Millä perusteilla voi saada toimeentulotukea uusia silmälaseja varten?
Löysin yhdet jotka maksaisivat vain 120 euroa linsseineen (hyvin vahvat) ja uudet lasit hankin viimeksi kolme vuotta sitten. Aloin miettimään tätä sen takia kun kadotin lasini pariksi päiväksi ja huomasin kuinka vaikeata toimeentuleminen oli ilman, ja tuumasin että varalasit olisivat tarpeen. Nämä vanhat lasit ovat aika kuluneet ja arvotkin varmasti muuttuneet jonkin verran.
Kuinka paljon toimeentulotuki korvaa silmälaseista, jos se korvaa? Jossain luki että sangoista korkeintaan 100 euroa...
Silmälasit ja toimeentulotuki?
21
5763
Vastaukset
- Lasit joilla ei näe
Noin yleensä toimeentulotuki korvaa silmälasit. Mutta ei sillä ole väliä käyvätkö
silmälasit tarpeisiisi. Sillä sossulle on täysin yksi lysti kattaako silmälasit
sitä mitä niillä tulisi kattaa. Lopullinen kusetus tehdään silmälasiliikkeen
toimesta, kun silmälasiliike saa maksusitoumuksen käsiinsä, niin eipä
tarvitse olla kovin suuri tietäjä arvatekseen, että sossu ja silmälasiliike
yhdessä kusettavat silmälasien tarvitsijaa yhteistyössä - toki toisistaan
riippumatta.
Juttu pääpiirteittään menee näin.
1
Sossu myöntää silmälaseihin maksuosoituksen tiettyyn silmälasiliikkeeseen.
2
Sitten kun toimeentulotukilainen liikkeeseen menee, tehdään muka
ns. silmien tarkastus ja määritetään rillien diopteri.
3
Sitten kun tulet hakemaan silmälasejasi liikkeestä, niin rillit ovatkin
aivan jotain muuta kuin sossun rahoilla oli alkuperäisesti määritetty.
Ennenhän pankkeja oli joka kylässä ja mutkassa. Nyt on silmälasiliikkeitä
joka kylässä ja mutkassa odottamassa sossun lappuja silmälasiasiakkaiden
toimeenpanoja odottaen. - lasipää
Jos näkökyky on muuttunut niin paljon, että uudet silmälasit ovat tarpeen niin sossun tulee maksaa edullisimmat mahdolliset soveltuvat lasit. Mitään kattohintaja ei sinänsä voida asettaa. Tosin yleensä ei ole estettä käyttää niitä edullisimpia mahdollisia kehyksiä.
Sitten kun aletaan mennä todella vahvoihin laseihin niin voi joutua keskustelemaan siitä, että sisältyy esim. ohennetut linssit tt-tukeen. Jos on kovin eripariset silmät niin silloin vahvempi on yleensä välttämätön ohentaa, tai ohuempi paksuntaa, lasien tasapainon vuoksi. Äärettömän painavatkin lasit voivat olla niin merkittävä haitta, että ohentaminen on perusteltua.- ixix
Mä en kyl kehtais mennä optikolle laseja ostamaan jonkun sossulapun kanssa. Ennemmin säästäisin pikku hiljaa.
- Vaikka kaveriltaan
ixix kirjoitti:
Mä en kyl kehtais mennä optikolle laseja ostamaan jonkun sossulapun kanssa. Ennemmin säästäisin pikku hiljaa.
Itse otin kaverilta lainaa viime vuonna ja maksoin käteisellä ja kuitti sitten sossuun. Kalliita laseja erikoishionnoin sossu ei maksa, itselläni oli kahdet yhden hinnalla johon tosin tuli yhden slmän hajataitto lisä ja se meni vielä läpi sossussa. Yhteishinta oli sitten kaksista laseista noin 150 euroa. Tais olla aika maksisumma mitä vielä korvaavat. Taisi virkailija mainita, että korvaavat 5 vuoden välein lasit, uusille asiakkaille ei heti korvaa mitään. Mitä tuo uusi sitten tarkoittaa saattaa olla alle vuoden tukea hakeneille. Tuolla varmaan varmistetaan etteivät pari kolme kk työttömille niin vaan korvata laseja.
- Joppe456
ixix kirjoitti:
No sä taidatkin olla joku sinisilmäinen pelle, no sit sä voit maksaa mun rillit !
- ja olla ilman
Itse kävin muutama vuosi sitten sosiksessa kysymässä tukea silmälasien hankintaan, mutta en saanut. Mulla ei ollut enää muita laseja kuin kymmenen vuotta vanhat lukualsit, joilla yritin pärjätä. Kun en enää pärjännyt, luulin että sosis avustaa eläkeläistä, mutta ei.
Mulla ei ole iso eläke, vuokran ja sähkön maksamisen jälkeen käteen jää vähän yli 500 euroa. Silti sosis vain kehoitti ostamaan lasit optikkoliikkeestä osamaksulla. Oli jo ehtinyt käydä silmälääkärissä, mutta edes silmälääkärin laskua ei sosiksessa huomioitu sen kuukauden menona. Lasit jäi sillä kertaa hankkimatta, mutta sain ne sitten myöhemmin hommattua toisella tavalla. Tämän jälkeen en ole astunut jalallanikaan sosiksen tontille enkä astu. Seuraavia laseja varten säästän rahan, en ala uutta velkaa tekemään, kun kerran olen entisistä eroon päässyt. Tällä kertaa säästän hammasproteeseja varten, seuraavaksi siten uusia silmälaseja varten. Sosis saa haistaa pitkät...- ansaitseva
No eihän sossu mitään korvaa jos jää yli normien rahaa eli yli 410 euroa. Turha sossua haukkua sen suhteen, heilläon rajansa joista virkailija ei itse edes päätä. Jos sulla vuokran ja sähkön jälkeen jää alle 400 euroa kuulut toimentulotuen piiriin, et muuten.
- Eriparisilmät
ansaitseva kirjoitti:
No eihän sossu mitään korvaa jos jää yli normien rahaa eli yli 410 euroa. Turha sossua haukkua sen suhteen, heilläon rajansa joista virkailija ei itse edes päätä. Jos sulla vuokran ja sähkön jälkeen jää alle 400 euroa kuulut toimentulotuen piiriin, et muuten.
Kun ovat "eri paria" silmäni, ostin Tiimarista kahdet eri vahvuiset lasit ja yhdistin niistä linssit. Kun niilläkään en nähnyt, hain sossusta silmälaseihin maksusitoumuksen pari vuotta sitten.
Liikkeessä optikko tarkasti silmät, ja jossain takaseinän laatikossa oli sossuasiakkaita varten kokoelma muutamaa mallia. Tosin en niitä moderneja kehysmalleja kaivannutkaan, pääasia että sai lasit.
Näillä laseilla näin lukea ehkä tunnin verran, sitten alkoi päänsärky ja silmät ovat kuin hiekkaa täynnä ja tunne että kirjaimissa näkyy jokin kummallinen varjo.
Minulle on joskus joku silmälääkäri sanonut, että minulle ei saisi laseja määrätä kuin silmälääkäri, koska silmissäni on jokin juttu (hajataiton lisäksi), mihin optikon koulutus ei riitä. Silmänpohjakin on määrätty tarkastettavaksi joka viides vuosi, optikon laitteet eivät kaikkea saa irti esim. silmänpaineesta. Tästä huolimatta en saanut lähetettä silmälääkäriin, optikolle vain.
No eipähän työttömän tarvitse nähdä, mutta sitä pelkään että jos onnistun saamaan työpaikan, mistä sitten yhtäkkiä lasit ottaa. ansaitseva kirjoitti:
Ymmärrettävää on, ettei sosiaalitoimistosta makseta köyhänkään päivittäistä elämistä, jos hänen tulonsa ylittävät normein säädellyn rajan. Mutta minimituloista on vaikea säästää silmälasien hankintaan kaikkiaan kuluvaa rahamäärää etenkin, kun tarkkaa summaa saattaa olla vaikea selvittää pitkälti etukäteen. (Sama pätee myös yksityiseen hammashoitoon ja etenkin proteesien hankintaan.) Epäilen näet, etteivät liikeperiaattein toimivat optikot kovinkaan hereästi tee vähävaraisille asiakasehdokkaille todellsia minimibudjettilaskelmia.
Jos köyhän toimeentulotukiasiakkaan onnistuukin kaapia jotain säästöön pankkitilille, niin on mahdollista, että sosiaalitoimi edellyttää hänen käyttävän mainitut euroset päivittäiseen elämiseen toimeentulotuen sijaan. Näin ollen köyhä tulisi kituuttaneeksi apunäkimiensä sijasta kotikuntansa killinkikirstua varten!
Onneksi sopivia pokia joten kuten välttävine linsseineen voi uutterasti kokeillen löytää kirpputoreiltakin. Tällaisen silmälasihankinnan suositeltavuudesta voidaan olla montaa mieltä: jäähän kakkulansa näin hankkiva vaille säännöllistä näöntarkastusta ja silmien yleistutkimusta, jonka optikkokin pystyy tekemään - ja tarvittaessa silmälääkärin luo ohjaamaan. Mutta eiköhän aikuinen voi päättää itse tästäkin asiasta ilman terveyspoliisien säännöin suorittamaa suitsentaa!
- x
joka piti käyttää vuoden kuluessa. Sitten pyysin hinta-arvion kahdelta optikolta, korvataan täysimääräisenä. Kyllä silmälasit ovat senverran tärkeä asia, millä perustelette, ettei vähävaraisen tarvitse lukea? Ei tietenkään mitään muotikehyksiä korvata.
- x
kehtaamisesta puheenollen, sain ainakin itse hyväksyvää hyminää, kun sanoin, että on otettava halvin vaihtoehto, ihan sama kuin paheksuttaisiin välttämättömien lääkkeiden korvattavuutta.
- pete70sp
sossu takaa 75€ jonka sitten yleensä perii takaisin eläkkeestä tai asumistuesta,sama lääkkeitten kanssa.
- Riippuu kunnasta
Paikkakuntakohtaista.
- uudet silmävalot
Meidän paikkakunnalla on asia niin, että
-ensin sossusta ohjeistetaan, mihin liikkeeseen pitää mennä teettämään arvio laseista
-sitten arvio toimitetaan sossuun
-sossu kirjoittaa maksusitoumuksen laseja varten
-lasit noudetaan liikkeestä ja valitaan kehyksistä siihen hintaluokkaan sopivat, jotka sossu on luvannut maksaa.- Näinpä se menee
Näin se menee monella paikkakunnalla ja sitten on vielä olemassa tietyt rajat, joiden yli meneviä hintoja ei huomioida. Eräällä paikkakunnalla sankojen hintamaksimi oli 85€ ja linssit sen mukaan mitä ne maksaa, MUTTA linsseissä ei saa olla mitään "extraa" (ohennuksia, kovapintoja, heijastuksenestoja, sävytyksiä..) siis vain peruslinssit kelpuutetaan. Lisäksi esimerkiksi omassa kotikunnassani on sellainen raja, että lasit voi uusia aikaisintaan kolmen vuoden välein.
Itse hain uudet rillit Nissenin pakettitarjouksesta, sangat peruslinssit 135€, näöntarkastus 25€ ja aurinkolasit voimakkuuksilla samaan pakettiin 25€. Tuosta hyväksyttiin näöntarkastus ja sangat linssit (koska ei ollut mitään extraa). En hakenut mitään maksusitoomuksia etukäteen, vaan hommasin nuo ensin ja toimitin kuitit jälkikäteen tt-tukilaskelmaan. Jos olisin hakenut lasit maksusitoomuksella, ne olisi tulleet itseasiassa kalliimmaksi kuin mitä tuon tarjouksen lasit! - Heijari#
Näinpä se menee kirjoitti:
Näin se menee monella paikkakunnalla ja sitten on vielä olemassa tietyt rajat, joiden yli meneviä hintoja ei huomioida. Eräällä paikkakunnalla sankojen hintamaksimi oli 85€ ja linssit sen mukaan mitä ne maksaa, MUTTA linsseissä ei saa olla mitään "extraa" (ohennuksia, kovapintoja, heijastuksenestoja, sävytyksiä..) siis vain peruslinssit kelpuutetaan. Lisäksi esimerkiksi omassa kotikunnassani on sellainen raja, että lasit voi uusia aikaisintaan kolmen vuoden välein.
Itse hain uudet rillit Nissenin pakettitarjouksesta, sangat peruslinssit 135€, näöntarkastus 25€ ja aurinkolasit voimakkuuksilla samaan pakettiin 25€. Tuosta hyväksyttiin näöntarkastus ja sangat linssit (koska ei ollut mitään extraa). En hakenut mitään maksusitoomuksia etukäteen, vaan hommasin nuo ensin ja toimitin kuitit jälkikäteen tt-tukilaskelmaan. Jos olisin hakenut lasit maksusitoomuksella, ne olisi tulleet itseasiassa kalliimmaksi kuin mitä tuon tarjouksen lasit!Kai niihin voi heijastukseneston ja kovapinnan ottaa jos maksa ne itse? Siis sossu maksaa perusjutut ja jos itse haluaa jotain lisää?
- Riippuu kunnasta
Heijari# kirjoitti:
Kai niihin voi heijastukseneston ja kovapinnan ottaa jos maksa ne itse? Siis sossu maksaa perusjutut ja jos itse haluaa jotain lisää?
Periaatteessa joo, mutta voi olla, että siinä kohtaa sossu ei hyväksy ollenkaan. Ohennuksia ja heijastuksenestoja ei oikeasti edes tarvi, ne on lähinnä optikkoliikkeiden "lisämyyntiä"
- Linssit
Ohennuksia todellakin tarvitaan, kun voimakkuudet ovat suuret, eihän sellaisia pullonpohjalaseja kukaan kehtaisi käyttää, olisivat sitä paitsi aivan liian raskaatkin.
Samoin pinnoitteita tarvitaan ainakin jos linssiä pitää ohentaa, kuten myös jos silmät ovat kovin arat, jolloin heijastuksia pitää saada pois.
Taitaa aika harvalle riittää peruslinssit, joskus sanotaan kai varastovahvuuksikin, ilman ohennusta tai pinnoitteita, ainakaan jos kunnolla miinusta tai plussaa tai silmät kovin eri paria, hajataitteisuudesta nyt puhumattakaan. Kaikkia linssejä ei myöskään voi laittaa aivan kaikkiin sankoihin, onneksi optikko tietää neuvoa.
Moniteholinssejä käytämään joutuva tarvitsee vieläkin yksilöllisemmät linssit jo pelkän näkökentän osalta, ei siinä riitä mitenkään (halvin) kapein alue.
Sangat ovat itse asiassa halvin osa koko paketista, vaikka ei kaikkein sopimattomimpia yrittäisikään ostaa, linssit ovat ne jotka maksavat ja niissä liikaa säästämistä manaa joka ikinen päivä.
- Näintaas
Sosiaalijohtaja Joanna Boman kusettaa 14-v lasta
Nuorin lapseni sai silmälasit, lapsen (huoltaja) äiti osti ne. Osallistuin kustannuksiin 50,- eurolla. Pyysin osuuteeni (50,- e) jälkeenpäin harkinnanvaraista toimeentulotukea Espoon Leppävaaran sosiaalivirastosta.
- "Aikuissosiaalityö auttaa, kun tarvitset ohjausta ja neuvontaa arjessa pärjäämiseen tai tukea hankalassa elämäntilanteessa." > web: http://www.espoo.fi/sosiaalityo
Eivät auttaneet vaan kyykyttivät sikamaisella valheella, kostivat vanhemmat.com nettisivustoa!
- "silmälasit kuuluvat perustoimeentulotukeen"
Minun toimeentulotuen perusosaan eivät kuulu lapseni silmälasit!
Asiakirjat esillä http://www.vanhemmat.com/keskustelu/viewtopic.php?f=2&t=10574
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204167Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231689- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o72945