Käyttäkää sitä heijastinta!

heijastin näkyy!

"Suomen liikenteessä kuolee vuosittain keskimäärin 50 jalankulkijaa. Onnettomuuksista puolet tapahtuu pimeällä tai hämärässä. Muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta jalankulkija on aina liikkunut ilman heijastinta.

Heijastin on yhtä tarpeellinen taajamissa kuin taajamien ulkopuolellakin. Kevyen liikenteen onnettomuusriski on pimeällä kaksi kertaa suurempi kuin valoisana aikana. Kuolemanriski ilman heijastinta pimeässä kulkevalla jalankulkijalla on jopa kymmenkertainen verrattuna heijastinta käyttävään.

Lain mukaan jalankulkijan on pimeän aikana tiellä liikkuessaan käytettävä asianmukaista heijastinta. Käyttövelvoite koskee myös valaistuja teitä.

Selvitysten mukaan vain vajaa kolmannes jalankulkijoista oli varustautunut taajamissa asianmukaisella heijastimella. Valtaosa valtakunnan miljoonista heijastimista on toimettomina kotien kaapeissa ja laatikoissa. Siellä ne eivät pelasta yhtään ihmishenkeä.

- Liikenne on yhteispeliä. Jalankulkijan ei pidä yliarvioida näkyvyyttään. Myös jokaisen autolla liikkuvan pitää muistaa jalkautuessaan ottaa heijastin esiin, kehottaa liikkuvan poliisin päällikkö Kari Rantala."

Lähde: poliisi.fi

10

316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse kyllä puen huomioliivin heijastimen lisäks. Jos siltin jää yliajamaks niin, kuljettajan on syytä käydä optikolla.

    • Lenkkeilen

      säännöllisesti iltaisin taajamassa valaistuilla jalkakäytävillä mustissa enkä omista yhtään erillistä heijastinta. Henki kait se joku päivä lähtee.

      • joku V*tun itsemurha-kandidaatti?! Vai oletko kenties joku ajokortiton "kukkahattu-täti", joka ei TAJUA omaa nenäänsä pidemmällä olevien asioiden päälle? Onhan se jokaisen oma asia, käyttääkö heijastinta, mutta pitäisi myös miettiä "vastapuolta"! Miltä itsestä tuntuisi huomata jalankulkija VASTA, kun törmäystä ei voi enää välttää? Heijastin on erittäin halpa ja hyödyllinen "henkivakuutus", enkä tarkoita sellaisia "pehmoeläin-avaimenperä "heijastimia""!


      • heijastin heilumaan
        rahti4193 kirjoitti:

        joku V*tun itsemurha-kandidaatti?! Vai oletko kenties joku ajokortiton "kukkahattu-täti", joka ei TAJUA omaa nenäänsä pidemmällä olevien asioiden päälle? Onhan se jokaisen oma asia, käyttääkö heijastinta, mutta pitäisi myös miettiä "vastapuolta"! Miltä itsestä tuntuisi huomata jalankulkija VASTA, kun törmäystä ei voi enää välttää? Heijastin on erittäin halpa ja hyödyllinen "henkivakuutus", enkä tarkoita sellaisia "pehmoeläin-avaimenperä "heijastimia""!

        josta 1e meni lasten- ja nuorten mielenterveyden tukemiseen.
        Hyvä on heijastinkin.

        = halpa henkivakuutus kuten kypärä rullailijoille ja pyöräilijöille.

        Harmittaa, kun vaatteiden (LASTEN) suunnittelijat harrastavat jotain heijastin säästökampanjoita. Joku pieni prikku jossain lahkeen suussa, joka sitten kurakelillä kuraantuu tai ovat saapikkaissa piilossa.


      • naapurin mies

        Olipa tuossa taannoin pysäkötynä auto naapuriin ja se peitti näkyvyyden totaalisesti,umpitie ja ei sieltä juuri kukaan vastaan tule, alueella on 40 km:n aluerajoitus ja kyllä sinne vain yksi NAINEN MUSTISSA onnuistui piiloutumaan. Ainoa mikä paljasti oli hänen tuore valkea poskensa. Vaikka olette muka valaistuissa olosuhteissa, niin mustat vaatteet eivät erotu hyvin ja siellä saattaa olla muutakin kulkijaa, jotka vievät huomiokykyä. Hei heijastin heilumaan. Jalkakäytävillä ajeleva polkupyöräilijä, joka ei näe sinua on yhtä kova pommi, kuin meikäläisen auto. Onneksi sinulla ei pitäisi olla siis mitään asiaa ajoradalle. Henki sinulta lähtee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Ennenaikaista voit ehkä pitkittää käyttämällä heijastinta ja vaaleita ulkoiluvaatteita. Pitkiin aikoihin paras liikennetavara on tämä heijastinliivi "KYLLÄ NÄKYY" .


      • Kaikki,
        rahti4193 kirjoitti:

        joku V*tun itsemurha-kandidaatti?! Vai oletko kenties joku ajokortiton "kukkahattu-täti", joka ei TAJUA omaa nenäänsä pidemmällä olevien asioiden päälle? Onhan se jokaisen oma asia, käyttääkö heijastinta, mutta pitäisi myös miettiä "vastapuolta"! Miltä itsestä tuntuisi huomata jalankulkija VASTA, kun törmäystä ei voi enää välttää? Heijastin on erittäin halpa ja hyödyllinen "henkivakuutus", enkä tarkoita sellaisia "pehmoeläin-avaimenperä "heijastimia""!

        "joku V*tun itsemurha-kandidaatti?! Vai oletko kenties joku ajokortiton "kukkahattu-täti", joka ei TAJUA omaa nenäänsä pidemmällä olevien asioiden päälle? Onhan se jokaisen oma asia, käyttääkö heijastinta, mutta pitäisi myös miettiä "vastapuolta"! Miltä itsestä tuntuisi huomata jalankulkija VASTA, kun törmäystä ei voi enää välttää? Heijastin on erittäin halpa ja hyödyllinen "henkivakuutus", enkä tarkoita sellaisia "pehmoeläin-avaimenperä "heijastimia""!"

        lähtee aikanaan eikä kukaan saa vietyä mukanaan mitään. Ajokortti on ja ajan päivittäin työni takia. Se on paska juttu jos huomaa jalankulkijan vasta kun törmäystä ei enää voi välttää. Saapahan sitten miettiä mikä ajosuorituksessa meni pieleen. Tässä oli nyt sentään puhe taajaman valaistuista jalkakäytävistä, ja sitä kautta suojateistä. Jos ei havaitse suojatiellä olevaa henkilöä, kannattais avata ne silmät.
        Itse en koskaan liiku pidempiä aikoja silmät kiinni, enkä ole kuuro.


      • Rahtari vm.-76
        naapurin mies kirjoitti:

        Olipa tuossa taannoin pysäkötynä auto naapuriin ja se peitti näkyvyyden totaalisesti,umpitie ja ei sieltä juuri kukaan vastaan tule, alueella on 40 km:n aluerajoitus ja kyllä sinne vain yksi NAINEN MUSTISSA onnuistui piiloutumaan. Ainoa mikä paljasti oli hänen tuore valkea poskensa. Vaikka olette muka valaistuissa olosuhteissa, niin mustat vaatteet eivät erotu hyvin ja siellä saattaa olla muutakin kulkijaa, jotka vievät huomiokykyä. Hei heijastin heilumaan. Jalkakäytävillä ajeleva polkupyöräilijä, joka ei näe sinua on yhtä kova pommi, kuin meikäläisen auto. Onneksi sinulla ei pitäisi olla siis mitään asiaa ajoradalle. Henki sinulta lähtee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Ennenaikaista voit ehkä pitkittää käyttämällä heijastinta ja vaaleita ulkoiluvaatteita. Pitkiin aikoihin paras liikennetavara on tämä heijastinliivi "KYLLÄ NÄKYY" .

        on valitettavasti "syöny" sen merkityksen, joka niillä oli kun käytettiin pelkästään "työkäytössä"! Olisi pitänyt "suojata" muulta käytöltä huomiokeltainen ja -oranssi, nykyään ei enää noteerata vaikka olisi huomiovaatetus päällä ja tekemässä töitä esim tien sivussa...


      • 20
        Rahtari vm.-76 kirjoitti:

        on valitettavasti "syöny" sen merkityksen, joka niillä oli kun käytettiin pelkästään "työkäytössä"! Olisi pitänyt "suojata" muulta käytöltä huomiokeltainen ja -oranssi, nykyään ei enää noteerata vaikka olisi huomiovaatetus päällä ja tekemässä töitä esim tien sivussa...

        Heijastimien ja liivien huomion on "syönyt" autoilijoiden lisääntynyt piittaamattomuus muista, ei niiden lisääntyminen,


      • YX-I
        20 kirjoitti:

        Heijastimien ja liivien huomion on "syönyt" autoilijoiden lisääntynyt piittaamattomuus muista, ei niiden lisääntyminen,

        työn tekemisest valta- tai kantatien varrella mitään!? Olo on ku orvolla pirulla vetämäs kasettia päälle, ku autot "ohittaa" pahimmillaan ALLE PUOLEN METRIN PÄÄSTÄ, eikä ole mitään mahdollista pakopaikkaa, jos joltain ns lähtee auto lapasesta... Se on tosi, ettei jotku autoilijat piittaa muista kuin itsestään!


      • melkein milli
        YX-I kirjoitti:

        työn tekemisest valta- tai kantatien varrella mitään!? Olo on ku orvolla pirulla vetämäs kasettia päälle, ku autot "ohittaa" pahimmillaan ALLE PUOLEN METRIN PÄÄSTÄ, eikä ole mitään mahdollista pakopaikkaa, jos joltain ns lähtee auto lapasesta... Se on tosi, ettei jotku autoilijat piittaa muista kuin itsestään!

        Pimeässä (valaisemattomalla tiellä) heijastinliivi näkyy jopa 300-400 metriä. Mustiin pukeutunut ilman minkäänlaista heijastinta käyttävä n. 6 metriä. Itsellä pmeässä ulkoillessa on aina heijastimet päällä. Ammattiliikenteessä on sentään majakat, tosin se ei välttämättä henkilövaunukuljettajia paljon rajoita. Suurin osa kuitenkin meistä tavisautoilijoista väistämme , jos vain suinkin näemme, kaikkea elollista hirvistä ihmisiin. Tahallaan tuskin kukaan ajaa, sen enempää hirven, kuin kuormurikuskinkaan päälle. Anna arvo toisille ja arvaa oma tilasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe