Ärrävika

Steffo

Minulla on lapsesta saakka ollut ärrävika. Nykyään lapset käyvät puheterapeutilla ja oppivat ärrän. Useimmiten en ajattele koko juttua, mutta joskus nolottaa. Mitään julkisia puheita en mielelläni rupea pitämään, ainakaan suomeksi. Miten on, onko ärrävikainen ihminen naurettava?

26

551

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • handek

Vittu, meillä on suurepiakin murheita tässä elämässä.
      Kivaltahan se kuulostaa, mutta mitäpä siitä.
      Saahan sitä sorahtaa.
      Minusta ärrävikainen on persoona, ja sitä hän onkin.

• kawe

ymmärtää sinua, koska exälläni on myös pienimuotoinen ärrävika. Häntä ei tietääkseni kiusattu koulussa ja puheita piti ym. Ko. vika on, kuten mainitsit, korjattavissa mm.pikku leikkauksella. Jos se nyt on olemassa ei tietenkään tee naurettavaksi, ole huoletta .......

• handek

Ihan mittari täyteen, se on vähän kuin olisi naiselta toinen tissi pois.

Myö immeiset, osataaan ollla vaan ikäviä tosillenn.
      Tässä kukkaa ossaa niin änkyttämättä...

• paapuuri

siitä vaan puheita pitämään, julkisuudessa on paljon ärrää taitamattomia ihmisiä.
      Minä en uskaltaisi julkisesti pitää puhetta, vaikka osaisin kaikki kirjaimet ;))

Eräs tuntemani ärrävikainen puhuu niin, ettei koskaan sano r-kirjainta sisältävää sanaa.
      Lopulta kiinnittää enemmän huomiota sen ärrän välttelyyn ja näihin korvaaviin sanoihin,
      kuin asiaan mistä hän puhuu.

• koti-kiusattu

Mul oli kerran tuttu joka suorastaan haki ärrä sanoi,se oli ku paineilmapora,eikä kukaa nauranu.

• koti-kiusattu kirjoitti:

Mul oli kerran tuttu joka suorastaan haki ärrä sanoi,se oli ku paineilmapora,eikä kukaa nauranu.

Piti meinaan,niinkus tierät.

• paapuuri
        koti-kiusattu kirjoitti:

Piti meinaan,niinkus tierät.

ainakin arvasin.
        On muuten ihan hyvä neuvo, viat kannattaa kääntää edukseen.

• paapuuri kirjoitti:

ainakin arvasin.
        On muuten ihan hyvä neuvo, viat kannattaa kääntää edukseen.

Määkin kun oon tämmöne kiusattu ja olen sit saanu sääli osakseni palstal,se on suunattomast ärsyttäny yht naist,mää vaan ihmettele.
        Ei pitäs kääntää toist poskee joku antaa laaki siihe,viäläki on naama iha vinos,mut käänetää vaan viat eruksemme,se on kyl vaikeaa ku ei näi hyvis mitää vikaa oo.

• handek
        koti-kiusattu kirjoitti:

Määkin kun oon tämmöne kiusattu ja olen sit saanu sääli osakseni palstal,se on suunattomast ärsyttäny yht naist,mää vaan ihmettele.
        Ei pitäs kääntää toist poskee joku antaa laaki siihe,viäläki on naama iha vinos,mut käänetää vaan viat eruksemme,se on kyl vaikeaa ku ei näi hyvis mitää vikaa oo.

Hyvinnii sympaattine, ka myö puhuttaa er murretta, vaa sama syvän meillä jyskyttää.
        Hyvvee sie tatkotat ku miehihi. Elämä rappusill sieki keriit joutuu...

• handek kirjoitti:

Hyvinnii sympaattine, ka myö puhuttaa er murretta, vaa sama syvän meillä jyskyttää.
        Hyvvee sie tatkotat ku miehihi. Elämä rappusill sieki keriit joutuu...

pohjatont hyvyyt loppupeleis,siin vaan repun viileke leppasee kun rihmotaan elämän varsitiellä.

• Hyönainen
        koti-kiusattu kirjoitti:

oon paapuurin fani. Luoja miuta sinatkoon jos muuta uskaltaisinkkaan! :)

Tua yksi kuulettamasi nainen on muka olevinaan työläinen. Kukapa meistä ei olisi. Ja jokaisella pokka pettää joskus ja huamenna hävettää suoarat sanat.

• Hyönainen kirjoitti:

Tua yksi kuulettamasi nainen on muka olevinaan työläinen. Kukapa meistä ei olisi. Ja jokaisella pokka pettää joskus ja huamenna hävettää suoarat sanat.

ihmisest mut joittenki kohral se on vaikeeta

• paapuuri
        Hyönainen kirjoitti:

Olenko mie muka pelottava, häh?

Vai fani :)))

• paapuuri kirjoitti:

Olenko mie muka pelottava, häh?

Vai fani :)))

Suorastaa pelottavan mukava.

• koti-kiusattu kirjoitti:

ihmisest mut joittenki kohral se on vaikeeta

minäkään en kuulu näihin "muihin" ): Toivoopi, toivoopi, nyt jännittää kauheesti :))

• Minulla on nuorempana ollut luokkakaverina r-vikainen tyttö, eihän sitä edes huomannutkaan, mukava tyttö. Eipä sellainen vika ihmistä pahenna :))) Olkoonpa ihmisellä millainen vika tahansa, aina se itsestä tuntuu jättiläisen kokoiselta, muttei toiset välttämättä ajattele edes koko asiaa :))

• viivi-amaldiina

ei.
      Sukulaisellani myös R-vika, hä keksii omat nimet missä voi kiertää asian.
      Moottoripyörä, kaksipaikkainen ajo-peli
      moottorivene, konevene
      moottorisaha, konesaha
      huuliharppu, huulisoitin jne.

• jartsev

Mutta tuon tanko-voittaja Jukka Hallikaisen teennäistä äässävikaa en sulata. Hänellä on aivan kiva biisi mutta pilaa sen suhisuttamalla tuota ässää niin järjettömällä tavalla , että pilaa koko esityksensä. En pidä ollenkaan.

• oikee

Kaikki on kaiketi kiinni siitä, että pitäisi sulautua sakin normeihin. Useimmat ihmiset sanovat ärrän normaalisti. Jos ei jostain syystä pysty siihen, saa leiman otsaansa. Se nyt tulee ontuvasta kävelystä, harittavasta silmästä, liian paksuista pohkeista, tai liian ohuista.
        Minulla on koominen käänteinen kokemus ns. ärräviasta. Isotveljeni särkivät ärrän, minä myös. En särkenyt ärrää sen vuoksi, että en olisi osannut sanoa sitä oikein, vaan sentähden, että en ilennyt sanoa sitä oikein. Häpesin siis sanoa ärrän oikein, vaikka luontaisesti olisin osannutkin sen. Joukkoon samaistumisen tarve teettää kaikenlaista. Sitäpaitsi, eihän yksikään nykyisen idolimaamme saksan kansalainen osaa sanoa ärrää.

• dlurhuu

Vaimoni myös sortaa ärrää,en ole siihen enään vuosiin kiinnittänyt huomiota.
      Siis,siihen ärrän sortamiseen;)
      Nuorempana kun hän sitä joskus noitui minä totesin;ei sinulla ole ärrävika,sinä lausut ärrän ranskalaisittain.

• Ärrän kierrän.

ei passaa enää nauraa kenellekään. Ärrä-ässä-vika ei kuiteskaan ole mitään verrattuna mumisijoihin. Heistä ei saa mitään selvää.

• En edes lukenut ketjua, mutta koska molemmilla pojillani oli "ärrävikä" ajattelin ottaa kantaa. Esikoinen sanoi äddä ja kuopus ranskalaisen kurkkuärrän. Onneksi kaikkien lasten inhoama ärräope sai molemmat poikani oppimaan ärrän alta aikayksikön. Siis inhoitavia äärä'opeja lisää.;;;)))) jess

• pahalla,

mutta pieni "kauneusvirhe" on asia suurten asioiden rinnalla.
      Ja, jos joku nauraa, sillä hän paljastaa vain, että vintillä on valot, muttei ketään kotona.

• Ehkä se asenne puhevikoihin on ollut erilainen ennen kuin nyt. Tuli vaan mieleen, että nykyisin ärrä ynnä muut puhevikaiset toimivat jopa puhealan ammattilaisina ja siinä ei nähdä mitään hävettävää tai pilkattavaa nykyään. Ja useathan eivät halua edes hoitaa vikaansa kuntoon. Esimerkkinä mainitsen pari kaikille tuttua, meidän kaikkien oma Tarja ja Lola .

• Heikunkeikku

Ei mitenkään, eikä millään muotoa, kannata olla nolostunut ärrien ääntämisestä. Minä en semmoseen kiinnitä mitään huomiota, enkä ole koskaan kuullut, että kukaan muukaan olisi tuonut tuollaista asiaa esille.
      Tärkeämpää on se, mitä ajatuskia, mitä mielipiteitä sieltä huulten välistä kajauttaa, kuin se, että miten r tai s sanotaan.

Minusta jopa persoonallista. Samoin, kuin pikkasen erilainen aksentti, tuo omanlaisen kivan lisämausteen.

Elikkä EI yhtään, tipan lirua, ole naurettava.
      Minä en puheita pitäisi suurin surminkaan, yök hyh hyh ei ole minun heiniäni, mutta jos ovat sinun heiniäsi ja muulla kielelläkin "heinäilet", niin älä ajattele mitään ärrävikoja, vaan pidä huoletta puheita myös omalla äidinkielelläsi.

• Essollakin ärrävika on ihan tuttu juttu. Liian monta keskaria nautittuaan Seksi-Sulokaan ei osaa lausua tehokainta r-painotteista kirosanaa oikein, vaan siinä alkaa kuulua ylimääräistä sihahtelua. Einari Essonen ei tykkää siitä, että Essolla kiroillaan huolimattomasti, ja siksi hän lopettaa Sulolta silloin tarjoilun.

Tämä on viisas toimenpide, sillä seuraavana päivänä Sulo osaa taas kiroilla ihan oikealla tavalla. Essolla pidetään huolta siitä, että rakasta ja sointuvaa äidinkieltämme ei raiskata.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      242
      2081
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      188
      1627
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      46
      1272
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      982
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      806
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      790
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      771
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      750
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      24
      735
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      637
    Aihe