Talossa tehty kesän alusta saakka putkiremonttia jonka yhteydessä sähköremontti. Sähköremonttiin kuului myös autolämmityspistorasioiden uusinta kaapelointeineen. Piha kaivettiin kesällä auki ja tolpille asennettiin uudet johdotukset ja uudet tolpat.
Noh, tänään avasin uuden tolpan ensimmäistä kertaa, ja sisältä löytyi vikavirtasuojakytkin, kuten kuuluukin ja YKSI (1) kappale 16A johdonsuojakatkaisijoita (sulake). Mitä HITTOA? Pihat kaivetaan auki ja tehdään johdotukset uusiksi, mutta säästetään siinä, että valitaan pistorasiamalliksi edelleen tolppa, jossa on kahdelle pistorasialle YKSI YHTEINEN 16A sulake. Eli ei toivoa sisälämmittimen käytöstä vieläkään. Voisiko joku selittää että mikä HELVETIN järki tuossa oikein on ollut? Toki pistorasioissa nyt on kellot eli lämpöä saa lohkolämmittimelle silloin kuin haluaa kun ennen oli käytössä järkevä klo 5-10, 13-16 ja 18-20 aikajaottelu. Mutta siis että asennetaan uudet tolpat johdotuksineen mutta laitetaan sinne edelleen vain yksi 16A sulake.
Pistorasia on tämä: http://www.slo.fi/www/fi/Tuotteet/Tuoteluettelo/Sivut/tuotetietosivu.aspx?partno=3405004
Miksei siihen ole sitä toista sulaketta voitu laittaa vaikka tuossa on paikkakin sille?
Ja tuosta olisi ollut valmiskin malli kahdella johdonsuojakatkaisijalla, eli: http://www.slo.fi/www/fi/Tuotteet/Tuoteluettelo/Sivut/tuotetietosivu.aspx?partno=3405002
Uusi lämpötolppa
25
3132
Vastaukset
- ihan oikea sähkäri
meinaatko ettet naapurin kanssa pääse sopuun taikka muuten pärjää sillä 3,68 kilowatilla?
kyllä sillä pitäis kaks autoa lämmittää, kun siinä kahessa tunnissa kilowatin sisälämppärillä tekee jo ihmeitä. ja jos käy semmonen tuuri, ettei naapuri ei ole samaan aikaan lähdössä, kellohan pitää huolen siitä ettette yhtäaikaa lämmitä ja molemmat saatte koko tehon käyttöön.
isompi ongelma taitaa kuitenkin tulla siitä vikavirtasuojasta, niitä kun ei linkissäs ole kun yksi kappale.. siinä käy kuitenki niin, että sulla taikka naapurilla on märkä liitosjohto tai jotain pientä vikaa auton puolella ja kummallakaan ei pirssi lämpene.. tai vaihtoehtosesti ensin töihin lähtevä huomaa homman kusseen omassa lämmityksessä, kellot on pysähtyny ja kun se vaivihkaa kääntää vikavirtasuojan takas tulille, niin naapurin kello on sen pari tuntia jäljessä ja sekin lähtee kylmällä autolla.. tommosia on saanu selvitellä ja väännellä rautalangasta monella parkkipaikalla..- meinaan...
Meinaan, koska vanhoissa 30-40 vuotta vanhoissa tolpissakin oli yksi 16A:n sulake, ja sisälämmittimen kieltoperuste oli, että sulakket eivät kestä kaikkien yhtäaikaista käyttöä. Lohkolämmittimet 2x650W ja sisälämmittimet esim. 2x1200W, ja molemmat lähdössä kahdeksaksi töihin, niin rajoilla mennään. Ja kun edes toisella sattuukin olemaan se 2000W:n sisälämmitin, niin johan paukkuu. Kun se nykyaikainen vaihtoehto olisi ollut että jokaiselle oma 16A sulake ja kukin käyttää sitä niinkuin lystää ja laittaa niin ison sisälämmittimen kuin löytyy.
Miksi alkaa tuollaisesta asiasta kituuttelemaan? Millä perustella tuota? Nykyaikaa se ei ole, että vaikka sisälämmittimet tuolla yhdellä 16A sulakkeella sallittaisiinkin, niin joudutaan asettamaan tehorajoituksia, joista edes kaikki eivät mitään ymmärrä. Tai että joudutaan vieresen paikkalaisen kanssa neuvottelemaan mihin aikaan ollaan lähdössä ja mihin aikaan on sopivaa käyttää minkäkin tehoista lämmitintä. Sitä tässä en ymmärrä.
Ps. Sellainenkin malli tuosta tolpasta on jossa on molemmilla omat VVS:tkin. - ----
meinaan... kirjoitti:
Meinaan, koska vanhoissa 30-40 vuotta vanhoissa tolpissakin oli yksi 16A:n sulake, ja sisälämmittimen kieltoperuste oli, että sulakket eivät kestä kaikkien yhtäaikaista käyttöä. Lohkolämmittimet 2x650W ja sisälämmittimet esim. 2x1200W, ja molemmat lähdössä kahdeksaksi töihin, niin rajoilla mennään. Ja kun edes toisella sattuukin olemaan se 2000W:n sisälämmitin, niin johan paukkuu. Kun se nykyaikainen vaihtoehto olisi ollut että jokaiselle oma 16A sulake ja kukin käyttää sitä niinkuin lystää ja laittaa niin ison sisälämmittimen kuin löytyy.
Miksi alkaa tuollaisesta asiasta kituuttelemaan? Millä perustella tuota? Nykyaikaa se ei ole, että vaikka sisälämmittimet tuolla yhdellä 16A sulakkeella sallittaisiinkin, niin joudutaan asettamaan tehorajoituksia, joista edes kaikki eivät mitään ymmärrä. Tai että joudutaan vieresen paikkalaisen kanssa neuvottelemaan mihin aikaan ollaan lähdössä ja mihin aikaan on sopivaa käyttää minkäkin tehoista lämmitintä. Sitä tässä en ymmärrä.
Ps. Sellainenkin malli tuosta tolpasta on jossa on molemmilla omat VVS:tkin.Ei tehoa rajoiteta siksi, että tolpassa on liian pieni ylivirtasuoja vaan siksi, että jopa talon pääsulakkeet saattavat olla rajalliset.
- sähköremontti...
---- kirjoitti:
Ei tehoa rajoiteta siksi, että tolpassa on liian pieni ylivirtasuoja vaan siksi, että jopa talon pääsulakkeet saattavat olla rajalliset.
Edelleenkin, kun tehdään sähköremontti taloon jossa vaihdetaan johdotukset, pääkeskus, mittauskeskukset, ryhmäkeskukset, niin miksei tehdä kerralla kunnolla nykyaikaiseksi? Ei ole nykyaikaa, että jätetään jotkut pääsulakkeet sitten niin pieniksi, ettei voida laittaa lämpötolppiin toisistaan riippumattomia pistorasioita.
- jeejorma
sähköremontti... kirjoitti:
Edelleenkin, kun tehdään sähköremontti taloon jossa vaihdetaan johdotukset, pääkeskus, mittauskeskukset, ryhmäkeskukset, niin miksei tehdä kerralla kunnolla nykyaikaiseksi? Ei ole nykyaikaa, että jätetään jotkut pääsulakkeet sitten niin pieniksi, ettei voida laittaa lämpötolppiin toisistaan riippumattomia pistorasioita.
Eikai siinä muuta syytä ole kuin raha. Kuvitellaampa tilanne 30 huoneiston kerrostalossa. Voidaan noin karkeasti heittää, että tämä varaus siltä varalta, jotta kaikki voisivat käyttää täydet 16 ampeeria, maksaisi palttiarallaa 1000 euroa asuntoa kohti.
Kysymys siis kuuluukin, jotta moneltako sitä löytyisi motivaatiota maksaa ittensä kipeeksi sillä varauksella, jotta auto on lämmin. Tuossa kohtaa kannattaakin siis harkita autokohtaista webastoa tahi vastaavaa, jos haluaan saunaan mennä kun ajoon lähtee. - höpsistä...
jeejorma kirjoitti:
Eikai siinä muuta syytä ole kuin raha. Kuvitellaampa tilanne 30 huoneiston kerrostalossa. Voidaan noin karkeasti heittää, että tämä varaus siltä varalta, jotta kaikki voisivat käyttää täydet 16 ampeeria, maksaisi palttiarallaa 1000 euroa asuntoa kohti.
Kysymys siis kuuluukin, jotta moneltako sitä löytyisi motivaatiota maksaa ittensä kipeeksi sillä varauksella, jotta auto on lämmin. Tuossa kohtaa kannattaakin siis harkita autokohtaista webastoa tahi vastaavaa, jos haluaan saunaan mennä kun ajoon lähtee.Mistähän sinä tuon 1000e/asunto olet repäissyt. Kun jokaiseen asuntoon on tuotu 3x25A liittymät, niin kyllä ne pääsulakkeetkin on mitoitettu siten, että jokaisessa asunnossa voi yhtäaikaa käyttää sitä sähköä miten huvittaa, ilman että talon pääsulakkeet siitä mitään sanoo. Miksei lämpötolpissa voisi. Kun lämpötolpille on viety 10mm2 johdot, niin miksi se lämpötolppien tapauksessa maksaisi 1000e/asunto laittaa joka tolppaan 2x16A sulakkeet. Kyllä tuossa on vain ja ainoastaan tyhmyydestä kyse kun on noin menty suunnittelemaan. Ei tuo kovin tavatonta ole, että tolpista tosiaan ne 2x16A sulakkeet löytyy, joten ei siitä varmaan ihan 1000e/asunto lisähintaa tule 1x16A:han verrattuna.
- jeejorma
höpsistä... kirjoitti:
Mistähän sinä tuon 1000e/asunto olet repäissyt. Kun jokaiseen asuntoon on tuotu 3x25A liittymät, niin kyllä ne pääsulakkeetkin on mitoitettu siten, että jokaisessa asunnossa voi yhtäaikaa käyttää sitä sähköä miten huvittaa, ilman että talon pääsulakkeet siitä mitään sanoo. Miksei lämpötolpissa voisi. Kun lämpötolpille on viety 10mm2 johdot, niin miksi se lämpötolppien tapauksessa maksaisi 1000e/asunto laittaa joka tolppaan 2x16A sulakkeet. Kyllä tuossa on vain ja ainoastaan tyhmyydestä kyse kun on noin menty suunnittelemaan. Ei tuo kovin tavatonta ole, että tolpista tosiaan ne 2x16A sulakkeet löytyy, joten ei siitä varmaan ihan 1000e/asunto lisähintaa tule 1x16A:han verrattuna.
Kyllä voin sanoa tietäväni mitoituksesta sen verran, jotta ihan miten tahansa ei ole tarkoitus asunnossa tahi autopaikalla sähköä käyttää.
Pääsulakkeiden sekä johtokoon kasvattaminen maksaa juurikin toista rahaa ja tuo arvio perustui juuri siihen, jos sähköä voisi käyttää autopaikoilla miten sattuu entiseen verrattuna.
Ja suunnittelijahan tekee, mitä pyydetään. Joten kääntyisin kyllä hallituksen puoleen ja selvittäisin sitä kautta tuon suunnittelun lähtökohdat.
Ja kyllähän nuo 2x16 suojat on helppo nykyään laittaa uudis/saneerauskohteisiin, kunhan niistä on vaan valmis maksamaan. - Valovirta
höpsistä... kirjoitti:
Mistähän sinä tuon 1000e/asunto olet repäissyt. Kun jokaiseen asuntoon on tuotu 3x25A liittymät, niin kyllä ne pääsulakkeetkin on mitoitettu siten, että jokaisessa asunnossa voi yhtäaikaa käyttää sitä sähköä miten huvittaa, ilman että talon pääsulakkeet siitä mitään sanoo. Miksei lämpötolpissa voisi. Kun lämpötolpille on viety 10mm2 johdot, niin miksi se lämpötolppien tapauksessa maksaisi 1000e/asunto laittaa joka tolppaan 2x16A sulakkeet. Kyllä tuossa on vain ja ainoastaan tyhmyydestä kyse kun on noin menty suunnittelemaan. Ei tuo kovin tavatonta ole, että tolpista tosiaan ne 2x16A sulakkeet löytyy, joten ei siitä varmaan ihan 1000e/asunto lisähintaa tule 1x16A:han verrattuna.
"Kun jokaiseen asuntoon on tuotu 3x25A liittymät, niin kyllä ne pääsulakkeetkin on mitoitettu siten, että jokaisessa asunnossa voi yhtäaikaa käyttää sitä sähköä miten huvittaa, ilman että talon pääsulakkeet siitä mitään sanoo."
Varsinainen asiantuntija olet. Jos kaikissa asunnoissa kulutettaisiin 3 * 25 A, pitäisi pääsulakkeet olla nimellisvirraltaan kolminkertaiset tai enemmänkin.
Toki tolpissa voisi olla 2 * 16 A ylivirtasuojat, ja se saattaisi olla käytännössä parempikin, mutta jos tehoa pitää rajoittaa, on järkevää, että sitä rajoitetaan joka tolpassa. Toisaalta 1 * 16 A riittää ihan riittävästi kahdenkin auton lämmittämiseen.
- RST
Tämä on varmaankin väärä paikka kysyä asiaa. Oikea paikka on taloyhtiön/kiinteistön hallinto ja sähkösuunnittelija. Täällä vain voi arvailla.
- vai onko?
Miten niin väärä paikka? tämä on keskustelusivusto ja täällä on tarkoitus vaihtaa mielipiteitä erilaisista ongelmista ja ratkaisuista, vaikka asia sitten hoidetaankin käytännössä muualla. Et taida ymmärtää koko keskustelupalstojen olemassaolon filosofiaa.
- RST
vai onko? kirjoitti:
Miten niin väärä paikka? tämä on keskustelusivusto ja täällä on tarkoitus vaihtaa mielipiteitä erilaisista ongelmista ja ratkaisuista, vaikka asia sitten hoidetaankin käytännössä muualla. Et taida ymmärtää koko keskustelupalstojen olemassaolon filosofiaa.
Jos viestissä on selvä kysymys, miksi on hankittu sen tyyppinen rasia kun on, niin totta ihmeessä vastauksen antaa siihen rasian hankkija, eikä tämä raati täällä. Arvaillahan voi vaikka mitä, jos se nyt sitten on sitä keskustelua.
- hieman lisää
RST kirjoitti:
Jos viestissä on selvä kysymys, miksi on hankittu sen tyyppinen rasia kun on, niin totta ihmeessä vastauksen antaa siihen rasian hankkija, eikä tämä raati täällä. Arvaillahan voi vaikka mitä, jos se nyt sitten on sitä keskustelua.
Harvemmin noissa kerrostalorempoissa koko talon nousujohtoa uusitaan ja muutenkin E-laitoksen kaapelit saattavat olla pariakin pykälää liian pienet kyseessä oleviin pääsulakkeisiin nähden ja ne kustannukset saattavat helposti nousta moninkertaisesti, kun pitää asentaa tehon/virran kestoltaan sopivat kytkimet, keskukset, kaapeloinnit tolpille jne.
Kun mennään niillä vanhoilla pääsulakkeilla, niin tehoa pitää rajoittaa jotenkin, esim laittamalla sinne koteloon vain se yksi 16A varoke. - johdot...
hieman lisää kirjoitti:
Harvemmin noissa kerrostalorempoissa koko talon nousujohtoa uusitaan ja muutenkin E-laitoksen kaapelit saattavat olla pariakin pykälää liian pienet kyseessä oleviin pääsulakkeisiin nähden ja ne kustannukset saattavat helposti nousta moninkertaisesti, kun pitää asentaa tehon/virran kestoltaan sopivat kytkimet, keskukset, kaapeloinnit tolpille jne.
Kun mennään niillä vanhoilla pääsulakkeilla, niin tehoa pitää rajoittaa jotenkin, esim laittamalla sinne koteloon vain se yksi 16A varoke.Juuri taannoin oli sähköt poikki talosta PÄÄKESKUKSEN ja PÄÄJOHDON uusimisen takia. Joten kyllä tässä nyt ihan täydellinen sähköremontti on tehty.
- kipuna
Kun autopaikkoja on paljon eli puhutaan parkkialueesta, on lukumäärällä jo suuri vaikutus. En nyt jaksa laskea tarkkaan, mutta jos ajatellaan että oltaisiin rajalla jossa 3x 10 mm2 kaapelointi ei tehollisesti riitä, tulee kustannusvaikutusta jo huomattavasti pelkästään kaapeloinnista, jos kaapelointi vaihtuisi pykälää isompaan. Lisäksi tämä saattaisi vaikuttaa autolämmitysryhmän mahdollisesti erillisen keskuksen noususulakkeiden kokoon ja sitäkautta esim. koko liittymän pääsulakkeiden kokoon.. Ylipäänsä sulakekoolla on yllättäviäkin merkityksiä kaapeloinnin määriin ja lopulta hintoihin.
Usein sähkösuunnittelijat käyttävät jotain standardimitoituksia taloyhtiön lähtötietojen eli toivomusten perusteella.
Muistaakseni esim. yhdessäkin remontoitavassa kohteessa jossa lisättiin 10 autolämmitystolppaa, oli sillä että onko kaapelointi 5x6, 5x10 jo useiden tuhansien eurojen ero. 5x 10 päädyttiin ja saatiin vastaava normaalikäyttöä kestävä taso. kaikki yhtaikaiset lohkolämppärit ja sisätilalämmittimien yhtaikaisen käytön kestävän 5x16 kaapeloinnin järjestäminen olisi maksanutkin sitten ruhtinaallisesti verrattuna vastaavaan hyötyyn, koska tällöin autolämmityskeskus ja sitäkautta kiinteistökeskus olisi pitänyt uudistaa, eikä pääkeskuksen laskennallinen teho olisi tuota lisäystä kestänyt, vaan liittymän sulakekokoa olisi pitänyt nostaa, joka olisi vaikuttanut liittymämaksuihin kuukausittain.
Kyllä 16A sulake pitäisi riittää kahdelle autolle. Useissa parkkiaulueissa tai yhtiöissä kun uusiakinb tehdessä nipistetään siitäkin ja mitoitetaan niin, ettei sisätilalämmittimiä voi käyttää lainkaan..- asiaa...
Siinä tuli asiaa.
Olisiko tuossa kuitenkin voitu ajatella niin, että sellaista tilannetta tuskin tulee ikinä, että joka autopaikalla on samaan aikaan auto piuhan päässä ja kellot asetettu samaan aikaan lämmittämään ja sisälämmittimet jauhaa joka koslassa?
Onko se mahdollista, että yhdellä 16A sulakkeellakin sisälämmittimien käyttö voidaan sallia, kun pistorasioissa on kuitenkin 2 tunnin ajastinkellot? - ihan oikea sähkäri
asiaa... kirjoitti:
Siinä tuli asiaa.
Olisiko tuossa kuitenkin voitu ajatella niin, että sellaista tilannetta tuskin tulee ikinä, että joka autopaikalla on samaan aikaan auto piuhan päässä ja kellot asetettu samaan aikaan lämmittämään ja sisälämmittimet jauhaa joka koslassa?
Onko se mahdollista, että yhdellä 16A sulakkeellakin sisälämmittimien käyttö voidaan sallia, kun pistorasioissa on kuitenkin 2 tunnin ajastinkellot?..se tolpassa oleva sulake ei ole se rajoittava tekijä sisälämppäreille.
terve järki, tolpparyhmän sulakkeet ja pääsulakkeet sitä tehoa rajoittaa.
itellä oli aikoinaan 500/1000w sisälämppäri ja sillä sai kyllä perussedanin kahessa tunnissa -20 pakkasella niin lämpöseks kuin vaan voi järjen rajoissa vaatia.. työmaalla jatkuvalla sähköllä piti jo löyhytellä ovia lähtiessä, että tarkeni sisään istua.
niinkun tossa jo muutamaan kertaan on mainittu, se yhteinen suojaus naapurin pistorasian kanssa kusee kintuille ennemmin ton vikavirtasuojan kanssa, kuin ite varsinaisen sulakkeen tapauksessa. jos tosiaan tolppakaveri on lähdössä samaan aikaan liikenteeseen, niin eiköhän tosta pienellä juttutuokiolla selvitä.. otatte vaikka ne halpahallilaiset tehomittarit matkaan ja katotte paljon sitä sähköä kuluu milläkin sisälämppärin tehoasetuksella.. sitä voimaa siis on se 16Ax230V=3680W tarjolla ja sen kun jaatte niiden lämppäreiden tarjoamien vaihtoehtojen ja autojen kokosuhteen mukaan, niin molempien pitäis päästä sulalla ja lämpösellä autolla liikkeelle.
jos äskeinen kuullostaa liian vaikealta, niin katotte sisälämppäreiden kupeesta tehovaihtoehdot ja isomman auton omistaja tähtää 1500 wattiin ja pienempi 1000 wattiin.. ja taas on molemmilla lämpönen pirssi lähtiessä. (eli eka kilowatti menee niihin lohko/säteilylämppäreihin, joiden tehot pyörii 300-600w/auto) ja nämä laskennat tähtää siihin maksimitehoon, jota tuskin kahen tunnin lämmittämisellä kuitenkaan tarvitaan..
noilla vaihtoehdoillahan mennään niin kauan kun niitä sisälämppäreitä siellä saa käyttää, mutta kun keskuksesta alkaa sulakkeet paukkumaan, niin kohta ei lämmitä enää kukaan.. siinähän voi huoltoyhtiöltä kysästä mitkä sulakkeet sitä tolpparyhmää syöttää ja koittaa ynnäillä kuinka monta autoa lähtee seittämään töihin ja pähkäillä paljon sitä tehoa voi käyttää.. ja ei, ei sen pidäkkään olla maallikolle liian helppoa, mutta pienellä naapureiden jututtamisella ja ennakoinnilla niitä lämppäreitä ei tulla kieltämään.
jopas lähti taas tämäki selitys lapasesta..
ps. onneks en ite asu kerrostalossa saatika käytä sähköä auton lämmittämiseen.. tosin webaston tappamaa akkua tarvii ajoittain latailla.. sen kanssa ei tartte ennustaa lähtöäkään paria tuntia aikasemmin, vaan auto lämpenee pikaisten aamutoimien aikana.. - insii s
ihan oikea sähkäri kirjoitti:
..se tolpassa oleva sulake ei ole se rajoittava tekijä sisälämppäreille.
terve järki, tolpparyhmän sulakkeet ja pääsulakkeet sitä tehoa rajoittaa.
itellä oli aikoinaan 500/1000w sisälämppäri ja sillä sai kyllä perussedanin kahessa tunnissa -20 pakkasella niin lämpöseks kuin vaan voi järjen rajoissa vaatia.. työmaalla jatkuvalla sähköllä piti jo löyhytellä ovia lähtiessä, että tarkeni sisään istua.
niinkun tossa jo muutamaan kertaan on mainittu, se yhteinen suojaus naapurin pistorasian kanssa kusee kintuille ennemmin ton vikavirtasuojan kanssa, kuin ite varsinaisen sulakkeen tapauksessa. jos tosiaan tolppakaveri on lähdössä samaan aikaan liikenteeseen, niin eiköhän tosta pienellä juttutuokiolla selvitä.. otatte vaikka ne halpahallilaiset tehomittarit matkaan ja katotte paljon sitä sähköä kuluu milläkin sisälämppärin tehoasetuksella.. sitä voimaa siis on se 16Ax230V=3680W tarjolla ja sen kun jaatte niiden lämppäreiden tarjoamien vaihtoehtojen ja autojen kokosuhteen mukaan, niin molempien pitäis päästä sulalla ja lämpösellä autolla liikkeelle.
jos äskeinen kuullostaa liian vaikealta, niin katotte sisälämppäreiden kupeesta tehovaihtoehdot ja isomman auton omistaja tähtää 1500 wattiin ja pienempi 1000 wattiin.. ja taas on molemmilla lämpönen pirssi lähtiessä. (eli eka kilowatti menee niihin lohko/säteilylämppäreihin, joiden tehot pyörii 300-600w/auto) ja nämä laskennat tähtää siihin maksimitehoon, jota tuskin kahen tunnin lämmittämisellä kuitenkaan tarvitaan..
noilla vaihtoehdoillahan mennään niin kauan kun niitä sisälämppäreitä siellä saa käyttää, mutta kun keskuksesta alkaa sulakkeet paukkumaan, niin kohta ei lämmitä enää kukaan.. siinähän voi huoltoyhtiöltä kysästä mitkä sulakkeet sitä tolpparyhmää syöttää ja koittaa ynnäillä kuinka monta autoa lähtee seittämään töihin ja pähkäillä paljon sitä tehoa voi käyttää.. ja ei, ei sen pidäkkään olla maallikolle liian helppoa, mutta pienellä naapureiden jututtamisella ja ennakoinnilla niitä lämppäreitä ei tulla kieltämään.
jopas lähti taas tämäki selitys lapasesta..
ps. onneks en ite asu kerrostalossa saatika käytä sähköä auton lämmittämiseen.. tosin webaston tappamaa akkua tarvii ajoittain latailla.. sen kanssa ei tartte ennustaa lähtöäkään paria tuntia aikasemmin, vaan auto lämpenee pikaisten aamutoimien aikana..kytken huoneiston mittarointiin autolämmitys, saisi se joka haluaa ,niin pitää vaikka kokoyön autonsa lämpösenä.
eikä tulisi riitoja samoin turha energian tuhlaus loppuisi - millään...
insii s kirjoitti:
kytken huoneiston mittarointiin autolämmitys, saisi se joka haluaa ,niin pitää vaikka kokoyön autonsa lämpösenä.
eikä tulisi riitoja samoin turha energian tuhlaus loppuisiToimisi välttävästi mikäli yhtiössä olisi huoneistokohtaiset autopaikat, eli jokaista huoneistoa kohti yksi paikka. Mutta sitten kun ei sitä tarvitse, niin ei voi myydä tai vuokrata muillekaan. Eli ei toimi. Ja kun paikat harvoin ovat noin että yksi paikka per huoneisto. Vanhoissa taloissa ei riitä paikat.
- yko
Uskoisin tässä tapauksessa olevan ihan pelkkä raha. Sähköurakan saanut firma on saanu tukkurilta halvalla erän noita tolppia. Jos työselostuksessa ei ole erikseen mainintaa mistään muusta niin halvinta laitetaan.
- yko
Lisätään vielä vettä myllyyn. Nyt jos ajatellaan että autopaikka on ostettu niin voithan soittaa paikalliselle sähköliikkeelle ja tunnin työllä saat sen toisen 16A sulakkeen sinne tolppaan. Sillä ehdolla että et kerro muille naapureille kuin sille jonka kanssa jaat kyseisen tolpan.
- Tämmöttiissä
urakassa lienee jo ollut jo suunnitelmissa (toivottavasti oli suunnitelmat) sähkötolppienkin tyyppi ja jos siitä livetty, ja jos tolpat erilaisia (eli ei vastaa suunnitelmia) niin nehän saa vaihdattaa urakoitsijan laskuun suunniteltuihin...
Yko:lle Yhden miehen puulaaki saattaisikin suorittaa ko asennuksen ilman km veloitusta perävalotakuulla siihen 1h/30€, mutta muuten n.100€ tarvikkeet ja aloittajan tapauksessa en usko että tämän ketjun aloittaja/valittaja on sellaisessa naapurisuhteessa tolpan toisen käyttäjän kanssa että asia voisi toimia niin...
- drsvtb
Nuo sisätilan lämmittimet pitäisi kieltää jos ei maksa extraa. Homma webasto äläkä valita.
- Pike Philips....
Mielestäni näillä Suomen nykyisillä olosuhteilla riittää varsin hyvin pelkkä lohkolämmitin, kun moottori on esilämmitetty niin nopeasti sieltä alkaa lämmintä tulla hyttiinkin. Onko sitä talvikelillä pakko lähteä pikkukengissä ja T-paidassa liikenteeseen? Hölmöläisten hommaa.
Ja kyllä se 16A kestää kohtuullisen sisätilalämppärin molempiin autoihin, ei ole mitään järkeä hehkuttaa autoa saunomiskuntoon....... - Valovirta
Pike Philips.... kirjoitti:
Mielestäni näillä Suomen nykyisillä olosuhteilla riittää varsin hyvin pelkkä lohkolämmitin, kun moottori on esilämmitetty niin nopeasti sieltä alkaa lämmintä tulla hyttiinkin. Onko sitä talvikelillä pakko lähteä pikkukengissä ja T-paidassa liikenteeseen? Hölmöläisten hommaa.
Ja kyllä se 16A kestää kohtuullisen sisätilalämppärin molempiin autoihin, ei ole mitään järkeä hehkuttaa autoa saunomiskuntoon.......Saunomiskuntoon lämmittämisessä ei järkeä olekkaan, mutta usein pikkupakkasilla lämmittämisen suurin etu on, että lasit ovat sulat eikä tarvi niitä naarmutella skrapalla. Toki lämpimämpään autoon on mukavampi mennä.
Sisätilan lämmittimessä pitäisi oikeastaan olla oma ajastin, sillä kovillakaan pakkasilla ei ole järkeä lämmittää sisätilaa kahta tuntia. Taloudellisinta olisi käyttää mahdollisimman suuritehoista sisälämppäriä mahdollisimman lyhyen aikaa. Pienitehoisella lämmittimellä pitkään lämmitettäessä energia menee hukkaan. Pienemmillä pakkasilla jo 15 - 30 minuutin sisälämmittämisellä saadaan tuulilasi sulamaan ja auton sisäilma hieman lämpeämään.
16 A pitäisi riittää ihan kohtuudella kahden auton yhtäaikaiseen lämmittämiseen myös sisätilan osalta. Esim. 2 * (650 W 1100 W)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613131Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa952112- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271780- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841387- 391290
- 811122