Mitä 12-vuotias poika kokee? Siskon poika elää nyt jotain vaihetta, varhaispuberteettia kai, eikä siihen saa mitään yhteyttä. On kuin seinille puhuisi. Ei innostu muusta kuin netistä ja kartsalla hengaamisesta.
Joten, jos joku tietää, niin valottakaa hiukan, mitä tuon ikäisen päässä nyt yleensä pyörii. Miten saada ote heppuun? On yritetty hyvällä ja pahalla. Kaipaako vaan halauksen vai mitä?
Kuka on 12 v. poika?
8
2949
Vastaukset
- rexyhxjujx
Tuo on se ikä kun monella alkaa tupakka ja alkoholi jo kiinnostaa... ikävä kyllä.
- dfdgsdrg
Luulenpa ett' poika on normaali 12v jolla on murrosikä alkanut ja saattaa mennä joskus keittoamaan, tupakasta en olisi niin varma...Olen itse huomannut että koulussani ei ole yhtään "normaalia" joka ei joisi silloin tällöin. Itse inhoan röökiä ja siksi en sitä poltakkaan tosin olen maistanut muttne ole yhtään kokonaista röökiä polttanut...
- lapsi.on.peili
Suunnilleen 12-vuotiaana alkaa itsenäistymisvaihe, jolloin lapsi alkaa katsella maailmaa aivan uusin silmin, ei enää vanhempien asettamien silmälasien läpi. Tässä vaiheessa vanhempien kasvatustyö alkaa tulla päätökseensä (IHAN TOSI!) ja menneiden vuosien satoa korjataan nyt eli lapsen suhtautuminen omiin vanhempiinsa peilaa pitkälti sitä kuinka vanhemmat häntä siihen saakka ovat kohdelleet.
Jos lapsi on kuluneiden 12 vuoden aikana oppinut, ettei vanhemmille kannata puhua sellaisista itseä kiinnostavista asioista, joita vastaan he ovat, niin vanhemmat tulevat olemaan koko murrosiän ulkona lapsensa maailmasta ja ihan ulalla siitä mitä tapahtuu. Niin pienissä asioissa (murjottaa huoneessaan) kuin isoissakin (haetaan putkasta) hän vaikenee syistä ja suuttuu niistä kysyttäessä. Se on inhimillinen reaktio kaiken sen itseen kohdistuneen ymmärtämättömyyden jälkeen, jota lapsi on joutunut elämänsä kestämään.
Siellä netissä ja kartsalla on paaaaaljon innostavaa ja se on pojan todellinen maailma tällä hetkellä - maailma, jossa vanhemmilla ei ole sijaa ja joka heitä ei kiinnosta. Tuon maailman suurin vetovoima piilee siinä, että siellä poika kokee saavansa olla oma itsensä.
>>>Miten saada ote heppuun?- 13-v tyttö
Itse ainakin murrosiän alkaessa aloin etsiä.... itseäni ja tutkia maailmaa omin silmin, kuten tuossa edellä jo sanottiin. Ja nykyään olen jo aika itsenäinen, eivätkä vanhempani minua hyysää.
Mutta murrosiässä nuoret haluavat löytää itsensä ja paikkansa maailmassa, näin ainakin minä itse. - 11v poika
13-v tyttö kirjoitti:
Itse ainakin murrosiän alkaessa aloin etsiä.... itseäni ja tutkia maailmaa omin silmin, kuten tuossa edellä jo sanottiin. Ja nykyään olen jo aika itsenäinen, eivätkä vanhempani minua hyysää.
Mutta murrosiässä nuoret haluavat löytää itsensä ja paikkansa maailmassa, näin ainakin minä itse.Oon 11v poika (helmikuussa 12v). Tuossa iässä alkaa kyllä tupakka ja alkoholi jo kiinnostaa ja useimmilla pojilla myös tytötkin. Sillon alkaa katsomaan maailmaa jo ihan uudella tavalla ja lapsi saattaa olla melkeimpä joka päivä ulkona ja hengailla kamujen kanssa.
Itsekkin olen jo polttanut tupakkaa ja juonut alkoholia kaveriporukassa tietenkin. Olen eksynyt imppaamaan ilmanraikastintakin, koska joku päivä tuntuu että kaikki on niin ihanaa ja toisena päivänä tuntuu, että voisi vaikka tappaa itsensä. - murrosikä bad
11v poika kirjoitti:
Oon 11v poika (helmikuussa 12v). Tuossa iässä alkaa kyllä tupakka ja alkoholi jo kiinnostaa ja useimmilla pojilla myös tytötkin. Sillon alkaa katsomaan maailmaa jo ihan uudella tavalla ja lapsi saattaa olla melkeimpä joka päivä ulkona ja hengailla kamujen kanssa.
Itsekkin olen jo polttanut tupakkaa ja juonut alkoholia kaveriporukassa tietenkin. Olen eksynyt imppaamaan ilmanraikastintakin, koska joku päivä tuntuu että kaikki on niin ihanaa ja toisena päivänä tuntuu, että voisi vaikka tappaa itsensä.olen 12v poika koht 13. itteäni ei kiinnosta mikään!! kännnit olen vetänyt ja putkaan jouduin 11v kännissä tupakkaa polttanut... mutta pääsin siitä irti itse asiassa en edes ollut siihen koukussa. itseänikin vituttttaaaa välillä esim: jos vaikka sanon mutsille jotai haista fjdfhdjfhfjhdfj ja pidä se vdjjdfjkjd tai painun ulos täältä tapan iteni skebeliä!!!!!!!!!! vanhemmat niitä puheita ei kannata ottaa itseensä teissä ei ole mitään vikaa se on meidän murroikäisten mielen saastuma......
murrosikä: helvettiä
- btijbi
Näin se menee, 10-11-vuotias poika elää vielä täyttä lapsuutta, kuitenkin tässä iässä lapsi tiedostaa jo, että muutoksen aika lähenee, käytös ja keho kuitenkin yleensä vielä lapsen.
12-13 vuotiaana tapahtuu yleensä taitekohta. 12-vuotias saattaa olla samanaikaisesti se sama pihapiirissä kirkonrottaa leikkivä pikkupoika, kuin myös "isojen poikien" kanssa hengaava ja päihteitä kokeileva "pikkukovis". Tässä vaiheessa ollaan kuitenkin vielä hieman enemmän lapsia kuin teinejä, puhuisin teini-iän varhaisvaiheesta. 13-vuotias alkaa olla jo lähempänä teiniä. Ensimmäiset fyysiset murrosiän merkit tulevat yleensä tässä vaiheessa, mutta päällisin puolin ulkonäkö on tavallisimmin vielä lapsen.
14-15-vuotiaana koko maailma yhtäkkiä mullistuu, ulkonäkö muuttuu pojasta nuoreksi aikuiseksi mieheksi, poika kasvaa isänsä ohi, äänenmurros, tytöt alkavat kiinnostaa, lintsaaminen, omaan huoneeseensa sulkeutuminen, tietokoneriippuvuus, teinikapinointi ja kokeilut. nämä kuuluvat yleensä tähän vaiheeseen pojalla. Tässä vaiheessa pojat ovat kaikkein haavoittuvaisimpia, heitä on turhankin helppo ohjata väärille poluille.
16-vuotiaasta lähtien kehitys tasaantuu, poika kasvaa fiksuutta ja muuttuu hiljalleen käytökseltään aikuiseksi. Tämä kestää parikymppiseksi. - Äippä vaan
Heissan! Minun Jori niminen poikani on 13 vuotias. Murrosikä on iskenyt jo päälle, ja puberteetti on alkanut. Äänen murrostakin olen jo pikkuhiljaa huomannut. Tiedän että murkku ikäisiin on todella vaikea saada minkään laista kontaktia. Jos hän haluaa kartsalle ja nettiin, niin antakaa mennä vaan. Ei ne nuoret kauaa kartsalla joka päivä olla. Poikani chillailee ainakin joka päivä monta tuntia tyttöjen kanssa kartsalla. En ole huomannut että siitä olisi mitään haittaakaan. Jos minä en saa häneen mitään sosiaallista kontaktia, on mukava huomata, että esim. tytöt saavat. On hyvä että nuoriso saa oma ikäistään seuraa tarpeeksi. Siskosi pojalla on aivan normaali murrosikä päällä. Merkit ovat ihan selkeät. Ei hän oikeasti muuta tarvitse kun vapautta. Sääntöjä ei kannata tuon ikäisellä olla liikaa, muuten iskee kamala kapina päälle. Eihän nuorison päässä oikeastaan muuta varmaan liiku, kuin hengailu, kartsalla chillailu, netti, ja kaverit. Itse olen sen pojastani huomannut. Hänellä on paljon ystäviä ja siitä olen iloinen. No, mutta toivottavasti tästä tekstistäni oli jotakin apua, ja valaistusta asiaasi. Onnea matkaan siskon pojallesi kohti aikuisuutta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516403Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?374369HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972567- 1351878
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311533Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3861469- 141299
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101253Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76972- 115955