Vanhusta puolustamaan

handek

Tulin juuri muorin luota. Pienessä taloyhtiössä asuu etupäässä 70-90v vanhuksia.

Eräänä päivänä tulivat kaivinkonemiehet, ja pyyhkäisivät lasten leikkipaikan pois.
(sinänsä ajattelematonta, ottaen huomioon talon asujamiston ikärakenteen;) )
Kohta kaameaa kivikehää ja kukkamerta rakentamaan.
Maisema-arkkitehti oikein paikalle suunnittelemaan.

Mummot uteliaana kysymään, kenkäs se tämän tähän lupasi?

Hallituksen phj ja isännöitsijä olivat yhdessä suhmuroineet tämän hankkeen, hallitukselta/asukkailta kysymättä.
4000e on laskuja tähän mennessä, tulleeko vielä lisää...
Mummot kauhuissaa, 600e eläkkeestä kun jo toista sataa maksat, sen kyllä muistaa.

Onko teillä varmaa tietoa heidän toimiensa oikeudellisuudesta?
Siis varmaa, ei mitään olettamuksia.
Kysyn tätä samaa tietoa Laki ja Oikeus- palstalla.

21

162

Vastaukset 21

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • handek

Muori ja sisarukset ovat sitä mieltä, että minun täytyisi lähteä valtakirjalla ainakin hänen osuuttaan puolustamaan. Hallitusta kaatamaan.
      Olin itekin, 14v sitten 8 rivitalon hallituksen phj, mutta vain reilun puoli vuotta,kun muutettiin omaan taloon.
      Mutta kun ei muista oikein niistä mitään, liekö tiennytkään...

• ...

Siis hallituksen tokikin voi kaataa- Mutta kun sen jälkeen pitää saada uusi hallitus.

Meillä oli taannoin yks iso härdelli. Kokous piti keskeyttää kun ihmiset laukkasi hakeen valtakirjoja kesken kaiken. Se on mahdollista tehdä, siis kun niin sovitaan.

Noh, seuraus. Hallitus kaatui, mutta seuraavassa hallituksessa oli yli puolet samomoja edustajia kuin entisessäkin.

Syy, kukaan halua joutua vastuuseen yhtään mistään. Joku talohallituksen jäsenyys toki voi olla nolosti mainittuna ansioluettelossa. Mutta kuinka moni niistä laittaa näkymään saamansa rikostuomiot osakeyhtiölain rikkomisesta?

Laita valtakirja jos oot samaa mieltä, älä ikinä muuten. Mulla on joskus ollut yhtiön kokouksessa nippu valtakirjoja. Mutta kun valtakirjan haltijoilleni olen antanut sanani, että toimin, kuten on sovittu. Joskus on loppujenlopuksi joutunut äänestämään omaa mielipidettä vastaan.

=DW=

=DW=

• handek

Kysymys onkin enemmän periaatteesta. Ei vanhoja ihmisä saa kusettaa.

Korkeintaan terveyskeskuksessa.

Ihmiset sattuvat vaan olemaan siinäkin talossa niin vanhoja, että haluavat vaan olla rauhassa.
        Erään, vierän vanhuksen poika, sattumalta lapsuudenystäväni, uitettiin hallitukseen puheenjohtajaksi.
        1000e maksetaan vuodessa, kahdesta kokouksesta. Ihan siistiä. Vaikka omistaa kuten minäkin 1/8 osakkeesta.

En ole todellakaan kateellinen tuosta summasta, josta puolet menee veroa.

Asiaan liittyy kuulemma muutakin suhmurointia...

• ...

Osakeyhtiölaki on selkeä. Hallitus päättää asioista osakkaiden puolesta. Hallitus päätti noin, miksi mummeli ei ollut hallituksessa tätäst' tehdessä? Ja itehän oli sitten osallistunut hallituksen valintaan. käyttämällä äänioikeuttaan haluamallaan tavalla-

Tota. Montako lasta muuten on yli 70 vuotiailla ihmisillä, että todellakin tarvitsivat leikkipaikkaa?

Mieti.

=DW=

• handek

Etkös sarkasmia tajua.
        Sen ikäiset tarvitsevat hiekkalaatikkoa uudestaan...

• ...
        handek kirjoitti:

Etkös sarkasmia tajua.
        Sen ikäiset tarvitsevat hiekkalaatikkoa uudestaan...

Kuule, tonikäset käyttää jo enimmäkseen vaippoja. Ei ne tarvi hiekkalaatikkoa edes kissalle.

;)

Mutta asia itsessään oli monelle akuutti, pitää huolehtia noista vanhuksista. Tai ainakin pitäs.

=DW=

• ainakin ..

siinä taloyhtiössä asiat päätti, jossa muinoin asuin.

Taitaa olla myöhäistä nikotella enää tässä vaiheessa.

.

• handek

Voiko hallituksen phj yksin asioista päättää, isännöitsijän kanssa?

• ole ..
        handek kirjoitti:

Voiko hallituksen phj yksin asioista päättää, isännöitsijän kanssa?

moisesta asioiden hoidosta kuullut. Ja sinä olet satavarma, että niin on käynyt?
        Oliko lasten leikkipaikka viimeisimpien EU-direktiivien vaatimusten mukainen?

.

• handek
        ole .. kirjoitti:

moisesta asioiden hoidosta kuullut. Ja sinä olet satavarma, että niin on käynyt?

.

Tuohonkin sarkasmivastaukseen.
        Jos kerta on maisemasuunnittelija työnsä hyvin tehnyt...

• selvää,
        handek kirjoitti:

Tuohonkin sarkasmivastaukseen.
        Jos kerta on maisemasuunnittelija työnsä hyvin tehnyt...

onko kokous asian siunannut! Kai nyt sielläkin tiedetään, miten päätökset tehdään?

.

• handek
        selvää, kirjoitti:

onko kokous asian siunannut! Kai nyt sielläkin tiedetään, miten päätökset tehdään?

.

Hallituksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
        Hallituksen phj ja isännöitsijän yhteinen päätös.

Esitänkö asiat liian vaikeasti?

• ---
        handek kirjoitti:

Hallituksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
        Hallituksen phj ja isännöitsijän yhteinen päätös.

Esitänkö asiat liian vaikeasti?

Puheenjohtajalla ei ole valtaa oikein mistään. Isännöitsijällä on hallintovaltaa, mutta sen taakse pitää olla päämiehen "valtakirja". Eli siis hallituksen.

Tossa jutussa on pakko olla ollut hallitus päättämässä. Ei kukaan valtuudet omaava isännöitsijä tee ammatillista itsemurhaa lakia rikkomalla.

Vois tietenkin tarkastaa, oliko isännöitsijä pätevä, tai hallituksen pj edes laillisesti valittu.

=DW=

• handek
        --- kirjoitti:

Puheenjohtajalla ei ole valtaa oikein mistään. Isännöitsijällä on hallintovaltaa, mutta sen taakse pitää olla päämiehen "valtakirja". Eli siis hallituksen.

Tossa jutussa on pakko olla ollut hallitus päättämässä. Ei kukaan valtuudet omaava isännöitsijä tee ammatillista itsemurhaa lakia rikkomalla.

Vois tietenkin tarkastaa, oliko isännöitsijä pätevä, tai hallituksen pj edes laillisesti valittu.

=DW=

Kiitos hyvä Veli.
        Olin tästä tosin aika varma itsekin, mutta tuo vahvisti!

• ole .. kirjoitti:

.

eivät todellakaan ole mikään vitsi asunto-oyn leikkipaikasta ja -välineistä keskusteltaessa. Jos lapsille sattuu jotain, eivätkä laitteet vastaa normien turvavaatimuksia, hallitus joutuu vastuuseen. Esim. keinujen rakenteeseen ja alla olevaan pehmeään alustaan liittyvät määräykset eivät jätä tulkinnan varaa. - Kukaties leikkipaikan poistaminen liittyy siihen, ettei leikkipaikka ole täyttänyt uusien direktiivien vaatimuksia. Leikkivälineet ovat ilmeisesti niitä valmistavien yritysten harvalukuisuuden vuoksi todella kalliita. - Hakukoneen avulla on helppo tutustua tähänkin asiaan.

• ole ..
        optimisti-orvokki kirjoitti:

eivät todellakaan ole mikään vitsi asunto-oyn leikkipaikasta ja -välineistä keskusteltaessa. Jos lapsille sattuu jotain, eivätkä laitteet vastaa normien turvavaatimuksia, hallitus joutuu vastuuseen. Esim. keinujen rakenteeseen ja alla olevaan pehmeään alustaan liittyvät määräykset eivät jätä tulkinnan varaa. - Kukaties leikkipaikan poistaminen liittyy siihen, ettei leikkipaikka ole täyttänyt uusien direktiivien vaatimuksia. Leikkivälineet ovat ilmeisesti niitä valmistavien yritysten harvalukuisuuden vuoksi todella kalliita. - Hakukoneen avulla on helppo tutustua tähänkin asiaan.

todellakaan mikään vitsi leikkipaikkoja koskevat EU-määräykset, eivätkä nekään muutokset ole ilmaisia.
        Tuolla asiaa hieman käsitellään.

http://www.kiinteistoklubi.com/piha.asp?cat=31&dismode=article&apage=2&artid=193

.

• ---
        ole .. kirjoitti:

todellakaan mikään vitsi leikkipaikkoja koskevat EU-määräykset, eivätkä nekään muutokset ole ilmaisia.
        Tuolla asiaa hieman käsitellään.

http://www.kiinteistoklubi.com/piha.asp?cat=31&dismode=article&apage=2&artid=193

.

Maksaa ne.

Miksi leikkipaikkoja ei ulkoisteta, onhan niitä koirapuistojakin jokapaikassa? Ja ne on tehty verovaroin, ei jonkun osakeyhtiön osakkaiden rahoilla.

Ja noin muuten, jos joskus ostan asunnon, plussana ei todellakaan tule olemaan hieno leikkipaikka. Enenpi vaikuttaa vaikkapa miten pääsee kaupasta autolla oven eteen.

=DW=

• hallitus vastaa yhdessä isännöitsijän kanssa tehtyjen päätösten toteuttamisesta. Oletan, että pihan kunnostustoimista olisi päätetty yhtiökokouksessa ja budjetissa näkyisi ainakin likimääräiset kustannukset. Jos kustannukset poikkeavat olennaisesti budjetoiduista, ne edellyttävät uuden yhtiökokouksen pitämistä.

Jos asunto-osakeyhtiön osakkaat eivät välitä osallistua yhtiökokouksiin tai lähettää sinne edustajaansa, on turha valittaa jälkikäteen. Kokouskutsussa pitää olla maininta kaikista tärkeistä asioista, joita siellä käsitellään. "Muut käsiteltävät asiat" -kohdan alla ei pitäisi käsitellä asioita, joilla on olennaista merkitystä yhtiövastikkeen suuruuteen. Jos hallitus on toiminut vastoin tehtyjä päätöksiä tai ylittänyt valtuutensa, heidät voi saattaa siitä vastuuseen. Hallituksen kaataminen saattaa olla helppo juttu, mutta uusien vastuunkantajien löytäminen voi olla huomattavasti vaikeampaa. Ihmiset puhuvat usein paljon ja mielellään... kun ovat jättäneet osallistumatta itse päätöksentekoprosessiin.

Asioihin perehtymisen voisi aloittaa vaikka netin kautta. Alkuun pääsemiseksi hyviä hakusanoja ovat esim. Asunto-osakeyhtiölaki ja Kiinteistöliitto, joiden takaa löytyy monia jatkolinkkejä.
      Isännöitsijältä tai hallituksen jäseniltä saat varmaan nähtäväksesi vuosikokouspöytäkirjan ja budjetin.

• handek

Minulla on kaksikin asuntoa vuokralla, ja käyn kyllä kokouksissakin.
        jotain tiesin kai minäkin...

mutta halusin varmistusta omille aavistuksilleni.
        Eli, eikun kokoukseen surmaamaan vanha ystävä...
        Kiitos kuitenkin.

• ------

Melkein kaikilla yhtiöillä. Isännöitsijät muuvät innolla näita lapsiensa tekemi "palveluita" kaikille kilpaa.

No pittää sanoa, en ole mikään aktiivinen osakas ite. Käyn esityslistalla olevissa tärkeissä asioissa äänestämässä, joskun oon jopa pitänyt puheenvuoronkin jostain asiasta. Mutta tällä hetkellä en esimerkiksi tunne yhtään hallituksen jäsentä edes ulkonäöltä. Isännöitsijän tunnen parin meilin ja netissä olevan valokuvan perusteella-

Tää, mistä hande lirjoitti on nyt oikea ongelma. Suurin osa ihmisistä vaan haluaa asustella. Sitten on tää pisnespuoli. Kaupparatsut on tykittämässä tiesmitä remontteja, ties milläkin perusteella joka paikkaan.

Ja kun nuoriso on aktiivista, se päättelee asioista sitten hallituksessa, minne ovat ittensä keskenään junailleet, kun monilla on jäänyt noit kokouskutsutkin lukematta.

Lyhyt lista, hienoista asioista, mitä meitin yhtiössä on jotenkin epähuomiossa tehty:

- Kattoremontti. Ei entisessä katossa ollut vikaa, se vaan oli mineriittiä, siis asbestipitoista.

- Kolmikerroslasit vaihdettiin kolmikerroslaseihin. No mä olin kokouksessa äänestämässä vastaan, mutta nuorison mielestä vanhoja puupokia ei kannattanut maalata, vaan vaihdettiin net uusiin...

- Kylppäriremppa. Suurinosa oli tehnyt rempan. Mutta tasa-arvon perustellaa päätettiin teettää kaikki kylppärit uusiksi. Noh, se nyt meni miten meni. Nut useaankin asuntoon on tehty taas kylppäriremppa. Johtuen siitä että urakoitsija oli tehnyt rakennusvirheen ja kaikki saunat on tehty suteen. Rakennusfirmaa, valvojaa, isännöitsijää ei ole olemassakaan enää yritysrekisterissä. vastustamassa olin tätäkin offensiivia.

- Julkisivuremppa. Etelä seinät oli huonoja, ne pitikin laittaa. Meillä laitettiin kaikkin seiniin uus paneeli priimojen lautojen tilalle. Siinä vaiheessa alkoi jo naurattaan, kun duunarit purki täysin virheettömien varastojen paneelit, laittoi ne siistiin pinoon lavalle ja nailasivat uudet tilalle. Niin siis tästä olin yhteydessä isännöitsijään.

- Pesuhuone on jo remontoitu parikin kertaa. Kiintoissaa, ehkä viis prossaa yhtiössä asuvista käyttää sitä, Olen viimeisen kolmentoista vuoden aikana käynyt siellä muistaakseni kolme kertaa...

Jneknejne.

Tää nyt meni vähän tilityksen puolelle, mutta kun mä oon se artisti joka maksaa laskuja.

Kaikki on kuitenkin hoidettu lain mukaan, ei asioissa mitään virheitä ole. Mäkin olen jäänyt melkein aina vähemmistöön kokouksissa.

Paitsi yks juttu. Joku oli keksinyt, etä postilaatikot vaihdetaan. Hauskaa oli kun yhtiöltä tuli tiedoite kuluista. Samana päivänä oli nimenomaan samaa postilaatikkoa kaikissa maan rautakaupoissa myytävänä alle puoleen hinnata, mitä meille ehdotettiin. Nostettiin meteliä. Jostain syystä laatikkoja ei ole vaihdettu. Tosin yhdelle hallituksen jäsenelle ilmaantui sellainen laatikko, kuin ois kaikille pitänyt tulla...

Ai nii, ja se kun oli oikein laskelmat ja piirrustukset, miten laitetaan sisäpihalle ulkovarastot ja nykyinen ulkovarasto muutetaan ikkunalliseksi ja lämmitettäväksi. No järjetön ajatu, uskomattoman kallis jne. Ei mennyt läpii. Nyt vaan kattelin kun yhdestä entisen hallituksen jäsenen entisestä kämpästä oli kuvia lehdessä. Kun varasto mätänee, kun ei oo eristetty ja tehty oikein ja vereksempi pihavarasto pitää purkaa, siinä kun ei oo rakennuslupia.

Siis tää on oikeesti välillä ihan spåedehommaa. Mutta kun osakkaalla on vain osakkeen verran äänioikeutta. Laskut pitää sitten vaan maksaa enenmmistön päätösten mukaan.

Tässä on sellanen pikkuvika kokohommassa. Että meillä on asukkaat, siis omistajat vaihtuneet valtavasti. Net jotka istuu hallituksessa on on nuoria. Net jotka net sinne äänestää on nuoria. Net kaikki tuntee toisensa vaikkapa just noilta leikkipaikoilta. Ja ne päättää asiat.

Ja viimenen katkeruus. Parin naapurin kanssa ajateltiin tehdä leikkipaikasta grillikatos- Vois paistaa makkaraa ja seurustella naapureitten kanssa pihalla. Sitten kävikin asuntokauppa kuumana. Nyt on kuulemma tulossa aika isolasku just uusista lasten keinuista ja direktiivit täyttävistä hiekkalaatikoista. Kun niille noin viidelle leikki-ikäiselle pitää olla leikkipaikka. Outoa, kun tuossa kymmenen metrin päässä on urheilukenttä ja kolmenkymmenen metrin päässä leikkipuisto. Mutta täällähän met kymmenet tyypit grillaillaan jokainen omilla pihoillamme nyt. Kun ostarissa ei ole tuota grilliäkään, että vois makkaran ostaa illalla.

Kimppakiva on hieno asia.

=DW=

• handek
        ------ kirjoitti:

Melkein kaikilla yhtiöillä. Isännöitsijät muuvät innolla näita lapsiensa tekemi "palveluita" kaikille kilpaa.

No pittää sanoa, en ole mikään aktiivinen osakas ite. Käyn esityslistalla olevissa tärkeissä asioissa äänestämässä, joskun oon jopa pitänyt puheenvuoronkin jostain asiasta. Mutta tällä hetkellä en esimerkiksi tunne yhtään hallituksen jäsentä edes ulkonäöltä. Isännöitsijän tunnen parin meilin ja netissä olevan valokuvan perusteella-

Tää, mistä hande lirjoitti on nyt oikea ongelma. Suurin osa ihmisistä vaan haluaa asustella. Sitten on tää pisnespuoli. Kaupparatsut on tykittämässä tiesmitä remontteja, ties milläkin perusteella joka paikkaan.

Ja kun nuoriso on aktiivista, se päättelee asioista sitten hallituksessa, minne ovat ittensä keskenään junailleet, kun monilla on jäänyt noit kokouskutsutkin lukematta.

Lyhyt lista, hienoista asioista, mitä meitin yhtiössä on jotenkin epähuomiossa tehty:

- Kattoremontti. Ei entisessä katossa ollut vikaa, se vaan oli mineriittiä, siis asbestipitoista.

- Kolmikerroslasit vaihdettiin kolmikerroslaseihin. No mä olin kokouksessa äänestämässä vastaan, mutta nuorison mielestä vanhoja puupokia ei kannattanut maalata, vaan vaihdettiin net uusiin...

- Kylppäriremppa. Suurinosa oli tehnyt rempan. Mutta tasa-arvon perustellaa päätettiin teettää kaikki kylppärit uusiksi. Noh, se nyt meni miten meni. Nut useaankin asuntoon on tehty taas kylppäriremppa. Johtuen siitä että urakoitsija oli tehnyt rakennusvirheen ja kaikki saunat on tehty suteen. Rakennusfirmaa, valvojaa, isännöitsijää ei ole olemassakaan enää yritysrekisterissä. vastustamassa olin tätäkin offensiivia.

- Julkisivuremppa. Etelä seinät oli huonoja, ne pitikin laittaa. Meillä laitettiin kaikkin seiniin uus paneeli priimojen lautojen tilalle. Siinä vaiheessa alkoi jo naurattaan, kun duunarit purki täysin virheettömien varastojen paneelit, laittoi ne siistiin pinoon lavalle ja nailasivat uudet tilalle. Niin siis tästä olin yhteydessä isännöitsijään.

- Pesuhuone on jo remontoitu parikin kertaa. Kiintoissaa, ehkä viis prossaa yhtiössä asuvista käyttää sitä, Olen viimeisen kolmentoista vuoden aikana käynyt siellä muistaakseni kolme kertaa...

Jneknejne.

Tää nyt meni vähän tilityksen puolelle, mutta kun mä oon se artisti joka maksaa laskuja.

Kaikki on kuitenkin hoidettu lain mukaan, ei asioissa mitään virheitä ole. Mäkin olen jäänyt melkein aina vähemmistöön kokouksissa.

Paitsi yks juttu. Joku oli keksinyt, etä postilaatikot vaihdetaan. Hauskaa oli kun yhtiöltä tuli tiedoite kuluista. Samana päivänä oli nimenomaan samaa postilaatikkoa kaikissa maan rautakaupoissa myytävänä alle puoleen hinnata, mitä meille ehdotettiin. Nostettiin meteliä. Jostain syystä laatikkoja ei ole vaihdettu. Tosin yhdelle hallituksen jäsenelle ilmaantui sellainen laatikko, kuin ois kaikille pitänyt tulla...

Ai nii, ja se kun oli oikein laskelmat ja piirrustukset, miten laitetaan sisäpihalle ulkovarastot ja nykyinen ulkovarasto muutetaan ikkunalliseksi ja lämmitettäväksi. No järjetön ajatu, uskomattoman kallis jne. Ei mennyt läpii. Nyt vaan kattelin kun yhdestä entisen hallituksen jäsenen entisestä kämpästä oli kuvia lehdessä. Kun varasto mätänee, kun ei oo eristetty ja tehty oikein ja vereksempi pihavarasto pitää purkaa, siinä kun ei oo rakennuslupia.

Siis tää on oikeesti välillä ihan spåedehommaa. Mutta kun osakkaalla on vain osakkeen verran äänioikeutta. Laskut pitää sitten vaan maksaa enenmmistön päätösten mukaan.

Tässä on sellanen pikkuvika kokohommassa. Että meillä on asukkaat, siis omistajat vaihtuneet valtavasti. Net jotka istuu hallituksessa on on nuoria. Net jotka net sinne äänestää on nuoria. Net kaikki tuntee toisensa vaikkapa just noilta leikkipaikoilta. Ja ne päättää asiat.

Ja viimenen katkeruus. Parin naapurin kanssa ajateltiin tehdä leikkipaikasta grillikatos- Vois paistaa makkaraa ja seurustella naapureitten kanssa pihalla. Sitten kävikin asuntokauppa kuumana. Nyt on kuulemma tulossa aika isolasku just uusista lasten keinuista ja direktiivit täyttävistä hiekkalaatikoista. Kun niille noin viidelle leikki-ikäiselle pitää olla leikkipaikka. Outoa, kun tuossa kymmenen metrin päässä on urheilukenttä ja kolmenkymmenen metrin päässä leikkipuisto. Mutta täällähän met kymmenet tyypit grillaillaan jokainen omilla pihoillamme nyt. Kun ostarissa ei ole tuota grilliäkään, että vois makkaran ostaa illalla.

Kimppakiva on hieno asia.

=DW=

Tuota se elämä on kolhoosissa.

Minulla on kaksi pikkuruista asunto-osaketta. 24 ja 28 neliötä. Viimeksimainittu vielä velkaakin.
        Opiskelijoille olen niitä vuokraillut, parhaille maksajille. Rehellisille.

Tulevana kesänä täytyy kai luopua tästä talostani, koska en yksin tarvitse satoja neliöitä.
        Mutta kuitenkin.

Olen lupaillut tyttärelleni, josko kaksioon muuttaisin.

Heille se on ihan samantekevää.

Millaisia lapsia olenkin kasvattanut?
        Eikö heitä perintö kiinnosta?

Ei kuulemma hitustakaan, omaa elämää haluavat elää, itsenäisesti.

Mutta asiaan.

Kolhoosiin muuttaminen alkaa pelottaa minua.
        Naapuri tulee sanomaan, josko tuo Creedens jo tuli kuultua, enkä saa käydä illalla pihalla ampumassa ilmakiväärillä saati pissiä omalle nurmikolle...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      90
      3007
    2. Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?

Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.
      Maailman menoa
      152
      1236
    3. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      210
      1191
    4. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      84
      1183
    5. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      88
      1164
    6. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      1070
    7. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      65
      882
    8. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      25
      785
    9. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      71
      757
    10. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      59
      647
    Aihe