Joo, eli luinpas sanomalehti Kalevasta jutun, jossa todettiin kiusaamisen alkavan jo päiväkodissa. Yksi iso teema oli synttäreillä kiristäminen. Eli ketä kutsutaan ja ketä ei kutsuta synttäreille.
Meidänkin 4 vuotias välillä kotona mulle suuttuessaan tokaisee " en kutsu äitiä synttäreille ", eli tämä kiusaamisen muoto on siis käytössä meidänkin mukavassa pkssa. Meillä ei ole vielä kaverisynttäreitä pidetty, vaan synttärit on vietetty perhepiirissä.
Juttelin aiheesta kaverini kanssa, hän on töissä päiväkodissa. Meinasin pyörtyä, kun hän kertoi miten jotkut vanhemmat lyövät vaan löylyä lisää kiukaalle näissä synttärikutsu hommissa. Esim. jotkut äidit marssivat aamulla päiväkotiin kutsunippu kourassaan ja toteavat lapselleen "no jaapas nyt nämä kutsut niille lapsille, jotka sinä halusit kutsua". Samoin meidän omassa päiväkodissa niinä aamuina, joina kutsuja jaetaan, alkaa hirveä härdelli kuka on kutsun saanut ja kuka ei. Ja luonnollisesti niillä, jotka kutsua eivät saa, kerrasta toiseen, on paha mieli.
Jos minä saisin päättää, niin kutsuja ei jaettaisi ollenkaan päiväkodissa. Kyllä jo liikaa aiheuttaa ylimääräistä mielipahaa ja kuhinaa lasten keskuudessa.
Ihmettelen suuresti, mitä vanhempienkin päässä oikeen liikkuu. Kun kaikkia ei luonnollisesti voida kutsua, niin hittojako niitä kutsuja pitää päiväkodissa jakaa?? Eikö niitä voida viedä kotiin postilaatikkoon tai vaikka postittaa tarvittaessa. Eihän siinä muuten mitään pahaa ole, mutta pitäisi vanhemmillakin välähtää, mitä kutsujen jakaminen hoidossa aiheuttaa.
Toivon vastauksia ja ajatuksia tähän vaan niiltä, joilla lapset ovat päiväkodissa. Tällä palstalla varmaan puolet ovat kiihkeitä päiväkotien vastustajia. Luulisi, ettei ko. ihmisillä olisi mielenkiintoa päiväkoti keskusteluihin.
synttärikutsujen jako pkssa
7
2249
Vastaukset
- Ilona Onneli
Tuo synttäreillä "kiristäminen" on hyvin yleistä. Yleensä olen tavannut sanoa siihen lapsille, että vanhempien kanssa kotona mietitte ketä kutsutaan ja turha alkaa puhua puoli vuotta aikaisemmin "jos et nyt leiki mun kaa, en kutsu sua synttäreille...".
Sen sijaan en näe pahana, että synttärikutsut jaetaan päiväkodissa. Ei siitä tietenkään hirveää spektaakkelia tarvitse tehdä. Moni vanhempi ei välttämättä edes tiedä missä kaikki lapset asuvat, mikä on sukunimi jne. Eikä henkilökunnalla osoitteita ole lupaa luovuttaa.
Elämässä tulee pettymyksiä, jos ei niitä opi käsittelemään lapsena, kuinka niihin suhtautuisi aikuismaisesti myöhemminkään. Tuskin työpaikalloikaan esim. kaikkia kutsutaan häihin, syntymäpäiville jne. Vanhemman tehtävänä on tukea lasta käsittelemään myös pettymyksen tunteita.
Oma lapsenikin oli toisinaan harmissaan, kun ei kutsua tullut. Se ei kuitenkaan onneksi vaikuttanut siihen ketä itse kutsui syntymäpäivilleen:) - Elämä on..
Niin ja sama tyyli on sitten koulussa, luulen että astetta julmempana vaan. Mites sen meinasit hoitaa?
- MÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
itse jos olisin päätäntävallassa niin juuri tommonen toiminta pois kokonaan.
jos vanhempi haluaa että lapsen synttäreille tulee tiettyjä lapsia, kysyköön itse vanhemmilta osoitteita tai antaa kutsun suoraan kyseisen lapsen vanhemmalle.
päiväkoti ei ole mikään postitoimisto.
meidän päiväkodissa yhdet vanhemmat nostivat haloon kerran kun heidän neidin ystäväkirja oli kadonnut. ei ole päiväkodin vastuulla kun kirjaa annetaan kavereille joita vanhemmat ei edes tunne, eikä välttämättä lapsikaan muualla kuin päiväkodissa.
kirjaa ei ikinä löytynyt mistään, on varmaan lähtenyt jonkun matkassa kotiin ja hukkunut tms.
EI OLE HOITOPAIKAN VASTUULLA.- juupa jaapa
No eiköhän kaikilla jotakin häviä päiväkodissa, lähtee toisen lapsen matkaan tai vaan katoaa jonnekin tuntemattomaan paikkaan. Mutta en nyt tätä rinnastaisi synttärikutsujen jakoon. Meillä ei ainakaan ole ongelma se, että synttärikutsuja laitetaan lasten lokeroihin. Yleensä vanhemmat vielä sanovat meille asiasta, että tiedämme asiasta. Ei ole ainakaan kukaan vanhemmista tai lapsista tullut sanomaan, että on pahoittanut mielensä tästä. Tuohon "en kutsu sua mun synttäreille, jos..."-uhitteluun olemme puuttuneet tänä syksynä tiukasti. Ja olemme sen saaneetkin loppumaan lähes kokonaan, mutta vaati sen että asiasta puhuttiin myös vanhemmille ja sen että me päiväkodissa puutuimme asiaan aina, kun siitä kuulimme puhuttavan.
Eikä ne kaikki vanhemmat tapaa toisiaan päiväkodilla tuodessa tai hakiessa, että voisi kutsut antaa tai kysellä numeroa/osoitetta. Ja niin kuin joku jo kirjoittikin, että päiväkoti ei voi näitä toisille vanhemmille kertoa. Toki voi laittaa kaverin lokeroon kiinni lapun, jossa oma numero tai kysellä toisen numeroa, mutta se lappu voi hävitä. Samalla vaivalla jakaa ne kutsut suoraan lokeroon.
- kivoja vain
Mun kersani saa kutsua vain kivoja ja kilttejä kavereita. Me ei haluta rähisijöitä eikä sotkijoita meidän kekkereihin. Millainen vanhempi sellainen lapsi...
- todellakaan
Apua, mitenhän me sitten 6-vuotissynttärikutsut ensi vuoden puolella jaetaan, jos niitä ei saa päiväkodissa antaa...???
Meillä lapsi on nyt ekaa kertaa päiväkodissa ja haluaa nyt kuulemma seuraavaksi pitää ekan kerran kaverisynttärit. Ennen niihin ei ole ollut mahdollisuutta. Asutaan maalla ja kavereita ei ole edes ollut, kuin yksi vähän vanhempi tyttö kylällä. Serkutkin asuu kaukana.
Ei olla päästy täältä edes käymään missään, kun mulla ei ole ollut ajokorttia.
Nyt tyttö pääsi onneksi päiväkotiin ja kulkee sinne esikoulutaksilla. Itse en siis ole häntä sinne koskaan viemässä/hakemassa. Tiedotus hoituu lappusien ja reissuvihkon kautta.
Tyttö on kertonut päiväkotikavereiden etunimiä, etenkin muutaman tytön. Poikien kanssa ei paljon halua edes leikkiä (heidän leikkinsä ovat usein sen tyyppisiä, että ei tykkää niistä). On aika herkkä tyyppi ja vähän ujo ryhmässä (sen takia tuonne järjestettiinkin nyt paikka, että sopeutuu toisten kanssa olemiseen ennen esikoulun alkua), eikä kyllä takuuvarmasti ilkeyttään syrji ketään, tai/ja yritä kiristää millään (ei ole vielä oppinut tuollaista käytöstä ja toivottavasti ei opikaan...).
Niiden tyttöjen kutsumisesta on nyt puhunut, joihin on saanut muodostettua jo jotain kontaktia ja joku tyttö kuulemma pitäisi myös kutsua, joka menee samalla taksilla. Ovat tutustuneet, kun istuvat usein vierekkäin.
En vaan todellakaan tiedä miten muuten hoitaisin kutsumisen, koska mulla ei ole juuri minkäänlaista käsitystä keitä nämä lapset ovat. Etunimi on jotenkuten tiedossa, sukunimet ja osoitteet ja missä päin kuntaa mahdollisesti asuvat, on sen sijaan ihan hämärän peitossa.
Olisi ikävä aiheuttaa tytölle suuri pettymys, jos ei voisi kutsua tälläkään kertaa kuin tuon yhden omalla kylällä asuvan.
Lapsi on jo nyt kysellyt monta kertaa milloin tehdään kutsukortit ja milloin hän saa ne antaa.
Pitää kai jotenkin laittaa ne menemään päiväkodin henkilökunnalle ensin, jos sitten antavat eteenpäin ja tuolla taksissa saa itse antaa sille yhdelle kaverilleen.
Kovin paljon lapsia (mitään päiväkotiryhmää/koululuokkaa) en voisi tänne kerralla kyllä kutsuakaan, kun asutaan niin ahtaasti (käytännössä n. 50 m2), että joku raja siinäkin on kuitenkin pakko olla. Tytöllä ei ole vielä edes omaa huonetta, rempat on kesken jne. Rahaakin on niukalti.
Että ei aina tarvitse olla kyse mistään kiristyksestä yms....- Nipsu100
Juu kannattaa varmaan pirauttaa päiväkotiin ja jutella jonkun kanssa että miten vois toimia kutsujen antamisessa. Mielellään varmaan auttavat. Ne on tärkeitä nuo synttärit ym. juhlat lapsille, toivottavasti tulee kivat kemut :) Ja miksei tulisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 866338
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303793törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283160Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691716- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859