Mikä mul on? Olen viime vuonna sairastanut kerran emätintulehduksen ja huhtikuussa ekan hiivan. Molemmat todettiin labranäytteiden perusteella. Nyt minulla lähes joka kuukautisten jälkeen kutisee alapää. Voiko olla hiivaa? Vai mitä tää on? Käytän alapään pesuun ajoittain lactoline saippuaa, joka tarkoitettu intiimialueille, ja toisinaan vedellä vain pesen. Kuukautisten aikana käytän tamppooneita!
Voiko klamydia oireilla vain kuukautisten jälkeen kutinalla? Helpottaa kuitenkin hiivalääkkeillä?!
Olen myös käynyt sukupuolitautitesteissä, klamydia ja tippurinäyte otettiin sisältä kuukautisten aikana. Ja negatiivistä näytti.
Kutisee kuukautisten jälkeen!
6
11717
Vastaukset
- gghhgdfgd
Kuulostaa ph:n häiriintymiseltä, mikä on yleisintä juuri kuukautisten jälkeen. Jos oireet kuitenkin helpottavat välillä, tilanne ei varmaan ole kovin paha. Vai joudutko aina käyttää hiivakuurin oireiden häätämiseen? Minulla on joskus epämukavia tuntemuksia (mm. kutinaa) kuukautisten jälkeen, ja Gyno-capsit ovat auttaneet ihan hyvin. Kannattaa siis minun mielestäni ehkä ennemmin koittaa rauhoittaa oireet maitohappobakteereilla. Tamponit eivät välttämättä tee kovin hyvää, toisaalta eivät siteetkään aina hyvää tee :/ Minä pyrin käyttämään kuukuppia, mutta se ei ole ollut kovin luotettava joten joudun silti käyttää siteitä turvana. Ainakaan kuukautisten loppuvaiheessa tamponeja ei ehkä kannata käyttää.
- kutitus**
onpa hassua juuri itse kirjoitin samasta vaivasta, ennenkö huomasin tekstisi
ikävä vaiva, tiedän tunteen. - Osma74
Itselläni oli sitkeä hiiva, jonka kohtuullisen hyvin onneksi sain kesällä häädettyä ulkomailta ostetulla Betadine-emätinpuikkokuurilla (14 iltana puikko). Myöhemmin laitoin satunnaisesti vielä Betadinea kutituksiin, nyt ei ole tarvinnut, on kestänyt seksin ja kuukautiset. Suosittelen panostamaan hiivan hoitoon!
- perusvoidetta
Minullakin kutisi alapää kuukautisten aikana ja jälkeen ihan sietämättömästi. Mietin asiaa ja tulin siihen tulokseen, että tiuhempi peseminen ja yöllä käyttämäni siteet kuivattivat limakalvoja. Laitoin ihan tavallista rasvaista perusvoidetta sinne ja kutina katosi oitis. Kuiviin limakalvoihin tulee helpommin pienenpieniä haavaumia ja hiivakin pääsee kukoistamaan. Kannattaa ainakin kokeilla ennen mittavampia toimenpiteitä. Bepanthenia voi myös laittaa herkille alueille. Hajustetut voiteet saattavat ärsyttää entisestään.
- Kohtalotoveri :)
Minulla kuivuvat limakalvot kuukautisten aikana ja oireilu on suurinta menkkojen jälkeen. Itse olen päätellyt oireiden johtuvan ilmeisesti siteiden käytöstä, en tiedä vaikuttavatko hormoonit asiaan myös. Itseäni on auttanut se, että olen vaihtanut perinteisempiin kuitupintaisiin siteisiin "muovipintaisten" sijaan (voi olla, että olen niille vähän allerginenkin) ja yritän antaa "ilmakylpyjä" alapäälle ilman sidettä ja vaatteita silloin, kun vuoto ei ole runsasta enää, sekä apteekista saatavaa ceridal intimeä olen käyttänyt limakalvojen kosteuttamiseen.
Alapään pesuun pelkkää vettä, ei se "likainen" ole, että saippuaa tarvitsee. Äidilleni oli lääkäri sanonut, että jatkuva saippualla (myös niillä alapesuun suositelluilla) aiheuttaa yleensä nimenomaan kuivumista ja sitä kautta tulee helposti tulehduksia. - zoey87
Kun kerran käytät kuukuppia ja peset sen saippualla, niin voi olla, että et yrityksestä huolimatta saa huuhdeltua kuppia tarpeeksi hyvin, jolloin siihen jää pieniä määriä saippuaa. Saippua ärsyttää ihoa jolloin hiivat yms. iskee helpommin. Kokeile puhdistaa kuppi pelkällä vedellä ja desinfioida se kupille sopivalla tavalla joko keittämällä tai etikkaliuoksessa useammin kuin kerran kuussa. Voi auttaa. Enemmän kuppiongelmista: www.kukuppikunta.net
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232642- 652586
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062310- 341599
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371462- 281260
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181