Koiran pito vapaana

Amlak

Kuinka opettaa koira pysymään vapaana pihassa ja täällä maalla ihan lenkilläkin (esim. jäällä) ilman että se karkaa?
Haluaisin hankkia koiran jota voisin pitää ihan irtikin. Tietenkään en olisi mihinkään Helsingin keskustaan lähdössä koiraani irti juoksuttamaan, mutta... Tiedätte kyllä mitä tarkoitan.

15

835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hukka-Musti

Kun koira on määritellyt reviirinsä rajat, se ei turhaan lähde omille teilleen, ellei ole turhautunut liian vähästä liikunnasta ja tekemisestä. Ja omistajaansa kunnioittava koira pysyttelee omistajansa kannoilla lenkeilläkin.

• Norjanharmaa

Isäntänsä jos esim pihalla yksikseen on metsästyskäytössä olevat koirat lähtevät varmasti jäljelle etsimään mitä sit keksivätkään.Labbis ja kultsu kyllä seuraa omistajansa ja pysyy pihalla vaikka metsästys käytössä olisivatkin vähemmällä työlläkin.

• Hukka-Musti
        Norjanharmaa kirjoitti:

Isäntänsä jos esim pihalla yksikseen on metsästyskäytössä olevat koirat lähtevät varmasti jäljelle etsimään mitä sit keksivätkään.Labbis ja kultsu kyllä seuraa omistajansa ja pysyy pihalla vaikka metsästys käytössä olisivatkin vähemmällä työlläkin.

Minä luulen niiden hirvikoirien kuljeskelemassa teillä tietämättömillä, koska omistajansa eivät tarjoa niille metsästysajan kuluessa mitään tekemistä, joka saa koirat turhautumaan. Samoin noutajatkin tekee, jos ei saa mitään tekemistä. Liikuntaa ja tekemistä riittävästi saanut hirvikoira pysyy kyllä kotona tyytyväisenä.

• Hukka-Musti
        Hukka-Musti kirjoitti:

Minä luulen niiden hirvikoirien kuljeskelemassa teillä tietämättömillä, koska omistajansa eivät tarjoa niille metsästysajan kuluessa mitään tekemistä, joka saa koirat turhautumaan. Samoin noutajatkin tekee, jos ei saa mitään tekemistä. Liikuntaa ja tekemistä riittävästi saanut hirvikoira pysyy kyllä kotona tyytyväisenä.

Kirjoitin vahingossa >>metsästysajan kuluessa>>. Piti kirjoittaa >>metsästysajan ulkopuolella>>.

• Norjanharmaa
        Hukka-Musti kirjoitti:

On kengän kiillottaja mikä mikä pihassa vapaana pysyy valvomatta. Noutajista kokemusta omasta Labradorista ja naapurin kultsusta kokemusta, ovat omistajansa lähellä poikkeuksetta ja seuraavat sitä.

• roosakka

Pentuna kierrätte reviirin (pihan) rajoja. Jos poikkeaa reviiriltä, sanot ei ja kutsut/nostat takaisin reviirille.
      Ulkoilutat metsässä. Jos pentu ei tule kutsusta luoksesi, mene piiloon. Pentu hätääntyy kun sinua ei näy ja etsii. Palkitse hyvin kun tulee.
      Tee itsestäsi koiralle kaikkein tärkein olento maan päällä. Kohtele johdonmukaisesti ja lempeästi, kärsivällisesti. Palkitse aina hyvin kun toimii toivotusti.

• Amlak

Tästä tulee varmasti olemaan paljon apua tulevaisuudessa. Kiitos paljon vinkistä 8)

• Ensinnäkin on kaksi eri asiaa,pitää vapaana omistajan valvonnan alla esim.lenkit ja taas olla ilman valvontaa esim.yksin aitaamattomalla pihalla.Ensimmäinen onnistuu aika hyvin kunnon kouluttamisella,eli opetetaan tarvittaessa kontaktin ottoa ja pitämistä omistajaan,määritetään koiran irtautumismatka (haluttaessa) ja hyvä käskystä luoksetuleminen.Eli nuot opetetaan kunnolla,vahvistetaan rittävästi,vaaditaan tarvittaessa ja harjoitellaan kovasti.Myöskin rodun valinnalla on vaikutus.Mitä laumaviettisempi,osaltaan mitä nöyrempi/ohjaajaherkempi ja mitä vähemmän saalis/metsästysviettiä ym.niin sen helpompi on opettaa haluttu toiminta.

Mutta jälkimmäinen on jo eri juttu,ja viimekädessä,se on aina riski jättää koira ilman valvontaa aitaamattomalle pihalle.Koiraa voi toki opettaa ne rajat (kielto/palkinto systeemillä esim.),mutta harvan koiran saa niin varmaksi,ettei se reagoi mihinkään ärsykkeeseenkään,mikä mahdollisesti voi tulla.
      Ja rodulla tässä on myös vahva merkitys.Nuot mainitut piirteet vaikuttaa.Myöskään mitä itsenäisempi,mitä vahtiviettisempi,niin riski siinä,ettei pysy pihassa,kasvaa.
      Harvan koiran saa (riippuu sitten mistä kunkin kohdalla)niin varmaksi,että se pihalla pysyy.
      Ja mitä ärsykkeisempi paikka ,paljon ohikulkijoita,riistaa ym.sen vaikeampi.
      Ja aina kannattaa muistaa,se yksikin karkaaminen voi olla viimeinen reissu.Koko elämän...

• hau hau

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Eikä se ole todellakaan rodusta kiinni. Meillä tosin laumis, joka ottaa tehtävänsä liiankin hyvin haltuun ja toimii itsenäisesti, enkä halua liialla komentelulla pilata hyvää pihavahtia. Aitaus on ehdoton juttu!

• Koiranpitäjä

Kun valitset koiraa, valitse sellainen ihmistä mielyttämistä haluava koira, palveluskoirat, ja seurakoirissakin on monta rotua, tutustu eri rotuihin. Kaikki ne joissa on maininta itsenäinen luonne, vältä niitä. Ainakin jos koirasi on ensimmäinen.
      Pidä pentua irti jo pennusta alkaen, ja tee koirallesi selväksi kumpi teistä on laumanjohtaja, ja sen on oltava aina ihminen.Luoksetulon on oltava koiralle mukavaa, älä koskaan rankaise koiraa kun se tulee luokse.
      Pihassa pitämisen opettamisessa on alkuun koiran valvonta pihassa tärkeää, ehkä myös rajojen näyttäminen, ( meillä saksanpaimenkoiran kanssa se toimi, se ei koskaan poistunut pihasta)
      Mutta viimekädessä, koiran ominaisuudet vaikuttavat, mutta kaikki ovat opettavissa, kysele ja lue, ja kun saat koiran, alat opetella, ahkerasti ja säännöllisesti,

• Vapaana olevia pihas

Niin kivaa, kun koiraa onkin vapaana pitää, niin muistakaa, että koiria ei saa maaseudullakaan pitää vaapaana muualla, kuin omassa pihassa. Jos aikoo muualla vapaana pitää, niin tulee olla maanomistajan lupa. Ja aina koira tulee olla hallinnassa. Se ei saa kuljeskella omilla teillään.

• papifani

meillä on papillon. me opetimme meijän koiran niin että pidimme sitä ensin pitkässä hihnassa ja
      sitte kun se oli omassa pihassa kehuin sitä ja annoin sen olla rauhassa sitte jos se lähti
      pihasta to ruin sitä ja hain sen pois . sitte kun se oppi se pysyi pihassa jos
      se meinasi lähteä käskin sen luokseni.
      xD

• sssaku

Minun koira kyllä pysyy näköetäisyydellä vapaana ollessaan, mutta kun kutsuu sen luokse, se tulee kun huvittaa. Olen yrittänyt kiinnittää sen mielenkiintoa, ja näin onnistunut saamaan sen luokse, mutta kun yrittää rauhallisestikin ottaa koiraa kiinni kun se on vieressä niin huoh... sinne meni eikä takaisin tulosta ole toivoakaan. Miten tällaisen käytöksen saisi karsittua?

• 1 labbis
        sssaku kirjoitti:

Minun koira kyllä pysyy näköetäisyydellä vapaana ollessaan, mutta kun kutsuu sen luokse, se tulee kun huvittaa. Olen yrittänyt kiinnittää sen mielenkiintoa, ja näin onnistunut saamaan sen luokse, mutta kun yrittää rauhallisestikin ottaa koiraa kiinni kun se on vieressä niin huoh... sinne meni eikä takaisin tulosta ole toivoakaan. Miten tällaisen käytöksen saisi karsittua?

Makupalaa opetuksessa monen koiran opetuksessa auttaa.

• vähempi vaivaa
        1 labbis kirjoitti:

Makupalaa opetuksessa monen koiran opetuksessa auttaa.

Jotku näyttävät haluavan pitää koiraa irti, mutta olen sitä mieltä että jos teillä on varaa rahallisesti pitää koiraa irti niin ei ainakaan sielunrauhaa voi ostaa rahalla sitten kun se koira tekee sellaista mitä ei saa tehdä. Uroskoirat esimerkiksi lähtevät AINA narttuja hakemaan. Nartut voivat lähteä kun on juoksuaika mutta riippuu koirasta. Yleensä nartut aina pysyy pihassa. Takuuta ei ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1478
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      65
      1449
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      161
      1331
    4. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      66
      1207
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      104
      1141
    6. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      263
      1035
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      58
      967
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      56
      959
    9. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      903
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      84
      894
    Aihe