Huono muisti

ursulajii

Hei

Olen 21-vuotias nainen ja ongelmanani on toivottoman huono muisti. Tiedän että näin nuorella iällä dementiaan ei sairastatuta saati sitten alzheimrin tautiin mutta laitoin tämän viestin silti tänne dementian puolelle koska kyseessä on juuri huono muistini.
Saatan nykyään kesken puheen unohtaa mistä on kyse ja tämä on vaikuttanut mm. työn saantiini, työhaastattelussa olen keskenkaiken unohtanut mistä olimme keskustelleet tai mitä minun olisi kuulunut vastata. Unohdan tehdä asioita ja joudun monta kertaa peräkkäin tarkistamaan mm. ovatko kotiavaimet taskussa tai monenko aikaan minun kuuluisi mennä harrastuksiin tmv. Unohtelen paljon asioita ja ne haittaavat jo arkielämääni.
Unohtelun lisäksi minulla on melko usein voimakasta päänsärkyä ja huimausta ja väkisinkin sitä ajattelee että näillä kaikilla on jokin yhteys.
Onko jollakin jotain kokemuksia samanlaisesta?

18

6999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Nan-

      Olen 22v nainen, itselläni on noita samoja ongelmia/oireita. Muisti on aivan toivottoman huono. Usein esimerkiksi kaupasta tullessa saatan unohtaa kauppakassin eteiseen, jossa ruuat ehtivät pilaantua ennenkuin huomaan että olen taas unohtanut jotakin. Opiskelen ammattikorkeakoulussa, ja se on välillä todella hankalaa, koska opiskelu ei ole säännöllistä ja tuntirytmitettyä. En yleensä muista mitään mitä minulle on sanottu ellen kirjoita sitä ylös. Sitten tietenkin unohdan katsoa mitä olen kirjoittanut ylös. Huono muistini ajaa ajoittain poikaystäväni hulluksi, ja alan pikkuhiljaa itsekin pelätä olevani vaaraksi itselleni, jos unohdan vaikkapa hellan päälle yöksi, ja niin edelleen. Ihmiset suuttuvat minulle asioista, joita en yksinkertaisesti ole muistanut tehdä.

      Minulla ei juuri päänsärkyä ilmene, mutta voimakasta huimausta kylläkin. Usein huimaus on niin voimakasta että alan voida pahoin ja on pakko istua tai maata selällään hetki. Huimaus voi kaiketi johtua matalasta verenpaineestanikin.

      Minulle on sanottu että muistivaikeudet ovat masennuksen oireita, mutta en oikeastaan tunne itseäni masentuneeksi. Ehkä se on sitten muulla tavoin psyykkistä.
      Olisi todellakin kiva tietää onko unohtelun taustalla jotain muutakin, jokin sairaus tms...

      • ursulajii

        Olen tosiaan miettinyt, voisiko taustalla piillä jokin sairaus joka aiheuttaa tällaista. Elän omasta mielestäni suhteellisen terveellistä elämää, en juo tai polta, liikun paljon, syön terveellisesti ja nukun riittävästi. Minulla on krooninen vatsalaukuntulehdus ja selkäni on huono mutta nämä seikat tuskin aiheuttavat kyseisiä oireita. Kun minulta tutkittiin tätä kroonista vatsalaukuntulehdusta, mainitsin lääkärille myös huimauksesta mutta siihen emme koskaan löytäneet vastauksia, joskaan asiaa ei kummemmin edes tutkittu. En ole kuitenkaan päässyt eroon huimauksesta, päänsärky kohtauksista ja muistiongelmani ovat edelleen ennallaan, elleivät ajoittain jopa pahempia kuin ennen.
        Kiitos -Nan- vastauksestasi, en ole aiemmin tullut edes ajatelleeksi että masennus voisi ns. huonontaa muistia tai olla vaikuttavana tekijänä. En ole virallisesti masentunut mutta ajoittain erittäin alakuloinen, en tosin muista olleeni erityisen huonomuistinen alakuloisena vaan huonomuistisuus on jokapäiväistä ja unohtelen asioita jatkuvasti.
        Kun mainitsit tuosta että läheisesi ovat menettäneet malttinsa huonomuistisuutesi johdosta, voin sanoa että et ole ainut. Etenkin kaverini ovat välillä minulle vihoissaan kun olen unohtanut jotain ja ei auta vaikka kuinka yritän kertoa että en tee sitä tahallani, minä kun en yksinkertaisesti vain muista.


