Lasten sairaalahoito 50-luvulla.

varattu joo

Kun vauvva, tai pikkulapsi joutui, tai pääsi sairaalahoitoon 50-luvulla niin millaiset käytännöt silloin oikeasti mahtoivat olla. Olen kovasti kiinnostunut asiasta siksi, että itse olin sairaalahoidossa vauvvaikänäni kuukausikaupalla. Ilmeisesti fyysiseltä puolelta hoito oli ihan hyvää, mutta miten suhtauduttiin ja millainen ohjeistus omaisten tapaamiseen oli? hoivattiinko ja pidettiin paljon sylissä, vai oliko toiminta enemmän teknistä ja inhimillisen puolen unohtamista? Olen kuullut tarinoita joissa kerrotaan, että vanhempien ei ollut suositeltavaa käydä katsomassa lasta, koska se silloin alkoi turhaan ikävöidä ja sopeutuminen hidastui. Kun lapsi lakkasi itkemästä, sitä pidettiin merkkinä siitä, että se oli sopeutunut sairaalaolosuhteisiin. Todellisuudessa lapsi kaiketi olikin syvästi masentunut, koska hänen itkuunsa ei enää reagoitu.
Varmasti vielä on paljon elossa tuon ajan hoitotyöntekijöitä. Haluaisin kuulla totuutta heiltä, kuten myös kokemuksia sen ajan vanhemmilta. Vakavat psyykkiset vammat saattaisivat olla seurauksena, jos hoitosuositukset todella olivat tuollaisia.

5

163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä en ainakaan muista olin näet niin pikkuinen tyttö ja terve pullukka ainakin kuvista päätellen ; )

Olen ymmällä taas täsät aloituksesta me kun ollaan synnytty 40-luvun lopulla tai 50-luvun aikana ja kysyt meiltä sen ajan vanhemmilta tai hoitotyössä olevilta kokemuksia. No eihan sitä tarvii kaikkea ymmärtäkään.

• Ja lue vanhoja tilastoja. Tutkimuksia asiasta löytyy esim. erilaisilta potilasjärjestöiltä. Seurantatutkimuksia on tehty ainakin Lastenklinikalta lasten sydänleikkauksien osalta.

Hieno asia, että aihetta tutkitaan ja siten ne tutkimukset auttavat tulevia potilaita.

• 50-luvulla syntynyt

ja paljon myöhemminkään, ei tajuttu, että lapsikin on älyllinen olento. Häntä käsiteltiin massaan kuuluvana, jolla ei pitänyt olla mitään yksilöllisiä tarpeita, joten niitä ei kyselty, eikä huomioitu.

.

• pienipotilas

Olin noin 6v sairaalassa. Näin ikkunasta kun isäni tuli käymään, ei päästetty luokseni. Sanoin hoitajille isäni käynnistä, väittivät ettei ollut käynyt.
      Antoivat minulle pihlajanmarjapussin(sen oli isä jättänyt), söin pussillisen ja pyyhen käteni valkoisiin ikkunaverhoihin.
      Minulle tuotiin kalakeittoa jossa ei ollut ruotoja, kotona oli ruotoista keittoa jota olin oppinut syömään. Leipiä en jaksanut syödä, piilotin ne pönttöuunin taakse(russakoille varmaan hyvää ruokaa). Iltarukousta en suostunut lukemaan, oli minulle se levolle laske opetettu. Huone oli iso, ketään muita potilaita en nähnyt. Ulkona mies heitti narun päässä olevaa palloa, myöhemmin ymmärsin sen moukariksi.

Hoitajat haukkuivat äidin kun hän tuli minua hakemaan, olin huonosti kasvatettu lapsi, muistan kun äiti itki.
      Isäni ei ollut kuulemma saanut tavata minua juuri tuon ikävöinti asian vuoksi.
      Kummalle lie tullut enempi raumoja, minulle vai äidille. Vai hoitajille?

• potilas joskus

Siihen sairaalaan, missä olet ollut hoidettavana.
      Pyydät arkistoista sinua koskevat potilastiedustelut, niin pääset asiassa eteenpäin.

Vierailuajat oli 50 -luvulla aivan erilaiset, kuin nykyään.Vanhemmat saivat käydä muksujaan tapaamassa iltaisin klo 18 -19
      Tarinat ovat tarinoita, eipä niihin aina ole uskomista.
      Itse olin kakruna....alle kymmenvuotiaana muutamia kertoja sairaalahoidossa, mutta voin puhtaalla omallatunnolla sanoa sinulle, että ainoa kammo, mikä jäi sieluni syöveriin....oli tuo kauhea nukutusaine eetteri.
      Hoitsutädit ja lääkärisetä oli mukavia, ruoka ravitsevaa....henkiin jäätiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      172
      1137
    2. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      132
      857
    3. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      84
      793
    4. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      738
    5. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      55
      549
    6. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      37
      541
    7. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      296
      538
    8. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      489
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      482
    10. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      49
      477
    Aihe