Hei,
Mistähän sitten tietäis mikä sitruspuu on kyseessä, kun on minulle lahjoitettu lyhyt taimi ja itse olen kasvattanut sitä yli 10v ? Sitruspuuni on suunnilleen 15v ikäinen ja pituutta sillä on reilusti yli metrin, oiskohan suunnilleen 130cm.
Olen aiemminkin kasvattanut sitruspuun, mutta se kuoli kun leikkasin sitä. Nyt en aio leikkaa, noh, kerran vahingossa latvan katkasin, mutta kasvi ei siitä ollut moksiskaan.
Jännää, että sitruspuuni kasvattaa uusia lehtiä siihen paikkaan mistä aiempi lehti on irronnut.
Siis, millasia eroja lehdissä on ?
Sitruspuut ?
11
2152
Vastaukset
- sikko
Varmaan sinulla on kääpiösitrus,kun se ei ole tuon suuremmaksi kasvanut 15 vuodessa.Siemenestä kasvatetut sitruspuut kasvavat isoiksi,tilaa vieviksi puiksi.
Itselläni on ollut kääpiöappelsiini,mutta en onnistunut sen hoidossa.Se ei kasvanut juuri ollenkaan vaikka lannoitin sitä ja se oli valoisassa paikassa,enkä kastellut liikaa.- Pienpuutarhuri
Huomenta,
Vahingossa katkasin latvan, joten varmasti se olisi jo pitempi, oiskohan 150cm. Ainoastaan kesäisin tuo kasvaa hyvin ja talvet se on levossa. Lehdet ovat isot ja piikkejä se kasvattaa kuten aiempikin sitruspuu.
Se mikä kuoli aiemmin oli kasvatettu siemenestä ja sekin oli ton kokoinen ja muutaman vuoden ikäinen. Tämä nykyinen kuitenkin on parempi kun se ei ärsyynny niin vaan jos latvakin katkee.
Kun sain sen nykyisen taimen, niin sitä oli kasvatettu siemenenestä suunnilleen 20 centtiin.
Sitruspuulla ei saa olla liian hapan multa, joten lannoite sen mukainen. Sitruspuulle voi antaa kahvia tai kahvipurua. - Pienpuutarhuri
Pienpuutarhuri kirjoitti:
Huomenta,
Vahingossa katkasin latvan, joten varmasti se olisi jo pitempi, oiskohan 150cm. Ainoastaan kesäisin tuo kasvaa hyvin ja talvet se on levossa. Lehdet ovat isot ja piikkejä se kasvattaa kuten aiempikin sitruspuu.
Se mikä kuoli aiemmin oli kasvatettu siemenestä ja sekin oli ton kokoinen ja muutaman vuoden ikäinen. Tämä nykyinen kuitenkin on parempi kun se ei ärsyynny niin vaan jos latvakin katkee.
Kun sain sen nykyisen taimen, niin sitä oli kasvatettu siemenenestä suunnilleen 20 centtiin.
Sitruspuulla ei saa olla liian hapan multa, joten lannoite sen mukainen. Sitruspuulle voi antaa kahvia tai kahvipurua.Tuskinpa kyseessä on joku sitruuna, koska taimen antaja oli syönyt jotain hedelmää ja siitä ottanut siemenen. Hedelmä oli ollut joko appelsiini, mandariini tms.
Se alussa kasvoi kovaa vauhtia, mutta ikää myöten rauhottui. - Pienpuutarhuri
Huomenta,
Sitruspuulla ei saa olla liian hapan multa, joten lannoite sen mukainen. Sitruspuulle voi antaa kahvia tai kahvipurua.Just lukasin että kahvi hapottaa mullan. Jostain lukasin että sitruspuut ei tykkää hapanmullasta, että sille voisi antaa kahvia. Väärää tietoa näköjään annettu.
Mikä siis on oikea tieto ? - sikko
Just lukasin että kahvi hapottaa mullan. Jostain lukasin että sitruspuut ei tykkää hapanmullasta, että sille voisi antaa kahvia. Väärää tietoa näköjään annettu.
Mikä siis on oikea tieto ?Minä lannoitin kääpiöappelsiiniani ihan tavallisilla kukkalannoitteilla,Kekkilällä tai Substralilla.Lisäksi laitoin kasteluveteen merileväuutetta.
Se ei selvinnyt talvesta,pudotti melkein kaikki lehtensä eikä vironnut keväällä uuteen kasvuun.Heitin sen kompostiin.
Kaunus kasvi se kääpiösitrus on,jos sen vaan saa menestymään. - Pienpuutarhuri
sikko kirjoitti:
Minä lannoitin kääpiöappelsiiniani ihan tavallisilla kukkalannoitteilla,Kekkilällä tai Substralilla.Lisäksi laitoin kasteluveteen merileväuutetta.
Se ei selvinnyt talvesta,pudotti melkein kaikki lehtensä eikä vironnut keväällä uuteen kasvuun.Heitin sen kompostiin.
Kaunus kasvi se kääpiösitrus on,jos sen vaan saa menestymään.Hei,
Kyllä minäkin päätin lannoittaa tavallisilla kun ei oikein löydy oikeeta lannotetta sitruspuulle. Lannotetikkuja olen käyttänyt ja lisäksi suikutan Jaakontaikaa. Jaakontaikaa rupesin suikuttamaan vasta tänä vuonna kun ennen sillä lannoitin piha ja huonekasvit.
Tämä mun kasvini on joku appelsiini tai mandariini. - jjjjjjjjjjjjjjjjjjjj
Hei,
Kyllä minäkin päätin lannoittaa tavallisilla kun ei oikein löydy oikeeta lannotetta sitruspuulle. Lannotetikkuja olen käyttänyt ja lisäksi suikutan Jaakontaikaa. Jaakontaikaa rupesin suikuttamaan vasta tänä vuonna kun ennen sillä lannoitin piha ja huonekasvit.
Tämä mun kasvini on joku appelsiini tai mandariini.Haju voi joskus kertoa mikä kasvi on kyseessä. Eli hiero lehteä sormien välissä ja haista sormia.
- Pinepuutarhuri
Eilen oli yllätys kun huomasin, että nyt se taas kasvaa ja suunnilleen 10cm tullu todella nopeesti.
Olen välillä ravinnut sitä kahvilla ja suikuttanut Jaakon Taikaa, toki sillä on ravinnepuikot mullassa, mutta taitaavat olla jo loppuneet.- Pienpuutarhuri
Nyt se on ainakin 160cm, kun se vaan jatkoi kasvuaan ja työntää uusia lehtiä ja ilmiesesti kasvaa edelleen.
Minkä ihmeen kimmokkkeen se sai kasvuunsa? - onnittelija
Nyt se on ainakin 160cm, kun se vaan jatkoi kasvuaan ja työntää uusia lehtiä ja ilmiesesti kasvaa edelleen.
Minkä ihmeen kimmokkkeen se sai kasvuunsa?Mitenköhän se näin talvella on alkanut kasvaa? Nythän pitäisi olla sitruspuiden lepoaika.
Oletko valaistusta lisännyt tai ruukkua vaihtanut? Valaistuksen lisääntyminen on yleisin syy siihen että puu alkaa tuottaa uutta kasvustoa, jos lannoituksessa ei ole tapahtunut muutoksia. Toinen syy on, että sitruspuu uuteen ruukkuun päästessään saattaa aluksi keskittyä juurien kasvatukseen ja olla uudistumatta maanpäällisesti mitenkään. Kun ruukun reunat alkavat tulla vastaan sitruspuu alkaa kasvamaan niin että omistajakin näkee sen. Jos nyt oikein muistan.
Hienoa että on joka tapauksessa alkanut kasvaa. Onnitteluni :). - Pienpuutarhuri
onnittelija kirjoitti:
Mitenköhän se näin talvella on alkanut kasvaa? Nythän pitäisi olla sitruspuiden lepoaika.
Oletko valaistusta lisännyt tai ruukkua vaihtanut? Valaistuksen lisääntyminen on yleisin syy siihen että puu alkaa tuottaa uutta kasvustoa, jos lannoituksessa ei ole tapahtunut muutoksia. Toinen syy on, että sitruspuu uuteen ruukkuun päästessään saattaa aluksi keskittyä juurien kasvatukseen ja olla uudistumatta maanpäällisesti mitenkään. Kun ruukun reunat alkavat tulla vastaan sitruspuu alkaa kasvamaan niin että omistajakin näkee sen. Jos nyt oikein muistan.
Hienoa että on joka tapauksessa alkanut kasvaa. Onnitteluni :).Kiitos onnitteluista!
Muutin heinäkuun alussa tänne uuteen paikkaan ja länsi-luode ikkunan edessä on se sitruspuu. Aiemmin se oli lounas-länsi ikkunan edessä ja vain kesäsin kasvoi.
Ihan samoja teen, eli Jaakon Taikaa suihkuttelen joka viikonloppu. Kahvia satunnaisesti silloin tällöin. Kastelen jos siltä näyttää.
Tää on tosissan ihme juttu, loka-marraskuussa alkoi todella kasvamaan. Toivottavasti kesä menee hyvin, sillä tuo on jo sen verran vanha, että se olisi iloa silmille myös tulevina vuonna. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791