Prikan poisto ilman pulttipyssyä

jaaaaaaaaaaaaaa

elikkä onnistuuko prikan poistaminen mitenkään ilman pultti pyssyä, kun en satu omistamaan semmoista. mopo keeway f-act

29

9658

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onnistuuhan se mutta säästyt rikoilta ja vaivalta kun lainaat sen pulttipyssyn vain suosiolla joltakulta. Ihan oikeasti, ne kierronesto patentit saattavat rikkoa variaattorisi.

    • os..
      • niinnn

        osta pulttipyssy, tulet muutekin tarvitsemaan sitä myöhemmin jos mopoasi haluat virittää, ja hyvällä onnella voit löytää pulttipyssyn kaupasta 15-20 eurolla.


      • os..
        niinnn kirjoitti:

        osta pulttipyssy, tulet muutekin tarvitsemaan sitä myöhemmin jos mopoasi haluat virittää, ja hyvällä onnella voit löytää pulttipyssyn kaupasta 15-20 eurolla.

        avaamiseen tarkoitettua konetta? Ne on kyllä halpoja, mutta vääntöä ei voi säätää pienemmälle. Jos olisi sähkökäyttöinen ja hakkaava, joka olisi pienemmille ruuveille sopiva, sen kyllä ostaisin. Niitä näyttää olevan vain paineilmalle tehtyjä.


      • os.. kirjoitti:

        avaamiseen tarkoitettua konetta? Ne on kyllä halpoja, mutta vääntöä ei voi säätää pienemmälle. Jos olisi sähkökäyttöinen ja hakkaava, joka olisi pienemmille ruuveille sopiva, sen kyllä ostaisin. Niitä näyttää olevan vain paineilmalle tehtyjä.

        Maxi kaupoista saa ainakin 20-30€:lla Powercraft merkkisen pulttipyssyn joka toimii SÄHKÖLLÄ (230v) ja soveltuu mainiosti skootterin variaattorin pulttien irroittamiseen. Ei tirskaise liian kovaakaan jotta menisi variaattori/kierteet/pultti rikki


      • jaaaaaaaaaaaaaaaaa
        hevari91-kpo kirjoitti:

        Maxi kaupoista saa ainakin 20-30€:lla Powercraft merkkisen pulttipyssyn joka toimii SÄHKÖLLÄ (230v) ja soveltuu mainiosti skootterin variaattorin pulttien irroittamiseen. Ei tirskaise liian kovaakaan jotta menisi variaattori/kierteet/pultti rikki

        ei helsingissä oli vissii kauheesti maxi kauppoja... mistä vois löytyä halpa?(helsingin seudulla)


      • jaaaaaaaaaaa
        hevari91-kpo kirjoitti:

        Maxi kaupoista saa ainakin 20-30€:lla Powercraft merkkisen pulttipyssyn joka toimii SÄHKÖLLÄ (230v) ja soveltuu mainiosti skootterin variaattorin pulttien irroittamiseen. Ei tirskaise liian kovaakaan jotta menisi variaattori/kierteet/pultti rikki

        onko mutterinväänin sama asia kun pulttipyssy?


      • jaaaaaaaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        ei helsingissä oli vissii kauheesti maxi kauppoja... mistä vois löytyä halpa?(helsingin seudulla)

        motonetistä saa esim edullisen verkkovirralla toimivan pulttipyssyn...


      • jaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        onko mutterinväänin sama asia kun pulttipyssy?

        Juurikin näin se asia on


      • jaaaaaaaaaaa kirjoitti:

        onko mutterinväänin sama asia kun pulttipyssy?

        tällästä motonet myy... http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-8819 39.90€
        Itsellä kyseinen peli ja voimaa juuri "riittävästi" etuvarin avaamiseen ja kiinnittämiseen mutta liian vähän auton renkaan pulttien avaamiseen ja kiinnitämiseen...


      • jaaaaaaaaaa
        PappaSkootteri kirjoitti:

        tällästä motonet myy... http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-8819 39.90€
        Itsellä kyseinen peli ja voimaa juuri "riittävästi" etuvarin avaamiseen ja kiinnittämiseen mutta liian vähän auton renkaan pulttien avaamiseen ja kiinnitämiseen...

        näyttää nollaa kaikissa myymälöissä. pitääköhän paikkansa että ei ole missään?


      • os..
        hevari91-kpo kirjoitti:

        Maxi kaupoista saa ainakin 20-30€:lla Powercraft merkkisen pulttipyssyn joka toimii SÄHKÖLLÄ (230v) ja soveltuu mainiosti skootterin variaattorin pulttien irroittamiseen. Ei tirskaise liian kovaakaan jotta menisi variaattori/kierteet/pultti rikki

        Variaattorin mutteri pitää kiristää noin 40-44Nm. Auton pyöränmutterit kiristetään 110 Nm. Selvää on, että jos halvasta pulttipyssystä puuttuu säätö, sillä aukeaa hyvin pyöränmutterit, mutta variaattorin mutterista tuhoutuu kierteet. Kalleista mutterinvääntimistä löytyy kyllä säädettäviäkin, mutta en ole nähnyt halpaa ja säädettävää. Auton pöyränmutterien vääntäjää ei kannata ostaa.

        Variaatorin avaamiseenkin on parempi hankkia lukitustyökalu kuin pulttipyssy. Pienitehoista pulttipyssyä voisi kyllä käyttää muihin töihin.

        Jos kerrot vielä pulttipyssyistä, niin kerro myös vääntömomentti (Nm Newtonmetriä).


      • os.. kirjoitti:

        Variaattorin mutteri pitää kiristää noin 40-44Nm. Auton pyöränmutterit kiristetään 110 Nm. Selvää on, että jos halvasta pulttipyssystä puuttuu säätö, sillä aukeaa hyvin pyöränmutterit, mutta variaattorin mutterista tuhoutuu kierteet. Kalleista mutterinvääntimistä löytyy kyllä säädettäviäkin, mutta en ole nähnyt halpaa ja säädettävää. Auton pöyränmutterien vääntäjää ei kannata ostaa.

        Variaatorin avaamiseenkin on parempi hankkia lukitustyökalu kuin pulttipyssy. Pienitehoista pulttipyssyä voisi kyllä käyttää muihin töihin.

        Jos kerrot vielä pulttipyssyistä, niin kerro myös vääntömomentti (Nm Newtonmetriä).

        Elikkä aukaisuvaiheessa ei haittaa ylimääräiset newtonmetrit ollenkaan. Kierteet eivät aukaisu suunnassa yleensä tuhoonnu.

        Sulkiessa taas voi säädellä pulttipyssyn voimaa painelemalla nappia lyhyinä painalluksina. Täten pulttipyssyn voima vähenee huomattavasti ja se kelpaa täydellisesti myös skootterin variaattorin aukaisemiseen ja sulkemiseen.

        Mutta tietty jos on liian herkkä liipaisinsormi niin sillehän ei voi mitään. Mutta pulttipyssy on se suositeltava työkalu näihin hommiin. Lukitukset rikkovat variaattorin paljon varmemmin.


      • os..
        hevari91-kpo kirjoitti:

        Elikkä aukaisuvaiheessa ei haittaa ylimääräiset newtonmetrit ollenkaan. Kierteet eivät aukaisu suunnassa yleensä tuhoonnu.

        Sulkiessa taas voi säädellä pulttipyssyn voimaa painelemalla nappia lyhyinä painalluksina. Täten pulttipyssyn voima vähenee huomattavasti ja se kelpaa täydellisesti myös skootterin variaattorin aukaisemiseen ja sulkemiseen.

        Mutta tietty jos on liian herkkä liipaisinsormi niin sillehän ei voi mitään. Mutta pulttipyssy on se suositeltava työkalu näihin hommiin. Lukitukset rikkovat variaattorin paljon varmemmin.

        ettei sinulla ole aavistustakaan mihin vääntömomenttiin mutterisi kierrät. Sellaisessa on liian suuri vaara rikkoa kierteet.

        >>Lukitukset rikkovat variaattorin paljon varmemmin.

        Lukitus on mm. Piaggion suosittelema työmenetelmä. Pulttipyssyä ei suositella. Kiristäessä voi käyttää momenttiavainta, mikä on halpa työkalu.
        Saattaa tietysti olla, että kiinalaisissa on niin hammaskehä niin pehmeää rautaa, ettei se kestä vääntöä.
        Sellaisessa tapauksessa pitäisi olla pulttipyssyssä asetettava vääntömomentin säätö.
        Kysymys kuuluukin, missä pulttipyssyssä sellainen on.


      • os.. kirjoitti:

        ettei sinulla ole aavistustakaan mihin vääntömomenttiin mutterisi kierrät. Sellaisessa on liian suuri vaara rikkoa kierteet.

        >>Lukitukset rikkovat variaattorin paljon varmemmin.

        Lukitus on mm. Piaggion suosittelema työmenetelmä. Pulttipyssyä ei suositella. Kiristäessä voi käyttää momenttiavainta, mikä on halpa työkalu.
        Saattaa tietysti olla, että kiinalaisissa on niin hammaskehä niin pehmeää rautaa, ettei se kestä vääntöä.
        Sellaisessa tapauksessa pitäisi olla pulttipyssyssä asetettava vääntömomentin säätö.
        Kysymys kuuluukin, missä pulttipyssyssä sellainen on.

        Hyvinpä tuo on variaattori pulttipyssyllä auennut ja sulkeutunut. Kertaakaan ei ole menneet kierteet vaikka kyseessä on vanha ja ruosteinen kinkkiskootteri. En sitten tiedä mitä piaggio suosittelee mutta pulttipyssy on niin kätevä ja omasta mielestäni varma työkalu että muuhun en vaihtaisi edes rahasta. Ja tuo Powercraftin pulttipyssy on sen verran "lussu" että tuolla ei kierteitä rikota ihan noin vain.


      • os..
        hevari91-kpo kirjoitti:

        Hyvinpä tuo on variaattori pulttipyssyllä auennut ja sulkeutunut. Kertaakaan ei ole menneet kierteet vaikka kyseessä on vanha ja ruosteinen kinkkiskootteri. En sitten tiedä mitä piaggio suosittelee mutta pulttipyssy on niin kätevä ja omasta mielestäni varma työkalu että muuhun en vaihtaisi edes rahasta. Ja tuo Powercraftin pulttipyssy on sen verran "lussu" että tuolla ei kierteitä rikota ihan noin vain.

        onko tuollaisessa säädettävä voima ja mikä on max. vääntömomentti? Olisi hyvä saada tarkkoja tietoja.


      • os.. kirjoitti:

        onko tuollaisessa säädettävä voima ja mikä on max. vääntömomentti? Olisi hyvä saada tarkkoja tietoja.

        yllä mainitussa power craft pulttioistoolissa ei ole momentinsäätöä vaan kytkimenä kahteen eri suuntaan oleva "liipaisin" jolla valitaan vain pyörimissuunta... kyseinen laite on sen verran "mopo" että itse en koskaan ole sillä saanut kiristettyä niin paljon että mutterista olisi kierteet tai akselinkaan päästä menneet mutta variaattorin se pitää hyvin kasassa...

        tietty pitää olla järki päässä eikä paukuttaa väkisi minuuttien ajan...


      • os..
        PappaSkootteri kirjoitti:

        yllä mainitussa power craft pulttioistoolissa ei ole momentinsäätöä vaan kytkimenä kahteen eri suuntaan oleva "liipaisin" jolla valitaan vain pyörimissuunta... kyseinen laite on sen verran "mopo" että itse en koskaan ole sillä saanut kiristettyä niin paljon että mutterista olisi kierteet tai akselinkaan päästä menneet mutta variaattorin se pitää hyvin kasassa...

        tietty pitää olla järki päässä eikä paukuttaa väkisi minuuttien ajan...

        että pulttipyssyn tehon saa helposti pudotettua puoleen alkuperäisestä. Kun pyörän mutterin kiristykseen tarvittava vääntö on 110Nm, puolitettuna se on 55Nm. Variaattorin mutteriin tarvitaan 40-44Nm. Tarvitaan vain diodi toiseen johtoon. Sen pitää kestää virtaa n.5A. Tällainen pulttipyssy on paljon kesympi kuin auton pyöränmutterien avaaja. Siinä on siis kaksi tehoa.
        On aika hullua, ettei valmistajat ole älynneet panna tätä kytkintä laitteisiinsa.


      • Karvanokka
        os.. kirjoitti:

        että pulttipyssyn tehon saa helposti pudotettua puoleen alkuperäisestä. Kun pyörän mutterin kiristykseen tarvittava vääntö on 110Nm, puolitettuna se on 55Nm. Variaattorin mutteriin tarvitaan 40-44Nm. Tarvitaan vain diodi toiseen johtoon. Sen pitää kestää virtaa n.5A. Tällainen pulttipyssy on paljon kesympi kuin auton pyöränmutterien avaaja. Siinä on siis kaksi tehoa.
        On aika hullua, ettei valmistajat ole älynneet panna tätä kytkintä laitteisiinsa.

        Ei ne pulttipyssyt mihinkään momenttiin vedä. Sillä liipasimella vaa säädetään. Kauemmin kun paukuttaa menee kireemmälle tyyliin. Sellasta ammattitaitoa tai kokemusta vaatii. Sähkökäyttöisisstä tuskin tarvii tehoja pudottaa variaattorin kanssa pelatessa. Toki pulttipyssyn koko pitää olla suhteessa siihen mitä kiristelee, ettei ekalla napsauksella korkkaa kierrettä. Myyntimiehet kyllä kaikkee välipalikkaa myy muka säätämään momentteja. Kyllähän ne tavallaan toimii jos on liian isotehonen pulttipyssy. No sähkökäyttöisiä on tosi tehokkaitakin, mutta nyt puhutaan näistä alle 100€ laitteista saattaa variaattori aueta tai ei.


      • jaaaaaaaaaa
        Karvanokka kirjoitti:

        Ei ne pulttipyssyt mihinkään momenttiin vedä. Sillä liipasimella vaa säädetään. Kauemmin kun paukuttaa menee kireemmälle tyyliin. Sellasta ammattitaitoa tai kokemusta vaatii. Sähkökäyttöisisstä tuskin tarvii tehoja pudottaa variaattorin kanssa pelatessa. Toki pulttipyssyn koko pitää olla suhteessa siihen mitä kiristelee, ettei ekalla napsauksella korkkaa kierrettä. Myyntimiehet kyllä kaikkee välipalikkaa myy muka säätämään momentteja. Kyllähän ne tavallaan toimii jos on liian isotehonen pulttipyssy. No sähkökäyttöisiä on tosi tehokkaitakin, mutta nyt puhutaan näistä alle 100€ laitteista saattaa variaattori aueta tai ei.

        Nyt on prikka poissa kulkee sen 55km/h tasasel, tuli se pulttipyssykin hommattua.
        Kiitos vastanneille.


      • os..
        Karvanokka kirjoitti:

        Ei ne pulttipyssyt mihinkään momenttiin vedä. Sillä liipasimella vaa säädetään. Kauemmin kun paukuttaa menee kireemmälle tyyliin. Sellasta ammattitaitoa tai kokemusta vaatii. Sähkökäyttöisisstä tuskin tarvii tehoja pudottaa variaattorin kanssa pelatessa. Toki pulttipyssyn koko pitää olla suhteessa siihen mitä kiristelee, ettei ekalla napsauksella korkkaa kierrettä. Myyntimiehet kyllä kaikkee välipalikkaa myy muka säätämään momentteja. Kyllähän ne tavallaan toimii jos on liian isotehonen pulttipyssy. No sähkökäyttöisiä on tosi tehokkaitakin, mutta nyt puhutaan näistä alle 100€ laitteista saattaa variaattori aueta tai ei.

        >>Ei ne pulttipyssyt mihinkään momenttiin vedä. Sillä liipasimella vaa säädetään.

        Ilmeisesti se nakuttaa omalla voimallaan jatkuvasti. Se saa siis aikaan max. kiristyksen mutterissa. Sen voisi mitatakin momentti vääntövarrella. Se vetää siis maksimiin, kun jatkaa liipasimen painamista. Jos diodilla rajoitetaan sen voimaa, sen maksimivoima on vain puolet alkuperäisestä.


      • jaaaaaaaaaa kirjoitti:

        Nyt on prikka poissa kulkee sen 55km/h tasasel, tuli se pulttipyssykin hommattua.
        Kiitos vastanneille.

        kerro minkälaisen pyssyn ostit ja paljonko maksoi...


      • jaaaaaaaaaa
        PappaSkootteri kirjoitti:

        kerro minkälaisen pyssyn ostit ja paljonko maksoi...

        Hong kong tavaratalosta tuli ostettua makso 49€ siinä luki että ois 200Nm ja joku vähäpäälle 800W....hyvin onnistu aukaisu ja sulkeminen vaikka hylsyt oli 16, 17, 19, ja joku muu. Variaattorin mutterin 18 onnistu silti sillä 19:sta . ( Sillä saa faija vaihettua autonrenkaat myös)


      • osjafdojsadofas
        PappaSkootteri kirjoitti:

        tällästä motonet myy... http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=80-8819 39.90€
        Itsellä kyseinen peli ja voimaa juuri "riittävästi" etuvarin avaamiseen ja kiinnittämiseen mutta liian vähän auton renkaan pulttien avaamiseen ja kiinnitämiseen...

        Entä tämmönen:
        http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=160928465

        http://www.clasohlson.fi/product/category.aspx?category=sähkökäyttöiset käsityökalut:mutterinvääntimet&id=88165245&_path=251882;85177593;85216369;88165245&collapse=true


    • is jkv e

      Kiilaa se jakarilla. toinenpää rattaan hampaisiin ja toinen pää jonnekkin mistä se ei pääse lipsumaan esim johonkin kopan vahvikkeeseen tai semmoseen ja sitten ku laitat kii ni laita jakari toiste päin.

    • neuvoa kaipaava

      hei, olen aika avuton niin miten mutterinvääntimen saa toimimaan, voitteko kertoo erikseen miten molemmat versiot (paineilma,sähkö) toimii?

      • Urpo 93

        Miten on ? Tarviiks pulttipyssys olla sitä "iskutoimintoo" vai aukeeko se ilman sitä ?


      • Urpo 93 kirjoitti:

        Miten on ? Tarviiks pulttipyssys olla sitä "iskutoimintoo" vai aukeeko se ilman sitä ?

        pulttipyssyssä on "aina" se iskutoiminto eihän se muuten olisikaan "pulttipyssy"


    • pulttipyssy???

      Miksi ihmeessä? itse olen prikan pois ihan vaan omilla viritelmiä käyttääkseni sain lukittua sen kampiakselin pultin, sinne vain jokin teräs palikka ym niin kyllä sä sen auki saat, ei tarvitse pulttipyssyjä eikä mitään muutakaan sälää, uuden rajoittamattoman prikan voit tarvita koska se ei aina ole irrallinen se holkki vaan saattaa olla sorvattu kiinni, ainakin minulla oli ja jouduin ostamaan kokonaan uuden prikan siis...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      461
      3927
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1672
    3. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1398
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      52
      1286
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1069
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1057
    Aihe