Sekoittuvatko diesel-laadut keskenään?

Minulla on auton tankissa keskikesällä ostettua dieselpolttoainetta, jonka samepiste on nolla astetta. Sattuneesta syystä autolla ei nyt juurikaan voida ajaa vaan se seisoo ulkona. Tänään tankkasin päälle Teboilin kesälaatua, jonka samepiste on -18 astetta. Seos on varmaan riittävän talvista Helsingin loka-marraskuun yöpakkasille, jos nuo kaksi laatua sekoittuvat keskenään. Mutta tapahtuuko niin vai jääkö paksumpi kesälaatu tankin pohjalle ja ohuempi sen päälle kellumaan?

8

2326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parappa

      Eikös ny luulis että tankatessa ne sekoittuvat toisiinsa.

      Kun uutta ainetta valutetaan tankkiin.

    • PekkaKaruna

      Kyllä kesä-, talvi-, ja arktinen talvilaatu sekoittuvat toisiinsa.

      Suomessa kesälaatu on suodatettavaa n. 15 lämpötilaan saakka, mistä olet sellaista polttoainetta ostanut jonka samepiste on nollassa?

      Muistelen lukeneeni että alle 10 % alhaisemman samepisteen omaavaa polttoainetta vaikuttaa koko polttoaine-erän suodatettavuuteen todella paljon. Eli jo sinulla on 50-50 suhteessa kesä- ja talvilaatua niin kylmänkesto ei ole aritmeettinen keskiarvo vaan huonompi.
      En pikaisella etsimisellä löytänyt mitään lähdettä.

      • sitten ei

        Sekoittuu aika varmasti, jos seoksen lämpötila sekoituksen jälkeen on korkeampi kuin sen kesäisemmän laadun samepiste, tässä tapauksessa 0 C. Jos lämpötila jää kesäisemmän laadun samepisteen alle, on riski, että kesälaadun parafiinit kiteytyvät ennen kuin ehtivät liueta talvilaatuun. Ratkaisevia tässä ovat samepisteet - eivät suodatettavuusarvot.

        Varman vastauksen tällaiseen asiaan saa soittamalla jonkin öljy-yhtiön tuoteneuvontaan.

        P.S. -18 C kesälaatu???? Se on markkinointia, ei tekniikkaa.


      • "mistä olet sellaista polttoainetta ostanut jonka samepiste on nollassa?"

        Nesteen keskikesälaatu on heidän Web-sivunsa mukaan (-0/-10) eli samepiste on nolla astetta. Tosin en tiedä varmasti, olenko tankannut sitä vai toista kesälaatua (-5/-15), jonka samepiste on siis -5 astetta.


      • sitten ei kirjoitti:

        Sekoittuu aika varmasti, jos seoksen lämpötila sekoituksen jälkeen on korkeampi kuin sen kesäisemmän laadun samepiste, tässä tapauksessa 0 C. Jos lämpötila jää kesäisemmän laadun samepisteen alle, on riski, että kesälaadun parafiinit kiteytyvät ennen kuin ehtivät liueta talvilaatuun. Ratkaisevia tässä ovat samepisteet - eivät suodatettavuusarvot.

        Varman vastauksen tällaiseen asiaan saa soittamalla jonkin öljy-yhtiön tuoteneuvontaan.

        P.S. -18 C kesälaatu???? Se on markkinointia, ei tekniikkaa.

        Kysyin asiaa Teboilin Web-sivun kautta. Ihmettelin nimittäin sitä, että siellä esitellään vain kaksi laatua, kesälaatu (samepiste -5 astetta) ja talvilaatu (samepiste -29 astetta). Jälkimmäistä aletaan myydä Etelä-Suomessa vasta joskus marras-joulukuussa. Sen sijaan Nesteen sivuilla esitellään "markkinoiden paras ja pakkaskestävin kesälaatu -15/-25", jonka samepiste on siis -15 astetta. Muistan aiemmin nähneeni, että Teboilin vastaavan tuotteen samepiste oli eilisen myyjän mainitsema -18 astetta. -- Teboililta vastattiin tiedusteluuni ja kerrottiin, että heillä on aiempina vuosina ollut myynnissä tuollainen "välilaatu", mutta nyt ei ole.


      • Timontti kirjoitti:

        Kysyin asiaa Teboilin Web-sivun kautta. Ihmettelin nimittäin sitä, että siellä esitellään vain kaksi laatua, kesälaatu (samepiste -5 astetta) ja talvilaatu (samepiste -29 astetta). Jälkimmäistä aletaan myydä Etelä-Suomessa vasta joskus marras-joulukuussa. Sen sijaan Nesteen sivuilla esitellään "markkinoiden paras ja pakkaskestävin kesälaatu -15/-25", jonka samepiste on siis -15 astetta. Muistan aiemmin nähneeni, että Teboilin vastaavan tuotteen samepiste oli eilisen myyjän mainitsema -18 astetta. -- Teboililta vastattiin tiedusteluuni ja kerrottiin, että heillä on aiempina vuosina ollut myynnissä tuollainen "välilaatu", mutta nyt ei ole.

        Nesteen sivuilla esitellään siis viisi erilaista dieselpolttoainetta. Niistä kolmea sanotaan jonkinlaisiksi kesälaaduiksi (-0/-10, -5/-15 ja -15/-25). Yhtä sanotaan talvilaaduksi (-29/-34). Viidettä (-40/-44) on usein kutsuttu arktiseksi laaduksi, vaikka sitä sanaa en tänään Nesteen sivustolla nähnyt.


      • Kiitos, tuossa oppaassa eri laatujen sekoittaminen onkin hyvin selitetty!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1469
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      335
      1092
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      45
      904
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      169
      779
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      749
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      700
    7. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      577
    8. 52
      571
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      568
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      531
    Aihe