Evärutosta, pH:n laskemisesta ja levistä

Tzaa

Huomasin muutama päivä sitten että parilla neontetrallani on hieman rispaantuneet pyrstöevät joissa on vähän valkoista. Akvan koko on 50 litraa, jossa 9 neontetraa.
pH noin 7.3 (tiedän, liian korkea neontetroille)
GH 4-5
Lämpötila 23-24
Akvaario on ollut käytössä viitisen vuotta, ennen ei ole eväruttoa ilmaantunut. Evärutto varmaankin tullut korkeasta pH:sta? Olen yrittänyt laskea sitä vaikka miten, poistin kaikki muut koristeet, mutta kantoja olen lisäillyt. Seisotan vettä vuorokauden vedenvaihtoon ja käytän tetra aqua safea. Ostin tässä myös manteliketapanin lehtiä, joiden pitäisi laskea pH:ta. Hiilidioksidilevitin vissiinkin laskee myös, mutta täällä päin en ole kyllä muistaakseni törmännyt moiseen. Litkuja en suostu kokeilemaan. Olisiko vielä muita vinkkejä?
Palataan siihen eväruttoon. Kun tauti on noin alkuvaiheessa, kannattaako minun seurata tilannetta vai työntää altaaseen waterlife myxaziniä? Purkki odottaa tuossa jo käyttäjäänsä, mutta ajattelin silti vielä kysäistä asiasta. Mikä muu auttaisi ruttoon?
Altaassa on myös vaiheittain melkoinen leväongelma, joka poistuu hetkeksi aikaa vedenvaihdolla. Vaihdan vettä siis kerran viikossa, jos näyttää likaiselta niin useamminkin. Möyhin pohjan joka kerta, pesen suodattimen jos on tarpeen. 'Päälevä' on sinilevä, jota kuitenkaan ei ihan älyttömästi ole. Myös piilevää esiintyy välillä. Raapsin levän joka kerta kasvien lehdiltä, kannoilta ja laseista. Muutaman päivän akvaario näyttää siistiltä, kunnes levät pääsevät taas hiukan valloilleen. Korkea pH:kin eikös villiinnytä leviä? Olen kerran kokeillut täydellistä pimennystä, joka tehosikin, mutta kasvit vain eivät siitä pitäneet. Sen seurauksena punarotala kuukahti, ja nyt akvassa ei paljoa korkeita kasveja ole. En luota oikein paikalliseen eläinkauppaan, jossa he eivät itsekään tiedä kasveista mitään ja yleensä kasvit ovat säälittävän surkean näköisiäkin.

Että tämmöistä.

7

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tzaa

      Ainiin, ja sitten vielä:
      Mitkä pohjakalat sopivat tuon kokoiseen akvaan? Kovin suurta valikoimaa täällä ei ole... Siis sellaisia lajeja jotka ovat melko yleisiä. Lähinnä levänsyöjiä jotka eivät tuhoa kasveja tai hätistele neonejani.

    • fish KING

      Tuskinpa veden pH on syypää kalojesi huonoon kuntoon yleensä syy löytyy virheellisistä hoitorutiineista ... kerroppa
      - miten usein vaihdat vettä akvaarioosi, kuinka paljon kerralla
      - kuinka usein joudut pakosta puhdistamaan suodattimen, miten teet sen
      - mitä ruokaa ja miten paljon kerralla sekä kuinka usein ruokit kalojasi

      TÄSSÄ VIELÄ HYVÄ LINKKI .. http://www.aquahoito.info/suomi/index.html

      • Tzaa

        Vaihdan siis veden kerran viikossa, jos tarpeen, useammin (lukee jo edellisessä viestissä). Noin 40-60%, riippuu miltä näyttää. En kyllä muista milloin olisin jättänyt viikosta veden vaihtamatta.

        Pesen suodattimen silloin kun teho loppuu ja näyttää leväiseltä. Puhdistan pelkällä vedellä muut osat, suodatinmateriaalin olen pyrkinyt huuhtelemaan akvaarion omalla vedellä erillisessä astiassa. Miten useasti, sekin vähän riippuu. Ehkä noin kerran parissa viikossa, joskus useammin, max. sen kerran viikossa.

        Ruokin kaloja kerran päivässä vähän TetraMinillä. Sen verran minkä syövät max. parissa minuutissa, ehkä noin 2-3 pientä hiutaletta purkista. Silloin tällöin annan Tetra Fresh Delicaa herkkuna. Tiedän, että pitäisi ruokkia pieninä annoksina pari kertaa päivässä, mutta välillä en muista/ehdi ruokkimaan aamulla, joten annan yleensä muonan klo 22 illalla. Minusta muutenkin, jos ruokin monta kertaa päivässä, se kuormittaa akvaa ja tulee helpommin sitä levää. En muutenkaan pidä ruokkimista erityisen tärkeänä osana akvaariota.


      • fish KING
        Tzaa kirjoitti:

        Vaihdan siis veden kerran viikossa, jos tarpeen, useammin (lukee jo edellisessä viestissä). Noin 40-60%, riippuu miltä näyttää. En kyllä muista milloin olisin jättänyt viikosta veden vaihtamatta.

        Pesen suodattimen silloin kun teho loppuu ja näyttää leväiseltä. Puhdistan pelkällä vedellä muut osat, suodatinmateriaalin olen pyrkinyt huuhtelemaan akvaarion omalla vedellä erillisessä astiassa. Miten useasti, sekin vähän riippuu. Ehkä noin kerran parissa viikossa, joskus useammin, max. sen kerran viikossa.

        Ruokin kaloja kerran päivässä vähän TetraMinillä. Sen verran minkä syövät max. parissa minuutissa, ehkä noin 2-3 pientä hiutaletta purkista. Silloin tällöin annan Tetra Fresh Delicaa herkkuna. Tiedän, että pitäisi ruokkia pieninä annoksina pari kertaa päivässä, mutta välillä en muista/ehdi ruokkimaan aamulla, joten annan yleensä muonan klo 22 illalla. Minusta muutenkin, jos ruokin monta kertaa päivässä, se kuormittaa akvaa ja tulee helpommin sitä levää. En muutenkaan pidä ruokkimista erityisen tärkeänä osana akvaariota.

        missä mättää, en keksi ... ruokinta on olennainen osa kalojen hoitoa, ei akvaariota ;) no, sitä kait tarkoititkin... saivartelu sikseen... kyllä kalat kestävät paastoakin mutta nuoret yksilöt eivät välttämättä kestä päivänkään paastoa ;(

        suodattimen massat voit huoletta pestä raanaveden alla, tuo lutrailu akvaveden kanssa on turhaa, osaatko perustella miksi teet niin?


    • fish KING

      linkkaa kuvien linkki tänne esim. .. http://kuvablogi.com/nayta/43073/ .. tuon kautta voi laittaa kuvia tulemaan ;) omista akvoistani nuo...

      Miksi muuten seisotat vettä ämpäreissä tuon vuorokauden ajan ??? 8)
      käytät aquasafea ???

      Mitähän mahtaisivat olla NO2 ja NO3 pitoisuudet mitattuina ennen veden vaihto hetkeä ???
      - saatko mitattua

      Miten rajusti "möyhit" tuota pohjaa?
      - kerroppa

      pH on kyllä ihan normaalissa haarukassa... 6,5-7,5 on se yleisin

      • Tzaa

        Luin jostain vanhasta akvaariokirjasta että bakteerit lähtee pois jos huuhtelee ne raanaveden alla. Eli toisin sanoen huuhtelisin bakteerit viemäriin. Muttah, lieneekö tuo tarpeellista.

        Vettä seisotan yön yli, jotta kloori haihtuu pois. Näin kertoi akvaariotuttu joka harrastellut usean vuosikymmenen ajan (hänkin kyllä vanhanaikainen).
        Mitähän haittaa tuosta aquasafen käytöstä voisi olla?

        NO2 en ole mitannut ennen vedenvaihtoa, ja juuri kerkesin toissapäivänä veden vaihtaa, joten seuraavan kertaan menee vajaa viikko. Kun olen sitä muutaman päivän vedenvaihdon jälkeen mittaillut, se on ollut siinä 0mg/l. NO3 mittaa minulla ei taas ole, senkin kyllä hommaan kun tulisi tuon KH:n kanssa vastaan.

        Möyhin sitä pohjaa kyllä aika reippaasti, että varmasti lähtee mönjät pohjaltakin pois. Siksi, koska pohjasora on melko vaaleaa, ja mömmöt levät näkyy melko helposti ja ovat minusta epäsiistin näköistä (ja tiedän senkin, että olisi alunperin pitänyt ostaa tummempaa pohjasoraa).

        Minustakin on melko vaikeaa etsiä noiden levien ja mahdollisen eväruton syytä, koska itseni mielestä hoidan pikkuakvaariotani tunnollisesti.:] Esimerkiksi jos reissaan pikku matkan niin kannan koko ajan vähän huolta että mitenhän ne kalat pärjää ja onkohan ketää kuollu yms.^^ Sitä paitsi, en ole kyllä enää varma onko tuo pyrstöjen hienoinen rispaantuminen (jos niin voi enää sanoa) eväruttoa, sillä tässä on kulunut varmaankin kohta viikko kun sen huomasin, ja sen suurempia muutoksia ei kyllä pyrstössä näy. Miten nopeasti tuon taudin pitäisi edetä? Jos se olisi kunnon eväruttoa, olisiko kalani jo mennyttä kamaa? Olisivatko ne vain tapelleet/näykkineet toisiaan jostain syystä? Kuvien ottaminen on hieman hankalaa neonien vilkkaisuuden takia, mutta yritetään...


      • fish KING
        Tzaa kirjoitti:

        Luin jostain vanhasta akvaariokirjasta että bakteerit lähtee pois jos huuhtelee ne raanaveden alla. Eli toisin sanoen huuhtelisin bakteerit viemäriin. Muttah, lieneekö tuo tarpeellista.

        Vettä seisotan yön yli, jotta kloori haihtuu pois. Näin kertoi akvaariotuttu joka harrastellut usean vuosikymmenen ajan (hänkin kyllä vanhanaikainen).
        Mitähän haittaa tuosta aquasafen käytöstä voisi olla?

        NO2 en ole mitannut ennen vedenvaihtoa, ja juuri kerkesin toissapäivänä veden vaihtaa, joten seuraavan kertaan menee vajaa viikko. Kun olen sitä muutaman päivän vedenvaihdon jälkeen mittaillut, se on ollut siinä 0mg/l. NO3 mittaa minulla ei taas ole, senkin kyllä hommaan kun tulisi tuon KH:n kanssa vastaan.

        Möyhin sitä pohjaa kyllä aika reippaasti, että varmasti lähtee mönjät pohjaltakin pois. Siksi, koska pohjasora on melko vaaleaa, ja mömmöt levät näkyy melko helposti ja ovat minusta epäsiistin näköistä (ja tiedän senkin, että olisi alunperin pitänyt ostaa tummempaa pohjasoraa).

        Minustakin on melko vaikeaa etsiä noiden levien ja mahdollisen eväruton syytä, koska itseni mielestä hoidan pikkuakvaariotani tunnollisesti.:] Esimerkiksi jos reissaan pikku matkan niin kannan koko ajan vähän huolta että mitenhän ne kalat pärjää ja onkohan ketää kuollu yms.^^ Sitä paitsi, en ole kyllä enää varma onko tuo pyrstöjen hienoinen rispaantuminen (jos niin voi enää sanoa) eväruttoa, sillä tässä on kulunut varmaankin kohta viikko kun sen huomasin, ja sen suurempia muutoksia ei kyllä pyrstössä näy. Miten nopeasti tuon taudin pitäisi edetä? Jos se olisi kunnon eväruttoa, olisiko kalani jo mennyttä kamaa? Olisivatko ne vain tapelleet/näykkineet toisiaan jostain syystä? Kuvien ottaminen on hieman hankalaa neonien vilkkaisuuden takia, mutta yritetään...

        Nopean sisävirtauksen omaavassa suodattimessa ei bakteeristo saa otetta eikä siellä näin ollen ole paljoakaan elävää, tuossa jo aiemmin kirjoittelin että yli 90% akvaarion hajoittaja bakteeristosta elää akvaarion sisällä erilaisilla pintamateriaaleilla, hiekanpäällä, lasipinnoilla jne.

        Valtakuntamme vettä ei enää kloorata niin että se edes haisisi kloorille niin kuin muutama vuosikymmen sitten ;) veden seisottaminen saaveissa on siten turhaa, varmista pitoisuudet vielä vesilaitokselta mutta uskompa että olen kuitenkin oikeassa.

        Vedenvaihdon jälkeen mittailussa ei ole mitään hyötyä analyysin kannalta, ennen veden vaihtoa mittaus tulos kertoo mitä akvaarion vesi on pahimmillaan, sitä voi sitten verrata vaikka muutaman päivän jälkeen otetuilla tuloksilla mutta se on lähinnä testereiden haaskausta 8/
        Tilaa testereitä netistä ;) - tetran tai seran tuotteet tippatestereinä harrastaja akvaristille riittävät tarkkuudeltaan.

        Itse kyllä myös veikkaan että kalat ovat näykkineet toisiaan... niillä kun on tapana kisailla aikalailla kun voivat hyvin akvaariossa ;) evät paranevat ajallaan !!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8604
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      126
      2331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe