Kertoisitteko kokemuksia nivelpsorin hoidoista

Mites teillä ?

Mulla on nyt virallinen diagnoosi nivelpsorista, jota ilmenee nyt jalkaterissä. Taskussa Trexan resepti, joka epäilyttää kovasti sivuvaikutusten vuoksi, vaikka lekuri lupasikin sen pysäyttävän nivelpsorin ja parantavan ihonkin lisäksi. Haluaisin kuulla kokemuksia lääkityksestä ja muustakin hoidosta. Mulla nyt akuuttivaihe helpottanut vesiliikunnan avulla ja pärjäilen jo aika mukavasti ilman ainaisia särkylääkkeitä.

16

3616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aput

      miten sait diagnoosin? Millaisia kokeita otettin ja mitä arvot pitää olla että voidaan diagnoosi antaa?Minuulla aina ollut tulehdus arvot kohdallaan, mutta nivelet sormissa, nilkoissa ja polvissa ovat tosi kipee ja jäykät että likkuminen varsinkin aamuisin on tosi vaikeeta.Olisi kiva jos kertoisit omasta tilaanteestasi .Jään odottelemaan viestiäsi.

      • kasvisruokavalio

        Kerron jälleen omat keinoni nivelpsorin suhteen. 15 vuotta sitten minulla todettiin olevan nivelpsori. Sormet olivat turvoksissa, lusikka ei pysynyt kädessä, polviin sattui, en päässyt kyykystä ylös ilman apua jne. Lääkäri totesi, että tätä se sitten tulee loppuelämä olemaan ja antoi kovat särkylääkkeet. Olin silloin 25 vuotta ja mietin, että ei varmasti tule. Etsin kovasti tietoa eri lähteistä ja löysinkin tutkimuksia, joiden mukaan reumaatikot olivat saaneet helpotusta kasvisruuasta kipuihinsa. Tiedän, että taudit ovat eri. Päätin kokeilla kasvisruokavaliota ja kolmen kuukauden päästä kaikki valtavat kivut ja säryt sekä turvotukset olivat poissa. Lääkäri totesi silloin, että se oli vain sattumaa. Olipa todellinen sattuma totta tosiaan, eli lääkärithän eivät myönnä mitään, ellei asiasta ole tehty lukemattomia tieteellisiä tutkimustuloksia.

        Sillä tiellä ollaan, vuosien mittaan olen ottanut ruokavaliooni jonkin verran kalaa ja kanaa, mutta ehdottomasti ei punaista lihaa. Lisäksi oluen juonti pois (sitä en ole koskaan harrastanutkaan). Loppujen lopuksi kipuihin nähden noin kolmen kuukauden kokeilu on aika pieni juttu, jos siitä avun saa. Lisäksi joka tapauksessa saa hyvän olon terveellisellä ruokavaliolla.

        Kokeilkaa ihmeessä.


      • aput
        kasvisruokavalio kirjoitti:

        Kerron jälleen omat keinoni nivelpsorin suhteen. 15 vuotta sitten minulla todettiin olevan nivelpsori. Sormet olivat turvoksissa, lusikka ei pysynyt kädessä, polviin sattui, en päässyt kyykystä ylös ilman apua jne. Lääkäri totesi, että tätä se sitten tulee loppuelämä olemaan ja antoi kovat särkylääkkeet. Olin silloin 25 vuotta ja mietin, että ei varmasti tule. Etsin kovasti tietoa eri lähteistä ja löysinkin tutkimuksia, joiden mukaan reumaatikot olivat saaneet helpotusta kasvisruuasta kipuihinsa. Tiedän, että taudit ovat eri. Päätin kokeilla kasvisruokavaliota ja kolmen kuukauden päästä kaikki valtavat kivut ja säryt sekä turvotukset olivat poissa. Lääkäri totesi silloin, että se oli vain sattumaa. Olipa todellinen sattuma totta tosiaan, eli lääkärithän eivät myönnä mitään, ellei asiasta ole tehty lukemattomia tieteellisiä tutkimustuloksia.

        Sillä tiellä ollaan, vuosien mittaan olen ottanut ruokavaliooni jonkin verran kalaa ja kanaa, mutta ehdottomasti ei punaista lihaa. Lisäksi oluen juonti pois (sitä en ole koskaan harrastanutkaan). Loppujen lopuksi kipuihin nähden noin kolmen kuukauden kokeilu on aika pieni juttu, jos siitä avun saa. Lisäksi joka tapauksessa saa hyvän olon terveellisellä ruokavaliolla.

        Kokeilkaa ihmeessä.

        myös rukavaliota , mutta ei auta! Kaljaa en juo, enkä paljon muutakaan väkevämpää. Psoriasita sairatanut olen jo 50v.Lääkärit ei osaa antaa diagnoosia ,kun tulehdus arvot ova kohdallaan.Mutta kipua on nivelet kipeät ja jäykät.Että mistä apu?


      • aloittaja
        aput kirjoitti:

        myös rukavaliota , mutta ei auta! Kaljaa en juo, enkä paljon muutakaan väkevämpää. Psoriasita sairatanut olen jo 50v.Lääkärit ei osaa antaa diagnoosia ,kun tulehdus arvot ova kohdallaan.Mutta kipua on nivelet kipeät ja jäykät.Että mistä apu?

        Viikon sairausloman jälkeen työterveyslääkäri kirjoitti lähetteen reumatologiselle, jonne pääsinkin viikossa. Siellä otettiin kaikki mahdolliset veri- ja virtsakokeet ja uudet röntgenkuvat. Tarkkaan en tiedä mitä kokeita otettiin, kaksi lääkäriä tutki jokaisen nivelen ja haastatteli tarkasti ja kiireettömästi. Sitten tekivät paperit ja B lausunnon Kelaan, jossa sitten diagnoosi hyväksyttiin ja sain uuden Kela-kortin. Melko pian tämän jälkeen lähdin kuukaudeksi kesälomalle ulkomaille ja lekurin kanssa sovittiin etten aloita Trexania ennen matkaa, vaan vasta sen jälkeen. Reissussa aloitin uintiharrastuksen, jota olen nyt jatkanut ja täydentänyt vesijuoksulla ja niveloireet ovat häipyneet niin etten ole enää tarvinnut edes särkylääkkeitä. Eli en usko ollenkaan että alkaisin syödä sitä Trexania. Iho parani 4 :ssä vko:ssa auringossa, saa nähdä millainen talvi sillä sektorilla tulossa.
        Ainakin Helsingissä saa nivelpsoriaatikot, joilla Kela kortissa tunnus 202, ostaa kaupungin uimahalleihin erityiskortin, joka tänä vuonna maksaa 50 € ja on voimassa vuoden ostopäivästä. Suosittelen lämpimästi ja sanon vielä sen että uintiharrastuksessa on ihan turha skitsoilla sitä miltä iho näyttää, vaan polskutella vaan omaksi terveydekseen.


      • PPP+psori
        kasvisruokavalio kirjoitti:

        Kerron jälleen omat keinoni nivelpsorin suhteen. 15 vuotta sitten minulla todettiin olevan nivelpsori. Sormet olivat turvoksissa, lusikka ei pysynyt kädessä, polviin sattui, en päässyt kyykystä ylös ilman apua jne. Lääkäri totesi, että tätä se sitten tulee loppuelämä olemaan ja antoi kovat särkylääkkeet. Olin silloin 25 vuotta ja mietin, että ei varmasti tule. Etsin kovasti tietoa eri lähteistä ja löysinkin tutkimuksia, joiden mukaan reumaatikot olivat saaneet helpotusta kasvisruuasta kipuihinsa. Tiedän, että taudit ovat eri. Päätin kokeilla kasvisruokavaliota ja kolmen kuukauden päästä kaikki valtavat kivut ja säryt sekä turvotukset olivat poissa. Lääkäri totesi silloin, että se oli vain sattumaa. Olipa todellinen sattuma totta tosiaan, eli lääkärithän eivät myönnä mitään, ellei asiasta ole tehty lukemattomia tieteellisiä tutkimustuloksia.

        Sillä tiellä ollaan, vuosien mittaan olen ottanut ruokavaliooni jonkin verran kalaa ja kanaa, mutta ehdottomasti ei punaista lihaa. Lisäksi oluen juonti pois (sitä en ole koskaan harrastanutkaan). Loppujen lopuksi kipuihin nähden noin kolmen kuukauden kokeilu on aika pieni juttu, jos siitä avun saa. Lisäksi joka tapauksessa saa hyvän olon terveellisellä ruokavaliolla.

        Kokeilkaa ihmeessä.

        Minulla epäiltiin reumaa ja jätin punaisen lihan ja maidon pois n.30 vuotta sitten. Oireet hävisivät kokonaan. Kolme vuotta sitten sain PPP ja psori -diagnoosin kahden kuukauden iho-oireitten jälkeen. Oireet tulivat tulehduksen jälkeen ja siksi ei heti tiedetty, mistä oli kysymys.

        Kaikki oikeat lääkkeet pahensivat tilannetta, mutta suolakylvyt ja Ceridal-auttoi. Nyt on iho ollut pari vuotta kunnossa.
        Kun viime talvena alkoi erilaisia nivelkipuja tulla, tajusin, että olen retkahtanut makkaroihin. Siirryin kesällä VHH-ruokavalioon (ilman punaista liha). Olen kahden kuukauden jälkeen kivuton.

        Lukekaa Paganon kirja ja toimikaa sen mukaan. Halvempaa kuin kalliit lääkkeet.


      • karppauksesta apu
        PPP+psori kirjoitti:

        Minulla epäiltiin reumaa ja jätin punaisen lihan ja maidon pois n.30 vuotta sitten. Oireet hävisivät kokonaan. Kolme vuotta sitten sain PPP ja psori -diagnoosin kahden kuukauden iho-oireitten jälkeen. Oireet tulivat tulehduksen jälkeen ja siksi ei heti tiedetty, mistä oli kysymys.

        Kaikki oikeat lääkkeet pahensivat tilannetta, mutta suolakylvyt ja Ceridal-auttoi. Nyt on iho ollut pari vuotta kunnossa.
        Kun viime talvena alkoi erilaisia nivelkipuja tulla, tajusin, että olen retkahtanut makkaroihin. Siirryin kesällä VHH-ruokavalioon (ilman punaista liha). Olen kahden kuukauden jälkeen kivuton.

        Lukekaa Paganon kirja ja toimikaa sen mukaan. Halvempaa kuin kalliit lääkkeet.

        Täällä kanssa yksi ruokavaliosta avun saanut. Diagnoosi vaihdellut luulotaudista selkärankareumaan ja loppuviimeksi taitaa olla nivelpsoria. Autoimmuunisairaus anyways. Suolistotutkimuksella on päästy yhtään näiden spondylartipatioden vaikutusmekanismin jäljille ... löytyy lisää kun googlettaa. Lyhyesti kehoa tulehduksiin stimuloisi suoliston oma klebsiella bakteeri. Tämä bakteeri tykkää tärkkelyksestä. Logiikka on se, että ei anneta sille tärkkelystä niin se kuolee :-) yksinkertaista ja loogista vai mitä? Sitten kun se ei ole stimuloimassa tulehduksia, niin tulehduksiakaan ei ole. Tai jos on, niin niitä on vähemmän ja lievempiä.

        Sitten pitää vain "keksiä" että millainen on tärkkelyksetön dieetti? Ja tuo VHH-dieetti esim. on sellainen. Siitä hyvää käytännön tietoa löytyy osoitteesta www.karppaus.info
        Toki jonkun aikaa täytyy ensin "karpata" ennenkuin keho puhdistuu ja dieetti alkaa tehota.

        Sitten kun tulehdukset vähenee, niin tiukasti kiinni säännölliseen liikuntaan. Se on myös tärkeää, sillä se pitää aineenvaihdunnan aktiivisena ja kroppa tykkää. Samoin mieli.

        Itse olen nauttinut jo parin vuoden ajan pääosin kivuttomasta, liikunnallisesta, lääkkeettömästä ja akiivisesta elämästä. Kiva kun taas jaksaa tehdä kaikkea kivaa :-)
        (kymmenen vuotta tulikin rämmittyä kivun ehdoilla arkipäivän painajaisessa, elämän sivustaseuraajana)

        kannattaa ehdottomasti kokeilla!


    • opkoppk

      Mulla diagnosoitiin nivelpsori(sormet,varpaat lähinnä) viime talvena. Verikokeet, joissa kävin useammankin kerran, olivat normaalit. Rtg-kuvat paljastivat pikkuvikoja joiden pohjalta reumatologi teki lausontonsa. Lääkkeeksi sain Trexania josta ei ole ollut yhtään haittavaikutuksia, ikävä kyllä ei juuri hyötyäkään. Tai ehkä se on pysäyttänyt taudin etenemisen???? Kivut on jokseenkin samat kuin ennen lääkitystä.

      • sorr

        Itse kiduin vuoden päivät sormieni kanssa, kortisonia työnnettiin piikillä niin että kyyneleet valuivat. Yritin opiskella, kirjoittaa koneella, olin masentunut, sormia särki ja iho oli pilkullinen.. Hiuksista lähti perässäni hilsekasa.. Hävetti..

        Menin yksityiselle lääkärille joka ilmoitti heti että sairastan nivelpsoria, törkkäs trexan reseptin käteen ja tässä olen :) ei ihottumaa, ei särkyjä, lääkkeenottopäivänä hieman heikotti aluksi, nyt sekin historiaa :) Päänahkaan käytän kortisonia hetkittäin, muut lääkerasvat on historiaa. Ainoa huolenaihe on se päivä kun päätän että haluan lapsia... Lääkkeet lopetettava jo aiemmin kun yrittää.. eli jos heti natsaa niin ainakin vuosi ilman lääkkeitä ja raskaana! Sehän olisi tuskaa! Kellään kokemusta?!! Melkein olisi mieli olla lisääntymättä...


      • ssass
        sorr kirjoitti:

        Itse kiduin vuoden päivät sormieni kanssa, kortisonia työnnettiin piikillä niin että kyyneleet valuivat. Yritin opiskella, kirjoittaa koneella, olin masentunut, sormia särki ja iho oli pilkullinen.. Hiuksista lähti perässäni hilsekasa.. Hävetti..

        Menin yksityiselle lääkärille joka ilmoitti heti että sairastan nivelpsoria, törkkäs trexan reseptin käteen ja tässä olen :) ei ihottumaa, ei särkyjä, lääkkeenottopäivänä hieman heikotti aluksi, nyt sekin historiaa :) Päänahkaan käytän kortisonia hetkittäin, muut lääkerasvat on historiaa. Ainoa huolenaihe on se päivä kun päätän että haluan lapsia... Lääkkeet lopetettava jo aiemmin kun yrittää.. eli jos heti natsaa niin ainakin vuosi ilman lääkkeitä ja raskaana! Sehän olisi tuskaa! Kellään kokemusta?!! Melkein olisi mieli olla lisääntymättä...

        toi trexan. mulla myös nivelpsori ja käytin aluksi ko. lääkettä 20mg per viikko ja sivuoireet kauheat. ensiksi alkoi lähtemään tukka päästä ja pian nousivat maksa-arvot pilviin. lääkeen jälkeisenä päivänä oksensin lähes aina ja todella öklö olo. myös jatkuvasti vatsa kipeä. ja vielä ko. lääke ei auttanut minua yhtään.
        älkää ottako trexania, jos joku sitä tarjoaa. kuulemma ko. lääke aiheuttaa syöpää ja muita kasvaimia...


      • PunaS
        ssass kirjoitti:

        toi trexan. mulla myös nivelpsori ja käytin aluksi ko. lääkettä 20mg per viikko ja sivuoireet kauheat. ensiksi alkoi lähtemään tukka päästä ja pian nousivat maksa-arvot pilviin. lääkeen jälkeisenä päivänä oksensin lähes aina ja todella öklö olo. myös jatkuvasti vatsa kipeä. ja vielä ko. lääke ei auttanut minua yhtään.
        älkää ottako trexania, jos joku sitä tarjoaa. kuulemma ko. lääke aiheuttaa syöpää ja muita kasvaimia...

        Tuota, miten sellainen lääke, jota käytetään myös kasvainten hoidossa, aiheuttaa niitä? Trexan on solumyrkky, joka hidastaa tai estää solujen lisääntymistä: kaiken logiikan mukaan sen pitäisi siis pikemminkin tuhota syöpää ja kasvaimia kuin lisätä niitä. Jos sinulla on tietoa aiheesta niin laita ihmeessä linkki, asia kiinnostaa minua.


      • trxxx
        PunaS kirjoitti:

        Tuota, miten sellainen lääke, jota käytetään myös kasvainten hoidossa, aiheuttaa niitä? Trexan on solumyrkky, joka hidastaa tai estää solujen lisääntymistä: kaiken logiikan mukaan sen pitäisi siis pikemminkin tuhota syöpää ja kasvaimia kuin lisätä niitä. Jos sinulla on tietoa aiheesta niin laita ihmeessä linkki, asia kiinnostaa minua.

        trexan aiheuttaa syöpää kun sitä käytetään vuosia. lue lääkkeestä tarkemmin. trexan on paha myrkky pitkäaikaisessa käytössä.


    • PunaS

      Itselläni ainakin tuo Trexan (15 mg/vko) on auttanut. Niveltulehdukset katosivat, samoin kivut (enimmäkseen). Iho rauhoittui jossain määrin. Sivuvaikutukset ovat ilmenneet lähinnä lievähkönä etomisena tai pahoinvointina, jotka eivät kuitenkaan ole olleet kovinkaan suuria verrattuna vaikkapa tavalliseen krapulaan. Tämä kai vaihtelee yksilöittäin?

    • anonymious

      Olen 50v mies.
      Samoihin aikoihin kun sinä sairastuin ja pääsin hyvin nopeasti reumalääkärille. Särky lähinnä käsien kaikissa nivelissä alkoi olla sietämätöntä. Edellisen lisäksi kärsin sepelvaltimotaudista ja minulle on tehty pallolaajennus infarktin yhteydessä.
      Lääkäri tutki ja katsoi ja kaivoi piikit esiin. pahimpiin kipupaikkohin pisti kortisonia ja kirjotti kuukauden prednisolon kuurin päälle.
      ruokavaliota suositteli ja hivenaineiden syömistä (kalkki ja magnesium) Ihopsorin hoito pysyi ennallaan.
      Särky hävisi tosi nopeasti (tunneissa) piikeillä ja ei ole toistaiseksi palannut. Ohjeena oli, että jos hiukankin joku nivel alkaa jomottaa niin heti on aloitettava kortisonipillereillä kuuri noin viikoksi.
      Ihopsorin hoito on daivobetin varassa ja päänahkaan diprosalic kuuri noin viikoksi talviaikaan aina parturireissun jälkeen.
      OIreet ovat kaikin osin nyt pysyneet piilossa (puuta koputtaen)

    • Lepa-Ossi

      Millä puoskareilla olette käyneet, sillä eihän nivelpsoriin saa ikinä käyttää kortisonipistoksia. Vai onko taas kaverin kummin kaiman sedän saama hoito Gdanskin reissulla?

      "Paskaa täynnä on suus, tää on Helsinki Blues."

    • tapa-psoriasis

      Psoriaksen tapoin itse pois omena siideri etikalla ja ruokasoodalla. Toimii ja helpotuksen huomaa jo ensimmäisen käyttökerran jälkeen. Kostuta etikalla vanutyyny ja pidä sitä iholla paikallaan useamman minuutin. Polttelee aikalailla jos psori on pahana, mutta pikkuhiljaa oman kestävyyden rajoissa toistaa prosessia usein.Psori sieni kuolee, kuivuu ja arpeutuu, lopuksi sen voi nyppiä pois iholta. Youtubessa ohjeita myös. Tiedän mistä puhun ja noin voit TAPPAA PSORIASIS sienen iholtasi

      • Ainutvaan

        että PSORIASIS EI OLE MIKÄÄN SIENI !!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      98
      6927
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2710
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2293
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      84
      1970
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1691
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      7
      1493
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1387
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1304
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1268
    Aihe