Minulla on kuukauden ikäinen tyttö. Rintani ovat nyt jo jonkun aikaa pehmeät ja tyhjän tuntuiset, ja nyt olen huomannut ettei vauva selvästikkään saa niistä tarpeeksi maitoa, kun imetys saattaa kestää 3 tuntia putkeen ja silti vauva kitisee... Sain ohjeeksi ensin imettää ja sitten kokeilla imetyksen jälkeen korvikkeella että paljonko menee, minkä mukaan voin arvioida maidontuloa. No, kokeilin. Imetin puolisen tuntia, vaihdoin välissä rintaa kun vauva alkoi rimpuilla ja kitistä. Sitten korviketta. No, sitäpä menikin sitten 130ml, eli vaikuttaisi siltä ettei rinnoistani ollut tullut juuri mitään! Kokeillut olen nyt useamman kerran, ja aina sama juttu. Mitä ihmettä, voiko maito yhtäkkiä vaan loppua??? Onko mitään keinoa miten saisin maitoa tulemaan enemmän? Pitää nyt kai siirtyä vaan osaimetykselle ja antaa korviketta lisäksi, kun pitkän aikaa "seisseenä" rinnoista kyllä tulee maitoa... Ajattelin vaan kysellä onko mitään muita keinoja? :(
Apua, maito loppuu!?
13
2874
Vastaukset
- kahen äippä
Tuo on aivan normaali reaktio, tissi alkavat alun "täysinäisyyden" jälkeen palautua malliinsa mutta tämä ei todellakaan merkkaa sitä etteikö vauva niistä mitään saisi. Maidon tulo ei ole yhtäkkiä. Pahin virhe mitä nyt voit tehdä on mennä antamaan korviketta, tissit tottuvat siihen että ei tässä maitoa nyt enää tarvitakaan eivätkä siis maitoa tuotakaan. (Tein tämän virheen esikoiseni kanssa, maito loppui vähitellen 2,5kk iässä). Jos nyt olet antanutkin niin ei haittaa mutta anna tästä lähin vain tissiä. Vauvan on tarkoituskin imeä sitä kauan jotta saisi näin "tilattua" maitoa lisää. Jos imetys tuntuu hankalalta istualtaan, mene makuulle ja vauva viereen imemään. Koin itse tämän parhaaksi asennoksi imettäessäni. Peittoa vielä vaikka päälle että saatte oikein olla lähekkäin:) Tämä oikeasti stimuloi kroppaasi tuottamaan lisää maitoa.
Onnistuin imettämään toista lastani ja imetän vieläkin, hän on nyt 11kk. Petyin kovasti kun esikoisen imetys epäonnistui, mutta luin ja otin asiasta selvää toista odottaessani ja paras neuvo mitä sain on että seuraamalla vauvan painonnousua voin todeta onko saanut maitoa. En siis itse vauvaa punninnut vaan neuvolassa käydessä punnittiin ja aina oli tarpeeksi painoa tullut. Luota siis vain siihen! Jos vauva on nälkäisen oloinen niin anna korviketta lisäksi (siis jos on aivan pakko) mutta anna vain vähän ja taas tissiä päälle. Alku on tätä että vauva on tissillä kauan mutta sinnikkyys palkitaan, usko pois! Ja pakko sanoa vielä että toiseksi paras neuvo mitä olen saanut on ollut usko itseensä ja siihen että imetys onnistuu ja maitoa tulee! Se auttaa oikeasti! - kasghho
Ei se maito lopu ja tämä kuuluu asiaan :) Vaatii vain hirmuisesti kärisvällisyyttä pitkät imetykset. Toiset ei vain ole luontaisesti maitolaitureita, jotka valtoimenaan tuottavat maitoa ja siksi muksu tilailee lisää. Ja tosi on, että jos nyt menet sitä korviketta antamaan niin kyllä se maito sitten hiljakseen loppuu. Eri asia vain jaksatko ja pystytkö kokoajan imettämään. Nim. kokemusta on, että se hermostuttaa, kun miettii saako vauva tarpeeksi jne. Jos tuntuu, että haluat antaa pullosta ja olla varma siitä, että saa tarpeeksi ruokaa niin tee tosiaan tuo, että imetät ensin molemmin puolin vaikka kaksikin kertaa (ainakun päästää irti, vaihda puolta) ja sitten päälle pieni määrä pullosta. Ja pikkuhiljaa alat ennemmin vähentämään sitä pullomäärää, kuin lisäämään. Tällä minä sain ainakin rintani herätettyä tuossa vaiheessa ja vielä nyt 4,5kk iässä imetys onnistuu ihan hienosti, eikä maito ole "loppunut". Ja jos tissittelyt venyy maratooneiksi niin voi kokeilla myös n. 20 min jälkeen irrotusta tissistä ja seurata mille mielialalle kaveri jää (siis jos toinen vain torkahtelee tissille ja nautiskelee eikä tee tehokasta työtä). Välillä olen kyllä antanut pidempäänkin nautiskella tissillä, kun toinen ei tuttia syö ollenkaan, niin saapa jostain lohtua :)
Tulipas sepostusta, Käy kattomassa imetystukilista.net, siellä on paljon tosi hyviä vinkkejä imetykseen. Minä oon ihan hurahtanut sivustoon!- ,mm,m
maito voi valitettavasti loppua.. näin kävi mulle kun vauva on 3 viikkoinen. siis se vaan totaalisesti loppui ei tullut enää mitään.
- mörö...
,mm,m kirjoitti:
maito voi valitettavasti loppua.. näin kävi mulle kun vauva on 3 viikkoinen. siis se vaan totaalisesti loppui ei tullut enää mitään.
Olen nyt rintapumpun kanssa kokeillut, paljonko sitä maitoa sieltä tulee. Elikkä annoin rintojen levätä niin että olisivat täyttyneet, annoin välissä korviketta. Pumppasin, ja maitoa tuli tosi vähän(n. 40ml yhteensä)! Niin ettei vauva saa siitä mitenkään mahaansa täyteen. Kyselin myös sukulaisiltani neuvoa, ja kuulin että äidiltäni ja kahdelta hänen siskoistaan oli myös maito noin vaan loppunut. Lieneekö geeneissä ongelma siis?
- miiuu
mörö... kirjoitti:
Olen nyt rintapumpun kanssa kokeillut, paljonko sitä maitoa sieltä tulee. Elikkä annoin rintojen levätä niin että olisivat täyttyneet, annoin välissä korviketta. Pumppasin, ja maitoa tuli tosi vähän(n. 40ml yhteensä)! Niin ettei vauva saa siitä mitenkään mahaansa täyteen. Kyselin myös sukulaisiltani neuvoa, ja kuulin että äidiltäni ja kahdelta hänen siskoistaan oli myös maito noin vaan loppunut. Lieneekö geeneissä ongelma siis?
No tuo pumppu nyt ei kerro yhtään mitään. Itselläni 2kk imetyksen alettua en saanut pumpulla yhtään mitään, kuitenkin 8kk olen jo imettänyt. Kaikki eivät vaan pumpulla saa yhtään maitoa, vaikka maito vauvalle riittääkin. Älkää hyvät ihmiset lopettako imetystä siksi, ettette saa maitoa pumpattua!
- konstaile
mörö... kirjoitti:
Elikkäs annat vauvalle rintaa sen minkä syö, pahimpaan nälkään lisäksi korviketta ja pumppailet syötön jälkeen joka tipan mikä irti lähtee. Pumpata kannattaa joka värssyn välissä ja näin kertoa rinnoille, että tavaraa tilataan. Syötät aina ensin rinnoista, sitten lypsetyn maidon ja korviketta hätätilassa. Syö itse hyvin ja muista juoda, tyhjästä on paha nyhjästä.
Kun pari viikkoa olet näin temppuillut, homma joko alkaa toimia tai sitten ei. Mikäli kaikesta yrityksestä huolimatta maito loppuu totaalisesti, olet tehnyt kaikkesi ja sillä siisti. Jokainen äidinmaitotippa on arvokas ja mennyt hyötykäyttöön, mutta kasvaa ne lapset korvikkeillakin. - tukiäiti
mörö... kirjoitti:
Hei!
Rinnathan toimivat niin, että mitä enemmän maitoa rinnoista poistuu, sitä enemmän rinnat maitoa parin päivän viiveellä muodostavat. Se, että antaa rintojen levätä, toimii itse asiassa juuri päinvastoin: rinnat vähentävät muodostuvan maidon määrää, kun sitä vähemmän rinnoista poistetaan.
Miten vauvasi on kasvanut? Jos kasvu on normaalia eikä hän saa korvaavaa ruokaa, niin hän kyllä saa riittävästi maitoa imetyksellä huolimatta siitä, paljonko sinä saat maitoa ulos pumppaamalla tai miltä rinnat tuntuvat. Pumppaaminenkin on taitolaji: jos heruminen ei käynnisty, ei saaliskaan ole kummoinen. Siksi pumppaaminen ei ole todellakaan luotettava merkki vauvan saamasta riittävästä maitomäärästä.
Periaatteessahan rinnat eivät lopeta maidon tekemistä, jos imetys on alkanut hyvin ja jatkunutkin jo jonkin aikaa, ellei äiti sitten sairastu johonkin aivolisäkettä vahingoittavaan sairauteen - tai ala käyttää hormonaalista ehkäisyä. Vaikka hormonikierukasta ja minipillereistä sanotaan, että ne eivät vaikuta maidon määrään, niin käyttäjäkokemukset ovat tuota vastaan. Mitä aikaisemmin synnytyksen jälkeen keltarauhashormoniehkäisyn aloittaa, sitä enemmän se on tuntunut vaikuttavan maidon määrään.
Toinen, mikä voi vaikuttaa, on äidin oma hormonikierto. Joillain mm. heruminen on tosi tiukassa, jos on (oletettujen) kuukautisten tai ovulaation aika. Tosi moni on näihin "kuiviin kausiin" saanut avun lisäkalsiumista.
Rinnat uusiutuvat joka raskaudessa sekä kehittyvät vielä synnytyksen jälkeen imetyksen alkupäivien aikana. Geenit vaikuttavat maidon määrään lähinnä ajatusten tasolla: jos joka puolelta saa kuulla, että "meidän suvussa ei kenelläkään ole maito riittänyt", niin se aika helposti alkaa toteuttaa itseään.
Jos taas olet sitä mieltä, että annat imetyksesi olla tässä ja siirryt (osittaisimetyksen kautta) korvikeruokintaan, niin tietysti saat niin tehdä. Päätös on yksin sinun. Kerron vain, että imetyksen eteen on toki vielä keinoja kokeiltavana.
Tsemppiä!
- ........
On olemassa sellaista rintapumppu-välinettä, jonka sen avulla äidinmaito ei loppuisisi. Hinta voi olla melko kallis, mutta kannattavaa.
- mörö...
Ollaan siis annettu nyt ensin rintaa niin paljon kuin sieltä vaan tulee, ja korviketta sitten jos jää nälkä, nyt ei kuitenkaan rinnoista tule enää mitään. :( Harmittaa! Neuvolassa sanottiin että hyvin on kasvanut, juurikin tuon korvikkeen ansiosta, ja pyynnöstäni vilkaisi rintoja ja sanoi että aikas tyhjiltä näyttää! Joka päivä on imetetty paljon, mutta silti vauvalla jatkuva nälkä johon on saanut korviketta sitten. Neuvolasta suositeltiin sitäkin, että vaikka maito onkin loppunut, kannattaa tyttö silti ottaa rinnalle päivittäin ainakin joksikin aikaa, maidontulo saattaa kuulemma käynnistyä uudestaan.(?)
- triika
mörö... kirjoitti:
Ollaan siis annettu nyt ensin rintaa niin paljon kuin sieltä vaan tulee, ja korviketta sitten jos jää nälkä, nyt ei kuitenkaan rinnoista tule enää mitään. :( Harmittaa! Neuvolassa sanottiin että hyvin on kasvanut, juurikin tuon korvikkeen ansiosta, ja pyynnöstäni vilkaisi rintoja ja sanoi että aikas tyhjiltä näyttää! Joka päivä on imetetty paljon, mutta silti vauvalla jatkuva nälkä johon on saanut korviketta sitten. Neuvolasta suositeltiin sitäkin, että vaikka maito onkin loppunut, kannattaa tyttö silti ottaa rinnalle päivittäin ainakin joksikin aikaa, maidontulo saattaa kuulemma käynnistyä uudestaan.(?)
Yö on parasta aikaa tilata maitoa eli ottaisin useamman kerran yössäkin vauvan rinnalle imemään. En muista minkä takia näin oli mutta tutkittua tietoa kuitenkin että tiheät yösyötöt heruttavat paljon maitoa. Toki jos oma ei riitä ja useammasta imetyksestä huolimatta vauvalla on nälkä niin anna lisänä sitä korviketta. Vauva saa kuitenkin tissin "lonttaamisesta" muutakin kuin vain ravintoa joten elä jätä sitä pois jos vain jaksat jatkaa.
- tukiäiti
mörö... kirjoitti:
Hmm... maidon riittämistä tai sen muodostumista ei kyllä voi mitenkään päätellä rintojen ulkonäöstä. (Itse epäilen, että th halusi olla sinulle mieliksi ja/tai ei itse tiedä imetyksestä riittävästi, ja siksi vahvisti käsityksiäsi siitä, että rintasi eivät ole imetykseen "sopivat".)
Millä mielellä itse olet? Relaktaatio on ihan mahdollista, mutta ei tapahdu itsestään vaan vaatii usein paljon työtä. Toisaalta, mitä lyhyempi aika imetyksen loppumisesta on ja mitä paremmin maidon muodostuminen on synnytyksen jälkeen käynnistynyt, sitä paremmat mahdollisuudet on saada maidontulo kunnolla vauhtiin.
Miten vauvasi kasvoi ennen kuin otit korvikkeen imetyksen rinnalle? Kuinka pitkään vauva oli täysimetyksellä? Milä viikoilla vauva syntyi? Minkä kokoinen hän oli? Kuinka pitkään sinulla jälkivuoto kesti? Tähän ei tietenkään tarvitse vastata tällä palstalla, mutta voit miettiä tykönäsi asiaa. Jos jälkivuoto jatkuu kovin pitkään runsaana, voi syynä olla kohtuun jäänyt pala istukkaa tai kalvoja, ja sen erittämä hormoni aika tehokkaasti estää maidon muodostumisen kunnollisen käynnistymisen.
Miten vauva käyttäytyi rinnalla ennen korvikkeen käyttöönottoa? Minkälaiseen tahtiin silloin imetit? Miten kuvailisit vauvan imuotetta rinnasta? Minkälainen synnytys sinulla oli? Miten vauvan ensi-imetys sujui?
Jälleen kysymyksiä, joiden vastaukset voivat valaista teidän tilannettanne.
Nämä asiat eivät ole aina kovin suoraviivaisia, ja joskus homma menee salapoliisityöskentelyksi, mutta jos haluat asiaan jonkinlaisen selvyyden tai vain jutella mahdollisesta pettymyksestä imetyksen suhteen, niin voit aina soittaa Imetystukipuhelimeen (041 528 5582) ja jutella asiasta koulutetun imetystukiäidin kanssa.
Tsemppiä! - mörö...
tukiäiti kirjoitti:
Hmm... maidon riittämistä tai sen muodostumista ei kyllä voi mitenkään päätellä rintojen ulkonäöstä. (Itse epäilen, että th halusi olla sinulle mieliksi ja/tai ei itse tiedä imetyksestä riittävästi, ja siksi vahvisti käsityksiäsi siitä, että rintasi eivät ole imetykseen "sopivat".)
Millä mielellä itse olet? Relaktaatio on ihan mahdollista, mutta ei tapahdu itsestään vaan vaatii usein paljon työtä. Toisaalta, mitä lyhyempi aika imetyksen loppumisesta on ja mitä paremmin maidon muodostuminen on synnytyksen jälkeen käynnistynyt, sitä paremmat mahdollisuudet on saada maidontulo kunnolla vauhtiin.
Miten vauvasi kasvoi ennen kuin otit korvikkeen imetyksen rinnalle? Kuinka pitkään vauva oli täysimetyksellä? Milä viikoilla vauva syntyi? Minkä kokoinen hän oli? Kuinka pitkään sinulla jälkivuoto kesti? Tähän ei tietenkään tarvitse vastata tällä palstalla, mutta voit miettiä tykönäsi asiaa. Jos jälkivuoto jatkuu kovin pitkään runsaana, voi syynä olla kohtuun jäänyt pala istukkaa tai kalvoja, ja sen erittämä hormoni aika tehokkaasti estää maidon muodostumisen kunnollisen käynnistymisen.
Miten vauva käyttäytyi rinnalla ennen korvikkeen käyttöönottoa? Minkälaiseen tahtiin silloin imetit? Miten kuvailisit vauvan imuotetta rinnasta? Minkälainen synnytys sinulla oli? Miten vauvan ensi-imetys sujui?
Jälleen kysymyksiä, joiden vastaukset voivat valaista teidän tilannettanne.
Nämä asiat eivät ole aina kovin suoraviivaisia, ja joskus homma menee salapoliisityöskentelyksi, mutta jos haluat asiaan jonkinlaisen selvyyden tai vain jutella mahdollisesta pettymyksestä imetyksen suhteen, niin voit aina soittaa Imetystukipuhelimeen (041 528 5582) ja jutella asiasta koulutetun imetystukiäidin kanssa.
Tsemppiä!No, TH tuskin halusi olla mieliksi minulle todetessaan että maito on loppu, kun itku silmässä kyselin että miten saan sitä tulemaan lisää... Aluksi imetys sujui oikein hyvin ensimmäiset kaksi viikkoa, sitten alkoi yhä useammin imetys venyä monen tunnin mittaiseksi, jotka pääasiassa olivat pelkkää huutoa. Näki kun vauva "posket lommolla" imi ja imi, sitten tuli itku. Oli rinnalla suunnilleen koko ajan, unikin jäi molemmilta tosi vähille. Paino nousi kuitenkin aika hyvin. Kun otettiin korvike käyttöön, vauva oli selvästi rauhallisempi ja tyytyväisempi, itku loppui lähes kokonaan ja paino nousi huomattavasti paremmin. Sen takia mainitsin sen ettei pumppaamalla tule, kun alussa kuitenkin tuli todella hyvin, nyt ei siis eilen tullut enää yhtään, eikä vauvakaan selvästi rinnasta ole saanut enää mitään. Jatkamme kuitenkin sitkeästi yrittämistä, ja rintaa tarjotaan päivällä ensin, ja yöllä sitten vielä. Pikkuisen annan korviketta alle, ettei mene pelkäksi itkuksi, ja päälle sitten oltuaan ensin rinnalla niin kauan kun vain suostuu.
- hennaliina
mörö... kirjoitti:
No, TH tuskin halusi olla mieliksi minulle todetessaan että maito on loppu, kun itku silmässä kyselin että miten saan sitä tulemaan lisää... Aluksi imetys sujui oikein hyvin ensimmäiset kaksi viikkoa, sitten alkoi yhä useammin imetys venyä monen tunnin mittaiseksi, jotka pääasiassa olivat pelkkää huutoa. Näki kun vauva "posket lommolla" imi ja imi, sitten tuli itku. Oli rinnalla suunnilleen koko ajan, unikin jäi molemmilta tosi vähille. Paino nousi kuitenkin aika hyvin. Kun otettiin korvike käyttöön, vauva oli selvästi rauhallisempi ja tyytyväisempi, itku loppui lähes kokonaan ja paino nousi huomattavasti paremmin. Sen takia mainitsin sen ettei pumppaamalla tule, kun alussa kuitenkin tuli todella hyvin, nyt ei siis eilen tullut enää yhtään, eikä vauvakaan selvästi rinnasta ole saanut enää mitään. Jatkamme kuitenkin sitkeästi yrittämistä, ja rintaa tarjotaan päivällä ensin, ja yöllä sitten vielä. Pikkuisen annan korviketta alle, ettei mene pelkäksi itkuksi, ja päälle sitten oltuaan ensin rinnalla niin kauan kun vain suostuu.
niin se loppui tääläkin. ja aivan turha on litratissien tulla väittämään että kyllä sitä maitoa tulee kunhan vaan imettää. kun ei tule, niin ei tule! turha on pientä pitää väkisin nälissään ja itkettää, jos asiaan löytyy apu. helpolla en minäkään luovuttanut. ja kyllähän tissistä tuntee onko sielä mitään vai ei ja mulla sen myös näki. C:stä tuli AA viikossa vaikka kuinka imetti ja imetti. lätty on lätty ja jos sielä jotain on, niin ei se ole lätty. ei täälä päde asenne, että jos mulla homma toimii niin sen täytyy toimia muillakin näin.. vai saiskohan sokeutunutkin näkönsä takaisin jos oikein tarkasti kattelis..? olen ehkä HIEMAN kiukkuisella päällä ja myös provosoitunu näistä "älä missään tapauksessa anna korviketta"-kommenteista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Henkirikos kiuruvedellä
Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut1404268Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?
Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi1933921Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi302633Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs102432100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es322193Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks51770Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?
Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut1021446Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa491414Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä241291Ei ne päivät ole samanlaisia...
Toisena hymyillään ja katsellaan silmiin, toisena taas tuntuu ettei edes tunneta toisiamme, vältellään ja katseet ei vah361109