Onko tämä hyvää isännöintiä?

Jamppa.

Eräässä osakehuoneistossa wc-istuin vikaantui myöhään illalla. Asukas (omistaja) ilmoitti heti seuraavana aamuna asiasta isännöitsijälle, joka lupasi hoitaa asian. Kului pari päivää, eikä asian hyväksi tapahtunut mitään, minkä vuoksi asukas otti uudelleen yhteyttä isännöitsijään, jolta hän kuuli, että menee vielä noin viikko, ennen kuin korjaus voidaan tehdä.

Koska korjauksia hoitavan putkiliikkeen varastossa ei ollut tarvittavaa varaosaa, se tilattiin maahantuojalta Helsingistä tavallisen viikkokuorman mukana. Asukas ihmetteli isännöitsijälle, miksi putkiliike ei voinut tilata alle puoli kiloa painavaa muoviosaa postitse. Muutaman euron postimaksu ei olisi ollut juuri mitään ylihintaisen varaosan hinnassa.

Kyseessähän on isännöitsijän vastuulla oleva huoneiston korjaustoimenpide, joka pitäisi suorittaa kiireellisenä, koska eihän kukaan voi asua huoneistossa, jossa wc-istuin ei toimi. Vaikuttaa siltä, että korjausta ei aivan tarkoituksellisesti haluttu tehdä kiireellisenä.

Oliko tämä hyvää vai huonoa isännöintiä? Mitä asian hyväksi voisi tehdä?

16

947

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kmkm

Isännöitsijähän on taloyhtiön valitsema "asianhoitaja". Eli hallitus on esittänyt isännöitsijää, jonka yhtiökokous on hyväksynyt. Eikös niin? Jos taloyhtiössä ollaan tyytymättömiä isännöitsijän toimintaan, niin silloinhan isännöitsijä laitetaan vaihtoon. Se vaatii tietysti yhtiökokouksen päätöksen ja otettava huomioon millainen irtisanomisaika isännöistijän ja taloyhtiön välisessä sopimuksessa on.

Ei tuo viikon odottelu asian korjaukseen minun korvaan kuulosta pahalta. Ja eihän se WC-pönttö käyttökelvoton ole, vaikka siinä ei huuhtelu toimikaan. Esim. ympärillä kaadettu vesi pönttöön ajaa saman asian.

• 5-16

edit: Ämpärillä kaadettu vesi

• KyläJämptiOnNäin

..Isännöitsijän valitsee taloyhtiön hallitus. Hallitus toki valitaan yhtiökokouksessa, mutta päätöksen isännöinnitsijästä - siis ottamisesta, erottamisesta jne - tekee hallitus.

KyläJämptiOnNäin

• Anonyymi

Kyllä nuo putkijutut kuuluvat huoltofirmalle ilmoitettaviin asioihin, ei isännöitsijälle.
        Kun pidetään isännöitsijää turhaan sihteerinä, niin hän kyllä hoitaa asian, mutta muiden töiden kanssa samassa jonossa.
        Itse tekee virheen, jos isännöitsijää juoksuttaa turhan takia.
        Todella hyvä huoltofirma hoitaisi asian itse ja keskiverto pyytää vakituisesti käyttämänsä paikalle, eikä isännöitsijä ole asiassa muutoin, kuin hyväksyy laskun.

• Anonyymi

Hallitus valitsee isännöitsijän, yhtiökokous ei osallistu asiaan. Yntiökokous ei myöskään päätä isännöitsijän vaihtamisesta.

• Jamppa.

Kyllähän isännöitsijän pitäisi hoitaa taloyhtiöiden, jotka maksavat hänen palkkansa, asioita vähintäänkin yhtä hyvin kuin omiaan.

Jos isännöitsijä olisi itse samassa tilanteessa, pyytäisikö hän putkiliikettä tilaamaan osan postitse, jotta korjaus tulisi tehdyksi parissa päivässä, vai tyytyisikö hän odottamaan ja kärsimään epämukavuudesta toista viikkoa?

Vastaus lieneekin ensimmäinen vaihtoehto.

Vastaan itse esittämääni kysymykseen: huonoa ja välinpitämätöntä isännöintiä.

• 43643

Meilestäni asiassa ei ole mitään ihmeellistä. Normaalia, että putkimistä joutuu odottamaan tai sopivaa osaa ei ole hyllyssä.
      Tosin ihmettelen, jos pytty on arabian nykyaikaisia malleja, kun varaosia roikkuu tukkuliikkeen hyllyllä niihin vaikka miten paljon (parusosia).
      Jokin vetonuppi tai vastaava hankalanpi osa jos on hajonnut...niin kyl viikko on kohtuullinen aika.
      Vaikka olisit tilannut osan suoraa tehtaaltakin on normaalia, että enenkuinlähtee kuluu päivä ainkin ja on hyvällä tuurilla aikaisintaan 3 päivänpäästä putkimielehellä. 4-5päivänä putkimis voi tulla vaihtamaan osan sitten. Sitten tuleekin viikonloppu.

joten ei siis mitään tavatonta ja omaa avuttomuutta jos et pysty laittamaan pyttyyn vettä ampärillä tai suihkulla.

