NOVELLI, ARVOSTELKAA

sara_

Tiedän, ettet halunnut, että olisin näin murtunut. Halusit minun jatkavan elämää, halusit minun olevan onnellinen. Ei tämän pitänyt mennä näin. Olit luvannut vaikka mitä, muistatko? Olisimme voineet olla perhe, olisimme voineet tänäänkin olla rannalla. Mutta täällä minä istun, yksin. Onnettomana. Kotona, ilman sinua.
Muistan vieläkin kuinka tustuimme. Muistan kuinka alussa pidin sinua melkeinpä ärsyttävänä, no, pidän vieläkin. Naurahdan, pitkästä aikaa. Katson kuvaasi, jonka olin ripustanut sänkyäni vastapäätä. Sinä hymyilet, suorastaan naurat kuvassa. Ihosi on hieman ruskettunut, muistan hyvin kun nappasin kuvan sinusta. Vaaleat hiuksesi hulmuavat tuulessa ja tunnen muljahduksen vatsassani. Olimme rannalla, olimme oikeastaan usein rannalla. Muistan joka ikisen kerran kun olin kanssasi rannalla. Muistan jokaisen hetken kun olin kanssasi. Muistatkohan sinä?
Uppouduin muistelmiini, kun tapasimme. Olin silloin ylä-aste ikäinen ja seitsemännellä.
Meidät jaettiin luokkiin ja johdatettiin kotiluokkiimme. Minua jännitti, mutta onneksi Mia tuli samalla luokalle kuin minä. Muuten olisin ollut hukassa, ujo kun olin. Minulla ei ollut paljon vaatteita, en käyttänyt meikkiä, olin aivan tavallinen 13-vuotias. Silmäni olivat vihreät ja hiukset paksut ja ruskeat.
"Meillä on aika pieni luokka!" Mia sanoi ja katseli ympärilleen.
"Parempi vaan, viimevuonna oli liian suuri luokka. En kuullut mitään mitä opettaja selitti", Sanoin Mialle ja itsekkin silmäilin uusia luokkalaisiani. Näin muutamia tuttujakin kasvoja. Silloin näin sinut ekaa kertaa. Sinä näytit katsovan minua, siksi kiinnitin sinuun ylipäätänsä huomiota. Käänsit katseesi alas ja minäkin käänsin katseeni tauluun.
"Ruokasali on alimmassa kerroksessa. Koettakaa painaa paikkoja mieleenne, mennään hieman tutustumaan uuteen kouluunne. Suurin osa teitä ei ole koskaan ollut täällä", Opettaja Martti sanoi.
Keskenään mumisten luokka nousi seisomaan ja lähti ulos luokasta, Martti ensimmäisenä. Mia katsoi tylsistyneenä paikkoja. Minä vilkuilin muita luokkalaisiani. Sinulla oli paljon kavereita tältä luokalta, juttelit iloisesti muille pojille ja osoitit kotitalouden luokan ovea selittäen jotain iloisesti. Huomasit katseeni ja hymyilit leveästi, niin että valkoisen säihkyvät hampaasi näkyivät. Sinulla oli leveä hymy, rakastin sitä. Olit aina ollut iloinen ihminen. Punastuin hiukan ja hymyilin takaisin, en läheskään yhtä säihkyvästi kuin sinä.
Ala-asteella kukaan ei ollut vilkaissutkaan minua, ne äänekkäät tytöt saivat poikien kaiken huomion. Mutta en kaivannutkaan mitään huomiota.
"Tylsää!" Mia kuulutti kovaan ääneen. Muutama tyttö kääntyi katsomaan tuimasti meitä. Minä yritin hymyillä heille, mutta vain yksi vastasi hymyyn.
Koulupäivä meni nopeasti. Emme edes opiskelleet, vaan saimme aikaa tutustua toisiimme muutamalla leikillä. Kukaan ei vaikuttanut innostuneelta, paitsi sinä. Nauroit eniten. Et välittänyt vaikka tytöt mulkoilivat sinua. Muut pojat tuntuivat kunnioittavan sinua, kaikki halusivat puhua sinulle. Ehkä olit niin helppoluonteinen ihminen ja sinun kanssasi oli helppo olla.
Pian aloin jo tottua uuteen kouluun ja kotiutua. Tiesin kaikki luokkalaiset nimeltä ja sinunkin nimen sain tietää. Amon. Minusta se oli hauskan kuuloinen. Vaikka olit mukava ja hauska sinä ärsytit minua. Minne meninkin naurusi soi päässäni ja sinun leveä typerä hymysi. Niin minä silloin ajattelin. Minua ärsytti myös se, että katselit minua, mutta et edes yrittänyt puhua. Puhuit kaikille muille, paitsi minulle. Ehkä siksi sinä olit niin ärsyttävä minun mielestä. Vaikka samalla pidinkin sinusta.

1

528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sara_

      Jälleen kerrain saavuin kotiin huonotuulisena, koska et ollenkaan kiinnittänyt huomiota minuun. Et edes hymyillyt minulle takaisin, niinkuin yleensä. Olisin voinut itkeä, niin paljon minua kiukututti.
      "Tulepas syömään, kulta!" Äitini Ulla huudahti lempeästi.
      "Älä kutsu minua kullaksi. Eikä minulla ole nälkä. Menen kohta ulos, annan minun olla, äiti!" Tiuskaisin Ullalle ja laahustin huoneeseeni. Päästyäni huoneeseeni purskahdin itkuun. Mieleni teki itkeä, se tuntui hyvältä. Minä itkin usein, olin herkkä. Itkin suuttuessani, itkin kuunnellessani kaunista musiikkia tai katsoessani jotain romanttista. Itkin ilosta ja itkin kun joku voitti Talent-kilpailun, koska olin niin liikuttunut siitäkin. Mutta en ollut sellainen vollottaja, en laisinkaan. Itkin aina hiljaa, näkymättömästi. Kukaan ei ikinä ole huomannut minun itkevän. Oikeastaan minusta tuntui, ettei edes Mia tuntenut oikeaa minua.
      Menin ulos kävelemään, purkaamaan tunteitani. Kävelin kovaa vauhtia ympäriinsä. Välillä muutama lämmin kyynel valui poskelleni. Mutta kukaan ei huomannut. En edes tiennyt varmasti miksi itkin, ehkä koska halusin niin palavasti sinua. Mutta silloin en vielä tajunnut sitä.
      Kävelin, enkä aavistanutkaan, että tapaisin sinut. Mutta niin minä tapasin. Kävelit minua vastaan, katsoit kummissasi minua ja silloin tajusin, että poskillani oli vieläkin kyyneliä. Hätisesti pyyhin ne kämmenselkääni.
      "Mikä sinulla on?" Sinä ihmettelit ja pysähdyit minua vastapäätä, niin että minunkin oli pakko pysähtyä. Outoa, mutta silloin olisin maksanut vaikka kuinka paljon, ettet olisi ollut siinä. Vaikka äskenhän minä olin toivonut, että saisin puhua sinulle. Oikeastaan olin itkenyt sen takia.
      "Ei mikään...", Sanoin ja sinä hymyilit sitä leveää ja huoletonta hymyäsi.
      "No miksi sitten itket?", Sanoit hieman huvittuneena. Sinä huomasit, ettei mitään vakavaa ollut sattunut, koska et edes huolestunut. Olit aina ollut tarkka.
      "En itke! Täällä tuulee, silmäni vetistävät", Sanoin ja katsoin sinun taivaan kirkkaisiin silmiisi. Sinulla oli niin vangitseva katse. En voinut lopettaa silmiisi katsomista ja sinä vain hymyilit leveästi. Ihastelin niin valkoista pepsodent-hymyäsi.
      "Minne olet menossa?" Sinä sanoit. Olin iloinen kun pitkitit juttelu aikaa, etkä kiirehtinyt luotani.
      "Kunhan kävelen, kun ei ole parempaakaan tekemistä", Vastasin ja hymyilin. En mitenkään pystynyt hymyilemään yhtä leveästi kuin sinä.

      Jatkoako? Rakentavaa palautetta kiitos ! Saa haukkua, suoraan vaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe