paljonko uskaltaa ottaa velkaa?

repez

Minulle tulee eteen tilanne, että pääsen/haluan muuttaa lähemmäs kotiseutujani, pääkaupunkiseudulle. Minulla on työpaikkakunnalla ennestään yksiö, jonka olen ostanut noin 5 vuotta sitten, uskoisin asunnon arvoon olevan noin 42000-45000e, velkaa minulla on siitä jäljellä noin 6000e. Uskon saavani sen maksettua vuoden 2010 aikana. Maksoin siitä aikanaan noin 35000e ja remppasin sen itse aika hyvään kuntoon, lattiat, kylppäri uusiksi ja keittiöön pienempi pintaremontti. Rahaa paloi 2700e joista noin 60% kylppäriin, loput laminaattilattioihin ja maaleihin. Kodinkoneetkin tuli uusittua kun olivat 70-luvulta. Ostin uuden hellan ja jääkaappipakastimen jotka lisäsivät remonttikuluja vielä noin 600e-800e muistaakseni. Putkimuutokset teetin ulkopuolisella kylppärin ja keittiön osalta.

Olen mahdollisesti ostamassa pääkaupunkiseudulta ensi vuoden lopussa kerava-järvenpää-vantaa akselilta rivaria mahdollisesti 3h k s, hinnat näyttäisivät olevan noin 150-170000e. Haluaisin pitää tuon kauempana olevan yksiöni ja laittaa sen vaikka vuokralle. Toinen skenaario on sitten myydä se pois ja siirtää ne rahat nykyisen asunnon hankintaan.

Kolmas skenaario on ostaa joku kaksio-kolmio vähän "halvemmalta" alueelta ja maksaa siitä noin 80000-110000e ja pitää nykyinen asunto pahan päivän varalle. Bruttopalkkani vuodessa on noin 43000e. joista 28000e on peruspalkkaa ja loput muodostuu lisistä.

11

1402

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Velaton asukas

Tuossa jäi yksi olennainen tieto saamatta. Onko sinulla säästössä rahaa? Yksiötä voit tietenkin käyttää uuden lainan lisävakuutena, jolloin se puoli on kunnossa. Likviditeettiä se ei kuitenkaan lisää, ja lähes sataprosenttinen laina olisi tuloillasi aika rankka lyhennettävä. Tarvittava lainasumma pienenee helpoimmin säästämällä ja siihenhän omassa velattomassa yksiössä asuminen antaa mainiot mahdollisuudet. Tältä pohjalta parin kolmen vuoden lykkäys saattaisi tehdä hyvää suunnitelmillesi.

Sikälihän yksiön jättäminen vuokralle on edullista, että sen myyntivoitto on verovapaa, vaikka sitä kertyisi pitemmältäkin ajalta. Lisäksi korkoja voi vähentää vuokratuloista. Mutta jos pääoma tarvitaan muualla, niin myymällähän se vapautuu.

• Repez

Säästöjä on eri tileillä noin 13000e. Ne on jaettu ns. matkailutileille (huono korko), autonostotileille (huono korko) ja veneenhankintatileille (jonkinlainen korko) ja tosiaan laitan vielä 150e joka kuukausi ns. asuntotilille joka on uuden asunnon ostoon tai mahdollisiin yllättäviin kuluihin (tältä tililtä voin nostaa 4 kertaa vuodessa eli ns. kasvutili) ja normaalille käyttötileille. Sijoittamisesta ja pelaamisesta en mitään ymmärrä...

Autoni on tällä hetkellä noin 18000 e arvoinen hyvin arvonsa säilyttävä merkki (velaton). voisin tietty sen vaihtaa vähän hmmm. halvempaan ja saisi lisää rahaa. Auto on vaan niin tärkeä minulle, kun ajelen noin 35-40tkm vuodessa, että soisin sen olevan sellainen missä viihdyn.

Asiahan olisi helppo jos saisi sen toisen asunnon kaupaksi niin kyllähän sen 120000e uskaltaisi ottaa yksinäänkin velkaa. Tuntuisi tavallaan hienolta, että omistaa edes tuollaisen yksiön vaikka se ei olekaan Helsingin eirassa...

Vanhemmillani on aika paljon omaisuutta, mutta en halua enkä ajattele edes niin, että se tulee joskus minulle avuksi, vaan haluan tehdä tämän niinkuin oikein kuuluu ja soisin vanhempieni nauttivan rahoistaan itse, vaikka he taas yrittävät pantata omaisuuttaan minulle ja elävät itse nuukasti

Vielä kun saisi sellainen naisen, joka haluaisi minun kanssani siinä kodissa asua, mutta se taitaakin olla jo toinen tarina ja toisten palstojen juttuja...

• röllitrolli
        Repez kirjoitti:

Säästöjä on eri tileillä noin 13000e. Ne on jaettu ns. matkailutileille (huono korko), autonostotileille (huono korko) ja veneenhankintatileille (jonkinlainen korko) ja tosiaan laitan vielä 150e joka kuukausi ns. asuntotilille joka on uuden asunnon ostoon tai mahdollisiin yllättäviin kuluihin (tältä tililtä voin nostaa 4 kertaa vuodessa eli ns. kasvutili) ja normaalille käyttötileille. Sijoittamisesta ja pelaamisesta en mitään ymmärrä...

Autoni on tällä hetkellä noin 18000 e arvoinen hyvin arvonsa säilyttävä merkki (velaton). voisin tietty sen vaihtaa vähän hmmm. halvempaan ja saisi lisää rahaa. Auto on vaan niin tärkeä minulle, kun ajelen noin 35-40tkm vuodessa, että soisin sen olevan sellainen missä viihdyn.

Asiahan olisi helppo jos saisi sen toisen asunnon kaupaksi niin kyllähän sen 120000e uskaltaisi ottaa yksinäänkin velkaa. Tuntuisi tavallaan hienolta, että omistaa edes tuollaisen yksiön vaikka se ei olekaan Helsingin eirassa...

Vanhemmillani on aika paljon omaisuutta, mutta en halua enkä ajattele edes niin, että se tulee joskus minulle avuksi, vaan haluan tehdä tämän niinkuin oikein kuuluu ja soisin vanhempieni nauttivan rahoistaan itse, vaikka he taas yrittävät pantata omaisuuttaan minulle ja elävät itse nuukasti

Vielä kun saisi sellainen naisen, joka haluaisi minun kanssani siinä kodissa asua, mutta se taitaakin olla jo toinen tarina ja toisten palstojen juttuja...

...tai sitten trolli.....

"Säästöjä on eri tileillä noin 13000e" ja "velkaa minulla on siitä jäljellä noin 6000e. "

Mix ett vitusssa maksa velkojas pois noilla"säästöillä"... ????

höhöhöh ?

• voi kuinka paljon.
        röllitrolli kirjoitti:

...tai sitten trolli.....

"Säästöjä on eri tileillä noin 13000e" ja "velkaa minulla on siitä jäljellä noin 6000e. "

Mix ett vitusssa maksa velkojas pois noilla"säästöillä"... ????

höhöhöh ?

miihaaja suomesta joka ei sitten millään käsitä mitään n.kirjota nyt oletko ostanut odotan noilla tuloilla miljoonan euron asun toa .paa kuvia jos et, paa pannaa muiden kans luusereitten joukkoon.

• ei näistä ole.
        Repez kirjoitti:

jos sä et oo ostanut tosiaan.niin mene kotiin itkee aitis luokse joka paaapoo sua nöf,nö,nöf.susta ei oo pelle mihinkään.kerro jo ostitko miljoonaasunnon.veikkaan ettet ostanut luuseri kun olet tufnu.

• järki hoi minne meni

sinunpalkallasi voi ostaa 500-700000e asunnon pitäs järjen käsittää eikä kysellä tyhmiä.

• osta nyt jo

yli miljoonan euron asuntoa et kainna mietti noilla tileiillä.vain täysin luuseri ei ostaisi yli miljoonaneuron asuntoa.hei kaveri mieti ja osta elä miihaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.tyhmyydestä kärsii. tai sit olet kasvavat pullien kannssa ikäs.

• osta jo .

ei helvetti.

• munattomat ukot

Ite ostin asunnon 5v sitten pääkaupunkiseudulta, jonka arvo noussut 30%, hinta oli 100 000. Joten helvetin hyvän sijoituksen oon tehny-arvo on noussu huimasti. Mistä muualta saan 30 % tuoton. Palkkaa saaan 35-40t, jos viittii tehä.
        Osta kuule vaan kämppä, mutta osta semmonen, josta tykkäät ja jonka uskot menevän helposti kaupaksi, ehkä tuommonen 3h k s on maksimikoko. Kun kattoo myynnissä olevia asuntoja ,siellä on yllättävän paljon kesken jääneitä taloja, jota myydään epätoivosesti, taitaa olla konkka tai työt loppu.
        Sitten on semmosia kädestä suuhun eläneitä tyyppejä, jotka muka rehvakkaasti rakentaa niin ison talon ,mitä tontille voi rakentaa vaikkei ees tarvitsis-idiootteja! Sitten nämä nousukastollot onki saanu kenkää jostain pilipalifirmasta, niillä ei oo säästöjä ja kas kummaa- helökohtainen konkka on eessä. Sit nää reppanat myy näitä kastellitaloja, joissa on se 5-7huonetta jne-kuka saatanan kolmihenkinen perhe tarttee niin paljon hukkaneliöitä- ihan oikein teille-jos nousi kusi päähän ja tuli liioiteltua asunnon rakentamisessa-lama ja siperia opettaa.

• viisaampi.

en ois ikään ottanu velkaa jos oisin aina ollu töissä. sijoittanu ensin ja ostan tarpeet sitte. auton ja moottoriveneen viimeks laittasin enemmän.

• riska_74

itse kiinnitän huomiota vain lainan korkomenoihin siten, että lasken niiden olevan keskimäärin 4,5%.
      sen lisäksi pitäisi onnistua lyhentämään lainaa. korkomenojen päälle lasken yhtiövastikkeen.

on ihan turhaa laskea nyt kun korko on kokonaisuudessaan jotain 2% omaa maksukykyä. korko nousee aivan varmasti ja se vaikuttaa lainanmaksukykyyn suoraan. jos käteen tulee 3ke/kk, niin maksukyky kestää paremmin koronnousua 170000e lainassa. ei pankit oikein suopeasti tunnu suhtautuvan 30 vuoden maksusuunnitelmiin nyt.
      jos saat käteen jäävää tuottoa keskimäärin 150e/kk tai vanhasta asunnostasi, niin vuokraaminen kannattaa.
      muista, että asunnon vuokraaminen ei aina onnistu kovin tuottavasti. suomen lainsäädäntö on sellainen, että vuokrakusettajat voivat asua koko elämänsä vuokraa maksamatta, ja on onni jos ei kohdallesi yhtään hankkalaa tapausta osu.
      vuokratuottolaskelmassa kannattaa laskea maksettavaksi koituvat verot aina maksimin mukaan ettei jää vajetta. se on näillä lainsäädöksillä 28% vuokran määrästä - yhtiövastike.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      84
      4531
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3115
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      3109
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      403
      2192
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      220
      1308
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1213
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1197
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      65
      1082
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1074
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      983
    Aihe