pikku kysely BED:iä sairastaville tai sairastaneille !

TUNUTSONNIIK-

Moi, mua kiinnostaisi tietää BED:istä lisää, kun en oikein tiedä siitä mitään.
Itse mä olen bulimikko, ja olen saanut sellaisen käsityksen, että bulimia ja bed ovat samankaltaisia sairauksia (?). Jotkut kysymykset voivat teidän mielestänne vaikuttaa tyhmiltä ja itsestäänselvyyksinä, mutta mä en oikeesti tiedä tästä sairaudesta paljoakaan, mutta mua todella kiinnostaa tietää. KIITOS KAIKILLE JOTKAA VASTAA !

SUKUPUOLI:

IKÄ:

PAINO:

PITUUS:

HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA?

VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON?

MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI?

MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?

MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?

KAUANKO OLET SAIRASTANUT?

TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?

TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?

LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?

31

2316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tälläne.

      SUKUPUOLI:
      tyttö

      IKÄ:
      15

      PAINO:
      73

      PITUUS:
      163

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA?
      haluisin laihtuu n.20 kiloo.

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON?
      joo, se heittelee viikoittain n.5 kiloo suuntaan ja toiseen.

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI?
      no liikuntatunneil on aika hankalaa, ku oon näin lihava. ja sit on huonontunu itsetunto.

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?
      mun vanhemmat on alkoholisteja ja sit mä aloin ahmimaa ku ärsytti niiden käytös.

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?
      joskus tän vuoden alussa

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT?
      noo, reilu vuoden, luulisin, ku en mä sillon päättäny et "noni nyt mä alan sairastaa BED:iä".

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?
      kyl kaikki varmaa on huomannu, et mä oon lihonnu tän reilu vuoden aikana 15 kiloo, mut ei ne tiiä, et
      mulle tulee tollasii ahmimiskohtauksii.

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?
      nojoo. lihominen.

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?
      joo. mä alan yleensä ahmii ku ärsyttää joku asia.

    • hiraku

      SUKUPUOLI: Tyttö

      IKÄ: 15

      PAINO: 64

      PITUUS: 158

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? Juu, laihtua about 10 kg

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? Vuoden alussa se oli 42 kg joten voitte päätellä että se vaihtelee. Nyt on tasaantunut ja laskusuunnassa ollut reilun viikon

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? Hävettää ja ahdistaa, en tiedä mitä teen jos en enää ikinä pysty olemaan yksin ruoan kanssa syömättä sitä

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? BED alkoi anoreksian jälkeen. Olin juuri päässyt sairaalasta ja ensin ahmin 1 kerran 2 kk:ssa, sitten kaikki läjähti käsiin ja aloin ahmia lähes joka päivä. Nyt ahmin ehkä 1 krt kuukaudessa. Olen aina ollut koulukiusattu ja masentunut sitten anoreksian myötä

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ? Heti kun aloin mättää ruokaa vaikka vatsaan sattui

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT? 10 kk

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ? Ei kukaan tiedä, kaikki pistivät hirveän ruokahaluni anoreksiasta parantumisen piikkiin

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA? Läskiä kertyi ihan liikaa

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? KYLLÄ! KYLLÄ! KYLLÄ! KYLLÄ JA KYLLÄ!!!!!

    • kellys

      SUKUPUOLI: nainen

      IKÄ: 19 vuotta

      PAINO: 51

      PITUUS: 162

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? laihtua

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? riippuu mielentiloista ja ajasta, yritänkö laihduttaa/laihdunko vai en. kyllä se jonkin verran.

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? yhtäkkisiä ahmimiskohtauksia, joihin menee rahaa. kaikki on saatava alas kerralla. mieliteot saattavat muuttua hetkessä ja kaikki on saatava nyt heti, vaikka olisi sunnuntai kello 04.

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?
      Epätyypillisen syömishöiriön seurauksena aloin pikkuhiljaa ahmimaan..

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?
      Siinä vaiheessa, kun se alkoi menemään aivan sairaaksi, kaikki nyt heti samaan aikaan kurkusta alas ja myöhemmin ahdistunut ja masentava olo, saattoi kestää montakin päivää putkeen.

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT?
      bediä noin vuoden.

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?
      Ei tiedä

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?
      Huonovointisuutta ja turvotusta

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?
      Kyllä. Enemmän kuin tarpeeksi jo muutenkin epävakaan olotilan takia.. :/

      • Hirveä ämmi

        SUKUPUOLI: Nainen

        IKÄ: 28v

        PAINO: 108,3kg

        PITUUS: 155,5cm

        HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? Haluaisin laihtua alkuperäispainooni mikä oli 45-52kg.

        VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? No, lihon joko nopeasti tai sitten vähemmän nopeasti.

        MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? Lihominen suurin risti, siinä tulee kylkiäisenä verenpaineet, kolesterolit, sokerit jotka nousee, ulkonäkö on muuttunut täysin, olin ennen pieni ja nätti. Hävettää lyllertää tuolla ihmisten seassa.

        MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? Olin koulukiusattu, jonka aikana masennuin. Syömishäiriö puhkesi kuitenkin myöhemmin.

        MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ? Kun syöminen oli aivan sairaalloista, ruoka oli koko elämä, ahmin vaikkei enää mahtunutkaan, halusin oksentaa, mutten osannut, kun vatsa vähänkin vajui, söin lisää, mulle kelpas ja kelpaa ihan mikä tahansa eväs, kotiruuista herkkuihin.

        KAUANKO OLET SAIRASTANUT? Jotain 8 vuotta, se puhkesi raskauskilojen pudotuksen jälkeen. Mitä enemmän yritän olla syömättä ja laihtua, sitä enemmän lihon.

        TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ? Mies, vanhemmat ja ystävät, kukaan ei kuitenkaan ymmärrä sitä.

        TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA? Sairaalloinen lihavuus ja siitä aiheutuvat ongelmat. Vaatteita ei löydy, terveys menee jne. Jo tuo ylipaino sisänsä masentaa vielä lisää, kun vaatteet on mitä on, näytän 60 vuotiaalta mummolta ja rumalta.

        LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? Liittyy, syön tylsyyteen, suruun, masennukseen yms, ja ihan vain huvikseen. Koitan taistella vastaan.


    • Morna____

      SUKUPUOLI:n

      IKÄ:23

      PAINO:84

      PITUUS:173

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? Haluaisin laihtua vielä ainakin vähintään 24 kiloa

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? Painoni on vaihdellut kymmenen vuoden sisällä 50 kiloa! (siis alin paino ja ylin paino ja niiden väli)

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? Bed on saanut minut tuntemaan itseni ala-arvoiseksi, rumaksi, huonoksi ja olen hävennyt ulkomuotoani sen takia. Viikonlopun ahmimisputken jälkeen kouluun/töihin meneminen on ollut kamalaa, koska olo tuntuu aina huonolta ahmimista seuraavina päivinä ja turvotus on hirvittävää. Mitä enemmän olen lihonut, sitä masentuneemmaksi ja rumemmaksi olen itseni tuntenut. Ahmiminen on muuttanut suhteeni ruokaan sairaaksi ja eristänytkin minua ihmisistä. Välillä tuntuu ettei elämässäni ole ollut muuta kuin ruoka, syöminen ja sen jälkeen epätoivoiset laihduttamisyritykset. Bed on siis tehnyt aiemmin ulospäinsuuntautuneesta ihmisestä sisäänpäinkääntyneen, hyvin itsekeskeisen ihmisen. Bed:n ja masennuksen takia opiskeluni ja koko elämäni on kärsinyt. Aiemmin minulla oli kavereita paljon, nykyään tuntuu ettei yhtään vaikka tuo toteamus olikin vähän kärjistetty. : (

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?
      Bed tuli anoreksiani jälkeen, jonka sairastin yläasteen alussa. Kuihdutin itseni olemattomiin ja silloin kun tuntui kaikkein raskaimmalta, ostin ensimmäisen suklaalevyn, ahmin sen ja siitä se alkoi. Minua kiusattiin yläasteella, olin jo silloin masentunut ja ahmiminen oli pakokeino maailmasta, asia joka sai hetkeksi oloni paremmaksi (ei kuitenkaan lopulta) kun kaikki tuntui olevan tyhjää ja ikävää.

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?
      Kun lihoin ensimmäiset 10 kiloa. Kun vanhempani ihmettelivät syömisiäni.. kun kaupassa ei enää riittänyt suklaalevyn osto, vaan ostin ison ruokakasan jonka kotona ahmin salaa. Kun huomasin etten ajatellut enää muuta kuin ruokaa kotona.

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT?
      10 vuotta olen hukannut nuoruudestani tähän typerään ilkeään sairauteen.

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?
      Vanhempani, hyvä ystäväni ja poikaystäväni.

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA? Ihoni on venynyt ahmimiskausien ja jojolaihduttamisen takia ja ihoni on täynnä venymismerkkejä ja muutenkin huonommassa kunnossa verrattuna muihin ikäisiini. Ylipainoni takia niveleni ja selkäni välillä kiukuttelevat. Aikaisempi hoikkuuteni on kaukana poissa ja tilalla on lihava vartalo.

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? En tiedä kumpi oli ensin - masennus vai bed. Bed aiheuttaa ennenkaikkea henkistä pahoinvointia - sitä häpeää mitä olen kokenut teini-iässäni ei voi sanoin kuvata. Sitä voi kuvitella jos lihoo 50 kg miltä tuntuu, kun ei ole kauaa kun olet vielä ollut hoikka ja yhtäkkiä olet valaan kokoinen ja kuulet pilkkaa sen takia. Bed on jättänyt arvet jotka säilyvät lopun elämää ja joudun varmasti lopun elämää kamppailemaan masennuskausien ja sen kanssa, että saan pidettyä ahmimisen pois. Ennen bediä olin ihan tyytyväinen elämääni. Nykyään suren vaan hukattua nuoruuttani, en edes enää kilojani.

      • mirixxu

        SUKUPUOLI: nainen

        IKÄ: 24v

        PAINO: 72kg

        PITUUS: 165cm

        HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? haluisin laihtua 15 kiloa.

        VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? Muutama vuosi sitten, pahimpana aikana, painoin 90kg, vuosi sitten 60kg.

        MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? Se on rajoittanut paljon tekemisiäni. Muut lähtevät ulos juhlimaan, itse haen kahdestakin eri kaupasta pussillisen ruokaa - ettei kukaan vain luulisi, että söisin itse niin paljon. Kaveripiiri on pienentynyt, en halua näyttäytyä ulkona tämän näköisenä, hoikkien kavereiden rinnalla. Rahaa on mennyt tolkuttomasti syömiseen. Vaikka sairastan kausittain, jääkaappini ja kuiva-ainekaappini ovat aina tyhjät. En voi pitää ruokaa kotona odottamassa, sillä en tiedä, koska seuraavan kerran alan ahmimaan. Olen nyt asunut 5 vuotta pois kotoa, ja jääkaapissani on siitä lähtien ollut pelkästään soijakastiketta ja ketsuppia. Jos olen viikon ruoka-ainekset ostanut valmiiksi, pystyn kyllä vetämään ne samana iltana alas.

        MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? Alkoi pkkuhiljaa seiskaluokalla perheen sisäisten ongelmien takia (muistan, että aloin tuolloin ihannoida laihuutta ja tiedostin oman kokoni). BED ratkesi kunnolla vasta, kun muutin pois kotoa eikä kukaan voinut päivän mittaan tarkkailla syömisiäni.

        MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ? Varmaankin tuolloin kotoa poismuuttaessa, aloin etsimään tietoa sairaudesta. Tiesin sairastavani syömishäiriötä, mutta bulimiaa tai anoreksiaa se ei ollut.

        KAUANKO OLET SAIRASTANUT? Mulla on sairastamiskausia, välillä ratkee ihan täysin ja välillä saan taas itseni koottua. Laskisin kuitenkin, että n. 10vuotta on tullut hukattua elämästä ruoan miettimiseen ja salaa syömiseen.

        TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ? Tietää yksi kaverini, sairasti myös aiemmin BED:iä. Lihoimme kumpikin samaan aikaan ja aloimme keskustelemaan siitä. Oli ihanaa purkautua jollekin ja tunnustaa avoimesta, kuinka kykenee syömään pari sipsipussia ja suklaalevyä kerrallaan.

        TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA? Ensimmäisen ison lihomisen aikana tietenkin raskausarpia mahaan, reisiin ja rintoihin. Sittemmin ovat haalentuneet.

        LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? Liittyy! Pahinta onkin henkinen pahoinvointi. Ahmimisen jälkeen ei halua kuin maata sängyssä ja kieriskellä itsesäälissä ja itseinhossa. Omakuva vääristyy, elämä menee hukkaan, kun se pyörii vain ruoan ympärillä. Saatan iltaisin miettiä seuraavan ahmimispäivän ja teen ostoslistan ja sitten mietin vain kyseistä päivää taukoamatta (yleensä se onkin seuraava päivä..).
        Haluaisin vain normaalin elämän, päivän ilman ruoan ajattelemista, ja hyvänolon tunnetta muusta kuin ahmimisesta.


      • nyyh--------
        mirixxu kirjoitti:

        SUKUPUOLI: nainen

        IKÄ: 24v

        PAINO: 72kg

        PITUUS: 165cm

        HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? haluisin laihtua 15 kiloa.

        VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? Muutama vuosi sitten, pahimpana aikana, painoin 90kg, vuosi sitten 60kg.

        MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? Se on rajoittanut paljon tekemisiäni. Muut lähtevät ulos juhlimaan, itse haen kahdestakin eri kaupasta pussillisen ruokaa - ettei kukaan vain luulisi, että söisin itse niin paljon. Kaveripiiri on pienentynyt, en halua näyttäytyä ulkona tämän näköisenä, hoikkien kavereiden rinnalla. Rahaa on mennyt tolkuttomasti syömiseen. Vaikka sairastan kausittain, jääkaappini ja kuiva-ainekaappini ovat aina tyhjät. En voi pitää ruokaa kotona odottamassa, sillä en tiedä, koska seuraavan kerran alan ahmimaan. Olen nyt asunut 5 vuotta pois kotoa, ja jääkaapissani on siitä lähtien ollut pelkästään soijakastiketta ja ketsuppia. Jos olen viikon ruoka-ainekset ostanut valmiiksi, pystyn kyllä vetämään ne samana iltana alas.

        MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? Alkoi pkkuhiljaa seiskaluokalla perheen sisäisten ongelmien takia (muistan, että aloin tuolloin ihannoida laihuutta ja tiedostin oman kokoni). BED ratkesi kunnolla vasta, kun muutin pois kotoa eikä kukaan voinut päivän mittaan tarkkailla syömisiäni.

        MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ? Varmaankin tuolloin kotoa poismuuttaessa, aloin etsimään tietoa sairaudesta. Tiesin sairastavani syömishäiriötä, mutta bulimiaa tai anoreksiaa se ei ollut.

        KAUANKO OLET SAIRASTANUT? Mulla on sairastamiskausia, välillä ratkee ihan täysin ja välillä saan taas itseni koottua. Laskisin kuitenkin, että n. 10vuotta on tullut hukattua elämästä ruoan miettimiseen ja salaa syömiseen.

        TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ? Tietää yksi kaverini, sairasti myös aiemmin BED:iä. Lihoimme kumpikin samaan aikaan ja aloimme keskustelemaan siitä. Oli ihanaa purkautua jollekin ja tunnustaa avoimesta, kuinka kykenee syömään pari sipsipussia ja suklaalevyä kerrallaan.

        TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA? Ensimmäisen ison lihomisen aikana tietenkin raskausarpia mahaan, reisiin ja rintoihin. Sittemmin ovat haalentuneet.

        LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? Liittyy! Pahinta onkin henkinen pahoinvointi. Ahmimisen jälkeen ei halua kuin maata sängyssä ja kieriskellä itsesäälissä ja itseinhossa. Omakuva vääristyy, elämä menee hukkaan, kun se pyörii vain ruoan ympärillä. Saatan iltaisin miettiä seuraavan ahmimispäivän ja teen ostoslistan ja sitten mietin vain kyseistä päivää taukoamatta (yleensä se onkin seuraava päivä..).
        Haluaisin vain normaalin elämän, päivän ilman ruoan ajattelemista, ja hyvänolon tunnetta muusta kuin ahmimisesta.

        SUKUPUOLI: nainen

        IKÄ: 18

        PAINO: 53

        PITUUS: 168

        HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? laihtua n. 7 kiloa

        VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? kaksi kiloa kumpaakin suuntaan

        MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? Ruuan ajattelu, ostaminen(rahat), sairaudesta johtuva masennus ---> koulusta lomaa, sosiaalinen eristäytyminen, ahdistus, itsemurhayrityksen ja ajatukset..aika paljon masennusta siis. Mieletön määrä liikuntaa, joka vaikuttaa fyysiseen hyvinvointiini. Usein polvet kipeet ja kaikki lihakset ja nivelet yms.

        MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?
        kaverit hävis, kun lukio alkoi...musta tuli yksinäinen. Sitten alkoi syömisongelmat. Laihdutin 8kiloa ...edelleenkin "laihdutan", mutta sitten sorrun ahmimaan..ja se on bed ahmintaa..


        MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ? vähän aikaa sitten, kun aloin huomioimaan syötyjen ruokien määrää, jotka ovat oikeasti mielettömiä.

        KAUANKO OLET SAIRASTANUT? vuoden

        TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ? äiti, isä, poikaystävä ja kaksi ystävää

        TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA? pahoinvointi, turvotus, painonvaihtelu

        LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? KYLLÄ. mieletön ahdistus, masennus, itsemurhajutut, lääkkeet käytössä...

        tää on hirveetä!!!!1


    • filled mint candy

      SUKUPUOLI: nainen

      IKÄ: 20

      PAINO: 52 kg

      PITUUS: 171 cm

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? laihtua

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? kolmisen kiloa, ahmimsipäivän jälkeen voi olla paino kolmekin kiloa suurempi kuin edellisenä päivänä, aj sit taas laihdutan sen.

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI?
      ei voi yleensä syödä paljon mitään missään koska pitää laihduttaa pois ahmimisesta taas saatu kilo tai kaksi...

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?
      -laihdutin, ja kun yritin alkaa ylläpitää painoa, ongelmat alkoivat. sorrun vähän väliä ahmimaan.

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?
      -viime talvena

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT?
      -marraskuusta lähtien eli 9 kuukautta

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?
      -perheeni tietää, ksoka en salaa ahmimistani. rangaistukseksi itselleni kerron aina vanhemmilleni mitä olen ahminut

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?
      -joskus maha on turvoksissa

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?
      joo, pakkomielle painosta ja ruoasta

      • sairas_nainen

        SUKUPUOLI: nainen

        IKÄ: 18

        PAINO: 73

        PITUUS: 165

        HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? -laihtua sellaiset 10-15kg entiseen painooni

        VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? -en oikeastaan tiedä sillä silloin kun olen ahminut vältän vaakaa pitkän aikaa.

        MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? -lyhyempi vastaus tulisi jos kysymys kuuluisi "miten bed ei ole hankaloittanut elämääsi".Se on nimittäin hankaloittanut elämääni kaikilla mahdollisilla tavoilla.Luonteeni on muuttunut iloisesta hauskuuttajasta hiljaiseksi seinäruusuksi.En kehtaa,uskalla tai edes halua saada nykyisin minkäänlaista huomiota (mistä ennen nautin) joten on parempi olla vaan hiljaa.Elämä ei tunnu enää elämältä.Asiat jotka ennen kiinnosti ei kiinnosta enää.Olen lopettanut tämän bedin takia koulun käymisen ja sosiaalinen elämäni on kärsinyt todella paljon.Suurimman osan ajasta vietän kotona koska en halua mennä ihmisten ilmoille.Vihaan itseäni,en oikeastaan nää nykyään minussa mitään hyviä puolia.Tunnen itseni säälittäväksi luuseriksi.Pahin asia kaikista on kuitenkin se että itsetuntoni on laskenut olemattomiin.Se raastaa minua niin paljon.Ilman hyvää itsetuntoa tai edes kohtalaista,elämä on todella kurjaa.

        MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? -ensin tuli masennus ja sitten perässä tuli bed.Tais muhun jonkin näköistä koulukiusaamistakin kohdistua vaikka en sitä vieläkään oikeen itselleni tahdo myöntää.

        MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?-olisikohan se joku vuosi sitten kun havahduin toden teolla vaa'an lukemiin ja siihen määrään mitä ahmin ruokaa.Tajusin että nyt ei oo kyllä asiat kunnossa eikä tämä mun suhde ruokaan ole ihan normaali..aloin lukemaan tietoa bedistä ja jokainen kohta osui niin naulan kantaan.

        KAUANKO OLET SAIRASTANUT?-en osaa sanoa..varmaan sellaiset 2-3vuotta,herranjestas :o

        TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?-ei tiedä enkä todellakaan halua kenenkään tietävänkään.Tämä on niin noloa..tosin mä toivon että mulla olis joku päivä pokkaa kertoa lääkärille ja saada apua..mä olen henkisesti niin poikki tän sairauden takia että en tiiä miten mun pää enää kestää.

        TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?-raskaus arpia mm.jalkoihin ja rintoihin ja kunto on huonontunut

        LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? -voi kyllä,se tässä sairaudessa onkin pahinta...järkyttävä itseinho.


      • bed_potilas
        sairas_nainen kirjoitti:

        SUKUPUOLI: nainen

        IKÄ: 18

        PAINO: 73

        PITUUS: 165

        HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? -laihtua sellaiset 10-15kg entiseen painooni

        VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? -en oikeastaan tiedä sillä silloin kun olen ahminut vältän vaakaa pitkän aikaa.

        MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? -lyhyempi vastaus tulisi jos kysymys kuuluisi "miten bed ei ole hankaloittanut elämääsi".Se on nimittäin hankaloittanut elämääni kaikilla mahdollisilla tavoilla.Luonteeni on muuttunut iloisesta hauskuuttajasta hiljaiseksi seinäruusuksi.En kehtaa,uskalla tai edes halua saada nykyisin minkäänlaista huomiota (mistä ennen nautin) joten on parempi olla vaan hiljaa.Elämä ei tunnu enää elämältä.Asiat jotka ennen kiinnosti ei kiinnosta enää.Olen lopettanut tämän bedin takia koulun käymisen ja sosiaalinen elämäni on kärsinyt todella paljon.Suurimman osan ajasta vietän kotona koska en halua mennä ihmisten ilmoille.Vihaan itseäni,en oikeastaan nää nykyään minussa mitään hyviä puolia.Tunnen itseni säälittäväksi luuseriksi.Pahin asia kaikista on kuitenkin se että itsetuntoni on laskenut olemattomiin.Se raastaa minua niin paljon.Ilman hyvää itsetuntoa tai edes kohtalaista,elämä on todella kurjaa.

        MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? -ensin tuli masennus ja sitten perässä tuli bed.Tais muhun jonkin näköistä koulukiusaamistakin kohdistua vaikka en sitä vieläkään oikeen itselleni tahdo myöntää.

        MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?-olisikohan se joku vuosi sitten kun havahduin toden teolla vaa'an lukemiin ja siihen määrään mitä ahmin ruokaa.Tajusin että nyt ei oo kyllä asiat kunnossa eikä tämä mun suhde ruokaan ole ihan normaali..aloin lukemaan tietoa bedistä ja jokainen kohta osui niin naulan kantaan.

        KAUANKO OLET SAIRASTANUT?-en osaa sanoa..varmaan sellaiset 2-3vuotta,herranjestas :o

        TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?-ei tiedä enkä todellakaan halua kenenkään tietävänkään.Tämä on niin noloa..tosin mä toivon että mulla olis joku päivä pokkaa kertoa lääkärille ja saada apua..mä olen henkisesti niin poikki tän sairauden takia että en tiiä miten mun pää enää kestää.

        TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?-raskaus arpia mm.jalkoihin ja rintoihin ja kunto on huonontunut

        LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? -voi kyllä,se tässä sairaudessa onkin pahinta...järkyttävä itseinho.

        SUKUPUOLI:
        tyttö

        IKÄ:
        18

        PAINO:
        80

        PITUUS:
        165

        HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA?
        No laihtua herranjumala!

        VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON?
        Parilla kilolla vaihtelee

        MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI?
        Musta on tullut tosi syrjäänvetäytyvä,omissaoloissa oleva,kunto on huonontunut,itsetunto huonontunut,mikään ei oikeen nykyään kiinnosta,jätän moniin tapaamisiin menemättä,koulun jätin kesken,töissä en pysty käymään.

        MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?
        masennuksesta se lähti

        MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?
        parisen vuotta sitten

        KAUANKO OLET SAIRASTANUT?
        reilu 3v

        TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?
        ei kukaan tiedä,en ikinä pystyis kertomaan kenellekkään.Kaikki luulee vaan et oon lihonnu.

        TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?
        Huono kunto

        LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?
        Liittyy ja se tässä koko sairaudessa varmaan onki pahinta.


    • moikkeliis

      SUKUPUOLI:

      IKÄ: 13

      PAINO: 78

      PITUUS: 167

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA?: laihtua, ainaki 20 kg.

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON?: vaihtelee, 2-5 kg

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI?: oon tullu itsetuhoseks ..

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?. syksyllä. olin koulukiusattu ja mul on siitä masennusta.

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?. vähä aika sitte..

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT?: no syksystä asti.

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?: ei ...

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?: joo, lihoominen !

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?: liittyy

    • MyösKiinnostunut

      BED yleisesti : Ylipainoisten ihmisten vaiva, vähintään kaksi kertaa viikossa hallitsematonta ahmimista, monen kuukauden ajan. Johtaa pitkällä tähtäimellä vain lihoamiseen.
      BED:istä ei ole saatu paljoa tietoa tai tutkimuksia, mutta eiköhän se vuosien saatossa korjaannu. Onhan se yleistyvä vaiva.

    • minävain..

      suoraanku sanotaa, nii osa näistä kyllä vaikuttaa ihan normaalipainosilta, ei mitään syytä laihduttaa

    • toiseltaplaneeetalta

      SUKUPUOLI:
      Nainen

      IKÄ:
      20

      PAINO:
      55kg

      PITUUS:
      155cm

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA?
      Muutama kilo olisi toki kiva saada pois, mutta olen suht tyytyväinen tämänhetkisene painooni.

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON?
      Pahimpina vaihtelee paljon jopa -10gk hyvin pienien aikojen sisällä.Parempina aikoina se on lähes olematonta tai muutaman kilon luokkaa.

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI?
      Ahmimiskohtuakset nostavat ahdistus tasoa, eivätkä varsinkaan auta deprsessioon. Syömättömyyttä ja syömisen määrää on myös ikävää piilotella muilta.

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?

      Minulla ei varsinaisesti ole BED:iä vaan Ednos, koska olen ollut suurimman osan sairastamisen ajasta normaalipainoinen. Olen ollut kyllä koulukiusattu, mutta ahminta alkoi vasta sen loputtua, ja muutenkin todella vaikean elämäntilanteen rauhoituttua. Ednos diagnoosini sisään on kuulunut aikoinaan niin BEDin, Ortoreksian kuin Anoreksian piirteitä. Nykyään voisi puhua vain BEDin oireista.

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?
      Kolmisen vuotta sitten.

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT?
      Viitisen vuotta.

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?
      Muutama ystäväni, ja itse olen aiheesta puhunut. Puhuminen oli hyvin vaikeaa.

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?
      Rajut painon muutokset rasittavat paljon kehoa, sisäisesti. Näkyvät oireet eivät ole niin vakavia.

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?
      Tottakai, uskon että jokaisella syömishäirötä sairastavalla liittyy.

    • anonyymi222

      SUKUPUOLI: nainen

      IKÄ: 15

      PAINO: 68

      PITUUS: 171

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? laihtua ainaskin 20 kiloo

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? /- 5kg

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? lihoon vaan ja en voi tehä muut ku miettii ruokaa

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? koulukiusattu ja koitin itsemurhaa

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ? 3 kk sitte

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT? puol vuotta

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?ei tiedä

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?juu

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?juu

      • anonyymi..

        Autetaanko toisiamme pääseen eroon BED:istä? =( Jos haluat, niin meilaa mulle osotteeseen [email protected]


    • somalistudent

      olen ulkomaalainen ja sairastan tietojani mukaan bediä.

      Nainen, 21v, 91kg, 170cm, haluaisin laihtua vähintään 18kg koska olen merkittävän ylipainoinen bmi on 31, painoni vaihtelee paljon 3kk:ssa voin laihtua tai lihoa 10kg,

      Bed kontroloi aika vähän elämääni koska en tunnista sen vakavuutta minä vain kiellän asiat ehei ei se voi olla minulla sanon niin joka kerta hävettää mennä lääkärille koska se ei ota minua tosissaan se luulee että oon luulosairas tai mielisairas päässä. Olen huomannut että mulle tulee hyvä olo kun syön ihan kuin mulla ei ole mitään hätää en tiedä vaan mutta voin syödä 500g suklaalevyn lyheässä ajassa.

      Bed alkoi kun olin 17v ja se alkoi lievänä ja luulin että Suomen ruoka maistuu mulle ainaskin silloin aloittin lukion opinnot se oli aikuislukio ja siellä ei tarjottu mitään ruokaa opiskelijat maksoivat ruoan itse ja mulla ei ollut rahaa koska en saanut opintorahaa enkä vielä ollut oikeutettu toimeentulotukeen ja nyt on meneillään viimeinen vuosi lukiossa ja en tiedä milloin elämässäni olen syönyt aamiaista sen jälkeen lounasta iltapalaa ja i.e en syö säännöllisesti vaan hyppään ateriasta toiseen tai eliminoin aterian voisin sanoa että se alkoi epäsäännöllisestä ateriarytmistä

      Tänä vuonna luin yhestä lehdestä ja mulla oli kaikki sen symptomit

      Olen sairastanut bediä siitä asti kun aloitin lukion opinnot

      Mun vanhemmat ei tiedä mutta ne on ihmetellyt miten paljon ruokaa mä syön yhdeltä istumalta

      Tulee kyllä lähinnä etten jaksa nousta ylös kun on masu niin ylitäynnä, pahaolo, päänsärky

      Tunnen etten ole hyvä ihminen koska syön enemmän kuin muut mua hävettää ja nolottaa kertoa esim. tulevalle puolisolle miten voin selittää hänelle tuleeko hän hyväksymään sen tai mitä tapahtuu jos kuolen tai tapan itseni suurella määrällä ruoalla, on paljon asioita joihin halusin vastauksia mutta ei aina niitä saa. Olen joskus luovuttanut en halua enää taistella mä näännytän itseäni liikaa ja ahmin ruokaa pitkän paaston jalkeen sen jälkeen tulee syyllisyyden tunne. Voin syödä 550g suklaalevyn lyhyessä ajassa se on ihmeellistä mun mielestäni.

      • toinen ulkomaalainen

        hups, halusin et toi alemmalla oleva viestini on vastaus siun viestiisi. lue ihmeessä :)


    • toinen ulkomaalainen

      hei sisko! :) täällä kans joku ulkomaalainen, ite meren toiselta puolelta kotoisin. millon sie tulit suomeen vai synnyitkö suomeen? ite tulin 16veenä ja oon sairastanu syömishäiriotä 12-vuotiaasta tai 13-vuotiaasta lähtien.

      samaistun melkein kaikkeen sanomaasi. miulla kans on sellanen ongelma että ahmin hirveitä määrii (siis HIRVEITÄ - 5000 kalorin edestä) ja sit näännytän itteäni, mikä aiheuttaa vaan TOISEN ahmimiskohtauksen sillä tulee niiin kova nälkä et on PAKKO tungeta naamaani kaiken mistä saan otteen. en kertakaikkiaan pysty syömään "normaalisti" tai "säännöllisesti" vaan pitää nääntyä ja ahmia. huoh.

      en miekään voisi IKINÄ kertoo kellekkää kumppanille/puolisolle tästä sairaudesta (tosin oon ollut sinkkuna jo melkeen 2 vuosia - hurraa?). oon tullut siihen johtopäätökseen, et BED on maailman noloin sairaus. kaikkien aikojen NOLOIN sairaus. kuka ihmeessä ottaisi minut tosissaan ku sairastan tällasta läskien sairautta ja syön niiiiin järjettömän PALJON enkä pysty lopettamaa? :(

      ois TOSI kiva puhuu jonku toisen bediä-sairastavan ulkomaalaisen kaa, kun välillä tuntuu että olen ainut. siis somalistudent ota ihmeessä yhteyttä jos haluut joskus jubailla miu kaa =)
      [email protected]

      SUKUPUOLI: mies

      IKÄ: 19 (täytän 20 täs kuussa)

      PAINO: noin 46kg ja kyllä huomaan et oon ton luvun mukaan alipainone, mut uskokaa pois, se nousee HURJAA VAUHTIA :( eikä loppua näy

      PITUUS: 170 tai 171cm emt

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? haluan vaan et tää miun painonnousu LAKATA

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? sit ku sairastin bedii nii se vaihtelisi /- 2-3kiloo. nykyään lihoan noin 1-3kiloo viikoittain.

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? - olen tullut erakoksi sen takia. en ole syönyt ihmisten keskellä jo kuukausia. en jaksa lähe enää ulos sillä ihmiset näkee miut sitten. viime aikoina tuntuu siltä ettei yliopisto enää kiinnosta, vaikka koulunkäynti on aina ollut hyvin tärkeä osa elämääni. ai niin, ja joka päivä haluan kuolla.

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? - viime marraskuussa. ei aluksi masentanut koska paino ei noussut; mie jopa nautin siitä. rakastan ruokaa, ja rakastan syömistä. se tekee onnelliseks. nyttemmin paino nousee ja kohta olen läski. olin siis sairastanu jonkinlaista anoreksiaa tai ednosii jo vuosii (lapsuudesta asti) ja olin himonnut salaa kaikenlaista ruokaa ja herkkuja kunnes en enää kestäny ja annoin itteni sairastaa bedii.

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ? - tänä vuonna. kai tammi- tai helmikuus.

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT? - noin 5kk eikä loppua näy. olen riippuvainen.

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ? - ei kukaan

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA? - tulee

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? - liittyy

    • somalistudent

      Hei toinen ulkomaalainen oli kivaa kuulla tarinasi bedistä. Tulin Suomeen 5v ja rakastan makeeta paljon. Syön pussillisen karkkia miltein joka toinen päivä jos on rahaa. Kuten olet kuvannut bediä se on noloo ja mä en uskalla syödä työpaikalla koska tiedän että ahmin suuni täyteen kerron heille tyhmiä tekosyitä esim. minä syön antibiotteja ja en sää syödä ruokaa neljään asti ja neljältä mun työ loppuu ja silloin fiilis on korkealla kun en oo maistanut mitään kahdeksaan tunttiin.

      se olisi noloo en halua että ihmiset katsovat minua eri tavalla en halua olla erilainen.
      Minä olen ollut sinkku koko elämäni en ole tuntenut että on tarve olla suhteessa mä viihdyn yksin. Vielä en ole haennut apua ammattilaisilta pelottaa mitäs ne aikoo sanoa

      • toinen ulkomaalainen

        "silloin fiilis on korkealla kun en oo maistanut mitään kahdeksaan tunttiin"

        Huoh!! Tää on niin tuttu. Tää fiilis, tää tunne. Se on sanoinkuvaamaton. Tunnen oloni vaan suorastaan mahtavaksi niitä hetkejä juuri ennen ku pääsen repimään jonku karkkipussin auki tai istahdan alas haarukka kädessä ja kakku vastassani.

        Tiedätkö, me ollaan nääs riippuvaisia. Koukussa. Ruoka on sinulle ja minulle kuin huume. Kokaiini. Metamfetamiini. Riippuvuudesta on TODELLA vaikea parantua, varsinkin kun se, mihin on jäänyt koukkuun, on elintärkeä. Jos alkoholisti haluaa parantua, hänen on poistettava kaikki alkoholijuomat talosta, kieltäytyä käymästä baareissa ja oltava ostamatta enää yhtään lisää alkoholia - ja se on mahdollista. Bediä sairastava ei voi poistaa ruokaa ikuisesti elämästään - mitä me sitten tehdäänkään? (en väitä et alkoholismista on helppo parantua, vaan se, et alkoholisteilla on selvä ratkaisu kun taas meillä.......)

        Jos saan luvan kysyä, olitko sie somalistudent koskaan tuntenut näitä "euforisia fiiliksiä" ruokaa kohtaan silloin kun asuit vielä isänmaassasi? Olen kotoisin toisesta ns. länsimaasta, jossa ruokaa oli PALJON ja helposti saatavilla aivan niin kuin Suomessa, joten ei ihme että sairastuin lapsena syömishäiriötä; olin masentunut ja yksinäinen ja minun oli pakko tarttua jonkinlaiseen huumeeseen, ja tartuinkin haarukkaan. Mutta ihmettelen siitä että tilanne olisi varmasti ollut aika erilainen Somaliassa, ja sie kun oot jo kertonut ettei BED alkanut siulla siihen asti kunnes tulit Suomeen. Ihmettelen, onko edes mahdollista sairastaa BEDiä sellaisissa maissa, missä ruokaa ei ole niin runsaasti kuin Suomessa. Toivottavasti kysymykseni ei kuulosta töykeältä... kysyn vaan uteliaisuudesta. =)


      • BEDistäParantunut

        Tämä viesti on tarkoitettu teille molemmille: somalistudent ja toinen ulkomaalainen.

        Teidän kannattaa hakea apua Bediin sillä kokemuksesta tiedän, että siitä on lähes mahdotonta selvitä yksin. Ei kannata pelätä sitä, mitä nämä ammattilaiset aikovat teille sanoa, koska heidän tehtävänään on auttaa teitä, ei arvostella teitä. Mitä nyt luin teidän molempien tekstejä, niin kummallakin on selvästi vääristynyt suhde ruokaan. Juuri sehän on syömishäririötä, ettei osaa suhtautua ns. terveellä tavalla ruokaan. Ravitsemusterapeutti on minusta nimenä hieman harhaanjohtava, sillä sanasta ´terapeutti´ tulee heti mieleen joku kallonkutistaja, jolle sitten avaudutaan kaikista murheistaan ym. Ravitsemusterapeutti oikeasti sen sijaan antaa käytännön ohjeita syömiseen ja keinoja sen hallitsemiseen. Hänen kanssaan yritetään löytää kultainen keskitie syömisessä. yhdessä yössä ei kuitenkaan vio tällaisesta parantua, vaan prosessi kestää kuukausia, jopa vuosia yksilöstä riippuen.

        Hakekaa rohkeasti apua, sillä muuten tilanne tulee jatkumaan samanlaisena. Olette kuitenkin olleet jo rohkeita kirjoittaessanne kokemuksistanne edes tänne ja ensi askelhan ongelmien ratkaisemisessa on niiden myöntäminen. Voimia teille molemmille! Toivo ei ole vielä menetetty, uskokaa pois! :)


    • somalistudent

      Et ole töykeä ja on kivaa kertoa miten muissa maissa ruokaa lähestytään. Olen samaa mieltä kanssasi en halua tunnustaa että olen riippuvainen pelkään että ihmiset luulevat että olen seonnut.

      Somaliassa olen käynyt ja olin siellä 5v tutustumassa maahan ja kulttuuriin. Siellä oli kivaa olla koska kaikki syövät yhtäaikaa ja syödään yhestä isolta lautaselta sitten siinä samalla keskustellaan arjen asioista ja politiikasta.

      Siellä syötiin lämmin ruokaa kolmesti päivässä ja sitten niiden välillä on ns. snack meals syömisrytmi oli samaa joka päivä niitä syötiin yhessä se oli selvää että kaikkien pitäisi olla tuona aikana jotta syömisen voitaisiin aloittaa muuten jouduttiin odottamaan sitä henkilöä koska ruokaa on rajallinen määrä jos jokainen haluaa syödä mahansa täyteen paras olla ajoissa sitten Somaliassa. Suomessa jokainen perheenjäseneni syö yksin, milloin haluaa ja omalta lautaselta joskus emme näe toisiamme päivällä vaan vasta illalla. Ne on vähän eri maailmoista noi ruokatavat.

      En tuntenut mitään erikoista ruokaa kohtaan silloin ruoka ei ollut minulle kuin huume se antoi minulle enrgiaa jaksamiseen.

    • annajohannaMia

      SUKUPUOLI:
      nainen

      IKÄ:
      22

      PAINO:
      69

      PITUUS:
      172

      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA?
      laihtua, mutta vain hieman (~3kg)

      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON?
      heittelehtii kolmella kilolla

      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI?
      en ole voinut leipoa ja syömisestä on joutunut aina stressaamaan. kaikista ikävimpiä ovat juhlat, joissa saa aina olla ahdistunut ruoan paljouden takia.

      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)?
      BED alkoi sairastuttuani masennukseen, eli n. 4vuotta sitten

      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ?
      kaksi vuotta sitten

      KAUANKO OLET SAIRASTANUT?
      kaksi vuotta

      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ?
      pari hyvää ystävääni, poikaystävä ja veli. Kerroin heille avoimesti asiasta, jotta he voisivat jotenkin ymmärtää käytöstäni juuri esim. juhlissa

      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA?
      kyllä: vatsakipuja ja tietenkin lihomista

      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA?
      kyllä: suurta syyllisyyden tunnetta

    • anonyymi1185258

      SUKUPUOLI: Nainen
      IKÄ: 15
      PAINO: 68
      PITUUS: 170
      HALUAISITKO LAIHTUA/LIHOA? Laihtua 13 kiloo
      VAIHTELEEKO PAINOSI PALJON? JOS NIIN KUINKA PALJON? /- 3kg
      MITEN BED ON HANKALOITTANUT ELÄMÄÄSI? en voi mennä minnekkään sillä haluan kotiin ahmiin
      MILLOIN JA MITEN BED ALKOI SINULLA (OLITKO KOULUKIUSATTU, OLIKO MASENNUSTA JNE..)? olen koulukiusattu ja masentunut ja halusin saada sen pahan olon pois jotenkuten
      MILLOIN TAJUSIT SAIRASTAVASI BEDIÄ? kun luin netistä yhtä blogia jonka kirjoittajalla oli BED ja sitten tein testin
      KAUANKO OLET SAIRASTANUT? 3 vuotta on/off
      TIETÄÄKÖ KUKAAN SAIRAUDESTASI? JOS JOKU TIETÄÄ, MITEN HÄN SAI TIETÄÄ? ei tiedä mutta perhe arvelee
      TULEEKO BEDISTÄ SINULLE FYYSISIÄ VAIVOJA? joo, ku oon niin lihava etten jaksa urheilla niin lihon vielä enemmän
      LIITTYYKÖ SINUN BED:IIN HENKISTÄ PAHOINVOINTIA? kyllä!

    • h ohoho HOHOHOH

      MERKILLE PANTAVAA ETTÄ KAIKKI VASTAAJAT ON PENTUJA VAILLA MITÄÄN E LÄMÄNKOKEMUSTA hankkikaa se ensin ja palataan sitten a siaan:



      T: aloittaja heheheheheheh

    • EXTREM OPE

      ÄIDIN PIKKU PALLEROT : jatkaa pullan mussutusta niin pääsette itsestänne pian eroon ikiunen kautta ( liikalihavuus tapaa yli 46 % nuorista )


      TAI............................. opetelkaa / toteuttakaa ITSEKURIN - kaikkivoipa taito..

    • juupa juu....

      Varmaan tulee hyvä olo tulla ihmisiä tuomitsemaan.

      Syömishäiriöt ovat monesti seurausta psyykkisestäkin oireilusta ja usein masennuksesta tai siitä ettei saa mielihyvää oikein asioista. On kyseessä sitten ahmiminen/bulimia/anoreksia.

      Totta on, että terveyden kanssa ei kannata leikkiä. Kauhistellen olen lukenut syömishäiriöpalstan keskusteluja kuinka jotkut rääkkäävät kehoaan vaikka keho alkaa jo ilmoitella erinäisillä asioilla siitä, ettei niin kannattaisi tehdä. Terveys on kumminkin tärkeämpää kuin mikään ulkonäöllinen seikka ja liiallinen ahmiminenkin on vaarallista. apua kannattaa hakea esim. ravitsemusterapeutilta/terapeutilta ja ennenkaikkea päättää että haluaa parantua ja oppia hyväksymään itsensä. Ei kannata jäädä tilanteeseen ja antaa tilanteen musertaa. Vaikka kuinka olisi siellä "suossa" niin kyllä siitä etiäpäin voi päästä elämänsä kanssa.Kun alkaa taas elämä muutenkin hymyillä, jos on vaikka masennus, niin ruokakuviot voivat alkaa siinä sivussa järjestyä.

    • haloo HERÄTYS:

      SUURTA TYHMYYTTÄ EI MITÄÄN MUUTA..


      aletaan leikkimään terveysarvoilla,,


      Lihotaan omasta välinpitämättömyydestä ja kun alkaa läskit vaivaamaan -----^^^^^^^^^herätään kiusaamaan lisää omaa kehoaa ja vaarantamaan lisää terveyttään,,,

      ? Voiko tollompaa käytöstä olla ?

    • kakiken kokenut

      Samaa mieltä.... Täällä vingutaan kuset housuissa kun e nsin ollaa ahmittu teollista paskaa kuin hamsterit posket pullollaan )))))))))))))

      Käsittämätöntä toimintaa nykynuorisolta:

      Kyselyyn vastanneet ovat n 13--23 v todellisesti vielä täysiä pentuja vailla minkään valtakunnan kokemusta elämästä,,,yms...


      Oppikaa s e ensin ja palataan sitten asiaan ------JOS VIELÄ AIHETTA ON ?

    • dg.BED

      Suuri osa vastaajista on itse itsellensä diagnosoinut BED:n! Harva vastaaja tuskin on saanut diagnoosiaan alan asiantuntijalta, psykiatrilta, sille vähän vaikuttaa.

      Ei kaikki ahminta ole sama kuin BED!!!

      Itse olen saanut avun kombosta lääkitys terapia. Psykioterapiassa menossa kolmas vuosi..

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe