Eli olen valmistumassa joulukuussa, ja tätä asiaa tiedustelin jo kesällä kelan toimistosta. Tähän ei siellä osattu ottaa kantaa, mutta luvattiin selvittää asiaa. Myöhemmin minulle soitettiin, ja kerrottiin, että saan hakea äitiyspäivärahaa viimeisen 6 kk työtulojen perusteella, vaikka siis olen koko ajan myös nostanut opintorahaa. Kesällä sanottiin myös, että opintoraha on syytä perua loppuvuodesta, koska muuten äitiysraha menisi automaattisesti minimipäivärahana.
No, nyt kun jäin äitiyslomalle viime kuussa, ja aloin ihmetellä, missä päätös tuosta tuesta viipyy, sainkin kuulla, ettei työtulojani otetakaan huomioon, koska olen päätoiminen opiskelija. Meneekö homma oikeasti noin? Mihin voin valittaa sitten väärästä infosta, jonka sain kesällä? Entä opintotuki, jonka olen perunut? Kelan eukko totesi, että takautuvasti saa ainoastaan kuukauden tuen. Olen siis menettänyt turhaan syyskuun tuen. (valmistun kuitenkin normaalisti joulukuussa, opinnot eivät kärsi alkavasta äitiyslomasta)
Kiitoksia neuvoista! :)
saako opiskelija äitiysrahaa 6 kk työtulojen mukaan?
4
548
Vastaukset
- ensi vuonna
Minulla olisi tulossa todennäkösesti samanlainen ongelma ensi vuonna, koska jos toiveet menee nappiin niin jäisin äitiyslomalle ennen joulua/vuoden vaihteessa. Valmistun ensi vuonna jouluksi. Aioin kuitenkin ottaa vaan keväällä enää tuet, mutta käykö mulle samalla tavalla? Ite kyselin tätä asiaa kans jo kesällä ja sillon sanoivat Kelassa että 6kk työtulojen mukaan saa hakee. Ja eikö s Kelan nettisivuilla lue, että opiskelijan kohdalla voidaan äitiyspäivärahaa hakea myös työtulojen mukaan?? Kivaa jos menee suunnitelmat uusiks...
- puh huh
Aloita soittamalla Kelan valtakunnalliseen numeroon
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/300904091136MH?OpenDocument
Sieltä sitten kysyt, mihin seuraavaksi otetaan yhteyttä. - palkanlaskijana
Nyt on käynyt joku väärin ymmärrys.
Voit saada äitiyspäivärahaa tuon 6 kk:n tulojen perusteella, jos se kausi osuu tuohon aikaan ennen äitiysloman alkua.
Tarkoittaa siis sitä, että jos jäät äitislomalle nyt esim. 01.11 niin 01.05.2009 - 30.10.2009 välisenä aikana olet ollut töissä voit vedota näihin tuloihin jos et ole opintorahaa nostanut.
Jos tuosta on poikettu niin silloin täytyy tehdä valitus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492258- 261883
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271465Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151309- 1101289
- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71954Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107884Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846