Olisin kiitollinen

jos joku kertoisi

Voisiko kukaan, kenellä allergia ilmenee huulten, posken limakalvojen ja kielen turvotuksena, kertoa, miten tällainen allergiakohtaus teillä ALKAA?
Itselläni jatkuvasti tällaisia ja mitään syytä ei lukuisissa allergiatesteissä ole selvinnyt, 3 krt otettu HANE/HAE testit ja niissäkään ei mitään.

Minua hämää se, että minulla se aina alkaa niin, että kieleen/huuleen/posken sisäpuolelle tulee ensin PIENI KOVA alue, joka usein tuntuu hieman aristavalta, sitten se kova alue alkaa isontumaan. Tässä vaiheessa otan prednisolonia ja allergialääkettä ja siitä n. ½-1 tunnin kuluttua sen KOVAN ALUEEN suureneminen lakkaa mutta huuli/kieli turpoaa edelleen (joskus koko kieli möykyksi) mutta ei ole enää niin kovan tuntuinen kuin se pieni alue, mistä koko juttu lähti. Riippuen siitä miten kova turvotus on, se häipyy kokonaan 5-14 tunnissa prednisolonin ottamisen jälkeen. Sen jälkeen ei ainakaan silmin nähden näe limakalvoilla mitään erityistä. Kunnes taas muutaman päivän päästä sama uudestaan.

Siis minua hämää juuri se, että alkaako allergiassa turvotus pieneltä alueelta, tulee mieleen se, että on ihan kuin joku ötökkä olisi pistänyt johonkin kohtaan ja sitten se alkaa turvota. Siis mikään ötökkä tietenkään ei ole kysymyksessä. Mietin sitä, että voiko kysymys olla ihan jostain muusta kuin allergiasta (terveyeskeskuslääkäri on moneen kertaan sanonut, että mitään muuta näin turvottelevaa tautia ei ole olemassa), esim. voisiko koko juttu johtua vaikka sylkirauhasista, niitähän on kaikkialla suussa tai kuitenkin jostain mystisestä taudista mikä ei liity allergiaan ollenkaan.

Ai niin, jos turvotus alkaa esim. alahuulesta niin huulen sisäpuolelle (tai siis ei ihan huuleen vaan juuri huulen alapuolella olevalle limakalvolle suun sisäpuolelle) tulee aluksi tällainen pieni kova patti ja SAMAAN KOHTAAN leuan ihoon tulee 1-1½ cm halkaisijaltaan oleva punainen, kova alue. Tämä saa minut ajattelemaan, että jospa kyse ei olisikaan mistään ruoka-aineallergiasta mutta allergiasairaalan lääkäritkään ei ole lotkauttaneet korvaansa kun olen yrittänyt kertoa tuosta miten turvotus alkaa minusta jotenkin kummallisesti. Maallikkona kuvittelisin että jos olisi ruoka-aine tai lisäaine tms allergiasta kysymys niin kieli tai huuli vain turpoaisi isommalta alueelta ilman että ensin tulee se pieni kova patti, mistä kaikki alkaa.

Toivottavasti joku sai selvää (sekavasta?) selityksestäni ja toivottavasti joku osaa vastata.

5

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tahvo2k

      olisko hammastahnassa vika

      kokeile vaihtaa kaikki mitä suuhusi laitat johonkin toiseen, ruuasta lähtien

      • --------------------

        Sitä tässä on tehty koko kahden vuoden ajan mitä näitä on ollut!
        Kaikki hammastahnat kokeiltu, ei auta eikä auta ilman hammastahnaa oleminenkaan.
        Ei auta lisäaineiden poisjättäminen (ehkä harventaa kyllä turvotuksia), mitään ruokaa ei "saa kiinni" aiheuttajaksi, ei auta vaikka söisi pari viikkoa pelkkää maustamatonta lihaa ja perunaa. Sitä en ole kokeillut vielä että jättäisin kaiken lihan pois.
        Epäilen jo että voisiko sänkyvaatteissa olla aiheuttaja kun ne alkaa useimmiten tai melkein aina yöllä mutta joskus hyvin harvoin muulloinkin. Toivotonta!


      • tihvo2k
        -------------------- kirjoitti:

        Sitä tässä on tehty koko kahden vuoden ajan mitä näitä on ollut!
        Kaikki hammastahnat kokeiltu, ei auta eikä auta ilman hammastahnaa oleminenkaan.
        Ei auta lisäaineiden poisjättäminen (ehkä harventaa kyllä turvotuksia), mitään ruokaa ei "saa kiinni" aiheuttajaksi, ei auta vaikka söisi pari viikkoa pelkkää maustamatonta lihaa ja perunaa. Sitä en ole kokeillut vielä että jättäisin kaiken lihan pois.
        Epäilen jo että voisiko sänkyvaatteissa olla aiheuttaja kun ne alkaa useimmiten tai melkein aina yöllä mutta joskus hyvin harvoin muulloinkin. Toivotonta!

        kokeile asua viikko jossain muualla, esim. halvassa hotellissa

        selviäisi onko asuinympäristössä se mikä ongelman aiheuttaa


      • --------------------
        tihvo2k kirjoitti:

        kokeile asua viikko jossain muualla, esim. halvassa hotellissa

        selviäisi onko asuinympäristössä se mikä ongelman aiheuttaa

        En usko. Olen vaihtanut asuntoa sekä työpaikkaakin. Hometta epäilin edellisessä asunnossa, tosin se ei ollut syy muuttooni.


    • pulloposki3

      Minulla oli nuorempana sylkirauhasen turvotuksia, jotka tulivat aina jonkin syömisen jälkeen. Sitä ei aikanaan selvitetty loppuun, koska se tuli milloin mistäkin. Ainoa selvä asia oli, että sylkirauhanen turposi ensin pieneksi kovaksi ja sitten suureni. Mitään lääkettä minulla ei ollut, turvotus kesi vähintään tunnin, sitten se pikkuhiljaa pieneni. Yhden ainoan kerran turvotus oli niin voimakas suussa ja kurkussa, että olin asemissa lähteä päivystykseen, etten tukehtuisi, mutta kohtaus laukesi.
      Ensimmäinen oirehtija oli oikea korvasylkirauhanen (korvan alla), joka saattoi turvota kananmunanpuolikkaan kokoiseksi, vaikutti poskeenkin. Huulien sisäpuolten rauhaset turvottivat huulet paksuiksi ja lähellä poskipäätä oleva rauhanen turvotti poskea.

      Minun piti itse tarkkailla, mitä olin syönyt, että saataisiin aiheuttaja kiinni. Se oli vaikeaa, koska jos esim. söin suklaata, tuli turvotus, jonka mentyä pois söin taas kokeeksi suklaata, eikä mitään tapahtunut. Siihen aikaan ei kai allergiatestit olleet kovin kehittyneitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2810
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      212
      1808
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1502
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1261
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1188
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      249
      1117
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1032
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      963
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      78
      882
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      760
    Aihe