kissa + ilves ?

kilves

Kysymys, jota olen miettinyt, mutten ole löytänyt selvää vastausta: voivatko siis tavallinen kotikissa ja ilves saada keskenään poikasia?
Esim. maine coon -rodunhan on jossain huhuttu syntyneen kissan ja ilveksen ristetyksestä (kuten myös kissan ja pesukarhun...), mutta onko kissan ja ilveksen todella mahdollista saada yhteisiä pentuja?

38

6588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gsgsdgv

      periaatteessa ne on niin erilaisia että suht mahdotonta ja ne on aivan eri kokoisia kissa on liian pieni saadakseen ilveksen pentuja ja geenitkin on varmaan niin erillaisia ettei mene yhteen edes koeputkessa.

    • ei huhhuh

      huhhhuhu mistä näitä ääliöitä tulee? xDD kissa ja pesukarhu, kai uskot senkin jutun että nainen oli saanut koiralleen lapsen?? :D ei vittu oikeest ikää on?

      • kilves

        Kissan ja pesukarhun risteytykseen en ole missään vaiheessa väittänyt uskovani. Oli lähinnä esimerkki, että jopa sellaista on maine coon -rodun synnystä väitetty, mutta sanoinko tuohon uskovani tai antaako kysymykseni niin ymmärtää? Mielestäni ei.

        Kyse oli tosiaan tuosta kissan ja ilveksen risteytymisestä, kun molemmat ovat kissaeläimiä, ja olen ollut luulossa, että olisivat kuitenkin suht läheisiä geeneiltään jne. Jäin asiaa lähinnä miettimään, kun eräs tuttu heitti keskustelussa jutun kissan ja ilveksen risteytymisestä. Kokoero toki kotikissalla ja ilveksellä on suhteellisen suuri, minkä vuoksi mm. epäilin itse mahdollisuutta, mutta jäin miettimään, olisiko muutoin kuitenkin mahdollista?


      • olisi mahdollista
        kilves kirjoitti:

        Kissan ja pesukarhun risteytykseen en ole missään vaiheessa väittänyt uskovani. Oli lähinnä esimerkki, että jopa sellaista on maine coon -rodun synnystä väitetty, mutta sanoinko tuohon uskovani tai antaako kysymykseni niin ymmärtää? Mielestäni ei.

        Kyse oli tosiaan tuosta kissan ja ilveksen risteytymisestä, kun molemmat ovat kissaeläimiä, ja olen ollut luulossa, että olisivat kuitenkin suht läheisiä geeneiltään jne. Jäin asiaa lähinnä miettimään, kun eräs tuttu heitti keskustelussa jutun kissan ja ilveksen risteytymisestä. Kokoero toki kotikissalla ja ilveksellä on suhteellisen suuri, minkä vuoksi mm. epäilin itse mahdollisuutta, mutta jäin miettimään, olisiko muutoin kuitenkin mahdollista?

        käytännössä ei. Ilves kuuluu samaan Felis sukuun kuin kotikissakin.

        Samaan sukuun kuuluva Aasian leopardikissa on risteytetty kotikissan kanssa ja siitä on syntynyt bengali. Mutta näissä on aina olemassa sellaisia riskejä, joissa toisen henki on vaarassa tavalla tai toisella. On tapahtunut myös niin, että toinen osapuoli on tapettu aktin jälkeen. Sitten nämä ei aina ole fertiilejä (eli siitoskykyisiä) yksilöitä ensimmäisessä polvessa (F1) jne.

        Ilveksen ja kotikissan kokoero on niin suuri (Ilves painaa n. 20-25 kg), ettei se ole mahdollista luonnossa onnistua (aktin epäonnistuminen, synnytyksen oepännistuminen jne.). Valvoituissa olosuhteissa ehkä, mutta mitään järkeä siinä ei olisi.


      • Koiran ja kissan om.
        olisi mahdollista kirjoitti:

        käytännössä ei. Ilves kuuluu samaan Felis sukuun kuin kotikissakin.

        Samaan sukuun kuuluva Aasian leopardikissa on risteytetty kotikissan kanssa ja siitä on syntynyt bengali. Mutta näissä on aina olemassa sellaisia riskejä, joissa toisen henki on vaarassa tavalla tai toisella. On tapahtunut myös niin, että toinen osapuoli on tapettu aktin jälkeen. Sitten nämä ei aina ole fertiilejä (eli siitoskykyisiä) yksilöitä ensimmäisessä polvessa (F1) jne.

        Ilveksen ja kotikissan kokoero on niin suuri (Ilves painaa n. 20-25 kg), ettei se ole mahdollista luonnossa onnistua (aktin epäonnistuminen, synnytyksen oepännistuminen jne.). Valvoituissa olosuhteissa ehkä, mutta mitään järkeä siinä ei olisi.

        Tietääkseni ilves on kotikissan verivihollinen ja tiedän Etelä-Pohjanmaalla olevia tapauksia jossa kotikissoja on kadonnut sekä nähty lähistöllä ilveksen jälkiä.

        Siis kotikissa EI VOI SAADA JÄLKELÄISIÄ ilveksen kaa.


      • taintsu
        Koiran ja kissan om. kirjoitti:

        Tietääkseni ilves on kotikissan verivihollinen ja tiedän Etelä-Pohjanmaalla olevia tapauksia jossa kotikissoja on kadonnut sekä nähty lähistöllä ilveksen jälkiä.

        Siis kotikissa EI VOI SAADA JÄLKELÄISIÄ ilveksen kaa.

        Kissa ja ilves ovat todellakin perivihollisia. Ilves tappaa kissan puusta hyppäämällä? mut ei syö sitä. Vanhempani asuvat bromarwissa ( tammisaaressa ) ja riista laskennassa siellä on todettu n.30 ilves yksilöä. Pimeän tultua emme päästä omia eikä vanhenpien kissaa enään ulos ( kissojen ulkona liikkumis kielto) On meinaan faija nähnyt kotipihassa ilveksen jälkiä.


      • Bella111
        Koiran ja kissan om. kirjoitti:

        Tietääkseni ilves on kotikissan verivihollinen ja tiedän Etelä-Pohjanmaalla olevia tapauksia jossa kotikissoja on kadonnut sekä nähty lähistöllä ilveksen jälkiä.

        Siis kotikissa EI VOI SAADA JÄLKELÄISIÄ ilveksen kaa.

        En menis niinkään väittämään, Villikissoja risteytetaan tuon tuosta kotikissojen kanssa.
        KVG = Kato vittu googlesta
        =)

        ( opin tuon koululaisilta )


      • Anonyymi
        kilves kirjoitti:

        Kissan ja pesukarhun risteytykseen en ole missään vaiheessa väittänyt uskovani. Oli lähinnä esimerkki, että jopa sellaista on maine coon -rodun synnystä väitetty, mutta sanoinko tuohon uskovani tai antaako kysymykseni niin ymmärtää? Mielestäni ei.

        Kyse oli tosiaan tuosta kissan ja ilveksen risteytymisestä, kun molemmat ovat kissaeläimiä, ja olen ollut luulossa, että olisivat kuitenkin suht läheisiä geeneiltään jne. Jäin asiaa lähinnä miettimään, kun eräs tuttu heitti keskustelussa jutun kissan ja ilveksen risteytymisestä. Kokoero toki kotikissalla ja ilveksellä on suhteellisen suuri, minkä vuoksi mm. epäilin itse mahdollisuutta, mutta jäin miettimään, olisiko muutoin kuitenkin mahdollista?

        Kissa sopii ilvekselle joko iltapalaksi, tai varhaisaamiaiseksi hyvin. Se ei lisäänny ilveksen kanssa- mikäli olet tavannut ilvestä muistuttavia kissaeläimiä jossain korvessa, kyse on ollut ilveksestä- ns.kotikissa ei hyvin montaa vuorokautta ilvesalueella kestä elossa.

        Ja sitten nämä eri kissarodut, ihminen on jalostanut. osannet etsiä lisätietoja erilaisista kesykissan kantavanhemmista itse?
        Kotikylällä, missä apsuuteni vietin, osa kissoista katosi, säännönmukaisesti ilveksen pentujen ravinnoksi. Talvisin ilvekset pyytivät kanalintuja mieluummin.


    • Pohojalaanen

      Täytyy nyt vastata tähän ettei jää kaupungin asukkaille epäselväksi asia. Kyllä kissa ja ilves saavat poikasia ja niitä on maalla ainakin täällä Pohjanmaalla tälläkin hetkellä. Kaverillani on ollut yksi sellainen mutta näitä kissoja ei suosita sen takia että ne ei oikein ole kivoja koti kissoja. YLLÄTTÄEN ne eivät kiinny omistajiin samalla lailla kun kesytetty koti kissa ja voivat olla aika vittumaisia luonteeltaan. Kaverini kissailves oli ainakin siitä vittumainen että jos menit sitä rapsuttamaan niin se rapsutti takaisin ja KOVAA eli se tuli aina itse luokse jos halusi hellyyttä. Mutta ei kyllä sovi miksikään lemmikiksi taitamattomalle.

    • geenit ei vaan sovi

      Hah,hah meilläpäin jos kissa yrittää liehitellä ilvestä,pääsee kyllä sen ravintoketjuun asti XD

      Nää on näitä tietämättömien hölmöilyjä,niinkun jotkut luulee koiran ja ketunkin lisääntyvän...voi noita kaupunkilaisia.
      Mielikuvitus alkaa laukata,kun näkee kahdessa eläimessä pieniä yhtäläisyyksiä,niin sitten ollaan heti luulemassa että lisääntyvät keskenään....joku joskus muka nähnyt pentujakin,hahhhahhhaaaa

      • höpöpöpö senkin maal

        ite oot tyhmä maalainen ja näsäviisaskin vielä. geneettisesti täysin mahdollista risteytyminen, kotikissa on risteytetty muidenkin kissalajien kanssa. tietenkään luonnossa näin ei todennäköisesti pääse käymään jo mainittujen erojen takia. yhtäläisyydet eivät ole mitään "pieniä yhtäläisyyksiä" vaan melko samanlaiset lajit ovat kyseessä. mitä sä nyt koitat siinä viisastella kun et ilmeisesti mitään biologiasta ymmärrä. varsinainen geeniasiantuntija tämä maajussi.


      • hirvilehmä
        höpöpöpö senkin maal kirjoitti:

        ite oot tyhmä maalainen ja näsäviisaskin vielä. geneettisesti täysin mahdollista risteytyminen, kotikissa on risteytetty muidenkin kissalajien kanssa. tietenkään luonnossa näin ei todennäköisesti pääse käymään jo mainittujen erojen takia. yhtäläisyydet eivät ole mitään "pieniä yhtäläisyyksiä" vaan melko samanlaiset lajit ovat kyseessä. mitä sä nyt koitat siinä viisastella kun et ilmeisesti mitään biologiasta ymmärrä. varsinainen geeniasiantuntija tämä maajussi.

        Juu risteytyy ne,sit niit iltasin käy ihmisten pihoissa,mut päivisin niit ei näy missään,jälkiäkään eivät jätä.Vähän niinku ufot tai aaveet,jotkut luulee et niit on oikeesti olemassa....niinku hirven ja lehmän sekotuksiakin,sekä kettujen ja koirien....supikoirien ja koirien jen....vähän on nyt villi mielikuvitus XD


      • Anonyymi

        Hevonen ja lehmä risteytymään.Sit se äännähtää ammuhhahhaa.


    • Ilveskisu

      Tyttäreni kaverilla on kissa, jonka emo on kissan ja ilveksen risteytys. Tämä on tosi.

      • suaniinvedättivätXD

        Ovat sitten höynäyttäneet sinua ihan kunnolla, ihan myötähäpeäähän tässä alkaa tuntea XD

        Jos kissat ja ilvekset risteytys oikeasti, suomen luonto olisi täynnä niitä risteyksiä.Koska ihmiset päästää jatkuvasti leikkaamattomat kisunsa luontoon, ja ilveksiä on jokapaikassa.Mutta, ne ovat geneettisesti liian kaukana toisistaa, eivätkä siis koskaan lisäänny.

        Jotkut kertoo valheellisa juttuja, kun hölmöyt niihin uskoo XD))...välillä jollain on ketun ja koiran sekotuksiakin XD)))))))


    • Anonyymi

      Mulla yx kaveri väittää, että hänelle eläinlääkäri sanonut, että hänen villikissassa on ilvestä, hah uskokoon ken haluaa .

      • Anonyymi

        No sun kaveri valehtelee,ei eläinlääkärit kehtaa valehdella tuollasta asiakkaille.Vois meinaan jutut päätyä lehtiin, ja sepäs olis noloa.Ei oo varmaan eka asia josta sua yrittää huijata.Sellasia ihmisiä vaan on, mut ite en lähtis mukaan muka uskomaan.Se vaan pahentaa tilannetta, ja lisää valehtelijan valehtelua.
        Ilvekselle kissa on suupala, meilläpäin on löytyny pelkkiä kissan taljoja.Et ilvestä monet epäilee, oihan se huukajakin olla.Tai auto, ja supi tai kettu syönyt sitten.
        Mut ei pidä uskoa kaikkea.Jos, ilves ja kissa lisääntyis.Niitä olis ollu aina sekotuksina luonnossa.Eikä vaan yks spesiaalitapaus sun kaverilla😂
        ...onhan noita höpinöitä ennenkin ollu, yks kerto että kissan ja koiran sekotuskin näytti kuulemma erikoiselta, no just joo varmaan 🤣


    • Anonyymi

      Minäpä olen nähnyt, leijonan ja kotikissan risteytyksen. Oli hurjan näköinen otus. Sitten heräsin unestani.

    • Anonyymi

      Ilves on tosi iso elukka. Minäkin haluaisin nähdä sen livenä vaikka jossain eläinpuistossa.

      • Anonyymi

        Mikset mene katsimaan?
        Kyllä minä oon nähny, ja monesti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikset mene katsimaan?
        Kyllä minä oon nähny, ja monesti

        Ei ole täällä Savossa eläinpuistoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole täällä Savossa eläinpuistoo.

        No voi, etkö käy koskaan muualla suomessa?
        Itse kiertelen suomea ristiin rastiin, kesälomareussuja jne.
        Ja olen käynyt monesti ähtärissä ja korkeasaaressa elikoita kattomassa.Eihän ne näytä tietenkään samalta kun villinä luonnossa.Luonnossa ne on skarppeja, kun pelkäävät.Mutta tarhoissa ne maata löytköttää, luottaen seuraavan ruoka annoksen saapuvan itsestään kuten aina.

        Tottakai, sitä toivoo että niiden eläinten tarhaamiselle on jokin järkevä syy.Loukkaantuminen,luontoon sopeutumattomuus tai harvinaisen lajin lisääminen jne.Ja luontoon aikanaan palauttaminen.
        Ne tarhatut ilvekset on kuitenkin suomen luontoon kuuluvia villieläimiä.Joiden paikka olis suomen luonnossa.Eli täysin eriasia kun lemmikkikissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi, etkö käy koskaan muualla suomessa?
        Itse kiertelen suomea ristiin rastiin, kesälomareussuja jne.
        Ja olen käynyt monesti ähtärissä ja korkeasaaressa elikoita kattomassa.Eihän ne näytä tietenkään samalta kun villinä luonnossa.Luonnossa ne on skarppeja, kun pelkäävät.Mutta tarhoissa ne maata löytköttää, luottaen seuraavan ruoka annoksen saapuvan itsestään kuten aina.

        Tottakai, sitä toivoo että niiden eläinten tarhaamiselle on jokin järkevä syy.Loukkaantuminen,luontoon sopeutumattomuus tai harvinaisen lajin lisääminen jne.Ja luontoon aikanaan palauttaminen.
        Ne tarhatut ilvekset on kuitenkin suomen luontoon kuuluvia villieläimiä.Joiden paikka olis suomen luonnossa.Eli täysin eriasia kun lemmikkikissa.

        Tule hakemaan, niin käydään katsomassa ilveksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tule hakemaan, niin käydään katsomassa ilveksiä.

        Voi, valitettavasti minulla on oma elämä elettävänä, enkä lähde vieraihen matkaan XD.
        Mutta, toivottavasti löydät eläintarha reissu seuraa, ja pääset viellä näkemään ilveksen.
        Ota kamera mukaan ;)


      • Anonyymi

        Kissa ja ilves eivät lusäänny,ilves syö kissoja nälkäänsä. Ilves on ainoa suomessa luonnonvarainen kotoperäinen kissaeläinlaji.
        Lapsena katselin ilvestä koulumatkalla alle 2 metrin päästä vähän aikaa. Hieno eläin. Ilveksellä on todella suuret kissansilmät,väri: kylmän keltainen,aikuisen ihmisen silmien kokoiset.
        Talviturkki on terveellä hieno,siinä on hopeista hohtoa,lyijynvärisiä pilkkuja ja juovia.
        Tumma m kuvio otsalla. Korvissa tosiaan on paksu talvikarva,ja huvittavat tummat tupsut. Etujalat ovat voimakkaat,korkeat,ja tassu on suuri.
        Takakoivet on kuin jouset.
        Jännä havaintoni oli,miten ilves liikkuu täysin äänettömästi.
        Maaseudulla asuin lapsena,kuljin hiihtäen,kävellenkin koulumatkat.
        Meidän kissa ei hävinnyt,kyläläisiltä kyllä hävisi kissoja.
        Sitä en tiedä miksi meidän kissa selvisi joutumatta ilveksen ruokalistalle.
        Unohtakaa urbaanit legendat,joita valehtelijat levittävät.
        Villikissa eli euroopanmetsäkissa saattaa olla hyvin äksy,jos otetaan lemmikiksi. Ehkä nämä legendat ovat siitä rodusta lähtöisin.


    • Anonyymi

      Tomaatin ja hämähäkin risteytys on tomäkki.

    • Anonyymi

      Kissan ja ilveksen risteytys on ilkka. Semmosen tahtoisin.

    • Anonyymi

      Mun naapuri on ihmisen ja iilimadon risteytys.

    • Anonyymi

      ilves TAPPAA kissan NÄLKÄÄNSÄ!ja sukuansa jatkaa.ET jos ET *ÄLYÄ.OO NYT sA::na PERVO.......HILJAAAAAA!!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minä olenkin kalan ja lehmän risteytys! xD

      • Anonyymi

        Typerä sinä olet kun koko ajan nostelet vanhoja ketjuja. Hanki elämä.


    • Anonyymi

      Kissa ilves = kylläinen ja hyvin syönyt ilves.

      Kissa on ilvekselle ravintoa, ei seksikumppani.

      • Anonyymi

        Kyllä ilves mieluummin kissa syö kuin yrittää paritella.


    • Anonyymi

      Itseasiassa punailves ja kissa lisääntyy keskenään. Niiden jälkeläiset ei. Hybridi-ilveksiä on nykyisin netti täynnä.

    • Anonyymi

      Komeita otuksia, korkeajalkaisia ja isotassuisia, toisin kuin kotikissat. Pari kertaa olen täällä Kymenlaaksossa livenä nähnyt.

    • Anonyymi

      Kissa ja ilves eivät lisäänny keskenään. Ilves sensijaan käyttää kissoja ravinnoksi.
      Että kaikkia sitä voikin ihminen höpöä lukea.
      Ja jotkut ajatella.
      Leijona ja tiikeri sensijaan voivat saada lisääntymiskyvyttömiä jälkeläisiä.
      Samoin villikissa,ja kesykissa. Jos noiden eroavaisuuden tiedät.( Euroopanvillikissa ja afrikanvillikissa variantteineen) Kesykissa on afrikanvillikissan pohjoisesta kannasta lähtöisin. Ekat löydöt kesystä kissasta,ovat Kyprokselta hautalöytöjä. Kissa oli haudattu ihmisen kanssa samaan hautaan.
      Ehkä sinun kannattaa lukea faktatietoa kissaeläimistä. Jalostetuilla roduilla korostuu se ominaisuus,esim koko jota on haettu. Sopivaa ulkonäköä on suosittu,ja näin on saatu sukupolvien saatossa sopiva geenipohja.
      Aivan eri asia kuin se että aivan eri lajit risteytyisivät keskenään.

    • Anonyymi

      Entäs poliisi ja koira ?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe