Miten sammaleesta eroon?

Ninnaliinuska

Muutimme juuri kuun alussa uuteen asuntoon ja huomasimme, että takapihan valtaa nurmikon sijaan sammal. Aurinko paistaa takapihalle koko päivän ja puustona on mäntyä, kuusta sekä koivua.

Haravoimme eilen lehdistä koko alueen ja sammal paikoitellen lähtee, kun kunnolla rapsuttaa haravalla. Onko tälle sammaleelle mitään tehtävissä näin syksyllä ja miten nurmikon saisi sammaleen tilalle kasvamaan ensi keväänä? Eli mitä toimenpiteitä vaatii ja mitä kaikkea pitää tehdä/ hankkia ja mihin vuoden aikaan toteutettava? Emme tiedä puutarhan hoidosta mitään, mutta olemme innokkaita oppimaan ja pihan laittaminen kiinnostaa.

12

4231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuloksia toivova

      Keväällä tuntui tehoavan sammalsyöppö. Suurin osa sammalesta muuttui mustaksi ja kylvetyt iSeed siemenet saivat alueen näyttämään pikku hiljaa vähän enemmän nurmikolta. (alue hiekoitettiin myös samalla)

      Nyt syksyllä sammalnurmikko lannoitettiin ja kalkittiin kunnolla sekä kylvettiin runsaasti uutta nurmikon siementä. (tosin myös sammal hyötyy kalkista, mutta yrityksenä, että nurmikko saisi vallan ja jaksaisi kasvaa) Ruohonleikkurilla ajettiin pudonneet koivunlehdet silpuksi ja jätettiin uusia nurmikonsiemeniä suojaamaan talveksi.

    • >>>>>>>>>>>><

      Osa nurmikostani on muuttunut sammaleeksi, se on hienon tuntuinen jalan alla ja vähentää ruohonleikkuuta. Haluan edistää mielummin sammaleen lisääntymistä kuin nurmen.

      Ei pihaa tarvi rapsuttaa niin että sammaleet irtoaa. Ihmettelen mistä viha sammalta kohtaan johtuu?

      • Hoh hoijaa

        No sehän on yksi juttu miksi joku tykkää sammalesta toinen ei, ja toinen juttu miten sen sammaleen saa korvattua nurmella. Tällä kertaa on kyse tuosta jälkimmäisestä.

        Niin että murheet ne on sullakin! Mikset mene nauttimaan pihastasi, joka on paaaaljon parempi kuin kaikilla tyhmillä sammalenvihaajilla? :oDDD


    • 1+20

      siihen kalkkia melko runsaasti, sammal viihtyy happamassa maassa, joten emäksiseksi se pitäis saada.

      • meitsi täällä

        Sitä sitten reilusti. Pussillinen ei riitä paljon mihinkään. Ja joka vuosi. Sateiden mukana happamoituu.


    • SH

      Nurmikon sammaloituminen voi johtua monestakin syystä, ensimmäisenä voisi epäillä maan pH pitoisuutta, koska pihalla on havupuita. PH:n pitäisi olla 6,5. Toiseksi maan tiiviys eli maalaji, kivennäis ja humuspitoisuus.

      Suosittelen tekemään viljavuuspalvelun viljavuus analyysin, josta saa selville maalajin, happamuuden ja muut ravinnepitoisuudet. edellisten lisäksi saa myös lannoitus ohjeet.

      keväällä kalkitus,ilmastointi, hiekoitus, lannoitus
      säännöllinen lannoitus ja esim. viilto ilmastointi 3-4 viikon välein

      • Ninnaliinuska

        että onko merkitystä missä järjestyksessä tekee ja ymmärsinkö oikein, että kun on kalkin levittänyt tälle sammaloituneelle alueelle, niin ilmastoinnilla tarkoitit haravointia(ko) vai miten ilmastoidaan? Entä hiekoitus, tavallistako vain levitetään päälle ja kuinka paljon?

        Kuten alussa jo mainitsin, emme tiedä mitään puutarhanhoidosta, joten myös termit, kuten "ilmastointi" nurmikon hoidon yhteydessä on aivan uusi asia :). Mitä on viisto ilmastointi?


      • (viher)peukaloinen
        Ninnaliinuska kirjoitti:

        että onko merkitystä missä järjestyksessä tekee ja ymmärsinkö oikein, että kun on kalkin levittänyt tälle sammaloituneelle alueelle, niin ilmastoinnilla tarkoitit haravointia(ko) vai miten ilmastoidaan? Entä hiekoitus, tavallistako vain levitetään päälle ja kuinka paljon?

        Kuten alussa jo mainitsin, emme tiedä mitään puutarhanhoidosta, joten myös termit, kuten "ilmastointi" nurmikon hoidon yhteydessä on aivan uusi asia :). Mitä on viisto ilmastointi?

        Voi ei, sattupa somasti.
        Itse aloin laittamaan pihaa ja naapurin pihalla ihana vihree nurmikko, mulla pelkkää sammalta (en siis ole ennen piitannut pihasta) Nyt oon haravoinut ja sillä pikkuharavalla kupsuttanut, sammal kyl irtoo ihan ku itekseen mutta nyt on mustaa :)

        Kasvaako tohon nurmikko?
        Onko ne nurmikon... juuret? Tuol jossain piilos vai revinkö mä äsken kaikki pois ku keräsin sammaleen kompostiin?

        Ilmastointi oli kai sitä ku tökitään reikii maahan?

        Mä en tiiä tuleeko meil huomenna vihannen isännöitsijä ku on piha mustana vai tyytyväinen minä jolla kasvaa kohta uusi hieno nurmikko?


      • s_t_s
        (viher)peukaloinen kirjoitti:

        Voi ei, sattupa somasti.
        Itse aloin laittamaan pihaa ja naapurin pihalla ihana vihree nurmikko, mulla pelkkää sammalta (en siis ole ennen piitannut pihasta) Nyt oon haravoinut ja sillä pikkuharavalla kupsuttanut, sammal kyl irtoo ihan ku itekseen mutta nyt on mustaa :)

        Kasvaako tohon nurmikko?
        Onko ne nurmikon... juuret? Tuol jossain piilos vai revinkö mä äsken kaikki pois ku keräsin sammaleen kompostiin?

        Ilmastointi oli kai sitä ku tökitään reikii maahan?

        Mä en tiiä tuleeko meil huomenna vihannen isännöitsijä ku on piha mustana vai tyytyväinen minä jolla kasvaa kohta uusi hieno nurmikko?

        Olen kuullut että eikö kalkki ole pahaksi taas havupuille, kun meillä on myös paljon sammalta ja havupuita. Ei musta sammaleessa ole muuta vikaa kun että ruohon leikkuu on vähän hankalaa, kun leikkuri meinaa sammua, kun sammal niin paksua. Tosin muutimme vasta syksyllä tähän asuntoon, ja nyt ostimme leikkurin, ja yhden kerran sitä vasta kokeillut olen. Bio silppuri ominaisuudella ajelin ja ylimmällä korkeudella. Ehkä olisi parempi kuitenkin ajaa paksuimmat kohdat tuon keräimen kanssa, ettei leikkuri tukehtuisi sammaleeseen. Ohuemmissa sammalkohdissa ei ollut ongelmia.


      • dfg42

        Eli nämä aiheuttavat yhdessä tai erikseen sammaloitumista:
        - varjoisa paikka
        - tiivistynyt maaperä
        - hapan maa


    • Mimmiteekki

      Meillä on alkanut leviämään pihalle jotain jäkälän tapaista, nurmi on kasvanut kolkyt vuotta ja nyt parin vuoden ajan on pikkuhiljaa tullut sellaista harmaan väristä jäkälän tapaista kovaa kasvustoa. Tuntuu leviävän joka vuosi enemmän ja enemmän. Mitähän tuo kasvusto voisi olla, olen googlettanut kuvahaulla sammal, jäkälikkö ym. Mutta mitään tulosta ei ole tullut. Osaako kukaan auttaa näin ilman kuvaa, että millään ihmeellä saisin tuon kasvuston pois ja kuitenkaan niin ettei koko nurmikko lähde?

    • sipeliini

      ONKO SIIS SAMMALESTA HAITTAA PIHALLA?? ITSE PIDÄN SIITÄ KUN SE ON PEHMEÄ JA EI TARVII AJAA RUOHOA KOKOAJAN SIELTÄ MISSÄ SITÄ ESIINTYY???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1069
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe