Paljonko alle pyynnön tarjoaminen...

onko näkemyksiä?

...on nykytilanteessa realistista?

Tiedän... riippuu tyystin kohteesta jne., mutta nyt haluaisinkin saada koottuja näkemyksiä asiasta ns. 'yleisellä tasolla'...

Eli onko esim. 20% alle pyynnön tarjoaminen ajanhengen mukaista vai onko sellainen tyystin epärealistista?

Jos ja kun tulen tarjouksia itse tekemään, niin teen ne tietystikin kuitenkin ihan oman harkintavaltani mukaisesti itse parhaaksi ja sopivaksi katsomallani hinnalla... mutta silti, olisi ihan kiva saada esim. tämän palstan lukijoiden näkemyksiä asiaan siitä että kuinka paljon yli normaalin toteutuvan hintatason on nykytilanteen pyyntihinnat vedätetty...

Asiallisia vastauksia odotellen palstan asiallisesti asioihin suhtautuvilta lukijoilta...

25

1962

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsygy

pitkään niin voi menintakaan.nä paljonkin halvemmalla. Suosituissa kohteissa ei riitä pyyntih

• tsygy

Näppis heittää hepreaa. Jos Kohde ollut pitkään myynnissä niin voi tsägällä lähteä 10prossaakin. Mut aika henkimaailman juttuja noi välillä on ja jos kohteeseen on paljon kiinnostuneita niin ei riitä pyyntihintakaan vaan moni tarjoo yli.

• oujeesh
        tsygy kirjoitti:

Näppis heittää hepreaa. Jos Kohde ollut pitkään myynnissä niin voi tsägällä lähteä 10prossaakin. Mut aika henkimaailman juttuja noi välillä on ja jos kohteeseen on paljon kiinnostuneita niin ei riitä pyyntihintakaan vaan moni tarjoo yli.

ja varmistaaksesi tarjouksesi hyväksymisen voit tarjota jopa yli pyyntihinnan.
        kyllä pankista saa lainaa tarpeen mukaan kukin.
        ja jos menee överiksi, niin voi liittyä kaski-ryhmään:
        http://www.kaski-ryhma.fi/
        hinnat alkaa pian kuitenkin olla nousussa taas, joten myös liiallinen odotelu ja spekulointi voi käydä kalliiksi.

• karvareuhka
        tsygy kirjoitti:

Macbook? :)

Sanoisin että pk-seutu ja korkeintaan 5% pois pyyntihinnasta. Toki kannattaa verrata samanlaisiin myytyihin, yksittäisen kämpän pyynnissä voi olla ilmaa jopa 30%. Itse tein niin että ylihinnoittelin 25% samanlaisesta toteutuneeseen kauppaan ja odotin tarjouksia , sellainen tulikin -15% ja kaupat syntyi. (Suomalaiset ovat SuloVileneja) Omaa etsin koko kesän ja sopiva okt löytyi halutulla alueella ja pyyntihinta linjassa , hintaa sain tingattua 5% alas. Vuokraa maksoin kesän ajalta 5x 1200€ , varainsiirtoveroa 11000€ ja nämä käytännössä sain katettua "ylihinnalla" Ainoa, mikä pikkuisen kismittää on se, kun 0.35% marginaali muuttui 0,85% marginaaliin , mutta lohduttaudun sillä että NYT on korot halpoja. (tiedostan kyllä, että nousee viimeistään vuoden päästä, tähän varaudutaan)

Kannattaa seurata tarjontaa aika laajasti, mutta on myös oltava valmis tekemään nopeita ratkaisuja.

• Milen

Eiköhän sillä asuntoja ammatikseen välittävällä ole ihan realistinen näkemys myytävänsä hinnasta. Voit tarjota mitä haluat mutta mikään -20% ei pääse välittäjästä eteenpäin.

Normaali asuntokaupassa on täysin vakio alennusvara joka on 0-5% pyyntihinnasta. Kaupan tekeminen yli -5% erotuksella pyynnistä on erittäin harvinaista.

Arvoasunnot on erikseen. Siellä voi 720 000 pyynti vaihtaa omistajaa jopa 595 000 mutta näiden asuntojen hinnat ei liene tämän palstan ostajien haarukassa.

Nimim. 5 asuntoa ostanut ja 2 myynyt.

• Köyhäkö?

Se on taas kiinteistövälittäjä liikkeellä. Ammatikseen välittävällä ei todellakaan ole välttämättä mitään realistista käsitystä asunnon hinnasta vaan joku ahne yritys hyville provikoille. Tietysti.

Yleisestiottaen, itse teen asunnosta sijainnin, kunnon, tilan ja monen muun seikan perusteella jonkin hinta-arvion, joka ei ole millään tavalla sidoksissa pyyntiin. Joskus se voi olla reilustikin alle pyynnin, jolloin en edes vaivaudu jatkamaan tarjouksella. Toisaalta joskus ollaan lähellä pyyntiä, jolloin taas jatketaan tarjouksella.

Olen juuri tehnyt itse asuntokaupat ja sain pyydetystä myyntihinnasta pois 5,5%. Summa johon päädyimme oli itse asiassa lähes sentilleen se mitä olin laskenut asunnon arvoksi! Tarjosimme aluksi noin 9% alle pyynnin mutta pienen hieromisen ja molemminpuolisen hampaiden kiristelyn kautta päädyimme tuohon summaan.

Teimme kauppoja todellisella hartaudella. Kävimme näytöissä muutaman vuoden jolloin käsitys hintatasosta muotoutui hyvin rautaiseksi. Teimme muistaakseni kuusi vakavaa tarjousta näiden vuosien aikana. Aina perustuen omaan hinta-arvioomme. Mulla oli aina asenne että jos joku tulee kovalla tarjouksella ohi niin omapa on asiansa, tämä on se mitä ME tarjoamme tästä asunnosta. Pahin virhe on "rakastua" johonkin asuntoon ennen kaupantekoa ja pahimmassa tapauksessa päätyä johonkin välittäjän ja myyjän innostamaan tarjouskilpailuun. Aina pitää olla munaa (tai jotain muuta jos on nainen) sanoa että "nyt riitti, pitäkää torppanne". Muutaman kerran tässä vaiheessa tultiin vielä muutaman viikon päästä jollain ruikutusvastatarjouksella perään mutta silloibn oltiin jos siirrytty miettimään muita kohteita.

Hyvät asuntokaupat tehdään järjellä, ei tunteella.

• ammmuuuu
        Köyhäkö? kirjoitti:

Se on taas kiinteistövälittäjä liikkeellä. Ammatikseen välittävällä ei todellakaan ole välttämättä mitään realistista käsitystä asunnon hinnasta vaan joku ahne yritys hyville provikoille. Tietysti.

Yleisestiottaen, itse teen asunnosta sijainnin, kunnon, tilan ja monen muun seikan perusteella jonkin hinta-arvion, joka ei ole millään tavalla sidoksissa pyyntiin. Joskus se voi olla reilustikin alle pyynnin, jolloin en edes vaivaudu jatkamaan tarjouksella. Toisaalta joskus ollaan lähellä pyyntiä, jolloin taas jatketaan tarjouksella.

Olen juuri tehnyt itse asuntokaupat ja sain pyydetystä myyntihinnasta pois 5,5%. Summa johon päädyimme oli itse asiassa lähes sentilleen se mitä olin laskenut asunnon arvoksi! Tarjosimme aluksi noin 9% alle pyynnin mutta pienen hieromisen ja molemminpuolisen hampaiden kiristelyn kautta päädyimme tuohon summaan.

Teimme kauppoja todellisella hartaudella. Kävimme näytöissä muutaman vuoden jolloin käsitys hintatasosta muotoutui hyvin rautaiseksi. Teimme muistaakseni kuusi vakavaa tarjousta näiden vuosien aikana. Aina perustuen omaan hinta-arvioomme. Mulla oli aina asenne että jos joku tulee kovalla tarjouksella ohi niin omapa on asiansa, tämä on se mitä ME tarjoamme tästä asunnosta. Pahin virhe on "rakastua" johonkin asuntoon ennen kaupantekoa ja pahimmassa tapauksessa päätyä johonkin välittäjän ja myyjän innostamaan tarjouskilpailuun. Aina pitää olla munaa (tai jotain muuta jos on nainen) sanoa että "nyt riitti, pitäkää torppanne". Muutaman kerran tässä vaiheessa tultiin vielä muutaman viikon päästä jollain ruikutusvastatarjouksella perään mutta silloibn oltiin jos siirrytty miettimään muita kohteita.

Kyllä minä tarjoaisin pikkasen yli pyynnin koska sillä kauppa on varma. Tämän takia olenkin supermuuli.

• Milen
        Köyhäkö? kirjoitti:

"Ammatikseen välittävällä ei todellakaan ole välttämättä mitään realistista käsitystä asunnon hinnasta vaan joku ahne yritys hyville provikoille."

Eipä tietenkään niin. Mitäpä nyt ihminen joka nimenomaan tietyltä asuinalueelta välittää kymmenittäin asuntoja joka vuosi ja seuraa hintoja ja toteutuneita kauppahintoja työkseen tietäisi niiden hinnoista.

Kyllähän nyt ne ensiasuntoaan ostavat Matti ja Mia tietävät paremmin.

Ei, en ole välittäjä vaikka tuttavapiirissä sellainenkin on, tosin liikekiinteistöpuolella. En asuntovälittäjien kuntaa niin suuresti arvosta itsekään (välistävetäjiä) mutta jos he nyt mistään mitään tietävät niin hinnoista. Remonteista tai rakentamisesta taas ei monilla heistä mitään hajua. Itse olen vain talon rakentamisesta haaveileva asuntosijoittaja.

Kuudesta tarjonneena ja ilman jääneenä on hyvä että et itsekään ole välittäjä, sen verran kaukana markkinoista tuntuu näkemyksesi hinnoista olevan. ;)

Järki toki on tärkeää olla mukana, siitä olemme yhtä mieltä.

• Köyhäkö?
        Milen kirjoitti:

"Ammatikseen välittävällä ei todellakaan ole välttämättä mitään realistista käsitystä asunnon hinnasta vaan joku ahne yritys hyville provikoille."

Eipä tietenkään niin. Mitäpä nyt ihminen joka nimenomaan tietyltä asuinalueelta välittää kymmenittäin asuntoja joka vuosi ja seuraa hintoja ja toteutuneita kauppahintoja työkseen tietäisi niiden hinnoista.

Kyllähän nyt ne ensiasuntoaan ostavat Matti ja Mia tietävät paremmin.

Ei, en ole välittäjä vaikka tuttavapiirissä sellainenkin on, tosin liikekiinteistöpuolella. En asuntovälittäjien kuntaa niin suuresti arvosta itsekään (välistävetäjiä) mutta jos he nyt mistään mitään tietävät niin hinnoista. Remonteista tai rakentamisesta taas ei monilla heistä mitään hajua. Itse olen vain talon rakentamisesta haaveileva asuntosijoittaja.

Kuudesta tarjonneena ja ilman jääneenä on hyvä että et itsekään ole välittäjä, sen verran kaukana markkinoista tuntuu näkemyksesi hinnoista olevan. ;)

Järki toki on tärkeää olla mukana, siitä olemme yhtä mieltä.

Päinvastoin, kärsivällisesti tehtyäni arvioita löytyi lopulta kohde jossa hinta ja laatu kohtasivat. Olin päättänyt että en tee tyhmiä kauppoja ja tarkkaan puntaroiden pyrin samaan molemmat aspektit balanssiin, jolloin saan mahdollisimman paljon haluamiani asioita ja myös konkreettista arvonnousupotentiaalia. Eli käsitykseni markkinoista ja hinnoista oli OSTAJALLE erittäinkin hyvä.

Kuten sanoit, rakennustekniikasta ja saneeraamisesta nämä välittäjät eivät tiedä tuon taivaallista. Tietämättä että olen itse alan ammattilainen, minulle kerrottiin monella näytöllä jos minkäkinlaista soopaa. Heittelivät arvioita korjauksista ja esimerkiksi putkisaneerauksista, joilla ei ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Kiinteistövälittäjä toimii markkinatalouden pelisäännöillä primitiivisimmillään. Pyrkii kiskomaan mahdollisimman paljon tuohta ja siten asettaa hinnan mahdollisimman korkealle. Usein tapahtuu valtaisia ylilyöntejä, jonka seurauksena monia kohteita joissa kävimme on edelleen myymättä. Välittäjä lienee suputtanut myyjän korvaan visioita tähtitieteellisistä hinnoista neukkukuutiosta Jakomäessä. Näitä samoja harhaluuloisia on myös tällä palstalla.

• Milen
        Köyhäkö? kirjoitti:

Päinvastoin, kärsivällisesti tehtyäni arvioita löytyi lopulta kohde jossa hinta ja laatu kohtasivat. Olin päättänyt että en tee tyhmiä kauppoja ja tarkkaan puntaroiden pyrin samaan molemmat aspektit balanssiin, jolloin saan mahdollisimman paljon haluamiani asioita ja myös konkreettista arvonnousupotentiaalia. Eli käsitykseni markkinoista ja hinnoista oli OSTAJALLE erittäinkin hyvä.

Kuten sanoit, rakennustekniikasta ja saneeraamisesta nämä välittäjät eivät tiedä tuon taivaallista. Tietämättä että olen itse alan ammattilainen, minulle kerrottiin monella näytöllä jos minkäkinlaista soopaa. Heittelivät arvioita korjauksista ja esimerkiksi putkisaneerauksista, joilla ei ollut mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Kiinteistövälittäjä toimii markkinatalouden pelisäännöillä primitiivisimmillään. Pyrkii kiskomaan mahdollisimman paljon tuohta ja siten asettaa hinnan mahdollisimman korkealle. Usein tapahtuu valtaisia ylilyöntejä, jonka seurauksena monia kohteita joissa kävimme on edelleen myymättä. Välittäjä lienee suputtanut myyjän korvaan visioita tähtitieteellisistä hinnoista neukkukuutiosta Jakomäessä. Näitä samoja harhaluuloisia on myös tällä palstalla.

"Pyrkii kiskomaan mahdollisimman paljon tuohta ja siten asettaa hinnan mahdollisimman korkealle"

Välittäjät haluavat ensisijaisesti NOPEAN kaupan, eivät jäädä kuukausitolkulla kuhkimaan saman ylihinnoitellun asunnon kanssa. Kauppaa pitää saada ja isoin osa tätä on realistinen hinta. Yleisin syy sen epäonnistumiselle on OMISTAJAN harhaiset luulot, jos omistaja sanoo että laitetaan 10-20 tuhatta enemmän ei välittäjä voi kieltäytyäkään. Voi vain huokaista kun taas tietää pitkän myyntiajan olevan tulossa, omistaja uskoo vasta kun itse näkee ettei tule niin paljoa saamaan.

• Ostoa pukkaa

Juuri pistin tarjouksen sisään kohteesta, joka ollut pitkään markkinoilla. Pyysivät 70 ja tarjosin 60...Katellaan pari päivää. Kerron sitten, miten kävi. En oikein usko, että nappaa, mutta voi se onnistuakin.
      Kyseessä siis pieni hiljainen kaupunki ja kauppa on ihan seis.

• Ostoa pukkaa

Perikunta jäi riitelemään, joten tarjous umpeutui :) Ensi kerralla ei sitten ole samaa summaa tarjolla...Huahahhaaaaa!

Ostan sitten jotain muuta tässä sillä välin :)

• Surffailija?

Asun Mikkelissä ja yritin pari vuotta etsiä itselleni sopivaa asuntoa kunnes heinäkuussa tärppäsi.

Jätin useasta kohteesta tarjouksia (-5%-15%) mutta aina sama juttu, "kohde myyty pyyntihinnalla", "kohteesta maksettu käsiraha, myyty pyyntihinnalla"

Eli ainakin Mikkelissä on lähes mahdoton saada mitään alennusta pyyntihinnasta ainakin niissä kohteissa joista itse olin kiinnostunut, erikseen on tietenkin heikkotasoisemmat tapaukset joihin en yleensä edes tutustunut.

Maksoin pyyntihinnan ostamastani kerrostaloosakkeesta ja tyytyväinen olen kauppoihini, 5-6 vuoden päästä oma asunto, olisinpa vaan tehnyt saman ratkaisun 5 vuotta sitten kun aloitin Mikkelissä työt.

• Vanha juttu

Kaikki asuntoni olen ostanut edellisen laman aikaan ja pääkaupunkiseudulta. Silloin tarjosin -10%...-20% alle pyyntihinnan, useimmin sain vastatarjouksen. Päädyttiin tasoon muistini mukaan 5-15% alle pyynnin.

• senytvaanon

maksoin liikaa nuorena kloppina. pyyntihinta maksettiin, tosin ei se enää harmita, keväällä sain silti 50k€ nettoa , joka tosin siirtyi omakotitaloon nyt.

Mielestäni on parempi maksaa jopa "liikaa" asuntokaupoilla , jos vaihtoehto on vuokra , joka maksaa AINA LIIKAA

lainaus gikantista

• yritin auttaa.

jos nyt ostaisit hintapyynnöstä olisi saatava ainakin 50% joissakin paikoissa enempikin pois. suomi tulee rymisten kohta alas.erittäin huono aika ostaa pyynnöt on tähtitieteellisiä.

• ostimme jo

Kävimme ensimmäisessä näytössä. Paikalla oli kolme pariskuntaa, joista ainoana me tarjosimme. Välittäjä oli otettu tarjouksesta, mutta pettyi, kun myyjä ei halunnutkaan tehdä kauppoja.

Nyt talo on ollut jo 5 kuukauden ajan myynnissä ja näyttö joka sunnuntai.

Ihan hyvä, ettei kauppa mennyt läpi, koska saimme isomman asunnon paljon paremmalta paikalta hintaan 234 000 €.

• jepulisjuu

• Oikea Tieto
        jepulisjuu kirjoitti:

on prosentuaalisesti eroa pyyntihinnassa toteutuneeseen kauppahintaan...

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/12/28598

"...Eniten ilmaa pyyntihinnan ja toteutuneen hinnan välillä oli lokakuussa Rovaniemellä, Turussa, Jyväskylässä, Lahdessa, Vantaalla ja Helsingissä. Turussa ero oli revennyt miltei 27:ään ja Helsingissä lähes 23 prosenttiin. ..."

Lokakuussa Kuopiossa ja Espoossa ero oli 5,8%. Tällä hetkellä "asuntojen pyyntihinnat ja toteutuneet hinnat ovat nyt melko lähellä toisiaan - eli ylimääräinen ilma on poistunut" ja "Meno asuntomarkkinoilla on nyt kiivasta. Asuntojen myyntiajat ovat ennätyslyhyet."

• ei nyt.

Äläkä sinäkään ala vaeltaa kuin muulien muulit.stop.ilmaa on 70-80% jokos rittää.

• Smelling Counch

Eilen meni läpi -25%. Talo oli ollut 2 v. myynnissä ja hinta oli jo ennestään pudonnut. Nyt jo ennestään halventuneesta hinnasta suli pois -25%.

Joten vastaus kysymykseesi on ainakin tuo 25% lähtee hinnasta pois.

• vast

Tarjoa mitä pyytävät niin ne muulit vaeltaa.

• pikkuperhe

...mutta olemme muuttamassa Helsinkiin puolison ja poikani kanssa, ja etsimme asuntoa pohjois Helsingistä. Minkälainen asuinalue on Suursuo/Maunula. Kartalla näyttää hyvältä liikenneyhteyksien puolesta, ja kerran käyneenä mielikuva on että puistoa sekä urheilukenttää riittää? Oikotieltä hain kolmioita, ja onhan siellä muutama myynnissä, remontoituja sekä remontoitavia. Jos joku paikallinen vois kertoa kokemuksista? Meidän pitäis aloittaa työt vuodenvaihteen jälkeen, joten asunto pitäis löytyy aika nopiasti!

• 15+6=21

Tikkurilasta oli myytävänä yksiö, jota kävi katsomassa n. 35 henkeä / pariskuntaa. Näytön aikana asunnosta tehtiin tarjous, ja seuraavana päivänä kuusi muuta tarjousta. Asunnosta maksettiin 7000 euroa yli pyyntihinnan, joka puolestaan oli 16.000 euroa enemmän kuin mitä omistaja oli asunnosta kaksi vuotta sitten maksanut.

Samasta taloyhtiöstä myytiin myös kolmio ensimmäisestä näytöstä - yli pyyntihinnalla.

Pohjois-Helsinkiläisestä kerrostalosta on myyty viimeisen puolen vuoden aikana neljä asuntoa ensimmäisestä näytöstä - kolme kolmiota ja yksi kaksio. Yksi näistä oli omani, ja sain mitä halusinkin.

Näiden esimerkkien valossa tinkivaraa ei tosiaankaan ole. Näin siis PÄÄKAUPUNKISEUDULLA. Jossain pienellä paikkakunnalla tilanne voi olla aivan toinen, sitä en kiistä.

• mukavaa.

Nyt ei kuules kukaan kuin muulit tarjoo 20% nehän on niitä luusereita velka muuleja. 50-70% on nyt haarukka missä mennään ja jos edes katsotkaan etuovea sitten voit unontaa hyvät kaupat niin kuin muulit on ikänsä ostaneet eivät ne ymmärrä että elämää on muuallakin.Olen aina oatanut yksityisiltä suoraan ja jos olisin ostanut välittäjiltä niin voi luoja älä siis harkitsekkaan välittäjiä niin kuin muulit on tehneet maksavat kymmeniä vuosia jotain ok.taloa.Usko nyt hyvällä elä kuuntele näitä muuleja jotka maksavat lainoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      65
      2232
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      215
      2090
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      117
      1418
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1180
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      13
      1148
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      103
      1041
    7. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      939
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      71
      913
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    10. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      865
    Aihe