      • Kokemuksesta tiedän

        Lukekaa jokin aika sitten neurologian puolella olleet kirjoitukset AIVOPAINEESTA.
        Sieltä selviää myös v.2006 Suomi 24:ssä ollut ketju samasta sairaudesta.

        Ikänne ja oireittenne perusteella kysymys saattaisi teillä olla samasta asiasta.

        Vaikka siellä ei muistiongelmista kovin paljon puhutakaan, niin aivopaineen nousu aiheuttaa niitä melko varmasti, vaikka olisi laitettu shunttikin.


      • ex-kofeinisti
        ursulajii kirjoitti:

        Olen tosiaan miettinyt, voisiko taustalla piillä jokin sairaus joka aiheuttaa tällaista. Elän omasta mielestäni suhteellisen terveellistä elämää, en juo tai polta, liikun paljon, syön terveellisesti ja nukun riittävästi. Minulla on krooninen vatsalaukuntulehdus ja selkäni on huono mutta nämä seikat tuskin aiheuttavat kyseisiä oireita. Kun minulta tutkittiin tätä kroonista vatsalaukuntulehdusta, mainitsin lääkärille myös huimauksesta mutta siihen emme koskaan löytäneet vastauksia, joskaan asiaa ei kummemmin edes tutkittu. En ole kuitenkaan päässyt eroon huimauksesta, päänsärky kohtauksista ja muistiongelmani ovat edelleen ennallaan, elleivät ajoittain jopa pahempia kuin ennen.
        Kiitos -Nan- vastauksestasi, en ole aiemmin tullut edes ajatelleeksi että masennus voisi ns. huonontaa muistia tai olla vaikuttavana tekijänä. En ole virallisesti masentunut mutta ajoittain erittäin alakuloinen, en tosin muista olleeni erityisen huonomuistinen alakuloisena vaan huonomuistisuus on jokapäiväistä ja unohtelen asioita jatkuvasti.
        Kun mainitsit tuosta että läheisesi ovat menettäneet malttinsa huonomuistisuutesi johdosta, voin sanoa että et ole ainut. Etenkin kaverini ovat välillä minulle vihoissaan kun olen unohtanut jotain ja ei auta vaikka kuinka yritän kertoa että en tee sitä tahallani, minä kun en yksinkertaisesti vain muista.

        Kofeiinin päivittäiskäyttö voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Kofeiininhan tiedetään vaurioittavan aivosoluja nimenomaan hippokampuksessa, joka on dementian "kotiosoite". Itselläni kofeiinivieroituksen aikana dementia paheni niin, että saatoin nousta ruokapöydästä seisomaan, ja kun olin päässyt pystyyn, ihmettelin miten voi olla mahdollista, että seison siinä ja miksi. Saatoin ojentaa käteni ottaakseni jotain pöydältä ja seuravassa sekunnissa ihmettelin, miksi käteni on siinä pöydän yllä. Onneksi kaikki oireet ovat kadonneet nyt kun olen ollut 1½ vuotta ilman, edes suklaata en uskalla enää maistaa, sen verran kovan opetuksen sain kofeiinista. Jouduin sen takia työkyvyttömyyseläkkeelle 32 vuotiaana ja nyt kun olen parantunut, olen liian vanha. Koko elämä menis läskiksi sen myrkyn takia.


      • ursulajii
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Kofeiinin päivittäiskäyttö voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Kofeiininhan tiedetään vaurioittavan aivosoluja nimenomaan hippokampuksessa, joka on dementian "kotiosoite". Itselläni kofeiinivieroituksen aikana dementia paheni niin, että saatoin nousta ruokapöydästä seisomaan, ja kun olin päässyt pystyyn, ihmettelin miten voi olla mahdollista, että seison siinä ja miksi. Saatoin ojentaa käteni ottaakseni jotain pöydältä ja seuravassa sekunnissa ihmettelin, miksi käteni on siinä pöydän yllä. Onneksi kaikki oireet ovat kadonneet nyt kun olen ollut 1½ vuotta ilman, edes suklaata en uskalla enää maistaa, sen verran kovan opetuksen sain kofeiinista. Jouduin sen takia työkyvyttömyyseläkkeelle 32 vuotiaana ja nyt kun olen parantunut, olen liian vanha. Koko elämä menis läskiksi sen myrkyn takia.

        Kiitos tiedosta kummallekin, niin kofeiiniin kuin aivopaineeseen liittyen! Tulen varmasti lukemaan aiheista enemmän.


    • t***a

      Esim työhaastattelussa, onko oikeasti kyse unohtamisesta vaiko siitä, että ajatuksesi harhailevat muualle? Olisiko vain keskittymiskyvyn puutetta? Jos et kiinnitä huomiota siihen mitä teet, et muista.

      • ursulajii

        Sanoisin että kyse oli ennemminkin unohtamisesta. Kyseessä oli ryhmähaastattelu ja jouduin välillä olemaan hiljaa ja tässä vaiheessa olisin toki voinut ruveta ajattelemaan omia juttujani mutta sen sijaan olin miettinyt keskustelua ja vastausta kysymykseen, pysynyt siis aiheessa. Olin valmistellut kysymykseen vastauksen muiden puheenvuoron aikana ja oman vuoroni koittaessa unohdin mistä olimme keskustelleet, jonka jälkeen aloitin kuitenkin vastaukseni mutta kesken puheenvuoroni jouduin hiljentymään koska olin unohtanut mielessä harjoittelemani vastauksen ja koska en muistanut enää keskustelusta mitään, en pystynyt antamaan vastausta.
        En koe olleeni siis omissa ajatuksissani ja tilanne ei myöskään jännittänyt minua, joten en yhdistäisi huonomuistisuutta myöskään jännitykseen. Muutenkin koen olevani yleensä melko tarkka asioiden suhteen, joten hieman epäilen keskittymiskyvyn puutteellisuutta. Toisaalta eikö keskittymiskykykin voi heikentyä (huomaamattakin)? :o


      • ex-kofeinisti
        ursulajii kirjoitti:

        Sanoisin että kyse oli ennemminkin unohtamisesta. Kyseessä oli ryhmähaastattelu ja jouduin välillä olemaan hiljaa ja tässä vaiheessa olisin toki voinut ruveta ajattelemaan omia juttujani mutta sen sijaan olin miettinyt keskustelua ja vastausta kysymykseen, pysynyt siis aiheessa. Olin valmistellut kysymykseen vastauksen muiden puheenvuoron aikana ja oman vuoroni koittaessa unohdin mistä olimme keskustelleet, jonka jälkeen aloitin kuitenkin vastaukseni mutta kesken puheenvuoroni jouduin hiljentymään koska olin unohtanut mielessä harjoittelemani vastauksen ja koska en muistanut enää keskustelusta mitään, en pystynyt antamaan vastausta.
        En koe olleeni siis omissa ajatuksissani ja tilanne ei myöskään jännittänyt minua, joten en yhdistäisi huonomuistisuutta myöskään jännitykseen. Muutenkin koen olevani yleensä melko tarkka asioiden suhteen, joten hieman epäilen keskittymiskyvyn puutteellisuutta. Toisaalta eikö keskittymiskykykin voi heikentyä (huomaamattakin)? :o

        Minulta tuo omien ajatusteni unohtelu loppui kun olin ollut noin vuoden täysin ilman kofeiinia, nyt aivot ovat kuin uudet. Ilmeisesti kofeiinin aiheuttamat aivovauriot, jotka aiheuttavat dementiaa, korjaantuvat kun altistus myrkylle loppuu. Hippokampus on ainoa alue, jossa aivosolut uudistuvat, ja kofeiini estää tätä uusien aivosojuen syntymistä, joten kofeiinin pois jättäminen kaiketi käynnistää aivojen omat korjaavat prosessit.

        Tässä yksi tutkimus, joka kertoo asiasta.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17400186?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultRe...

        Lisätietoa kofeiinimyrkytyksestä, sen aiheuttamista oireista ja hoidosta, löydät blogistani.

        http://qmies.blogit.fi/


      • t***a
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Minulta tuo omien ajatusteni unohtelu loppui kun olin ollut noin vuoden täysin ilman kofeiinia, nyt aivot ovat kuin uudet. Ilmeisesti kofeiinin aiheuttamat aivovauriot, jotka aiheuttavat dementiaa, korjaantuvat kun altistus myrkylle loppuu. Hippokampus on ainoa alue, jossa aivosolut uudistuvat, ja kofeiini estää tätä uusien aivosojuen syntymistä, joten kofeiinin pois jättäminen kaiketi käynnistää aivojen omat korjaavat prosessit.

        Tässä yksi tutkimus, joka kertoo asiasta.

        http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17400186?ordinalpos=3&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultRe...

        Lisätietoa kofeiinimyrkytyksestä, sen aiheuttamista oireista ja hoidosta, löydät blogistani.

        http://qmies.blogit.fi/

        Kannattaa juoda kahvia. Tosin, ehkä se sitten sinun ikäisiisi vaikuttaa toisin
        http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article205287.ece?s=l&wtm=mediuutiset/-18012009


      • ex-kofeinisti
        t***a kirjoitti:

        Kannattaa juoda kahvia. Tosin, ehkä se sitten sinun ikäisiisi vaikuttaa toisin
        http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article205287.ece?s=l&wtm=mediuutiset/-18012009

        Kofeiinin tiedetään aiheuttavan dementiaa kahdella mekanismilla. Se tappaa aivosoluja hippokampuksessa ja estää niiden uusiutumisen.

        Nuo kahvin hyötyjä toitottavat tutkimukset ovat tilastotukimuksia, joissa sivuutetaan lääketiede ja tieteellinen metodi, siksi ne antavat harhaanjohtavan kuvan. Homma perustuu siihen, että ei oteta lainkaan huomioon yksilöllisiä eroja kofeiiniaineenvaihdunnassa ja keskushermoston herkkyyttä aineelle, silloin saadaan tutkimus näyttämään siltä, kuin kahvi suojelisi haitoilta. Tosiasiassa ainoa tieto, jonka nämä tutkimukset tuottavat on, että sellaiset ihmiset, jotka eivät ole herkkiä kofeiinille, eivät ole herkkiä myöskään muille tekijöille, jotka altistavat dementialle, kun taas henkilöt, jotka ovat herkkiä kofeiinille, ovat herkkiä myös muille mekanismeille, jotka aiheuttavat dementiaa. Nämä eivät ole oikeastaan tutkimuksia, vaan näennäistieteellisiä kahvimainoksia, joiden ainoa tarkoitus on lisätä myyntiä.

        Kofeiini on tappava hermomyrkky, joka aiheuttaa enemmän sairauksia kuin mikään muu aine, jota nyky-yhteiskunnassa käytetään.


      • Kokemuksesta tiedän
        ursulajii kirjoitti:

        Sanoisin että kyse oli ennemminkin unohtamisesta. Kyseessä oli ryhmähaastattelu ja jouduin välillä olemaan hiljaa ja tässä vaiheessa olisin toki voinut ruveta ajattelemaan omia juttujani mutta sen sijaan olin miettinyt keskustelua ja vastausta kysymykseen, pysynyt siis aiheessa. Olin valmistellut kysymykseen vastauksen muiden puheenvuoron aikana ja oman vuoroni koittaessa unohdin mistä olimme keskustelleet, jonka jälkeen aloitin kuitenkin vastaukseni mutta kesken puheenvuoroni jouduin hiljentymään koska olin unohtanut mielessä harjoittelemani vastauksen ja koska en muistanut enää keskustelusta mitään, en pystynyt antamaan vastausta.
        En koe olleeni siis omissa ajatuksissani ja tilanne ei myöskään jännittänyt minua, joten en yhdistäisi huonomuistisuutta myöskään jännitykseen. Muutenkin koen olevani yleensä melko tarkka asioiden suhteen, joten hieman epäilen keskittymiskyvyn puutteellisuutta. Toisaalta eikö keskittymiskykykin voi heikentyä (huomaamattakin)? :o

        Olen vakaasti sitä mieltä, että oireittenne perusteella aivopaineen mahdollinen nousu olisi tutkittava.

        Tilatkaa välittömästi aika neurologilta ja pyytäkää lähete sairaalatutkimuksiin mahdollisen idiopaattisen intrakraniaalisen hypertension (pseuditumor cerebti) selville saamiseksi tai poissulkemiseksi.

        Tutkimuksiin liittyy mm magneettikuvaus, josta selviää, ettei ole esim. kasvainta tai mitään muuta konkreettista, joka voisi aiheuttaa aivopainetta.
        Sitten tutkitaan selkäydinnesteestä ja jostain muustakin.En tarkkaan tiedä. Kuitenkin sen verran, ettei se käy kuin sairaalassa.

        Jos tilaanne ei hoideta seurauksena voi olla dementia, josta hyvänä alkuna teillä jo on muistivaikeudet. Sokeus on myös mahdollinen.
        Eivätkä ne päänsäryt, tasapainovaikeudet kaatuilemisineen, huimaukset, huonovointisuudet ym.
        mitään mukavia ole ja niitä on odotettavissa, jos aivopaine tarpeeksi nousee.

        Tällä kokemuksella, minä en pitkittäisi tutkimuksiin menoa hetkeäkään. Onhan päivänselvää, että kysymys on kummankin kohdalla jostain vakavasta sairaudesta ja tästä voisi aloittaa.

        Minä olin juuri eilen aikuisen tyttäreni kanssa jälleen kerran TYKS:ssä kuulemassa magneettikuvauksen tuloksia.
        Tosin lopulliset tiedot saadaan vasta, kun neurokirurgi on vielä tutkinut kuvia radiologin kanssa.

        Toivon totisesti, että nämä neljä shunttileikkausta ja yksi kystan fenestratio riittäisivät. Kuitenkin saa olla kiitollinen, että niin paljon pystytään nykyään tekemään.

        Älkää hukatko mahdollisuuksianne. Vauriot voivat olla pysyviä


      • t***a
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Kofeiinin tiedetään aiheuttavan dementiaa kahdella mekanismilla. Se tappaa aivosoluja hippokampuksessa ja estää niiden uusiutumisen.

        Nuo kahvin hyötyjä toitottavat tutkimukset ovat tilastotukimuksia, joissa sivuutetaan lääketiede ja tieteellinen metodi, siksi ne antavat harhaanjohtavan kuvan. Homma perustuu siihen, että ei oteta lainkaan huomioon yksilöllisiä eroja kofeiiniaineenvaihdunnassa ja keskushermoston herkkyyttä aineelle, silloin saadaan tutkimus näyttämään siltä, kuin kahvi suojelisi haitoilta. Tosiasiassa ainoa tieto, jonka nämä tutkimukset tuottavat on, että sellaiset ihmiset, jotka eivät ole herkkiä kofeiinille, eivät ole herkkiä myöskään muille tekijöille, jotka altistavat dementialle, kun taas henkilöt, jotka ovat herkkiä kofeiinille, ovat herkkiä myös muille mekanismeille, jotka aiheuttavat dementiaa. Nämä eivät ole oikeastaan tutkimuksia, vaan näennäistieteellisiä kahvimainoksia, joiden ainoa tarkoitus on lisätä myyntiä.

        Kofeiini on tappava hermomyrkky, joka aiheuttaa enemmän sairauksia kuin mikään muu aine, jota nyky-yhteiskunnassa käytetään.

        Sinäpä sen sanoit, "yksilöllisiä eroja". Miksi siis laukkaat joka palstalla julistamassa, että kaikki sairaudet kaikilla on kofeiinin aiheuttamia? Jos niillä herkillä saataa olla, mutta turha syyttää kaikkia siitä. Sinä taidat jostain syystä haluta saattaa kahvifirmat konkurssiin? Kas kun et vaadi miljooonakorvauksia, kuten tupakoinin "uhrit".

        Taannoin ovelta-ovelle kiertävä pölynimurikauppias näytteli valtavaa pölypunkin kuvaa, ja julisti, että sairastun varmasti allergiaan, jos en osta hänen hienoa imuriaan. Nyt tuosta on 20 vuotta, en ole edelleenkään innokas siivoamaan, enkä allergikko. Nyt on jopa todettu, että liian steriili koti ei olekaan terveellisnen. Enkä pode kissa-allergiaa, vaikka kissoja oli jo lapsuudenkodissani ja niitä on nytkin.

        Monessakohan tutkimuksessa on julistettu myrkyksi maito, rasva. sokeri, suola jne. mutta silti moni noita tuotteita käyttävä, esim. äitini, voi hyvin ja elää vanhaksi. Äiti juo myös kahvia joka päivä, mutta pää leikkaa kuin partaveitsi.

        Muistiasioihin vielä: syitä voi olla niin monia. Nuo huimaus- ja päänsärkyoireet kannattaisi kyllä selvittää, löytyiskö niiden taustalta jotain mikä sitten häiritsee muistiakin. Jos onnistuisitte saamaan magneettikuvaan lähetteen, niin siinä selviäisi jo pahimmat uhat.


    • Lekuria kohti

      Oireesi ovat selviä ja vahvasti elämää haittaavia...ilman muuta ne kannattaa tutkia. Jos käy niin huonosti ettei ensimmäinen lääkäri ota vakavasti niin mene toiselle. Yksityinen neurologi?

    • kokemsuta on

      yksi vakava syy voi olla b12 imeytymishäiriö, joten osta solgar b12 luontaituotekaupasta ja kokeile!
      vaikutuksen huomaat heti. muista että tuo on vahva, joten ota vain pari per kk...pernisiöösi anemia tai lapamato vie b12...lapamadon saa raasta kalasta, sushi jne...

    • aivojumppaa

      Mulla on oma teoria, jonka keksin maalaisjärjellä. Tuli tässä mieleen, että jos ei harjoita aivoja mitenkään, niin saattaa käydäkin niin, ettei pian pystykään muistamaan mitään asioita. Vastaavasti kun rupeaa työllistämään aivoja, tekemään asioita, joissa aivot joutuu raksuttamaan (päässä laskeminen, shakki, uuden kielen opettelu), niin muisti paranee.

      • Omaishoitaja

        Kyllä, kyllä. Aivojumppa auttaa, kunhan jaksaa KESKITTYÄ asioihin... Mutta kun on oikein väsynyt, ollut jo 20v., niin ei jaksa mitään. Maalaistalon töitä 40v. valvomisia eläinten kanssa ja kaiket yöt valvottanut 38v. sairas lapsi, liikuntakyvytön ja letkulla ruokittava. Kukaan ei ole auttanut, lomia ei ole ollut. Nyt elukat poissa ja pellot vuokralla, silti väsymys unohtelu vaivaa. Eilen kävin neurologilla, lähete mangeettikuviin. Odottelen mitä tuleman pitää...(Toivossa on hyvä elää, sanoi täi)


    • SE8

      jep, sulla on skitsofrenia...

    • Macjani

      Jari Tervon sanoin: Se on alkava aivohalvaus

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe