Miltä tuntuu pinnata työstä?

Simo Hovari

Olen kunnallinen ja kunnollinen esimies, en ole koskaan yli 30-vuotisen urani aikana saanut taikkas tarvinnut sairauslomaa.

Siksi tuntuu jo vittumaiselta herätä joka aamu puehlinsoittoon, kun aina samat tunarit puolikymmentä kertaa vuodessa ilmoittavat olevansa sairaana. Kajaanin kaupungissa kun saa 3 ja lentsun aikan jopa 5 päivää vapaata yhdellä puhelinsoitolla. Tuo tuntuu olevan jo saavutettu etu.

Saan säännöllisin välein henkilöstöraportteja, joissa nämä pinnarit näkyvät kuin paise perseessä. Siispä olen tullut siihen tulokseen, että he yksinkertaisesti pinnaavat työstään. PItävät itsestäänselvyytenä, että työstä voi ainakin 3-5 kertaa per vuosi olla pois ihan vain huvin vuoksi.

Siispä kertokaa te lusmut miltä tuntuu kun pinnaa työstä? Miksi sitä on pakko pinnata? Eikö se työ maita oikein, vai oletteko muuten vain sosiaalidemokraatteja?

Kertokaa ihmeessä!

79

2397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EläkkeelläJo

Hmmm... olen jo eläkkeellä, mutta lähes neljäkytä vuotta kestäneeseen työuraani ei mahtunut montakaan sairaslomaa. Jooo, olihan niitä työkavereita, jotka onnistuivat poimimaan joka lentsun. vaikka tuskinpa se mikään onni on, jos tulee lentsu useamman kerran vuodessa, ihan tylsä tauti se on.
      Epäilet suorasukaista pinnausta. Oletkos sittenkin ajatellut, että ollaan erilaisia? Ja olinpa huomioivinani, että tupakoivat potivat lentsua useammin. Lapsiperheet tieytsti ovat oma lukunsa. Tietysti lusmuiluakin on liikkeellä, mutta ei ehkä siinä mittakaavassa kuin epäilet.

PS Työilmapiirikin vaikuttaa kovasti sairastuvuusherkkyyteen, että tuota noin... minkäslainen esimies olet?

• Esimies itsekkin

jospa nuo onkin Vasemmistoliittolaisia tai Perussuomalaisia. Voivat olla aivan hyvin myös Kokoomuslaisia tai Kepulaisia. Oletettavasti ovat kuitenkin Nukkuvienpuolueesta. Jospa niillä pinnareilla vain on niin perus idiootti ja kusipää esimies? Taitaa aamuisin peilistä katsoa se jonka pitäisi jättäytyä sairaslomalle?

• Tilastot kertoo

Olet oikeassa. Sairaslomat sattuvat samoilla henkilöillä mm. metsästysten alkuun ja juhlapyhien jälkeen. Eräskin tunnettu Linnantaustiellä asuva sairaslomalla olkapään takia, mutta mies asentelee pihalaattoja kuin tyhjää, käy " talkoissa " moottorisahan kanssa. Nyt kun ruetaan vähentämään väkeä, jos suinkin mahdollista nämä lähtee ensin. Tämä on pieni paikka, jossa puskaradio toimii tehokkaasti.

• OLE PUHELINSOITOLLA

Ikinä sanut sairaslomaa, jos todella sairastaa, ei se mitään pinnaamista ole.
      Jos olet sairaana töissä,sairas ihminen tartuttaa.....jos se on flunssa, niin toiseen ihmiseen.

• mmmmmmmm.

Paljon on " saikkulapulla " vielä oppimista, tuolla asenteella et kyllä elämässä pärjää. Luulen, että joskus vielä sinua kaduttaa. Nyt kun olet joutilaana, opettele edes kirjoittamaan oikein, osaat sitten edes työpaikkahakemuksen kirjoittaa oikein.

• nnnnnn.
        mmmmmmmm. kirjoitti:

Paljon on " saikkulapulla " vielä oppimista, tuolla asenteella et kyllä elämässä pärjää. Luulen, että joskus vielä sinua kaduttaa. Nyt kun olet joutilaana, opettele edes kirjoittamaan oikein, osaat sitten edes työpaikkahakemuksen kirjoittaa oikein.

Hyvä hyvä mmmmmmmmmm. Kylläpä poikaa potuttaa. Nyt se uhoaa, mutta kun tulee ns. vaimo kotiin TÖISTÄ niin ääni muuttuu !

• sinä...

"... en ole koskaan yli 30-vuotisen urani aikana saanut taikkas tarvinnut sairauslomaa." Tarkoittaako tämä että et ole 30 -vuoden aikana kertaakaan sairastanut? Vai että olet sairastanut mutta et ole saanut sairaslomaa (hmmm... miksei sairas saa sairaslomaa?) ? Varmasti sellaisia pinnareitakin on mutta kannattaa muistaa että sinut poislukien kaikki muut ihmiset sairastavat muutaman kerran 30 vuoden aikana, vieläpä jotain tarttuvaa tautia jolloin on myös ihan järkevää olla sairaslomallakin.

Toivon vaan tässä että et saa sikainfluenssaa, sinähän et täydellisyydessäsi voi jäädä pois töistä vaan sinun täytyy kärvistellä työpaikalla ja tartuttaa kaikki muut.

• hevosmuurahainen

Nuoret ihmiset pinnaa usein töistä, varsinkin hoitoalalla, eräskin nähtiin kerran sairaslomallaan Oulun Stockalla shoppaamassa. Jos työ käy raskaaksi nuoret heittääntyvät muitta mutkitta sairaiksi.

Kouluttautuvat käyttävät surutta hyväkseen sairaslomaa. Jää paremmin aikaa lukea tentteihin ja palkka juoksee. Jos otat opintovapaata, menetät palkan. Näitä henkilöitä on yllätetty luennoilta istumassa sairaslomallaan, vaikka ovat ilmoittaneet olevansa niin huonossa kunnossa etteivät voi sängyssä liikahtaakaan. Esim sosiaali- ja terveyspuolen maisterintutkinnon suorittajissa näitä löytyy, etenkin Kainuussa. Muualla Suomessa tämä ei vetele.

Vanhemmat työntekijät eivät yleensä pinnaa. He saattavat sairastaa useammin, mutta syynä voi olla esim. diabetes, joka altistaa tulehduksille, sydänsairaudet, selkävaivat yms. Työpaikoilla ikäihmiset ovat niitä,, jotka tekevät työt. nuoret laiskottelevat.

Huono työilmapiiri aiheuttaa sairaslomia ja pitkiä sellaisia. Ikävä kyllä tosiasia on että veltot pomot eivät osaa puuttua ilmapiiriongelmiin. Siinä tarvitaan jämäkkyyttä.

• Tavallinen työläinen

Jos minä en olisi yli KOLMEENKYMMENEEN vuoteen saanut niin en kyllä sillä netissä ylpeilisi! Sairasloman tarpeessa olisin silloin kyllä, eihän niin täysiä kasseja kuskaisi kuin kottikärryillä..!

Minä olen ollut 15v samassa työpaikassa, sairastellutkin välillä ja hoitanut myös sairaita lapsiani tarvittaessa. Se ei ole koskaan haitannut yhtäkään perheellisstä työkaveriani, mutta lapseton pomoni syynää aina sairaan lapsen hoidosta aiheutuneet poissaololaput suurennuslasin kanssa. Hän on myös todella huono henkilöstöjohtaja, ja työilmapiiri on hänen aikanaan laskenut selkeästi. Tämä näkyy myös työporukan sairastelun lisääntymisenä. Kas kun motivoitunut työntekijä tulee mielellään töihin vaikka vähän paikkoja kolottaakin, kun taas motivaation puutteesta kärsivä koittaa välillä oikein etsiä niitä kolotuksia ettei tarvitsisi mennä sinne pikkusielujen kytättäväksi..

Katsoppas peiliin ja mieti toisenkin kerran oletko sellainen esimies jonka takia työn varsinaiset tekijät haluavat tulla vaikka puolikuntoisenakin töihin, vai kenties jotain ihan muuta??

• Simo Hovari

Yhtälöhän menee näin; Ensin on lapsi sairas =3vrk, sitten oletkin isse sairas=3vrk. Sitten on toinen lapsi sairas=3vrk, ja viikonloppua välliin. Meneehän se aika silleenkin, mutta kun se oikeasti olisi niin, että lapselle pitäisi hommata hoitaja, eikä jäädä sinne itse täydellä palkalla makoilemaan lapsen viereen.

Kukaan pinnari ei ole uskaltanut tulla esiin kertomma, notta miltä se tuntuu. Se pinnailu.

• niitä...
        Simo Hovari kirjoitti:

Yhtälöhän menee näin; Ensin on lapsi sairas =3vrk, sitten oletkin isse sairas=3vrk. Sitten on toinen lapsi sairas=3vrk, ja viikonloppua välliin. Meneehän se aika silleenkin, mutta kun se oikeasti olisi niin, että lapselle pitäisi hommata hoitaja, eikä jäädä sinne itse täydellä palkalla makoilemaan lapsen viereen.

Kukaan pinnari ei ole uskaltanut tulla esiin kertomma, notta miltä se tuntuu. Se pinnailu.

ei ole tullut esiin niin jospa ne onkin ihan oikeasti sairaana eikä työpaikalla työaikana kirjoittelemassa nettiin? Koska olet niin tolkku työmies niin olet tietysti tälläkin hetkellä töissä -> käytät työaikaasi ja työnantajan verkkoa siihen että kirjoittelet nettiin? Eikös kunnallisella ja kunnollisella esimiehellä pitäisi olla tähdellisempääkin tekemistä kuin notkua työaikana netissä? Taidat olla pinnari? Vai oletko kunnalliseen tyyliin tullut perjantaina 10:ltä töihin ja kun tulit niin myöhään niin lähdet sitten vähän aiemmin klo 14? Tai jos ei hommia tunnu olevan niin sittenhän teitä voi säästösyistä pistää pihalle. Ei kannata meidän maksamia verovaroja käyttää kunnan esimiesten nettisurffailuun.

• Simo Hovari
        niitä... kirjoitti:

ei ole tullut esiin niin jospa ne onkin ihan oikeasti sairaana eikä työpaikalla työaikana kirjoittelemassa nettiin? Koska olet niin tolkku työmies niin olet tietysti tälläkin hetkellä töissä -> käytät työaikaasi ja työnantajan verkkoa siihen että kirjoittelet nettiin? Eikös kunnallisella ja kunnollisella esimiehellä pitäisi olla tähdellisempääkin tekemistä kuin notkua työaikana netissä? Taidat olla pinnari? Vai oletko kunnalliseen tyyliin tullut perjantaina 10:ltä töihin ja kun tulit niin myöhään niin lähdet sitten vähän aiemmin klo 14? Tai jos ei hommia tunnu olevan niin sittenhän teitä voi säästösyistä pistää pihalle. Ei kannata meidän maksamia verovaroja käyttää kunnan esimiesten nettisurffailuun.

Kunnan hommissa joutaa kyllä välillä nettiäkin tutkailemaan. Eihän tämä mitään urkkoa ole. Työajan lyhennys on perjantaina.

• ois...
        Simo Hovari kirjoitti:

Kunnan hommissa joutaa kyllä välillä nettiäkin tutkailemaan. Eihän tämä mitään urkkoa ole. Työajan lyhennys on perjantaina.

jos vaikka joutoaikoina kävisit netissä surffailun sijasta vaikka auttamassa vanhuksia tai kehitysvammaisia tai tekemässä jotain muuta järkevämpää? Luulisi tuota parempaakin tekemistä olevan löytyvän... Pinnarit sentään ihan rehellisesti pinnaa mutta sinä teet pahinta mahdollista pinnausta eli olet muka olevinaan työpaikalla mutta et tee mitään...

• sinä otat
        Simo Hovari kirjoitti:

sairaalle lapselle hoitajan? Kerro mihin saa sairaan lapsen hoitoon? Tajuatko tahvo että kouluun ja päiväkotiin ei saa viedä sairasta lasta että muiden tartuttaminen saataisiin minimiin. Vastaus heti tänne ja sellainen että pitää takuuvarmasti. Itsellä ei ole työaikana vapaana olevia sukulaisia ja lapsi on 5v. Vedän turpaan kun tulet vastaan jos pitävää vastausta ei tule ja vielä haukut lusmuilusta.

