Nuorten homojen itsemurha-alttius

kaappipoika

Homoilla on suurempi todennäköisyys tehdä itsemurha yhteiskunnassa. Tämä asia tuntuu olevan viimeisimpiä tabuja julkisuudessa, josta ei uskalleta keskustella. Tilastot kertovat, että jopa 30% nuorten tai nuorten aikuisten tekemistä itsemurhista on homojen tekemiä itsemurhia. Miten auttaa itsemurha-ajatuksissa olevia tai minne ohjata heitä eteenpäin? Ovatko kaikki psykologit positiivisia mitä tulee suhteessa homoihin? Kokemuksia?

54

4202

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse psykiatrisella suljetulla työskennelleenä hoitsua tiedän useita im-yrityksiä joissa tekijä ollut gay tai lesbo, varsinkin lesbot viiltelee helposti itseään kun parisuhde kariutuu tai tulee muita ongelmia parisuhteessa. pojat taas tekee rajumpia yrityksiä: lääkkeet, autolla yritetty ajaa rekan alle tms vastaavia.
      varsinkin pikkupaikkakunnilla kasvavat/kasvaneet gayt/lesbot tietävät miten vaikea asioista on keskutella kenekään kanssa kun ei ole ketään samanhenkistä tai jos on niin välttämättä ei uskalleta lähestyä tätä.
      netissäkään ei välttämättä löydä aitoja ystäviä/kavereita joille kertoa ajatuksistaan.
      sitten kun liikaa hautoo asioita mielessään, ne kasvavat suureksi "möykyksi" ja sitten alkaa ahdistaa ja ahdstus aa lopulta niin suuren vallan ettei nähdä muuta keinoa kuin yrittää lopettaa itsensä.
      toinen tekijä mikä gaysuhteissa ahdistaa ihmisiä on ihmissuhteiden lyhytkestoisuus ja elämän pinnallisuus: olaan hetki yhdessä ja kohta löydetään joku "parempi" -komeampi tms kaveri ja stten vaihdetaan siihen ja kohta taas sama tilanne edessä kun taas löytyy uusi vielä "parempi". heikompaa kaveria tuo jätetyksi tuleminen varmasti masentaa entisestään ja sitten ennen pitkää yrtetään itsemurhaa tms.

olisikin hienoa jos ihmiset uskaltaisivat olla avoimempia ja löytäsivät jonkun luottaystävän, mutta valitettavasti näin ei ole. hoitosuhteessa ei ihmisten seksuaalisuutta saa pitää millään tavalla rajoittavana tekijänä, vaan kaikkia asiakkaita tule kohdella samanarvoisina ja tasavertaisin. eikä asiakkaan seksuaalisuus ole eikä saa olla esteenä avun saamiselle.

• aivotkäyttöön

"Miksi maailmassa on naisia ja miehiä, jos heitä ei olisi tarkoitettu toisilleen ja lisääntymään?"

Luonnon monimuotoisuuden takia, ymmärrätkös?

• 1+6

Poistakaa tämä viesti. Liian provosoiva liian vakavaan aiheeseen.

• Micke880

Homojen muita suurempi itsemurha-alttius johtuu todennäkösesti siitä, et homot kokee heteroita enemmän paineita ympäröivän yhteiskunnan taholta. Homoi syrjitään enemmän ku muita vähemmistöi Suomessa, eikä se syrjintä aina oo näkyvää syrjintää. Otetaan esimerkiks vanha kunnon kaapist ulos tuleminen; miten moni hetero joutuu miettiin sitä, miten kertoo, missä kertoo, kelle kertoo vai eiks kerro ollenkaan? Miten moni hetero joutuu pelkään, et menettää omat läheisensä oman seksuaalisuutensa takii?

Kaiken lisäks meillä on myös tää vanha kunnon hetero-olettamus. Sun oletetaan olevan hetero, jollet sä muuta todista. Se tulee hyvin ilmi esim. erilaisii lomakkeita täytettäessä: niissä kysytään monesti siviilisääty. Vaihtoehdoiks on annettu naimaton, naimisissa, avoliitossa (mies ja nainen), eronnut, leski tai asumuserossa. Rekisteröity parisuhde puuttuu aika monesta lomakkeesta. Tällast piilosyrjintää esiintyy ihan jokasen nenän edessä. Kaikki muistaa varmaan koulujen terveystiedon tunnit? Mä en ainakaan muista, et niis ois puhuttu sanaakaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöistä.

Teini-iässä moni homo kokee suurta painetta olla "normaali", ihan niinku kaikki muutki. Ja etenki, jos sä et oo päällepäin mitenkään homomainen, ni sul on entist vaikeempaa. Lisäks monii kiusataan koulussa: yllättävän montaa homoo on kiusattu koulussa, vaikkei ne ois kertonu kellekään homoudestaan. Kaiken lisäks teini-ikäset heteropojat monesti homottelee toisiinsa, niille se on vaan läppää, mut monelle homolle aika inhottavaa kuultavaa.

Ei ihmekään, et monet homot kokee ainooks ratkasuks itsemurhan. Itsemurhakandidaattien auttamises on vaan se ongelma, et monesti se tulee läheisille täytenä yllätyksenä, et toinen tekee tai yrittää itsemurhaa. Välttämättä masennus ei näy päällepäin tai jos näkyy, se tulkitaan monesti väärin.

Tää oli erittäin hyvä keskustelunavaus tärkeestä aiheesta (harvinaista tällä palstalla).

• eeeeeeeeeeeeeii

Niin ja siis varsinkin homo-MIEHET! Miehiä on perinteisesti syrjitty yhteiskunnassamme jo pitkään. Miehet saanevat keskimäärin kovempia tuomioita rikoksista, rikkomuksista ym. ja niitä aletaan tutkia helpommin. (esitutkinta käynnistetään). Rikoksenteko on silti väärin, ei siinä mitään... Mutta siis yleensäkin: Oikeudessa menettävät taatusti lapset naiselle. Koulut sopivat nykyään paremmin naisille, koska niissä on opettajina kohta pelkkiä naisia. Mies kaipaa myös työntekoa luonnostaan silloin tällöin, ei pelkkää luokassa istumista. Yliopistopaikat ym. menevät jo vallan naisille, tasa-arvoa parhaimmillaan... Nainen "saa" edelleenkin olla se heikompi sukupuoli yhteiskunnassa, kaikesta tasa-arvosta mukamas huolimatta. Miehen taas on pakko vain kestää, myös kai siis se että tulee syrjityksi vallan taholta...

• Ed Monte

Kirjoitat hyvin ja otat kantaa tärkeään asiaan. Avoin, rehti ja rakentava keskustelu tässä yhteiskunnassa vallitsevasta tilanteesta saattaisi auttaa. Itsemurhien ennakolta ehkäisyä pidän ensiarvoisen tärkeänä. Niin kodeissa, kouluissa, kuin tässä yhteiskunnassa yleensäkin olisi tarpeellista puhua siitä, että jokaisella on syntymänsä perusteella oikeus omaan seksuaalisuuteensa ja seksuaaliseen suuntaukseensa. Se on jokaisen henkilökohtainen ihmisoikeus, eikä siihen tarvitse anella toisten hyväksyntää. Vielä haluan sanoa, jokaiselle homoseksuaalille miehelle ja naiselle tämän: Arvosta, rakasta ja kunnioita itseäsi, seksuaalisuuttasi ja seksuaalista suuntaustasi aina ja kaikkialla missä oletkin, sekä ole aina HITUSEN verran ylpeä itsestäsi. Elämäsi on sinun! Sinulle Micke880 vielä kerran kiitos hyvin kirjoittamastasi tekstistä, sillä se on ilahduttavaa luettavaa. Onnea elämään sinulle Micke 880!

• näin on

Homot ovat naisten tavoin luonteeltaan neuroottisempia kuin heteromiehet. Tämän takia homomiehet ja heteronaiset kärsivät enemmän masennuksesta. Tietääkseni kuitenkin homomiehet naisten tavoin yrittävät heteromiehiä enemmän itsemurhia, mutta eivät silti onnistu yhtä usein. Miehet kun tekevät kolme kertaa enemmän onnistuneita itsemurhia kuin naiset. Monestihan itsemurhan "yrittämisessä" ei edes haluta onnistua, vaan se on ainoastaan homon/naisen tapa pyytää huomiota. Homot ovat myös naisten tavoin empaattisempia, joten heidän voisi odottaa enemmän ajattelevan läheisten kokemaa surua, mikä voi toimia ehkäisevänä tekijänä itsemurhille.

• +++++++++

Voihan jeetas, mitä kyökkipsykologiaa... Itsemurhan tehneistä suomalaisista tietääkseni 3/4 on miehiä. Tarkoitatko, että homoseksuaaliset miehet ovat tässä porukassa aliedustettuna, koska eivät onnistu nössöinä tappamaan itseään, vain yrittämään, kuten naiset. Onko tästä jotain tutkimustietoa vai pelkkää mutuako tuo oli?

• S_guru

Luin, että ongelma voisi johtua siitä, että kun homoseksuaalisuus on nykyisin vapaammin esillä, esimerkiksi BB-talossa ja muissa medioissa, niin nuori tiedostaa oman homoutensa muutamaa vuotta aikaisemmin kuin ennen. Ongelmat tulevat tavallaan siitä, että kun tunnistaa homoutensa vaiheessa, jossa on vielä lapsen lailla hyvin riippuvainen vanhemmistaan ja muutenkin mieli on enemmän lapsen, niin omaa homoutta on vaikeampi käsitellä. Tuki tällaisille nuorille tulisi siis antaa jo aika aikaisessa iässä, mikä voi olla kolupsykologillekin jonkin verran hämmentävää alkaa keskustella seksuaalisuudesta lapsen kanssa.

• ...

Micken viesti oli oikeastaan yksi ainoista asiallisista ja todenperäisistä tässä keskustelussa.

• +++++++++

Esimerkiksi Pentti Holappa on viitannut tähän nuorten (homo-)miesten itsetuhoisuuteen monesti. Yleensähän puhutaan vain nuorten miesten itsemurhista; homoseksuaalisuudesta ei yleensä ole hiiskuttu mitään mahdollisena selittävänä tekijänä.

Mutta positiivisena asiana mainittakoon, että itsemurhaluvut ovat kääntyneet Suomessa laskuun!

Voisiko tämän ilmiön taustalla olla asenneilmaston paraneminen niin, että homot eivät koe elämäänsä mahdottomaksi? Joitakin julkisuuden henkilöitä on "tullut ulos", mikä sekin antaa positiivisia signaaleja ja vähentänee joidenkin seksuaalisuudestaan tuntemaa ahdistusta.

• hgfd

Tuskinpa läheskään kaikki itsensä tappaneet miehet ovat olleet homoja. :/

• eikiitos

Oliskohan taustalla sittenkin lääketieteen kehittyminen. Nää uusimmat masennus- ja mielialalääkkeethän on kuulemma tehokkaita ja lääkärit tyrkkää niitä käteen suunnalleen jokaiselle, joka edes valittaa vähänkään alakulosta. Määräävät niitä kuulemma jopa kipupotilaille.

• laskussa?
        eikiitos kirjoitti:

Oliskohan taustalla sittenkin lääketieteen kehittyminen. Nää uusimmat masennus- ja mielialalääkkeethän on kuulemma tehokkaita ja lääkärit tyrkkää niitä käteen suunnalleen jokaiselle, joka edes valittaa vähänkään alakulosta. Määräävät niitä kuulemma jopa kipupotilaille.

Niin no voi olla, ehkä molempi parempi. Depression väheneminen vähentää itsemurhia, ja lääkehoitokin on parantunut. Tässä kyse olikin kai siitä olettamuksesta, että nuoret miehet yleensä ja olettamuksellisesti homot erityisesti ovat itsemurha-alttiita. Vaikeata tietysti sanoa, missä määrin muutokset homoseksuaalisuuteen suhtautumisessa heijastuvat nuorten miesten itsetuhoisuuteen ja itsemurhatilastoihin.

Kiinnostavia ajatuksia sinänsä.

• julgubben.
        eikiitos kirjoitti:

Niin no masennuslääkkeet - eivät kylläkään uudet vaan vanhimmat trisykliset - toimivat pieninä annoksina kipulääkkeinäkin etenkin hermosäryssä: annos esim. amitriptyliinillä voi olla 10 - 300 mg/vrk minimistä maksimiin.

Suurimpia mahdollisesti toksisia annoksia määrätään lähinnä psykiatrisessa sairaalahoidossa vakavaan depressioon lääkkeen sydänmyrkyllisyyden takia. Sairaalassa sydän voidaan käynnistää uudelleen tarvittaessa.

• sepramisti
        eikiitos kirjoitti:

Ovat hyviä ja turvallisia lääkkeitä, siksi niitä lääkärit tyrkkäävät ja potilaat mielellään syövät vanhoihin lääkkeisiin verrattuna. Ongelmana on usein haittavaikutukset seksin alueella, mutta niitä voidaan vähentää valitsemalla oikea lääke tai lisäämällä SSRI-lääkitykseen vaikkapa buspironi (serotoniinijärjestelmään vaikuttava ahdistuneisuuden pitkäaikaishoidon lääke, jonka teho on kyseenalainen, mutta SSRI-masennuslääkkeiden tehostajana ja niiden sivuvaikutusten vähentäjänä siitä on hyötyä.)

• Doc*
        sepramisti kirjoitti:

Ovat hyviä ja turvallisia lääkkeitä, siksi niitä lääkärit tyrkkäävät ja potilaat mielellään syövät vanhoihin lääkkeisiin verrattuna. Ongelmana on usein haittavaikutukset seksin alueella, mutta niitä voidaan vähentää valitsemalla oikea lääke tai lisäämällä SSRI-lääkitykseen vaikkapa buspironi (serotoniinijärjestelmään vaikuttava ahdistuneisuuden pitkäaikaishoidon lääke, jonka teho on kyseenalainen, mutta SSRI-masennuslääkkeiden tehostajana ja niiden sivuvaikutusten vähentäjänä siitä on hyötyä.)

Buspironin lisääminen SSRI-lääkkeisiin ei ole täysin riskitöntä, koska molemmat ovat serotoniinikanavan kautta vaikuttavia lääkkeitä. Sitä on kuitenkin käytetty masennuslääkkeiden haittavaikutuksien vähentämiseenkin, eikä vaara potentiaalisesti hengenvaarallisen serotoniinisyndrooman kehittymiseen ole yhtä suuri kuin kahta masennuslääkettä yhdistettäessä.

• ja näin

Se voi olla totta, ja se johtuu näistä ahdasmielisistä uskovaisten propagandasta (tälläkin palstalla silloin tällöin jeesustelevat tuomitevat ja ahdasmieliset piilohomot), ja ehkä lähipiirin negatiivisesta suhtautumisesta. myös asuinpaikkakunnalla vahva merkitys (suurissa kaupungeissa asuvat homonuoret harvoin ahdistuvat)

• kokematon homopoika

joo minäkin ajattelen itsemurhaa melkein koko ajan, vain sen takia että olen homo. Asun pienellä paikkakunnalla jossa asuu myös paljon ahdasmielisiä juntteja. Tiedän että homous ei ole väärin,olen hyväksynyt itseni täysin, mutta nämä ihmiset ovat täällä niin inhottavia:( kaikki muut tietävät sun omat asiat paremmin kuin sinä itse,se on inhottavaa. Mut ei se mitään olen ajatellut että voisi muuttaa isoon kaupunkiin jossa ei tarvitse pelätä mitä ihmiset ajattelevat. Olen 18v ja elämä on vielä edessä,vaikka mietinkin itsemurhaa niin en tee sitä ainakaan vielä,haluan nähdä mitä elämä voi tuoda tullessaan.

• vanhempi kundi
        kokematon homopoika kirjoitti:

joo minäkin ajattelen itsemurhaa melkein koko ajan, vain sen takia että olen homo. Asun pienellä paikkakunnalla jossa asuu myös paljon ahdasmielisiä juntteja. Tiedän että homous ei ole väärin,olen hyväksynyt itseni täysin, mutta nämä ihmiset ovat täällä niin inhottavia:( kaikki muut tietävät sun omat asiat paremmin kuin sinä itse,se on inhottavaa. Mut ei se mitään olen ajatellut että voisi muuttaa isoon kaupunkiin jossa ei tarvitse pelätä mitä ihmiset ajattelevat. Olen 18v ja elämä on vielä edessä,vaikka mietinkin itsemurhaa niin en tee sitä ainakaan vielä,haluan nähdä mitä elämä voi tuoda tullessaan.

sä vaikutat tosi fiksulta ja sulla on ikääkin jo sen verran että voit tehdä mitä haluat, jos vain muuten pystyt (taloudellisesti jne.). on ihan totta, että oma elämä kannattaa aloittaa esim. turussa, tampereella, helsingissä. teet vain sen minkä moni muu on jo tehnyt, et ole ainoa, jolle on tuottanut ahdistusta ympäristön juntit, moni muukin on muuttanut isompaan kaupunkiin. pian sitä tottuu uusiin ympyröihin, ja vaikka baareissakin on enimmäkseen pinnallista porukkaa, aina sitä löytää ihan oikeitakin kavereita. ei muuta kuin tsemppiä sulle, ja älä anna negatiivisten ja junttimaisten ihmisten vaikuttaa sun elämääsi - se on Sun elämäsi!!!

• hyvää joulua!

Ihminen ON sosiaalinen olento ja se ympäristön ahdistavuus on todellista. Siinä ei homolta tarvita järkeilyä eikä analyysiä muiden suhtautumisesta; nämä asiat rakentuvat ihmisen sisään. Harvoissa sosiaalisissa konteksteissa homoseksuaalisuus on täysin neutraali ilmiö. Mutta tällä sarallahan on saavutettu suorastaan satumaisia tuloksia parin viime vuosikymmenene aikana, ja monissa paikoin Suomenmaassa homous sinänsä ei ole mikään kysymys, ei edes erityisen kiinnostava asia.

• mies 20v
        kokematon homopoika kirjoitti:

Muuta Stadiin! Itse olen homoseksuaali ja asunut Helsingissä koko ikäni, ja ihmiset ovat ympärilläni hyväksyneet seksuaalisuuteni täysin. Olen onnellinen että synnyin tänne.

• T. Parikymppinen mie

Asiaan liittyen: paras kokemus oli se, kun oma isä sanoi, että parempi kuin tekisit itsemurhan. Toinen hyvä kokemus on papilta, että se on palvelus jumalalle kun teet itsemurhan.

T. Parikymppinen mies

• jamoska

olipahan isältä ja papilta tosi törkeet kommentit
        papin saisi heti laittaa kilometritehtaalle ja
        papeillahan on niitä omia pedofiilikokemuksia
        pitäisivät turpansa kiinni

• icatti

Siis oikeasti, voiko oma isä sanoa noin. No, ite kyllä yritin kerran päättää päiväni, muttei ollu faija enää sanomass sen jälkeen, että tee itsari - meinaan säikähti sen verran tilanteesta. Ikävä vaan että pitää mennä näin pitkälle, että menee perille sanoma "hyväksy minut tai menetät minut".

Ja että palvelus jumalalle. Minkähän uskonnon jumalalle. Edelleen ihmettelen, kukahan meistä on se profeetta, joka osaa sanoa, mitä jumala haluaa? Olen kyl sitä mieltä, että tuo menee jo melkein virkavirheen täyttäväks lausumaks. jos viittit tapella, tee siitä ilmoitus tuomiokapituliin, missä hiippakunnassa oletkaan.
        t. nelikymppinen mies

• 0123456789

Hei voisitko kertoa, mikä tuo tilasto oli, missä se oli tai mistä siitä luit? Olisi mielenkiintoista lukea.

• rikkinäinen minä

naurakaa vaan, mutta itse olen jo yli 30 eli en niin kovin nuori, ja edelleen kaapissa, eli en pysty kertomaan asiasta vanhemmilleni. Varmasti ovat asian jo arvanneet ajat sitten ilman, että siitä on pitänyt erikseen kertoa. Homouteni (ja yksinäisyyteni) ahdistaa aivan valtavasti, lamaannuttaa toimintakyvyn. Ajattelen kuolemaa joka päivä, ja suorastaan toivon sitä. En kuitenkaan pysty kävelemään junan alle, kuolema tuntuu kuitenkin niin pelottavalta.
        Oisko kenelläkään (kiitos asiallista) neuvoa tähän? Onko kukaan saanut esim. seksuaaliterapeutilta apua ns. itseä häiritsevään homoseksuaalisuuteen? Syön ahdistuslääkkeitä, ihan kuin ne olisi mikään ratkaisu.

• tiedostamaton proses
        rikkinäinen minä kirjoitti:

naurakaa vaan, mutta itse olen jo yli 30 eli en niin kovin nuori, ja edelleen kaapissa, eli en pysty kertomaan asiasta vanhemmilleni. Varmasti ovat asian jo arvanneet ajat sitten ilman, että siitä on pitänyt erikseen kertoa. Homouteni (ja yksinäisyyteni) ahdistaa aivan valtavasti, lamaannuttaa toimintakyvyn. Ajattelen kuolemaa joka päivä, ja suorastaan toivon sitä. En kuitenkaan pysty kävelemään junan alle, kuolema tuntuu kuitenkin niin pelottavalta.
        Oisko kenelläkään (kiitos asiallista) neuvoa tähän? Onko kukaan saanut esim. seksuaaliterapeutilta apua ns. itseä häiritsevään homoseksuaalisuuteen? Syön ahdistuslääkkeitä, ihan kuin ne olisi mikään ratkaisu.

"... naurakaa vaan, mutta itse olen jo yli 30 eli en niin kovin nuori, ja edelleen kaapissa, eli en pysty kertomaan asiasta vanhemmilleni."

On paljon homoja, jotka eivät ole kertoneet vanhemmilleen. Erään tutun äiti kuoli vuosi, pari sitten pitkäaikaisen taudin nujertamana, eikä tuttu kertonut, vaikka elikin tuolloin jo vakituisessa suhteessa. Ei kuulemma kuulunut äidille hänen henkilökohtainen elämänsä ja valintansa. Olen samaa mieltä; kyseessä on yksityisyys ja jokainen tekee omat rajanvetonsa sen suhteen. Et sinä aikuinen mies vanhempiesi lupaa siihen tarvitse, että muodostat suhteita miehiin.

"Varmasti ovat asian jo arvanneet ajat sitten ilman, että siitä on pitänyt erikseen kertoa."

Toisin kuin arvellaan, vanhemmat eivät yleensä tiedä. Monet ilmeisesti ajattelevat (=pelkäävät), että homous näkyy jotenkin päälle päin. Kertoo enemmän omasta epävarmuudesta kuin vanhempien kyttäämisestä. Toisaalta (toiveikkaasti) ajatellaan, että kun ne nyt kuitenkin tietää, niin ei sitten tarvitse niiden edessä avautua (apua, pelottavaa!).

"Homouteni (ja yksinäisyyteni) ahdistaa aivan valtavasti, lamaannuttaa toimintakyvyn."

Muutos lähtee itsestä. Masentuneella ajatukset kiertävät yleensä kehää, joten tunne (henkisestä) vankilasta on itse asiassa sisäsyntyistä. Tee jotain outoa, odottamatonta, osta vaikka matka johonkin suurempaan kaupunkiin ja käy siellä homobaarissa. Yleensä tuollainen "rajojarikkova" irroittelu repäisee mielesi irti tavanomaisista konventioista ja rutiineista, mikä rikkoo ainakin hetkeksi vankilan muurit ja auttaa arvioimaan henkilökohtaista tilannetta uudesta näkökulmasta.

"Ajattelen kuolemaa joka päivä, ja suorastaan toivon sitä. En kuitenkaan pysty kävelemään junan alle, kuolema tuntuu kuitenkin niin pelottavalta."

Et sinä kuolemaa pelkää vaan hukkaan heitettyä elämää, kuten sitä rakkaudettomuutta ja yksinäisyyttä. 30 ei ole vielä ikä eikä mikään. Sinun on vielä mahdollista kokea paljon. Jokainen päivä on uusi mahdollisuus, älä hukkaa niitä enää.

• äkänen hintti
        rikkinäinen minä kirjoitti:

Teet homoudestasi ihan liian ison numeron ensinnäkin. Toiseksi, homous ei ole mielestäni niinkään psykologinen asia, joka voitaisi "hoitaa" terapialla. Loppujen lopuksi se on hormonitoiminta, joka säätelee sen, että pitääkö miehellisyyttä vai naisellisuutta, no voisi sanoa vaikka ihan että, kiihottavana asiana.

Terapiasta tiedän muuten paljon, olen ollut mielenterveyspuolella potilaan asemassa erinäisissä hoidoissa sellasen neljä vuotta ja olen nyt 20 vuotias. Ja kyllä, homousongelmastani lähti tää hoito eteenpäin, mutta se ei ollut homous laisinkaan aiheena kun terapiassa, poliklinikoilla ja osastohoissa olin. Se on jotain paljon enemmän. Homous on tasan yksi asia. Ei ihmiset ole siinä kunnossa, että ne tarttee lääkistystä yhden asian takia.

Suurempi aihe on esimerkiksi pelkosi vanhempiasi kohtaan. Tästä olen varma, että se on, turha kieltää, ettet pelkäisi vanhempiasi/heidän mielipidettään. Jos menet terapiaan, niin käsittele siellä ennemin aihetta "pelkään vanhempiani" siihen liittyy jo varmasti ainakin kymmenkertainen määrä ongelmia, jos vertaat tätä aihetta siihen, että olet homo, joka on sinulle ilmeisesti vain yksi ongelma. Ei mikään muutu siinä, että onko homo vai ei. Idea on se, että onko "nössö" vai ei.

Myös on se asia, että kun pääsee yli niistä peloista joita itse, huom. itse kohdistaa oman homoutensa kautta itseensä, ei se oma homous olekaan enää ongelma.

• Toinen äkäinen
        äkänen hintti kirjoitti:

Teet homoudestasi ihan liian ison numeron ensinnäkin. Toiseksi, homous ei ole mielestäni niinkään psykologinen asia, joka voitaisi "hoitaa" terapialla. Loppujen lopuksi se on hormonitoiminta, joka säätelee sen, että pitääkö miehellisyyttä vai naisellisuutta, no voisi sanoa vaikka ihan että, kiihottavana asiana.

Terapiasta tiedän muuten paljon, olen ollut mielenterveyspuolella potilaan asemassa erinäisissä hoidoissa sellasen neljä vuotta ja olen nyt 20 vuotias. Ja kyllä, homousongelmastani lähti tää hoito eteenpäin, mutta se ei ollut homous laisinkaan aiheena kun terapiassa, poliklinikoilla ja osastohoissa olin. Se on jotain paljon enemmän. Homous on tasan yksi asia. Ei ihmiset ole siinä kunnossa, että ne tarttee lääkistystä yhden asian takia.

Suurempi aihe on esimerkiksi pelkosi vanhempiasi kohtaan. Tästä olen varma, että se on, turha kieltää, ettet pelkäisi vanhempiasi/heidän mielipidettään. Jos menet terapiaan, niin käsittele siellä ennemin aihetta "pelkään vanhempiani" siihen liittyy jo varmasti ainakin kymmenkertainen määrä ongelmia, jos vertaat tätä aihetta siihen, että olet homo, joka on sinulle ilmeisesti vain yksi ongelma. Ei mikään muutu siinä, että onko homo vai ei. Idea on se, että onko "nössö" vai ei.

Myös on se asia, että kun pääsee yli niistä peloista joita itse, huom. itse kohdistaa oman homoutensa kautta itseensä, ei se oma homous olekaan enää ongelma.

"Loppujen lopuksi se on hormonitoiminta, joka säätelee sen, että pitääkö miehellisyyttä vai naisellisuutta, no voisi sanoa vaikka ihan että, kiihottavana asiana."

Ihan kuin sanoisit, että homous johtuu hormooneista? Itse en ole nähnyt vielä yhtäkään tutkimusta joka selittäisi varmuudella sen miksi on homoja, lesboja tms. Homoja on ennen vanhaan yritetty parantaa hormoonihoidoilla laihoin tuloksin.

• whoremoans
        Toinen äkäinen kirjoitti:

"Loppujen lopuksi se on hormonitoiminta, joka säätelee sen, että pitääkö miehellisyyttä vai naisellisuutta, no voisi sanoa vaikka ihan että, kiihottavana asiana."

Ihan kuin sanoisit, että homous johtuu hormooneista? Itse en ole nähnyt vielä yhtäkään tutkimusta joka selittäisi varmuudella sen miksi on homoja, lesboja tms. Homoja on ennen vanhaan yritetty parantaa hormoonihoidoilla laihoin tuloksin.

Sikiöaikainen altistuminen hormoneille on nykyään homouden (ja heterouden) selitystekijänä uskottavin ja taitaa olla lääketieteessä yleisinkin ja ainakin kelpo hypoteesina hyväksytty. Muuta pidetään paljolti epätieteellisenä höpönlöpönä. (Tietysti toista ääripäätä voisi edustaa sosiologinen huomio, että täysin samasukupuolisissa ympäristöissä homoseksuaalinen käyttäytyminen yleistyy esimerkiksi vankiloissa ja poikain sisäoppilaitoksissa joten homoseksuaalisuus johtuu tämän olettamuksen mukaan homoilusta...)

Homoilta ei puutu mieshormoneja. Testosteronin antaminen homomiehelle lisää hänen sukuviettiään mutta ei muuta sen kohdetta.

• 4 + 18 =
        whoremoans kirjoitti:

Sikiöaikainen altistuminen hormoneille on nykyään homouden (ja heterouden) selitystekijänä uskottavin ja taitaa olla lääketieteessä yleisinkin ja ainakin kelpo hypoteesina hyväksytty. Muuta pidetään paljolti epätieteellisenä höpönlöpönä. (Tietysti toista ääripäätä voisi edustaa sosiologinen huomio, että täysin samasukupuolisissa ympäristöissä homoseksuaalinen käyttäytyminen yleistyy esimerkiksi vankiloissa ja poikain sisäoppilaitoksissa joten homoseksuaalisuus johtuu tämän olettamuksen mukaan homoilusta...)

Homoilta ei puutu mieshormoneja. Testosteronin antaminen homomiehelle lisää hänen sukuviettiään mutta ei muuta sen kohdetta.

Paitsi, että alkuperäinen äkäinen esitti näkemyksensä sellaisessa kontekstissa, että se oli juurikin tulkittavissa siten, että seksuaalinen suuntautuminen on biologinen ominaisuus, joka riippuu hormoneista (silloisella hetkellä). Teoria ei ole uusi. Homoseksuaalisuutta on hoidettu joskus testosteronipiikityksillä. Nykytieteen valossa hormonit eivät selitä seksuaalista suuntautumista.

Sen lisäksi naisen altistuminen hormonitasapainon muutoksille raskauden aikana, on vain yksi hypoteesi. Löytyy nimittäin paljon kaksosia, joista toisesta kehittyy homoseksuaali ja toisesta ei. Näin ollen selitysmalli on vähintäänkin vajavainen. Sen sijaan sisarrusten, eri munuaisten kaksosten ja samamunuaisten kaksosten välillä löydettiin selvä korrelaatio, joka syvenee perinnöllisen aineksen kasvaessa, mikä vihjaa selvään geneettiseen taustaan. Taustalla on kuitenkin oltava muitakin tekijöitä, mutta em. kokeen perusteella naisen hormonitoiminnan huono raskaudenaikainen säätely ei lukeudu niihin.

• for peace

jopas on taas "asiantuntija" tämä Avaa silmäsi. Kaikki homot pedofiileja?? Aikamoinen väite. Mistäs tiedät? Kertoikos Räsäsen Päivi tai joku muu kaltaisensa niin? Tuollaisesta kirjoituksesta voisi jo jättää poliisille tutkintapyynnön. Jos viitsisi.

• sdadsadas

"Leimaamisesta aiheutuva syrjintäideologioiden sisäistäminen, alhainen itsetunto
      ja yksinäisyys ovat olleet ja ovat yhä edelleen homoseksuaalisten nuorten merkittävästi
      kohonneen itsemurhariskin taustalla (Remafedi 1994)."

"Noin kolme kahdeksasta homoseksuaalisesta miehestä oli
      joskus ajatellut itsemurhaa, mikä oli huomattavasti enemmän kuin heteroseksuaalisessa
      vertailuryhmässä. Itsemurha-ajatusten syinä olivat joko katkenneet ihmissuhteet,
      kyvyttömyys solmia pysyviä ihmissuhteita tai kyvyttömyys hyväksyä
      oma homoseksuaalisuus. (emt., 198-207)."

"Vaikka seksuaalinen suuntautuminen sinänsä ei liity mielenterveyden ongelmiin,
      ympäristössä esiintyvät kielteiset asenteet saattavat johtaa itsetunnon
      alhaisuuteen ja itseen kohdistuvaan vihaan, mikä saattaa Friedmanin mukaan
      johtaa itsetuhopaineisiin. Itsemurhayrityksiä on nuorten homoseksuaalien
      keskuudessa huomattavasti enemmän kuin heteroseksuaalien keskuudessa
      varsinkin tilanteissa, joissa ei ole saanut mitään tukea omalle
      seksuaalisuudelleen. (emt., 926)."

"Selvästikään poikkeama yhteiskuntamme seksuaalinormeista
      ei väistämättä johda elämää katastrofaalisiin seurauksiin. Yksinäisyyttä pelkäävälle
      homoseksuaalille tulisi vakuuttaa, että sellainen kohtalo ei ole väistämätön
      ja ottaen huomioon yhteiskunnan epäonnistuminen yleensä vanhenevien henkilöiden
      huolenpidossa, heteroseksuaalisuus tuskin takaa hyvinvoinnin vanhuusiässä.
      (emt., 231)."

Lähde:

Olli Stålström: Homoseksuaalisuuden sairausleiman loppu (1997)

Kuopion yliopistossa vuonna 1997 hyväksytty väitöskirja, joka kertoo mistä sai alkunsa homoseksuaalisuuteen liitetty sairausleima ja mitkä asiat ovat johtaneet sen väistymiseen. Väitöskirjassa on erityisesti raportoitu psykoanalyysin piirissä tapahtunutta keskustelua ja ajattelutapojen muutosta. Lue myös väitöskirjaan liittyvästä oikeudenkäyntiprosessista kertova FinnQueerin artikkeli.

http://www.finnqueer.net/pdf/Homoseksuaalisuuden.pdf

http://www.finnqueer.net/pdf1.html

• 14+1

no itsekkin olen sairastanut masennusta ja käyttänyt alkoholia ihan liikaa ja lääkkeitä mutta vain sen takia kun oli paha olla. teini-ikä oli inhottavaa aikaa, nyt olen 19, pahimmat vuodet takana ja hyvät vasta tulossa:)

• puukko koira
        14+1 kirjoitti:

no itsekkin olen sairastanut masennusta ja käyttänyt alkoholia ihan liikaa ja lääkkeitä mutta vain sen takia kun oli paha olla. teini-ikä oli inhottavaa aikaa, nyt olen 19, pahimmat vuodet takana ja hyvät vasta tulossa:)

itse pitkäaikais masennusta sairastaneena (1,5vuotta) kovalla lääkityksellä ja elämän motivaation puuttuessa alkoivat huumeet maistua, narkoosit olen pitänyt loitolla mutta xanoreitten ja a-vitamiinin mättämisestä en ole ylpeä, tarvitsen vakavan suhteen niin olisi elämässä muutakin hymyn aihetta kuin LSD.

• _rider-
        puukko koira kirjoitti:

itse pitkäaikais masennusta sairastaneena (1,5vuotta) kovalla lääkityksellä ja elämän motivaation puuttuessa alkoivat huumeet maistua, narkoosit olen pitänyt loitolla mutta xanoreitten ja a-vitamiinin mättämisestä en ole ylpeä, tarvitsen vakavan suhteen niin olisi elämässä muutakin hymyn aihetta kuin LSD.

Mulla itsellä tuli sellanen fiilis et kirjotan sulle puukko koira. Mä olen viettänyt aika rankan elämän. Mä oon joutunu nuorena seksuaalisen hyväksikäytön uhriksi lastenkodissa. Isovanhemmat kuolleet, äiti invalidisoitunu nyk. sänkypotilaana omaisia EI OLE ELOSSA, EI KAVEREITA, masennus uusiutui kun ammattikoulussa lastenkodin hoitaja rikkoi vaitiolovelvoitteensa. Ja levitti asian oppilaiden keskuuteen. Sain kuulla et oon kuulemma homo- tääl Turussa se on sellaista. Kaiken jälkeen asun omassa omakotitalossa ja menestynyt ihan hyvin, mut arki on vaikeeta ja välil voimat ehtyy. Omaa kultaa on etitty jo vuosia. Mikään ei tunnu kestävän ei ees ne suhteet johon ois valmiskin. Syön unilääkkeitä, temestaa,truxalia,Aurorixia ja risperidonia. Alkoholia kuluu ja oisin sen tyhjyyden valmis vaihtamaan pois jos saisin ees koskettaa jotakuta ja vaihtaa aatoksia. Rakkautta me kaikki tarvitaan ja sä oot arvokas ihmisenä,muista se! Kaverit on kuolleet kuka mihinkin.Kaveri oli homo ja kun sitä ei hyväksytty se lähti oman käden kautta. Mut voimia ja jaksamista

• kuunnelkaa radiota

tästä aiheesta tulee mielenkiintoisen oloinen radio-ohjelma Ylen Ykköseltä huomenissa, eiköhän ole kuunneltavissa Yle Areenassakin myöhemmin: http://www.yle.fi/radio1/kulttuuri/kalle_haatanen/teinihomojen_itsemurhat_26509.html
      1.11. klo 12.45
      Teinihomojen itsemurhat
      Ma 1.11.2010 klo 12.45

Kun Suomessa kansakunta on jakautunut homojen oikeuksiin liberaalisti tai konservatiivisesti suhtautuneisiin, ja lääkäri Päivi Räsänen johtaa keskustelua, katveeseen on jäänyt olennainen seikka. Millaista on nuorten homojen ja muiden seksuaalivähemmistöjen hyvinvointi? Tilastot ovat karua luettavaa. Itsemurhayritykset ja erilainen riskikäyttäytyminen on kansainvälisissäkin vertailuissa hälyttävää.

Yhdysvalloissa, varsinaisen kiusaamisesta johtuneen itsemurha-aallon jälkeen, on käynnistynyt It Gets Better -kampanja, jossa julkkikset ja poliitikot ovat puhuneet verkossa siitä, etteivät homonuoret ole yksin, ja asiat muuttuvat iän myötä paremmiksi. Mitä Suomessa voisi tehdä? Vieraana Setan Nuorisotyön koordinaattori Anders Huldén.

• Ovi tiukasti kiinni

Kaapissa seisoessakin kuulee kaikenlaista. Ilmestyy aina sellaisia karskia karjuja, jotka ilmoittavat inhoavansa homoja. Ei se asia tietenkään ketään kiinnosta, mutta niiden on pakko päästä se sanomaan. Jotkut vetävät turpaan, jos joku homo tulee lähelle. Tietenkin on ne homovitsit, vaikka niille nauraisi, niin aina se sydän värähtää,kun joku vitsin luakaisee.

Seksuaalisuus on suuri osa ihmiselämää, jos sen pitää pimittää, kieltää jne., niin kyllä se elämäniloa syö. Kaverin löytäminenkin on vaikeaa ja kärähtäminen siitä uhkaa.

Sitten on tietenkin nuo "uskovaiset", jotka erityisesti rakastavat homoja.

Ei se elämä ole aina ollut helppoa, toivottavasti joskus tulevaisuudessa ihminen vähän kehittyisi, ettei ihan lapselliseksi aina heittäydy.
      Ehkä minunkin olisi kannattanut valita toinen tie...

• bi.

kyl ne ympäristön ja kaveripiiri paineet ja sen aiheuttama salailu takuulla nostaa tilastoja.
      varsinki teininä on jumalattoman raskasta olla ja tietää olevansa homo.
      taitaa olla melko harvinaista herkkua suvaitseva ja tukeva ympäristö.
      mullei ainakaa sellasta ollu eikä oo vieläkää.
      kaikista surkeimmassa asemassa taitavat olla näihi hihhulilahkoihi kuuluvat homot.kyl mä ainaki olisi sellases ympäristös vetäny itteni kiikkuun,mut onneks porukat on pakanoita....
      eiks se ykski biseksuaaliks paljastunu lahkonvetäjä tampereelta joutunu meneen seksuaali-identiteeti oikasuhoitoon ihan amerikkaan asti....

• homo-420

Jos ei kestä olla homo nii terve menoa mun puolesta, nähdään siellä helvetissä sitten joskus.

• Tinde-89
    • Anonyymi00069

Itsemurhat homojen keskuudessa herättää kysymyksen: Miksi ?

Omatunto on elementti ihmisessä ja siitä ei pääse eroon kukaan. Itsemurhaan on joillakin ihmisillä homoseksuaalisuudessa yksinkertaisuudessaan syynä tuo piinaava syyllisyys ja häpeä homseksuaalisuuteen lankeamisesta.

Ei ole homoja, on vain homouteen langenneista heteroja. Ja osa siihen langenneista hakee inhimillisyyttä, empatiaa, rakkautta, yhteisyyttä.... Mutta kun homomaailma ei sisällä näitä lainkaan niin pettymykset, oma häpeä lankeamisesta jne. vie lopulta itsemurhaan.

Homomaailman itsemurhat ei ole ulkoisen kritiikin seuraus vaan homomaailman sisäinen kylmyys, petollisuus ja häpeä.

Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      282
      4150
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2365
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1511
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      998
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      337
      901
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      820
    Aihe