Tinnitus ja niskat

pirtsippa

Toisessa korvassa alkoi voimakas humina. Ääni on samanlainen kuin painaisi korvanipukan korvaa vasten ja painelee sitä. Humina on hieman aaltomainen, joka tulee ja menee. Yöllä vaiva pahenee ja heräilen aamuyöstä karmeaan huminaan. Hetkellisesti se vaimenee, jos hieroo niskaa tai painelee korvan ympäristöä. Samaan aikaan korvassa on lievää korkeaäänistä tinnitystä. Lääkäri määräsi Betaserciä. Kun kyselin niskan jäykkyyden vaikutusta, niin lekuri sanoi, että sillä ei ole asiaan mitään vaikutusta. Kun pyysin lähetettä fysioterapiaan, niin en saanut sitä, vaikka firma sen maksaisi. Lekurin mukaan kyseessä on aivojen alueen vika, johon niskoilla ei ole vaikutusta. Lekurin puheet ovat ristiriidassa sen kanssa, mitä asiasta olen netissä lukenut. Moni näyttää saaneen apua niskojen hoidosta.

Kun kääntelen päätäni, niin ääni ja taustalla oleva piipitys muuttuvat. Ne vaimenevat tai kovenevat.

Kokemuksia vastaavasta?

11

5282

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

Tuttu vaiva, käytätkö kofeiinia?

• pirtsippa

Juon kahvia todella vähän. Max 1 kuppi päivässä. Kahvi ei ole siis syynä oireisiini.

• ex-kofeinisti
        pirtsippa kirjoitti:

Juon kahvia todella vähän. Max 1 kuppi päivässä. Kahvi ei ole siis syynä oireisiini.

Kyllä se voi olla jos olet herkkä kofeiinille, jotkut ovat joutuneet ensimmäisestä kupillisestaan ambulanssilla polille. Kofeiini aiheuttaa lihasjäykkyyttä, joka yleensä alkaa oireilemaan niskasta ja hartioista, ja tuntuu pään alueella tuntohäiriöinä. Kuvaan kuuluu kallohermojen joutuminen puristuksiin ja siitä aiheutuvia oireita kuten migreeniä, paineen tunnetta päässä, puutumista ja pistelyä, verenkiertohäiriöihin viittaavia ääniä ja tinnitusta ym. Kahvin lisäksi kofeiinia on energiajuomissa, kolajuomissa, teessä, kaakaossa, suklaassa jne...

• make333

Moi.
      Mulla on ollu samaa viimeisen vuoden ajan. "Korkeataajuista" tinnitusta ollu jo nelisen vuotta, mutta humina tuli tosiaan kuvioihin mukaan viime vuonna. Humina on ollu katkonaista. Saattanu lakata pariks kuukaudeks, mutta taas ilmestyä pariks päiväks tai jopa viikoiksi. Nyt on taas pari viikkoa humissu. Aluks vaan nukkumaan mennessä, mut nyt kans vähän hiljempana päivisinkin. Illalla aina vähän selkeämmin kuultavissa ja just jos keskellä yötä herää, niin voi pojat kun humisee. Voipi olla, että niskajumilla on sen kanssa jotain tekemistä, koska itellä niska varsinkin humisevan korvan puolelta jumissa. Toivottavasti hieronta ja Betaserc tepsivät sulle!

• pirtsippa

Matalaääninen tinnutus on ennallaan. Olen jumpannut ja liikkunut ulkona. Ottanut saunassa kovat löylyt. Punaviiniäkin kokeilin. Ääni korvassa on ihan sama koko ajan. Ulkona se ei juuri kuulu taustahälyn takia.
        Minusta tämä matala ääni kuullostaa ikään kuin jokin osa niskoissani tai päässäni vapisisi kovaa tahtia. Oireileva korva aukaa todella heikosti, jos ottaa nenästä kiinni ja puhaltaa.

• pirtsippa
        pirtsippa kirjoitti:

Matalaääninen tinnutus on ennallaan. Olen jumpannut ja liikkunut ulkona. Ottanut saunassa kovat löylyt. Punaviiniäkin kokeilin. Ääni korvassa on ihan sama koko ajan. Ulkona se ei juuri kuulu taustahälyn takia.
        Minusta tämä matala ääni kuullostaa ikään kuin jokin osa niskoissani tai päässäni vapisisi kovaa tahtia. Oireileva korva aukaa todella heikosti, jos ottaa nenästä kiinni ja puhaltaa.

Eilen illalla korvan humina hivenen hellitti. Päivän aikana yritin liikkua paljon ja olla ulkona. Lisäksi tein keppijumppaa ja muita niskaa vahvistavia liikkeitä, joita fysioterapeutti näytti minulle muutama vuosi sitten, kun minulla oli huimausta. Nukkumaan mennessä vaiva oli huomattavasti helpottanut ja nukuin melko hyvin. Aamulla oire palasi, mutta noin puolella teholla siitä, mitä se oli pahimmillaan. Olen testannut korvan kuuloa ja tuntuu, että humina peittää alleen joitain matalia taajuuksia. Korvassa kuuluu m,yös korkeata vinkunaa, joka voimistu, kun painelen niskaa tai siirtelen päätäni. Tuo matala humina on ikäänkuin elohiiri jossain pään sisällä.

• IT-Kokki
        pirtsippa kirjoitti:

Korvissa kuuluville äänille on vaikea löytää syytä ns lääketieteen keinoin. Kuultuja ääniä kun ei voi mitenkään luotettavasti mitata tai kuvantaa, mikä on harmillista.

Vinkunan syyn selvittely jääkin usein potilaan vastuulle. Silloin oireita pitää kuulostella, ja pistää merkille koska äänet pahenevat ja koska tuntuvat helpottavan.

Nyrkkisääntönä lienee, että stressi pahentaa kaikkia tinnitustyyppisiä oireita. Eli esim mahdollisimman huolettomia iltoja ja viikonloppuja; löylyä, aikuisille pieni rentouttava olut/punaviini (jos se ei pahenna oireita) ja siihen vielä hieronta päälle. Ja vielä hyvät unet ja kiireetön vapaapäivä, jos vain suinkin mahdollista. Tinnituksen kuuntelemista ja sen kuulemisesta aiheutuvaa ahdistusta pitää välttää kaikin keinoin. Mitä vähemmän tinnitusta ajattelee, sitä vähemmän se aiheuttaa huolta.

Itse kamppailen korkeataajuisen vinkunan kanssa, joka on hyvin suurella todennäköisyydellä muodostunut vuosien varrella melualtistusten myötä. Uusimman tiedon mukaan sekin vinkuna on loppujen lopuksi "aivoperäistä", jolloin sen kuulemiselta voisi välttyä vuosien harjoittelun avulla.

Tällä hetkellä syön runsaasti monivitamiinia ja kokeilen ns ääniterapiaa, eli kuuntelen klassista musiikkia monta tuntia päivässä. Musiikki peittää hieman vinkunaa, ei kuitenkaan kokonaan. Musiikkia tulee kuitenkin kuunneltua, eikä vinkuna saa niin suurta valtaa ajatuksissa. Lisäksi korvat ja aivot saavat ärsykkeitä myös vinkunan taajuuksilla. Väite on, että klassisen musiikin kuuntelu voisi jopa parantaa tinnituksen kokonaan. Terapiaa pitää kuitenkin jatkaa kuukausia tai jopa vuosia.

Olen kokeillut myös Betasercia, erilaisia luontaistuotteita, vitamiineja, kahvin vähentämistä ja sokerittomuutta ja suolattomuutta, mutta mistään ei ole ollut mainittavampaa apua.

• PWyxkax

Minulla on toisessa korvassa ainakin neljä ääntä yhtäaikaa. Korkea piipitys, joka on minusta tinnitusta. Sen lisäksi kuuluu suhinaa, ikäänkuin ilman kiertoa. Vielä kuuluu tasaista hurinaa ja neljäntenä jonkinlaista matalaa ujellusta. Tätä on jatkunut useita päiviä. Kun laitan korvakäytävään pumpulia, niin tuo korkea tinnutuksena pitämäni ääni ei muutu miksikään. Kaikki muut äänet vaimenevat lähes kokonaan. Tästä päättelen, että ne ovat jotakin muuta. Ehkä stressin tai niskäjännityksen tuottamaa ääntä.

Kommentteja?

• pirtsippa

Nyt olen käynyt hierojalla ja tehnyt niskajumppaa. Tinnutus on vähentynyt huomattavasti ja on ehkä 20% siitä, mitä se oli pahimmillaan. Nyt kuuluu enää hurinaa, joka vaimenee ja kohoaa, mutta on aika taustalla. Pieni piipitys on myös, mutta se kuuluu vain, kun on ihan hiljaista. Ja sekin muuttuu, kun nostan esim. päätä sängystä. Koko vaiva on ilmeisesti stressin, huonon tyynyn ja päätetyön tulosta.

Olen lukenut aiheesta valtavan määrän tietoa netistä. Havaintoni on, että suomen kielellä on äärimmäisen vähän tietoa tinnutuksesta. Monella suomalaisella sivulla on sama asenne kuin tällä minun lääkärilläni, jonka mielestä vika on aivoissani, eikä sitä saa pois millään. Kansainväliset tietolähteet kuvaavat asiat erittäin perinpohjaisesti ja niiden pohjalta voi analysoida omaa tilannettaan.

• Migreenipotilas

Hei,

Kokeilin migreeniin Aspiriiniä ja korvani alkoivat soimaan aika isosti, tuntui kuin kirkonkellot olisi lyöneet.

Myös niskan jumitus aiheuttaa korvien soimista, koska niskalihakset menee korvien läheltä, niin ääni on taattu.

• Anonyymi

Mulla tuli viikko sitten jatkuvaa huminaa korviin, mikä on mulle aivan uusi oire, mutta yhdistän sen vahvasti kofeiinin omalla kohdallani. Mä oon aina ollut kofeiiniyliherkkä, mutta vasta n. 20-vuotiaana sen hoksasin. Aiheuttanut mm. huonounisuutta (nukahtamisvaikeuksia ja öisin heräilyä), helposti ärsyyntymistä, levottomuutta, monesti jopa vapinaa. Käytän unilääkkeitä, mutta jos otan kofeiinipitoista teetä/kahvia tai tummaa suklaata, yöunet pätkii heti, vaikka kofeiinia olisi nauttinut vain aikaisin aamusta. Eli en ole yleensä edes kokeillut kofeiininsoetoa. Nyt olen 40v ja odotan neljättä lastamme, ja ajattelin viikko sitten vähän virkistää alkuraskauden väsymyksessä itseäni vain yhdellä vihreän teen kupillisella aamutuimaan. Oli ilmeisesti huono idea, kun alkoi korvat jatkuvana humisemaan, kuulokin oli huonompi kun kohina vai ensi ulkopuolisia ääniä. Nyt kun lopetin vihreän teen käytön, huminat hävisi välittömästi. Kuulenkin normaalisti, kun ei humise. Hartiatkaan/niskat eivät ole olleet pitkään aikaan kipeät tms, kun jumppaan viikottain, eli siitä ei itselläni johtunut. Rohkeasti kokeilemaan täyttä kofeiinittomuutta, saatatte yllättyä muistakin hyvistä vaikutuksista ❤️

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      48
      3766
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      478
      3755
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      3019
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      90
      2180
    5. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      155
      1900
    6. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      105
      1740
    7. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      130
      1569
    8. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1430
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      40
      1262
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1138
    Aihe