pesän kautta konehuoneeseen.
- Tarkasta jäähdytysnesteen pakasenkesto. (Lisää korroosion esto ainetta.)
Noston jälkeen
- Sulje pohjaventtiili. (Laita pytsi imuaukon alle.)
- Aja glykol/vesiseos merivesisuodattimenkautta järjestelmään.
- Avaa pohjaventtiili ( glygol saattaa jumiuttaa pohjaventtiilin talven aikana)(tyhjennä pytsi)
- Poista impelleri
- Aja tyhjäkäynnillä (koneen valmistajan määräämä/suosittelema) suojaöljy esisuodattimen kautta polttoaine järjestelmään, kuulet kyllä käyntiäänestä milloin sitä on riittävästi
- Pese veneenpohja ja kyljet (jotta mahdolliset glygol jäämät saadaan rungosta pois)
- Irroita märkäpakoputki koneen päästä. (Saattaa olla aikamoinen temppu, eli tulppaa läpivienti)
- Vaihda koneen ja vaihteen voiteluöljy, sekä kaikki suodattimet ja anodit.
- Kiinnitä uusi impelleri
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell3287121Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss714338- 2083165
Kohta katson sun kuvaasi
ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa242967- 741952
- 1491800
Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan
Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a2121746Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi
jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?1661577Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?1201548- 891438