Kuivat limakalvot

vajaatyyppi

Onko vajispotilailla kuivat limakalvot, suussa, nenässä ja silmissä?
Oireinani on huulten kuivuminen, niin ettei huulirasva auta kuin aivan pienen hetken.
Suun limakalvot myös kuivuvat ja turpoilevat sekä nenän limakalvot oireilevat samoin.
Silmät välillä todella oudot, tuntuu että tartteis lasit ku sattuu kaikki valot ja vetistää silmiä jos vähänkin tuulee.
Olenko ainoa, vai onko kohtalotovereita?

10

7460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rizza

      Kuvaamiasi oireita en tunnista itselläni. Mutta täähän on siitä ihmetauti, että oireita on erilaisia ja vaikka kuinka paljon. Silmät mullakin kuivuu, mutta en ole laittanut sitä kilpparin piikkiin... ainakaan vielä...

    • j

      Mulla myös.. Silmät vuotaa vettä, iho kuivana, välillä huulet myös.. Lääkitys vasta alkanu kk sitten... Mulla myös atopia ja kuuluu siihenkin...

      • silmäpotilas

        silmiesi vuotamiseen turvotusta? minulla alasilmäpussit turvonneet. Veikkaan että kun minulla vuotaa silmät, niin se on sitä kertynyttä kudosnestettä, joka silmistä vuotaa...mites sinulla?


      • J
        silmäpotilas kirjoitti:

        silmiesi vuotamiseen turvotusta? minulla alasilmäpussit turvonneet. Veikkaan että kun minulla vuotaa silmät, niin se on sitä kertynyttä kudosnestettä, joka silmistä vuotaa...mites sinulla?

        Mullakin silmien vuotamisen yhteydessä silmät turvonnu, aamulla ihan kuivat ja tuntuu, että silmien alla jotain nestettä kauhiasti.. :/


    • Taquo

      Tutulta kuullostaa. Mulla ei vielä vajaatoiminta diagnoosia mutta veriarvot ja oireet vahvasti siihen viittaavat. Kaikki limakalvot ovat aivan rutikuivat, myös alapään. Huulet vaativat rasvaa ihan koko ajan kuten muukin kroppa. Lantin kokoisia kuivia alueita on ympäri kehoa niin kuin joku rokko olisi. Perusvoiteella rasvaan itseni kauttaaltaan joka päivä aamuin illoin. Sitä ei enää jaksaisi kun apu siitä on melko vähäistä; auttaa sen verran ettei iho ihan halkeilla ala.

      • kuivahuuli

        Tuo huulten kuivuus on oikeasti aivan kauheaa, vaikka se ei siltä kuulostaisikaan, kun ei pysty hymyilemään ja suu kuivuu niin ettei pysty puhumaan kunnolla. Huulet jatkuvasti rohtuneet ja ohuet, koska ovat niin kuivat. Mikään rasva ei auta kun vaan ehkä 10-20 minuuttia....


    • ...

      Itselläni ihan samaa ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Kuivasilmäisyys aiheuttaa näöntarkkuuden vaihtelua, valonarkuutta, vetistämistä. Minulla limakalvot ja silmät ovat melko hyvät kesäaikaan, mutta ainakin tänä vuonna kuivuusoireet alkoivat joskus lokakuun lopulla.

      Silmiin kannattaa käyttää keinokyyneliä, 3-4 kertaa päivässä, koska kuiva silmä on alttiimpi infektioille. Kävin silmälääkärissä noin vuosi sitten, silloin lääkäri sanoi, että muuten silmät ovat kunnossa, mutta sarveiskalvot ovat huonossa kunnossa kuivuuden vuoksi.

      Tällä hetkellä hankalin oire (koska olen jo sopeutunut silmäoireisiin) on nenän kuivuus. Ennen sairastumista käytin A-vitamiinitippoja, mutta nykyään ne tuntuvat polttelevan limakalvoilla. Mitkä tahansa nenätipat saavat jostain syystä nenän haisemaan todella pahalta koko päiväksi, aikaisemmin A-vitamiinitipoista ei tullut mitään oireita. Olen vähän miettinyt, että onkohan nenän kuiviin limakalvoihin tarttunut joku bakteeri, joka "innostuu", kun saa kasvualustaksi nenätippoja, ja siitä aiheutuisi hajua.

      Olen valittanut kuivuusoireista endokrinologille, ja hän sanoi, että asialle ei voi mitään - kuuluu kilpirauhasen vajaatoimintaan. Monilla yleislääkäreillä tuntuu olevan käsitys, että tyroksiinilla saadaan hoidettua potilas oireettomaksi.

      • itse vajislainen

        "Monilla yleislääkäreillä tuntuu olevan käsitys, että tyroksiinilla saadaan hoidettua potilas oireettomaksi." Valitettavasti, mutta näin on vain puolessa tapauksista. Aloittaja ja sinä olette alihoidettuja ettekä ole yksin! Vajispotilailla on kaikki pinnat kuivaa, JOS lääkitys ei ole tasapainossa vaan on vajaalla. Lisätkää Thyroxinin annostusta, mutta varovaisesti ja pienin askelin esim. aluksi 12,5µg/pvä tai joka toinen päivä, odottakaa 2-3 viikkoa ja jos vielä on vajaatoiminnan oireita (joita esimerkiksi nämä kuivat, tuulessa vetistävät silmät, kuivat huulet, limakalvot ja iho ovat), lisätkää annostusta edelleen. Jos lisäys on liian nopea, elimistö ei ehdi tottua ja voi tulla esim. sydämen tykytyksiä.

        Jos saat olosi hyväksi ja oireet pois nostoilla, mene labrakokeisiin aikaisintaan 6-8 viikon kuluttua vikasta nostosta. Jos T4V on viitteissä, voit jatkaa tätä annostusta. Jos tulee liikatoiminnan oireita, laske samalla varovaisuudella kuin nostitkin. Lääkityillä TSH saa painua alle 1, jopa ihan mittaamattomiin, jos sillä saa oireet pois. Tätä kaikki tavalliset terkkarilekurit ei tiedä vaan pitävät useimmiten kilpparipotilaansa liian pienillä annoksilla.

        Jos nostoista tulee liikatoiminnan oireita ennen kuin on päässyt eroon vajiksen oireista, pelkkä Thyroxin ei sinulle riitä. Ratkaisuksi Thyroxinin ja Liothyroninin -yhdistelmälääkitys tai Armour Thyroid yksin tai yhdessä Thyroxinin kanssa. Lue oheisesta linkistä dosentti, endokrinologi Matti J. Välimäen kirjoitus "Mitä jokaisen potilaita hoitavan lääkärin tulee tietää hypotyreoosista?"
        : http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?id=61
        Siitä voi ottaa printin mukaan sinne terkkarin lääkärille, niin on jotain mihin tukeutua, jos lääkäri vaatii alentamaan annostusta, jotta TSH olisi 1-2.

        Jos sinut katsotaan atoopikoksi (kuiva arka iho, joskus atooppista ihottumaa), pyydä lääkäriltä resepti perus-/ hoitovoiteista, niin saat niistä Kela-korvauksen.


      • Neuvokas

        Korvalääkäri neuvoi panemaan pikkusormella bepanthenia nenäsieraimiin yöksi. On auttanut silmien ja suun kuivumiseen myös korviin tulevaa vahaa ei tarvitse poistaa enää kuin parin vuoden välein


    • Anonyymi

      Mulla jo sub. kliininen vajis aiheuttaa silmien vetistelyä, kuivumista ja heikentynyttä näköä etenkin hämärässä. Myös suu kuivaa, erityisesti yöllä. Nenä on jatkuvasti myös kuiva. Tuo Bepanthen vinkki on ollut loistava! Lääkitystä odottaen.....

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe