Minulla on 15-vuotias poika joka kärähti mopollaan poliiseille viikonloppuna.Pojan hallusta oli löytynyt myös amfetamiinia!!!Olen sekaisin huolesta.Mitä mun pitäisi tehdä???Puhuttu on ja varmasti puhumme paljon lisää,mutta mitä konkreettista apua voin pojalle antaa ja tarjota?
Nuoret ja huumeet. APUA !!!
46
425
Vastaukset
- almasty
Tuossa nyt voisi tehdä?Tulee mieleen puolen vuoden aresti ja eistys nykyisistä kavereista aika äärimmäinen keino kylläkin.Muuta en keksi kun en enempää tiedä.
ku poika tai tyttö korttinsa pelaa niin voi päästä jo muutaman päivän jälkeen menemään. harva, varsinkaan äiti, osaa olla oikeasti tiukka.
- Jazuli
LaRito kirjoitti:
ku poika tai tyttö korttinsa pelaa niin voi päästä jo muutaman päivän jälkeen menemään. harva, varsinkaan äiti, osaa olla oikeasti tiukka.
lepsuja olis jokka kahtoo sormien läpi ja ko tuon ikäset pojat on monasti jo äireitää isompiaki nii ei ne muoria taho totella..paihimmat antaa äireelle selkäänki..vaa eipä antasi minun pojat..>:o(
ne oisi pienestä pitäen opetettu jotta äiree silmille ei oo loikkimista..taikka noh en voi sanoa työni tähe...mutta pistäsin ne ojennuksee, vaikka isottelis mulle mitekä pal tahansa..=o)...hehe..
se olis joko my way taikka highway.. - almasty
Jazuli kirjoitti:
lepsuja olis jokka kahtoo sormien läpi ja ko tuon ikäset pojat on monasti jo äireitää isompiaki nii ei ne muoria taho totella..paihimmat antaa äireelle selkäänki..vaa eipä antasi minun pojat..>:o(
ne oisi pienestä pitäen opetettu jotta äiree silmille ei oo loikkimista..taikka noh en voi sanoa työni tähe...mutta pistäsin ne ojennuksee, vaikka isottelis mulle mitekä pal tahansa..=o)...hehe..
se olis joko my way taikka highway..Sen pojan vielä kasvatuslaitokseen jos oikein pahaksi alkaa käymään.Sekään ei ole välttämättä järkevää siellä kun on lisää samanlaisia tapauksia jotka sitten opettavat toisiaan.Oon monesti miettinyt että nuo koulukodit ja tarkkailuluokat ym toimii hyvinkin periaatettaan vastaan yllämainitusta syystä ja sitten ovatkin pikkurikollisten ammattikouluja.
Jazuli kirjoitti:
se olis joko my way taikka highway..se on toteltava ja mikäli ei niin se on sitte seuraukset automaattisesti otettava vastaan ilman nurinoita. tuon ikäset kossitki varmaan paljo pahempia käyttäytymisensä puolesta mitä tytöt, keksii millon mitäki.. että olis se selitettävä tosiaan pienestä pitäen mitkä ne säännöt on eikä hypitä silmillekkään.
se vaan että äitejäki on niin monenlaisia, moni antaa sokeasti tehä vaikka mitä ja pistää sen millon minkäki piikkiin ja lapsihan oppii juur niistä sitte kaikki, ketkuilee millon missäki ja miten.- Jazuli
almasty kirjoitti:
Sen pojan vielä kasvatuslaitokseen jos oikein pahaksi alkaa käymään.Sekään ei ole välttämättä järkevää siellä kun on lisää samanlaisia tapauksia jotka sitten opettavat toisiaan.Oon monesti miettinyt että nuo koulukodit ja tarkkailuluokat ym toimii hyvinkin periaatettaan vastaan yllämainitusta syystä ja sitten ovatkin pikkurikollisten ammattikouluja.
sieltä löytyy vaa vahvistusta omille huonoille tavoille..kaveriporukka jotka yhdessä sekoilee viel enemmän kun mitä yksinään uskaltaisi..nii emmäkään uso jotta noi paikat on aina vaan hyväksi..=oI
...mutta nii musta sille muksulle olis tehtävä selväksi jo ajoissa et mimmonen on tahti talossa..tyhmästä päästä kärsii sitte koko kroppa ja jatkoa ajatellenki nii yhteiskunnassa joutuu maksamaan töppöilyistään..se on saletti...jotta jollei taho lusimaan ennen pitkää, niin huumet helvettiin ja selkä suoraan..eikä mitään venkoilua..yym..=o)
...eihän se saltti oo jotteiko vanhemmat monien kohalla ois yrittäny..niit on semmosiiki jusapäitä, joille ei järki päähä uppoa enneko on tarpeeksi monesti pääsä seinään lyönny...taikka lueskellu tiilenpäitä..jotta olis perin ihmisestä kii mikä sinne kaaliin uppois..=o/
niiko yölintuki sanos nii sanosin mieki sitä saapi mitä tilaa ja nii makaa ko petaa..yymm..elämä on kylmää..eikä vastoinkäymiset ainaskaan lämmitä..nii olis näi... LaRito kirjoitti:
se on toteltava ja mikäli ei niin se on sitte seuraukset automaattisesti otettava vastaan ilman nurinoita. tuon ikäset kossitki varmaan paljo pahempia käyttäytymisensä puolesta mitä tytöt, keksii millon mitäki.. että olis se selitettävä tosiaan pienestä pitäen mitkä ne säännöt on eikä hypitä silmillekkään.
se vaan että äitejäki on niin monenlaisia, moni antaa sokeasti tehä vaikka mitä ja pistää sen millon minkäki piikkiin ja lapsihan oppii juur niistä sitte kaikki, ketkuilee millon missäki ja miten.ne lujemmat jokka pysyy lujana ja kestää pennun raivonpuuskat ja hampaittenkiristelyt koska ei tahtoaan saanu läpi mutta pitemmän kaavan kautta sitte kuitenki oppii että näin oli parempi.
- Jazuli
LaRito kirjoitti:
se on toteltava ja mikäli ei niin se on sitte seuraukset automaattisesti otettava vastaan ilman nurinoita. tuon ikäset kossitki varmaan paljo pahempia käyttäytymisensä puolesta mitä tytöt, keksii millon mitäki.. että olis se selitettävä tosiaan pienestä pitäen mitkä ne säännöt on eikä hypitä silmillekkään.
se vaan että äitejäki on niin monenlaisia, moni antaa sokeasti tehä vaikka mitä ja pistää sen millon minkäki piikkiin ja lapsihan oppii juur niistä sitte kaikki, ketkuilee millon missäki ja miten....rajat ja rakkaus...kuulostaa kulahtaneelle mu käytännös toimis oikee passelisti..=o)
..ollaanki joskus miehen kans puhuttu jos meil oisi lapsia kumpiko meist olis lempsumpi ja kumpiki oltii sit mieltä et isä olis varmaan lepsumpi...nuita mukuloita ko olen vuosia "kasvattanu"..vaikkaki muitten nii tiiän et semmoi häiriömeininki on katkastava heti...mitä vanhemmalle iälle sen jättää sitä hankalempaa se on kitkeä poies...=o)
perin turhia on mui mui äitin mussukka puheet, jos poika tinttailee kavereita vaikkapa hoidossa nenukkaan..se on samointein tehtävä siit loppu..sil menol ne kohtaa viel isona vastuksensa...kaikille löytyy vastustaja..nii mahtaavaa tyyppiä ei ole olemassakaan..mutta on kurjaa, jos kasvatuksen puutteen tähen saa turpaansa..=o( - Jazuli
LaRito kirjoitti:
ne lujemmat jokka pysyy lujana ja kestää pennun raivonpuuskat ja hampaittenkiristelyt koska ei tahtoaan saanu läpi mutta pitemmän kaavan kautta sitte kuitenki oppii että näin oli parempi.
piä säikähtää...ne kuuluu kasvuun itkemiset ja raivoomiset tottahan mukulaa sylettää kun se itsenäistyvä minä itse tahtoo siellä kamppailee aikusia vastaan..aikuset on tyhmiä kun ne komentaa..=o)
mutta siitä ei piä vällää, jos lapsi siit pahottaa mielensä..elämäs tulee monet mielenpahotukset avstaan ja se kuuluu tähä elämää..aikansa meltoaa ja oppii sitte pitämään itte ittensä kurissa..=o)
nii se on niiko sanoit.. - amaly
LaRito kirjoitti:
niin noi nuoret on niin perkeleen hyviä karkailemaan, ja karkulaisille löytyy aina täysikäisiä kamapäitä tarjoamaan majapaikkaa.
- Jazuli
..tiukempi kuri ja sanktioita..noista aineista olitte varmaan sinilakkisten majalla stalkkaamassa..???.=o)
...ei sunkaa siihi mikää muu tepsi kun pitää jöötä..ja kahtoa kakaran perää tarkemmi..yym..eikä päästä sitä liehumaa ympäri kyliä..jollei muu auta nii kaverit vaihtoo..taikka paikkakunta sitte tykkänää..ei tuon ikänen mukula viellä ite asioista kaikkea tajua..vanhempien tarttee "paukuttaa"..älliä okulaariin..=o) - Gordion's Complaint
että olet sekaisin huolesta. Kannattaa olla.
Puhuminen kannattaa aina, mutta ei aina riitä.
Amfetamiini on aine, jonka kohdalla ryhtyisin suoraan koviin toimiin puhumisen lisäksi. Kaveripiiri uusiksi nopeasti. Tarkoittaa todennäköisesti paikkakunnan vaihtoa perheelle. Kaveripiiri ei uusiudu puheella ja lupauksilla: siinä nurkillahan ne samat tyypit notkuvat.
Toinen vaihtoehto on äärimmäinen valvonta: poliisi tekee pienillä paikkakunnilla hyvää yhteistyötä: niiden kanssa voi sopia, että jos alaikäinen nuori ei tule kotiin klo X, voi ilmoittaa poliisille, joka sitten noutaa kotiin. Saattaa toimia, kun on jo pidätys taustalla.
Valvonta ei saa olla rangaistus: eli sille nuorelle täytyy tähdentää ankarien toimien rakkaudellista ja suojelevaa luonnetta, että on kyse vanhempien äärimmäisestä huolesta. Tämä estää välien kariutumisen, mikä olisdi nuorelle tuhoisaa.
Tämmöiset toimet ei yleensä tepsi. Lähinnä siksi että vanhemmat eivät viime kädessä ole valmiit noin radikaaleihin toimiin, vaan vetoavat nuoren järkeen, vastuuseen jne ja luottavat oman kullannupun lupauksiin.
"Ei niillä silmillä voi valehdella"- Jazuli
kyllä ne luupäisemmätki kundit tuon monesti viimestää sii vaihees tajuaa..ko ovat heittäneet pari rinkiä kalterimajan pihalla..jotta nii se äiree koetti vaa mun parhaakseni mua oikoa..jotta rakkaudesta siin on kyse ko mukulansa hyville tavoille opettaa..vaikkaki itkuaki tarttis välist tilata..=o)
- alkuperäinen äipskä
Onko sulla omakohtaisia kokemuksia asiasta?Kirjoitit kuin olisi?Hyvää tekstiä kiitos sinulle!!!!
- Gordion's Complaint
alkuperäinen äipskä kirjoitti:
Onko sulla omakohtaisia kokemuksia asiasta?Kirjoitit kuin olisi?Hyvää tekstiä kiitos sinulle!!!!
sen verran omaa kokemusta asiasta että uskallan suositella nopeaa ja voimakasta puuttumista asiaan. En usko että kukaan 15-vuotias on aloittanut suoraan amfetamiinista päihdekokeilut. Asiaa kannattaa penkoa. Pirin alta löytyy melko varmasti aiempaa, miedompien aineiden käyttöä/kokeilua. En halua maalata piruja seinille, mutta jos noin on, niin se tarkoittaa siis pitempää päihteiden käyttöä ja sitä suurempi on tarve panna pikaisesti poikki tämän hetkiset kuviot.
Huumeiden käyttöön liittyy usein myös ryhmän sisäinen kulttuuri: ollaan erkoisia tms. Jos nuori on tuossa kulttuurissa sisällä, niin mikään puhe ja vetoaminen ei muuta nuoren ryhmänsä mukana omaksumia arvoja. Silloin se sosiaalisen piirin murtaminen olisi toimiva vaihtoehto.
Sosiaaliset suhteet toimivat paljon koulun kautta. Jos vaihtaa paikkakuntaa, kannattaa valita niin, että sieltä uudelta paikkakunnalta ei päädy vanhan paikkakunnan kouluun...
Tuo amalyn kertoma kuvio on varmaan hyvä: että poliisi tekee lastensuojeluilmoituksen jne. Yhteiskunnalliset rattaat vain pyörivät usein tuskallisen hitaasti ja ensimmäistäkin lastensuojelun yhteydenottoa odotellessa muu elämä etenee omaa vauhtiaan.
Näitä neuvoja ei kannata ottaa ohjeina. Ei me tiedetä, mitä teillä tapahtuu. Paljon on tietysti kiinni siitä mitä nuoren kanssa jutellessa tulee ilmi. - alkuperäinen äipskä
Gordion's Complaint kirjoitti:
sen verran omaa kokemusta asiasta että uskallan suositella nopeaa ja voimakasta puuttumista asiaan. En usko että kukaan 15-vuotias on aloittanut suoraan amfetamiinista päihdekokeilut. Asiaa kannattaa penkoa. Pirin alta löytyy melko varmasti aiempaa, miedompien aineiden käyttöä/kokeilua. En halua maalata piruja seinille, mutta jos noin on, niin se tarkoittaa siis pitempää päihteiden käyttöä ja sitä suurempi on tarve panna pikaisesti poikki tämän hetkiset kuviot.
Huumeiden käyttöön liittyy usein myös ryhmän sisäinen kulttuuri: ollaan erkoisia tms. Jos nuori on tuossa kulttuurissa sisällä, niin mikään puhe ja vetoaminen ei muuta nuoren ryhmänsä mukana omaksumia arvoja. Silloin se sosiaalisen piirin murtaminen olisi toimiva vaihtoehto.
Sosiaaliset suhteet toimivat paljon koulun kautta. Jos vaihtaa paikkakuntaa, kannattaa valita niin, että sieltä uudelta paikkakunnalta ei päädy vanhan paikkakunnan kouluun...
Tuo amalyn kertoma kuvio on varmaan hyvä: että poliisi tekee lastensuojeluilmoituksen jne. Yhteiskunnalliset rattaat vain pyörivät usein tuskallisen hitaasti ja ensimmäistäkin lastensuojelun yhteydenottoa odotellessa muu elämä etenee omaa vauhtiaan.
Näitä neuvoja ei kannata ottaa ohjeina. Ei me tiedetä, mitä teillä tapahtuu. Paljon on tietysti kiinni siitä mitä nuoren kanssa jutellessa tulee ilmi.Olet itse kokeillut aineita?Tiedät mistä puhut?Miten pääsit eroon niistä,teitkö juuri noin että vaihdoit paikkakuntaa?
- amaly
Näitä neuvoja ei kannata ottaa ohjeina. Ei me tiedetä, mitä teillä tapahtuu. Paljon on tietysti kiinni siitä mitä nuoren kanssa jutellessa tulee ilmi.mietin asiaa siltä kannalta ettei aina riitä nuoren vieminen pois, uudelle paikkakunnalle jos nuori on jo kuvioiden sisällä. A) löytää uudelta paikkakunnalta uudet vanhat kuviot B) karkaa aina uudelleen ja uudelleen vanhaan kaupunkiin.
Poliisihan ei etsi eikä tee juuri mitään nuoren kohdalla joka lähtee itse eikä asiaan liity rikosta. - Gordion's Complaint
alkuperäinen äipskä kirjoitti:
Olet itse kokeillut aineita?Tiedät mistä puhut?Miten pääsit eroon niistä,teitkö juuri noin että vaihdoit paikkakuntaa?
Puhun omasta lapsestani. Paikkakunnan vaihto ei tullut silloin kyseeseen, mutta olisi ollut mielestäni hyvä. Paha huumekierre kesti vuosia eikä ole oikeastaan päättynyt vieläkään, vaikka amfetamiini on jäänyt taakse. Käyttö jatkuu pilven ja psykedeelisten aineiden parissa. Hän on nykyään aikuinen, eikä minun päätösteni ulottuvissa.
- amaly
Puhun omasta lapsestani. Paikkakunnan vaihto ei tullut silloin kyseeseen, mutta olisi ollut mielestäni hyvä. Paha huumekierre kesti vuosia eikä ole oikeastaan päättynyt vieläkään, vaikka amfetamiini on jäänyt taakse. Käyttö jatkuu pilven ja psykedeelisten aineiden parissa. Hän on nykyään aikuinen, eikä minun päätösteni ulottuvissa.
olisit pitänyt sen nuoren siellä uudella paikkakunnalla? Ehkäpä asiat olisivat muutolla muuttuneet pahempaan suuntaan, nythän kuitenkin amfetamiini on jäänyt pois.
Tiedän muuttaneita perheitä, ja tiedän nuoria joita lähetetty toiselle paikkakunnalle lastenkotiin, niin puolen vuoden/vuoden päästä on huomattu ettei tiedetä mille paikkakunnalle tehdään nuoresta katoamisilmoitus, koska nuoren reviirit laajenevat. - Gordion's Complaint
amaly kirjoitti:
mietin asiaa siltä kannalta ettei aina riitä nuoren vieminen pois, uudelle paikkakunnalle jos nuori on jo kuvioiden sisällä. A) löytää uudelta paikkakunnalta uudet vanhat kuviot B) karkaa aina uudelleen ja uudelleen vanhaan kaupunkiin.
Poliisihan ei etsi eikä tee juuri mitään nuoren kohdalla joka lähtee itse eikä asiaan liity rikosta.että aina ei mikään riitä, jos nuori vain tahtoo lähteä huumeiden tielle. Ajattelin vain että tuossa iässä ollaan kuitenkin sen verran lapsia, että vanhemmat voivat muuttaa elämän kuviota ja se vaikuttaa lapseen. Lukio- tai amisiässä se on jo vaikeampaa.
- Gordion's Complaint
amaly kirjoitti:
olisit pitänyt sen nuoren siellä uudella paikkakunnalla? Ehkäpä asiat olisivat muutolla muuttuneet pahempaan suuntaan, nythän kuitenkin amfetamiini on jäänyt pois.
Tiedän muuttaneita perheitä, ja tiedän nuoria joita lähetetty toiselle paikkakunnalle lastenkotiin, niin puolen vuoden/vuoden päästä on huomattu ettei tiedetä mille paikkakunnalle tehdään nuoresta katoamisilmoitus, koska nuoren reviirit laajenevat.eri kohtaan ketjua.
No sinä olet oikeassa siinä että me emme voi tietää, mitä päätöksemme tuovat mukanaan. Jokainen valinta vie arvaamattomaan tulevaisuuteen.
Voi olla että paikkakunnan vaihtaminen on huono ajatus. En minä tiedä. Mutta miksi se on sinusta nimenomaan huono ajatus? Ja mikä on oma ehdotuksesi?
Saan kirjoituksistasi vaikutelman, että toimit jotenkin alalla. Sinulla on varmasti asiasta tietoa enemmän kuin minulla, joka puhun yksittäisestä kokemuksesta - dayum
amaly kirjoitti:
mietin asiaa siltä kannalta ettei aina riitä nuoren vieminen pois, uudelle paikkakunnalle jos nuori on jo kuvioiden sisällä. A) löytää uudelta paikkakunnalta uudet vanhat kuviot B) karkaa aina uudelleen ja uudelleen vanhaan kaupunkiin.
Poliisihan ei etsi eikä tee juuri mitään nuoren kohdalla joka lähtee itse eikä asiaan liity rikosta.Jos halua tai tarvetta on, niin paikkakunnan tai vaikka maan vaihtaminen ei hyödytä yhtään mitään. Haluava löytää tutut kuviot paikasta kuin paikasta.
- Oopust
Poliisin kanssa ei tehdä tuollaisia sopimuksia, vaikka kuinka vakuuttelisit, että siellä pienellä paikkakunnalla, missä sinä asut, tehdään. Ei tehdä.
Jos kaveri on niin pitkällä, että amfetamiini on kuvioissa, on se poika menetettyä kauraa, mutta koska aina joskus joku klaaraa homman, niin pitää vaan yrittää. Vanhemmilla on konstit vähissä, eli niitä ei ole juuri ollenkaan. Ainoa konsti on välittää ja toivoa.
Tuo poika muuten matkaa nuorisopsykiatriselle osastolle intervallijaksolle. Siitä ei kylläkään ole juuri mitään hyötyä, jos kaveri on jo päässyt kovettumaan, mutta jos vielä löytyy sitä äidin poikaa, saattaa olla toivoa.
Olen tässä meidän kylällä nähnyt niin monta tapausta, kun muutama paikallinen hoiteli hommia ja kärräsi tukun kavereitaankin luuhimaan nurkkiin kunnan kustannuksella. Yksikään pitemmälle eksyneistä ei ole normaalielämään palannut, joten prosentti on todella pieni. - amaly
eri kohtaan ketjua.
No sinä olet oikeassa siinä että me emme voi tietää, mitä päätöksemme tuovat mukanaan. Jokainen valinta vie arvaamattomaan tulevaisuuteen.
Voi olla että paikkakunnan vaihtaminen on huono ajatus. En minä tiedä. Mutta miksi se on sinusta nimenomaan huono ajatus? Ja mikä on oma ehdotuksesi?
Saan kirjoituksistasi vaikutelman, että toimit jotenkin alalla. Sinulla on varmasti asiasta tietoa enemmän kuin minulla, joka puhun yksittäisestä kokemuksestaja paikkakunnan vaihto ei alkuunkaan ole huono ajatus mutta mitä, syyllistämättä nyt ketään ja yhtäkään (minä myös olen ollut nuori ja olen äiti/huoltaja, ja toimin ehkä alalla tai sitten en) niin kuinka vanhemmat/huoltajat/kasvattajat voivat auttaa lasta joka on jo kuvion sisällä -> kun he eivät voineet auttaa lasta ennen lapsen joutumista kuvioihin, pelkästään sillä että he siirtävät itsensä ja lapsen paikasta A paikkaan B? Ongelma on paljon syvemmällä kuin paikan vaihdos.
Olen asunut paikkakunnalla jossa alle 600 asukasta ja tiedätkö sielläkin oli nuoria jotka olivat mukana huumekuvioissa.
Varsinkin näinä päivinä kun eletään nettiaikakautta, on lähes mahdotonta nuorta sulkea pois vanhoista kuvioista. Ok. sä voit muuttaa keskelle ei mitään nuoren kanssa, poistaa puhelimet ja tietokoneet, poistaa ulkomaailmasta, ja pitää yksityisopetusta -> ongelma on vain jossain muualla -> mistä se ihminen saa apua siihen mikä hänet ajaa käyttämään kamaa? -> Miten tuolla saa muuttamaan ihmisen käsitystä, tai nuoren maailmankuvaa oikeasta ja väärästä? Ei nuori muutu tai muuta käsityksiään ellei se itse tajua ymmärtää, ja sekään ei riitä hänen on tajuttava ymmärtää muuttua ja löytää ratkaisu itse, kuinka korvata ei hyväksyttävää käytöstä hyväksyttävämpää suuntaan.
Ok. kuten suurimmaksi osaksi nuoren omat vanhemmat ovat ne kaikista surkeimpia käymään tuota dialogia nuoren kanssa, varsinkin tapauksessa jossa nuori kokee että hänet on väkisin raahattu muualle pois kavereiden luota. Todennäköisemmin nuori karkaa tai löytää uudet vanhat kuviot. Ajattele nuoria jotka lähetetään toiselle puolen suomea kasvatus/koulukotiin, heille voidaan kahdeksi viikoksi kerrallaan rajoittaa liikkumiskielto ja evätä netin/kännyn käyttö jos se on vaaraksi heille itselleen, ja tätä voidaan jatkaa tarvittaessa, mutta pelkät huumeet eivät riitä pysyvään rajoituksiin, vain ainoastaan jos nuori yrittää tappaa itseään voidaan vielä kahden kuukauden päästä jatkaa näitä kahden viikon rajoituksia (lastensuojetyöntekijä kirjallisesti tekee nämä päätökset) huumeiden käyttöä ei luota itsensä tappamiseen. Tänä aikana nuori saa keskustelu apua, muttauseasti he eivät ole halukkaita yhteistyöhön. Lopulta nuori saa liikkumisvapauden ja todennäköisesti hän palaa kotikulmille takaisin tai laitoskaverin kanssa muualle jatkamaan siihen mihin jäätiin, ja taas liikkumisrajoitukset kun hänet löydetään (poliisihan ei etsimällä etsi nuoria) jossain vaiheessa joku jopa viidestäkymmenestä ihmisestä sanoo nuorelle jotain joka menee sinne *aatanan kaaliin, ja samat sanat sanoi äiti tai isä jo silloin kauan sitten. amaly kirjoitti:
ja paikkakunnan vaihto ei alkuunkaan ole huono ajatus mutta mitä, syyllistämättä nyt ketään ja yhtäkään (minä myös olen ollut nuori ja olen äiti/huoltaja, ja toimin ehkä alalla tai sitten en) niin kuinka vanhemmat/huoltajat/kasvattajat voivat auttaa lasta joka on jo kuvion sisällä -> kun he eivät voineet auttaa lasta ennen lapsen joutumista kuvioihin, pelkästään sillä että he siirtävät itsensä ja lapsen paikasta A paikkaan B? Ongelma on paljon syvemmällä kuin paikan vaihdos.
Olen asunut paikkakunnalla jossa alle 600 asukasta ja tiedätkö sielläkin oli nuoria jotka olivat mukana huumekuvioissa.
Varsinkin näinä päivinä kun eletään nettiaikakautta, on lähes mahdotonta nuorta sulkea pois vanhoista kuvioista. Ok. sä voit muuttaa keskelle ei mitään nuoren kanssa, poistaa puhelimet ja tietokoneet, poistaa ulkomaailmasta, ja pitää yksityisopetusta -> ongelma on vain jossain muualla -> mistä se ihminen saa apua siihen mikä hänet ajaa käyttämään kamaa? -> Miten tuolla saa muuttamaan ihmisen käsitystä, tai nuoren maailmankuvaa oikeasta ja väärästä? Ei nuori muutu tai muuta käsityksiään ellei se itse tajua ymmärtää, ja sekään ei riitä hänen on tajuttava ymmärtää muuttua ja löytää ratkaisu itse, kuinka korvata ei hyväksyttävää käytöstä hyväksyttävämpää suuntaan.
Ok. kuten suurimmaksi osaksi nuoren omat vanhemmat ovat ne kaikista surkeimpia käymään tuota dialogia nuoren kanssa, varsinkin tapauksessa jossa nuori kokee että hänet on väkisin raahattu muualle pois kavereiden luota. Todennäköisemmin nuori karkaa tai löytää uudet vanhat kuviot. Ajattele nuoria jotka lähetetään toiselle puolen suomea kasvatus/koulukotiin, heille voidaan kahdeksi viikoksi kerrallaan rajoittaa liikkumiskielto ja evätä netin/kännyn käyttö jos se on vaaraksi heille itselleen, ja tätä voidaan jatkaa tarvittaessa, mutta pelkät huumeet eivät riitä pysyvään rajoituksiin, vain ainoastaan jos nuori yrittää tappaa itseään voidaan vielä kahden kuukauden päästä jatkaa näitä kahden viikon rajoituksia (lastensuojetyöntekijä kirjallisesti tekee nämä päätökset) huumeiden käyttöä ei luota itsensä tappamiseen. Tänä aikana nuori saa keskustelu apua, muttauseasti he eivät ole halukkaita yhteistyöhön. Lopulta nuori saa liikkumisvapauden ja todennäköisesti hän palaa kotikulmille takaisin tai laitoskaverin kanssa muualle jatkamaan siihen mihin jäätiin, ja taas liikkumisrajoitukset kun hänet löydetään (poliisihan ei etsimällä etsi nuoria) jossain vaiheessa joku jopa viidestäkymmenestä ihmisestä sanoo nuorelle jotain joka menee sinne *aatanan kaaliin, ja samat sanat sanoi äiti tai isä jo silloin kauan sitten.Ja se mikä ajaa kakrun käyttään kamaa, on kaverit. Murkkuikäisen aivoissa tapahtuu taantuminen ja kavereitten jutut alkaa oleen määräävämpiä. Koskee varmaan joka asiaa.
Poistaminen haitallisten kavereitten läheisyydestä, antaa tilaa kasvaa suorempaan jos se on kasvaakseen (auttaa paljon kun mulkkuiän pari pahinta vuotta saa kakrun pidettyä poissa ongelmista, niin kerkiää järkeä tulee hippasen ennekuin ollaan opittu väärille tavoille) ja sillä paikkakunnan/kaveripiirin rikkominen on keino nro1. Oikeastaan ainut tehokas keino. Jos se ei auta, niin sitten ei ole mitään tehtävissä, vaan kakru menee sinne minne menee. Ei kaikkia voi pelastaa, se riippuu lapsen omasta aivotoiminnasta.- amaly
Oopust kirjoitti:
Poliisin kanssa ei tehdä tuollaisia sopimuksia, vaikka kuinka vakuuttelisit, että siellä pienellä paikkakunnalla, missä sinä asut, tehdään. Ei tehdä.
Jos kaveri on niin pitkällä, että amfetamiini on kuvioissa, on se poika menetettyä kauraa, mutta koska aina joskus joku klaaraa homman, niin pitää vaan yrittää. Vanhemmilla on konstit vähissä, eli niitä ei ole juuri ollenkaan. Ainoa konsti on välittää ja toivoa.
Tuo poika muuten matkaa nuorisopsykiatriselle osastolle intervallijaksolle. Siitä ei kylläkään ole juuri mitään hyötyä, jos kaveri on jo päässyt kovettumaan, mutta jos vielä löytyy sitä äidin poikaa, saattaa olla toivoa.
Olen tässä meidän kylällä nähnyt niin monta tapausta, kun muutama paikallinen hoiteli hommia ja kärräsi tukun kavereitaankin luuhimaan nurkkiin kunnan kustannuksella. Yksikään pitemmälle eksyneistä ei ole normaalielämään palannut, joten prosentti on todella pieni.kuinka monen kuukauden jonot ovat Helsingissä että nuori pääsee kiireellisellä luokituksella edes arvioon nuorisopsykiatrian polille?
Jopa yhdeksän kuukautta, tavallinen jonotus aika on siinä kahdesta-kolmeen kuukauteen. Arvaa vaan miltä tuntuu kuulla ja nähdä näitä nuoria ja heidän perheitä? - amaly
Papu.Sparrow kirjoitti:
Ja se mikä ajaa kakrun käyttään kamaa, on kaverit. Murkkuikäisen aivoissa tapahtuu taantuminen ja kavereitten jutut alkaa oleen määräävämpiä. Koskee varmaan joka asiaa.
Poistaminen haitallisten kavereitten läheisyydestä, antaa tilaa kasvaa suorempaan jos se on kasvaakseen (auttaa paljon kun mulkkuiän pari pahinta vuotta saa kakrun pidettyä poissa ongelmista, niin kerkiää järkeä tulee hippasen ennekuin ollaan opittu väärille tavoille) ja sillä paikkakunnan/kaveripiirin rikkominen on keino nro1. Oikeastaan ainut tehokas keino. Jos se ei auta, niin sitten ei ole mitään tehtävissä, vaan kakru menee sinne minne menee. Ei kaikkia voi pelastaa, se riippuu lapsen omasta aivotoiminnasta.niitä kavereita joka asiasta, koska joku asia on saanut ajautumaan kyseiseen kaveripiiriin.
- amaly
Papu.Sparrow kirjoitti:
Ja se mikä ajaa kakrun käyttään kamaa, on kaverit. Murkkuikäisen aivoissa tapahtuu taantuminen ja kavereitten jutut alkaa oleen määräävämpiä. Koskee varmaan joka asiaa.
Poistaminen haitallisten kavereitten läheisyydestä, antaa tilaa kasvaa suorempaan jos se on kasvaakseen (auttaa paljon kun mulkkuiän pari pahinta vuotta saa kakrun pidettyä poissa ongelmista, niin kerkiää järkeä tulee hippasen ennekuin ollaan opittu väärille tavoille) ja sillä paikkakunnan/kaveripiirin rikkominen on keino nro1. Oikeastaan ainut tehokas keino. Jos se ei auta, niin sitten ei ole mitään tehtävissä, vaan kakru menee sinne minne menee. Ei kaikkia voi pelastaa, se riippuu lapsen omasta aivotoiminnasta.jos tutkitaan ryhmää niin se haitallisin on juuri se kaveri joka poistetaan, ja joka jatkaa touhuja aina uudessa paikassa, muiden selviytyessä.
amaly kirjoitti:
niitä kavereita joka asiasta, koska joku asia on saanut ajautumaan kyseiseen kaveripiiriin.
Kannattaa aina hakea sitä vastuuta myös muualta kuin vanhemmista.
Ainakin meidän kylällä ei ole muuta kaveripiiriä kuin tuota yksi ja sama jossa kaikki on jotenkin linkittyneitä toisiinsa. Ne ei edes ole samaa ikäryhmää, vaan seassa pyörii myös muutamaa vuotta vanhemmat ja nuoremmat. Niin että jos ulos menee tai kaverin haluaa, niin mukana tulee enemmän tai vähemmän sekalaista sakkia jotka tuputtaa ihan mitä hyvänsä. Tytär kertoi että joku tutun tuttu on sille tarjonnut huumeitakin. Itseasiassa moneen kertaa ja kaikille. Niin se vaan valitettavasti menee, joten kannattaa osoitella sillä sormella, tässä on todellakin tullut 3 murkkuiäisen kanssa huomattua että tässä vaiheessa vanhempien osuus ja mahdollisuus on n. 2%:nen.
Tunnetuin seurauksin.
Jos noi tuosta sekois tuohon soppaan mukaan, niin ainoa vaihtoehto todellakin olisi lipettiin lähteminen ja vähän äkkiä, jotta sen piirin saa rikki. Kaikki vaikutteet tulee sieltä, ja jos lapsi on heikko ja vaikutuksille altis, on hommat huonossa jamassa ja kandee äkkiä häipyä ennekuin piiri imasee kokonaan.amaly kirjoitti:
jos tutkitaan ryhmää niin se haitallisin on juuri se kaveri joka poistetaan, ja joka jatkaa touhuja aina uudessa paikassa, muiden selviytyessä.
Ei voi pelastaa.
Riippuu kuka poistaa ja millä tyylillä ja minne, joten en niele tuota väitettä ollenkaan.- amaly
Papu.Sparrow kirjoitti:
Kannattaa aina hakea sitä vastuuta myös muualta kuin vanhemmista.
Ainakin meidän kylällä ei ole muuta kaveripiiriä kuin tuota yksi ja sama jossa kaikki on jotenkin linkittyneitä toisiinsa. Ne ei edes ole samaa ikäryhmää, vaan seassa pyörii myös muutamaa vuotta vanhemmat ja nuoremmat. Niin että jos ulos menee tai kaverin haluaa, niin mukana tulee enemmän tai vähemmän sekalaista sakkia jotka tuputtaa ihan mitä hyvänsä. Tytär kertoi että joku tutun tuttu on sille tarjonnut huumeitakin. Itseasiassa moneen kertaa ja kaikille. Niin se vaan valitettavasti menee, joten kannattaa osoitella sillä sormella, tässä on todellakin tullut 3 murkkuiäisen kanssa huomattua että tässä vaiheessa vanhempien osuus ja mahdollisuus on n. 2%:nen.
Tunnetuin seurauksin.
Jos noi tuosta sekois tuohon soppaan mukaan, niin ainoa vaihtoehto todellakin olisi lipettiin lähteminen ja vähän äkkiä, jotta sen piirin saa rikki. Kaikki vaikutteet tulee sieltä, ja jos lapsi on heikko ja vaikutuksille altis, on hommat huonossa jamassa ja kandee äkkiä häipyä ennekuin piiri imasee kokonaan.?????? Jos yhtään ymmärsit lukemaasi, niin kirjoitamme koko ajan samasta asiasta. Minä vain en ihan niin mustavalkoisesti vaan jätän väräille enempi tilaa...you know?
Et sä nyt kanssani saa riitaa aikaiseksi, sorry :>> dayum kirjoitti:
Jos halua tai tarvetta on, niin paikkakunnan tai vaikka maan vaihtaminen ei hyödytä yhtään mitään. Haluava löytää tutut kuviot paikasta kuin paikasta.
Parhain keino, ja se löytäminen vie oman aikansa jonka aikana kerkiää järkeäkin ehkä tuleen. Kaikkia ei voi pelastaa, ja moni nimenomaan haluaa lähteä huumetielle eikä sile sitten mitään voi. Ne tekee sen ihan v äkisin, mutta jos haluaa edes jotenkin yrittää katkaista kierrettä niin muuttu ja kaveripiirin rikkominen on eka askel. Siihen päälle sitten paljon lämpöä ja terapiaa tms. niin voi ainakin sanoa yrittäneensä pelastaa. Kaveripiirinsä vaikutukselle alaisenaolevalle on aika turha puhua järkeä. Eihän se edes voi muuttaa toimintaansa, kun kaveripiiri odottaa ulkona ja kyttää että sälli pysyy messissä mukana.
amaly kirjoitti:
?????? Jos yhtään ymmärsit lukemaasi, niin kirjoitamme koko ajan samasta asiasta. Minä vain en ihan niin mustavalkoisesti vaan jätän väräille enempi tilaa...you know?
Et sä nyt kanssani saa riitaa aikaiseksi, sorry :>>Haastaksä riitaa vai? En mä edes huomannut :(
Sulta tais nyt mennä pahasti yli toi mun juttu ja tarkoitus mutta ei se mitään. Noita sattuu :)- dayum
Papu.Sparrow kirjoitti:
Parhain keino, ja se löytäminen vie oman aikansa jonka aikana kerkiää järkeäkin ehkä tuleen. Kaikkia ei voi pelastaa, ja moni nimenomaan haluaa lähteä huumetielle eikä sile sitten mitään voi. Ne tekee sen ihan v äkisin, mutta jos haluaa edes jotenkin yrittää katkaista kierrettä niin muuttu ja kaveripiirin rikkominen on eka askel. Siihen päälle sitten paljon lämpöä ja terapiaa tms. niin voi ainakin sanoa yrittäneensä pelastaa. Kaveripiirinsä vaikutukselle alaisenaolevalle on aika turha puhua järkeä. Eihän se edes voi muuttaa toimintaansa, kun kaveripiiri odottaa ulkona ja kyttää että sälli pysyy messissä mukana.
Etenkin jos touhu on ollut vasta pelleilyä, niin silloin vaikkapa se muutto voi toimia oikein hyvin. Jos aineita jo käytellään antaumuksella, niin seuraukset lienee kirjavammat.
Tuo kaveripiirijuttu, niin noinhan se on ja noinhan sitä heikoille ja/tai tyhmille käy. Ihan tuli mieleen eräät kiltit kaksoistytöt, äidin pikkumussukat, joilla kiltteys loppui omaan kämppään muuttoon. En tiedä nykytilanteesta enkä muutoinkaan kovin hyvin taustoja, mutta kaveripiiriksi tuli just niitä Siperiaan karkotettavia veijareita.
että kannattaa ottaa "Mitä tehdä" aihe käsittelyyn, mikäli kunnan sosiaaliviranomainen tulee teille kylään.
Tai sitten kysy kuntasi terveyskeskukselta neuvoa.
Mikäli annatte hänelle viikkorahaa, voitte katkaista sen määräajaksi, koska käyttänyt laivastaiseen toimintaan,
Kotiintuloajat joista pidetään kiinni.- alkuperäinen äipskä
ottanut kuukausirahan häneltä pois. 2kk eikä rahaa tipu kotoa yhtään.Kotiintuloajat laitettiin uusiksi,eikä yökyläilyjä kavereiden luona enää.
- amaly
ollessa kyseessä poliisit tekevät lastensuojeluilmoituksen, ja lastensuojelusta otetaan sinuun yhteyttä. Ole iloinen siitä yhteydenotosta, ja ota se yhteydenotto sillä mielellä että vaadit pojallesi apua.
Täältä käsin on aika vaikea sen enempiä auttaa, koska en tiedä teidän alueen palveluistanne, ja siksi toisekseen onko nyt kovin toistuvasta amfetamiinin käytöstä kyse, ja onko edes käyttänyt.
Mistä aineet saanut käsiin -> rikosilmoitusta siihen suuntaan keneltä poikas on aineen saanut, poikashan on jo rikosoikeudellisessa vastuussa.
Se mitä itse voit tehdä on luoda keskusteluyhteyttä poikaas, on eriasia se mitä sinä sanot, sille mitä poikasi sanoo.
Äitinä taas sanon itse määräisin omalle kersalle mopon takavarikkoon, kotiarestin ja kaveripiirin vaihdon/tarkempi syyni kavereiden suhteen. Tosin siitä saattais seurata entistä haastavampaa käytöstä, joten edelleen se mitä poikas on mieltä ja sanoo -> ratkaisee sen mitä itse sanoo.
Työntekijänä ja äitinä -> dialogia -> loppuratkaisu sovitaan jatkoa varten seuraamukset mitä tapahtuu jos ei tietynlaiset kuviot muutu yms.tietyt kaverit, kotiintuloajat... -> sovittu asia myös tapahtuu jos sovitaan seuraavasta kerrasta muutat tädin luokse korpeen niin silloin se muuttaa sinne korpeen Ei auta eikä paljon mikään muukaan. Voit vain vierestä katsoa mihin suuntaan kersa itse kulkee.
Ite laittaisin kakrun lastenkotiin, jossa sillä on edes jonkinmoiset mahikset päästä eroon huumekavereistaan yms.- tetetethet
ei sitten nähtävästi ole ratkaisusi juuri tällaiseen ongelmaan?
tetetethet kirjoitti:
ei sitten nähtävästi ole ratkaisusi juuri tällaiseen ongelmaan?
Varmaankin on jotain löysäilyä tapahtunut että kakru noin vinoon kasvaa, mutta aika myöhäistä tuossa vaiheessa enää mitään on tehdä. Täytyy vaan blokata se pois ettei pääse tuhoamaan muita lapsia ja/tai koko perhettä. Tulkoot sitten takaisin jos järki päähän kasvaa, tai menköön menojaan. Minkäs sille voi, se on sen valinta.
- dayum
Riippuu tietty pojan luonteesta ja hänen suhtautumisestaan sinuun (vaiko teihin vanhempiin?) ja näin, mutta voi olla että teet mitä tahansa, niin kakara tekee silti (lopulta) oman päänsä mukaan. Ehkä jokin puhuminen ja mahdollisimman paljon asialinjoilla pysyminen voi olla fiksuinta. Asiasta realistisesti puhuminen, ei liian hysteerisesti, mutta ei vähätellenkään.
Silti, minusta tuollainen mahtaa yleensä olla sellainen tilanne, että teet niin tai näin, niin pentu tekee silti oman päänsä mukaan. Vaikka vanhempi jotain muuta luulisikin, "kakki näyttää taas hyvältä". Riippuu täysin siitä, miten kaveripiirinsä vietävissä kakara on, ja yleensäkin miten typerä tapaus on kyseessä. - Tiedetään...
Kannattaa Lukee Tää:
http://alturl.com/9rmu - au-liskot
opettelet käyttämään välilyöntejä ja sen jälkeen varaat ajan psykologille ja menet penskan kanssa sinne.
Äläkä vittu tee siitä vaikeeta (kunnalla ei ole, kukaan ei auta, ei saa aikoja, naanaanaa) vaan varaat yksityiseltä jos penskas on tärkee.
Tai anna vaikka selkään. - 13
poika ei oo saanu vielä persettä! tarttis tehdä jotain!
- Papu,Sparrow
Hylätä lapsesi. Välittömästi. Vaihtaa oviin lukot ja poistaa tuo narkkari elämästäsi pysyvästi. Kaikki kuvat albumeista, perhepotreteista jne. Vaihda oma sukunimesi. Kiellä hänen olemassaolemisensa.
Näin toimii vastuullinen vanhempi rakkaudessa.- amaly
jonkun keksimä provo aloitus.
Ok. :>>
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3472969Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011463En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841292- 1081291
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991275Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591225- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi781037Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24931- 33837