Aamuyön valvominen, vauva 4 kk

Väsyttää

Vauvamme, pian 4 kk, on aikaisemmin nukkunut yönsä suhteellisen hyvin, tosin on heräillyt syömään pari kertaa, ja unissaan touhuillut ja äännellyt. Mutta on kuitenkin nukahtanut aina uudelleen. Nyt on viikon verran menty niin, että ensimmäisen kerran hän herään syömään klo 3-4 (on tätä ennenkin jo käynyt melkein hereillä ja äännellyt, joskus vaatinut tuttia takaisin suuhun), ja ei tämän jälkeen halua nukkumaan omaan sänkyynsä, vaan haluaisi valvoa ja ihmetellä. Kun yrittää laittaa sänkyyn, tulee hirveä itku.

En laita valoja, enkä höpöttele, yritän rauhoittaa omaan sänkyyn ja vain itkun yltyessä, rauhoittelen syliin. Lopulta vauva on nukahtanut väsähdettyään noin tunnin jälkeen. Vaipat on tässä välissä pakko vaihtaa, sillä muuten ne vuotavat ennen aamua yli. Vauva saa lisämaitoa, nyt joskus jopa öisinkin.

Meillä on päivärytmi muodostunut melkein vakioksi:
herätys 7.30-8
puolen tunnin unet 10-11
pitkät päiväunet 3,5-4 tuntia 12-16
puolen tunnin unet 18-19
nukkumaan 21-22

Kertokaahan, jos keksitte apuja tilanteeseen. Tiedän, että lapsille tulee erilaisia vaiheita, jotka voivat mennä nopeasti ohi tai sitten ei, mutta nyt ainakin tämä uniongelma rassaa kovasti.

5

369

Vastaukset

• Tyttö herää normaalisti n. 2x yössä syömään. Joku viikko sitten meni monta yötä, että 4-5aikaa heräs syömään, eikä enää suostunut takasi nukkumaan. Piti porista äitin kanssa sitten tunnin verran ja sitten taas nukahti. Nyt on toista viikkoa taas nukuttanu ihan hyvin, onneksi. Pidin pintani yöllä, en pahemmin jutellut. Vaipat piti joskus vaihtaa, kun kakka tuli, mutta muuten en öisin vaihda vaippoja. Joskus laitoin tytön lattialle ja pötköttelin vieressä ja n. tunnin päästä söi ja nukahti. Päivärytmi kuulostaa muutenkin samalta (ja ikäähän oli se 4kk). Eli ei ole mitään viisastenkiveä tarjota, josko se ajanmyötä rauhoittuisi.

Jospa se olisi vain ohimenevä vaihe, seuraavaksi kuulema tulee se, että touhuillaan pitkin yötä ja testataan uusia opittuja taitoja (istuminen jne :)

• ootko nainen ja minkäikänen lapsesi on

• Ei toi ole mikään uni"ongelma"!

Ole vaan ihan oikeasti tyytyväinen, ettei herää tuon useemmin ja nukkuu yöllä kuitenkin. Ja että rytmikin on jo löytynyt!

Oikeita ongelmia on ne, kun vauvaa ei saa nukkumaan millään ja sitten se herää puolen tunnin välein huutamaan.

Toi menee luultavimmin ohi ajan kanssa ja nelikuiset alkaa havainnoida maailmaa uudella tavalla- ei ehkä huvita nukkua, tai ei halua omassa söngyssä vaan kaipaa läheisyyttä.

• dissata ja väheksyä. Minä ymmärrän AP:tä vallan mainiosti ja jos minun esikoiseni yhtäkkiä alkaisi valvomaan keskellä yötä, kysyisin minäkin täältä neuvoa.

• ei pysty käsittää kirjoitti:

dissata ja väheksyä. Minä ymmärrän AP:tä vallan mainiosti ja jos minun esikoiseni yhtäkkiä alkaisi valvomaan keskellä yötä, kysyisin minäkin täältä neuvoa.

Mutta meijän tyttö alko herättelee reilu 4kkden iässä. Siihen asti oli heränny yöllä kaks kertaa syömään, mutta nukahti taas heti. Sitten se herätti jopa tunnin välein, eikä välillä meinannu nukahtaa.Luulin että se on joku vaihe. Sitte annettiin sille velliä reilu 5kkden iäs, ku oltii kuukaus jatkettu tätä. Yöllä sai kerran herätä lämmittää velliä. Ja puol vuotiaana lopetti yöheräilyt kokonaan. Nälkähän sillä oli. Vellillä jatkettii pitkään, yli vuoden ikäseks. Sit vaihettiin iltapuuroon.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pääministeri Sanna Marinin menehtyneen Lauri-isän

rankka elämä - avautui ongelmistaan viimeiseksi jääneessä haastattelussaan: "Olin minä ihan hyväkin isä, kun Sanna oli pikkuinen" https://www.seiska.f
      Maailman menoa
      189
      10310
    2. Sofia muuttaa?!

Instan mukaan Sofia Berlöff muuttaa taas. Mutta minne tällä kertaa?
      99
      1790
    3. Martina oli alle vuorokauden Vicin kanssa

Eskon ja Martinan ig näkee, Vici tuli eilen illalla pitkästä aikaa Martinalle. Martina hyvä äiti laittoi aamulla videota, ovat ihan kaksin Vicin kanss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1336