Sinun duunisi?

kiinnostunut!!

ELINTARVIKE ja KAPPALETAVARAKUSKIT kertokaa...Yövuoroo vai aamu? mitä ajat? Vittumaisia purkuja pikkukauppoihin vai runkoajoa? Monta paikkaa per vuoro yleensä?, jakoauto,puolikas vai täysperä? Homma hanskas ja pidät työstäs, vai koko homma vituttaa? Lihaa, maitoa, kuivia (tiedätte kyllä), pakasteita, rehuu vai mitä kuorma sisältää? jäätkö jälkeen aikataulusta talvisaikaan? Missäpäin ajelet? Kertokaa ihmeessä jotain työstänne!!

17

1595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • postikuski

      yövuoro 8-9h, saman välin sahausta , kuormia ei tartte ite purkaa eikä lastata (postin ajoa täysperällä), kiire on kyllä,talvella myöhästyy väkisinkin, periaatteessa varsin aivot narikkaan hommaa, tylsistyttää pitemmän päälle mutta on siinnä puolensakkin, tietää aina suunnilleen millon pääsee kotiin, ei tarvii ihmetellä vieraitten paikkojen pihoissa jne kun on sama kuvio joka yö.

      • hauvvva

        Monen aikaan joudut viimeistään lähtemään? Tunnen jengiä jotka lähtee ennen neljää iltaoäiväl ja aamuneljält takas... Sul ei onneks vissiin ihan niin masentavaa aikatauluu oo :D


      • postikuski
        hauvvva kirjoitti:

        Monen aikaan joudut viimeistään lähtemään? Tunnen jengiä jotka lähtee ennen neljää iltaoäiväl ja aamuneljält takas... Sul ei onneks vissiin ihan niin masentavaa aikatauluu oo :D

        22-22.30 on lähtöaika. Kuorma haetaan kahdesta paikasta joten työaika alkaa noin klo 21. Kotiin pääsee siinä aamu viiden maissa.


      • postikuski2

        yövuoro noin 9 h joka toinen viikko ja päivävuoro noin 9 h joka toinen viikko, samat paikat samat kellon ajat samat naamat päivästä toiseen (postin ajoa jakoraketilla). Tylsää, minuutti aikataulu (päivällä, yö vähän leppoisampi) kuukauden jälkeen osaa hommat vaikka unissaan. helppoa, tietää monelta lähtee ja monelta on kotona - todella puuduttavaa pidemmän päälle, jos homma kusee ihan helvetin kiire... en suosittele.


    • Sekatyöläinen

      Täytynee kertoa, että minun työni on aika vaihtelevaa. Olen töissä isohkolla kuljetusliikkeellä, jolla on toimintaa ympäri Suomen. Ajan täysperällä mm. kappaletavaraa, suoraan tehdaiden ja teollisuuden välisiä ajoja, elintarvikkeita (pakasteita, tuoreita, kuivia, lihoja), rautaa, kaikkea mitä nyt "peruskaappirahtiautoissa" voi kulkea.

      Välillä ajan pitempää matkaa, eli joudun olemaan nukkumaan "tienpäällä", välillä taas ajan "vaihtoja".
      On suoraan asiakkaille purkuja ja "jakokuormia", mutta on myös terminaalien ja kaukolähettämöiden last./purkuja. Työni ei ole tylsää , koska vaihtelevuus on iso. Etuna on, että on oppinut aika paljon tuntemaan/tietämään eri firmoja, kaupunkeja/kyliä yms. Kuvitellaan, että edellisellä viikolla olen esim. lastailemassa rautaa katon kautta kraananosturilla ja seuraavalla viikolla vetelen salaattirullakoita kyytiin.
      Jotkut tykkää vaihtelusta, joitakin ei saa edes lopputilin uhalla "omasta vakihommasta" muuhun ajoon.
      Välillä joutuu "venymään", kun kuitenkin on niin vaihtelevaa toimenkuvaa. Aikataulut on sellaiset, että hitaampikin ehtii vaikka talvella keskellä pyörremyrskyä, eli ne ovat noudatettavissa ja kerkeää jopa tirsojakin vedellä jos silmät luppasee.
      Ajo/lepoaikoja noudatan ja hommat on suunniteltu siten, ettei niitä tarvitse rikkoa. Jos olen tauolla ja pitäisi mennä lastaamaan, kun firma on menossa kiinni, niin joku muu auto käy sen lastaamassa ja minä haen sen lastatun kuorman sitten esim. joltain terminaalilta.

      Kun ajan pitempää matkaa niin ajan pari keikkaa viikkoon, vaihtoja yms. sitten useampi. Pääosin kuitenkin ajan pitempää matkaa, nyt laman aikaan olen tehnyt keikkojen puutteessa muitakin työvuoroja. Työvuorot tiedän kuitenkin 2-3 viikkoa etukäteen, määränpäätä en usein tiedä kuin vasta töihin mennessä tai jos kysyn itse sitä aikaisemmin päivällä, ennen töihin menoa.

      • ketjun aloittaja

        Kiva et viitsitte nähdä vähän vaivaa. Tykkään kuunella ihmisten juttuja ylipäätäänkin, varsinkin nyt omaan alaan liittyvää keskustelua... Olen logistiikkalinjan 2. luokalla ja kymmenisen vuotta ollut isäni duunis jeesaamas.. valioo, keskoa,inexiä, tukoa, lihajakeluu, pakasteita vuosien varrella eri firmoissa jakoautolla ja nyttemmin hän ajelee puolikkaalla samaa roinaa....aina lomil mukana ja sillee...


      • Kuljetusta 10vuotta
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        Kiva et viitsitte nähdä vähän vaivaa. Tykkään kuunella ihmisten juttuja ylipäätäänkin, varsinkin nyt omaan alaan liittyvää keskustelua... Olen logistiikkalinjan 2. luokalla ja kymmenisen vuotta ollut isäni duunis jeesaamas.. valioo, keskoa,inexiä, tukoa, lihajakeluu, pakasteita vuosien varrella eri firmoissa jakoautolla ja nyttemmin hän ajelee puolikkaalla samaa roinaa....aina lomil mukana ja sillee...

        Lähinnä Turun alueella ajelen noin 5 kunnan alueella pääsääntöisesti. Yhden kolmen suurimman kuljetus firman alla. Työ on vaihtelevaa eikä koskaan ole samanlaista päivää.. Olen joskus ajellut joitain lenkkejä joissa ovat samat paikat ja samat naamat joka päivä, voin sitä tehdä jos ei muuta ole, mutta se ei ole mun juttu. Pidän tosiaan vaihtelusta työssä ja siitä, että annetaan mahdollisuus vaikuttaa omaan työpäivään se antaa pienen vastuun tunnon ja ihan vaan hyvän fiiliksen kun luotetaan että kaveri hoitaa hommansa ilman, että valvotaan sen tekemisiä ja järjestetään päivän ohjelma minuutti aikatalulla etukäteen. Tietty on aina välillä näitä kellonaika paikkoja jotka joskus vituttavat kun menee edes takaisin ajamiseksi, mutta se vaan on osa tätä hommaa, kantopaikat on onneksi aika harvassa niistä en oikein välitä.

        Lähinnä kappale tavaraa, myös elintarvikkeita kulkee mutta aika vähän.
        Yleensä töihin siinä 5-6 aikaan ja kotio päin siinä 2-4 aikaan iltapäivällä.
        Purkupaikat ei yleensä sinänsä vituta oli ahdas tai muuten vaan hankala/joutuu vetämään ylämäkeen painavaa tavaraa siinä on vaan omat haasteensa mistä pidän, mutta mikä vituttaa niin asiakkaat jotka alkavat oikein pohtimaan mihin se tavara nytten oikein pitäisi laittaa, asiakkaat jotka ei vastaa vaikka on numero laitettu rahtikirjaan ja pyydetty soittamaan etukäteen..no tietty ymmärrän, että on tilanteita kun ei numeroon voi vastata, mutta vituttaa kuitenkin:D Ja nämä asiakkaat jotka alkavat selaamaan lähetyslistaa ja laskemaan joka nippeliä, että kaikki on vaikka rahtikirjassa lukee yksi lava...

        Joka tapauksessa pidän kyllä työstäni, välillä tulee hetkiä kun vituttaa, mutta eiköhän niitä tule joka alalla??


    • Rekkamies.

      Työ alkaa yleensä 3:00 ja loppuu siinä 9-16 välillä, ihan riippuen paljonko haluaa tehdä töitä.

      Ja purkupaikat on ihan ok, aikaa menee paiksta riippuen 40sek-4min.

      Yleensä on "omalla" vuorolla noin 30-40 paikkaa, ja jos haluaa vielä lsiähommia sen jälkeen niin noin 10 lisää.

      Ja ihan perus jakoautolla ajelen.

      Ja kyllä homma on ihan mukavaa, ja saa palkkaakin ihan kivasti.

      Ja tavarana on yleensä ihan lämmintä elintarviketta, tooosi harvoin pakasteita tms.

      Ja talvella pysyy aikalailla kans aikataulussa, on senverran hyvin "porrastettu"

      Ja itse ajelen lähinnän Turun, Raision, Naanatalin sekä Maskun alueella.

      Ja jos jotain muuta hyvää haluaa työstä, niin se että on itsenäistä, eikä kukaan kyttää perään, eli voi sillointällöin huoletta ottaa työaikana kotona parin tunnin unet, eikä ketään se kiinnosta.

    • tekee töitä

      Meillä myös ei koskaan tiedä mitä joutuu seuraavana työnä tekeen.Ajan kaivuria ,kasetti /lavetti,p-kone ,remontti.Se on mielen kiintoista.Väliin ajat kuukauden tai ajat konetta kuukauden.Myös työ ajat poikkee.Talvella auraamaan yöllä mut yleeensä 7,kaan.Pitää mielenkiinnon yllä.

    • däni

      2 akselisel jakeluautolla kappaletavaraa eli lähes kaikkea mahdollista mikä perästä/kyljestä kyytiin mahtuu. Työaika normaali aamuvuoro ja työtynteja tulee 7-11 per päivä kuitenkin saa 2-viikkois jaksoon aina pikkasen ylimääräisiä tunteja noin 10-20. Kilometrejä päivän lenkillä kertyy 50-200km.

      Aamusti aina omat tutut kaupat ym. isommat yritykset eli tuttu rutiini sen aamupäivän. Kun ne on saatu hoidettua ni alkaa se maakuntakierros ja sit ehtoopäivän aikana takasinpäin tiputellessa noutokuormat pois. Käyntipaikkoja päivälle kertyy 20-30

      Vittumaisista puruista/purkupaikoista ovat yksityiset, ahtaita paikkoja ja aivan naurettavia pyyntöjä mihin ja miten tavara jätetään..siinä on monen pinna koetuksella. Tuttui kommenttei on et ollaan täällä isommillaki autoil käyty et aja sin ny vaa :D ja et hyvin siel mahtuu kääntyy et tul etuperin vaa :P

      kuuntelisin mieluusti "jakareilta" kokemuksia näistä surullisen kuuluisista yksityisistä jaoista :

      • Liikaa ajanut

        Moduulilla menin pihaan, ja 25,45 noin mitta, niin eikös siellä oltu pidemmilläkin käyty.

        Pura ne kivet tuonne pihan perälle muiden viereen. 4 lavaa harkkoja, edellisenä päivänä hiabilla joku tuonut tavaraa ja tieltä nostellut kamat talon pohjan yli tontin taakse. Itsellä pumppu ja perälauta.

        Kerran oli betoninen hallin kattopalkki jotain kahdeksan metriä pitkä, rahtikirjassa luki perälautapurku.

        Jakarissa oli jotain 5,6 akseliväli ja henkilöauton mentävä pihatie, kun hieman joutu tilanteessa sahaamaan niin talon emäntä oli jo soittamassa isäntää avuks että saadaan auto pihaan. Kun se on kuulemma enemmänkin ajanut kuorma-autolla.

        12 lavaa siemenperunaa pellon laitaan, ja taas pl pumppu. Hieno rivihän siihen tuli.

        Asiakas ei aina ymmärrä mitä eroa on telivetoisen kasettiauton ja ilmajousisen rahtiauton etenemiskyvyssä.
        Molemmat useinkin ehkä menis samaan paikkaan mutta toinen vain tulee pois.

        Usein huonompiin paikkoihin mennessä vast.ottaja puhuu isoista pihoista jne ja sitten matka tyssää ensimmäiseen pihatien puuhun kun oksat edessä.

        Joskus joutuu hakea jotain noutoa kyytiin kesken jakoreissun ja kappaleen koosta ja muodosta riippuen se on sitten tietenkin edessä enemmän tai vähemmän päivän mittaan niin eikös nämä kaikentietävät asiakkaat sitten ala opastamaan miten kuorma olisi pitänyt tehdä.


    • Eläkeikää odotelless

      Perusjakoajoa, ei kuorman lastausta runkokuskit hoitaa sen. Päivä käyntiin 6 maissa, loppuu 12 nurkilla, 10v kokemus samasta työstä, ennen meni 8h päivässä, nyt ei enää kun 5-6, vaikka olen omasta mielestä "laiskistunut", mutta eipä tuu turhia liikkeitä enään :p

      Isäntä reilu, maksaa 8h päivän vaikkei mee sitä enään koskaan.

      • Denno

        Ajelen pääsääntöisesti Tanskan ja pohjois-Norjan väliä. Täysperä jossa veturissa perälauta. Ajokkina oli aiemmin Volvo 660 mutta nyt isäntä laittoi alleni Scania 620 koneella. Pojoiseen ajamma Tanskasta huonelkaluja ja keittiöitä, joskus katkarapuja tai pakkausmateriaalia. Norjasta Tanskaan viedään Kalaa. Joskus reitti vie Venäjälle, useimmiten Norjasta tyhjänä ja sieltä Pietarin seudulle taasen kalaa. Kalukuormissa useimmiten yli 6 purkupaikkaa mutta paluut kompleettikuormia.


    • Depud

      Pakko sanoo et aika helpol pääsette.Ite ajan yötä ja päivää, vuoro viikoin.
      ja tunnit sitä 10-12h , mut sit ku hommat lähtee käsist ni 15-16h saattaa painuu työt.
      Täysperää ajan ja paikkoi ollut parhaimmillaan sellasta 9-10 autos,ite lastataan ja puretaan..

      Ja autot liikkuu kellon ympäri, ja melkeist joka päivä..
      Tos vuoden vaihtees purku tapahtu rakettien paukkees.

      Ja aikatauluista voin sen viel mainita et joskus tie aurattu mut "yleensä" minne tavaraa ajetaan ni talvikuonnossa pito luokatonta. Et pihat ja lastaus laiturit yleensä lumen peitossa tai jäässä..
      ja aikautulut ei sen takia ole edes mahdollissia jos eka irrotat autoa laiturista et ja sit siivoat paikat et voi tehdä töitä.

      • simppa-piirakka

        Mitäs Depud ajelet ?? Missäpäin??


      • moduulimitta

        ajat elintarvikejakoa, kesko, inex tms? Lenkistä riippuen saattaa olla aivan apinan hommaa koko duuni, moduulilla vaan kaikenmaiilman pikkukauppoihin ja noin 8ssa paikassa 10stä saa repiä rullakot ja lavat pihalta sisälle kun lastauslaituria ei ole viititty rakentaa. Talviöisin myös pihat tietysti auraamatta. Kärrystä joutuu telaamaan osan kamoista vetäjään että pääsee kaikkein ahtaimpiin paikkoihin. No, kaikki lenkit eivät kyllä ole yhtä pahoja, on siellä osa ihan kelvolisiakin. Ite saan onneksi nykyään rahani helpommalla, en kyllä noihin hommiin enää lähde.


    • DeFin81

      Elintarvikkeita suomeen päin. Yleensä tulee irkkari tyhjänä suomesta, siihen lastataan siirtokuorma saksasta hollantiin tai Belgiaan, siirtokuormat voi olla käytännössä mitä vain ko. kärryllä voi kuljettaa.
      Suomeen päin lastataan 1-14 paikkaa Hollanti-Belgia-Saksa alueelta, ja kärry rantaan, uusi perään ja taas sama ruljanssi.

      Osan aikaa kuukaudesta vedän rättikärriä Italiaan tai espanjan suuntaan.
      Työvuorot laillisten tuntien mukaan, joka yö saa nukkua täyden tauon, ja kahdessa viikossa n.85-90h töitä.
      Ajokkina Scania(tietenkin), kärryinä Ekeriä, Kronea, Power-cotraileria, ja taitaa yksi vanha fruehauf:kin olla.

      Enpähän vaihtais hommiani mihinkään kotimaan hommiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2399
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      173
      1529
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1376
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1095
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1089
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    Aihe