Ei heti tarvitse isännöitsijään täällä haukkua. Jos on niin kiire, niin hoida pyttysi itse kuntoon ja laita lasku (kohtulliinen) asissa talonyhtiölle.
      Mut epäilen, että olisitko saanut siinäkään tilanteessa nopeammin.

Viel sellainen, että jos yksittäistä osaa aletaantoimittamaan tahtaalta tai tukusta erikseen lähetettynä. Niin siihen tulee heti erikoislisiä päälle ja nostaa osan hintaan huomattavasti.
      Ja toisiin paikkoihin tavara tulee vain tiettyinäpäivinä.

• ITS------

asia ei oikeastaan kuulu isännöitsijälle, sillä kiinteistöhuolto on oikeampi osoite hoitamaan tuo asia joko itse tai tilaamalla putkimies. Eli väärä osoite korjauspyynnölle ja haukuille!

Jos taloyhtiö ei ole huoltoyhtiötä ottanut niin pitää hyväksyä se tosiasia että hommat kestää ja palvelutaso on siltä osin heikompi. Tällöin myös osakkaiden omatoimisuus ei ole enää suostus vaan edellytys.

Toki jos olette maksanut isännöitsijälle siitä että hän on tavoitettavissa myös toimistoajan ulkopuolella ja hoitaa vikailmoitukset niin mikä ettei. Silloin isännöintihinta tuskin on kovin paljoa alle 1000 € kuukaudessa, itse hinnoittelen silloin palvelun sen mukaan mitä huoltoyhtiö vastaavasta työstä veloittaisi.

• joooos

tapahtuu näin. Asukkaalta menee jokin rikki, joka ottaa yhteyttä hallitukseen. Hallitujsen jäsen käy katsomassa tilanteen onko korjattavissa, vai vaihdetaanko. Jos korjataan haetaan varastosta varaosat ja jos ei korjata, niin seuraavana päivänä tulee uudet vehkeet. Jos asukas haluaa erikoisemman, maksaa hän silloin sen tavallisen ja erikoisemman laitteen eron.

• näin toimii osuus***

näin toimii osuus*****-väki

• Anonyymi

Hauskaa huumoria !!! Hallituksen jäsen osallistuu kokouksiin, ei muuhun.

• Vornanen

Aivan normaalia käytöstä isännöitsijältä, hehän ovatkin vain taloyhtiöiden juoksupoikia, siinä on heidän valta;) Meilläkin joku kasikymppinen vanha ukko vedättää ns.isännöitsijää kuin litran mittaa narussa,hän määrää kuinka meidän yhtiössä hoidetaan asiat,siis päin vittua,ja tämä isäntä ressukka vielä uskoo tämmöstä puolisokeaa ukkoa joka ei näe eikä kuule mitään, sanoo että en ole kuullutkaan tämmösestä asiasta, eipä tietenkään, en minäkään halua kuulla mistään ikävistä asioista mitä talossa tapahtuu, Minähän olen Isännöitsijä, voi Jessus minkä värinen Koira.

• 4+1

että paikalle hälyytetään Pelastuslaitos ja Karhu-ryhmä.

Asukas on ollut TÄYSIN pois tolaltaan jolloin SPR:n kriisipalvelukin oli tarpeen.

Joku toope ehdotti, että "heitä sinne tarpeittesi jälkeen kattilallinen vettä". No idiootti, koska eihän se ole sama kuin vivusta vetää, onkohan edes tuttua tehokasta vettä?

Taloyhtiö laittoi pariskunnan pariksi viikoksi kylpylähotelliin toipumaan jolloin kaikki, ml. asoy olivat tyytyväisiä.

• LVI------

Ei isännöitsijäkään ole taikuri. Jos hän on hoitanut asian ilman viivytyksiä omalta osaltaan on hän menetellyt aivan oikein. Varaosien saatavuudessa on tapahtunut muutos viime vuosina. Ennen putkenosat olivat jokaisen suuremman LVI-liikkeen varastossa, nyt eivät. Varastoa ei nykymuodin mukaan pidetä juuri ollenkaan, vaan varaosa odottaa jossakin kaukana valmiina lähtöön. Myös LVI-tukkuliikkeiden varastoissa ollaan menemässä samaan ratkaisuun, keskusvarasto tai valmistajan ylläpitämään varastointiin. Se on säätöä se, nimittäin liikkeille, ei kuluttajalle, joka maksaa sitten useasti pienrahdin.

• Jamppa.
        LVI------ kirjoitti:

Ei isännöitsijäkään ole taikuri. Jos hän on hoitanut asian ilman viivytyksiä omalta osaltaan on hän menetellyt aivan oikein. Varaosien saatavuudessa on tapahtunut muutos viime vuosina. Ennen putkenosat olivat jokaisen suuremman LVI-liikkeen varastossa, nyt eivät. Varastoa ei nykymuodin mukaan pidetä juuri ollenkaan, vaan varaosa odottaa jossakin kaukana valmiina lähtöön. Myös LVI-tukkuliikkeiden varastoissa ollaan menemässä samaan ratkaisuun, keskusvarasto tai valmistajan ylläpitämään varastointiin. Se on säätöä se, nimittäin liikkeille, ei kuluttajalle, joka maksaa sitten useasti pienrahdin.

Aikaa on nyt kulunut kaksi viikkoa, eikä asian hyväksi ole tapahtunut mitään. Luulenpa, että viikon kuluttua, jos vika on edelleenkin korjaamatta, on aiheellista kertoa, kenestä isännöitsijästä on kysymys. Julkisesti annettu palaute on aina parasta palautetta.

Tässä täytyy näköjään itse ottaa yhteys johonkin putkiliikkeeseen, jotta vika saataisiin viimeinkin korjattua.

Minun olisi nähtävästi pitänyt itse hoitaa asia heti alussa. Olen varma siitä, että vika olisi silloin jo korjattu.

• Jamppa.
        Jamppa. kirjoitti:

Aikaa on nyt kulunut kaksi viikkoa, eikä asian hyväksi ole tapahtunut mitään. Luulenpa, että viikon kuluttua, jos vika on edelleenkin korjaamatta, on aiheellista kertoa, kenestä isännöitsijästä on kysymys. Julkisesti annettu palaute on aina parasta palautetta.

Tässä täytyy näköjään itse ottaa yhteys johonkin putkiliikkeeseen, jotta vika saataisiin viimeinkin korjattua.

Minun olisi nähtävästi pitänyt itse hoitaa asia heti alussa. Olen varma siitä, että vika olisi silloin jo korjattu.

Otin keskiviikkoaamuna yhteyttä paikkakunnalla tunnettuun lvi-yritykseen, jossa ensinnäkin ihmeteltiin isännöitsijän ”toimintaa”. Heillä oli nimittäin kyseisen istumen varaosia myyntihyllyssään.

Pyysin työnjohtajaa soittamaan isännöitsijälle laskutuksesta sopimista varten, mutta tämä ei ollut ”tavoitettavissa” (eli kansanomaisemmin sanoen ei vastannut puhelimeensa) koko päivän aikana.

Lähetin isännöitsijälle sähköpostin, jossa peruin hänelle tekemäni korjauspyynnön, josta ei näyttänyt tulevan yhtään mitään. Kerroin myös, että on yksinkertaisinta, että vähennän minulle tulevan korjauslaskun seuraavasta yhtiövastikkeesta, koska lvi-liike ei voinut laskuttaa taloyhtiötä ilman isännöitsijän hyväksyntää. En ole saanut tähän mitään vastausta.

Toinen vaihtoehto olisi ollut jäädä vielä odottamaan, milloin isännöitsijä olisi jälleen ollut tavoitettavissa, mutta se olisi saattanut tietää päivien viivytystä ja pahimmassa tapauksessa sitä, että isännöitsijä ei olisikaan hyväksynyt kyseistä yritystä vaan olisi halunnut käyttää omaa putkimiestä (tai yritystä), jota ei voi ainakaan ripeydestä kehua, ja odotus olisi jatkunut edelleen.

Istuin on nyt korjattu, ja aikaa siihen meni ensimmäisestä yhteydenotosta laskien kaksi päivää, jossa on mukana isännöitsijän tavoittelemiseen tuhlattu aika.

Korjauksen tehnyt yritys on oululainen LVI-Ykkönen, jolle kiitokset nopeasta korjaustyöstä.

Isännöitsijä on oululainen Esa Kourujärvi.

http://www.kourujarvi.fi/

Minä ymmärrän nyt, että minun olisi pitänyt hoitaa asia itse ilman isännöitsijän väliintuloa, jolloin vika olisi korjattu jo kaksi viikkoa sitten ja viasta aiheutuva epämukavuus olisi vältetty.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      10
      3379
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1858
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      77
      1169
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      982
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      948
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      806
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe