Kokeilkaa 3ds max ohjelmaa. Paljon aidompaa jälkeä saa ku millään muulla ohjelmalla kattokaa vaikka tuolta ton kaverin sivuilta http://kkdesing.us.tc.
Kallis se on ku piru, mutta hyvä kans :=)
Hyvä ohjelma
7
740
Vastaukset
- ---
Se kun on tunnetuin ja suosituin ammattisofta 3D- kuvioissa. Sitä on käytetty käytännössä kaikissa tietokonepeleissä ja ties missä.
Siinä on iteasiassa kaks vikaa. Se on pirun kallis, ja toisekseen aika vaikea- Kallis on suhteellinen käsitys, mutta esim. mulla ei ole ollut ikinä varaa ostaa sitä, kun laskutusta ei niin hirveästi sillä saisi. Ja Vaikeus johtuu taas siitä, että se on iso ohjelma, siinä on niin paljon toimintoja.
Ok, kuka tahansa osaa käyttää fotaria, jotenkin. Käytännössä aina on kuitenkin kuse jostain "elements".n perus toiminnoista. Suurimmalla osalla menee luu kurkkuun, kun pitäisi osatakin jotain. Samma näissä 3Dkuvioissa. Väännäppä kokeeksi viiden minuutin animaatio Maxilla. Mä saan väännettyä sen videon, ensin tosin pitää ostaa puoli metriä kirjoja ja istua koneella puoli vuotta.- joo.
Äläs nyt liioittele. :)
Kyllä paljon muitakin 3D softia käytetään todella paljon esim. pelien tekoon.
Sitten toki useat harrastelijat suosii ilmaista, itse pidän Blenderistä. Blenderiä kyllä käytettää jotkut ammattilaisetkin, vaikkei toki open source softana ihan yhtä suosittu siellä ole.
Täytyy kyllä todeta, että oli ohjelma mikä tahansa, ei sillä tee mitään jossei sitä osaa käyttää. Ja sama päinvastoin, lähestulkoon kaikilla hyvillä 3D softilla saa loistavaa jälkeä kun niitä vaan osaa käyttää. Blenderilläkin, vaikka on täysin ilmainen käyttäjälle. ;)
Käytännössä jokaisella järkevällä renderöintisoftalla saa aidonnäköistä jälkeä. Homma on kiinni lähinnä tekijästä.
3d autodeskistäkin on useampaa mallia, mm. maya joka on enemmän animointi ja video kun taas 3ds max on enemmän mallintamiseen esimerkiksi muotoilijoille tai jopa tekniseen piirtämiseen mihin on myös autocad.
Onhan niitä muitakin ohjelmia, mutta ei niistä enempää.
Ohjelmalla ei niinkään väliä vaan tekijän taidoilla. Mallintaminen on sinänsä yksinkertaista kun sen osaa, mutta sen tekeminen on raaka työtä eikä oikotietä ole ikinä. Aika on rahaa ja siksi tekijän tulisi hallita ohjelma suhteellisen hyvin. Jokainen siihen pystyy mutta nopeus on valttia. Itsekin opiskelen koulussa autodesk maxilla tällä hetkellä. On siinä opettelemista.
Itse mallintaminen onnistuu suhteelisen helposti, mutta nopeuteen tarvitsee kokemusta.
max on loppuen lopuksi melko selkeä vaikka ominaisuuksia onkin paljon. Lisäksi täytyy oikeasti tietää miten asiat menevät todellisuudessa. Esim. Vesi ei ole sinistä vaan se johtuu taivaan väristä. Valot eivät ole niin yksinkertaisia kuin luulisi. Ja materiaalien hallinta on ihan oma lukunsa kuin myös rendaus. (mihin ohjelmaan tarvitaan peliin vai videoon)
- Niin.
Ei Photoshop ole 3D mallinnusohjelma. Vaan Photoshop on kuten nimi sanookin, ensisijaisesti valokuvien muokkaamisen tarkoitettu ohjelma. Siinä sivussa kätevä työkalu 2D grafiikan luontiin. Ja sitä grafiikkaa tarvit myös 3DS Maxissa, nimittäin kaikki textuurit, kuvat, taustakuvat jne. on silti 2D muotoa ja niitä ei paljon Maxissa ole kätevää tehdä.
Jos haluat ilmaisen 3DS Maxin, niin käy täällä:
http://www.blender.org/
Todella pätevä ohjelma, jolla saat todella hyvää jälkeä kunhan osaat.- jukkajaseppotaamasma
Joo kyllä noi mayat ja 3ds max:t on aika lailla samanlaisia ku oon käyttäny niitä tossa jo tollaset 3 vuotta aika aktiivisesti. On aika kovaa homaa toi mallentaminen teksturointi animointi renderöinti yhelle ihmiselle. Mallentaminen sinällään ei oo vaikeeta kuten tossa edellä on mainittu, mutta sitten ku haluaa tehä oikeen tarkan, hyvin tehdyn mallin jonka voi teksturoida ilman mitään poppakonsteja ni aika moni jannu siitä tippuu pois.
Teksturointi on hyvä tehä photarilla ja ei sekään ihan helppoa aina oo. Sitten vielä kun haluaa sen mallinsa laittaa vaikka johonkin peliin ni sitten voi joutua säätämään photarin kanssa kuten esim. Source engine pelit on hyvä esimerkki siitä kun täytyy muuttaa tga:si ja sitten taas johonkin toiseen formaattiin.
Animointi on aika mielenkiintoista hommaa ja siinäkin saa välillä säätää esim luiden kanssa kun saadaan joku liikkumaan aidosti. Ei ne siellä pelistudioillakaan niin mee, että yks tekee kaiken alusta loppuun vaan on monia jotka on keskittynyt yhteen asiaan eli toiset mallentamiseen toiset hoitaa niihin teksturit ja sitten joku animoi ne ja sitten vielä joku renderöi ne tai sitten pelimoottori renderöi.
Ei se niin paljoo oo kiinni siitä mitä ohjelmaa käyttää jos haluaa aidon näköstä vaan renderöinti tekee aika paljon ja hyvät materiaalit ja teksturit. V raylla ja mental rayllakin on aikas suuret erot jos aitoutta katotaan.
Tais toi ketjun tekijä feilata ton linkkinsä kanssa ja varmaan meinas http://kkdesign.us.tc
- 3D-visualisointi
Jos haluat oppia lisää 3ds maxin käytöstä varsinkin arkkitehtuurin mallinnuksessa, niin käy katsomassa http://www.3d-visualisointi.blogspot.com/
Sieltä löytyy tutoriaaleja 3ds maxin ja V-rayn käyttöön. jos etsit jotain tiettyä tutoriaalia niin voit jättää pyynnön sivustolle ja sellainen tutoriaali luodaan. Sivustolla on myös 3d vinkkejä, uutisia ja ilmaisia malleja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2494514Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232949Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412712Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?741700Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1051543Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn161431- 511271
- 921206
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2011065- 471045