VITILIGOKO, apua tunnistukseen?

fdfdfd

Mulla on pienestä pitäen ollut huulessa semmonen pyöreä arven tapainen vaaleampi ympyrä huulessa, lisäksi reidessä on sormenpään kokoinen apilan muotoinen vaalea pigmenttiläiskä.

Paloin etupuolelta ulkomaanmatkalla keväällä huhtikuussa, ja kävin nyt syksyllä syyskuun alussa ulkomailla uudemman kerran ja huomasin ruskettuessa vaaleampia ympyröitä tai pikkuisia "täpliä" navan ympärillä.. Ennen en ole näitä huomannut, en edes silloin kun paloin punaiseksi (tuo reidessä oleva valkoinen läikkä meni myös valkoisesta punaiseksi) vaan nyt tälläkertaa kun rusketuin. Läikät eivät ole kovin näkyviä, otin mahastani kuvan jossa ne näkyvät "jotenkin" ainakin itselleni, kun tiedän niiden olemassaolon.. Ne myös erottuvat tietyssä valossa paremmin ja itselleni helpoiten, mutta kyllä muutkin ovat huomanneet ne kun olen asiasta maininnut.

Pelottaa että minulla olisi vitligo, mutta taudin alkamisesta ei ole missään mitään tarkempaa kuvausta, tulevatko läikät heti tarkkarajaisina vai himmeinä? Äiti sanoo "höpö höpö, et vaan oo ruskettunu niistä kohista jostain syystä" Pitäiskö tässä alkaa nyt huolestumaan ja varaamaan aikaa lääkärille? Pelottaa että loppuelämä on ihan pilalla, ja että muutun kokonaan laikukkaaksi, ahdistaa.

8

1220

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elämä pilalla

Saattaa ollakin vitiligo. Itselläni alkoi niin et yhtäkkii huomasin kädessä laikun joka oli tullut siihen yhdessä yössä. Mulla on sen verran tumma iho että se erottui niin selvästi. Olen myös huomannut et nyt kun tullut lisää laikkuja, ensin tulee himmeänä ja nopeasti muuttuu kokonaan valkoiseksi.
      Olen itse 24v nainen ja mulla alkoi tämä tauti melkein 3 vuotta sitten. Nyt on tullut lisää paljon, esim. käteen ihan yhdessä yössä isoja laikkuja, selässä paljon ja lantiolla vielä enemmän. Naamassa on nyt suun ympärillä, nenässä pieni, otsassa pari, silmien alla ja tänään huomasin poskessa ison vaalean alueen ja olen itkenyt sitä koko aamun! Mustakin tuntuu et mun elämä on pilalla. Toivon ettei sulle tule ikinä naamaan! Muuten mua ei tämä niin haittais jos ei naamassa ja kämmenissä olis, muuten saa aika hyvin vaatteilla piiloon.
      Tilasin juuri kallista joe blascon tattoo coveria, ja toivon että sillä saisin peitettyä naaman laikut. Ahdistaa koko tauti. Mulla on lisäksi n. vuoden ajan hiukset alkanut harmaantumaan, siellä täällä tulee harmaata hiusta eli pitää kerran kuussa värjätä mustalla tukka, muut värit ei peitä niin hyvin. :( Huomasin tämän harmaantumisen ensin takaraivossa, jossa kasvoi n. sentin alueelta "oranssi" raita, eli väri alkanut lähtemään pois.
      Pahinta taudissa on, ettei tähän ole lääkettä! :(

• alottaja

joo eli siis nää on nyt kuukauden ollut semmosinä himmeinä, semmosia epätarkkoja läiskiä, pienempiä ja isompia, muotoa/reunoja ei oikein erota kunnolla.. läikät eivät ole ihan valkeita, vaan mahani on suhteellisen ruskea (kun vertaa rusketusrajoihin) ja siinä on noita haaleampia läikkiä suhteellisen paljon tuolla oikealla puolella :S

voiko joku nyt sanoa kannattaako tämmösestä mennä lääkäriin? vanhemmat ja poikaystävä eivät ota tosissaan, nauravat vain päin naamaa ja se tuntuu pahalta-

• Maddis
        alottaja kirjoitti:

joo eli siis nää on nyt kuukauden ollut semmosinä himmeinä, semmosia epätarkkoja läiskiä, pienempiä ja isompia, muotoa/reunoja ei oikein erota kunnolla.. läikät eivät ole ihan valkeita, vaan mahani on suhteellisen ruskea (kun vertaa rusketusrajoihin) ja siinä on noita haaleampia läikkiä suhteellisen paljon tuolla oikealla puolella :S

voiko joku nyt sanoa kannattaako tämmösestä mennä lääkäriin? vanhemmat ja poikaystävä eivät ota tosissaan, nauravat vain päin naamaa ja se tuntuu pahalta-

Pyydä ihotautilääkäriltä Protopic-resepti ja käytä sitä noihin vaaleampiin kohtiin. Sehän saattaa auttaa vitiligoon ja suuremmalla todennäköisyydellä auttaa, jos läikät ovat vielä uusia ja pigmenttiäkin on jäljellä. Itse ainakin sinun asemassasi käyttäisi tuota muutaman kuukauden varmuuden vuoksi.

• jäitä hattuun
        Maddis kirjoitti:

Pyydä ihotautilääkäriltä Protopic-resepti ja käytä sitä noihin vaaleampiin kohtiin. Sehän saattaa auttaa vitiligoon ja suuremmalla todennäköisyydellä auttaa, jos läikät ovat vielä uusia ja pigmenttiäkin on jäljellä. Itse ainakin sinun asemassasi käyttäisi tuota muutaman kuukauden varmuuden vuoksi.

Todennäköisemmin kyseessä on ns savipuoli. Sinne ihotautilääkärille voisit kyllä mennä, että tunnistettaisiin, mikä sinulla on. Sitten vasta voisi katsoa sitä hoitoa.

• eroon siitä ja heti

"Pahinta taudissa on, ettei tähän ole lääkettä! :("

Voi herranjestas teitä suomalaisia kun uskotte tosta noin vaan jotain peräkylän ihotautilääkäreitä! Vitiligoon on montakin keinoa saada se veks; kuten tietyt vitamiinit suurina annoksina päivässä, NB-UVB, UVB, UVA, PUVA ja mm yrttejä!

Kattokaa nyt perkule netistä englanniks keinoja ennenkö masennutte, ja alkääkä etsikö vitiligon parannusta vaan sen hoitoa! Vitiligo on DNA:ssasi ja pysyy.

Itse asun Ranskassa paljon enkä todellakaan ole rikas, mutta en välitä paljonko eri hoitokeinot maksaa jos niistä saa tuloksia. Häiritsevimmät vitiligo alueet itselläni on suuret valkoiset silmänympärykset, suunpielet ja napa.

Ostin täältä vitamiinejä vitiligon hoitoon: www.recouler.com (kantsii muuten napsia 2 päivässä)
        www.merryclinic.com on visiitin arvoinen myöskin. Hintava, mutta jos toimii, niin entäs sitten?

Harvinaisiin ihosairauksiin erikoistuneita laitoksia on ympäri maailmaa, kuten esim etelä ranskassa ja virossa. En ole vielä ehtinyt käymään, mutta kyllä sinnekkin menen jos ei nykyiset keinoni tepsi! Protopic ei auttanut, isken kynteni seuraavaksi valohoitoihin, koska yrttivalmiste jota käytän tarvitsee sitä.

Älkää sortuko huijauksiin! Ne oppii tuntemaan kun tarpeeksi tutkii.
        Ja jos luulet että sinulla on vitiligo, käy ihotautilääkärillä ja kuuntele. Ne kertovat kyllä sinulle että sitä ei voi parantaa, mutta sitä ne eivät sano että hoitokeinoja tulee koko ajan lisää.

Irakissa mies on parannettu kokonaan vitiligostaan uuden hoitokeinon avulla mikä on tehokas, mutta vielä jurraa tutkimusvaiheessa.

• jatkoa
        eroon siitä ja heti kirjoitti:

"Pahinta taudissa on, ettei tähän ole lääkettä! :("

Voi herranjestas teitä suomalaisia kun uskotte tosta noin vaan jotain peräkylän ihotautilääkäreitä! Vitiligoon on montakin keinoa saada se veks; kuten tietyt vitamiinit suurina annoksina päivässä, NB-UVB, UVB, UVA, PUVA ja mm yrttejä!

Kattokaa nyt perkule netistä englanniks keinoja ennenkö masennutte, ja alkääkä etsikö vitiligon parannusta vaan sen hoitoa! Vitiligo on DNA:ssasi ja pysyy.

Itse asun Ranskassa paljon enkä todellakaan ole rikas, mutta en välitä paljonko eri hoitokeinot maksaa jos niistä saa tuloksia. Häiritsevimmät vitiligo alueet itselläni on suuret valkoiset silmänympärykset, suunpielet ja napa.

Ostin täältä vitamiinejä vitiligon hoitoon: www.recouler.com (kantsii muuten napsia 2 päivässä)
        www.merryclinic.com on visiitin arvoinen myöskin. Hintava, mutta jos toimii, niin entäs sitten?

Harvinaisiin ihosairauksiin erikoistuneita laitoksia on ympäri maailmaa, kuten esim etelä ranskassa ja virossa. En ole vielä ehtinyt käymään, mutta kyllä sinnekkin menen jos ei nykyiset keinoni tepsi! Protopic ei auttanut, isken kynteni seuraavaksi valohoitoihin, koska yrttivalmiste jota käytän tarvitsee sitä.

Älkää sortuko huijauksiin! Ne oppii tuntemaan kun tarpeeksi tutkii.
        Ja jos luulet että sinulla on vitiligo, käy ihotautilääkärillä ja kuuntele. Ne kertovat kyllä sinulle että sitä ei voi parantaa, mutta sitä ne eivät sano että hoitokeinoja tulee koko ajan lisää.

Irakissa mies on parannettu kokonaan vitiligostaan uuden hoitokeinon avulla mikä on tehokas, mutta vielä jurraa tutkimusvaiheessa.

anteeksi kirjoitin linkin väärin, se on siis www.recouleur.com mistä saa vitamiinit!

• spotted lion
        jatkoa kirjoitti:

anteeksi kirjoitin linkin väärin, se on siis www.recouleur.com mistä saa vitamiinit!

Voisitko kertoa, mitä on uutta hoitokeinoa on irakilaismiehen tapauksessa käytetty? Jos voisit lähettää viittauksen nettisivuista, jotta voisin lukea tapauksesta. Entä mitä hoitolaitoksia tarkoitat Ranskassa? Minulla on otsassa valkoisia läikkiä, joita on tähän mennessä hoidettu tuloksetta. En suostu antamaan periksi. Olisi kiva jutella yksityisesti, mutta miten saisin yhteystietosi%3Pr

• eroon
        spotted lion kirjoitti:

Voisitko kertoa, mitä on uutta hoitokeinoa on irakilaismiehen tapauksessa käytetty? Jos voisit lähettää viittauksen nettisivuista, jotta voisin lukea tapauksesta. Entä mitä hoitolaitoksia tarkoitat Ranskassa? Minulla on otsassa valkoisia läikkiä, joita on tähän mennessä hoidettu tuloksetta. En suostu antamaan periksi. Olisi kiva jutella yksityisesti, mutta miten saisin yhteystietosi%3Pr

Mukava että joku innostui ettei kaikki lietso sitä epätoivoa ;)

Korjaan vielä että mies oli iranilainen, itse en erota irania ja irakia toisistaan mutta hällä väliä..
        Kumminkin, siitä on aikaa kun kuulin tapauksesta mutta mieheen "asetettiin" kantasoluja, mitkä siis voivat muodostua mihinkä tahansa ihmisen soluista, niistä tulee sitten esim aivot, iho, luut, sisäelimet jne. yhden tiedemiehen mukaan 5 vuotta kun vartoo, niin johan pitäis olla vitiligo ihmisillä kunnon mahdollisuudet päästä siitä penteleestä eroon.
        Lueppa tämä mistä sen löysin: http://meandmyvitiligo.blogspot.com/2009/02/there-is-hopecheck-this-out.html
        Sivusto on muutenkin kivaa luettavaa, koska sen tekijällä on myöskin vitiligo ja hän on mm. youtubessa.

ranskan harvinaisten ihotautien laitoksella on sivusto, voit tutkiksella jos haluat: http://www.dermatobordeaux.fr/content/view/88/103/

Eri sivustoilla kerrotaan siitä iranialaisesta, joten en valitettavasti voi tiettyä osotetta antaa. etsi googlesta tyyliin stem cells heal vitiligo tai niin edespäin.

Oletko kokeillut vitamiineja? tietyt vitamiinin voivat olla vitiligolle erittäin hyödyllisiä. niitä voi tarvittaessa joutua popsimaan ainakin 6kk-2v mutta siinä samallahan kattelee muita hoitoja myös. mulla tuntuis noi recouleurit hieman auttavan n. 3kk jälkeen.

Oon lukenut vitiligosta pääni puhki että tiedän siitä jo paaaaaljon enemmän kuin jotkun lääkärit yhteensä... Voitaisiin jutella joo :) onko sulla missään paikassa kuten irc galleriassa sivua jossa voitais vaihtaa vaikka sähköpostit? ei täällä viittis, kun ei sitä näköjään pysty poistamaan.

niin ja toivottavasti englanti sujuu lukemisessa ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1719
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      232
      1453
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      88
      1331
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1005
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      864
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      809
    Aihe