• ex-työtön
        Simo Hovari kirjoitti:

Ei sitä palkallista sairaslomaa ole pakko antaa lapsen hoitoon. Siitä on vain tullut käytäntö ja moni luulee sen olevan laki. Muutama päivä pitää antaa hoidon järjestämiseksi vapaata, mutta siitä ei tarvitse maksaa, ellei siitä ole erillisesti sovittu.

• ex-työtön
        ex-työtön kirjoitti:

Ei sitä palkallista sairaslomaa ole pakko antaa lapsen hoitoon. Siitä on vain tullut käytäntö ja moni luulee sen olevan laki. Muutama päivä pitää antaa hoidon järjestämiseksi vapaata, mutta siitä ei tarvitse maksaa, ellei siitä ole erillisesti sovittu.

MLL:ltä voi kysyä sairaan lapsen hoitajaa, tosin ovat aika työllistettyjä. Tosin se maksaa, mutta elämä on kallista. Itse käytin tätä palvelua useinkin lasten ollessa pieniä, muita vaihtoehtoja ei ollut. Tosin olin pätkätyöläinen ja piti niistä vähistä töistä pitää kiinni.

• soitetaan
        ex-työtön kirjoitti:

MLL:ltä voi kysyä sairaan lapsen hoitajaa, tosin ovat aika työllistettyjä. Tosin se maksaa, mutta elämä on kallista. Itse käytin tätä palvelua useinkin lasten ollessa pieniä, muita vaihtoehtoja ei ollut. Tosin olin pätkätyöläinen ja piti niistä vähistä töistä pitää kiinni.

niin lapsi on haettava välittömästi ettei muihin tartu ja lapsi pääsee lepäämään ja sairastamaan. Lähde siinä sitten vielä pientä ja sairasta lasta raahaamaan vieraiden ihmisten hoidettavaksi, ei voi kuin ihmetellä miksi on sitten oikeus alle 10v sairaan lapsen hoitoon jos sitä ei voisi tarpeen tullen käyttää. Tuhkamunat ja vanhat piiat pitäkää vain suu supussa tästä asiasta.

• hoitajia käyttänyt
        soitetaan kirjoitti:

niin lapsi on haettava välittömästi ettei muihin tartu ja lapsi pääsee lepäämään ja sairastamaan. Lähde siinä sitten vielä pientä ja sairasta lasta raahaamaan vieraiden ihmisten hoidettavaksi, ei voi kuin ihmetellä miksi on sitten oikeus alle 10v sairaan lapsen hoitoon jos sitä ei voisi tarpeen tullen käyttää. Tuhkamunat ja vanhat piiat pitäkää vain suu supussa tästä asiasta.

MLL:n hoitajat tulevat kotiin.

• Toht. En Sano
        soitetaan kirjoitti:

Se, että päiväkodissa patistetaan tartuntavaaran vuoksi hakemaan lapsi heti kun hän on sairastunut on aivan tarpeetonta. Jos kysymyksessä on tavallinen romuska tms. potilas on ehtinyt levittää tartuntaa jo useita päiviä ennen sairastumistaan. Ei se enää auta siinä vaiheessa mitään se kotiin vieminen, lapsi voisi ihan hyvin levähtää seillä päiväkdoissa siihen asti kun hänet haetaan sieltä pois. Ei se homma kotona sen kummemmaksi muutu.

Taitaa ola niin, että päiväkodeilla on ihan muut intressit näitä ohjeita antaessaan. Onhan niinkin, että lapsiryhmät ovat hieman ylisuuria, koska uskotaan, että ainahan joku on sairauden vuoksi pois. Soittamalla vanhempi heti hakemaan lapsensa, saadaan kaivattu väljyyttä lapsiryhmään. Samalla se kuitenkin aiheuttaa pikku paniikin vanhemmalle ja hänen työpaikalleen, kun pitäisi muka äkkiä lähteä työstä pois. Ihan suotta, kuten sanottua.

• nulkunpissija
        soitetaan kirjoitti:

Huomaa, että vapaa on tarkoitettu hoidon järjestämiseksi eikä työnantajan tarvitse maksaa palkkaa.

Tilapäinen hoitovapaa 4 työpäiväksi

Kun alle 10-vuotias lapsesi sairastuu äkillisesti, voit jäädä pois töistä hoitamaan häntä tilapäiselle hoitovapaalle. Se voi kestää enintään 4 työpäivää. Tilapäistä hoitovapaata voi käyttää kumpi tahansa vanhemmista, muttei yhtä aikaa. Hoitovapaa on tarkoitettu sairaan lapsen hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Oikeus hoitovapaaseen on myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa taloudessa. Työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa tilapäisen hoitovapaan ajalta. Tilapäinen hoitovapaa perustuu työsopimuslakiin (työ- ja elinkeinoministeriö).

lähde: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170701142601EH

• hehhhehee

Aatteleppa ite, meikäläinen "sairastelee" vielä omien lentsujen päälle kahden lapsen erinäiset lentsut sun muut tauvit. Voit kuvitella montako viikkoa olen "lomilla" vuodessa normi lomien päälle.

hehhhee. Vituttaako nyt enempi.

ps. olen keskustalainen, hieman epärehellinen, mutta eihän väärin muistaminen ole valehtelemista, Matti on mun idoli

• Kuusikas

Kyllähän se on näin että varsinaisia töistä pinnareita on lopultakin vähän. Mikäli sama henkilö on usein poissa töistä niin lähtisin ensin etsimään syyllistä työnjohdosta. Vittumainen esimies saa usein alaiset sairastumaan kiusaamisellaan. Näitä pomoksi päässeitä pikku hitlereitä on tämä Suomen maa täynnä. Kohtele alaisiasi kunnolla niin menevät vaikka helvettiin puolestasi. Vittuile ja jäkätä niin saat tehdä duunit yksin. Sellainen on suomalainen työmies.

• Moraaliton

Työmoraalittomiahan on jo useamassa sukupolvessa, ne kotoa saadut opit. Tunnusomaista näille lusmuille on syiden perusteleminen itselleen ja muille esim. vittumainen pomo, pieni palkka, paskamainen duuni, ikävät työkaverit jne. Se on kasvatuksessa saatu tarve hakea lusmuilulleen oikeutusta.

• ex-työtön

Työelämässähän on vain ahkeria osaajia. Laiskat luuserit ovat pois töistä.

Nimimerkillä olen ollut neljä päivää sairaslomalla, kerran töistä käskettiin kotiin flunssaisena. Silti pinnarit pitivät itseään parempana ihmisenää koska heillä on työpaikka, minä olin yhteiskunnan elätti. Tuskinpa pystyisivät nämä pinnarit työttömänä samaan kuin minä oman työllistymisen eteen, he kun tuskin jaksaisivat tehdä töitä sen eteen. Suojatyöpaikassa on hyvä monen olla ja luulla liikoja itsestään. Tarttuvassa taudissa pitääkin jäädä kotiin; minusta on asiakkaanakin ollut toisinaan aika äklöä kun kassa tai virkalija pärskii koko ajan. Annankin toisinaan palautetta siitä, että flunssainen ihminen asiakaspalvelussa on epäpalvelua.

• Siksi juuri.

Ihmiset eivät halua olla tekemisissä kanssasi.

• "kunnollinen"

Esimies joka ei ollut sairaslomalla. Sairaanakin oli töissä tartutti toiset työntekijät. No paperihommat menee jotenkin pikku sairaana, mutta entäs kun alaiset tekevät fyysistä työtä, siinä on sydänlihastulehdus helposti hankittu jos kuumeessa punnertelet töitä.

• halkoa poltan

No sehän on perkeleen mukavaa. Tänäänkin "lentsussa".... ja kissan vitut. Kävin tekemässä halkokuorman talvea varten.

• mikie79

kenkää niille..olis täälä työttömänä paljon sellasiakin jotka ei pelkää töitä

• olla arka

Turha viestittää, että sairaslomista ei ole harmia työkaverille. Nykyään sijaista ei noin vain oteta. Työt ja vuoronvaihdot kaatuvat työtoverin harteille.
        Jos on todella sairas, kuumeinen, huonovointinen, asia on OK. Lapsikin voi äkisti sairastua ja tarvitsee toisen vanhemman hoitoa. Mutta mutta, sitten ovat nämä monta kertaa vuodessa vepukan hakijat, miten se olikaan, voi sairastaa täydellä palkalla kaksi kuukautta vuodessa, loppuvuosi meneillään, onko jollakin käyttämättä vielä päiviä.
        Olen törmännyt kuntosalilla samana päivänä esimieheltä kuumeen vuoksi sairaslomaa saaneeseen. Ja tulipa äkkiä yskä, kun tavattiin. On näitä suolistoherkkiä, jotka tämän tästä tarvitsevat vähintään viikon sairasloman, tai selkäkipuisia, joilla selkään rontaisee juuri ennen talvilomaa, jatkuuhan se loma näinkin tai lomapäivät jäävät kesälle.
        Sairaanlapsen hoitoloma on ymmärtääkseni hoidon järjestämistä varte, turha kiroilla. Tiedän tapauksia, jossa taatusti olisi esim. sukulainen käytettävissä, mutta jäädään itse vapaalle ja kun mommi tulee hoitamaan lasta, voidaan mennä vaikka shoppailemaan. Tai toinen vanhemmista onkin esim. vuorotyön vuoksi kotona, mutta mukavampaahan se on yhdessä hoitaa. Siis asian eteen ei viitsitäkään tehdä yhtään mitään.
        Esimiehet ovat liian lepsuja. Nämä, jotka eivät heitä kunnioita, heittävät silloin tällöin jonkin uhkakuvan, esimies heitä pelkää ja kumartelee. Sitten valtaa voi esimiehenä käyttääkin siihen nöyrempään työntekijään, joka tulee uskollisesti paikkaamaan sairaslomia ja uskaltaa tulla pienessä nuhassakin töihin.
        Käännän katseeni aloittajaan- esimieheen. Toimi puolueettomasti ja ryhtiä työhön!

• ei ole kohdallaan
        olla arka kirjoitti:

Turha viestittää, että sairaslomista ei ole harmia työkaverille. Nykyään sijaista ei noin vain oteta. Työt ja vuoronvaihdot kaatuvat työtoverin harteille.
        Jos on todella sairas, kuumeinen, huonovointinen, asia on OK. Lapsikin voi äkisti sairastua ja tarvitsee toisen vanhemman hoitoa. Mutta mutta, sitten ovat nämä monta kertaa vuodessa vepukan hakijat, miten se olikaan, voi sairastaa täydellä palkalla kaksi kuukautta vuodessa, loppuvuosi meneillään, onko jollakin käyttämättä vielä päiviä.
        Olen törmännyt kuntosalilla samana päivänä esimieheltä kuumeen vuoksi sairaslomaa saaneeseen. Ja tulipa äkkiä yskä, kun tavattiin. On näitä suolistoherkkiä, jotka tämän tästä tarvitsevat vähintään viikon sairasloman, tai selkäkipuisia, joilla selkään rontaisee juuri ennen talvilomaa, jatkuuhan se loma näinkin tai lomapäivät jäävät kesälle.
        Sairaanlapsen hoitoloma on ymmärtääkseni hoidon järjestämistä varte, turha kiroilla. Tiedän tapauksia, jossa taatusti olisi esim. sukulainen käytettävissä, mutta jäädään itse vapaalle ja kun mommi tulee hoitamaan lasta, voidaan mennä vaikka shoppailemaan. Tai toinen vanhemmista onkin esim. vuorotyön vuoksi kotona, mutta mukavampaahan se on yhdessä hoitaa. Siis asian eteen ei viitsitäkään tehdä yhtään mitään.
        Esimiehet ovat liian lepsuja. Nämä, jotka eivät heitä kunnioita, heittävät silloin tällöin jonkin uhkakuvan, esimies heitä pelkää ja kumartelee. Sitten valtaa voi esimiehenä käyttääkin siihen nöyrempään työntekijään, joka tulee uskollisesti paikkaamaan sairaslomia ja uskaltaa tulla pienessä nuhassakin töihin.
        Käännän katseeni aloittajaan- esimieheen. Toimi puolueettomasti ja ryhtiä työhön!

Alle 10v lapsen kotona hoitamista varten saa 3 päivää sairaslomaa, sen jälkeen on otettava rokulia tai hommattava hoitopaikka. Onhan se jo inhimillisyyttä pientä lasta kohtaan että oma vanhempi hoitaa eikä joku tuntematon. Montako kertaa olet itse hoitanut jonkun sukulaisesi lasta? Koittakaa nyt ymmärtää muutakin kuin omaa napaanne.

• vastausta
        ei ole kohdallaan kirjoitti:

Alle 10v lapsen kotona hoitamista varten saa 3 päivää sairaslomaa, sen jälkeen on otettava rokulia tai hommattava hoitopaikka. Onhan se jo inhimillisyyttä pientä lasta kohtaan että oma vanhempi hoitaa eikä joku tuntematon. Montako kertaa olet itse hoitanut jonkun sukulaisesi lasta? Koittakaa nyt ymmärtää muutakin kuin omaa napaanne.

Olen hoitanut lukemattomia kertoja sukulaisen ja tuttavan lapsia. Olen hommannut myös hoitajan aina omille lapsilleni, kun se vain on mahdollista. Viitseliäisyyttä ja halua kun on, asia useimmiten järjestyy tutun tai sukulaisen kautta; ei tarvitse käyttää tuntematonta hoitajaa.

• työtön vai
        vastausta kirjoitti:

Olen hoitanut lukemattomia kertoja sukulaisen ja tuttavan lapsia. Olen hommannut myös hoitajan aina omille lapsilleni, kun se vain on mahdollista. Viitseliäisyyttä ja halua kun on, asia useimmiten järjestyy tutun tai sukulaisen kautta; ei tarvitse käyttää tuntematonta hoitajaa.

miten olet joutanut "lukemattomia" kertoja toisien lapsia hoitamaan? ÄLÄ VIITSI JAUHAA PASKAA!

• E. Simies
        ei ole kohdallaan kirjoitti:

No ei siihen oman lapsen hoitoon kyllä mitään 'sairauslomaa' saa, vaan vapaat (!!)hoidon järjestämistä varten(!!). No, monet käyttävät sen niin, että ensin on äiti pois, sitten isi ja viikonloppu päälle = 7 päivää.

Kalliiksi tulee työnantajalle tällaiset järjestelyt. Parempi olisi, että alle kolmivuotiaan toinen vanhempi olisi kotona, eikä senikäisille mitään päivähoitopaikkaa annettaisikaan. Nykyään kun on opittu, että yhteiskunta kaiken hoitaa, niin monet käyttää sitä törkeästi hyväkseen.

• msl
        E. Simies kirjoitti:

No ei siihen oman lapsen hoitoon kyllä mitään 'sairauslomaa' saa, vaan vapaat (!!)hoidon järjestämistä varten(!!). No, monet käyttävät sen niin, että ensin on äiti pois, sitten isi ja viikonloppu päälle = 7 päivää.

Kalliiksi tulee työnantajalle tällaiset järjestelyt. Parempi olisi, että alle kolmivuotiaan toinen vanhempi olisi kotona, eikä senikäisille mitään päivähoitopaikkaa annettaisikaan. Nykyään kun on opittu, että yhteiskunta kaiken hoitaa, niin monet käyttää sitä törkeästi hyväkseen.

kuka vittu puhu penikoista?

• pelkkä esinahka
        E. Simies kirjoitti:

se on sairaan lapsen hoitoa varten annettu vapaa!
        Hoitopaikoissa pitää olla tietty määrä hoitajia lapsilukua kohti. Hoitajien määrä on tietenkin minimi jotta kulut olisivat minimissä. Lapsien hoito päiväkodissa on ohjattua toimintaa ja jos joku on sairas niin ei jaksa muiden mukana mennä. Nyt sitten seuraa että jos joku hoitaja sitoutuu sairaaseen lapseen niin muille ei ole tarpeellista määrää perään katsojia. Joten päiväkodissa ei ole resursseja hoitaa sairaita, koulusta nyt puhumattakaan. Lapset ovat kouluissa ja päiväkodeissa ryhminä joten ei kaikki heti saa tartuntaa varsinkaan oman ryhmän ulkopuolella. Jotta tauti leviäisi mahdollisimman vähän niin sairas lapsi tietenkin mahdollisimman pian sieltä pois. Toisekseen lapsi voi sairastua myös muuten kuin tarttuvaan tautiin.
        Pinnarit on erikseen mutta jos sairaan lapsen vanhempia aletaan syyllistämään niin silloin ollaan hakoteillä.

• sopeutua
        E. Simies kirjoitti:

Yhteiskunnan ym työehtosopimusten sääntöihin niin olet väärässä paikassa väärään aikaan. Sääntöjen mukaan mennään vaikka kuinka urputtaisit. Lopeta työnantajan tai sen edustajan työt jos homma ei miellytä.

• En sano nimeäni
        sopeutua kirjoitti:

Yhteiskunnan ym työehtosopimusten sääntöihin niin olet väärässä paikassa väärään aikaan. Sääntöjen mukaan mennään vaikka kuinka urputtaisit. Lopeta työnantajan tai sen edustajan työt jos homma ei miellytä.

Tässä on paljolti kysymys henkilöistä.Toinen kun isosti pierasee aamulla, toteaa hän olevan vatsasairas, ja jää pois työstä.Toiselle ei yksi paukku vielä merkkaa mitään. Yksikin väitti, että on kuumetta, kun mittari näytti 37,2. Ja ei kun kolme päivää pois. Kyllä pikkusen pitäisi epämukavuutta ja sairauden tunnetta kestää, ei ihan joka vaivan takia sitäkolmen päivän vapaata tarvitsisi olla.

• työstä
        En sano nimeäni kirjoitti:

Tässä on paljolti kysymys henkilöistä.Toinen kun isosti pierasee aamulla, toteaa hän olevan vatsasairas, ja jää pois työstä.Toiselle ei yksi paukku vielä merkkaa mitään. Yksikin väitti, että on kuumetta, kun mittari näytti 37,2. Ja ei kun kolme päivää pois. Kyllä pikkusen pitäisi epämukavuutta ja sairauden tunnetta kestää, ei ihan joka vaivan takia sitäkolmen päivän vapaata tarvitsisi olla.

Paperihommat ja kevyt työ saattaa sujua jotenkin kevyessä kuumeessa, mutta virheiden määrä tarkkaavaisuuden heikkenemisen takia kasvaa, paraneminen pitkittyy(levolla elimistö jaksaa parantaa paremmin itsensä) jälkitautien vaara kasvaa. Fyysinen työ on sitten erikseen, ihmisen tulehdusarvot voi olla todella korkealla vaikka ei olisi edes kuumetta! Olo on vain todella voimaton silloin. Kuumeen nousukin on yksilöllistä, ihminsen elimistö voi tarvita lepoa vaikka lämpöä ei paljoakaan olisi, monen normaali lämpö on karvan päälle 36c, aamulla alhaisimmillaan. Eiköhän sovita että terveydenhoitohenkilökunta määrittelee onko sairaslomalle tarvetta vai ei eikä ruveta itse mutu-tuntumalla arvioimaan toisten sairaslomantarvetta.

• nulkunpissija
        E. Simies kirjoitti:

Tuo, että ollaan vuorotellen hoitamassa, ei ole laillista. Se on neljä päivää yhteensä, ei ole lupa jäädä enää toisella hoitamaan neljäksi päivää, jos toinen on ollut jo.

Meidän päiväkodissa aikoinaan käskettiin hakea silmätulehduksen takia pois, niitä liikkui yhteen aikaan. Lääkäri sanoi, että saisivat hoitajat itse kirjoittaa niitä lappuja, koska se tarttuu kuitenkin eikä estää normaalia elämistä. Tiedä sitten, tämä oli yhden lekurin mielipite.

• Isukki ja duunari
        nulkunpissija kirjoitti:

Tuo, että ollaan vuorotellen hoitamassa, ei ole laillista. Se on neljä päivää yhteensä, ei ole lupa jäädä enää toisella hoitamaan neljäksi päivää, jos toinen on ollut jo.

Meidän päiväkodissa aikoinaan käskettiin hakea silmätulehduksen takia pois, niitä liikkui yhteen aikaan. Lääkäri sanoi, että saisivat hoitajat itse kirjoittaa niitä lappuja, koska se tarttuu kuitenkin eikä estää normaalia elämistä. Tiedä sitten, tämä oli yhden lekurin mielipite.

Jos on useampi lapsi niin se "avaakin" ihan uusia mahdollisuuksia! Nimittäin kun ne sairastaa sopivasti vuoron perään ja hoito sopivasti rytmitetään isän ja äidin kesken niin jopa useamman viikon voikin tehdä kaksipäiväistä työviikkoa. Lapselle saa todistuksen TK:sta soittamalla, ei tarvitse edes näytillä käyttää, saati että kukaan sairautta varmistaisi tutkimalla. Kas kun sairasta lasta ei kannata kuskailla pitkin kyliä, ihan virallisenkin ohjeistuksen mukaan. Kyllä siinä jo mieli kummasti lepää ja jaksaa taas lähteä pilkunnussijapomon kytättäväksi kun on lasten kanssa nukkunut aamulla pitkään ja viettänyt laatuaikaa. Ja kaupassakin yms. voi käydä normaalisti kun ei ole itseään sairaaksi ilmoittanut vaan lapsen. Ja kaikki tämä menee ihan pykälien mukaan. Kyllä siinä tuhkamunia esimiehiä ja mahoja sihteereitä kismittää kun perheelliset huolehtii velvollisuuksistaan!!

• työtä etsivä 45v
        Isukki ja duunari kirjoitti:

Jos on useampi lapsi niin se "avaakin" ihan uusia mahdollisuuksia! Nimittäin kun ne sairastaa sopivasti vuoron perään ja hoito sopivasti rytmitetään isän ja äidin kesken niin jopa useamman viikon voikin tehdä kaksipäiväistä työviikkoa. Lapselle saa todistuksen TK:sta soittamalla, ei tarvitse edes näytillä käyttää, saati että kukaan sairautta varmistaisi tutkimalla. Kas kun sairasta lasta ei kannata kuskailla pitkin kyliä, ihan virallisenkin ohjeistuksen mukaan. Kyllä siinä jo mieli kummasti lepää ja jaksaa taas lähteä pilkunnussijapomon kytättäväksi kun on lasten kanssa nukkunut aamulla pitkään ja viettänyt laatuaikaa. Ja kaupassakin yms. voi käydä normaalisti kun ei ole itseään sairaaksi ilmoittanut vaan lapsen. Ja kaikki tämä menee ihan pykälien mukaan. Kyllä siinä tuhkamunia esimiehiä ja mahoja sihteereitä kismittää kun perheelliset huolehtii velvollisuuksistaan!!

..miksei työnantajat halua palkata pienten lasten vanhempia tai lapsentekoiässä olevia ihmisiä. En minäkään palkkakisi. Palkatkaa vain 45 ikäisiä naisia, eivät jää lapsia hoitamaan eivätkä äitiyslomalle! Ihan vireeljä ollaan vielä. Osa on vähän sellaisia valittavia ajastaan jälkeen jääneitä tanttoja, mutta me jotka kehitämme ja koulutamme itseämme, olemme oikein potentiaalisia hyviä työntekijöitä! Miehiä ei kannata palkata, ne voivat tehdä lapsia vaikka 6kymppisinä -vaikka niillä olisi yhtä vanha akkakaan, kun ne voivat sen vaihtaa (vrt. Paavo Lipponen). Lisäksi olemme herkkiä sitoutumaan työnantajaan vielä seuraavat 20 vuotta, sillä hurlumhömpötykset on jo eletty. Nuoret vaihtavat kuitenkin vielä.

• jauha paskaa
        työtön vai kirjoitti:

miten olet joutanut "lukemattomia" kertoja toisien lapsia hoitamaan? ÄLÄ VIITSI JAUHAA PASKAA!

Teen itse kolmivuorotyötä ja olen hoitanut lukemattomia kertoja ystävien ja sukulaisten lapsia; kute hekin minun, nyt aikuisia lapsiani. Ja kun lapset olivat yli kymmenvuotiaita oli oma rinkinsä, joka kävi päivälä tarkistamassa voinnin. Se oli sitä yhteistyötä parhaimmillaan.
        Nykyään ollaan kurkku suorassa huutamassa oikeuksista ja käyttämällä pykäliä väärin. Ristiinnaulitkaan vaan, mutta on vätys sukupolvi, joka menee milloin minkin säännön taa ja teettää toisilla työt. Ja palvelualttiudesta näillä pystynokilla ei ole tietoakaan.

• Emä kommunisti

Ollaan ihan oikeita kommunisteja,kyllä kapitalistia vituttaa kun työläinen häntä riistää, häh häh hää!

• Justin Case

Tervehdys jälleen aurinkoisesta Nizzasta! Mielenkiintoinen ketju, jonka sanoma on tuttua jo aiemmilta yrittäjäajoiltani. Omassakin firmassa oli monia henkilöitä, joiden totesimme olevan aiheetta pois työstä, vaikka asian todistaminen olikin kaikenmaailman säädöksillä tehty mahdollisimman hankalaksi. No ajat vaihtelivat, ja huonoina aikoina oli mahdollisuus yt-neuvottelujen kautta vähentää työvoimaa. Arvatkaapa mistä päästä aloitin supistushommat?

• kokkari

Useimmiten mulkku pomo on itse syypäänä tuollaiseen käytökseen. Ihminen ei sitoudu työhön kun siellä on ikävä olla, ja ihan rationaalisesti ja perin kokoomuslaisesti ajatellen uusliberaali pinnari ajaa omaa etuaan ja sairastelee "psykosomaattisesti", eli lintsaa kun työmoraali ei ole kohdallaan.

• Järkeä johtamiseen!

Tämä on täyttä totta! Omalla työpaikallani pomon vajavaisuudet henkilöstöjohtamisessa rapauttavat koko osaston henkeä ja sitä kautta myös työmoraalia. Jos/kun esimies lajittelee alaisensa naamakertoimen mukaan, on aivan sama miten kukanenkin työnsä tekee! Ns. "hyvät" miehet saavat olla jalat pöydällä päivästä toiseen ilman että siitä mitään sanotaan, kun taas mustalle listalle joutuneita kytätään koko ajan vaikkei siihen syytä olisikaan. Tällainen asetelma ei ainakaan kannusta antamaan täyttä työpanosta firmalle..

• Joopa joo
        Järkeä johtamiseen! kirjoitti:

Tämä on täyttä totta! Omalla työpaikallani pomon vajavaisuudet henkilöstöjohtamisessa rapauttavat koko osaston henkeä ja sitä kautta myös työmoraalia. Jos/kun esimies lajittelee alaisensa naamakertoimen mukaan, on aivan sama miten kukanenkin työnsä tekee! Ns. "hyvät" miehet saavat olla jalat pöydällä päivästä toiseen ilman että siitä mitään sanotaan, kun taas mustalle listalle joutuneita kytätään koko ajan vaikkei siihen syytä olisikaan. Tällainen asetelma ei ainakaan kannusta antamaan täyttä työpanosta firmalle..

Tuo ekan kirjoittajan esimerkki on vielä siedettävä, itse saan tuollaisen samaisen saikkupuhelin eräältä työntekijältä 1-2 kertaa kuukaudessa.

• P.Omo

Kyllä se on alaisenkin vika jos homma ei luista. Turha se kaikkea on pomon niskaan panna.

• pinnaaja 2

Kannattaa aina pinnata sen huomasin aikanaan kun olin töissä.

• Johtaja Turhapuuro

Jos työpaikalla ilmenee laajempaa pinnaushalua niin silloin siellä jotain on pielessä ja on syytä ryhtyä selvittämään asiaa. Vika on hyvin usein johdossa.

• Qast

olet kyllä idiootti,

se on pinnaamista kun ei ole todistusta näyttää että on sairas.

todistuksen kanssa on ok.

toivottavasti menee firmasi nurin ja päädyt vararikkoon
      talo menee alta ja teet itsarin häpeästä, se on sinun kohtalosi.

• mamumainen työtön

Helpompaa on kun ei mene ikinä töihin, sillä pätäkkää riittää muutenkin.

• paha yskä

yrjö ei hakenu saikkua vaikka todistettavasti aivasti on kova jätkä se ykä

• heh,orjille työt.

helppoa, kun ei tee töitä, niin ei tarvii pinnata ja olla työpaikkakiusattuna.

• onneksi on kesäloma
        heh,orjille työt. kirjoitti:

helppoa, kun ei tee töitä, niin ei tarvii pinnata ja olla työpaikkakiusattuna.

Sama toisin päin, kun ei mee töihin, niin ei tarvii olla työpaikkakiusaaja. Ihminen, joka on vittuuntunut kaikkeen siihen skeidaan mitä joutuu tekemään ja katselemaan niitä ääliöitä ympärillään.

• Justin Case

Iso-Britanniassa juuri yksi luuseri rapsehtimaton poltti kuusi lastaan omaan kotiinsa. Sellaisia te pinnarit olette, ja juuri siksi teidät pitää pakottaa työhön saamianne tukia vastaan. Mulcut.

• lomaillaan,aaaaah!

Taas joku kääpä, joka joutuu alvariinsa raphsehtimaan, alkaa kitinänsä.

• Homo Sivari

Kunnallinen ja kunnollinen...hah hah

• riittikö kiittikö

Määrittele ensin se työ? eli riittääkö työksi vain se et menee aamuisin jonnekin olemaan joka päivä tekemättä mitää oikeeta työtä mut siitä maksetaan palkkaa ?

muutenkin, nykyään ihmiset käyvät töissä sen takia että saisivat rahaa, eli se töissä työn takia on mennyttä aikaa

• Totuus on tässä

Harvat työtä kaipaavat, suuri valtaosa kaipaa pelkkää toimeentuloa.

• ei edes kiinnostaisi
        Totuus on tässä kirjoitti:

Harvat työtä kaipaavat, suuri valtaosa kaipaa pelkkää toimeentuloa.

Elämän hukkaan menettämistä joka hetki minkä töissä kärsii, hölmöjen hommaa.

• pölö-johto

Nykyäänhän on vaatimuksetkin jo älyttömät eteenkin fyysissä töissä joten onko ihme että ylikuormituksen takia hajoaa paikat tai sitten lähtee ennen paikkojen hajoamista saikulle?

Myös vittumainen pomo aiheuttaa paljon henkistä kärsimystä ja omilla teoillaan ajavat ihmiset saikuille syy on usein lääkärintodistuksessa muu kuin vitutus mistä ei saikkua saa luonnollisesti.

• sikaNiskaSaa t a na!

Vit tu, meikän duunipaikassa ei puhelinsoitolla saikulle jäädä! Pitää jopa paskataudissa ja saa ta nan kovassa kuumeessa mennä näytille työterveykseen, että oletkohan nyt ihan oikeesti sairas!

• eläkkeellä i-loisena

Ihan oikein tuollaiselle luuserille,mitähän olet änkeytynyt töihin.

• @te

Ensimmäinen sairauspäivä palkattomaksi, niin homma olisi ratkaistu!

• Veikko

Voiko kukaan muistaa minä vuosina pinnari laki oli voimassa Suomessa.Olen koittanut etsiä tietokoneesta artikkeli tästä mutta en ole loytänyt . Olen nyt 88v vanha asun Canadassa.muisti kuvani on vahva siitä että joko sota ajalla ja jälkeen sodan oli laki että kaikkien piti tehdä jonkinlaisa tyotä.Itse oli sota aikana 12 13 vuotiana valtiolla topparoikassa ja kaikki siellä olivat saman ikäisiä tai iki vanhoja sotaan kelpaamattomia. Anna palautetta hauluaisin tarkistaa muisti kuvani.
      Veikko

• voevoeettä

Pinnareita on monenlaisia. Ei tarvitse olla edes pois työmaalta, kun itse työtehtävissä pinnataan. Puhumalla tehtävä työnteko on pinnareiden pääasia..jotkut sen osaa. Luistetaan 'paska'-hommista joka päivä.sekä raskaimmista vedoten omaan terveyteen. Luikurit osaa. Jalaka,käsi,pää ja jokapaikka kipeä, tai ihan kylmästi ollaan tekemättä hänelle kuuluvia töitä. Meneehän se päivä töissä niinkin, että mietit, miten lusmuilen tämänkin päivän!!

• LuottamusMies

Onhan se aika säälittävää kun palkkatyöläiset lusmuilee ja vetelehtii tupakilla vähän väliä. Puheissa ollaan tosi kovia ja korvaamattomia. Itse olen pistänyt merkille kun firmaan tulee työtön työharjoittelijaksi on motivaatio aivan eri luokkaa. Tekee kevyesti kahden vakinaisen työt ja ilmaiseksi josta ei saa mitään palkkaa. Herääkin kysymys josta olen keskustellut esimieheni kanssa, että jos alettas vaihtaa paikkaa näiden kesken. Vakinaiset pihalle työttömäksi ja pitkäaikais työttömät uudella innolla ja motivaatiolla töihin. Toki näille heti alkuun parempi palkka. Jos yritys kasvaa työntekijöiden toimesta täytyy se myös näkyä heidän tileissä.

• kärsitään

Tomeran ja pätevän esimiehen pitäisi nähdä ja tunnistaa nämä lusmut, ja puuttua asiaan heti! Mutta, jos työntekijä pyörittää heikkoa esimiestä mennen ja tullen...lusmu ja puhumalla työtä tekevä saa jatkaa valtaansa iäti.

• leivänjakaja

käy sä vaan ahkerasti töissä sinä tyypillinen perseen nuolia kokkari ja kun sitten saat sen 1110e eläkkeen niin juhli sillä ja rupea käymään yhtä säännöllisesti leipäjonossa niinkuin siellä työssäkin .vitustako sinä tiedät kenenkään sairauksista joten parempi kun vaan keskityt omiin muniisi lima nuliaska.

• kellokorttiko

Ei ole edes äidinkieli hallinnassa, tässäpä tulosta lusmuiluun...sitten pitäisi vielä töitäkin tehdä! Eiii helevata! Nauran ja säälin.

• Moleskine

Aktiivimalli on oiva tapa auttaa joutilaita rapsehtimaan saamiaan tukia vastaan. Innolla odotan jo aktiivi II-lakia, jolla joutilaisuutta tapetaan edelleen.

• neossaa

jokanen tietää.työmies etenki pinnari.saatteha senki työn.jos on pa...a kaveri ottaa päähä.työnantaja kahtelee miten tolle mu....lle sais potkut.et vaa oo hyväs huudos!!!???makaa ja tee työtovereilles rankempi päivä.

• pershaaroista

mee maata pinnari.se ol ku enne juoppo tul töihi ja makas.työtoverit pershaaroista kulettelivat paikasta toisen s ammunee piilo vei ku tarkastajat paikalle tul.ku sill suuri perhe.naimaa mukuloita mut ei vastuuta ollu.paskoja on miehet.

• MennytMaailmaEiPalaa

nyt on jo 2018 ja maailma muuttuu, se et miten on joskus vuonna miekka ja kilpi ollut, ei oikeestaan kuulu enään yhtään mitenkään nykyaikaan :D tulevaisuus on nuorten.. "nuoret" jopa miettivät opiskelua et mikä olis hyvin palkattu ammatti jossa ei tarvi tehdä töitä ollenkaan :D

• tekijätyön

minä en pelkää työtä uskallan vaikka nukkua sen aikana. saikkua saan ihan helposti aina kun tarvitsen soitan vain sille munattomalle työnjohtajalle ja sanon että en tule töihin kun on lunssa. ei tuosta nyt kannata sen enempää...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe