Lokianturin asennus?

Sikamainen juttu

Mitenkä te kokeneemmat tiivistätte lokianturin läpiviennin? Pitäisikö pohjaan sahatun reiän lasikuituinen leikkauspinta suojata gelcoatilla tai topcoatilla vai riittääkö Sikaflex hoitamaan homman? Mitä Sikaa tuohon pitäisi laittaa, 291 vaiko 292?

12

1666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20+3=voivittu

      Juu pitää käyttää topcoattia...
      Tiivistykseen saa kaupasta silikoonia...

      • varsinainen älypää

        Taidat olla niitä savolaisia tai muuten kepulaisia (kepu pettää aina)


      • 2+19=voivittu
        varsinainen älypää kirjoitti:

        Taidat olla niitä savolaisia tai muuten kepulaisia (kepu pettää aina)

        No voihan sen laittaa kunnon merimiesasennuksellakin eli EPOKSIUPOTUKSELLA.
        Irroitus isooooolla poralla.


    • jostain syystä pakko laittaa pohjan läpi, anturi kun mittaa kyllä pohjan läpikin kunhan välissä ei ole ilmaa. Sopivan kohdan löydät kun laitat anturin päähän vaikkapa vaseliinia ja katsot mistä mittaa parhaiten. Putsaa rasva ja hiero kiinni silikonilla. Näin ole itse laittanut kaikkiin veneisiini. Toimiiko teräsveneessä, en tiedä. Kyseessä ei kuitenkaan ole näemmä teräsvene.
      Oikeaoppisesti teet kun liimaat/laminoit pohjalle kupin minkä täytät öljyllä, anturi sinne ja kansi päälle liimalla tai mikä sopivalta tuntuu.

      • maalaa reikä epoksil

        Tarkoittanet kaikuluotaimen anturia. Sen voi lasikuituveneessä liimata rungon sisäpuolelle, jos runko ei ole kerrosrakenteinen vesilinjan alapuolella.
        Lokianturissa on tavallisimmin siipipyörä ja se on asennettava rungon läpi.
        Läpiviennin reikää ei kannata maalata topcoatilla (=polyesterillä), vaan mieluummin vettä läpäisemättömällä epoksilla. Anturin tiivistämiseen ei pidä käyttää silikonia, jota yleensäkään ei pitäisi käyttää vesilinjan alapuolella. Sikaflex on parempi.


      • 11+4=voivittu
        maalaa reikä epoksil kirjoitti:

        Tarkoittanet kaikuluotaimen anturia. Sen voi lasikuituveneessä liimata rungon sisäpuolelle, jos runko ei ole kerrosrakenteinen vesilinjan alapuolella.
        Lokianturissa on tavallisimmin siipipyörä ja se on asennettava rungon läpi.
        Läpiviennin reikää ei kannata maalata topcoatilla (=polyesterillä), vaan mieluummin vettä läpäisemättömällä epoksilla. Anturin tiivistämiseen ei pidä käyttää silikonia, jota yleensäkään ei pitäisi käyttää vesilinjan alapuolella. Sikaflex on parempi.

        Aika huimaa, kun noissa 20-30 vuotta vanhoissa veneissä on läpiviennit tiivistetty ihan normaalilla silikonilla ja silti suurin osa vielä kelluu...
        Huimaa huimaa...


      • -Mika-
        11+4=voivittu kirjoitti:

        Aika huimaa, kun noissa 20-30 vuotta vanhoissa veneissä on läpiviennit tiivistetty ihan normaalilla silikonilla ja silti suurin osa vielä kelluu...
        Huimaa huimaa...

        Koitappas sellaiseen laittaa uusi epoksi pohjaan. Aluelle, jossa on ollut silikonia, ei enää epoksi tartu. Eikä sitä silikonia saa pois kokonaan, vaikka näkyvä osa siitä pois lähteekin turhankin helposti. Vastaavaa ilmiötä automaalarit kiroilevat, kun jotkut autonomistajat käyttävät silikonispraytä autonovien tiivisteisiin ja sisustan "pikakiillotukseen". Tällaisen auton maalaaminen on painajainen. No, siihen on kyllä kehitetty erityisiä lisäaineita maalin joukkoon sotkettavaksi, jotta maali tarttuisi myös joskus silikonilla käsiteltyyn pintaan, mutta sekään ei kyllä paranna maalin muita ominaisuuksia...

        Lisäksi tiivistesilikonissa on etikkahappoa, joka ei tee hyvää sekään sen enempää lasikuidulle, puulle kuin metallillekaan. Silikoni kuulu talojen ikkunoihin, veneessä sitä ei pidä käyttää mihinkään.


      • 14+20=hohhoijaa
        -Mika- kirjoitti:

        Koitappas sellaiseen laittaa uusi epoksi pohjaan. Aluelle, jossa on ollut silikonia, ei enää epoksi tartu. Eikä sitä silikonia saa pois kokonaan, vaikka näkyvä osa siitä pois lähteekin turhankin helposti. Vastaavaa ilmiötä automaalarit kiroilevat, kun jotkut autonomistajat käyttävät silikonispraytä autonovien tiivisteisiin ja sisustan "pikakiillotukseen". Tällaisen auton maalaaminen on painajainen. No, siihen on kyllä kehitetty erityisiä lisäaineita maalin joukkoon sotkettavaksi, jotta maali tarttuisi myös joskus silikonilla käsiteltyyn pintaan, mutta sekään ei kyllä paranna maalin muita ominaisuuksia...

        Lisäksi tiivistesilikonissa on etikkahappoa, joka ei tee hyvää sekään sen enempää lasikuidulle, puulle kuin metallillekaan. Silikoni kuulu talojen ikkunoihin, veneessä sitä ei pidä käyttää mihinkään.

        Totta horiset tuossa. Normi silikoni on hyvin korrosoivaa. Esim. galvanoituun peltiin levitettynä syöpyypi se hyvin nopeasti. Kaikkein viimeisenä pitää silikonia käyttää tiivistysaineena autossa.
        Muoviin ja lasikuituun ja muuhun ei korrosoituvaan ja ei uv-säteilylle altistuvaan tiivistykseen se sopii kuitenkin erinomaisesti. Kuten esimerkiksi vesilinjan alapuolelle.
        Meikäläinen jyrsii kyllä vanhat gelcoatit lasikuituun asti ennen uuden topcoatin levittämistä, eihän sille kunnon tartuntaa saa muuten kuitenkaan.
        Vai?


      • -Mika-
        14+20=hohhoijaa kirjoitti:

        Totta horiset tuossa. Normi silikoni on hyvin korrosoivaa. Esim. galvanoituun peltiin levitettynä syöpyypi se hyvin nopeasti. Kaikkein viimeisenä pitää silikonia käyttää tiivistysaineena autossa.
        Muoviin ja lasikuituun ja muuhun ei korrosoituvaan ja ei uv-säteilylle altistuvaan tiivistykseen se sopii kuitenkin erinomaisesti. Kuten esimerkiksi vesilinjan alapuolelle.
        Meikäläinen jyrsii kyllä vanhat gelcoatit lasikuituun asti ennen uuden topcoatin levittämistä, eihän sille kunnon tartuntaa saa muuten kuitenkaan.
        Vai?

        ...kun puhutaan epoksoinnista, tarkoitetaan gelcoatin päälle maalattavaa epoksikerrosta. Vanha epoksi poistetaan skrapalla tai muulla menetelmällä, mutta vain gelcoatiin asti. Uutta epoksia maalataessa saattaa silikonilla käsiteltyjen (tiivistettyjen) läpivientien ympärillä olla silikonista johtuvaa pisaroitumisilmiötä. Siinä jää muuten yhtenäiseen epoksipintaan pieniä, usein alle millin olevia reikiä. Ja uudessa kerroksessa sama toistuu, samaan kohtaan jää reikiä. Epoksista ei siis tulekaan vedenkestävää, yhtenäistä pintaa.

        Kun etikkahappo syövyttää metallia ja hapattaa puuta, niin mitä se mahtaa tehdä lasikuidulle? En aio ainakaan itse ottaa siitä selvää. Käytän vedenalaisiin tiivistyshommiin siihen tehtyä ainetta: Marine sealantia. Saa usemmaltakin valmistajalta, ei vain Sikafleksiltä. Eikä ole kallista. En siis löydä järkevää syytä silikonin käyttöön, kun oikeitakin aineita on olemassa.


      • 5+4=eivoiollatotta
        -Mika- kirjoitti:

        ...kun puhutaan epoksoinnista, tarkoitetaan gelcoatin päälle maalattavaa epoksikerrosta. Vanha epoksi poistetaan skrapalla tai muulla menetelmällä, mutta vain gelcoatiin asti. Uutta epoksia maalataessa saattaa silikonilla käsiteltyjen (tiivistettyjen) läpivientien ympärillä olla silikonista johtuvaa pisaroitumisilmiötä. Siinä jää muuten yhtenäiseen epoksipintaan pieniä, usein alle millin olevia reikiä. Ja uudessa kerroksessa sama toistuu, samaan kohtaan jää reikiä. Epoksista ei siis tulekaan vedenkestävää, yhtenäistä pintaa.

        Kun etikkahappo syövyttää metallia ja hapattaa puuta, niin mitä se mahtaa tehdä lasikuidulle? En aio ainakaan itse ottaa siitä selvää. Käytän vedenalaisiin tiivistyshommiin siihen tehtyä ainetta: Marine sealantia. Saa usemmaltakin valmistajalta, ei vain Sikafleksiltä. Eikä ole kallista. En siis löydä järkevää syytä silikonin käyttöön, kun oikeitakin aineita on olemassa.

        Aah... Puhut maalista... Joo...
        En nyt ihan äkkiseltään keksinyt tuolle epoksiprimerin poistolle (lokin anturin alta) muuta syytä, kuin paha rutto ja silloinhan pelkän pintavärin ja primerin poisto on pelkkää kosmetiikkaa.

        Happo ei syövytä muovia, eikä lasikuitua, eikä lasia. Kokeile ihan rohkeasti vaan.
        Happoja yleensä säilytetäänkin muovi-, tai lasipulloissa.

        Noh ei siinä mitään. Pistä sinä Sikaa, minä pistän sitä mikä todistettavasti kestää ainakin sen 30v.
        Sitä myydään tossa viereisessä sittarissa.


    • ehjä vene

      Miksi vene pitää puhkaista lokianturia varten? Nykyisin ja ainakin toistaiseksi GPS toimii ja gepsin matkamittari/nopeusmittari on oikeasti tarkka vedestä mittaavaan lokiin verrattuna. Hintakaan ei ole este.

      • 13+18=mitävittua

        Jotkut pilkun viilaajat ovat muka kiinnostuneita paikanmäärityksestä perinteisin menetelmin. Haluavat muka laskea virtaa ja sortoa. Pitävät varmistuksena muille laitteille. Kytkevät autopilottiin tarkempaa suunnanpitoa varten. Ynnä muuta yhtä turhaa.
        Kummaa sakkia...
        Kaikkia pellejä sitä maa päällään kantaakin!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3305
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3117
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2498
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      2356
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1923
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1820
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1626
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1425
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1300
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1159
    Aihe