Veisaatko virrestä viis?

OdetAmo

Oon ennekin harrastanut täällä tämän tapaisia kyselyitä ja nyt onpi todettava, että mihinkäs se seepra raidoistaan pääsee, vai miten se oli. Siis, voisko tässä nyt miettiä kirkollista musaakin välillä elikkä

mistä virrestä sinä kovasti tykkäät just nyt? Mikäpä tuli ekana mieleesi? Kerrotko virren numeronkin jos tiedät, kiitos.

Mulle tuli just nyt mieleen: Minä vaivainen oon mato matkamies maan. Ai hetkinen, onkos tää virsi vaiko henhellinen piisi, täytyypä tarkistaa myöhemmin, kun löydän veisuukirjani jostain...minnehän sekin on joutunut.

17

678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lorena*

Vitsin poikasta.
      Isontalon isäntä oli viihteen puolellla ja oli ajanut polkurattaalla ojanpohjaan. Tulipa siihen seurakunnan kirkkoherra, kuuli laulun minä vaivainen oon mato matkamies maan jne ojanpohjalta. Kas Isotalo siellä, ja nuhtelu alkoi huonosta elämästä, johon Isotalo vastasi, kunhan sinäkin kirkkoherra lakkaat niitä piikojas pitelemästä niin minäkin lopetan pontikan juonnin. Kerrotaan, kaunis nuori diakonissa oli parasta aikaa raskaana vanhalle kirkkoherralle!

• Jatta*

tuli mieleen virsi no 552: "Mua siipeis suojaan kätke.." On eräs lemppareistani ja olen ajatellut jo niinkin pitkälle, että olen omiin hautajaisiini etsinyt virret, jotka siellä haluan veisattavan. Tämä on yksi niistä.

Nuorena tykkäsin hyvin paljon virrestä 288: "Silmäisi eteen Jeesus.." Onhan näitä paljonkin, kun lapsena isän ja äidin mukana tuli niitä kuunneltua ja opittua.
      Mukava, kun otit tällaisenkin teeman tänne.
      Illalla sitten BB:tä, eikös vaan?

• Just just. Muistan sinut viime vuoden BB-väännöistä täällä, me rohkeasti sitä hömppää täällä puolustimme.
        Olen muuten suunnitellut ihan uutta vääntöä asiasta...joo, laitanpas sen äkkiä heti oitis tään jälkeen alulleen.

BB:n jälkeen voi aina jonkun virren luikauttaa, jos tulee ahdistusta nuorten hölmöilystä :)

• "pelkkää hyvää"

ole tarkoitus veisailla viis-alkuisesta, vaan virrestä 600. Tottakai sanat, mutta myös tausta; edessä varma kuolema Hitlerin toimesta ja niin voimakas usko Jumalan hyvyyteen. Kukapa meistä siihen pystyisi? Bonhoefferin sanat herkistävät aina.
      Kiitos, että kysyit! =)

• Vastaukseni:

Virsi 196, Toivo Kuulan upea sävellys, joka kuorossamme on tullut rakkaaksi ja koskettavaksi,
        vaikka aluksi tuntui hiukan vaikealta.

Miesten bassot ja tenorit, alttojen kaunis sointi ja siihen sopraanojen kirkas huilu...

IHANAAA...

• Vastaukseni: kirjoitti:

Virsi 196, Toivo Kuulan upea sävellys, joka kuorossamme on tullut rakkaaksi ja koskettavaksi,
        vaikka aluksi tuntui hiukan vaikealta.

Miesten bassot ja tenorit, alttojen kaunis sointi ja siihen sopraanojen kirkas huilu...

IHANAAA...

Tuntuu niin hyvältä, kun saa ystävällistä ja asiallista jatketta avaukselleen. Kiitos.

On tuo Google hyvä. Nytkin auttoi tietämään, mikä on virsi 196. Eihän mun enää tartte virsikirjaani löytääkään. Läppäri vaan kirkkoon mukaan ja siitä laulelemaan!

Tunnen tuon upean virren. Tässä se muillekin:
        http://evl.fi/Virsikirja.nsf/d43296c5d54e5d8dc2256de400546d8a/9a9522b01e05507cc2256d59006535d2?OpenDocument

• Atolfia
        OdetAmo kirjoitti:

Tuntuu niin hyvältä, kun saa ystävällistä ja asiallista jatketta avaukselleen. Kiitos.

On tuo Google hyvä. Nytkin auttoi tietämään, mikä on virsi 196. Eihän mun enää tartte virsikirjaani löytääkään. Läppäri vaan kirkkoon mukaan ja siitä laulelemaan!

Tunnen tuon upean virren. Tässä se muillekin:
        http://evl.fi/Virsikirja.nsf/d43296c5d54e5d8dc2256de400546d8a/9a9522b01e05507cc2256d59006535d2?OpenDocument

"Joka aamu on armo uus" tuli heti mieleeni, kun tuota kysäisit. Sellainen virsi myös tuli mieleeni kuin" Ken on luonut sinitaivaan, viherjäisen metsän ken". Otinpa tuohon viereeni virsikirjan katsoakseni, löytyykö tuollaista virttä uudesta virsikirjasta, mutta enpä löytänyt. Liekö virsi ollenkaan?

Onhan niitä monia kauniita virsiä, joita mieleen tulvahtaa, mutta nuo nyt ensimmäisenä.

Olen harvakseltaan täällä nykyään vieraillut. Nytkin tulin katsomaan sähköpostia ja tulipahan tännekin vilkaistua.

• 1947

Lempivirsi on 339. Kiekasutyyppinen iloinen ylistysvirsi. Autoillessa hoilaan kiitos sulle Jumalani armostasi kaikesta jne.
      Myös Herra johdata, tiemme kulkua jne. Kovin montaa en ulkoa osaa, vaikka hyvä taito se olisi.
      On hyvä, kun joku näitä kyselee. Välillä tuntuu, että olen ainoa toisella foorumilla näistä puhuva. Virret on monesti rukoustakin.

• pilvi*

Ilkka Kuusiston virsi 125

Kosketa minua Henki/kosketa kirkkaus!
        anna elämälle suunta ja tarkoitus.

Kosketa Jumalan Henki/syvälle sydämeen.
        Sinne paina hiljaa/ luottamus Jeesukseen.

Rohkaise minua Henki/murenna pelkoni.
        Tässä maailmassa/ osoita paikkani.

Valaise Jumalan Henki/ silmäni aukaise.
        Että voisin olla / ystävä toisille.

Kosketa minua Henki /herätä kiittämään
        Sinun lähelläsi/ armosta elämään.

• Lorena*
        pilvi* kirjoitti:

Ilkka Kuusiston virsi 125

Kosketa minua Henki/kosketa kirkkaus!
        anna elämälle suunta ja tarkoitus.

Kosketa Jumalan Henki/syvälle sydämeen.
        Sinne paina hiljaa/ luottamus Jeesukseen.

Rohkaise minua Henki/murenna pelkoni.
        Tässä maailmassa/ osoita paikkani.

Valaise Jumalan Henki/ silmäni aukaise.
        Että voisin olla / ystävä toisille.

Kosketa minua Henki /herätä kiittämään
        Sinun lähelläsi/ armosta elämään.

Lapsuusajan pyhäkoulu tuli mieleeni ajatellessani muistoissa olevaa hengellistä laulua. Laulu sisälsi asioita vieraasta maasta ja pienestä tytöstä, lisäsi tiedonhalua. Arvaahan sen, mikä maailma avautui pienelle maalaistytölle pyhäkoulun opettajan selittäessä laulun tarinaa, kaukaisesta Afrikan maasta.

Musta Saara

"Ei taivahassa kuolon vaaraa, ei kyyneleitä yötäkään.
        Näin lauloi musta Saara kerran, pien neekerlapsi hyvillään.

Taivaassa Herra tuskat poistaa ja huokaukset kokonaan.
        Siell Herran kasvot mulle loistaa, siell luona aina olla saan."

Tässä linkki löytämääni lauluun, kiitos laulusta:
        http://populaari.blogspot.com/2006/12/joulupukki-ii.html

Tämä Hengellisessä virsikirjassa oleva laulu on edelleen yksi lempivirsistä.

• Lorena* kirjoitti:

Lapsuusajan pyhäkoulu tuli mieleeni ajatellessani muistoissa olevaa hengellistä laulua. Laulu sisälsi asioita vieraasta maasta ja pienestä tytöstä, lisäsi tiedonhalua. Arvaahan sen, mikä maailma avautui pienelle maalaistytölle pyhäkoulun opettajan selittäessä laulun tarinaa, kaukaisesta Afrikan maasta.

Musta Saara

"Ei taivahassa kuolon vaaraa, ei kyyneleitä yötäkään.
        Näin lauloi musta Saara kerran, pien neekerlapsi hyvillään.

Taivaassa Herra tuskat poistaa ja huokaukset kokonaan.
        Siell Herran kasvot mulle loistaa, siell luona aina olla saan."

Tässä linkki löytämääni lauluun, kiitos laulusta:
        http://populaari.blogspot.com/2006/12/joulupukki-ii.html

Tämä Hengellisessä virsikirjassa oleva laulu on edelleen yksi lempivirsistä.

Oli minullekin kovin tuttu tämä laulu. Kurkistin antamallesi sivulle, jossa laulua oli kommentoitu. Tiina Nummelan kommentti on todella asiallinen ja oikeaan osuva.

• Lorena*
        OdetAmo kirjoitti:

Oli minullekin kovin tuttu tämä laulu. Kurkistin antamallesi sivulle, jossa laulua oli kommentoitu. Tiina Nummelan kommentti on todella asiallinen ja oikeaan osuva.

Nykyisin k.o kohtaa lauletaan "Näin lauloi musta Saara kerran, lapsi pienoinen hyvillään".
        On todettava kun laulu sanoitettiin, aika oli silloin toinen, sanojen synonyymejä ei paljon tunnettu.
        Maailma ei tule koskaan valmiiksi, aina löytyy kaikesta ja kaikkien laulujen sanoista joillekin sopimattomia sanoja.

Muistelen pyhäkoulua jossa laulun opin ja sen sisältöä opettaja selitti. Siinä tuli esille uusi maanosa, sen ilmasto, asukkaat myös yhteiskunnasta eri näkökulmia. Lähetysompeluseurassa oli ihmetyksen aiheeni, miksi sinne Afrikkaan neulotaan villasukkia ja lapasia kunkerran siellä on niin kuumaa että ihmiset paahtuvat ruskeiksi ja jalkapohjat ja kämmenet jäävät valkoisiksi. Miksi ne ovat vaaleita? Se oli sitä aikaa, maailman ihmeet löytyivät koulukirjoista ja vanhempien henkilöiden kertomuksista. Eipä ollut TV:tä, nettiä, oli vain radio ja sanomalehdet joista tietoa löytyi ja kuuli.

Kyllä laululla ja sen sanoilla on ollut suuri vaikutus koko elämän ajan. Samalla tavalla hyräilen joskus laulua, kun joku asia ahdistaa, "Jonk´on turva Jumalassa, turvassa on paremmassa, niinkuin lintu taivasalla, lintuemon siiven alla...." Tämäkin hengellisistä virsistä.

• hilla7

Tämä on yksi lempivirsistäni.

1.
      Jumala loi auringon, kuun
      ja järvet ja puut, ihmiset myös.
      Jumalan on taivas ja maa.
      Herraa me tahdomme kiittää.
      Herralle riemulla
      laulamme kiitosta.
      Herra, me kiitämme nimeäsi.

2.
      Jeesukselle virtemme soi,
      hän kuolemallaan elämän toi.
      Luonamme hän täällä nyt on.
      Herralle riemulla
      laulamme kiitosta.

3.
      Henkensä hän heikoille suo
      ja keskellemme lämpöä luo.
      Taivas jo on luonamme näin.
      Herralle riemulla
      laulamme kiitosta.

Britt G. Hallqvist 1974. Suom. Mika Viljanen. Uud. Anna-Maija Raittila 1979. Virsikirjaan 1986.

• Suvi Virsi

kun laulaa en osaa lain, mutta Suvivirsi tuli mieleeni tässä suvea odotellessa.

• pilvi*

• kiinnostavan,mutta kerronpahan kuitenkin,minä kyllä viis virsistä veisaan,kun kysyit.
      En pidä,koskaan ole pitänyt virsien monitonisen yksitoikkoisesta jorottamisesta. Hyvä verbi kuvaakin; veisata. No,enpä sen enempää selittelemään.
      Enkä toivo omiin maahanpanijaisiini,siis tuhkani tuulen vietäväksi-tapahtumassa ja Itämereenhän ovat luvanneet...yhtään ainoata virttä.
      Äkkiseltään tulee mieleeni vaikkapa Juicen Syksyn sävel,Piafin Je ne regrette rien (en kadu mitään),Hymni rakkaudelle tai Aznavourin La Boheme, virsien tilalle.
      Suvivirsi on suoraan sanoen kammottavan masentavaa valitusta,kyllä siinä tippa tulee silmään ennemmin kuin ilo alkavasta kesästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe