5. hutaistu? ja oivalluksia...

suo-otus

VAROITUS, JUONIPALJASTUKSIA!

Niin... Sain juuri luettua 5. kirjan ja olihan se silleen aivan loistava, kuten kaikki muutkin, mutta musta siinä oli hieman hutaisun makua, sekä kirjassa, että suomennoksessa...
Pakkaannu... PAKKAANNU... *huokaus ja naurahdus...*
Ja siellä oli käytetty ihmeellisesti sulkuja, joissa oli täsmentävää tietoa tapahtumista...
Sitten lisäksi toi 5. oli vähän niinkuin välinäytös, kun miettii, niin eihän siinä oikein mitään tapahtunut... Oli sivulla 300 ja huomas, että juonen pääpointtia ei ollut tullut esiin... Salaperäinen ase oli mainittu, mutta ei sen enempää... Kerrotiin vain hyvin seikkaperäisesti tyyppien elämää TP:ssä... :) Mutta silti sitä oli ihanaa lukea, koska Potterit on aina ihanasti kerrottu ja aina tulee ihanaa tietoa kaikesa pienestä... :) Parasta mun mielestä Pottereissa on se että 1. kirjassa mainitaan ohimennen joku juttu tyyliin: "Haluatko teetä?" sitten 5. kerrotaan miksi hän oli tarjonnut juuri teetä! Sitten on silleen Vau... :) Se on ihanaa, samoin se arvailu, että joo nyt tapahtuu sitä ja tätä... :)
Tiedättekö muuten, kun luki ekan silloin joskus 10, 11 vuotiaana, niin aatteli vain että jee loisto kirjoja... AAttelen mä yhä niin ja ne tuntuu vaan mahtavemmilta ja mahtavemmilta, mutta oon kuitenkin huomannut paljon hassuja juttuja, mm:
Totuusseerumia ei miteenkään voida käyttää Ministeriössä oikeusasioihin, mutta tylypahkassa sitä keitellään ihan arkikäyttöön...
Ihmiset ilmiintyy viereiseen tuoliin istumaan, mutta kun pitäisi saada pari teiniä kiinni (Harry, Ron, Hermione) niin täytyy sitten vain juosta perässä... Tai kun Voldemort on taikaministeriössä, niin aurorit on matkalla... Arkipäivinä Arthur mm. ilmiintyy töihin ja pakko osan auoreista on osattava ilmiintyä, mutta ei ne voi sinne samantien rynniä... :)
Koulun vieressä on iso metsä täynnä vaarallisia otuksia, sinne on kielletty menemästä, mutta silti ei aseteta mitään suojauksia, vaikka niitä on asetettu kyllä kaikkialle muualle... :)
Dumbledore valitsee valvojaoppilaat ja valitsi Dracon ja Pansyn... Kyllä se tietää, että ne ei ole hyviä hommassaan ja varmasti siellä olisi ollut jotain "kilttejä" luihuisia... :)
Kaikki (no yhtä luk.ot.) valvojaoppilaat oli tuttuja... kylläpäs sattui...
Ja onko kukaan muu huomannut että huispaus on aika typerä peli? Tai siis että jahtaajat tekee maaleja, mutta niillä harvemmin on merkitystä, kun siepisä saa kuitenkin 150 pojoa, joilla yleensä voittaa... :)
Mutta siis älkää tulko säkättämään tänne, että "älä tuu haukkuun", "Potterit on parhaita!" "Se varmaan johtuu siitä ja tästä..." Potterit on mun lempikirjoja ihan yhtä lailla kuin monen muunkin ja tuommoset on musta hauskoja ja jos joillakin muillakin on tullut mieleen jotain tuommosia, niin minä ainakin mielelläni lukisin :)

t: suo-otus

ps. miksi Hämäkäk on suomennettu Aragog (tai jotain sen tapaista...) 5. kirjaan...? Ja onko MUndungus mainittu muissa kirjoissa, kun HP-fanien sivuilla luki että J.K.R on kertonut että 5. kerrotaan siitä enemmän... :)

pps. Nyt kun on lukenut 5. potterin nauraa entistä enemmän sille kuuluisalle huhulle, että uusi pimeyden voimilta suojautumisen opettaja on nainen, johon kaikki rakastuu, myös Albus ja Severus...

11

949

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hehhheh..

lukeeko joku muukin yöllä potteria (: anttiii?

• hanna

kuinka joku voi lukee sitä yöllä???? mä lopetin sen lukemisen yheksältä illalla ja näin kuitenki painajaisia!

• Napero89

Mä olen sun kanssa samaa mieltä, että HP5 oli vähän hutasemalla tehty... Tulikohan J.K:lle kiirus? Ja sellasta varsinaista juonta ei ollu tässä kirjassa niinku muissa on ollu... Ei ollu kyllä mun lemppari Pottereista. Kolmonen on yhä se paras mun mielestä.

• viewer

kiirehän Rowlingilla on jatkuvasti. Mun mielestäni tässä oli syvyyttä enemmän, kun missään aiemmassa. Tuntuu hyvältä, kun asioita selitetään perusteellisemmin. Tää on vaan monimutkaisempi, kun aiemmat, ehkä se saa kirjan tuntumaan raskaammalta. Täten on oma keskittyminen huonompaa ja lukeminen "hutaisevaa". Mutta anyway R. on mielestäni sanonu jossain, että tää viides oli tämmönen siirtymävaihe. Eli seuraava olis sitten vähän lyhkäsempi ja napakampi.

• Proxy...

Proxy error

• Sibelmynë

Mullekkin tuli hutaistun maku suuhun, kun luin. Kirjasta en saanu mitään irti, ja jotenkin tuntui niin kamalan epä J.K Rowling-maiselta. Voisin sanoa että mä petyin =____=

• Cherry

varoitan juonipaljastuksista.....

mullaki tuli joissain kohissa mieleen et hutastu se oli..
        mulla tuli siin lopussa mieleen et miten ihmeessä ne kuolonsyöjät oli päässy sinne salaperäisyyksien osastolle jos se on kerran niin tarkasti vartioitu ja kielletty paikka? eikä kukaan yhtään ihmelly jos sinne taikaministeriöön muutenki tuli hirvee kasa niitä, voldemort ja kaikkee... eikä siel ollu yhtään tyyppiä vartiossa....
        epäselvästi kirjoitin, mut ei voi mitään....

• minääh...
        Cherry kirjoitti:

varoitan juonipaljastuksista.....

mullaki tuli joissain kohissa mieleen et hutastu se oli..
        mulla tuli siin lopussa mieleen et miten ihmeessä ne kuolonsyöjät oli päässy sinne salaperäisyyksien osastolle jos se on kerran niin tarkasti vartioitu ja kielletty paikka? eikä kukaan yhtään ihmelly jos sinne taikaministeriöön muutenki tuli hirvee kasa niitä, voldemort ja kaikkee... eikä siel ollu yhtään tyyppiä vartiossa....
        epäselvästi kirjoitin, mut ei voi mitään....

...lukee yöllä, ku olin vasta ei-pelottavissa kohissa (:

• Ginny

...on englanniksi Aragog.

Ilmeisesti Jaana Kapari vain "unohti" suomentaa sen... Kun entisestä suomennoksesta, jossa Hämäkäk on (Salaisuuksien kammio) on niin kauan aikaa.

• neville

niin siis kyllähän se Mundungus mainitaan ainakin Liekehtiväs pikarissa, ku puhuttiin niiden huispauksen maailmanmestaruuskisojen jälkeen, et se yritti saada korvauksia sen rikki meneestä 12 kerroksisesta teltasta, vaik oikeesti se nukku viitan alla, joka oli pystytetty kepeillä ;)

• suo-otus

mäkin aattelin, että se unohti suomentaa sen...
        joo ja mundungus mainitaan myös 2. kun Arthur tulee kotikoloon ja sanoo, että mundungus meinas kirota sen... :)

t: suo-otus

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5960
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5545
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3235
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1811
    Aihe