minkä takia synnytyksessä voi joutua tiputukseen? Annetaanko sen kautta lääkkeitä vai saattaako siihen joutua jos menee jotenkin huonovointiseksi? Itse pelkään neuloja ja tippaan joutuminen kuulostaa aivan hirveälle.. voinko mitenkään vaikuttaa itse siihen etten joutuisi tippaan. Epideraalin laitoin varmaan kestän, kun sitä ei jätetä mun näkyville roikkumaan muhun..
tiputus
8
790
Vastaukset
- hrewrrrr
jos otat epiduraalin niin automaattisesti laitetaan tippa (sille varalle, että jos verenpaineet menee sekasin tms. voidaan lääkitä/nesteyttää). Tai sitten jos annetaan supistavaa lääkitystä suonensisäisesti. Epiduraalin laiton jälkeen monesti myös supistukset heikkenee ja siitä seuraa ko. lääkitys (myös muita syitä on). Ja joskus ihan vain senkin vuoksi, että äidille ei tulisi heikko olo. Siinä nyt muutama näin alkuunsa.
- hennaliina
helppo juttu se tippa oli, kun siihen oli varautunut. elikkä mulle oli varattuna emla-voidetta. se laitettiin sitte sairaalassa kun mentiin. sen vaan pitää antaa vaikuttaa lähemmäs tunnin (ei kuitenkaan yli tuntia). se toimii. se ei pistä edes hyttysen vertaa. sitä tippaa ei sitte oikein edes huomannu kädessä olevan, kun eihän siihen käteen terävää neulaa jätetty (niinku luulin ((tyhmätyhmä))). sanot vaan niille jo kun käyt ultrassa, tai vaikka soitat sinne, että varaavat sua varten sellaisen voiteen. tai sitten haet apteekista itse, jos eivät kustannussyistä suostu sellaista sairaalan puolesta antamaan.
tippa laitetaan ennen epiduraalia. siitä tulee esim. nestettä sulle jos satut vaikka oksentamaan paljon synnytyksen aikana tai sitten oksitosiinia voimistamaan supistuksia... - 3 x äiti.
Eikä ole syytäkään. Pikku juttu se on. Huomaat sitten kun olet synnyttänyt.
Valitatko yleensäkin tuollaisista turhista asioista?- tiedosta
että se on pikkuasia. Enää ei pelota niinkään. Pyydän ehdottomasti vielä varmuuden vuoksi tuota emlaa :)
- ...............
tiedosta kirjoitti:
että se on pikkuasia. Enää ei pelota niinkään. Pyydän ehdottomasti vielä varmuuden vuoksi tuota emlaa :)
Kannattaa pyytää se tippakanyyli laitettavaksi ranteen yläpuolelle käteen, ei siis kämmenselkään, jossa sen laitto sattuu huomattavasti enempi. Eli ranteen yläpuolella useimmilla näkyykin paksu hyvä suoni, johon myös voi tipan laittaa, eikä siinä se laitto satu samalla tavoin. Lisäksi itse huomasin, että oli helpompi liikkua ja hoitaa sitten heti vauvaakin, kun ei tippalaitteet törröttäneet heti käden päällä, vaan ylempänä, jossa ne eivät tuntuneet liikkuessa tai sitten kun vauva oli jo sylissä.
- hennaliina
............... kirjoitti:
Kannattaa pyytää se tippakanyyli laitettavaksi ranteen yläpuolelle käteen, ei siis kämmenselkään, jossa sen laitto sattuu huomattavasti enempi. Eli ranteen yläpuolella useimmilla näkyykin paksu hyvä suoni, johon myös voi tipan laittaa, eikä siinä se laitto satu samalla tavoin. Lisäksi itse huomasin, että oli helpompi liikkua ja hoitaa sitten heti vauvaakin, kun ei tippalaitteet törröttäneet heti käden päällä, vaan ylempänä, jossa ne eivät tuntuneet liikkuessa tai sitten kun vauva oli jo sylissä.
kuules äitee. se pikkupikku piikki on neulakammoiselle pahempi kuin koko synnytys. ja vaikka on synnyttänyt, niin se neulakammo ei todellakaan ole kadonnut. toivottavasti lapsesi ei pelkää mitään, jos suhtaudut pelkoihin noin typerästi.
- jhljhi
hennaliina kirjoitti:
kuules äitee. se pikkupikku piikki on neulakammoiselle pahempi kuin koko synnytys. ja vaikka on synnyttänyt, niin se neulakammo ei todellakaan ole kadonnut. toivottavasti lapsesi ei pelkää mitään, jos suhtaudut pelkoihin noin typerästi.
itse olen erittäinkin piikkikammoinen, kaikkia verikokeita olen pyrkinyt viimeseen asti välttämään juuri sen takia kun se mielestäni sattuu niin perkeleesti- ja joka kerta näytettä otettaessa joko tulee paha ja pyörryttävä olo tai sitten olen ihan pyörtynytkin sinne labraan=)
mutta synnyttämään kun menin, oli selvää että kaikki mahollinen kivunlievitys on otettava, ei siitä olisi muute selvinnyt. sain kipupiikin pakaraan, epiduraalin, verinäytteitä otettiin viidestä eri kohdasta molemmista käsivarsista(kun ei kaikki onnistuneetkaan) ja lisäsi sain tipan välilihanpuudutteen.
mikään noista piikeistä ei tuntunut miltään, ei edes epiduraali vaikka olin pelkkään ilokaasua saanut ennen sitä. jotenkin se kaikki muu kipu on niin kovaa, että sitä ei enää ajattelekaan niitä piikkejä, lisäksi sanovat, että oma adrenaliini tai joku muu juttu, on sen verran korkealla jo siinä vaiheessa, että ei sitä pientä kipua enää huomaa. on vähän niinkun luonnon oma tapa lievittää kipua synnytyksessä...
ja mulle laittoivat tipan ranteen kohdalle, mutta yleensä ottaen se varmaan riippuu myös vähän siitä, millaset suonet kädessä on.
ja kyllä, tipan laittavat lähes automaattisesti vaikka ei epiduraalia saisikaan, näin sanoivat mulle. sen kautta kun voi tiputtaa sitä supistuksia lisäävää lääkettä myös synnytyksen jälkeen, jotta kohtu lähtee pienenemään. - Tipaton synnärillä
jhljhi kirjoitti:
itse olen erittäinkin piikkikammoinen, kaikkia verikokeita olen pyrkinyt viimeseen asti välttämään juuri sen takia kun se mielestäni sattuu niin perkeleesti- ja joka kerta näytettä otettaessa joko tulee paha ja pyörryttävä olo tai sitten olen ihan pyörtynytkin sinne labraan=)
mutta synnyttämään kun menin, oli selvää että kaikki mahollinen kivunlievitys on otettava, ei siitä olisi muute selvinnyt. sain kipupiikin pakaraan, epiduraalin, verinäytteitä otettiin viidestä eri kohdasta molemmista käsivarsista(kun ei kaikki onnistuneetkaan) ja lisäsi sain tipan välilihanpuudutteen.
mikään noista piikeistä ei tuntunut miltään, ei edes epiduraali vaikka olin pelkkään ilokaasua saanut ennen sitä. jotenkin se kaikki muu kipu on niin kovaa, että sitä ei enää ajattelekaan niitä piikkejä, lisäksi sanovat, että oma adrenaliini tai joku muu juttu, on sen verran korkealla jo siinä vaiheessa, että ei sitä pientä kipua enää huomaa. on vähän niinkun luonnon oma tapa lievittää kipua synnytyksessä...
ja mulle laittoivat tipan ranteen kohdalle, mutta yleensä ottaen se varmaan riippuu myös vähän siitä, millaset suonet kädessä on.
ja kyllä, tipan laittavat lähes automaattisesti vaikka ei epiduraalia saisikaan, näin sanoivat mulle. sen kautta kun voi tiputtaa sitä supistuksia lisäävää lääkettä myös synnytyksen jälkeen, jotta kohtu lähtee pienenemään.Esikoisen kanssa tippa laitettiin, kun sain sitä supistuksia vahvistavaa, mitä onkaan. Kakkosen ja kolmosen kanssa ei ole tippaa tarjottu eikä tarvittu. Kohdun pienenemislääkkeen (vitsin hyvät termit mulla) olen saanut ihan ruiskulla reiteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824817- 1882178
- 1321822
- 1751455
- 341425
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161371ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj201329- 351116
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3181091- 781013